بررسی خودرو شاهین سالار ریویوز

تست و بررسی جذاب سایپا شاهین با سالار ریویوز

بسیاری از افراد فعال در فضای مجازی معتقد هستند که برای اثبات ایمنی خودروهای داخلی، باید این محصولات در موسسه های ایمنی چون یورو انکپ و گلوبال انکپ مورد تست و بررسی قرار بگیرند. اما واقعیت ماجرا این است که به هیچ وجه امکان بررسی ایمنی خودروهای ایرانی بر اساس استاندارد یورو انکپ و سایر مناطق وجود ندارد. زیرا تنها خودروهایی امکان حضور در تست های یورو انکپ و یا سی انکپ را دارند که در محدوده اروپا و یا چین عرضه شوند و در صورتی که در این مناطق فروششان صورت نگیرد، امکان سنجش ایمنی این خودروها بر اساس استانداردهای اعلام شده وجود ندارد.

این موضوع نمی‌تواند رسالت ما برای بیان ایرادات این خودرو و سایر خودروهای تولیدی را تحت شعاع خود قرار دهد. شأن و خواست مردم ایران، خودروهایی به‌مراتب برتر و بالاتر از شاهین و ساینا و کوییک و دنا است. پس جای تعجب ندارد که در رانندگی سریع و دورهای بالای موتور، صدای پیشرانه زیاد است و تجربه خوشایندی در سواری برای راننده و سرنشینان رقم نمی‌خورد. شاهین فاقد سیستم کنترل کشش و پایداری است؛ بنابراین در مسیرهای لغزنده نمی‌تواند چسبندگی و پایداری ایدئالی از خود نشان بدهد. عملکرد ترمزها خوب ارزیابی شده و سیستم‌های الکترونیکی کمکی باعث بهبود ایمنی می‌شوند.

سایپا شاهین دنده ای با وجود اینکه در بحث عدد اسب بخار معمولی ظاهر می شود و تنها ۱۱۰ اسب بخار را تولید می کند، اما به خاطر ساختار توربو گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر را از دور حدود 1760RPM در اختیار راننده می گذارد که توانی بهتر نسبت به رقبای یاد شده است. در بخش سواری باید گفت که طی چند روز تست و بررسی سایپا شاهین دنده ای، با نرمی مناسبی طرف بودیم. سایپا شاهین را می توان خودرویی نرم و قابل قبول دانست و در این بخش امتیاز بیشتری را برای این سدان جدید نسبت به رقبا در نظر گرفت.

چینی‌ها البته در این مسیر با الهام از خودروهای کانسپت معروف‌تر، محصولاتی را طراحی می‌کنند که در زمان تولید، تبدیل به ترند روز می‌شوند. قیمت ماشین شاهین سایپا ۹۹ در زمانی که قرار نبود چنین تحریم های سخت گیرانه ای بر خودروسازی کشور اعمال شود در نسخه فول خود به زیر ۷۰ میلیون تومان برآورد شده بود و قرار بود این ماشین یک خودرو نیمه لوکس برای اقشار عمومی مردم باشد. ولی با افزایش نرخ دلار و کمبود قطعات و کاهش تولید قیمت ماشین شاهین GL دنده ای به ۵۹۰ تا ۶۰۷ میلیون تومان می‌رسد. برای مثال، متریال داخلی این خودرو در مقایسه با هم‌تایانش مناسب است اما کیفیت آن می‌توانست بسیار بهتر از این‌ها باشد. شاهین سایپا یکی از جدیدترین خودروهای داخلی است که در ماه‌های اخیر موفق شده خریداران بیش‌تری را به سمت خود جلب کند.

شرکت سایپا قبل از رونمایی در بخش بررسی خودروی شاهین از نظر فنی اعلام کرده بود این خودرو موتور برلیانس سری ۳۰۰ را حمل می‌کند اما پس از آن و در پی تحریم هایی که جدیدا روی خودروسازی ایران اعمال شده، موتور خودرو شاهین به موتور اصلاح شده تیبا در دو نوع توربو و ساده تغییر پیدا کرد. آریزو ۵ توربو نیز در بخش فنی به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز است که قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور می‌باشد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با تعویض دنده ۹ سرعته مصنوعی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بدون هیچ تعصبی باید بگوییم که طراحی ظاهری شاهین نسبت به تمامی خودروهای ایرانی فعلی، یک سروگردن بالاتر است.

از سایر امکانات این بخش می‌توان به نویگیشن‌هاي گوگل و نشان، قابلیت نشان دادن فشارهای باد لاستیک‌ها (TPMS)، باز و بسته بودن درها، میرور لینک و اتصال آن به اینترنت (در صورت دور زدن محدودیت‌ها) اشاره کرد. این کمپانی قطعه ساز از سال ۱۹۷۲ فعالیت خود را در کشور چین آغاز کرده است و در حال حاضر توربوشارژرهایی را در محدوده ۵۰ تا ۴۶۰۰ کیلووات تولید می کند. این قطعه ساز چینی در زمینه ساخت توربوشارژر با کمپانی هایی چون ” کنتینتال آ گِ “، ” بوش ماهله ” و ” کامینز ” مشارکت دارد و به عنوان یکی از قطعه سازان دارای امتیاز فناوری سری SH توربو شارژرها شناخته می شود. یکی از خودروهایی که مورد تست ما قرار گرفته بود کارکردی ۲۰ هزار کیلومتری و دیگری کارکردی ۷۰ هزار کیلومتری داشت. درب زیرآرنجی وسط به چرم صندلی‌ها ساییده می‌شد و رنگ بسیاری از قسمت‌های پلاستیکی هم پریده بود که نشان از کیفیت پایین متریال مورد استفاده داشت.

سایپا شاهین به عنوان یکی از جدیدترین محصولات گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود، در بررسی این سدان ملی، به مزایا و معایب آن اشاره می‌کنیم. در بررسی ابعاد و اندازه سایپا شاهین باید توجه داشته باشیم که با یک خودروی کلاس C طرف هستیم. خودرویی که از نظر کلاس فنی در برخی تعاریف، با سدان های B پلاس هم رقیب می شود و به عنوان مثال در کنار رانا پلاس قرار می گیرد. اما باید بدانید که از نظر ابعاد کابین، شاهین به مراتب بزرگتر از رانا پلاس است و فاصله محوری بیشتری را دارد.

کل این مسیرها با چهار سرنشین و کولر روشن در ایام شلوغی و ترافیک جاده‌ها بخاطر فصل سفر بود، کوچکترین مشکلی پیش نیامد . ماشین گرم‌ نکرد.ماشینهای کنار جاده که بخاطر گرم‌کردن بیس از حد ماشین در سربالایی جاده‌های کوهستانی توقف کرده بودند اکثرا از نوع پژو پارس. تارا و بخصوص دنا پلاس و پرایدهای مدل قدیمی بودند .خواهشاً بدون غرض و درست نظر دهید و خریداران را فریب ندهید. وقتی با خودرو شاهین رانندگی می‌کنیم در نگاه اول، نرمی سیستم تعلیق و راحتی نسبی صندلی‌ها توجهمان را به خود جلب می‌کند. عملکرد فرمان، مجموعه کلاچ و گیربکس خودرو هم نرم است و باعث می‌شود تا رانندگی با شاهین سایپا در ترافیک شهری چندان سخت نباشد.

بعضی از مکانیک‌ها و هم‌چنین مالکین خودرو شاهین هم نسبت به کیفیت شمع‌های فابریک این خودرو انتقاد می‌کنند و معتقد هستند که بلافاصله بعد از خریدن سایپا شاهین، بهتر است شمع‌های آن را با نمونه‌های باکیفیت‌تر تعویض کنید. پس از مدتی مهندسان ارشد سایپا تصمیم گرفتند با استفاده از توان داخلی، پیشرانه‌ای جدید برای شاهین طراحی کنند و برای این کار به سراغ پیشرانه 1.5 لیتری M15 معروف به موتور تیبا رفتند. در نهایت، موتور فعلی شاهین با اضافه شدن توربو به موتور تیبا و تغییر در بخش‌هایی مثل سرسیلندر، بالانسر، پیستون‌ها و سیستم برق‌رسانی ساخته شد و M15 TC نام گرفت. در ضمن نحوه طراحی المان‌هایی مثل سپرها، گرافیک چراغ‌های عقب و خط شانه (کاراکتر لاین) در شاهین نسبت به دیگر خودروهای داخلی به‌روزتر است. تنها نکته انتقاد برانگیز در ظاهر شاهین، سایز رینگ و لاستیک‌های آن است که نسبت به جثه کلی خودرو کوچک به نظر می‌رسد. البته بهتر بود طراحان سایپا بخش کنترلی سیستم صوتی روی فرمان را دو تکه کرده و یک تکه را به سمت راست منتقل می‌کردند تا زیبایی آن افزایش پیدا کند.

آپشن‌های این محصول سایپا هم نسبت به مواردی که در بالا گفته شد، بیشتر است.ضمنا میتوانید برای مشاهده لیست بروز قیمت انواع خودرو داخلی و خارجی به صفحه لیست قیمت خودرو کارنامه مراجعه کنید. سیستم تعلیق سایپا شاهین در جلو از نوع مک فرسون و در عقب نیز از تعليق تورشن بیم بهره می‌برد. استفاده از تعلیق تورشن بیم در محور عقب باعث می‌شود احساس کنید تعلیق این خودرو خشک است، اما به دلیل استفاده از لاستیک‌هایی با سایز 185، باید گفت شاهین در میان خودروهای ایرانی از نرم‌ترین تعلیق بهره می‌برد. البته باید توجه داشت به نظر می‌رسد ضرایب گیربکس این خودرو اصلا با پیشرانه تطبیق نشده و از ضرایبی مشابه گیربکس محصولات X200 سایپا بهره می‌برد. ضمن این که هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها و جاده‌های بین شهری عدم وجود دنده ششم نیز باعث اعتراض راننده خواهد شد. امیدواریم سایپا برنامه‌ای برای اصلاح ضرایب گیربکس در نظر بگیرد یا در آینده دنده ششم را نیز به پیشرانه این خودرو اضافه کند.

طراح حتی زحمت تخت کردن و دی کات کردن فرمان را هم به خود نداده و قسمت عمده‌ای از فرمان هم با پلاستیک نقره‌ای رنگ براق بی‌کیفیتی پوشیده شده در قسمت پایینی هم بدون خلاقیتی، با یک شکاف گود همراه شده است. شاهین با داشتن فضای داخلی راحت و مجهز به امکانات ارگونومیک، توانایی ایجاد تجربه‌ای لذت‌بخش برای راننده و سرنشینان خود را فراهم می‌کند که اگر مشکلات یاد شده را فاکتور بگیریم، عملکردش قابل قبول خواهد بود. همچنین، کارایی بالای این خودرو در مصرف سوخت نیز از مزیت‌های قابل توجه آن است، که باعث می‌شود تا هزینه‌های نگهداری و اجرایی آن برای مالکان بهبود یابد. از نظر متریال به کار رفته، شاهین پلاس اتوماتیک با وجود بهبود‌های قابل توجه نسبت به نسخه‌های قبلی، همچنان وجود پلاستیک در برخی قسمت‌ها جلب توجه می‌کند. همچنین، تریم مشکی آریزو بیشتر مورد پسند بازار قرار گرفته است نسبت به شاهین پلاس. شاهین پلاس یکی از جدیدترین محصولات سایپا است که بعد از رفع مشکلات فنی مدل قبلی، با یک موتور ۱۶ سوپاپ بهبودیافته و امکانات بیشتری به بازار آمده است.

سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. در جدول زیر می‌توانید نگاه دقیق‌تری به بررسی ماشین شاهین از نظر خصوصیات ظاهری و ابعاد داشته باشید. نام گذاری خودرو شاهین تحت تاثیر پیشنهاد دکتر غلامرضا کیامرزی که یک پژوهشگر در حوضه پرندگان شکاریست انتخاب شده است. ابتدا قرار بود این ماشین با نام رهام در سال ۹۹ روانه بازار شود اما با پیشنهاد دکتر کیامرزی اسم شاهین به منظور حمایت از گونه های در حال انقراض شاهین ایرانی و حفاظت از آنها انتخاب شد و در تاریخ ۷ اسفند سال ۱۳۹۸ توسط مدیران ارشد سایپا با آن موافقت شد.

اما از طرف دیگر، اکثر قسمت‌های داشبورد از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و فاقد رنگ و لعاب کافی هستند. به همین دلیل، کیفیت بصری داشبورد شاهین در مقایسه با رقیبی مثل دنا پلاس، پایین‌تر است. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. پیندو یک پلتفرم کاربر محور برای ثبت آگهی خرید و فروش کالای نو یا ارائه خدمات است.

سانترفیوژ چندکاره فو یوان که در صنایع تولید انرژی، انتقال مایعات و گاز، پزشکی و صنعتی معروف است، یکی از اصلی ترین عوامل موثر در پیشرفت این قطعه ساز چینی در بازار جهانی بوده است. سالار ریویوز معروف ترین ولاگر ایرانی است که در حوزه خودرو و نقد و بررسی ویدیویی انواع خودرو به صورت مستمر در های بلاگ در حال فعالیت است. این ولاگر خودرو با تجهیزات حرفه ای صدا  و تصویر، به خوبی تحلیل های مختلف خود را به نمایش می گذارد. ضمن اینکه ساختار کلی موتور هشت‌سوپاپ آن می‌توانست مدرن‌تر باشد اما ساختاری قدیمی دارد.

خودشان عیوب ماشین تولیدی شان را نمی توانند تشخیص دهند.برای هر عیبی که مراجعه کنید باید ماشین را بخوابانند یکی یکی قطعات را تعویض کنند تا عیب رفع شود.اگر هم به قطه نیاز باشد که روند کار بسیار طولانی خواهد بود. هیچکدام از نمایندگیهای اصفهان نتوانسته اند عیب را تشخیص و رفع نمایند.برای اینکه حقوق ندهند از مکانیکهای مجرب استفاده نمی کنند. مکانیکهای تازه کار هم بیشتر ماشینها را خراب می کنند تا درست.خلاصه اگر اعصاب و پول اضافه دارید شاهین بخرید. بارزترین نکته منفی در تجربه رانندگی با سایپا شاهین، نفوذ زیاد صدای پیشرانه به کابین در دورهای میانی و بالا است که می‌تواند آزاردهنده باشد. گفتنی است مولتی مدیا و مانیتورهای شرکت کروز که در سایپا شاهین استفاده شده به قابلیت SDVC نیز مجهز هستند؛ قابلیتی که طبق سرعت خودرو می‌توان صدای خارج شده از بلندگوها را کم و زیاد کرد که برای شاهین‌های کروزدار قابلیت مناسبی محسوب می‌شود.

چندین بار هم مسافرت رفتم و در کوهستان و کفی عالی عمل کرده.‌ به شخصه راضی هستم . البته هرگز نباید با ماشینهای ژاپنی و آمریکایی و غیره مقایسه بشه ولی انصافا تو تولیدات داخلی بی نظیره . در حال حاضر شاهین سایپا تنها یک تیپ دارد که با نام تیپ G شناخته می‌شود؛ اما در آینده‌ای نه‌چندان دور تیپ‌های جدیدتری از این خودرو هم وارد بازار خواهند شد که علاوه بر تجهیز به گیربکس اتوماتیک، آپشن‌های بیش‌تری نیز دارند.

سپرها و گلگیرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که علاوه بر ایجاد هماهنگی در طراحی کلی، موجب بهبود آیرودینامیک خودرو شده و مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. در قسمت عقب، چراغ‌های کشیده به همراه طراحی برجسته سپر، ظاهری مدرن و جذاب را به خودرو داده‌اند. برای درک بهتر این اعداد، بهتر است ابعاد شاهین را با یک سدان پرفروش داخلی دیگر مثل پژو پارس مقایسه کنیم. شاهین طول کم‌تری نسبت به پژو پارس دارد اما عریض‌تر و مرتفع‌تر از این رقیب ایران خودرویی است. فاصله بین دو محور شاهین سایپا هم برابر 2650 میلی‌متر و تقریباً 2 سانتی‌متر کوتاه‌تر از پژو پارس است. هنگام رانندگی با این خودرو در دنده یک صدای زیادی از موتور خارج نخواهد شد؛ هرچند انتظار می‌رفت به دلیل وارد نشدن سامانه توربوشارژ به مدار و همچنین زیاد نبودن حجم موتور به پیشرانه فشار زیادی برای حرکت وارد شود که باعث تولید صدای زیاد می‌شد، اما موتور با فشار و صدای بسیار کمی حرکت کرد.

نیمه پایینی داشبورد از نیمه بالایی توسط یک نوار پلاستیکی خاکستری رنگ جدا شده است. این مجموعه به‌زودی خسته‌کننده بودن خود را به چشم‌ها تحمیل خواهد کرد و هرگز طراوت و جذابیت را به سرنشینان منتقل نمی‌کند. جا داشت تا با استفاده از متریال نرم و باکیفیت و استفاده از رنگ‌های روشن‌تر، تنوع رنگی بهتری به کابین داد. بعلاوه طراحان کابین با دیدن داشبوردهای امروزی خودروهای دنیا می‌توانند قطعاً طراحی به‌روزتر و بهتری برای کابین انجام دهند. ظاهراً سایپا به همین نتیجه رسیده و طراحی داشبورد آریا را به طراحان چینی سپرده که نتیجه آن کاملاً متفاوت و به‌مراتب در رده بالاتری قرار می‌گیرد.

همان طور که در بالا اشاره شد، سایپا شاهین دنده ای در تمام تیپ ها به استارت دکمه ای مجهز است. برای روشن کردن این خودرو ابتدا لازم است تا کلاچ را تا انتها فشار دهید تا چراغ روی دکمه استارت سبز شود. دلیل وجود این فرایند به خاطر جلوگیری از بروز برخی حوادث ساده مانند روشن کردن خودرو در دنده، است.

این خودرو با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه شده است که تعویض دنده‌های آن نسبتا نرم و هماهنگ با عملکرد موتور است. در بحث ترمز باید گفت که در تست و بررسی این بخش از سایپا شاهین دنده ای، عملکرد خوبی را مشاهده کردیم. پمپ خلاء این خودرو عملکردی بهتر نسبت به سایر خودروهای توربوی داخلی دارد و می توان روی ترمزهای این خودرو حساب کرد. به عبارت ساده تر، وقتی برای اولین بار پشت فرمان شاهین می نشینید، نیاز نیست تا مدت زمان زیادی را برای پیدا کردن بهترین محدوده ترمزگیری صرف نمایید. در شرایط مختلف ترمزگیری شاهد بودیم که سامانه های سه گانه ترمز شاهین عملکرد خوبی را دارند.

در ابتدای کار سایپا برنامه داشت خودروی کلاس C مناسب جوانان را با استفاده از پلتفرم H۳۰۰ برلیانس روانه بازار کند، اما به دلیل تحریم‌ها و نبود زیرساخت لازم، نهایتاً به پلتفرم مگا sp۱۰۰ روی آورد. نتیجه این تغییر، رونمایی از خودرویی به نام رهام بود که در سال ۹۹ با هدف حمایت از محیط زیست به شاهین تغییر نام یافت و وارد بازار شد. نسخه‌های دستی G و شاهین اتوماتیک CVT در حال حاضر در بازار موجود هستند و به نظر می‌رسد که شاهین پلاس آپشنال نیز به زودی عرضه خواهد شد. با وجود اینکه سیستم تعلیق شاهین خوب کار می کند و صدای ناچیزی را از کف جاده به اتاق خودرو منتقل می کند، اما صدا پیشرانه این خودرو در دور موتورهای فراتر از 3600RPM تا حدی زیاد است.

همچنین به توجه به ضریب دنده ۴ و پنج، می توان در این خودرو به سرعت های فراتر از ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید. در مورد شتاب گیری با شاهین دنده ای هم باید گفت که این خودروی در جایگاه معمولی قرار دارد. اگر این خودرو را یک سدان ۱۱۰ اسب بخار و با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر بدانیم و جرم ۱۲۶۰ کیلوگرم آن را هم در نظر بگیریم، شتاب در محدوده ۱۳ ثانیه شاهین در شهری مثل تهران معمولی و قابل قبول است. اما اگر در نظر بگیریم که در شناسنامه این خودرو فناوری توربو لحاظ شده است، می توانیم توقع شتاب بهتری را از این خودرو داشته باشیم. با این حال سایپا شاهین دنده ای با همین پیشرانه می تواند در شرایط واقعی و فرایند تست مشابه در تهران، بر اساس سنجش های از روی ECU و بر مبنای GPS شتاب مشابه به دنا پلاس دنده ای، رانا پلاس، سورن پلاس و… را داشته باشد.

عملکرد فرمان برقی در سایپا شاهین مناسب است و هنگام تست و بررسی این خودرو، با فرمانی مناسب و مشابه به سایر رقبا طرف بودیم. در بخش پایداری هم باید اشاره کرد که این خودرو وضعیت مناسب و قابل قبولی را دارد و در رانندگی های شهری و جاده ای که با آن تجربه کرده ایم، عملکرد مناسبی را از خود نشان داد. البته بدیهی است که حضور امکاناتی نظیر سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی می تواند اطمینان خاطر بیشتری را قبل آغاز رانندگی به راننده بدهد و امیدواریم که در آینده نزدیک این ویژگی بر روی شاهین و سایر خودروهای داخلی به صورت استاندارد پایه قرار بگیرد. اما در این مدت سایپا شاهین بدون حاشیه و کم خبر نبوده و اتفاقا جز سوژه های پرمخاطب رسانه ها به حساب می آید.

علت سواری خوب و راحتی کابین، هم ریشه در فرمان برقی آن دارد و هم صندلی‌های راحتی که رفاه خوبی برای سرنشینان به‌همراه می‌آورند. البته دقت کنید که با خودرویی در حد استانداردهای به‌شدت قوی بین‌المللی روبه‌رو نیستیم. صندوق عقب شاهین هم به‌اندازه کافی جا دارد و برای خانواده‌ها و اشخاصی که زیاد به مسافرت می‌روند، گزینه خوبی به‌شمار می‌رود. یکی از دلایل استقبال خریداران ایرانی از این خودرو، همین جاداربودن کابین و صندوقش است. فضاسازی داخل کابین سایپا شاهین خیلی خوب انجام شده است و اگر از نقاط ضعفی مثل عدم وجود زیر آرنجی در قسمت میانی صندلی عقب بگذریم؛ راحتی صندلی‌ها و فضای کافی برای همه سرنشینان، رضایت‌بخش خواهد بود.

یکی دیگر از نکات جالب در مورد این پلتفرم، اعطای لقب پرفروش ترین پلتفرم در صنعت خودروی جهان است. زیرا تنها در کمپانی تویوتا از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ بیش از ۲۲ محصول بر روی این سازه ساخته شده و خودروهای پرفروشی مانند کرولا و پریوس بر روی پلتفرم B توسعه پیدا کرده اند. در کنار تویوتا هم کمپانی هایی مانند گریت وال، مزدا، سوبارو و… از پلتفرم B تویوتا استفاده کرده اند و حال می بینیم که سایپا هم با در اختیار گرفتن این پلتفرم به سازه اصلی SP100 و شاهین رسیده اند. اما در این بین برخی بر این باور هستند که پلتفرم جدید سایپا و سدان شاهین بر اساس سازه یاریس XP10 ساخته شده و عملا این مسئله از نظر قانونی، مهندسی و فنی امکان ناپذیر است. سایپا شاهین دنده ای تیپ G یکی از سدان های جدید بازار است که به تازگی توسط اسب بخار تست و بررسی آن انجام داده و در این محتوا هم به بررسی همه جانبه این خودروی ایرانی پرداخته ایم. یکی از ایرادات بزرگ طراحی داخلی این خودرو داشبورد آن است که از پلاستیک خشک ساخته شده و مرغوبیت کافی ندارد.

به جز این موارد، سایر اجزای نمای عقب سایپا شاهین دارای طراحی مناسبی هستند و می‌توان از طراحی کلی این خودرو رضایت داشت. در پروفیل جانبی سایپا شاهین نیز طراحان از خطوط متنوع و دستگیره‌هایی با رنگ مشابه بدنه استفاده کردند که توانسته نمای منطقی‌تری را به وجود آورد؛ استفاده از این سبک طراحی در خودروهای آسیایی به ویژه در محصولات چینی بسیار مرسوم است. سایپا شاهین از رینگ‌های 15 اینچی و تایرهایی با سایز 185 بهره می‌برد که باعث شدند سواری خودرو نرم‌تر شود، اما به طور کلی کمی کوچک دیده می‌شوند. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد.

این خودروی ملی اکنون به‌عنوان گران‌ترین محصول بومی سایپا شناخته می‌شود و نسبت به تیپ‌های دیگر شاهین، کیفیت و کم‌استهلاک‌تری دارد. شاهین سایپا از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو 8 سوپاپ با حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر، در کنار یک گیربکس 5 سرعته دستی بهره می‌برد. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد این خودرو هم به ترتیب برابر با 7.5 لیتر در صد کیلومتر و 13.2 ثانیه است. از آنجایی که این خودرو در تابستان بررسی شده، عملکرد کولر نیز مورد بررسی قرار گرفته که کارایی آن برای مالکان این خودرو بسیار رضایت‌بخش خواهد بود؛ چرا که کولر در زمان کوتاهی توانست کابین را کاملا سرد کند.

سایپا شاهین دنده ای با وجود اینکه از صندلی برقی در بخش جلو بی بهره است، اما راحتی بیشتری نسبت به دنا پلاس را در این بخش به راننده و سرنشین منتقل می کند. فاصله صندلی های جلو از دَرها مناسب است و می توان گفت که صندلی های این خودرو در جای مناسب نصب شده اند. در بخش صندلی ها هم برخی افراد می گویند که باید از روکش چرم برای این خودرو استفاده شود. اما سایپا می گوید که در شاهین G از صندلی های پارچه ای استفاده می کند و در تیپ های بعدی تریم داخلی چرمی و صندلی های برقی را ارائه می دهد.

ظرفیت صندوق عقب سایپا شاهین حدود 420 لیتر اعلام شده که از لحاظ فضا برای این سدان بسیار مناسب است. هرچند انتظار می‌رفت که طراحان کانالی را از صندوق به داخل کابین ایجاد می‌کردند تا علاوه بر این که سرنشینان عقب بتوانند از زیردستی برخوردار شوند، سایپا بتواند از آن به عنوان یک قابلیت مهم برای محصول خود نام ببرد. در نمای جلو سایپا شاهین یک جلوپنجره شش ضلعی به چشم می‌خورد که در نمونه‌های اولیه از حاشیه‌های کرومی نیز بهره می‌برد، اما در نمونه نهایی که به دست مشتریان رسیده، سایپا این حاشیه‌های کرومی را حذف کرده است. هرچند این کروم‌کاری‌ها در رنگ‌های روشن سایپا شاهین تغییرات چندانی ایجاد نمی‌کرد، اما در رنگ‌های تیره حذف کروم دور جلوپنجره نمای بدی را به وجود آورده است. دی لایت‌ها و چراغ‌های موسوم به ابرویی نیز هنگام روشن بودن نمای به‌روزی ایجاد خواهند کرد، اما عدم وجود لنز و عدسی در چراغ‌های اصلی برای یک خودرو با چنین قیمتی کمی عجیب به نظر می‌رسد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.

شاهین در سه تیپ G و GL و پلاس اتوماتیک 6AT عرضه می‌شود که هر کدام امکانات و ویژگی‌های متفاوتی دارند. بعد از بررسی شاهین سایپا از نظر مشخصات فنی، بهتر است نگاهی هم به عملکرد فنی این خودرو داشته باشیم و ببینیم شاهین در شرایط واقعی تا چه حد می‌تواند به توقع‌های ما پاسخ بدهد. شاهین مثل دیگر خودروهای مجهز به پیشرانه توربو، در آغاز حرکت مقداری تأخیر دارد اما بعد از دورگرفتن پیشرانه و در شتاب‌گیری‌های ثانویه این تأخیر را جبران می‌کند که دلیل آن ارائه حداکثر گشتاور در دور نسبتاً پایین است.

سیستم تعلیق آن عملکرد متوسطی دارد و در مسیرهای شهری، نرمی و جذب ضربات قابل‌قبولی ارائه می‌دهد. در جاده‌های پرپیچ‌وخم، کنترل خودرو رضایت‌بخش بوده، اما در سرعت‌های بالا کمی عدم ثبات احساس می‌شود. این خودرو در رنگ‌های متنوعی از جمله سفید، مشکی، نقره‌ای، خاکستری، آبی و قرمز عرضه می‌شود که نیازهای سلیقه‌ای مختلف را پوشش می‌دهد. البته کیفیت متریال استفاده‌شده در برخی بخش‌های بدنه می‌تواند ارتقا یابد تا دوام و استحکام بیشتری را ارائه کند.

مجموعه کابین، با استفاده بیش از حد از پلاستیک‌های مشکی و تیره رنگ، آزاردهنده است. نمایشگر مرکزی در میان تعداد زیادی دکمه و کلید اشغال شده و ابعاد کوچک به همراه جانمایی آن باعث شده دسترسی و استفاده از آن کمی سخت باشد. هرچند این سختی به‌اندازه کار با مانیتور کوییک فول پلاس نیست اما همچنان یا یک سیستم نمایشگر قدیمی مواجه خواهید شد.

رویداد۲۴ | سدان‌های خانوادگی همیشه جزو محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی در اکثر بازار‌های جهانی به شمار می‌آیند. در ایران نیز این دسته همیشه در کانون توجه بوده و در حال حاضر علاوه بر خودرو‌های داخلی، میزبان مجموعه‌ای از خودرو‌های مونتاژی است. این خودرو‌ها به دلیل فضای جادار کابین و همچنین استهلاک نسبتاً کم، همواره مورد استقبال قرار گرفته‌اند. از روش‌های نسبتا به‌روز دنیا برای طراحی آن استفاده شده است و مانند محصولات دیگر سایپا و ایران‌خودرو نیست که بیشتر از طراحی‌های دهه ۹۰ پیروی می‌کنند. خطوط به‌کاررفته در طراحی بخش‌های مختلف جذاب‌اند و اگر رینگ‌ها کمی بزرگ‌تر بودند، امکان این فراهم می‌شد که از ظاهر این خودرو، به‌عنوان نمونه‌ای امروزی نام ببریم. فضای داخلی، به‌ویژه در بخش سرنشینان عقب، برای یک سدان اقتصادی مناسب ارزیابی می‌شود.

طراحی صندلی‌ها و فضا هم رفاه را برای سرنشینان بزرگسال به‌طور کامل فراهم می‌کند. میزان رضایتمندی از خودرو شاهین هم نسبی است و با توجه به متغیر بودن کیفیت در خودروهای داخلی، برخی مالکان کاملاً از این خودرو راضی و برخی دیگر کاملاً ناراضی هستند؛ اما در مجموع، بیش‌تر مالکان شاهین از این خودرو رضایت دارند و آن را به محصولات هم‌رده ترجیح می‌دهند. عمده نارضایتی مالکان شاهین هم به ایرادات مونتاژی و برقی ابتدای تحویل خودرو برمی‌گردد که معمولاً پس از چند بار رفت و آمد به نمایندگی حل می‌شوند. اما در شرایط واقعی و با یک رانندگی منطقی، برای طی هر صد کیلومتر مسافت با خودرو شاهین در سیکل ترکیبی، به حدود 8 تا 8.5 لیتر سوخت نیاز داریم که با خودروهای هم‌رده در سطح جهانی فاصله دارد اما نسبت به رقبای داخلی، عددی معقول و قابل قبول است.

البته این خودرو از تهویه مطبوع اتوماتیک نیز بهره می‌برد، اما فنی که برای کولر انتخاب شده آنچنان کیفیت مناسب را ندارد؛ در واقع صدای فن بسیار زیاد بوده و برخی تصور می‌کنند که صدای ایجاد شده به موتور سایپا شاهین مربوط می‌شود، اما این صدای آزاردهنده از صدای فن ناشی می‌شود. البته عایق‌کاری خوب اتاق نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این خودرو به‌شمار می‌رود. شتاب سایپا شاهین در اواخر ضرایب دنده دوم و در دور موتور 2200 هنگامی که سامانه توربوشارژ به مدار وارد می‌شود، به چشم می‌آید و می‌تواند باعث خوشحالی راننده شود. گفتنی است سایپا شاهین که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته از جدیدترین آپدیت‌های سایپا بهره می‌برد و به همین دلیل به‌روزترین نسخه شاهین محسوب می‌شود. سایپا شاهین از طراحی نسبتاً به‌روزی سود می‌برد که شاید در برابر تمام رقبای فعلی داخلی آن، برگ برنده محسوب شود. در قسمت جلو با الهام از بیوک اکسل، اتاقی رو به جلو، کشیدگی اندک کاپوت و آئرودینامیک خوب، شاهد اتاقی مدرن، دینامیک و نسبتاً امروزی هستیم.

این خودرو نیز دارای یک صفحه نمایش مالتی‌مدیا بزرگ و عریض به همراه برخی کلید‌های کنترلی و پنل الکتریکی غیر لمسی است. در مقابل راننده، فرمان سه‌شاخه ساده و یک کلاستر آنالوگ به همراه کامپیوتر سفری مشابه آریزو ۵ توربو وجود دارد. در نمای عقب، آریزو ۵ توربو با طراحی ساده‌تر از جلو، اما به دلیل گرافیک به‌روزتر چراغ‌ها و برجستگی درب صندوق، جذاب‌تر از رقیب خود به نظر می‌رسد. شاهین پلاس اتوماتیک با حفظ همان چراغ‌های قبلی و طراحی پیشین، همچنان به خانواده‌ها توجه دارد و بیشتر به دنبال خدمت به این گروه از خریداران است. اما شاهین از چه نظر از رقبایش پیشی می‌گیرد؟ در درجه نخست می‌توان به ظاهرش اشاره کرد که از لحاظ طراحی مدرن‌تر است.

این خودرو به دلیل استفاده از آلیاژ اروپایی در بدنه، موفق به دریافت امتیاز متوسط در تست ECE نیز شده است که آن را به محکم ترین ماشین ایرانی (در مقایسه با خودروهایی مانند تارا) تبدیل می‌کند. این پیشرانه 1.5 لیتری توربو حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر را تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به سمت محور جلو شاهین می‌فرستد. سایپا شاهین در حال حاضر تنها با این مشخصات فنی عرضه می‌شود اما در آینده‌ای نه‌چندان دور نسخه‌های اتوماتیک CVT و شاهین پلاس (موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی + گیربکس 6 سرعته اتوماتیک) هم به جمع خانواده این خودرو اضافه خواهند شد. سایپا شاهین دنده ای به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر مجهز است که ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دارد. این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر تولید می کند و توان پیشرانه از طریق جعبه دنده دستی ۵ سرعته به چرخ های جلوی شاهین می رسد.

در ادامه بررسی کابین به مولتی مدیای مرکزی این سدان می‌رسیم که مانیتور استفاده شده در این نسخه از شرکت کروز تامین شده و نسبت به مانیتور اصطلاحا سراتویی از فرم و ظاهر بهتری بهره می‌برد و در داشبورد نیز نمای جذابی به وجود آورده است. هنگام فشردن دکمه استارت خودرو این مانیتور لمسی فعال می‌شود و قابل استفاده خواهد بود. همچنین رابط کاربری این سیستم نیز مناسب بوده و می‌تواند به نیاز کاربران پاسخ دهد. در این بخش می‌توان به طراحی آیینه‌های بغل ایراد گرفت؛ هرچند که از داخل کابین آینه‌های بغل بزرگ باعث می‌شوند تا راننده به دید خوبی دست پیدا کند، اما از بیرون خودرو دارای طراحی کشیده بوده و با فرم کلی خودرو هماهنگی ندارد. رینگ‌های سایپا شاهین مشابه رینگ‌های آلومینیومی رنو ساندرو است که البته نسبت به رینگ‌های 15 اینچی که سایپا برنامه نصب آن روی شاهین را داشت، از طرح بهتری بهره می‌برند. برخلاف انتظار اولیه که سایپا شاهین را خودرویی جادار و راحت تصور می‌کردیم اما با قد ۱۸۰ سانتی‌متری، با فضایی ناراحت و فشرده مواجه شدیم.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *