نقد و بررسی سوبا M4 کراساوور لوکس فردا موتورز تجارتنیوز
سوزوکی سوئیفت ۲۰۲۴، خودرویی است که درباره آن صحبت میکنیم و قرار است بهزودی وارد بازار شود تا بیابان بازار هاچبکها را حاصلخیرتر کند. با ما در کارنامه همراه باشید تا ببینم سوزوکی سوئیفت چه خودرویی است. البته در بازار چین، چراغهای LED جلو، رینگهای 18 اینچی و کیلس به صورت استاندارد در فورتینگ یات قرار دارد، در حالیکه سقف پانوراما و تزئین دو رنگ بدنه، از موارد سفارشی محسوب میشود.
نکته دیگر استفاده از خطوط کرومی برای تزئین حاشیه شیشه درب هاست که یکی از این خطوط تا جلو پنجره خودرو کشیده شده است. رینگ های خودرو طراحی زیبایی دارند و از نظر اندازه نیز کاملا هماهنگ با بدنه خودرو است. یکی از تفاوتهای سوبا M4 با لاماری ایما در بخش فنی این است که شما میتوانید به صورت دستی یا همان تیپترونیک نیز دنده را تعویض کنید، امکانی که در لاماری ایما نبود! حجم باک این مینی ون ۷ نفره ۵۵ لیتر که برای کاربری این خودرو عدد کمی به نظر میرسد. طول، عرض و ارتفاع خودرو به ترتیب ۴۸۵۰ میلیمتر، ۱۹۰۰ میلیمتر و ۱۷۱۵ میلیمتر میباشد و فاصله محوری آن نیز ۲.۹ متر می باشد که همین فاصله محوری مناسب باعث میشود حتی سرنشینان ردیف سوم با قد متوسط نیز راحت باشند. سوبا M4 که توسط گروه خودروسازی فردا موتورز در سال 1402 به بازار ایران عرضه شده است در چین با نام فورتینگ یات (Yacht) و در اروپا با نام Forthing 4 U-Tour شناخته میشود و محصول 2022 این کمپانی چینی میباشد.
همانطور که میبینید، همه اعداد و ارقام یک خودروی اقتصادی برای شروع رانندگی جوانان را نشان میدهد. براساس گفتههای آریاننژاد، در حال حاضر مجوز شماره گذاری سوبا M4 صادر شده است و با آغاز سال 1402 عرضه این خودرو به بازار شروع میشود. سوبا M4 یکی از محصولات جدید فردا موتورز است که با هدف ارائه محصولی با کیفیت و لوکس به خط تولید این شرکت آمده و قرار است با تیراژ قابل توجهی تولید شود.
خودروی فردا سوبا M4 سال گذشته توسط فرداموتورز به بازار عرضه شده است. این خودروی 7 نفره با آرایش جزو متفاوتترین خودروهای بازار است و آپشنهای مختلفی دارد که خود را نسبت به دیگر خودروهای چینی بازار متمایز کرده است. خودروی فردا سوبا M4 از نظر پیشرانه کاملاً مشابه لاماری ایما است و به همان موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با توان 195 اسب بخار و گیربکس 7 سرعته دوکلاچه مجهز شده است. سوبا M4 فردا موتورز محصول خودروسازی دانگ فنگ چین است و پلتفرم (Super Cube EMA) مشترکی با لاماری ایما دارد، با این تفاوت که سوبا M4 یک مینی ون خانوادگی و لاماری ایما کراساووری با ظاهری اسپرت است. فردا M4 از نظر طراحی و ظاهر خودروی کاملا بروز و خاصی است که با المان های روز طراحی خودرو توسعه پیدا کرده است.
همچنین در تریم کامل، روکش به چرم ناپا تغییر یافته و تنظیم برقی، گرمکن، تهویه و ماساژور برای ردیفهای اول و دوم صندلیها به همراه میز تاشو درنظر گرفته شده است. این صندلیها بر روی پوسته خود شیاری به منظور قرار دادن تلفن همراه دارند. دو خروجی تهویه مطبوع مستقل با دکمههای آنالوگ برای سرنشینان ردیف دوم وجود دارد. در پشتی صندلیهای جلو، سینیهایی تاشو به همراه جا لیوانی با تزئینات کرومی برای سرنشینان ردیف دوم قرار دارد. برای ردیف سوم هم بر روی جا آرنجیهای موجود در این قسمت، خروجی USB و جا لیوانی مناسبی قرار دادهاند. سقف پانوراما با ابعادی بسیار قابل توجه نور محیط داخلی را تامین خواهد کرد.
فضای ردیف دوم بسیار بسیار راحت است و حالت VIP دارد و صندلی های ردیف دوم قابلیت جابجایی به صورت عرضی را نیز دارند. ردیف سوم هم برخلاف اکثر خودروهای سه ردیفه از امکانات خوبی نظیر پورت USB برای شارژ گوشی و تهویه مطبوع بهره مند است. نام اصلی این خودرو همانطور که اشاره شد Yacht نام دارد که این واژه در زبان انگلیسی به معنای قایقی تفریحی لوکس است و شرکت فورتینگ دانگ فنگ طراحی سوبا M4 را از همین نام اقتباس کرده و الهام گرفته است. نمای جلویی قایقهای تفریحی دارای یک دماغه تیز مثلی شکل است و دقیقا سوبا M4 نیز از همین طراحی الهام گرفته است و طراحی چراغها تا جلوپنجره از خطوط تیز، زاویه دار و مثلی شکل استفاده کرده است.
طراحی نمای جانبی سوزوکی سوئیفت، نسبت به نسل قبل اندکی تغییرات داشته اما همچنان به اصول خود پایبند است. یکی از تغییرات ایجادشده در این نسل، خطوط و حجمپردازیهایی هستند که حالا بیشتر برجسته شدهاند تا به مذاق نسل جدید خوش بیایند. بااینحال، یک زه کرومی ظریف از بالای چراغهای جلو به سمت خط پنجرهها کشیده شده است که ارتباطی بصری بین جلوی خودرو و دیگر قسمتها را فراهم میکند. البته علیرغم این موضوع، برخلاف بسیاری از خودروهای چینی که در طراحی مدلهای مشهور جهانی را الگو قرار میدهند و بهنوعی کپی میکنند، سوبا M4 ظاهر کاملاً منحصربهفردی دارد که اثری از کپیبرداری فاحش در آن دیده نمیشود. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.
به همین دلیل هم در قیاس با تنها رقیب خود در شرایط فعلی یعنی هایما X7 موقعیتی ایدهآل دارد. اما ضعف فردا موتورز به عنوان خودروسازی خصوصی در برابر شرکتی مانند ایران خودرو کاملاً مشهود است. این شرکت برای موفقیت در بازار ایران باید شبکه فروش و ارائه خدمات خود را در سطحی وسیعتر نسبت به زمان کنونی گسترش دهد. از طرفی ضعف در تامین قطعات و کُندی موجود در روند تحویل خودروهای ثبت نامی مشتریان از جمله ضعفهای فردا موتورز هستند. در واقع هر چه قدر هم سوبا ام 4 خوب و مناسب باشد؛ این ضعفها مصرف کننده نهایی را از خرید باز میدارد. این خودرو از نظر سطح امکانات فعلاً در میان MPVهای چینی بازار ایران حرف اول را میزند.
این خودرو هماکنون با قیمت دو میلیارد و 300 میلیون تومان به بازار عرضه میشود. بهطورکلی، سوبا M4 بهراحتی میتواند لوکسترین خودروی حال حاضر بازار ایران لقب گیرد زیرا از تمام ویژگیهای خودروهای لوکسی که در بازارهای جهانی میبینیم مثل طراحی منحصربهفرد و توجه به جزئیات، کابین مجلل و تجهیزات فراوان برخوردار است. همانطور که اشاره شد، M4 خودرویی هفتنفره با سه ردیف صندلی است ولی دو ردیف صندلی عقب بهصورت کاملاً تخت در کف خودرو جمع میشوند و فضای بار بزرگی را فراهم میکنند. نمایشگر عریض یکی دیگر از نشانههای لوکس و فناوریمحور سوبا M4 فردا موتورز است که روی داشبرد سوار شده و نیمی از آن برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و نیمی دیگر از آن در نقش کیلومترشمار پشت فرمان دی کات است.
طراحی ظاهری زیبا، کابین جادار، موتور قدرتمند و امکانات متعدد ایمنی و رفاهی میتواند خانوادهها را ترغیب به خرید مینی ون فردا موتورز کند. سوزوکی سوئیفت در نمونههای فولآپشن امکانات ایمنی نسبتا کامل و امکانات رفاهی خوبی دارد. خوشبختانه نسخهای که راسا موتور برای بازار ایران در نظر گرفته است، در همین رده آپشنی قرار دارد. بنابراین، خریداران میتوانند به امکاناتی مانند رادار خطخوان و نقطه کور، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل، سیستم کنترل کشش و پایداری، سنسور و دوربین دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و شیفتر پشت فرمان دسترسی داشته باشند. علاوه بر سیستم هیبریدی، سوبا M۴ هیبریدی از امکانات در زمینه رفاه و ایمنی سرنشینان برخوردار است. شرکت خودروسازی فردا موتورز تاکنون محصولات متنوعی را به بازار معرفی کردهاست.
این خودرو طبق زبان طراحی جدیدی بنام Front Dynamics شکل گرفته است که ویژگی اصلی آن جلوپنجره پاپیونی مشابه لکسوس است. این پیشرانه توربوشارژ، 1481 سیسی حجم دارد و سطح آلایندگی یورو 5 را پاس میکند. حداکثر قدرت خروجی آن در 5600 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور خروجی آن نیز در دورهای 1500 تا 4000 دور در دقیقه بدست میآید.
در بخش زیر صفحه نمایش، دو خروجی هوای دایرهای شکل قرار دارند و میان آنها یک قسمت برای قرار دادن سکه و یا بعضی از هولدرهای تلفن همراه تعبیه شده است. بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو نیز در امتداد کنسول وسط در انتهای داشبورد تعبیه شده و زیر آن نیز یک مکان نسبتا بزرگ برای قرار دادن وسایل قرار گرفته است. غربیلک فرمان به صورت 3 شاخه با قطعات کرومی طراحی شده و فرم آن نیز به صورت D کات است. جنس و رنگبندی فرمان نیز همانند دیگر بخش های کابین به صورت دو رنگ است. با توجه به اینکه این خودرو در کلاس مینی ون ها قرار دارد چینش صندلی ها نیز به صورت 2+2+3 می باشد که به امکانات زیادی مجهزند.
حال این شرکت در جدیدترین اقدام خود، یک خودروی خانوادگی ۷ نفره و MPV تشریفاتی را به بازار ایران آورده است و در کارخانه سمنان خود مونتاژ می کند. سوبا M4 که با نشان FMC در ایران تولید می شود، نمونه ایرانیزه دانگ فنگ فورتینگ M4 است و در جایگاه یک خودروی ۷ نفره قرار می گیرد. این خودرو در ابتدای سال ۱۴۰۱ توسط فردا موتورز در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شد و در نهایت از ابتدای سال ۱۴۰۲ به بازار آمد. فنگژینگ، یکی از برندهای جدید زیرمجموعهی دانگ فنگ چین است که در کلاس ون و مینیون فعالیت میکند. مدل M۴ در سال ۲۰۲۱ رونمایی شده است و تلاش میکند تا خودرویی لوکس با امکانات نزدیک به استاندارد جهانی باشد. این مدل در بعضی منابع یات (Yacht) به معنی قایق لوکس تفریحی نام دارد.
در آن زمان، این ماشین با نام M4 معرفی شد اما بعداً به یات (Yacht) به معنای قایقهای لوکس تفریحی تغییر نام داد و در اوایل سال 2022 راهی بازار شد. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید. از مطالب این وبسایت میتوانید برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع استفادهنمایید.
سوبا M4 فردا موتورز مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر TGDi سری ۴A91 میتسوبیشی-شنیانگ میباشد. این پیشرانه ۱۹۷ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر تولید و با یک جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تَر (W-DCT) نشان مگنا گتراک توان خود را به چرخ های جلویی میرساند که برای یک خودروی 7 نفره کافی به نظر میرسد. فاصله زیاد بین دو محور این مینیون، فضای کاربردی و کاملا مناسبی را برای سرنشینان خودرو فراهم میکند. همچنین میتوان گفت ارتفاع این خودرو نسبت به خودروهای رقیب کمی بلندتر بوده و نسبت به کراساوورهای 7نفره دیگر، ابعادی بزرگی دارد.
برای پشت فردا سوبا M۴، چراغهای پیوسته با طرحی نزدیک به چراغهای جلو انتخاب شدهاند. در عقب هم، حجمدهی بدنه با ظرافت بسیار خوب شکل گرفته و جایگاه مناسبی برای نصب پلاک دارد. باتوجه به اینکه دانگ فنگ تلاش میکند تا M۴ به ونهای لوکس نزدیک شود؛ استفاده از ادوات پلاستیک سیاهرنگ را به سپر عقب و بخش کوچکی از رکاب محدود کرده است.
به گزارش خودروم، دانگ فنگ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چینی خودرو و مالک معنوی سوبا M4 است. این کمپانی قدرتمند و سازنده اصلی سوبا ام 4 در تمام سطوح قیمتی بازار چین و با انواع خودروهای سواری و تجاری حضور دارد. سالها پیش دانگ فنگ تصمیم گرفت که برای افزایش حضور خود در بازارهای سطح دو و سه چین، برندهای تازه کار چینی را حمایت کند. در نهایت میتوان گفت با همه آپشنها و امکانات جذابی که سوبا ام4 دارد، ضعفهای شرکت فردا موتورز مانع فروش خوب این خودرو در بازار ایران شدهاست. با این حال این خودروی خانوادگی و غول پیکر لوکس از نظر سطح امکانات فعلاً در میان MPV های چینی بازار ایران حرف اول را میزند.
همین نکته تفاوت اساسی در بحث مهندسی میان چینی ها و غیر چینی های مطرح را نشان می دهد که باعث نقد بسیاری از افراد می شود. نمای عقب سوزوکی سوئیفت در عین حفظ شباهت با مدل پیشین، حس و حالی متفاوتتر و تا حدی جدیتر به خود گرفته است. طراحی کلی این نما با سطوح تخت و فرمهای مربعی، سادگی و صلابت را به نمایش میگذارد، اما این سادگی در تضاد با پویایی و انحنای نمای جلو قرار دارد و باعث میشود پیوستگی بصری بین دو نما کمتر احساس شود. چراغهای عقب با طراحی سهبعدی تلاش کردهاند یکنواختی را کمتر کنند و این بخش را مدرنتر جلوه بدهند. در عین حال، سپر عقب که با حداقل تغییرات نسبت به نسخه قبلی طراحی شده، همچنان ساده و بدون جزئیات پیچیده است.
غیر از دو نمایشگر 10.25 اینچی پشت آمپر و اطلاعات سرگرمی، یک نمایشگر مجزا هم برای سیستم تهویه پیشبینی شده است. پشتیبانی از دستیار صوتی، هشت کیسه هوا، کروزکنترل تطبیقپذیر، ترمز خودکار و هشدار پارک، از مهمترین تجهیزات ایمنی دانگفنگ فورتینگ یات در بازار چین، به شمار میآید. سوبا M4 بنزینی وارداتی به ایران از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو GDi بهره میبرد که قادر به تولید ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور میباشد و این نیرو را از طریق یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته تر(WET) به چرخهای جلو منتقل میکند. وزن سوبا M4 در حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم است و این پیشرانه به خوبی از پس این هیکل بر می آید و شتاب صفر تا صدی در حدود ۱۰ ثانیه برای این خودرو به ارمغان می آورد.
شرکت فردا موتورز نیز در این مسیر قدم برداشته و قصد دارد نسخه هیبریدی از خودروی محبوب سوبا M۴ را در آینده نزدیک به بازار ایران عرضه کند. این پیشرانه ۱۹۷ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر تولید میکند. این برای اولین بار است که چنین خدماتی در بازار خودروی کشورمان ارائه میشود و میتواند یکی از برگهای برنده سوبا در برابر رقبا باشد.
در انتها به نمای عقب خودرو می رسیم که می توان گفت علی رغم جسارتی که در دو نمای قبلی و بخصوص در نمای جلو در جهت ایجاد تمایز به وضوح دیده می شد، در نمای عقب سوبا M4 با اتفاقی نو و بدیع رو به رو نمی شویم. با این حال این طراحی منطقی و به دور از هیجان قسمت عقب، ظاهر و استایلی به مراتب پخته تر، گیرا تر و البته عامه پسند تر در مقایسه با نمای جلو به سوبا بخشیده است. از جمله رقبای این خودرو در بازار چین باید به هوندا اودیسه اشاره کرد. طول، عرض و ارتفاع این ون خانوادگی به ترتیب 4,850، 1,900 و 1,715 میلیمتر است.
فردا موتورز نام سوبا را برای این خودرو درنظر گرفته ولی احتمالاً در آینده سوبا، زیربرندی همانند فونیکس مدیران خودرو خواهد شد تا محصولات لوکستر این شرکت با این نام وارد بازار شوند. از نظر کیفیت فنی و کلاس قیمت میتوان بعضی محصولات دانگ فنگ را نزدیک به سطح اول خودروسازی چین و برندهایی مثل چری یا جیلی دانست. امروزه گروه خودروسازی بهمن، ون اینرودز (دانگ فنگ C۳۵) و شاسی بلند دیگنیتی (دانگ فنگ iX۵) راعرضه میکند. با گذر از نمای جلو به نمای جانبی سوبا M4 می رسیم که مهم ترین مشخصه اش، طول زیاد آن در مقایسه با سایر محصولاتی که تاکنون در بازار ایران دیده ایم است. سوبا M4 محصول سال 2022 بازار چین است اما در بازار ایران، ابتدا در سال 1401 رونمایی و سپس تولیدانبوه آن در 1402 و در کارخانه سمنان شرکت فرداموتور آغاز شد. پیشرانه سوبا M4 را شرکت میتسوبیشی ساخته و سطح آلایندگی یورو 5 را پاس میکند.
حال اما نگاهی می کنیم به قسمت های مختلف بدنه تا ببینیم که سوبا M4 چه جزئیات و چه ویژگی هایی را ارائه می دهد. انتقال نیروی این موتور به چرخهای جلو هم توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تر صورت میگیرد تا شاهد عملکرد معقولی باشیم. استفاده سخاوتمندانه از تزئینات نقرهای روی غربیلک فرمان و دوخت لوزی شکل روی پانل درها نیز جذابیت بیشتری به کابین خودرو بخشیدهاند. این نمایشگر 10.25 اینچی از منوهای واضحی بهره میبرد که کار با آن را آسان خواهد کرد. همچنین در سرتاسر کابین بلندگوهای متعددی تعبیه شده است که نوید تجربه صوتی جذابی را میدهد. در بالای داشبورد، یک صفحهنمایش عریض جای گرفته که از دو نمایشگر تشکیل شده که یکی از آنها لمسی است.
کابین سوزوکی سوئیفت را میتوان در چند کلمه خلاصه کرد؛ اقتصادی، کوچک و کاربردی! نیاز نیست مدت زمان زیادی در کابین این خودرو حضور داشته باشید تا بفهمید، تجمل در این خودرو جایی ندارد. همانند نسلهای قبلی سوئیفت، پلاستیکهای سخت بهوفور در سراسر کابین استفاده شده و در کنار آن از پلاستیکهای براق مشکی استفاده شده که سلیقهها را دو دسته میکند. برخی میگویند که این پلاستیکهای براق تا حدی کابین را مدرنتر میکنند و برخی هم نگران خطوخشهایی هستند که به سرعت روی این پلاستیکها نقش میبندند. این طرح دورنگ در صندلیها هم ادامه پیدا کرده، فضای لوکسی به کابین خودرو بخشیده است. بنابراین در بخش آپشنها و امکانات با یکی از لوکسترین خودروهای چینی طرف هستیم.
البته این دو خودرو تفاوت هایی دارند که در مقایسه هایما 7X و سوبا M4 به آن پرداخته ایم، اما ضعف فردا موتورز به عنوان خودروسازی خصوصی در برابر شرکتی مانند ایران خودرو کاملاً مشهود است. این شرکت خودرو سازی باید قبل از هرچیزی به گسترش شبکه فروش و بهبود خدمات خود بپردازد. از سوی دیگر عدم دسترسی آسان به قطعات در بازار و کُندی موجود در روند تحویل خودروهای ثبت نامی مشتریان از جمله ضعفهای فردا موتورز هستند. برای خرید این MPV لوکس در ایران باید ۲.۳ میلیارد تومان به فردا موتورز پرداخت کنید. طیف مشتریان چنین خودرویی هم با مشتریان سدانها و کراساورها به مراتب فرق میکند.
مینیون FMC M4 در دسته ونهای لوکس قرار دارد به همین دلیل تنها رقیب جدی و اصلی این خودرو در بازار ایران هایما X7 میباشد. شاید در کشورهای مختلف دنیا، ونهای لوکس و تجهیزشده ساخت برندهای معتبر، مورد توجه افراد متمول یا برنامههای تشریفات باشند اما حتی در بازار ایران هم، به زحمت میتوان برای یک مینیون چینی، مشتری جذب کرد. عامهی مردم ترجیح میدهند با سرمایهای بیش از یک میلیارد تومان، سراغ انواع شاسیبلندهای دست دوم کرهای بروند. طبیعتا افراد ثروتمند هم با صرف هزینهی بیشتر، از برندهای مطرح آلمانی و ژاپنی مثل سدانهای مرسدس بنز یا تویوتا لندکروزر برای امور تشریفاتی استفاده میکنند. با این شرایط، موفقیت فردا FMC M۴ در بازار ایران، بعید به نظر میرسد. فردا FMC M۴ با ساختار ۷ صندلی با چهار صندلی جداگانه برای ردیفهای اول و دوم تولید میشود.
روکشهای چرمی و طرح چوب در سراسر فضای داخلی مینی ون دیده میشود. اگر چهره سوبا M4 فردا موتورز با جلوپنجره بزرگ و گرافیکی نگاهها را به خود جلب کند، نمای عقب به آن اندازه، جذاب و چشمگیر نیست. درب صاف و بزرگی در نمای عقب میبینیم که یک رشته چراغ روی آن کشیده شده است. روی قسمت میانی سپر، یک مهشکن قرار دارد که به نظر میرسد از ماشینهای مسابقهای الهام گرفته شده است. طراحی داشبورد، کنسول میانی و رودریها دقیقاً مشابه لاماری بوده اما تفاوت عمدهای که این دو کابین با یکدیگر دارد، تریم سفید_ کرم کراساوور سوبا M4 است. نمایشگر وسط داشبورد و پشت آمپر، به صورت یکپارچه و هر کدام به اندازه 10.25 اینچ در نظر گرفته شده است.
میزان مسرف سوخت ترکیبی این خودرو به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر مسافت بین 6,6 تا 6,8 لیتر است. برای کاهش نفوذ صدای موتور از پوشش نمد در پشت ان استفاده کردهاند. بنابر گزارش منابع چینی، لگ توربو مانند سایر چینیها و به میزان بسیار ناچیزی احساس خواهد شد. هر چند که گاهی اوقات نیاز به وارد آوردن فشار بیشتر به موتور حس میشود. البته فورتینگ این با طرحی مثلثی کوچک در پشت آینهها بدنبال افزایش میدان دید است.
این برند در سال 2001 نام خودرو را به فنگشان و در نهایت فورتینگ تغییر داد. این برند در حال حاضر محصولاتی مانند لاماری ایما را با همکاری آرین موتور در ایران عرضه میکند. حالا هم نوبت به فردا موتور رسیده و FMC M4 یا سوبا M4 را به عنوان خودرویی لوکس و هفت نفره وارد بازار ایران کرد. فردا موتورز یک شرکت خودروساز خصوصی است که محصولاتی مانند SX5، T5 و سدان ۵۱۱ را به بازار عرضه کرده است.
این خودرو از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می برد که مجهز به فناوری GDI یا همان پاشش مستقیم بنزین است. ترکیب این فناوری با توربوشارژ بودن موتور باعث شده تا بازدهی خودرو افزایش قابل توجهی پیدا کند اما از سوی دیگر حساسیت به کیفیت بنزین نیز در این خودرو بیشتر است. این پیشرانه توربو توانایی تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر است که قدرت پیشرانه را به چرخ های جلوی خودرو منتقل میکند. اما با وجود امکاناتی مانند صندلی های برقی ردیف اول و دوم، گرمکن و سردکن اتوماتیک صندلی های ردیف اول و دوم، کیسه های هوای جانبی در در دو ردیف و… باید گفت که کابین M4 برای چهار نفر به مراتب راحتتر و ایمنتر از کراس اوورهای هم قیمت است. در حال حاضر سوبا M4 فردا موتورز با ۸ کیسه هوای ۱۲ نقطه ای بیشترین تعداد کیسه هوا را در میان خودروهای مونتاژی دارد.
با اینکه موتور سه سیلندر هیبریدی در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بدون فشار کار میکند، اما برای مسافرتهای چندساعته و رانندگی در بزرگراه چندان مناسب نیست. در نمای جلو، چراغهای اصلی تا حد ممکن در گوشههای بیرونی قرار گرفتهاند تا عرض خودرو را بیشتر نشان دهند. علاوهبر این، حجم روی گلگیرها هم افزایش پیدا کرده است تا سوئیفت را بزرگتر و قلدرتر نشان دهد. جلوپنجره بیضیشکل با طرح لانهزنبوری و تم مشکی پیانویی، در کنار چراغهای LED با گرافیک تیره و الگوی L شکل، باعث شدهاند سوئیفت مدرن و جذاب باشد. سوزوکی سوئیفت ۲۰۲۴ چهارمین نسل از این هاچبک دوست داشتنی است که توسط کمپانی هندی-ژاپنی ماروتی سوزوکی تولید شده است. در حقیقت، این خودرو بیشتر از اینکه هاچبکی ژاپنی باشد، خودرویی اقتصادی برای بازار هند است.
دیدگاهتان را بنویسید