اطلس بخریم یا نه؟ مزایا و معایب اطلس سایپا
از نظر طراحی ظاهری میتوان گفت تفاوتهای بسیاری بین این دو خودرو وجود دارد؛ چرا که از دو خانواده جدا هستند. از آنجایی که قدمت حضور خودروهای کوییک در بازار داخلی کشورمان بیشتر است، طراحی ظاهری آنها قدیمیتر محسوب میشوند. قبل از آغاز مقایسه کوییک و اطلس طبق رسم همیشگی یک معرفی مختصر از این دو خودرو را خواهیم داشت. به همین دلیل است که بر اساس تقاضای برخی از رانندگان، فروش اقساطی کوییک مورد توجه و استقبال بیشتری بوده، اما از نظر برخی دیگر، اطلس خودروی مناسبتری است. قیمت پژو ۲۰۷ با موتور TU۵ از سوی فروشندگان بازار ۸۵۰ میلیون تومان اعلام شده است؛ پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشهای یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان عرضه شده است که نشانی از کاهش قیمت در مقایسه با روز گذشته ندارد.
با در نظر گرفتن اختلافهای قابلتوجه در طراحی، امکانات و کیفیت این دو خودرو، قیمت اطلس بیشتر از کوییک است؛ البته این موضوع جای تعجب ندارد! اطلس با امکانات پیشرفتهتر رفاهی و ایمنی، تجربه رانندگی مدرنتری را ارائه میدهد، اما کوییک فقط تجهیزات ایمنی و رفاهی ضروری را دارد و برای افرادی که به فکر خرید خودرویی مقرونبهصرفهتر هستند، گزینهای ایدهآل است. چراغهای جدیدتر با کمی فاصله از جلوپنجره، بههمراه سپر بهروزشده و مهشکنهای درون قاب Jشکل، نمایی اسپرتتر به اطلس بخشیدهاند. خطوط برجسته روی کاپوت این خودرو نیز ظاهری تهاجمیتر نسبت به کوییک ایجاد کردهاند. از کنار، اطلس و کوییک به هم شبیه هستند، اما قاب آینههای جانبی در اطلس، نوار و راهنمادار شده است.
در نمای عقب اطلس هم یک کپی از رنو کپچر نسل دوم (2020 – 2024) میبینیم که البته هماهنگی قابل قبولی با پیکره کلی خودرو دارد و ظاهری بهروز و تاحدودی عضلانی به این قسمت بخشیده است. قیمت رانا پلاس ارتقایافته یکی از ارزانترین سواریهای ایرانخودرو ۷۰۵ میلیون تومان اعلام شده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ دیگر سواری ارزان ایرانخودرو پنج میلیون تومان کمتر فروخته میشود. قیمت ریرا با این میزان افزایش به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید و فاصله خود را با دیگر محصولات ایرانخودرو بیشتر کرد.
این تحولات، سازندگان را بر آن داشته تا خودروهایی را تولید کنند که هم از نظر ظاهری جذاب و مدرن باشند و هم از لحاظ فناوری و امکانات به روز باشند. سایپا در سامانه یکپارچه اقدام به فروش ماشین کرده است و هر دو هاچبک را برای متقاضیان عرضه میکند. البته افرادی که موفق به ثبت نام در سامانه یکپارچه نشدهاند، میتوانند برای تهیه اطلس یا کوییک GX، اقدام به خرید ماشین دست دوم کنند. با توجه به آنکه وزن دو خودرو اختلاف زیادی با هم ندارد و قدرت موتور آنها نیز در یک سطح قرار میگیرد، پس نمیتوان از این دو محصول سایپا انتظار عملکرد خیلی متفاوت از همدیگر داشت. در مجموع، اطلس ظاهری زیباتر و مدرنتر از کوییک ارائه میدهد، اما میتوان گفت که طرح چراغهای عقب آن کمی اغراقآمیز از آب در آمده است و هماهنگی چندانی با فرم چراغهای اصلی جلو ندارد.
اطلس بنا بر گفته سایپا در 4 تیپ مختلف با سطح آپشنهای متفاوت تولید و راهی بازار میشود که دو تیپ آن نسخه دنده دستی و دو تیپ دیگر نسخههای اتومات خواهند بود. اطلس و کوییک هر دو از محصولات سایپا هستند که انتخاب از میان این دو نیازمند بررسی دقیق مشخصات فنی هر یک به شمار میرود. در این مقاله به بررسی دقیق ویژگیهای ظاهری، طراحی داخلی، آپشنهای رفاهی، امکانات برقی، قیمت و ویژگیهای ایمنی خواهد بود. علاوهبر موارد ذکر شده در جدول، میزان مصرف سوخت ترکیبی در اطلس نسبت به کوییک به اندازه 0.2 لیتر، کمتر است. بهاینترتیب هزینه استفاده از اطلس در مقایسه با کوئیک برای طولانیمدت نیز کمتر خواهد بود. درصورتیکه قصد خرید هر یک از انواع تیپ کوییک یا اطلس را دارید، از شرایط اقساطی استفاده کنید.
علاوهبر افزایش راندمان عملکرد موتور در اطلس نسبت به کوییک، این خودرو 128 نیوتون گشتاور خروجی و 137 اسب بخار دارد. درحالیکه ظرفیت اسب بخار و نیوتون گشتاور خارجی در کوییک به ترتیب برابر با 87 و 128 است. در ادامه این بخش به بررسی دقیقتر مشخصات فنی برای مقایسه اطلس با کوییک میپردازیم.
مدلی که ذاتا فیسلیفت جدید کوییک است که از نظر ظاهری و بهخصوص نمای عقب و جلو تفاوتهای زیادی دارد، اما مثل همه مدلهای خانواده X۲۰۰ سایپا قرار است با همان موتور M۱۵ و حجم ۱.۵ لیتر راهی بازار شود. طبق اعلام سایپا اطلس در چهار تیپ مختلف تولید میشود که نسخه فولآپشن آن با گیربکس اتومات و امکاناتی مثل نمایشگر هفت اینچ، دوربین عقب، دکمههای کنترلی روی فرمان و سقف سانروف بهفروش میرسد. البته باوجود قرار گرفتن اطلس در فهرست مدلهای مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه، هنوز قیمت آن در کارخانه مشخص نیست. مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه با عرضه جدیدترین محصول سایپا یعنی اطلس همراه شده است.
به همین دلیل لازم است که حتماً قبل از اقدام به انتخاب نهایی، به مقایسه امکانات رفاهی اطلس با کوییک بپردازید و ببینید کدام یک با توجه به نیازهای شما در این میدان نبرد سربلند میشوند. در نهایت میتوانید با توجه به نیاز خود، اقدام به خرید اقساطی خودرو از مجموعه کیان خودرو نمایید. از لحاظ طراحی، سایپا اطلس نسبت به کوییک با ظاهری مدرنتر و جذابتر عرضه میشود.
کوییک با قیمتی پایینتر، گزینهای اقتصادیتر برای خریدارانی است که بودجه محدودتری دارند و به دنبال خودرویی با امکانات مناسب و مصرف سوخت پایین هستند. بله، اطلس با مصرف سوخت کمتری به اندازه ۰.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نسبت به کوییک برخوردار است. نمای کناری خودروها در اطلس و کوییک، شیپ و طراحی تخم مرغی را به ارمغان میآورد.
در این مقاله، قصد داریم دو خودروی کوییک و اطلس را از نظر ویژگیهای فنی و ظاهری با یکدیگر مقایسه کنیم و به تفصیل به این نوع پیشرفت و تحول در صنعت خودروسازی ایران پرداخته و اطلاعات جامعی را در این زمینه ارائه نماییم. طراحی داخلی اطلس نسبت به کوییک تا حد زیادی تفاوت پیدا کرده است، چرا که حالا از یک داشبورد با طراحی جدید شامل دریچههای تهویه دایرهای شکل، نمایشگر ایستاده و جلوآمپر جدید استفاده میکند. طرح رودریها و دستگیره درها نیز تا حدودی تغییر کرده است و تریم دو رنگ داشبورد و رودریها میتواند جلوه زیباتری برای نمای داخلی اطلس به وجود آورد.
از سالاد ماکارونی گرفته تا طرز تهیه مربای به و طرز تهیه لازانیا، ایدههای متنوعی در انتظار شماست. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
اطلس همچنین به رادار نقطه کور، اتو لایت، چراغ روز، دکمههای کنترلی روی فرمان، نمایشگر اطلاعات و سرگرمی، ورود بدون کلید، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی راننده، سیستم ناوبری و دوربین عقب مجهز است. در مقابل، کوییک فقط سنسور دندهعقب و آینههای بغل برقی دارد؛ بنابراین، اطلس با تجهیزات رفاهی پیشرفتهتر، بهطور قابلتوجهی در این زمینه بهتر از کوییک است. در این بخش، سوالات زیادی برای خریداران مطرح میشود که کدام خودرو را انتخاب کنند. در صورت تمایل به داشتن اطلاعات بیشتر، هم میتوانید با کارشناسان مجموعه کیان خودرو ارتباط بگیرید. قیمت کوییک در تیپ GX L در مقایسه با روز گذشته تغییری نداشته است و ۴۸۰ میلیون تومان عرضه میشود.
تریم دو رنگ فضایی در کنار مشکلات رنگی داخلی، ظاهری لوکستر و جذابتر را نسبت به طراحی ساده کوییک به همراه دارد. از طرفی، روکش صندلیها با ترکیب رنگی اختصاصی و خاص، مواد چرم و پارچهای مشکی و خاکستری را به کار گرفتهاند. از همین رو اگر میخواهید یک هاچبک با ظاهر کمی جدیدتر، نمای داخلی زیباتر و صندوق عقب بزرگتر خریداری کنید، احتمالا اطلس میتواند گزینه بهتری برای شما باشد. اما قیمت روز خودرو برای کوییک جی ایکس در محدوده پایینتری دارد و میتوان همان کارایی اطلس را از این خودرو نیز گرفت. البته صندوق عقب آن کوچکتر است و طراحی داخلی کوییک نیز خیلی چنگی به دل نمیزند.
همچنین کیلومترشمار پشت فرمان اطلس مانند کوییک آنالوگ است اما گرافیک بهروزتری دارد. یکی دیگر از تفاوتهای این دو خودرو، افزایش ظرفیت صندوق از ۲۲۶ لیتر در کوییک، به ۲۸۵ لیتر در اطلس است. باتوجهبه این تغییرات، در مجموع طراحی داخلی اطلس نسبت به کوییک مدرنتر و کاربردیتر است. پیشرانه مذکور نسبت به نسل قبلیاش دچار تغییراتی در سرسیلندر و هدرز شده و هماکنون مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها است.
طراحی آینهها و درها ما را دقیقا یاد کوییک میاندازد و سایپا برای اطلس مثل کوییک از رینگهای ۱۴ اینچ استفاده کرده است. بهشکل رسمی نه، اما گفته میشود بعد از عرضه همین نسخه از اطلس، سایپا تصمیم دارد نسخه R یا همان دورنگ این مدل را مثل کوییک راهی بازار کند. اطلس و کوییک هر دو محصولی از شرکت سایپا هستند و اطلس نسخه فیس لیفت کوییک به شمار میرود. هر دو این محصولات سایپا براساس پلتفرم هاچ بک طراحی داند؛ بنابراین ویژگیهای ظاهری و مشخصاتی مشترکی در طراحی داخلی با یکدیگر دارند. برای انتخاب میان این دو خودرو تولید شده توسط سایپا باید ویژگیهای ظاهری، طراحی داخلی و ظاهری، مشخصات فنی، آپشنهای رفاهی و امکانات ایمنی را مقایسه کنید.
با وجود آنکه مقایسه اطلس با کوییک GX از نظر مشخصات فنی نتیجه خاصی در پی نداشت اما باید گفت که اختلاف اساسی میان این دو هاچبک در طراحی خودرو آشکار شده است. این نکته را باید روشن کنیم که اطلس در واقع نسخه فیس لیفت کامل کوییک به شمار میرود و بنابراین نمای جلو و عقب آن نسبت به کوییک جی ایکس کاملا تغییر کرده است. اگرچه سایپا خبر از عرضه اطلس در دو تیپ ساده و فول آپشن داده است، اما احتمالا در نهایت نسخه آپشنال آن در بازار بهطور عمده به فروش برسد.
با این حال، مصرف سوخت کوییک پایین است و برای رانندگیهای شهری گزینهای مناسب به شمار میرود. در این بخش از مقایسه، به بررسی مشخصات فنی این دو خودرو، از جمله موتور، مصرف سوخت، و دیگر جنبههای فنی خواهیم پرداخت. این تحلیل، به خوانندگان اطلاعات دقیقی ارائه خواهد داد تا بتوانند با موارد فنی و عملکرد هر خودرو آشنا شده و تصمیم به خرید بر اساس اطلاعات موثقتری بگیرند. کیفیت سواری این دو خودرو خیلی خشک نیست، اما نفوذ ضربات به داخل کابین هنگام عبور سریع از روی ناهمواریهای سطح جاده میتواند کمی آزاردهنده باشد. مشخصات این دو خودرو در جدول بالا، به مقایسه دقیقتر شما هنگام خرید کمک میکند.
این خودرو برای خریدارانی که به دنبال امکانات بیشتر و کیفیت بالاتر هستند، گزینه مناسبی است. این خودرو دارای سیستم تهویه مطبوع دستی، صندلیهای دستی، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و USB، و سنسور پارک عقب است. اگرچه امکانات کوییک کافی و مناسب است، اما در مقابل اطلس، امکانات کمتری را ارائه میدهد. طراحی جلو و عقب خودرو با خطوط تیز و اسپرت، آن را به یک انتخاب محبوب برای جوانان تبدیل کرده است.
اطلس با اقداماتی چون افزودن اسپویلر و تغییر در نمای جلو و عقب، به نظر میرسد که در جلب توجه و جذب مشتریان بیشتر موفق بوده است. اما کوییک GX اگرچه طراحی قدیمیتری دارد، اما از جهت هماهنگی امتیاز بالاتری کسب میکند و میشود گفت نمای چهره آن با قسمت پشت و نمای جانبی همخوانی بیشتری ارائه میدهد. با این وجود اطلس به عنوان یک خودرو جدیدتر، طراحی مدرنتری دارد و احتمالا از نظر بسیاری از مشتریان نیز ماشین زیباتری در مقایسه با کوییک GX به شمار برود.
این خودرو با تجهیزات مدرنی مانند کنترل کشش و پایداری، رادار نقطه کور، سانروف و نمایشگر لمسی بزرگتر عرضه میشود. در مقابل، کوییک در نسخه های اتومات نیز امکاناتی مانند کروز کنترل و نمایشگر لمسی را ارائه میدهد، اما بسیاری از آپشنهای مدرن در آن وجود ندارد. موتور ۱.۵ لیتری این خودرو با دریچه گاز برقی، به میزان بهتری نسبت به موتور ۱.۵ لیتری کوییک عمل میکند. این موتور توانایی تولید حداکثر ۱۲۸ نیوتنمتر گشتاور و ۱۳۷ اسببخار قدرت را داراست. در زمینه ایمنی، هر دو خودروی کوییک و اطلس از امکانات مدرن و کاملی بهرهمند هستند.
در بخش ایمنی، اطلس با دارا بودن کیسههای هوای جلو و جانبی، سیستمهای ترمز ABS و EBD، و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، در سطح بالاتری قرار دارد. این خودرو همچنین از ساختار بدنهای مستحکم و مواد با کیفیت برای افزایش ایمنی سرنشینان استفاده میکند. کوییک با موتور 1.3 لیتری و توان تولید 87 اسب بخار، در بخش موتور و قدرت کمی از اطلس عقبتر است. گیربکس این خودرو نیز به صورت دستی عرضه میشود که شاید برای برخی از رانندگان کمتر جذاب باشد.
در خود سایت سایپا نوشته شده که اطلس در چهار تیپ مختلف عرضه میشود که تفاوت این تیپها به تفاوت آپشنها و گیربکس دندهای و اتومات مربوط میشود. آنطور که سایپا گفته، نسخه اتوماتیک تیپ ۲ اطلس از سایر تیپها آپشنهای بیشتری خواهند داشت. نمایشگر هفت اینچ، دوربین عقب، دکمههای کنترلی روی فرمان و سانروف مهمترین آپشنهای اطلس اتومات تیپ ۲ خواهند بود. فرارو- مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه با عرضه جدیدترین محصول سایپا یعنی اطلس همراه شده است.
علاوه بر این هاچ بک کراس زیبا، نارنجیپوشان جاده مخصوص خودروی دیگری از خانواده کوییک با پسوند GX تولید کردهاند که بهزودی بهفروش خواهد رسید. بعضیها میگویند خودروهای سایپا به نسبت محصولاتی که ایران خودرو تولید و روانه بازار میکند از کیفیت پایینتری برخوردار هستند، اما بهواسطه قیمت گذاری اقتصادیتر بیشتر مورد استقبال خریداران قرار میگیرند. سایپاییها طی نیمدهه اخیر تلاشهای زیادی در جهت متنوعسازی سبد محصولات خود انجام داده و تقریبا موفق عمل کردهاند. اطلس در واقع یک فیسلیفت اساسی از کوییک محسوب میشود و با توجه به قدیمی بودن پلت فرم، دست طراحان برای خلق یک چهره کاملاً بهروز و متفاوت نسبت به کوییک چندان باز نبوده است. اما با این وجود، اطلس در نماهای جلو و عقب به خوبی خویشاوندی خود با کوییک و تیبا 2 را پنهان میکند و چهرهای اسپرتتر و جذابتر نسبت به این خودروها را به نمایش میگذارد. اطلس به دلیل امکانات بیشتر و طراحی بهروزتر، قیمت بالاتری نسبت به کوییک دارد.
در نهایت اطلس E (اتوماتیک) را داریم که از سیستم هشداردهنده نقطه کور (BSD) هم بهره میبرد که آپشن قابل توجهی برای این رده قیمتی است. قیمت کارخانهای اطلس G و کوییک GX بسیار به هم نزدیک است بهگونهای که اطلس هماکنون با قیمت ۴۰۵ میلیون تومان به فروش میرسد درحالیکه قیمت کوییک GX-L برابر با ۳۶۸ میلیون و GXR-L (دورنگ) ۳۸۰ میلیون تومان است. در حال حاضر اطلس در بازار با قیمتی در حدود ۵۸۰ میلیون تومان خریدوفروش میشود درحالیکه کوییک GX-L بسته به تیپ بین ۴۵۰ تا ۴۶۵ میلیون تومان قیمت دارد. سایپا زمانی که کوییک را معرفی کرد، از داشبورد جدیدی که برای ساینا طراحی شده بود در آن استفاده کرد. این داشبورد هرچند نمای بهتری نسبت به تیبا داشت اما تماماً از پلاستیک سیاه بیکیفیت ساخته شده و طراحی آن هماکنون کاملاً قدیمی شده است. البته در کوییک S و GX غربیلک فرمان D شکل جدیدی ارائه شده که قبلاً در کوییک اتوماتیک دیده بودیم و بسیار بهتر از غربیلک قدیمی کوییک است.
در جدیدترین اقدام در این زمینه هم طی سال ۱۴۰۲ محصولاتی نظیر کوییک GX و سایپا اطلس به لیست تولیدات دومین خودروساز بزرگ کشور اضافه شدند. از سوی دیگر، اطلس هم فیسلیفت دیگری روی کوییک یا در اصل همان تیبا ۲ است که اولین بار در شهریور ۱۴۰۱ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیده شد و بهتازگی تحویل اولین نمونههای آن به خریداران آغاز شده است. اطلس هم قرار است در چهار تیپ ارائه شود که شامل دو تیپ دستی لو آپشن و فول آپشن و دو تیپ اتوماتیک لو آپشن و فول آپشن خواهد بود اما در حال حاضر فقط اطلس G به بازار عرضه شده است که تیپ دستی فول آپشن محسوب میشود. تفاوتهای بین اطلس و کوییک GX صرفاً در طراحی بیرونی، داخل و تجهیزات خلاصه میشود اما در بازار حدود ۱۳۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند.
خیر، اطلس از موتور ۱.۵ لیتری M۱۵ برخوردار است در حالی که کوییک از موتور ۱.۵ لیتری استفاده میکند. فضای بار کوییک با 225 و اطلس با 285 لیتر حجم چندان جادار نیستند و بایستی با حداقل وسایل ممکن با این خودروها به مسافرت بروید. در نهایت باید گفت که انتخاب بین اطلس و کوییک به نیازها، سلیقه و بودجه شما بستگی دارد. شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. فضای بار کوییک با 225 و اطلس با 285 لیتر حجم چندان جادار نیستند و بایستی با حداقل وسایل ممکن با این خودروها به مسافرت بروید.
اطلس با موتور 1.5 لیتری و توان تولید 105 اسب بخار، قدرت بیشتری نسبت به کوییک دارد. این خودرو دارای گیربکس اتوماتیک است که تجربه رانندگی نرم و راحتی را به راننده ارائه میدهد. همچنین مصرف سوخت بهینه و عملکرد دینامیکی مناسب، از دیگر ویژگیهای مثبت اطلس در این بخش هستند. در این مقایسه سایپا اطلس به طور کلی در تمام جنبه ها از جمله طراحی ظاهری، کیفیت متریال داخلی، عملکرد فنی و امکانات، برتری نسبی به کوییک دارد. با این حال، این بهبودها با افزایش قیمت نیز همراه است و قیمت اطلس تقریباً 30 درصد بالاتر از کوییک است. مقایسه کوییک و اطلس از نظر تجربه رانندگی را با فضای کابین و کیفیت سواری شروع میکنیم.
اطلس و انواع کوییک در ویژگیهایی مثل داشتن اسپیکر با کیفیت بالا با یکدیگر تفاوت دارند که در این بخش به صورت جدول موردبررسی قرار میدهیم. ویژگیهای ظاهری بررسی شده در این جدول ممکن است کمی در مدلهای مختلف کوییک (R، R اتوماتیک، G، S و دندهای) کمی با یکدیگر تفاوت داشته باشند. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. درون کابین اطلس بازهم ردپای رنو به چشم میخورد و این بار شاهد داشبورد کپی شده از رنو سیمبل نسل نسل سوم ( که در مدلهای 2015 تا 2017 در بازار کشورمان موجود است) هستیم.
همانطور که در تصاویر مشخص است، مقایسه اطلس و کوییک از نظر ظاهری، توجه ما را صرفا به تفاوت در نمای جلو و عقب این خودرو جلب میکند. شرکت سایپا با تغییراتی که در طرح چراغها، سپرها، جلوپنجره و برخی دیگر از جزئیات اطلس انجام داده، آن را نسبت به کوییک متفاوت کرده و چهره کمی بهروزتری را برای آن به وجود آورده است. اما به طور کلی اطلس خودروی فولآپشنتری است و حتی در نسخه دندهای (اطلس G) از آینههای جانبی تاشوبرقی و سانروف بهره میبرد که این دو آپشن در هیچ کدام از تیپهای کوییک وجود ندارند. به همین بهانه امروز تصمیم گرفتیم به سراغ مقایسه کوییک و اطلس برویم تا ضمن بررسی دقیق تفاوت خودرو اطلس با کوییک ببینیم در نهایت کدام یک از این دو برادر سایپایی ارزش خرید بالاتری دارند.
درصورتیکه قصد خرید هر یک از خودروهای اطلس یا انواع تیپ کوییک را دارید، از شرایط فروش فوری سایپا با اقساط منعطف استفاده کنید. در این صورت امکان پرداخت هزینه خودروها به صورت اقساطی انعطافپذیر و براساس ترجیح مالی خریدار، انجام خواهد شد. میتوان گفت سایپا اطلس در مقایسه با کوییک، طراحی جذابتری دارد و تریم داخلی آن هم مدرنتر به نظر میرسد. اما آیا حاضرید برای این تفاوتهای ظاهری و چند آپشن بیشتر، حدود ۴۰ میلیون تومان بیشتر هزینه کنید؟ اگر این تفاوت قیمت برای شما منطقی است و به خودروهای کارکرده هم علاقهای ندارید، اطلس میتواند انتخاب خوبی باشد. در یک بازار ایدهآل خودرو، اطلس باید جایگزین کوییک میشد، بدون اینکه قیمت بیشتری داشته باشد؛ فیس لیفت یعنی همین!
اطلس خودرویی هاچبک با ابعاد نه چندان بزرگ است اما با این وجود فضای کابین قابل قبولی دارد و میتواند برای 4 نفر سرنشین بزرگسال مناسب باشد. این فضای داخلی جادار میتواند در مقابل رقیبی مثل پژو 207 یک برگ برنده برای اطلس باشد. هر دو اطلس و کوییک از کیسههای هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ABS و EBD، و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر برخوردار هستند. اطلس از امکاناتی نظیر سیستم تشخیص نقاط کور، سانروف، گرمکن صندلی راننده، کروز کنترل، و دوربین دید عقب بهره میبرد. در نهایت، با در نظر گرفتن این موارد، اطلس با پیشرانه M15 و مشخصات فنی بهبود یافته، به عنوان یک گزینه قویتر و با بهرهوری بیشتر در مقایسه با کوییک معرفی میشود. در مسیر رقابتی بازار خودرو و پیشرفت تکنولوژی، طراحی و امکانات فنی چشمگیری به خودروها افزوده شده است.
با توجه به اصلاحات صورت گرفته روی موتور اطلس، میتوان انتظار داشت که این پیشرانه عملکرد نرمتر، مصرف سوخت کمی پایینتر و آلایندگی کمتری نسبت به موتور کوییک داشته باشد. نمای عقب اطلس بهلطف سپر و چراغهای جدید کاملا با کوییک فرق دارد اما وقتی سراغ نمای جانبی میرویم، تفاوت زیادی دیده نمیشود. سایپا بر طبق عادت، از لحاظ تعداد آپشن بین نسخههای اتوماتیک و دندهای تبعیض قائل میشود و به همین دلیل، آپشنهای زیادی را در اطلس G نمیبینیم. بنابراین اگر لیست بلندتر آپشنها فاکتور مهمی برای شماست، باید به سراغ اطلس E بروید. سانروف، کنترل پایداری و کشش، ورود بدون کلید و گرمکنهای آینه، آپشنهایی هستند که در اطلس وجود دارند اما در کوییک دیده نمیشوند. تا چند وقت پیش گزینههای روی میز برای خرید یک هاچبک اقتصادی صفرکیلومتر به نسخههای مختلف کوییک و پژو 207 ختم میشد.
این خودرو مجهز به سیستمهای رفاهی و ایمنی متعددی است که از جمله آنها میتوان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلیهای برقی، سیستم صوتی پیشرفته با نمایشگر لمسی، دوربین عقب، و کروز کنترل اشاره کرد. این امکانات باعث شدهاند که اطلس به عنوان یک خودرو کاملتر و مدرنتر شناخته شود. این امکانات شامل اجزاءی چون دوربین دید عقب، سیستم چراغهای اتوماتیک، کروز کنترل، ورود بدون کلید و سامانه پایش فشار باد لاستیکها میشوند. با این حال، تفاوتهایی در سطح امکانات وجود دارد و به نظر میرسد که اطلس با توجه به امکانات بیشتر، به عنوان یک گزینه لوکستر معرفی شود. یکی از اصلیترین تفاوتهای ظاهری میان کوییک و اطلس در نمای جلو و عقب این خودروها است. طراحی بهروزرسانی شده در اطلس، آن را با چهره خشن و جذابتری نسبت به کوییک مجهز کرده است.
داشبورد اطلس با تریم دو رنگ مشکی قرمز، در حالی که داشبورد سهند با مشکی کرم ارائه شده است. این داشبوردها با دریچههای تهویه کرومی دایرهای و نمایشگر لمسی در بالای داشبورد، از طراحیهای مدرن در دنیای اتومبیل الهام گرفتهاند. همچنین میزان مصرف سوخت این دو هاچبک سایپا نیز تقریبا مشابه یکدیگر و برابر ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی خواهد بود که برای یک هاچبک ۱۰۶۵ کیلوگرمی ایرانی با موتور ۸ سوپاپ میتواند مناسب باشد.
برای خرید این خودروها نیازی به پرداخت کل مبلغ ماشین به صورت یکجا وجود ندارد. کوییک در سال ۱۳۹۵ به بازار عرضه شد و به سرعت در لیست محبوبترین هاچبکهای اقتصادی قرار گرفت. در سال ۱۴۰۲، سایپا از محصول جدید خود در این رده به نام اطلس رونمایی کرد که در واقع فیسلیفتی از کوییک محسوب میشود.
رانندگان اطلس از شتاب و چابکی، رانندگی نرم و لذتبخش، فرمانپذیری دقیق و فضای داخلی جادار این خودرو ابراز رضایت میکنند. اطلس و کوییک هر دو از امکاناتی نظیر دستگیره راهنما و برفپاککن پراید بهره میبرند. بله، اطلس از سیستم تشخیص نقاط کور بهره میبرد که یکی از امکانات ایمنی پیشرفته آن است.
دیدگاهتان را بنویسید