بررسي خودرو ريسپكت

ماشین ریسپکت پرایم بررسی داخل و مشخصات فنی ریسپکت پرایم

داشبورد نیز طراحی بسیار متفاوتی دارد و روی آن از طرح های متفاوتی استفاده شده است. بالای کنسول میانی داشبورد یک مانیتور 10.25 اینچی استفاده شده و طراحی آن شبیه به خودرو های بی ام و است. پایین تر از آن دریچه های سیستم تهویه مطبوع و پنل تنظیمات آن قرار گرفته اند که خوشبختانه لمسی نیستند. در قسمت چهارم فصل هشتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی بهمن ریسپکت پرایم رفته ایم. در بخشی از این برنامه به معرفی میتسوبیشی مونترو اسپرت یا همان پاجرو اسپرت پرداخته ایم.

متوقف شدن واردات خودرو نیز موجب شده است تا رده‌های قیمتی بالا به خودروسازان چینی اختصاص یابد. بررسی کامل رسپکت پرایم که از نظر فنی و ظاهری مشابه رسپکت ۲ است را می‌توانید در صفحه رسپکت مطالعه فرمایید. همکاری گروه بهمن با زیرمجموعه‌های هلدینگ چری از زمان عرضه فیدلیتی بالا گرفته، ریسپکت نام سدان جدید گروه بهمن است که در اصل و در کشور چین به اسم کووین ژوآندو معروف است.

در این مطلب ویدیو تست و بررسی بهمن ریسپکت را قرار داده ایم و ضمن معرفی این سدان جذاب، به بررسی ویژگی های آن اعم از طراحی، کیفیت متریال کابین، سواری، شتاب و … پرداخته ایم. لازم به ذکر است که در زمان تهیه ویدیو تست درایو بهمن ریسپکت، قیمت آن اعلام نشده بود. در بخش فنی رسپکت ۲ از همان پیشرانه رسپکت پرایم بهره میبرد که ۱.۵ لیتری توربو شارژر می‌باشد و قادر به تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور است و این نیرو را از طریق یک گیربکس CVT نسل جدید چری به چرخهای جلو منتقل میکند. سیستم تعلیق رسپکت ۲ همانند رسپکت جزو سیستم تعلیقهای نسبتا نرم در بین هم رده های خود به حساب می آید و حتی سرنشینان عقب نیز چندان در مسافرتها و دست اندازهای جاده‌ای اذیت نخواهند شد.

در سال 2016 خطوط تولید خود را با هدف تولید خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور گسترش داد و مدل X3 را عرضه کرد. در سال 2017 کووین موفق به عرضه مدل X5 شد و در سال 2020 و همزمان با معرفی خودرویی به نام شویجت (Showjet) به منظور جلوگیری از کاهش محبوبیت کووین، توانست مدل E5 را وارد بازار کند. قبل از هر چیز بهتر است که نگاهی به شرکت کووین و سازنده اصلی خودروی ریسپکت بی‌اندازیم و ببینیم که این شرکت چینی چه فراز و فرودهایی را پشت سرگذاشته و اکنون در بازار چین از چه جایگاهی برخورد است.

ریسپکت، کشیده و باریک است و نوع طراحی چراغها در باریک به نظر رسیدن آن تاثیر زیادی دارد. در محیط کابین ریسپکت شاهد استفاده از پلاستیک سفت برروی برخی از قطعات داشبورد هستیم. فضای ذخیره‌سازی مناسبی در محیط داخلی تعبیه شده و سرنشینان در کابین آرامش کامل دارند. باید گفت که ریسپکت 2 از نظر طراحی ظاهری، قوای فنی و آپشن‌ها هیچ تفاوتی با ریسپکت پرایم عادی ندارد. ریسپکت 2 درواقع همان ریسپکت پرایم عادی است که 2 آپشن جدید به آن اضافه شده؛ صفحه کیلومتر تمام دیجیتال به همراه دسته دنده الکترونیکی.

بنابر اعلام بهمن موتور، قیمت ریسپکت پرایم معادل 737 میلیون تومان خواهد بود. اعلام این قیمت در حالی است که شرکت رقیب یعنی مدیران خودرو، آریزو 6 پرو را معادل یک میلیارد و شصت میلیون تومان قیمت گذاری کرده است. ریسپکت پرایم امکانات بیشتری نسبت به آریزو 6 پرو دارد و قیمت آن نیز حدود 300 میلیون تومان کمتر از رقیب است. با توجه به اینکه هر دو خودرو از یک ترکیب مشخصات فنی بهره می‌برند و حتی ریسپکت اندکی قوی‌تر ظاهر شده است، بدیهی است که باید برنده این رقابت را ماشین ریسپکت پرایم بهمن موتور بدانیم. این خودرو به زودی با نام «ریسپکت پرایم» در خیابان‌های کشورمان حضور خواهد یافت.

این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. ۳- کلیدهای ESP (سیستم کنترل پایداری) و حالتهای (Mode) رانندگی در کنار لیور دنده قرار گرفته اند. شما مخاطبان اسب بخار می توانید علاوه بر مشاهده مستقیم قسمت سوم فصل هشتم از طریق وبسایت این رسانه، این برنامه را به صورت مستقیم از تلویزیون اینترنتی فیلیمو (با اینترنت نیم بها)، کانال رسمی اسب بخار در یوتیوب، پلتفرم چهارخونه و آپارات تماشا نمایید. ردیف عقب فضای راحتی دارد و تنها مشکلش طول و عرض کم نشیمن صندلی عقب است؛ ارتفاع صندلی‌ها هم مناسب است و در پشت کنسول شما از یک دریچه کولر به همراه پورت USB بهره‌مند هستید. ریسپکت در سال ۲۰۲۱ با نام کووین شواندو در چین معرفی شد و از این رو ظاهر مدرن و جدیدی دارد. مدل تجاری ناواران ، با محوریت اعتماد به مشتری ، امکان اجاره خودرو با استانداردهای روز دنیا و بدون دریافت تضامین سنتی همانند چک و سفته و اسناد ملکی را فراهم می سازد.

فضای کابین با توجه به کلاس آن (سدان کلاس C) جادار و قابل قبول بوده و همچنین نوع طراحی صندلی های جلو نیز اسپرت بوده و پشت سری به صورت یکپارچه با صندلی طراحی شده است. شتاب صفر تا 100 بهمن ریسپکت پرایم هم در ویدیو تست و بررسی ریسپکت می توانید مشاهده کنید. این تست با دو سرنشین و در شرایط آب و هوایی گرم انجام شده که در آن بهمن ریسپکت طی 11.25 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت رسید. قطعا در صورتی که دمای هوا پایین تر بود و یا بنزین بهتری داخل باک بود، امکان ثبت شتاب صفر تا 100 بهتری برای بهمن ریسپکت فراهم می شد. این خودروی جدید در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شد و از سدان‌های مونتاژی بازار است که امید زیادی درباره رونق‌دادن به بازار با حضورش وجود دارد. مرور خبرها نشان می‌دهد که این خودرو در حوالی پاییز ۱۴۰۱ روانه بازار خواهد شد.

در عقب چراغ ها سبک طراحی چراغ های جلو را دارند و الگوی J در گرافیک LED کاسه چراغ دیده می شود. همین باریک بودن و کشیده بودن باعث شده بنظر برسد در عقب ریسپکت پرایم طراحی چیزی کم دارد. اما در رنگ های مشکی و تیره (بواسطه کاسه چراغ با زمینه مشکی) طراحی قابل قبول تر بنظر می رسد. دیفیوزر در پایین سپر عقب مشکی طراحی شده و حاشیه نقره ای رنگ را برای دو خروجی اگزوز می بینیم. بهمن موتور به تازگی سدان ریسپکت را معرفی کرده و بزودی فروش یکی‌دیگر از محصولات جدید خود را آغاز می‌کند.

بهمن ریسپکت توان ۱۴۵ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر دارد و سیستم انتقال قدرت آن از نوع CVT با تعویض دنده مصنوعی ۹ سرعته است. ریسپکت اشتراکات فراوانی با آریزو 7 دارد؛ اما این خودرو به جای استفاده از موتور آریزو 7، از پیشرانه 1,5 لیتری توربوشارژ و 154 اسب بخاری آریزو 5 جدید و با ندکی بهبود عملکردی استفاده می‌کند. پیشرانه رسپکت سطح آلایندگی یورو 6 دارد و قدرت خود را به واسطه جعبه‌دنده 9 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به محور جلو منتقل می‌کند. میزان مصرف سوخت ترکیبی ریسپکت در ازای 100 کیلومتر پیمایش 7,5 لیتر اعلام شده و سیستم تعلیق جلو و عقب آن به ترتیب از نوع مستقل مک فرسون و مستقل چند میله‌ای است.

چراغ های بسیار باریک و کشیده عقب که به یکدیگر متصل نیستند و سپر عضلانی با دو خروجی اگزوز در اطراف چهره جذابی به رسپکت پرایم بخشیده اند. لوگوی جدید گروه بهمن نیز به طور خاص در میان چراغ های عقب این خودرو جا خوش کرده است. پس از نمایش ماشین ریسپکت پرایم توسط بهمن موتور در نمایشگاه خودرو تهران 1401، مدیران این شرکت وعده دادند که در نیمه دوم سال جاری شاهد عرضه این خودرو به بازار خواهیم بود.

سیستم تعلیق ماشین ریسپکت در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله یا مولتی لینک است؛ بنابراین با خودرویی نرم و روان روبرو خواهیم بود که مناسب سفرهای خانوادگی است. هنوز رقم دقیقی از شتاب صفر تا صد این خودرو در دسترس نیست اما انتظار می‌رود که سدان بهمن موتور در زمانی حدود 10 ثانیه بتواند از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. داشبورد میانی ابتدا میزبان یک صفحه نمایش عریض و بزرگ بیرون زده از داشبورد بوده که یک گزینه بسیار مناسب برای بازار ایران محسوب می شود. پس از آن دریچه ها و پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع با کلیدهای پیانویی قرار گرفته اند. یکی از نکات مثبت این خودروی سدان توجه به طراحی در برخی جزئیات مانند خروجی هوای شیشه های جانبی است که باعث شده تا کابین بیش از پیش ظاهر اسپرتی به خود بگیرد.

ترمزهای خودرو بسیار خوب عمل می‌کنند و هندلینگ هم به‌واسطه سیستم مولتی لینک در محور عقب راضی‌کننده و بهتر از رقبایی چون آریزو ۶ است. نمای جلویی ریسپکت چهره‌ای اسپرت و جدید را نمایش می‌دهد و شباهت‌هایی به پژو ۵۰۸ دارد. چراغ‌ها با فاصله کمی از جلوپنجره به سمت عقب کشیده‌اند و جلوپنجره بزرگ با طرح خاص از زیر آرم گروه بهمن شروع شده و  نیمه میانی نمای جلو را می‌پوشاند.

ریسپکت در اصل کووین ژواندو (Cowin Xuandu) نام داشته اما در ایران بر اساس سیاست هایی که گروه بهمن در برنامه های جدید خود اتخاذ کرده تحت برند بهمن و با نام ریسپکت (Respect) در ایران تولید و عرضه می شود. برند کووین یکی از زیرمجموعه های برند بزرگ چری چین است و اخیرا به کایی تغییر نام داده است. محصولات این برند نوپا با پلتفرمی مشترک با محصولات جری تولید شده و به همین خاطر نیز ریسپکت با خودروهایی همچون آریزو ۵ و آریزو ۶ دارای یک پلتفرم است. با این اوصاف، ریسپکت بهمن موتور با وجود امکاناتی مثل صندلی برقی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو و شارژر وایرلس، پرآپشن‌تر از رقبای مدیران خودرویی خود ظاهر شده است.

همانطور که مشاهده کردید گزینه‌های ایمنی این محصول هم در سطح مناسبی قرار دارند. البته گزارش معتبری از تست تصادف خودرو پیدا نکردیم اما با توجه به 5 ستاره کامل آریزو 5 و اشتراک پلتفرم میان این دو میتوانیم نسبت به امنیت ریسپکت هم امیدوار باشیم. اکثر افراد از شنیدن این که یک گیربکس CVT بر روی ریسپکت قرار دارد مأیوس می‌شوند؛ اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این CVT با گیربکس CVT که بر روی نیسان تینا و خودرو های قدیمی نصب شده متفاوت بوده و می‌تواند نسل جدید گیربکس CVT را به شما ارائه دهد. نکته مثبتی که مشاهده می‌شود عایق‌بندی خوب است و کمتر صداهای بیرونی وارد کابین می‌شوند. ظاهر جلوی ریسپکت ۲ شباهت‌هایی با خودروهای کیا و هیوندای دارد و بر روی جلوپنجره مشکی تکه‌های فلزی بسیار جذابی با طرح کلی کهکشانی قرار دارد.

ابعاد ماشین ریسپکت پرایم عبارتند از 4.66 متر طول، 1.82 متر عرض و 1.48 متر ارتفاع؛ همچنین فاصله بین دو محور این خودرو نیز 2.7 متر است که آن را در رده سدان‌های کوچک همچون هیوندای الانترا یا کیا سراتو قرار می‌دهد. در آذر ۱۴۰۱، قیمت مصوب ریسپکت پرایم از سوی گروه بهمن ۷۳۷ میلیون تومان تعیین شده است و در بازار آزاد تا ۹۵۰ میلیون تومان هم معامله می شود. کووین ژوآندو در حقیقت نسخه ارتقا یافته چری آریز و ۷ است و در نمای جلو ژوآندو، شاهد استفاده از سبک طراحی متفاوتی نسبت به سبک طراحی خود کووین هستیم.

گروه بهمن اعلام کرده قصد دارد ریسپکت را با قیمتی رقابتی، پایین از امثال آریزو 6 یا حتی 5 جدید به بازار عرضه کند که در صورت تحقق این امر می‌توان امیدوار بود این خودرو به موفقیت خوبی دست یابد. در واقع استفاده از پلتفرم مشترک و پیشرانه و گیربکس مشابه باعث شده انتخاب میان این خودروها وابستگی زیادی به قیمت‌شان داشته باشد و طبیعتاً شانس ماشین ارزان‌تر بالاتر خواهد بود. یک موتور توربو ۱۵۴ اسب بخاری زیر کاپوت ریسپکت قرار گرفته و گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی، قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این پیشرانه از سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت یا MPi بهره می‌برد و به همین دلیل در مقابل سوخت کم کیفیت حساسیت کمتری دارد.

مصرف سوخت ترکیبی بهمن ریسپکت به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۵ لیتر بوده و حجم باک این خودرو نیز ۵۰ لیتر است. همچنین تعلیق این خودرو در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع مولای لینک است که نرمی قابل قبول و سواری مناسبی را برای این خودر‌ به ارمغان آورده اند. نکته قابل توجه این است که با وجود اشتراک در بخش قوای محرکه این خودرو با آریزو ۶ و آریزو ۵ توربو اما ریسپکت عملکرد بهتری دارد. چری در سال 2014 تصمیم گرفت که کووین را به یک شرکت مستقل و زیر مجموع تبدیل کند و نام کووین اُتو را برای آن برگزید. در آن زمان کووین هدفی جز جذب خریدارن جوان خودرو در شهرهای کوچک و بزرگ آسیایی با عرضه خودروهای ارزان قیمت نداشت و شش ماه پس از ورود به جریان خودروسازی مستقل، مدل ساب‌کامپکت C3 سدان و هاچبک C3R را عرضه کرد.

ریسپکت قابلیت ثبت وقایع را دارد فقط باید شما کارت حافظه را در مکان خود قرار دهید. شما می‌توانید صندلی‌های ردیف عقب این خودرو را خوابانده و از فضای بزرگ‌تری بهره ببرید. نکته‌ای که نیاز به ذکر است این است که دسترسی به امکانات این خودرو چندان سخت نیست و بعد از چند بار نشستن در کابین به آنها عادت می‌کنید. ظرافت طراحی کابین ریسپکت  پرایم جذاب است؛ مثلاً دریچه خروجی هوا برای شیشه بسیار جذاب طراحی شده؛ اطراف دسته دنده و تنظیمات کولر، فلز برس خورده ماتی کشیده شده که خلاقانه است. ریسپکت از نظر امکانات ایمنی جایگاه مناسبی در میان سدان‌های بازار ایران دارد و به سیستم ترمز ABS، EBD، سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو، ترمز پارک برقی، سیستم توقف خودکار قبل از شروع حرکت، کنترل حرکت خودرو در سربالایی و… مجهز شده است.

کووین در ابتدا اصلاً شرکت خودروسازی نبود؛ بلکه نامی برای مدل بازسازی شده چری فولوین قدیمی در سال 2003 بود که بعدها چری در سال 2009 تصمیم گرفت که از نام کووین برای تعدادی از محصولات خود استفاده کند و به این ترتیب کووین را به عنوان برندی از زیر مجموعه‌های خود معرفی کرد. از این زمان به بعد در ابتدا کووین وظیفه بازسازی و عرضه مجدد محصولات چری به بازار چین را برعهده گرفت و می‌توان گفت که هدف فعالیت کووین، بازگرداندن مدل‌های پرفروش چری به بازار با انجام تغییرات ظاهری و… بود. به همین دلیل هم خودروهایی مانند چری کووین 1، 2، 3 و… به عنوان جایگزین‌های QQ6، Fulwin، چری A5 و… عرضه شدند. ریسپکت پرایم مجهز به 6 ایربگ راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای است. هیچ تست تصادفی به طور مستقل از این خودرو منتشر نشده اما به علت مشترک بودن پلتفرم آن با سری آریزو های چری که 5 ستاره ایمنی از C-NCAP دارند می توان ایمنی خوبی را برای آن متصور بود. سیستم های کمک رانندگی نصب شده در این خودرو مانند سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC نیز می توانند در جلوگیری از حوادث رانندگی موثر واقع شوند.

به واسطه توربوشارژ بودن پیشرانه، این خودرو شتاب مناسبی داشته اما شتاب ثانویه آن به علت دارا بودن گیربکس CVT بهتر از شتاب اولیه است. به دلیل اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه صنایع ایران، شرکت‌های چینی تمایلی ندارند با نام و نشان خود در بازار ایران ظاهر شوند. در نتیجه به خودروسازان ایرانی اجازه می‌دهند تا محصولاتی همچون ماشین ریسپکت را با نام و نشان منحصر به فرد خود وارد بازار کشور کنند. تا زمانی که تحریم‌ها علیه صنعت خودرو ایران باقی بمانند و واردات خودرو نیز بسته باشد.

در نمای عقب چراغ‌های دو تکه و کشیده را می‌بینیم که همان طرح J شکل چراغ‌های جلو را دارند و تا وسط در صندوق ادامه پیدا کرده و ظاهری مدرن به این سدان چینی داده است. در صندوق دارای برآمدگی است که نقش باله را بازی می‌کند و همراه با دو خروجی مستطیلی اگزوز، به حس و حال اسپرت ریسپکت اضافه کرده است. به تازگی ریسپکت پرایم با آپشن جدید سنسور باران توسط گروه بهمن عرضه می شود و قرار است امکانات دیگری هم در نسخه های آینده این سدان ببینیم. شرکت بهمن موتور در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در آبان ماه سال 1402 برگزار شد اقدام به رونمایی از تیپ جدیدی از ریسپکت پرایم با نام ریسپکت 2 کرد. نمای کناری ریسپکت پرایم تقریبا ساده طراحی شده و تنها یک خط در بالای درب ها از جلو به عقب خودرو کشیده شده است.

چراغ‌های روز به شکل J و L انگلیسی، به دو بخش تقسیم شده‌اند که یک بخش درون قاب چراغ‌های جلو است و بخش دیگر در دو طرف سپر قرار دارد. پیش بینی می شود این خودرو در رده پایین تر قیمتی نسبت به چری آریزو ۶ و حتا چری آریزو ۵ قرار گیرد و احتمالاً با این قیمت گذاری ریسپکت پرایم بتواند سهم بازار خوبی برای خودش به دست آورد. ریسپکت یکی از محصولات جدید گروه بهمن است که به صورت مونتاژی در بازار کشور عرضه می شود. ریسپکت برای اولین بار به صورت رسمی در نمایشگاه خودرو تهران سال ۱۴۰۱ به نمایش عموم درآمد و سپس فروش آن آغاز شد. وقتی خودرو را روشن می کنیم، با لرزش و صدای غیر عادی طرف نیستیم و می توانیم بگوییم که این خودرو در حالت سکون کابین ساکت و خوبی دارد. دسترسی راننده و سرنشین به امکانات ریسپکت پرایم خوب و مناسب است و آنچنان نیاز نیست که برای رسیدن به دکمه ای، زیاد دنبال آن بگردید.

ریسپکت در بحث امکانات سطح مطلوب و قابل قبولی را ارائه می دهد و آپشن های ایمنی و رفاهی نسبتا کاملی را در این سدان می بینیم. شما می توانید لیست کامل امکانات رفاهی و ایمنی ریسپکت پرایم را در جدول مشخصات فنی مطالعه کنید. این درحالی است که هنوز قسمت عمده‌ای از کابین از جنس متریال پلاستیکی خشک ساخته شده‌اند. البته انتظار خوش فرمانی در حد یک خودروی اروپایی را نداشته باشید اما حتی بدون ورود سیستم‌های کمکی مثل ESP همچنان پایداری و چسبندگی خودرو بسیار خوب است.

پیشرانه ای که چری با همکاری AVL اتریش توسعه داده و تا به امروز بازخورد فنی خوبی داشته است. البته این را هم در نظر داشته باشید که خروجی های پیشرانه در بهمن ریسپکت پرایم کمی بیشتر از آریزو ۵ و آریزو ۶ پرو است. رسپکت پرایم سدانی ریبرند شده از بهمن موتور است که توسط این خودروساز به بازار ایران عرضه می شود.

انتخاب از بین یک خودروی چینی پر آپشن با طراحی جدید و یا یک خودروی ژاپنی یا کره ای با طراحی مربوط به 10 سال قبل موضوعی است که ارتباط مستقیمی با سلیقه خریدار و انتظارات او از خودرو دارد. ریسپت پرایم به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر مجهز است که ۱۵۴ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده اتوماتیک این سدان از نوع CVT نسل جدید است و فرمان کمکی برقی، سیستم تعلیق مولتی لینک در بخش عقب و… در ساختار فنی آن دیده می شود.

البته جالب است بدانید که شرکت بهمن موتور، ریسپکت را مثل دیگنیتی و فیدلیتی با پسوند پرایم معرفی کرده است که این یعنی احتمالاً در آینده تیپ آپشنال‌تری از این خودرو را با نام ریسپکت پرستیژ نیز در بازار خواهیم داشت. با توجه به قیمت 737 میلیون تومانی بهمن ریسپکت، خودرو ام وی ام آریزو 5 توربو جدید نزدیک ترین رقیب بهمن ریسپکت محسوب می شود. اما از نظر مشخصات فنی و امکانات خودرو ام وی ام آریزو 6 و همچنین فونیکس آریزو 6 پرو را نیز می توان رقبای بهمن ریسپکت پرایم در بازار ایران لحاظ کرد.

بهمن ریسپکت پرایم سدان مونتاژی بهمن موتور است که رقیب اصلی فونیکس آریزو 6 پرو محسوب می شد و با این خودرو اشتراکات فنی بسیار دارد. در ریسپکت بهمن موتور از پیشرانه‌ای 1,5 لیتری توربوشارژ با قدرت 154 اسب بخار به همراه جعبه‌دنده 9 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک استفاده می‌شود. شکل و شمایل داشبورد بروز بوده و از نواری نورانی در آن برای تزئین استفاده شده است. سیستم مولتی مدیا 10,25 اینچی در مرکز کنسول قرار دارد و کیفیت قابل قبولی ارائه می‌دهد. در قسمت عقب بهمن رسپکت خبری از ترند روز طراحی دنیا یعنی چراغ های بهم پیوسته نیست با اینکه همچنان چراغ های اصلی بسیار کشیده و البته باریک مانند جلو طراحی شده اند.

به‌نظر می‌رسد که رقبای دیگر آن هم خودروهایی مانند جیلی امگرند و چانگان ایدو خواهند بود. این خودرو با طراحی زیبا و امکانات خوب و البته ویژگی‌های فنی که از خودروهای چینی مختلف کم ندارد، گزینه مناسبی برای ورود به بازار داخلی خواهد بود.جهت مشاهده آخرین تغییرات قیمت بازار خودرو میتوانید به لیست قیمت خودرو کارنامه مراجعه نمایید. خودروی ریسپکت محصولی در کلاس C است و در واقع، همان خودروی کوین شواندو (Cowin Xuandu) است که روی بستر خودروی چری آریزو ۷ (Chery Arrizo 5 ) طراحی مجدد شده است.

در ریسپکت بهمن موتور هم به رسم بسیاری دیگر از خودروهای چینی شاهد یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو هستیم که نیروی خود را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب‌متغیر (CVT) راهی محور جلو این سدان کامپکت می‌کند. پیشرانه ریسپکت دقیقاً با پیشرانه خودروهایی مثل چری آریزو 5 TEو چری آریزو 6  یکسان است و حداکثر قدرت 154 اسب بخار و حداکثر گشتاور 210 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. البته این پیشرانه در چری آریزو 5 TE و آریزو 6، حداکثر قدرت 147 اسب بخار را تولید می‌کند که دلیل آن‌، تفاوت‌های نرم‌افزاری است. رسپکت پرایم در جلو سیستم تعلیق مک فرسون را دارد و در عقب سیستم تعلیق از نوع مولتی لینک یا چند اتصاله است. این در حالی است که در رقبایی مثل آریزو ۵ و آریزو ۶ پرو سیستم تعلیق ساده توییست بیم را داریم. همین تفاوت باعث می شود سواری بهمن ریسپکت پرایم بخصوص در ردیف عقب به مراتب نرم تر از رقبا باشد.

با وجود اینکه در روزهای گرم تابستان بررسی ریسپکت پرایم را انجام می دادیم، اما عملکرد کولر و سیستم تهویه مناسب بود و در مدت زمانی کوتاهی از استارت، می توانست خنکی مورد نظر را در کابین ایجاد کند. وقتی به صندلی ردیف عقب می رویم، فضای سر و پا برای افراد با قد حدود ۱۸۵ سانتی متر منطقی و قابل قبول است. البته وقتی می گوییم منطقی، سگمنت C پلاس و سدان های متوسط را در نظر می گیریم. بهمن ریسپکت از نظر طراحی ظاهری خودرویی نسبتا مدرن و جدید محسوب می شود که از ظاهر اسپرت و جوان پسندی بهره مند شده است.

نکته جالب و شاید عجیب این است که این سه خودرو در واقع یک خودرو هستند که با طراحی هایی متفاوت عرضه می شوند. قیمت این خودرو 737 میلیون تومان بوده و با توجه به فقدان سدان‌های ایرانی در بازه قیمتی مزبور، رسپکت فعلاً تنها رقیبانی از کمپانی چری دارد و در واقع با خودش می‌جنگد. اما با توجه به نحوه قیمت گذاری KMC J7 کرمان موتور، احتمالاً با ورود خودرو ریسپکت بهمن موتور به بازار، قیمتی بیش از 1 میلیارد تومان توسط دلال‌ها برای این خودرو در نظر گرفته شود. در نمای عقب ماشین ریسپکت پرایم تا حدی ناهماهنگی با طراحی جلو کنار دیده می شود. اما به طور مستقل این نما بسیار خاص و متفاوت طراحی شده به طوری که کاملا نگاه ها را به خود خیره می کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *