لاماری ایما؛ مشخصات فنی، آپشنها، مزایا ومعایب
لاماری ایما از جدیدترین تولیدات آرین پارس موتور، در ایران محسوب میشود که به تازگی به بازار عرضه شده است. آرین موتور که نمایندگی رسمی محصولات میتسوبیشی ژاپن را در کارنامه خود دارد، اکنون میخواهد با عرضه این خودرو در بازار کشور، بار دیگر به روزهای اوج خود بازگشته و با خودروهایی نظیر دیگنیتی، فردا T5 یا X55 پرو به رقابت بپردازد. در این مطلب از مجله خودرو ناواران قصد داریم به نقد و بررسی لاماری ایما بپردازیم؛ بنابراین اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره لاماری ایما به دست آورید و با مشخصات آن آشنا شوید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. در نمای عقب لاماری ایما، چراغ های پیوسته و دو خروجی اگزوز دو تایی، نظرها را به سمت خود می کشاند. همچنین بال روی بالای درِ صندوق و چراغ ترمز سوم متفاوت، سبب شده است تا این خودرو در نمای عقب هم تا حدی متفاوت تر از کراس اوورهای چینی موجود در بازار ایران باشد.
محتوای جمع و آوری شده نتیجه تست و بررسی اولیه خبرنگاران اسب بخار از لاماری ایما در پیست آزادی و تجربه رانندگی یک روز در شهر تهران و حومه آن است. قیمت ماشین لاماری ایما برای اولین بار در اواخر آبان 1401 حدود یک میلیارد و 590 میلیون تومان اعلام شد و پس از صعود اولیه قیمت در بازار آزاد تقریباً از مرداد 1402 قیمت آن به ثبات رسید. قیمت کارخانه لاماری ایما در تاریخ 5 بهمن 1403 حدود یک میلیارد و 701 میلیون تومان و در بازار آزاد حدود دو میلیارد تومان اعلام میشود.
طراحی لاماری ایما کاملاً مطابق با مد روز طراحی خودرو در دنیا انجام شده است که این موضوع با نگاه کردن به المانهایی مثل چراغهای جلو دوقسمتی (چراغهای اصلی مخفی در سپر) و چراغهای عقب بههم پیوسته مشخص است. در ضمن طراحان لاماری با دقت به جزئیاتی مثل شیب ملایم سقف به سمت عقب، اگزوز چهارگانه، رینگهای دورنگ، آینههای جانبی قرارگرفته روی دربها، جلوپنجره بزرگ و چراغ ترمز سوم متفاوت، موفق شدهاند چهرهای خشن و جوانپسند را برای این خودرو خلق کنند. در این خودرو، فاصله ۲۷۱۵ میلیمتری بین دو محور، نویدبخش فضای داخلی جادار و راحت برای سرنشینان در هر دو ردیف صندلی است. لاماری ایما ترکیبی از زیبایی، مدرن بودن، کیفیت و فضایی جادار است که آن را به انتخابی ایدهآل برای خانوادهها و جوانان تبدیل میکند.
در هنگام خرید خودرو برای اطمینان از وضعیت سلامت فنی و بدنه ماشین حتما از کارشناسی خودرو همراه مکانیک کمک بگیرید. در ارتباط با مشخصات لاماری ایما x باید بگوییم که خودرو لاماری ایما که در بازارهای دیگر جهان با نام دانگ فنگ T5 Evo شناخته میشود، نسخهای ارتقاءیافته از دانگ فنگ T5 اصلی است. در واقع، در پاسخ به این پرسش که خودرو لاماری ساخت کجاست، باید گفت که این خودرو چینی در سال ۲۰۲۱ توسط فنگ ژینگ، یکی از زیرمجموعههای دانگ فنگ، رونمایی شد. در ادامه نقد و بررسی لاماری صفر تا صد از زبان متخصصان، باید به مسئله بررسی مصرف سوخت لاماری بپردازیم.
کراس اوور لاماری ایما (Eama)، یک کراس اوور کامپکت شهری با ساختاری نسبتا نوین است. این کراس اوور با آینده نگریهای آرین پارس موتور، به پیشرانه نوین و قدرتمند، مجهز به سیستم پرخوران توربو با قابلیت پاشش مستقیم سوخت (GDI) بهره میگیرد تا در برابر رقبای نوظهور خود در بازار کشور، توانا و درخور عمل کند. با این حال کسب استاندارد آلایندگی رده یورو ۵ از سوی این پیشرانه اندکی تعجب برانگیز است. لاماری ایما یک کراس اوور اسپرت شهری سایز کوچک است که تا حدود بسیار زیادی بر اساس آنچه طراحی شده است ایفای نقش میکند.
البته توقع نداشته باشید که یک موتور شش سیلندر حجیم زیر کاپوت این خودرو قرار داشته باشد، چرا که لاماری ایما یک خودرو چینی است و مشخصه بارز محصولات خودرویی این کشور استفاده از موتورهای کم مصرف و بهینه 1.5 لیتری است. با این حال پیشرانه 1.5 لیتری نصب شده روی لاماری ایما به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز است. بنابر کاتالوگ رسمی این خودرو، پیشرانه لاماری ایما حداکثر 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که برای این حجم موتور عالی است. خودرو لاماری ایما (LAMARI EAMA) یکی از زیباترین و بهروزترین شاسی بلندهایی است که در این سالها در ایران معرفی شده است. این خودرو چینی در سال 1400 رونمایی شد و طراحی ظاهری آن بسیار جذاب و گیرا است.
لاماری ایما یکی از جدیدترین کراس اوورهای مونتاژی بازار ایران است که در کارخانه آرین پارس موتور مونتاژ می شود و در این محتوا، به سراغ تست و بررسی این خودروی چینی و مونتاژی رفته ایم. خودروسازان چینی طی دهههای اخیر پیشرفتهای قابل ملاحظهای را در صنعت خودروسازی تجربه کردهاند و خودروهای فعلی آنها با فاصله بسیار از نسخههای قبلی زیباتر شدهاند. لاماری ایما نیز یکی از همین خودروهای زیباروی چینی است، محصولی که به خوبی یک کراساوور اسپرت را به نمایش میگذارد. ظاهر خارجی لاماری ایما پویا و جذاب است و طراحان دانگ فنگ به خوبی توانستهاند بدون آنکه به اغراق و حجمهای غیرطبیعی روی آورند خودرویی جذاب خلق کنند. اگر ظاهر لاماری ایما را با نسخه معمولی که در بازار ما با نام فردا T5 حضور دارد مقایسه کنید، متوجه تفاوتهای اساسی میان این دو خواهید شد. ایما همچون بسیاری دیگر از کراساوورهای چینی بازار، به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز شده است.
روی نمای جلو و سقف خودرو چراغهای هشدار نصب شده تا لاماری امداد از خودروهای شخصی متمایزتر باشد. شرکت آرین پارس موتور، خدمت لاماری سرویس را برای دسترسی مشتریان به خدمات امداد جادهای راهاندازی کرد. برخلاف مشخصات لاماری ایما ایکس و طراحی ظاهری آن، در بخش آپشنها شاهد تفاوتهای زیادی نسبت به نمونه پایه هستیم. ضمناً مصرف سوخت لاماری ایما برای رانندگی در شرایط ترکیبی 6.6 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده که هرچند در عمل مقداری بیشتر از این صحبتها خواهد بود اما باز هم به نسبت تواناییهای حرکتی ماشین و کلاس بدنه، قابل قبول است. اگر اهل پیگیری اخبار دنیای خودرو باشید، ممکن است با مشاهده نمای عقب لاماری ایما به یاد لامبورگینی اوروس بیفتید؛ نکتهای که نشان میدهد چینیها هنوز به طور کامل دست از کپی کاری برنداشتهاند. هرچند باید اعتراف کرد که این تقلید خیلی هوشمندانه صورت گرفته و به ظاهری گیرا ختم شده که جای گلایه چندانی باقی نمیگذارد.
با وجود مزایا و ویژگیهای خوب خودرو لاماری ایما و قیمت آن، خیلی از خودروهای چینی رقیب از میدان رقابت حذف میشوند. لاماری ایما جز کراس اوورهایی به حساب می آید که حرکت های عرضی کمی دارد و همین مسئله سبب می شود تا پایداری مناسبی را از خود نشان بدهد. همچنین سرنشیان در کابین این خودرو، به خاطر کم بودن حرکت های عرضی احساس آسایش قابل قبولی را دارند. در فشارهایی که به پیشرانه این خودرو وارد می شد، صدای غیر طبیعی کابین ایما نفود نمی کرد و در حالت ایستاده، ارزش و صدای مزاحمی در کابین وجود نداشت. وزن خالص لاماری ایما ۱۵۵۰ کیلوگرم اعلام می شود و به این ترتیب، بیشترین بازدهی توان نسبت به وزن خودروهای مونتاژی و داخلی، در این کراس اوور است. این کراس اوور به باک ۵۵ لیتری بنزین مجهز بوده و در حالت بهینه می تواند مصرف سوخت کمتر از ۷٫۵ لیتر را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد.
در نما جانبی یک خط طراحی وجود دارد که از گلگیر جلو شروع شده و تا گلگیر عقب ادامه می یابد. رکاب های لاماری ایما هیبرید نسبت به نسل های قبلی این خودرو تغییر کرده است و طراحی آن جذاب تر شده است. در این نما رینگ های ۱۹ اینچی قابل مشاهده هستند که در آنها از تریم چند رنگ استفاده شده است و طراحی خود رینگ ها نیز بسیار جذاب شده اند. لاماری برخلاف سایر خودروهای چینی اصلا قیافهای چینی ندارد و از نظر ظاهری در کلاس بالایی قرار دارد. این خودرو دارای یک موتور میتسوبیشی ۱.۵ لیتری توربو است و از نظر کیفیت موتور نسبت به خودروهای کرهای امتیاز بهتری میگیرد.
لاماری ایما نسخه اسپرت از کراساوور دانگ فنگ T5 است که با نام Forthing T5 EVO شناخته میشود. این خودرو در سال 2020 به بازار عرضه شده است و دو سال پس از ورود به بازار داخلی چین، روی خط مونتاژ خودروساز وطنی رفت و از همان ابتدا به لطف طراحی جذاب و موتور نسبتاً قوی، مورد توجه مشتریان قرار گرفت. ارائه یک ترکیب دو رنگ کامل برای نمای داخلی این خودرو از سوی آرین پارس موتور، میتواند زیبایی بصری این خودرو را یک سر و گردن ارتقا دهد و همچنین در برابر رقبایی چون محصولات فونیکس که همگی با تریم دو رنگ ارائه میشوند، لاماری ایما را در رقابت مستقیم نگهدارد.
در پایین بخش دنده می توانیم به وجود محفظه خنک کننده اشاره کنیم که قابلیت خوبی است که این خودرو برای سرنشینان فراهم کرده است. غربیلک فرمان لاماری HEV از نوع دی کات بوده و از روی کلید های تعبیه شده بر روی آن می توان به سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل و دیگر بخش ها دسترسی داشت. کلاستر لاماری هیبرید مانند دیگر نسخه ها، دیجیتالی بوده و به نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا چسبیده است و گرافیک خوب آن حس خوبی را به راننده منتقل می کند. طراحی داخل کابین نسخه های مختلف لاماری ایما به طور کلی بسیار شبیه سوبا M4 است . علت این شباهت این است که هر دو خودرو توسط کمپانی دانگ فنگ در چین تولید می شوند.
نکته جالب توجه، عرضه همزمان نسخه اصلی یعنی دانگ فنگ T5 توسط خودروسازی فردا در ایران است. این خودرو با نام FMC T5 به بازار عرضه میشود و برخلاف لاماری ایما، بیشتر نوعی کراس اوور خانوادگی است تا یک خودرو اسپرت و اکثرا افرادی که به دنبال خودرو خانوادگی هستند، میتوانند به سراغ این خودرو بیایند. این نسخه از لاماری جزو اولین نمونه های مونتاژی از این خودرو در کارخانه آرین پارس موتور بوده و تقریبا به دست بسیاری از خبرنگاران حوزه خودرو در شرایط گوناگون و با سبک رانندگی های متفاوت تست شده است. همچنین به طور روز مره نیز این خودرو در خود شرکت آرین مورد استفاده قرار می گیرد. با احتساب تمام این موارد و در نظر گرفتن کارکرد صد هزار تایی این خودرو، رنگ آن افت کیفیت نداشته و صرفا آثار برخی سنگ پریدگی های جاده روی کاپوت و بعضی بخش های بدنه قابل مشاهده بود. خطوط شانه و شخصیت خودرو به اندازه سایر رقبا بارز و برجسته نیست و این مهم باعث میشود که ایما در نمای جانبی به سادگی قابل شناسایی از سایر رقبای هم وطن خود نباشد.
لاماری ترکیبی از دو مجموعه واژه Leading Automaker و بخشی از کلمه آرین است که واژه لاماری (Lamari) را تشکیل داده است. لوگو تجاری این برند به صورت سر گوزن، در نوع خود منحصر به فرد و بسیار زیبا است که به معنای آگاهی و فراست نسبت به محیط اطراف است. اینهایی که هی میگن ماشین کارکرده خیلی بهتره همون هایی هستن که میرن گمرک کتونی دست دوم پا خورده مردم رو میخرن بعد میگن کتونی ما برندش فلانه ……..
البته مدیرعامل شرکت آرین موتور اعلام کرده است که از پاییز سال 1401، سه آپشن هشداردهنده نقاط کور، دوربین 360 درجه و گرمکن صندلیهای جلو به لاماری ایما اضافه خواهند شد. البته نباید از این موضوع غافل شد که لاماری ایما در مقایسه با برخی رقبای خود، از نظر امکانات رفاهی در سطح پایینتری قرار دارد. لیست آپشنهای این خودرو میتوانست شامل موارد بیشتری باشد تا رضایت حداکثری خریداران را جلب کند. طراحی جانبی این خودرو به کراس اوورهای جگوار شباهت دارد و در نمای عقب، المانهایی از پورشه دیده میشوند. اگر به دنبال خرید خودرو لاماری ایما هستید، بهتر است از نمایندگیهای معتبر این برند اقدام کنید. این نمایندگیها به شما اطلاعات دقیقی درباره قیمتها، شرایط فروش و امکانات ارائه میدهند؛ همچنین میتوانید از طریق وبسایتهای معتبر خرید خودرو نیز اقدام کنید که معمولاً بهترین گزینهها را با قیمتهای رقابتی معرفی میکنند.
در کل می توان گفت که لاماری ایما شرکت آرین موتور، از نظر طراحی در جایگاه خوبی قرار دارد و می تواند در این بخش، کراس اوورهای دیگر را به رقابت جدی دعوت کند. در بخش مشخصات فنی لاماری ایما از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر بهره میبرد که میتواند حداکثر 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. موتور لاماری ایما از برند معتبر میتسوبیشی با کد 4A95TD بوده که یکی از قویترین موتورهای 1.5 لیتری بازار به شمار میرود. قدرت موتور لاماری ایما توسط جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر به چرخهای جلو منتقل میشود و بنابراین، نمیتوان از ماشین لاماری ایما انتظار رانندگی آفرود داشت. گیربکس لاماری قابلیت تیپترونیک ندارد و امکان تعویض دستی دنده هم برای راننده فراهم نیست. لاماری ایما در حال حاضر با تیپ پایه به بازار عرضه می شود ولی در آینده نسخه لوکس تر این خودرو به همراه مدل هیبریدی آن نیز به ایران راه پیدا می کنند.
کرمان موتور نیز محصولات جدید خود را با نام تجاری خود، یعنی KMC به بازار فرستاده است. در سوی دیگر نیز مدیران خودرو تصمیم گرفته است تا از نام تجاری فونیکس به جای چری اضافه کند. در حال حاضر، زیربرند لاماری شرکت آرین پارس موتور دو محصول ایمای بنزینی و لاماری ایما هیبرید را در سبد محصولات خود دارد، اما قرار است در آینده نزدیک، محصولات متنوعی به این فهرست اضافه شود تا این زیربرند تازه تأسیس بتواند به نیاز طیف وسیعی از متقاضیان پاسخ دهد. در مقایسه لاماری ایما و دیگنیتی پرایم بهمن موتور، میتوان دید که هر دو خودرو از طراحی ظاهری جذابی بهره میبرند. هر دو نسخه در بازار چین تحت برند دانگ فنگ به تولید میرسند و از یک پیشرانه 1.5 لیتری استفاده میکنند، اما موتور لاماری ایما به لطف سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) حدود 50 اسب بخار قدرت بیشتری را تولید میکند. گیربکس لاماری ایما نیز از نوع 7 سرعته دو کلاچه تر بوده و نسبت به گیربکس CVT دیگنیتی پرایم، عملکرد بهتری از خود نشان میدهد.
صدای موتور هم صدای طبیعی بود و سر و صدای اضافی از این بخش و از اگزوز ها به گوش نمی رسید و می توان گفت این مورد نشانه آن است که سرویس های دوره ای این خودرو به موقع و اصلی انجام شده است. این سرویس شامل ۳۲ دستگاه لاماری ایما میشود که به تجهیزاتی شامل جامپ استارت، مخزن آب، جک، آچار و ابزار، کیت پنچرگیری، علائم هشدار جادهای و… مجهز شده است. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. سلام به همه من تحویلی سال 1401 دارم و الان با کار هیچ مشکلی تا حالا باهاش نداشتم و فقط چراغ عقبش ترک که اونم به نمایندگی ایرانمال رفتم طی 10 روز برام عوضش کردن و تحویل دادن. بعد از بررسی نقاط قوت، بهتر است به معایب لاماری ایما و نقاط ضعف آن هم بپردازیم. طراحی مینیمالیستی کابین نیز که تعداد دکمهها و ادوات اضافی در آن به حداقل رسیدهاند، حس مدرن و امروزی بودن را در سرنشینان ایجاد میکند.
فقط تعدادی دکمه در کنار اهرم تعویض دنده قرار گرفتهاند و علاوه برآن کنترل سیستم تهویه نیز با استفاده از دکمهها و کنترلرهای چرخان انجام میشود. در حقیقت برای رانندگی روزمره با لاماری ایما یا انجام سفرهای گوناگون، نیازی به کلنجار رفتن با گیربکس نخواهید داشت و جعبه دنده وظیفه خود را بهخوبی انجام میدهد. جعبه دنده لاماری ایما تمایل به سبک کردن سریع دندهها دارد و گاز دادن بیش از حد موجب خواهد شد تا خودرو بهراحتی سرعت بگیرد.
البته در این میان نباید استفاده گسترده از تریم مشکی پیانویی بر کنسول میانی نسبتا بزرگ این خودرو را از یاد برد. نمای داخلی ایما سه المان اصلی دارد که کمی آن را به محصولات وقت مرسدس بنز نزدیک میکند. نمایشگر پیوسته مولتی مدیا و اطلاعات حیاتی راننده بر روی داشبرد که از ترکیب دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچ لمسی تشکیل شده است و احتمالا با توصیفات رایج بخش بازاریابی خودروسازان، این رقم برابر با ابعاد کلی ۲۰.۵ اینچ عنوان خواهد شد. علاوه برآن فاصله بین دو محور 2715 میلیمتری، ایما را به انتخابی مناسب برای سفرهای خانوادگی تبدیل کرده است. فضای بار این خودرو نیز حجم مناسبی در حدود 480 لیتر در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
در این مطلب به تست و بررسی لاماری ایما و بررسی ویژگی های مختلف آن از جمله شتاب و عملکرد پرداخته ایم. بسیاری از مشخصات پیرامون ، نظیر قیمت لاماری ایما، زمان عرضه، متوسط مصرف سوخت، سرعت نهایی و… هنوز به صورت نهایی از سوی آرین پارس موتور اعلام نشده است، اما عمده اطلاعات و مشخصات فنی این خودرو نوظهور به شرح جدول زیر قابل ارائه است. شرکت آرین پارس موتور اولین سری از خودرو لاماری ایما برای مشتریانی که در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودند را تحویل داد. تعدادی از خریداران لاماری ایما در تاریخ ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱ خودروهای خود را تحویل گرفتند و مدیر روابط عمومی آرین موتور اعلام کرد تمامی تعهدات تا پایان هفته منتهی به شهریورماه انجام میشود.
این روزها حالت تیپترونیک در اکثر گیربکسهای اتوماتیک وجود دارد و حتی خودروهایی که از گیربکس CVT استفاده میکنند هم این حالت را بهصورت مجازی در اختیار راننده قرار میدهند. اما در این میان، عدم وجود حالت تیپترونیک برای گیربکس دوکلاچه خودرویی مثل لاماری ایما که ادعای عملکرد اسپرت و جوانگرایی دارد، بسیاری از خریداران جوان را دلسرد میکند. لاماری ایما خودرویی است که با هدف جذب خریداران جوان طراحی شده است اما این به معنی فراموشکردن خانوادهها نیست. چراکه کابین این خودرو هم فضای بسیار مناسبی دارد و میتواند برای مسافرتهای خانوادگی مفید باشد. در سایه تحریمهای سنگین صنعت خودرو، شاهد تحولات جالبی در نامگذاری محصولات خودروسازان ایرانی هستیم.
از سوی دیگر کرمان موتور نیز با معرفی محصولاتی تحت برند KMC، گامی در جهت استقلال نامگذاری برداشته است. مدیران خودرو هم از قافله عقب نمانده و با جایگزینی نام فونیکس به جای چری، به دنبال هویتبخشی به محصولات خود است. بررسی این مشخصات بسیار مهم است و سبب میشود که شما با شناخت کامل این خودرو را خریداری کنید و دیگر پس از خرید، ناراضی نخواهید بود.
بنابراین برای خودرویی با آپشنهای کم، جلوه مدرن بسیار عالی دارد و به هیچ عنوان جایگاه اقتصادی خود را لو نمیدهد. البته این سبک طراحی ساده نگاری یا به اصطلاح مینیمالیستی، الگوی غالب طراحی خودرو طی دوران کنونی است. کابین لاماری ایما نیز از همین الگو پیروی میکند و کنترلرهای فیزیکی چندانی را در این خودرو نمیتوان یافت.
طبق آمارها، مصرف سوخت این خودرو در شهر و جاده به طور متوسط حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نشاندهنده بهینه بودن آن است. جز این، ایما از سیستمهای ایمنی مدرنی برخوردار است که شامل ترمزهای ABS، ESP و کیسههای هوای چندگانه است. این امکانات ایمنی، سواری را برای رانندگان امنتر میسازد و به آنها اطمینان خاطر میدهد. لاماری ایما نسبت به کراس اوور بودن و سگمنتی که در آن قرار دارد فضای بار مناسبی ارائه می دهد.
مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد لاماری ایما ایکس هم به ترتیب برابر با 6.9 لیتر در صد کیلومتر و 9.5 ثانیه است. البته در مشخصات لاماری ایما ایکس شاهد یک تغییر مثبت نسبت به نمونه اولیه هستیم و آن، مجهز شدن گیربکس به حالت تیپ ترونیک است. این موضوع باعث میشود تا در عمل لذت رانندگی لاماری ایما ایکس کمی بهتر از نسخه معمولی باشد. چه بپذیریم و چه نپذیریم، خودروهای چینی به بخش جدایی ناپذیر از بازار خودرو کشورمان تبدیل شدهاند و سالهاست که جای پای خود را در ایران محکم کردهاند. بخصوص شاسیبلندهای جمعوجور سرزمین اژدها که این روزها بازارشان حسابی داغ است و هر روز شاهد عرضه یک محصول جدید در این سگمنت هستیم. یکی از این شاسی بلندهای کامپکت چینی، لاماری ایما است که توسط آرین پارس موتور به بازارمان عرضه شده و اینجا با محصولاتی نظیر فونیکس تیگو 7 پرو از مدیران خودرو، دیگنیتی بهمن موتور و کی ام سی K7 کرمانموتور رقابتی نزدیک و نفسگیر دارد.
حداکثر گشتاور این پیشرانه از ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه در دسترس راننده است و بیشتری اسب بخار هم در 5200rpm تولید می شود. نکته منفی در مورد قوای محرکه ایما، مسئله عدم حضور تیپ ترونیک است که مدیران آرین پارس موتور می گویند، در آینده نزدیک این ویژگی به لاماری ایما اضافه می شود. فرمان خودرو لاماری ایما و اهرم تعویض دنده نیز شکیل، زیبا و مدرن طراحی شدهاند و فرمان نیز از نوع دیکات است. فاصله بین دو محور لاماری ایما نیز برابر با 2715 میلیمتر عنوان شده که خبر از فضای داخلی جادار و راحت برای این کراساوور اسپرت و مجلل میدهد. لاماری ایما از یک سقف پانوراما دو تکه بهره میبرد و با وجود اینکه قسمت جلویی آن بزرگ تر است، میتوان این قسمت را به صورت کامل باز کرد. لاماری؛ خودرویی جذاب و مدرن در بازار خودروی ایران که توسط مجتمع صنعتی آرین پارس موتور تولید و منتشر میشود.
هرچند خودروی مذکور برخلاف لاماری ایما، چندان اسپرت نیست و بیشتر یک کراساوور خانوادگی محسوب میشود. همانطور که اشاره کردیم، لاماری ایما از کراساوورهای جذاب بازار کشور ما است که تاکنون به لطف چهره اسپرت و مشخصات فنی قابل قبول خود آمار فروش مطلوبی را ثبت کرده است. مشخصات لاماری ایما ایکس هم از هر نظر نسبت به نسخه معمولی بهبود پیدا کرده است و پیشبینی میکنیم که با ورود لاماری ایکس به بازار، جایگاه آرین موتور در سگمنت کراساوورهای نیمه لوکس چینی تقویت شود. در واقع استخراج ۱۹۵ اسب بخار قدرت از موتور ۱.۵ لیتری و بهرهمندی از سیستم تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر موجب شده است که این خودرو از نظر پیشرانه و قدرت موتور در سطح خودروهای گرانقیمت و بزرگی مانند فونیکس تیگو ۸ قرار بگیرد.
با توجه به توان ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر، توقع می رود که این کراس اوور جدید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از ۱۰ ثانیه را در شرایط جوی تهران ثبت کند. اما بررسی های مختلف نشان داد که ایما شتاب مورد نظر را در محدوده ۱۰.۱۷ تا ۱۰.۵۸ ثانیه ثبت می کند. البته که در زمان بررسی، دو سرنشین داخل خودرو بوده و با توجه به فشارهای در طول تست، جعبه دنده دو کلاچه این کراس اوور در بهترین شرایط دمایی خود حضور نداشته است. با این حال می توان احتمال داد که این کراس اوور در حالت ایده آل، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۹.۵ ثانیه ثبت کند. این پیشرانه در کارخانه شنیانگ میتسوبیشی در چین تولید شده و جز قوی ترین پیشرانه های ۱.۵ لیتری توربو در بازار چین به حساب می آید. لاماری ایما می تواند ۱۹۵ اسب بخار را با گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر تولید کند و جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه ۷ سرعته تَر (Wet) نیز، توان پیشرانه را به چرخ های جلوی این کراس اوور آرین موتور می رساند.
یعنی همان پیشرانه 1.5 لیتری توربو GDI با فناوری میتسوبیشی را داریم که حداکثر قدرت 195 اسب بخار و حداکثر گشتاور 285 نیوتن متر را تولید و از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به محور جلو این خودرو منتقل میکند. صندلی راننده در لاماری ایما طراحی مناسبی دارد و در تعامل با شیشههای جلو و جانبی، دید مناسبی را برای راننده فراهم میکند. شتابگیری لاماری ایما با توجه به مشخصات فنی اعلام شده، قابل قبول است و در صورتی که تجربه رانندگی با دیگر خودروهای این کلاس را داشته باشید، متوجه عملکرد قابل قبول ماشین میشوید.
عادت کردهایم تا نمای جانبی کراساوورها را ساده ببینیم اما در ایما با استفاده از حجمهای فانتزی، ظاهری متفاوت خلق شده است. سبک طراحی اسپرت و خشن در نمای عقب خودرو نیز ادامه دارد تا تمامی قسمتهای خودرو بسیار جذاب به نظر برسند و هماهنگی لازم را باهم داشته باشند. لاماری ایما HEV با توجه به هیبرید بودن این خودرو، رده قیمتی و سطح امکانات وکلاس طراحی رقبای جدی دارد. از جمله رقبای لاماری ایما هیبرید می توانیم به ، فونیکس تیگو ۸ پرو e+ ، فیدلیتی XB1، هایما6P اشاره کنیم. طراحی خودروی لاماری ایما با هدف جذب قشر جوان جامعه انجام شده است؛ البته تولیدکنندگان این خودرو خانوادهها را هم فراموش نکردهاند. کابین لاماری فضای بزرگ و مناسبی دارد میتواند گزینهای عالی برای مسافرتهای خانوادگی باشد.
کابین و طراحی داخلی لاماری ایما برگرفته از شرکت خودروسازی مرسدس بنز است و جذابیت خیرهکنندهای دارد. استفاده از ترکیب رنگ مشکی و قرمز در قسمت داشبورد و فرمان فضای مدرنی به داخل کابین بخشیده است. به هر صورت برای یافتن شتاب دقیق این کراساوور باید منتظر ماند تا آرین پارس موتور امکان تست درایو این خودرو را فراهم نماید.
با ورود به لاماری ایما، با فضایی کاملا متفاوت از ظاهر اسپرت و ماجراجویانه آن روبهرو میشوید؛ گویی که پا به کابین خودرویی لوکس و مجلل گذاشتهاید. نمایشگرهای عریض و بهم پیوسته، بخش قابل توجهی از داشبورد را احاطه کردهاند و وظیفه نمایش اطلاعات مربوط به سیستم سرگرمی و ناوبری را بر عهده دارند. لاماری ایما با ارائه گزینههای شخصیسازی متنوع، به مشتریان این امکان را میدهد که خودروی خود را متناسب با سلیقه و نیازهایشان سفارشی کنند.
به همین دلیل آرین پارس موتور قیمت لاماری ایما را در محدودهای پایینتر از رقبا اعلام کرد. اکثر کراساوورهای نیمه لوکس بازار هماکنون در محدوده قیمتی بیش از یک میلیارد تومان قرار دارند، در حالیکه ایما با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان در مرحله اول به فروش رسیده است. در صورتی که آرین موتور بتواند سطح تیراژ محصول جدید خود را در حد مطلوبی ارتقا دهد، فروش این خودرو موجب به دردسر افتادن رقبایش خواهد شد.
حتی در میان داشبورد کلید میانبر برای سیستم مالتی مدیا هم طراحی نشده و سعی شده کابین به معنای واقعی دیزاینی مینیمال، ساده و شکیل داشته باشد. در سمت چپ فرمان کلیدهای مربوط به تنظیم آینه های جانبی و همچنین روشن و خاموش کردن سیستم کنترل پایداری قرار دارد. فضای سرنشینان عقب برای خودرویی از این کلاس کاملا مناسب و معمولی است و فضای صندوق ۴۸۰ لیتری آن نیز در کلاس خود قابل ستایش و برای سفرهای بین شهری کاملا مناسب است. استفاده از تریم پلاستیکی بر دامن خودرو تنها در بخش انتهایی خودرو قابل رویت است که در کنار چهار سر اگزوز واقعی گرد، بر ویژگیهای اسپرت آن تاکید میکند چرا که ایما یک کراس اوور شهری اسپرت است که همانند همه رقبای هم کلاس خود، قابلیتی برای آفرود ندارد. کیفیت مواد بهکاررفته در کابین خوب است، البته رودریها و قسمت زیرین داشبورد چندان تعریفی ندارند.
دیدگاهتان را بنویسید