بررسی خودرو شاهین دنده ای

بررسی تخصصی ماشین شاهین؛ مشخصات فنی، قیمت، امکانات، نقاط ضعف و تصاویر

شاهین S و G و اتوماتیک CVT به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۸ سوپاپ مجهز هستند که ۱۱۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می کند. در آینده پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ME16 با چیدمان ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ بر روی این خودروی سایپا نصب می شود که ۱۱۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر دارد. سایپا شاهین G با گیربکس دنده‌ای از پیشرانه M15TC با حجم ۱.۵ لیتر و مجهز به سیستم توربوشارژر (۴ سیلندر و ۸ سوپاپ) بهره میبرد که توان تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و گشتاوری در حدود ۱۶۵ نیوتن متر را دارد.

فناوری‌های به‌کار رفته در سیستم‌های دزدگیر شاهین شامل حسگرهای پیشرفته، سیستم‌های قفل‌برقی و ردیابی GPS، از نظر فنی و عملکردی توان رقابت با سیستم‌های مدرن را دارا می‌باشند. برخلاف قسمت بیرونی در داخل کابین با فضایی ساده و بی‌روح طرف هستیم که حس چندان خوشایندی به سرنشینان منتقل نمیکند. بخصوص که کیفیت پایین پلاسیتک‌های بکار رفته روی داشبورد و تودری‌ها در کنار مونتاژ نه چندان عالی قطعات این حس منفی را تشدید نموده است. البته خیلی هم ناامید نشوید چراکه داخل اتاق شاهین نکات مثبت بسیاری یافت میشوند. مثلاً از نظر ارگونومی شرایط مناسب به نظر میرسد و مشکلی از بابت دسترسی به ادوات احساس نمی‌شود. همچنین با توجه به فاصله میان محورهای جلو و عقب مناسب، شرایط سرنشینان از نظر جای پا و سر هم کافی است و حتی روی صندلی عقبی هم اوضاع رو به راه به نظر می‌رسد.

در نمای جلو آن یک طراحی حجیم با خطوط نرم دارد که به زیبایی با یکدیگر ترکیب شده اند. ارتفاع زیاد دماغه خودرو، فرم چراغ ها و جلوپنجره بزرگ به جذابیت هرچه بیشتر این نما  می افزایند. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. سایپا در ابتدای معرفی شاهین در اقدامی تحسین برانگیز، ویدیوهای تست تصادف این خودرو را منتشر کرد. بر اساس این ویدیوها، اجزای بدنه شاهین در هنگام تصادف به خوبی از پس جذب ضربات وارده برمی‌آیند و ایربگ‌ها نیز عملکرد به موقعی دارند. شاهین یکی از معدود خودروهای ایرانی است که در تست‌های بین المللی شرکت داده شده و خوشبختانه در تست ECE، امتیاز ۳ را به دست آورده است.

البته ایرادهایی به این پیشرانه 8 سوپاپه نیز وارد است؛ برای مثال می‌توان قدیمی بودن تکنولوژی این پیشرانه‌ها را یک نقطه ضعف دانست، اما نمی‌توان این پیشرانه را یک موتور منسوخ محسوب کرد، چرا که محصولاتی از برندهایی نظیر فیات و لادا نیز همچنان از پیشرانه‌های 8 سوپاپه بهره می‌برند. البته باید توجه داشت به نظر می‌رسد ضرایب گیربکس این خودرو اصلا با پیشرانه تطبیق نشده و از ضرایبی مشابه گیربکس محصولات X200 سایپا بهره می‌برد. ضمن این که هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها و جاده‌های بین شهری عدم وجود دنده ششم نیز باعث اعتراض راننده خواهد شد. امیدواریم سایپا برنامه‌ای برای اصلاح ضرایب گیربکس در نظر بگیرد یا در آینده دنده ششم را نیز به پیشرانه این خودرو اضافه کند. ما در بازاری قرار داریم که حق انتخاب بسیار محدودی برای پول پرداختی در قبال خرید خودروها وجود دارد. برای افراد با خانواده کم‌جمعیت، برای سفرهای نسبتاً کوتاه، با سرنشینانی که خیلی قد بلندی نداشته باشند و اهل رانندگی اسپرت نیز نیستند، شاهین انتخاب خوبی محسوب می‌شود.

سیستم کنترل پایداری به همراه کنترل کشش و کنترل حرکت در سربالایی از تابستان ۱۴۰۲ به این خودرو افزوده شده و کمبودهای این سیستم‌ها در نسخه‌های تست شده، جبران شده‌اند. دریچه‌های تهویه سایپا شاهین در یک امتداد نیستند و کلاستر هم از نوع آنالوگ است. مجموعه داشبورد در ارتفاع پایینی قرار گرفته که باعث شده تا فضای پای جلو تحت تأثیر قرار گیرد. نیمه پایینی داشبورد از نیمه بالایی توسط یک نوار پلاستیکی خاکستری رنگ جدا شده است. این مجموعه به‌زودی خسته‌کننده بودن خود را به چشم‌ها تحمیل خواهد کرد و هرگز طراوت و جذابیت را به سرنشینان منتقل نمی‌کند. جا داشت تا با استفاده از متریال نرم و باکیفیت و استفاده از رنگ‌های روشن‌تر، تنوع رنگی بهتری به کابین داد.

ضمناً نباید فراموش کنیم که اینجا با یک خودرو اقتصادی طرف هستیم و باید با رقبای هم قیمت نظیر تندر 90 و دنا مقایسه را انجام دهیم. اما سایپا تولید آزمایشی این خودرو پلت فرم SP100 را با موتور دیگری آغاز کرده است. پیش از تحریم ها قرار بود سیتروئن تولید EC5 را در کارخانه سایپا سیتروئن آغاز کند.

بعلاوه طراحان کابین با دیدن داشبوردهای امروزی خودروهای دنیا می‌توانند قطعاً طراحی به‌روزتر و بهتری برای کابین انجام دهند. ظاهراً سایپا به همین نتیجه رسیده و طراحی داشبورد آریا را به طراحان چینی سپرده که نتیجه آن کاملاً متفاوت و به‌مراتب در رده بالاتری قرار می‌گیرد. سایپا شاهین از طراحی نسبتاً به‌روزی سود می‌برد که شاید در برابر تمام رقبای فعلی داخلی آن، برگ برنده محسوب شود. در قسمت جلو با الهام از بیوک اکسل، اتاقی رو به جلو، کشیدگی اندک کاپوت و آئرودینامیک خوب، شاهد اتاقی مدرن، دینامیک و نسبتاً امروزی هستیم. چراغ‌های جلو، درشت و هماهنگ با جلوپنجره بیضوی طراحی شده‌اند و جانمایی قسمت نئون در آن‌ها نیز به‌خوبی صورت گرفته است.

فضای پا و سر در هر دو ردیف جلو و عقب شاهین کاملا مناسب بوده و از خودرویی مانند دنا جادار تر است. اما متاسفانه صندلی های ردیف عقب زیر آرنجی ندارند و تنها یک جا لیوانی پشت کنسول وسط برای ردیف عقب در نظر گرفته شده، هیچ مکانیزمی هم برای دسترسی سرنشینان ردیف عقب به داخل صندوق عقب خودرو وجود ندارد. سایپا شاهین از پلتفرم B تویوتا، نسل قبلی تویوتا بلتا تویوتا (یاریس) و ولکس سی30 بهره میبرد و شباهت ظاهری زیادی به برلیانس H230 دارد.

درب زیرآرنجی وسط به چرم صندلی‌ها ساییده می‌شد و رنگ بسیاری از قسمت‌های پلاستیکی هم پریده بود که نشان از کیفیت پایین متریال مورد استفاده داشت. در این قسمت از شتاب به سراغ شتاب شاهین دنده‌ای رفتیم و شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو را تست کردیم. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. با ۱۴۰ تا سرعت با سه سرنشین شاهین چپ کرد هر سه سرنشین بدون کمربند سالم و زنده موندن. برای اطلاع از خرید اقساطی شاهین و همچنین کسب اطلاعات در مورد نحوه دریافت سریع و در محل کارشناسی خودرو کلیک کنید. با نگاه کردن به چهره شاهین، کاملاً مشخص است که با خودرویی اقتصادی سروکار داریم اما با این وجود، همه اجزای ظاهری این خودرو باهم تناسب دارند که نتیجه آن، طرحی دل‌نشین و عامه‌پسند است.

منبع اگزوز آن در نگاه اول به دلیل ناهماهنگی در طراحی کاملا به چشم می‌آید؛ چرا که با وجود کشیده بودن قسمت سپر و ديفيوزر، منبع اگزوز پایین‌تر نصب شده و در هماهنگ بودن طراحی این بخش اختلال ایجاد کرده است. به جز این موارد، سایر اجزای نمای عقب سایپا شاهین دارای طراحی مناسبی هستند و می‌توان از طراحی کلی این خودرو رضایت داشت. جدا از این ها، امروزه خودرو هایی که فاقد سیستم کنترل پایداری ESP هستند موفق به کسب هیچ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ نخواهند شد. اما به هر صورت با توجه به یکسان بودن پلتفرم این خودرو با تویوتا یاریس 2006 و همچنین پاس کردن استاندارد های ECE در تست تصادف مذکور، می توان اطمینان داشت که این خودرو ایمنی بهتری نسبت به سایر خودرو های داخلی دارد. در ابتدا قرار بود از موتور 1.65 لیتری برلیانس H330 بر روی خودروی سایپا شاهین استفاده شود، اما به دلیل اعمال تحریم‌های خودرویی سال 1397 و خروج برلیانس از ایران این موضوع کنسل شد.

در بحث هندلینگ هم هر دو خودرو نسبت به یک سدان خانوادگی قابل قبول ظاهر می‌شوند اما بازهم شاهین با اختلاف اندکی برنده است. به طور کلی میتوان از ظاهر شاهین به عنوان یکی از برگ‌های برنده اصلی نماینده سایپا یاد نمود چراکه همین مزیت بزرگ توانسته روی بسیاری از نقطه ضعف‌های خودرو سرپوش بگذارد و نظر مشتریان را به سمت این محصول جلب نماید. سورن پلاس یکی از سدان‌های ایران‌خودرو است که به عنوان نسخه‌ای به‌روز از سمند سورن شناخته می‌شود. این مساله به قدری پر رنگ است که می توان به راحتی گفت تمام مالکین آن، با ریمپ کردن خودرو سطح بالاتری از کیفیت رانندگی با آن را تجربه خواهند کرد. این طراحی سیال در نمای کناری نیز دیده می شود و خطوط بالا و پایین درب ها به نرمی از جلو به عقب خودرو کشیده شده اند.

از آنجایی که این خودرو در تابستان بررسی شده، عملکرد کولر نیز مورد بررسی قرار گرفته که کارایی آن برای مالکان این خودرو بسیار رضایت‌بخش خواهد بود؛ چرا که کولر در زمان کوتاهی توانست کابین را کاملا سرد کند. البته این خودرو از تهویه مطبوع اتوماتیک نیز بهره می‌برد، اما فنی که برای کولر انتخاب شده آنچنان کیفیت مناسب را ندارد؛ در واقع صدای فن بسیار زیاد بوده و برخی تصور می‌کنند که صدای ایجاد شده به موتور سایپا شاهین مربوط می‌شود، اما این صدای آزاردهنده از صدای فن ناشی می‌شود. البته عایق‌کاری خوب اتاق نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این خودرو به‌شمار می‌رود.

با دقت به آمار صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران، می توان متوجه شد که تست های این خودرو در مراکز اسپانیایی و تایوانی انجام شده است. سایپا شاهین هم مانند سایر خودروهای موجود در بازار شش تست معروف ECE را پشت سر گذاشته و توانسته تا اعتبارنامه های این استاندارد را به دست آورد. اما تفاوت ماجرا اینجاست که سایپا ویدیوهای تست تصادف شاهین را منتشر کرده و اعلام نموده که در آینده نزدیک مستندات سایر تست ها را هم منتشر می کند. همچنین اتفاق سبب شد تا بسیاری از فعالان فضای مجازی مطالبه ای را در مورد نشر ویدیوهای تست تصادف خودروهای مختلف به راه بیایندازند و به خاطر این اقدام سایپا، ایمنی پایه شاهین در تصادف ها را بهتر از رقبای هم رده بدانند. با نگاهی به این ویدیوها متوجه می شویم که ایمنی شاهین در هنگام تصادف، به نسبت رقبا خوب و قابل قبول است و تا حدی اصول بروزتری را نسبت به سایر خودروهای ملی در بحث توزیع نیروی ضربه دارد. سایپا شاهین دنده ای به دو کیسه هوای SRS مجهز است و ترمز ABS، EBD و BAS بر روی آن نصب شده است.

اما در نسخه اتوماتیک احتمالا شاهین شاهد تغییراتی در بخش آپشن ها و امکانات این خودرو باشیم. تغییراتی از قبیل اضافه شدن کروز کنترل، سنسور باران، سیستم کنترل پایداری، نورپردازی داخل کابین و کیسه هوای پرده ای احتمالا از امکانات آینده این خودرو خواهد بود. شاهین S و G به جعبه دنده ۵ سرعته دستی 5F18 مجهز هستند که مهندسی آیسین ژاپن را دارند و ساختار کابلی در آن دیده می شود.

سیستم تعلیق سایپا شاهین در جلو از نوع مک فرسون و در عقب نیز از تعليق تورشن بیم بهره می‌برد. استفاده از تعلیق تورشن بیم در محور عقب باعث می‌شود احساس کنید تعلیق این خودرو خشک است، اما به دلیل استفاده از لاستیک‌هایی با سایز 185، باید گفت شاهین در میان خودروهای ایرانی از نرم‌ترین تعلیق بهره می‌برد. در این بخش می‌توان به طراحی آیینه‌های بغل ایراد گرفت؛ هرچند که از داخل کابین آینه‌های بغل بزرگ باعث می‌شوند تا راننده به دید خوبی دست پیدا کند، اما از بیرون خودرو دارای طراحی کشیده بوده و با فرم کلی خودرو هماهنگی ندارد. رینگ‌های سایپا شاهین مشابه رینگ‌های آلومینیومی رنو ساندرو است که البته نسبت به رینگ‌های 15 اینچی که سایپا برنامه نصب آن روی شاهین را داشت، از طرح بهتری بهره می‌برند. اما در بحث معایب به دلیل عدم تغییر پیشرانه شاهین اتوماتیک نسبت به نسخه دنده‌ای و هم‌چنین بهره‌گیری از گیربکس CVT، قطعاً شاهین اتوماتیک نسبت به برادر دنده‌ای خود از نظر توانایی‌های حرکتی در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد و چابکی کم‌تری خواهد داشت.

خوش‌بختانه شاهین و دنا پلاس از نظر ظاهری در بین خودروهای داخلی وضعیتی قابل قبول و عامه پسند دارند اما دو سبک طراحی متفاوت را دنبال می‌کنند. زمان و هزینه‌ی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیش‌تولید شاهین و پلتفرم SP100 شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. البته بسیاری از برندهای مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرم‌های مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده می‌کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد با عرضه‌ی SP100، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است. اما شاهین از این حیث با تمامی خودروهای که در داخل کشور طراحی شدند متفاوت است. خطوط کلی و قطعات بکار رفته در بدنه این محصول از متدهای طراحی روز پیروی نموده و ظاهری شیک، مدرن و چشم‌نواز را پدید آورده‌ که به زحمت میتوان از آن ایرادی گرفت. البته ابعاد رینگ‌ها میتوانست مقداری بزرگ‌تر باشد و بهتر بود که خطوط سیال دماغه در بخش انتهایی به یکباره با خطوط خشک و تند و تیز جایگزین نشوند، اما حتی این موارد جزئی هم در برابر نقاط قوت طراحی، چندان به چشم نمی‌آیند.

ترکیب این توان گشتاوری با ضرایب مناسب جعبه دنده، سبب گردید تا در تست و بررسی سایپا شاهین بتوانیم سربالایی جاده لواسان را با دنده ۳ و بدون نیاز به معکوس کشیدن و با محدوده سرعت ۲۵ تا ۴۰ کیلومتر بر ساعت طی کنیم. توجه داشته باشید که این اتفاق بدون فشار به پیشرانه و ریپ زدن خودرو رخ داد. همچنین به توجه به ضریب دنده ۴ و پنج، می توان در این خودرو به سرعت های فراتر از ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید. سایپا شاهین خودرو خوش قیافه‌ای است، فضای نسبتاً جاداری در داخل کابین دارد و با آپشن‌های رفاهی کافی و استحکام بدنه خود میتواند در قیاس با محصولات قدیمی سایپا گزینه مطمئن‌تری به حساب آید.

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، شاهین در ابتدا نام رهام را داشت و در سال ۱۳۹۷ به صورت رسمی رونمایی شد. در ابتدا گفته می شد که پیشرانه ۱.۶۵ لیتری ۱۶ سوپاپ برلیانس سری H300 برای سدان خانواده SP100 سایپا انتخاب شده است. در نهایت از سال ۱۳۹۹ تولید شاهین در کارخانه تهران سایپا به صورت رسمی آغاز شد و با مدل ۱۴۰۰ به دست مشتریان رسید.

البته ترمزهای شاهین در هر دو محور دیسکی هستند اما دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده ترمزهای عقب کاسه‌ای دارد. مزایا و معایب شاهین دنده اتوماتیک هم تا حدود زیادی مشابه نسخه دنده‌ای است. چراکه کروز کنترل، مانیتور ۱۰ اینچی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS) و کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) به آن اضافه شده است. یکی از دلایل محبوبیت شاهین دنده‌ای، ارزش خرید بالای آن نسبت به مدل‌های اتوماتیک است. این خودرو به دلیل طراحی مدرن، موتور قدرتمند و مصرف سوخت متعادل، گزینه‌ای مناسب برای استفاده روزمره و سفرهای بین‌شهری محسوب می‌شود.

در نمونه اتوماتیک این خودرو جعبه دنده CVT کمپانی پانچ استفاده می شود و شاهین پلاس که پیشرانه ME16 را دارد، با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به بازار می آید. پیشرانه شاهین عملکرد قابل قبولی دارد و از پس وزن 1270 کیلوگرمی این خودرو برمی‌آید اما ساختار قدیمی و 8 سوپاپ آن یکی از مشکلات شاهین محسوب می‌شود. حال با بیان این مقدمه باید بگوییم که بر اساس استانداردهای اجباری ایران، تمام خودروهای موجود در بازار کشور باید استانداردهای ایمنی ECE را داشته باشند و گزارش آن را برای اخذ مجوز شماره گذاری به دستگاه های نظارتی اعطا کنند. همچنین برای کسب مجوز عرضه یک خودرو در ایران، به اعتبارنامه های ای مارک و… هم نیاز است.

درون کابین دنا پلاس و شاهین هم شاهد داشبوردهایی هستیم که با طرح‌های روز فاصله دارند اما نسبت به یک سدان اقتصادی نمره قبولی می‌گیرند. البته داشبورد دنا پلاس به دلیل وجود تزئینات طرح چوب و کیفیت اندکی بهتر متریال، تا حدودی جذاب‌تر از داشبورد شاهین به نظر می‌رسد. در طراحی دنا پلاس بیش‌تر از خطوط شکسته و زوایای تند استفاده شده که جلوه‌ای اسپرت و تا حدودی خشن به چهره خودرو داده است. اما ظاهر شاهین به لطف خطوط و زوایای نرم‌تر، حالتی بینابین دارد و نه می‌توانیم آن را اسپرت محسوب کنیم و نه کسل کننده. ناگفته نماند که در شاهین نسبت به دنا پلاس تناسب ظاهری بهتری را شاهد هستیم که ناشی از جدیدتر بودن پلت فرم این محصول سایپا است. پیشرانه شاهین عملکرد قابل قبولی دارد و از پس وزن ۱۲۷۰ کیلوگرمی این خودرو برمی‌آید اما ساختار قدیمی و ۸ سوپاپ آن یکی از مشکلات شاهین محسوب می‌شود.

با این حال بسیاری از کاربران فضای مجازی الگوی نمای جلویی سایپا شاهین را مشابه به خودروهای مرسدس بنز و بیوک می دانند و از سویی الگوی جانبی آن را به محصولات برلیانس تشبیه می کنند. همچنین فضای داخلی آن و خطوط طراحی در کابین سایپا شاهین را شبیه خودروهای گریت وال و وولیکس C30 می دانند. با تمام این صحبت ها، می بینیم که نگاه عمومی نسبت به طراحی شاهین مثبت است و با وجود انتقادهایی مانند ظاهر غربلیک فرمان، آینه های جانبی، سپر عقب و… طراحی این خودروی ملی را به روزتر از سایر محصولات قبلی سایپا و حتی ایران خودرو می دانند. در چند وقت اخیر نظرسنجی های زیادی در بحث طراحی سایپا شاهین (مقایسه هایی که صرفاً پیرامون بحث طراحی بوده است) با خودروهایی مانند ایران خودرو تارا در فضای مجازی برگزار شده است. اما سایپا تولید آزمایشی این خودروی پلتفرم SP100 را با پیشرانه ای دیگر آغاز کرده است. EC5 همان پیشرانه ای است که ایران خودرو بر اساس آن، TU5 پلاس را طراحی کرده و حال سایپا می خواهد تا با داخلی سازی EC5، پیشرانه بومی ME16 را تولید کند.

شاهین S به پیشرانه M15 توربو مجهز است و جعبه دنده 5F18 در آن دیده می شود. این جعبه دنده مهندسی آیسین ژاپن را دارد و به عنوان یک سیستم انتقال قدرت ۵ سرعته دستی و کابلی، توان را به چرخ های جلوی شاهین می رساند. سایپا شاهین دنده ای به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو شارژر مجهز است که ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دارد. این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر تولید می کند و توان پیشرانه از طریق جعبه دنده دستی ۵ سرعته به چرخ های جلوی می رسد.

جدا از این مورد میتوان کیفیت کابین دنا را هم اندکی بهتر دانست، ضمن اینکه از نظر فضای صندوق نیز برتری با نماینده ایران‌خودرو است.اما تارا هم میتواند به عنوان دیگر رقیب شاهین مطرح باشد. چراکه هر دو خودرو از پلتفرم‌های جدید برخوردارند و طبق ادعای کمپانی‌های وطنی از نظر ایمنی پیشرفت محسوسی نسبت به اسلاف خود داشته‌اند. خودرو شاهین از طراحی ظاهری هماهنگ‌تری بهره می‌برد، به لطف پرخوران توربو گشتاور بالاتری دارد و از برخی آپشن‌های اضافه نظیر سانروف (در قیاس با تارا دنده‌ای) برخوردار می‌باشد.

هنگام فشردن دکمه استارت خودرو این مانیتور لمسی فعال می‌شود و قابل استفاده خواهد بود. همچنین رابط کاربری این سیستم نیز مناسب بوده و می‌تواند به نیاز کاربران پاسخ دهد. در پروفیل جانبی سایپا شاهین نیز طراحان از خطوط متنوع و دستگیره‌هایی با رنگ مشابه بدنه استفاده کردند که توانسته نمای منطقی‌تری را به وجود آورد؛ استفاده از این سبک طراحی در خودروهای آسیایی به ویژه در محصولات چینی بسیار مرسوم است. سایپا شاهین از رینگ‌های 15 اینچی و تایرهایی با سایز 185 بهره می‌برد که باعث شدند سواری خودرو نرم‌تر شود، اما به طور کلی کمی کوچک دیده می‌شوند. سایپا شاهین به عنوان یکی از جدیدترین محصولات گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود، در بررسی این سدان ملی، به مزایا و معایب آن اشاره می‌کنیم.

سایپا در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷ از اولین محصول ملی خود با پلتفرم اختصاصی رونمایی کرد. پروژه‌ی خودرو ملی، از ۲ دهه پیش در برنامه‌های ایران‌خودرو و سایپا مطرح بود. سابقه‌ی بالای صنعت خودرو در ایران، یکی از دلایلی است که مردم را چشم‌انتظار تولید خودروی ملی نگه‌داشت و البته هرگز به واقعیت تبدیل نشد. هرچند که محصولاتی نظیر سمند، دنا، رانا، تیبا، ساینا و کوئیک، ادعاهای بزرگی در زمینه‌ی مهندسی بومی و طراحی داخلی دارند، همچنان با تکیه بر قطعات و دانش خارجی، تولید می‌شوند.

سایپا شاهین دنده ای با وجود اینکه در بحث عدد اسب بخار معمولی ظاهر می شود و تنها ۱۱۰ اسب بخار را تولید می کند، اما به خاطر ساختار توربو گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر را از دور حدود 1760RPM در اختیار راننده می گذارد که توانی بهتر نسبت به رقبای یاد شده است. در مورد شتاب گیری با شاهین دنده ای هم باید گفت که این خودروی در جایگاه معمولی قرار دارد. اگر این خودرو را یک سدان ۱۱۰ اسب بخار و با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر بدانیم و جرم ۱۲۶۰ کیلوگرم آن را هم در نظر بگیریم، شتاب در محدوده ۱۳ ثانیه شاهین در شهری مثل تهران معمولی و قابل قبول است.

این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. آن چه که مشخص است، خودروسازی سایپا توانسته تا استاندارد شش گانه ایمنی ECE و EEC را برای شاهین دریافت کند.

در پاسخ به سؤال مطرح شده «آیا خودرو شاهین دزدگیر دارد؟»، لازم است بیان شود که بسته به مدل و نسخه ارائه‌شده، شاهین ممکن است از امکانات متنوع حفاظتی از جمله دزدگیر بهره ببرد. برخی از نسخه‌های این خودرو به صورت استاندارد یا به عنوان یک گزینه تکمیلی، دارای سیستم دزدگیر هستند. دزدگیرهای نصب شده در شاهین معمولاً شامل سیستم‌های الکترونیکی هوشمند، سنسورهای حرکتی و سیستم‌های هشداردهنده صوتی می‌باشند که در برابر سرقت و دسترسی غیرمجاز به خودرو، محافظت موثری به عمل می‌آورند. البته صندلی‌های سایپا شاهین از لحاظ دربرگیرندگی بدن راننده و سرنشینان در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و هنگام رانندگی باعث خستگی نمی‌شود، اما به دلیل چرمی بودن صندلی‌ها سرنشینان و راننده با مشکل تعریق فراوان مواجه خواهند بود. غربیلک فرمان خودرو نیز چرمی بوده که نمای بهتری را به وجود آورده است، اما نبود کروز کنترل برای این بخش یک ایراد محسوب می‌شود.

همچنین ستون فرمان هم در دو جهت قابل تنظیم است و ترکیب این دو موضوع باعث می شود تا بتوانید دید مناسب را با توجه به جثه خود به دست آورید. سایپا شاهین دنده ای با وجود اینکه از صندلی برقی در بخش جلو بی بهره است، اما راحتی بیشتری نسبت به دنا پلاس را در این بخش به راننده و سرنشین منتقل می کند. فاصله صندلی های جلو از دَرها مناسب است و می توان گفت که صندلی های این خودرو در جای مناسب نصب شده اند.

بهترین گیربکس‌ ماشین‌های چینی در ایران CVT، DCT، AT، AMT و E-CVT هستند که هرکدام، ویژگی‌ها و مزایای خود را… بنظر میرسد پیشرانه تقویت شده تیبا یا همان موتور M15T باعث شده که این خودرو کمی تنبل به نظر برسد و همچنین قطعات پلاستیکی مورد استفاده در کابین و پلاستیک خشک داشبرد پیام هایی مبنی بر به صدا افتادن کابین و رنگ پریدگی  و سفیدک داشبورد را در آینده به مالک خود میدهد. از این رو باید ایمنی قابل قبول را یکی از مهم‌ترین مزایای شاهین بدانیم که این خودرو را حداقل در مقایسه با رقبای هم قیمت داخلی در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد. در بحث کیفیت سواری اختلاف چندانی بین دو خودرو وجود ندارد و هر دو نسبت به قیمت خود نرمی قابل قبولی دارند اما اگر خیلی حساس باشید ممکن است خشکی و نویز تایرهای فابریک آزارتان دهد. شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. سپند خودرو شرکتی کاملا خصوصی است که توسط مدیران کاملا حرفه ای اداره می شود.

در حال حاضر شرکت خودروسازی سایپا تولید تیپ اتوماتیک این خودرو را هم آغاز کرده و می خواهد تا در سال جدید نسخه های دیگری از این خودرو را به بازار عرضه کند. در شرایط فعلی بازار، با توجه به ابعاد و اندازه و فناوری پلتفرم، بسیاری سایپا شاهین را رقیب تارا ایران خودرو می دانند. البته که قیمت تارا در بازار آزاد بیشتر از شاهین است و از آن طرف میدان رقابت، شاهین تیراژ تولید به مراتب بیشتری را نسبت به رقیب ایران خودرویی خود دارد. در بخش سواری باید گفت که طی چند روز تست و بررسی سایپا شاهین دنده ای، با نرمی مناسبی طرف بودیم. سایپا شاهین را می توان خودرویی نرم و قابل قبول دانست و در این بخش امتیاز بیشتری را برای این سدان جدید نسبت به رقبا در نظر گرفت. عدم وجود کوبش های شدید و انتقاد ضربه کابین، تعادل مناسب در پیچ ها و نبود حرکات عرضی بیش از حد باعث می شود تا راحتی قابل قبولی را در بخش جلو و عقب شاهین داشته باشید.

احتمالا، دیگر تفاوت مهم شاهین با ساینا و تیبا، نصب نوع جدیدی از جعبه‌دنده‌ی خودکار ۵ سرعته ساخت شرکت HPT کره جنوبی خواهد بود که البته هنوز پیش‌فروش نشده است. درحال‌حاضر، موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی ساینا و تیبا، قدرت ۸۷ اسب‌بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر دارد. با این اوصاف، احتمالا میانگین مصرف سوخت شاهین با موتور M15T، حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. در خصوص پیشرانه سایپا شاهین نیز باید گفت هنگامی که سامانه توربوشارژ به مدار وارد می‌شود، شاهد عملکرد مناسبی هستیم.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *