بررسی خودرو نیسان وانت زامیاد

نیسان وانت زامیاد Z24 محصولی از شرکت سایپا: قدیمی اما استوار

در تیر ماه ۱۴۰۲، در اثر سفر رئیس‌جمهور به کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، توافق صورت گرفت که ایران و کنیا همکاری در زمینه مونتاژ خودرو در کنیا داشته باشند. به همین منظور، شرکت زامیاد تصمیم گرفت محصولات خود را با نام Kifaru در بازار کنیا تولید و عرضه کند. در آبان ماه 1402، بابک مصدق، معاون توسعه محصول شرکت زامیاد، اعلام کرد که با هدف بهره‌برداری بهتر از سوخت و کنترل آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودرو، از یک کاتالیست جدید استفاده می‌کنند. او همچنین اعلام کرد که سیستم مدیریت موتور (EMS) با استفاده از پروتکل شبکه CAN برای انواع وانت‌های زامیاد، شروع به اجرا شده است و همچنین کالیبراسیون موتور با ECU جدید تکمیل شده است. اگر مطالب دیگر ما درباره رقبای نیسان را بخوانید به خوبی متوجه می‌شوید که پراید وانت و وانت آریسان با وجود امکانات رفاهی بیشتر و کابین بهتر، از نظر قدرت و توان حمل بار اصلا قابل قیاس با وانت زامیاد نیستند. احتمالا به همین دلیل است که نه‌تنها اشخاص، بلکه ناوگان‌های عمومی مانند آتش‌نشانی و حمل زباله هم به استفاده از این مدل روی آورده‌اند.

سه ردیف از مستطیل‌های کوچک کنار هم که از دو طرف به چراغ‌های راهنمای مستطیلی و دو چراغ گرد ختم می‌شوند. راهنماهایی که به سمت داخل قرار دارند و چینش عمودی چراغ‌ها هم مانند بقیه عناصر ظاهری در طول چند دهه گذشته هیچ تغییر خاصی نداشته‌اند. در مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا، آقای سلیمانی اعلام کرد که وانت جدیدی به نام وانت انتریز پر کردن نیشتراژ نیسان زامیاد را در خانواده محصولات تجاری سایپا آغاز کرده است. کلاچ وانت زامیاد دیزلی از نوع فشاری تک صفحه‌ی خشک با تنظیم هیدرولیکی است. سیستم تعلیق وانت زامیاد دیزلی در قسمت جلو، کمک فنر هیدرولیکی تلسکوپی دوکاره به همراه میله‌‌ی موج گیر است. مدل وانت دیزلی زامیاد با مصرف سوخت گازوییل، 9 لیتر سوخت را در 100 کیلومتر مصرف می‌کند.

هم اکنون زیر کاپوت وانت زامیاد SVPD یک پیشرانه ارتقایافته M24 پلاس تعبیه شده که تغییراتی نسبت به قبل پیدا کرده است. شرکت زامیاد وانت‌های با کیفیت و سه ستاره تولید می‌کند که در شبکه حمل و نقل کشور بسیار محبوب است و به افراد کم درآمد نیز امکان دسترسی به آن را می‌دهد. همچنین، با تولید وانت پادرا پلاس نیز که دارای سه ستاره کیفیت است، شرکت زامیاد نیازهای بازار را برطرف کرده و کیفیت محصولات خود را بهبود بخشیده است. در تاریخ شهریور ماه 1401، شرکت زامیاد برای اولین بار در سال جاری اعلام کرد که قیمت وانت نیسان آپشنال دوگانه سوز با امکانات یخچال و سقف فلزی، از روز 19 شهریور به فروش می‌رسد. در آذر ماه 1401، شرکت خودروسازی زامیاد اعلام کرد که قیمت انواع وانت نیسان تغییر کرده است. قیمت نیسان آبی در نیمه اول سال 1401 ثابت بود و تغییری نداشت، اما در پاییز 1401 قیمت‌ها افزایش یافته و احتمالاً تا پایان سال ثابت خواهند ماند.

وی توضیح داد که مدیرعامل شرکت زامیاد تأکید کرد که توجه و اهمیت به کیفیت محصولات در سال جاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با نهادهای قانونی کشور هم‌اندیشی می کند. وی بیان کرد که شرکت زامیاد شروع به تولید وانت های SVP و SVPD با پیشرانه بهبود یافته M24 پلاس کرده است و این محصولات در لیست محصولات شرکت قرار دارند. دلیل این امر توان زیاد این خودرو برای حمل بار است که مشخصه‌ی قابل توجهی است. این خودرو را حتی در ناوگان آتش نشانی،حمل زباله و بسیاری ارگان‌های دیگر هم می‌بینیم که حضور بسیار فعالی دارد. جعبه دنده‌ی این خودرو 4 دنده‌ی اصلی و یکی دنده‌ی کمکی دارد و کلاچ آن از نوع تک صفحه‌ی خشک است. سیستم تعلیق نیسان وانت بنزینی در قسمت جلو از نوع فنرپیچی با کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی دو کاره است.

این ماشین دو مزیت کلی و همیشگی دارد؛ یکی قیمت مناسبش و دیگری قابلیت حمل بار. بیش از این امکاناتی برای تحلیل و بررسی وجود ندارد؛ بهتر است به سراغ ویژگی‌های فنی برویم. کافی است آن را با ابعاد پراید وانت یا وانت آریسان مقایسه کنید تا منظورمان از بزرگ را متوجه شوید. در صورتی که در سایر نقاط دنیا استفاده از این گیربکس کاملاً تمام شده و قدیمی شده است اما همچنان شاهد استفاده از آن در این خودرو هستیم که در زامیاد 24 نیز اتلاف انرژی زیادی ایجاد می کند.

وانت‌ زامیاد، نسل سوم نیسان‌ جونیور است و با نام نیسان‌ آبی نیز شناخته می‌شود. برای چرخ‌های جلو از ترمز دیسکی و برای چرخ‌های عقب از ترمز کاسه‌ای استفاده شده و هر دو مجهز به ABS و EBD هستند. همچنین یک سیستم تقویت ترمز بوستر هم برای این وانت در نظر گفته شده و در کنار همه این‌ها ترمز دستی مکانیکی کاردان هم حضور دارد. با این وجود به علت وزن زیاد وانت زامیاد، ترمزها آنچنان که باید قابل اطمینان نیستند و متاسفانه در جاده‌ها شاهد تصادف‌های متعدد این وانت با خودروهای دیگر هستیم.

در ایران هیچ مرکزی برای تست تصادف خودروها وجود ندارد و همین مورد باعث شده که بازار داخلی جولانگاه خودروهای ناایمن شود که نیسان زامیاد نیز یکی از آن‌ها است. علی‌رغم ادعایی مبنی بر ایمنی بالای نیسان وانت، اما این خودرو به هیچ عنوان خودرو ایمنی نیست و ترمز ABS و سیستم EBD تنها آپشن‌های ایمنی آن هستند. در آذر ماه سال 99، شرکت سایپا اعلام کرد که از تاریخ 23 آذرماه، شماره‌گذاری محصولات زامیاد را آغاز خواهد کرد. آقای باقری، معاون فروش و خدمات پس از فروش سایپا، در تاریخ 22 آذرماه اعلام کرد که مشکل شماره‌گذاری وانت زامیاد حل شده است و شماره‌گذاری خودروهای زامیاد با مدل 1398 به زودی آغاز خواهد شد.

براساس اعلام رسمی سایت سایپا مصرف سوخت ترکیبی (بنزین) این خودرو برابر با ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر است. وقتی در مورد نیسان آبی صحبت می‌کنید، صحبت به میان آوردن از آپشن و امکانات رفاهی تا حد زیادی خنده‌دار به نظر می‌رسد! سابقه طراحی نیسان زامیاد بنزینی به دهه ۱۹۷۰ بازمی‌گردد و کاملا یک خودرو از مد افتاده است که باید در موزه نگهداری شود نه اینکه در خیابان‌ها جولان بدهد. طراحی داخلی نیز حرفی برای گفتن ندارد و با یک کابین زمخت پوشیده شده از آهن و پلاستیک بی کیفیت مواجه هستیم.نیسان زامیاد تا سال ۱۳۷۷ با پیشرانه‌های ژاپنی به بازار عرضه می‌شد، اما بعد یک پیشرانه چینی جایگزین آن شد. این پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتر می‌تواند ۱۰۰ اسب بخار قدرت در ۴۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور در۲۴۰۰ دور بر دقیقه را تولید کند. نیسان وانت بنزینی برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حدود ۱۸ ثانیه زمان نیاز دارد و مصرف ترکیبی آن نیز ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر است.

نیسان وانت زامیاد یکی از محصولات پر حاشیه و البته خاطره انگیز شرکت سایپا است که با نام زامیاد Z24 نیز شناخته می‌شود. سابقه تولید این وانت در ایران به سال ۱۳۴۹ بازمی‌گردد و تا به امروز تحت عنوان‌ نام‌های مختلفی مانند سایپا ۲۴ و زامیاد ۲۴ روانه بازار کشور شده است، البته شاید نیسان آبی رایج‌ترین و مشهوترین نامی باشد که برای این خودرو می‌شناسیم. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، نیسان آبی، یکی از محبوب‌ترین وانت‌های سایپا از خانواده زامیاد، همچنان در مدل‌های مختلف بنزینی و دوگانه‌سوز به بازار عرضه می‌شود. این وانت به دلیل دوام بالا و هزینه نگهداری مناسب، همچنان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تجاری ایران محسوب می‌شود. در این گزارش، قیمت نیسان آبی در اسفند ۱۴۰۳ را بررسی می‌کنیم.طبق جدیدترین قیمت محصولات سایپا امروز، قیمت نیسان آبی بنزینی صفر مدل ۱۴۰۴ آپشنال رادیال SVPDH در کارخانه ۶۳۱ میلیون تومان تعیین شده است.

ویژگی دیگر این تیپ هم تجهیز به قابلیت تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ‌های جلو است. زامیاد از پاییز ۱۴۰۳ تیپ‌های جدیدی را برای وانت نیسان معرفی کرده است و در ادامه با مشخصات و ویژگی‌های همهٔ این تیپ‌ها آشنا خواهیم شد. فرقی نمی‌کند همین دیروز از درب کارخانه خارج شده باشد یا ۴۰ سال قبل، ظاهر وانت نیسان کوچک‌ترین تفاوتی نسبت به گذشته ندارد. فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی دولوکس کار و نمایندگی رسمی دینا پارت ، توزیع کننده و فروشنده لوازم یدکی خودرو در سراسر ایران.

وانت زامیاد کهنسال تیپ SVDH زیر کاپوت مجهز به یک پیشرانه M24 معمولی شده و از نظر طراحی ظاهری (تنظیم برقی ارتفاع چراغ‌های جلو و تعبیه چراغ‌های روشنایی روز روی سپر) شبیه به تیپ SVPDH است. عصر خودرو- یکی از خودروهایی که نیاز به معرفی ندارد، نیسان وانت زامیاد است. در گاه‌شمار خورشیدی ۲۸ هر ماه به نام زامیاد فرشته‌ی پاکی و نگهبانی که زمین را از آلودگی‌ها حفظ می‌کند خوانده می‌شود. زامیاد یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا است که به تولید خودروهای سنگین و نیمه سنگین تجاری اهتمام می‌ورزد.

این موتور از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی کرده و مصرف سوخت بهینه‌تری نسبت به نسخه قبلی دارد. سومین تیپ از وانت زامیاد باستانی، مجهز به پیشرانه ارتقایافته M24 پلاس شده و طراحی ظاهری‌اش نسبت به گذشته بهبود یافته است. هم اکنون چراغ‌های روشنایی روز که پیش از این روی سپر جاخوش کرده بودند، به داخل چراغ‌های اصلی انتقال پیدا کرده و دور چراغ‌های بالایی را پوشانده‌اند.

در سال 1361، نیسان جونیور از خط تولید کمپانی نیسان خارج شد و بعد از آن شرکت سایپا، تولید این وانت را تحت لیسانس نیسان آغاز کرد. این خودرو سال‌هاست که در ناوگان باربری کشور ما حضوری پررنگ دارد و جزیی از خاطرات نوستالژیک بسیاری از نسل‌ها شده است. همچنین نیسان آبی بنزینی مدل ۱۳۹۲ بدون رنگ با ۱۴۸ هزار کیلومتر کارکرد به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. شرکت زامیاد در جدیدترین طرح فروش خود، سه مدل وانت نیسان را عرضه کرده که یکی از آن‌ها، نیسان تک‌سوز آپشنال با موتور M24 پلاس است. طبق موعد مقرر، این خودروها در شهریورماه سال جاری به مشتریان تحویل داده می‌شود.

در این مطلب ضمن معرفی تمام 10 تیپ وانت نیسان زامیاد، تفاوت مدل های مختلف این نیسان آبی را با یکدیگر بیان خواهیم کرد. در دهه 60 میلادی، خط تولید آن وانت به شرکت سایپا واگذار شد و این شرکت برای اولین بار پیشرانه Z24 داتسون 720 را در آن وانت نصب کرد و آن را با نام سایپا 24 به بازار عرضه کرد. با توجه به گفته‌های آقای موسوی، اقداماتی برای شناسایی و حذف ریشه‌های عیب توسط تیم‌های چند تخصصی انجام شد. این اقدامات باعث بهبود کیفیت تامین‌کنندگان قطعات و بهبود فرآیندهای تولیدی شد.

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه نیسان‌ زامیاد‌ Z24 بیایید کمی راجع به بیمه این خودرو صحبت کنیم. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از واجبات خودرویی است که بیمه شخص ثالث اجباری و بیمه بدنه اختیاری است ولی به شدت توصیه می‌شود که آن را هم داشته‌باشید. تولید نیسان آبی از اواخر دهه 70 تاکنون در زمینه‌ی بهبودهای مربوط به این خودرو انجام شده است. وانت آریسان یکی از نمونه‌های جدید و تازه معرفی شده به بازار ایران است که امکانات رفاهی و فنی قابل توجهی دارد و با وجود اینکه قدرت چندان زیادی ندارد، اما از سوی بسیاری از افراد با مشاغل مختلف مورد استقبال قرار گرفته است. این پیشرانه به صورت انژکتوری گازسوز هم ارائه شده که با همین حجم، قدرتی برابر با 90 اسب بخار و گشتاور 180 نیوتن متر را دارد. جلو پنجره‌ای با سه ردیف مستطیل‌های کوچک کنار هم، که چراغ‌های راهنمای این خودرو در آخرین مستطیل ردیف وسط قرار گرفته است.

در اردیبهشت ۱۴۰۱، شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد که شرکت زامیاد در حال تولید وانت است و برنامه‌های ارتقای کیفیت و ساختار را به صورت مداوم اجرا می‌کند تا کیفیت محصولات خود را حفظ کند. در مرداد ماه سال 1401، سید محمد موسوی، معاون کیفیت شرکت زامیاد، اعلام کرد که نمره منفی مرتبط با محصول وانت زامیاد در بازه‌ی زمانی چهارماهه‌ای کاهش یافته است و این موجب شده تا این خودرو دو ستاره کیفیت را کسب کند. در تاریخ 4 اردیبهشت 1402، شرکت زامیاد قیمت وانت نیسان دیزل را افزایش داده است.

نیسان آبی معروف به پیکاپ سخت جان است که از جزئیات بسیار ساده و بدنه‌ای ضعیف استفاده می‌کند. در این بخش شاید باورتان نشود ولی این خودرو دارای جلوآمپر با طراحی مدرن، فرمان دو تکه و تاخوگراف است. ابعاد نیسان وانت آن را در دسته وانت‌های بزرگ قرار می‌دهد؛ طول ۴۶۹۰ میلی‌متر، عرض ۱۶۶۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۶۵۰ میلی‌متر. اما از سال 1394، شرکت جهان نوین آریا خود را به عنوان دیگر نماینده نیسان معرفی کرد که واردات مدل‌های مختلف جوک و ایکستریل به ایران، حاصل فعالیت های شرکت جهان نوین می‌باشد. نیسان آبی برای بسیاری از ما شناخته شده است؛ این پیکاپ قوی و ساده با بدنه‌ای جعبه‌ای و ایمنی ضعیف معروف است. اطلاعات و تصاویر فنی مربوط به مدل پیکاپ نیسان سال آینده هنوز منتشر نشده است.

اگرچه قیمت این خودرو تنها ۱۲.۵ میلیون تومان بیشتر از مدل تک‌سوز با موتور قدیمی‌تر است. البته به سبب استفاده از موتور جدیدی که باعث افزایش قدرت و گشتاور شده، به احتمال زیاد گیربکس جدیدی نیز برای انتقال قدرت در نظر گرفته شده است. چند سالی بود که از انقلاب می‌گذشت و همچنان نیسان آبی توسط زامیاد در ایران تولید می‌شد تا اینکه سایپا با گروه زامیاد توافق کرد و این شرکت را ضمیمه خود ساخت تا در سال 1362، رسما زیرمجموعه سایپا شود. در نخستین سال‌های بعد از انقلاب، نیسان جونیور با یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر به بازار عرضه می‌شد و می‌توانست در شرایط ایده آل، 92 اسب بخار قدرت تولید کند. نیسان وانت زامیاد محصول خودروسازی ایرانی زامیاد و زیر مجموعه ای از گروه خودروسازی سایپا است.

این در حالی است که نسخه M24 معمولی تنها ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور دارد. از دیگر مشخصات موتور M24‌ پلاس باید به کاربرد فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی یا همان VVT-i اشاره کرد. به لطف این فناوری، زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌های مکش در دوره‌های مختلف به‌نحوی تنظیم می‌شود که عملکرد موتور حین مکش هوا و سوخت به حداکثر برسد. همان‌طور که در بالا گفتیم، زامیاد با به‌روزرسانی‌های جزئی و تغییرات اندک و بی‌اهمیت، مدل‌های مختلفی با اسامی و پسوندهای گیج کننده به بازار فرستاده که می‌توانست همه آن‌ها را در دو یا نهایتا سه مدل جمع کند.

او تاکید می‌کند که بهبود مستمر کیفیت محصول و عملکرد وانت زامیاد به دلیل اهمیت استراتژیک آن در بازار خودروهای تجاری سبک کشور و مزایای رقابتی و فنی برای مشتریان، همواره در رویه‌های عملیاتی شرکت زامیاد در دستور کار قرار دارد. در ماه خرداد سال 1402، برای ادامه تولید وانت نیسان، لازم است که استانداردهای 85ای تایید شود. به این دلیل، شرکت زامیاد برای این محصول قدیمی، اضافه کردن چراغ روز (دی‌لایت) را در نظر گرفته است. با توجه به نیاز مبرم به خودروهای باربری در کشور ما، نیسان‌ وانت‌ زامیاد‌ خودرویی بوده که طی 5 دهه هیچ وقت ما را دست تنها رها نکرده‌است. هر چند که این خودرو دیگر خیلی قدیمی شده ولی هنوز در سبد محصولات سایپا‌‌ قرار دارد.

به همین دلیل شرکت زامیاد برای این محصول قدیمی، در نظر گرفتن چراغ روز یا دی‌لایت الزامی است. همچنین احتمالاً این وانت مجهز به پوزیشن لایت (Position Light) نیز خواهد بود. دو تیپ نیسان زامیاد SVD و SVPDH که با پیشرانه‌های دوگانه سوز به بازار عرضه می‌شوند، مجهز به لاستیک‌های رادیال نیز هستند. در نهایت باید اعتراف کنیم که تا نیامدن یک جایگزین مناسب و توانمند برای نیسان زامیاد، این محصول پرقدرت تولید می شود.

در حال حاضر این قیمت‌ها پیشنهاد ویژه تابستان 1401 هستند و به تومان اعمال شده‌اند. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. طبق قوانین وضع شده این وانت می‌تواند حداکثر ۱۵۰۰ کیلوگرم بار جابه‌جا کند.

برای بررسی نیسان وانت و کلا همه‌ی وانت‌ها باید به طول و عرض و ارتفاع آن‌ها هم اشاره کرد. چون در خودروهای باربری این مسائل نکات مهمی است که باید برای استفاده‌های مختلف مورد توجه قرار بگیرند. نیسان وانت با طول 4690 میلیمتر، عرض 1660 میلیمتر و ارتفاع 1650 میلیمتر، در زمره‌ی وانت بارهای بزرگ قرار می‌گیرد. برای بررسی نیسان وانت ، در مورد ویژگی‌های طراحی و مشخصات فنی این خودرو صحبت خواهیم کرد. همانطور که انتظار می رود متاسفانه وانت نیسان تنها دو ستاره ایمنی دارد و از نظر ایمنی نمی توان چندان روی آن حساب کرد. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های نیسان مورانو می‌توان به طراحی ظاهری جذاب به ویژه در مورد مدل نیوفیس، عملکرد فنی قابل قبول، فضای جادار کابین، محفظه بار بزرگ و شتاب گیری ثانویه مطلوب اشاره کرد.

یکی از نقدهای اصلی نسبت به نیسان وانت، پیشرانه ضعیف آن است و به نظر می‌رسد عملکرد پیشرانه در مدل گازسوز ضعیف‌تر از مدل بنزینی است. مطمئنا اگر سواری با این وانت را تجربه کرده باشید، متوجه سروصدای اضافی ناشی از قطعات داخلی شده‌اید. صندلی‌ها راحت نیستند و در مسافت‌های طولانی باعث آزردگی سرنشینان می‌شوند. در کل کابین نیسان وانت تکراری، بی‌روح و به دور از استانداردهای حتی ساده‌ترین خودروهای امروزی است.

شناخت معایب مورانو و سایر خودروهای بازار ایران در مورد کارایی، ایمنی، مشخصات فنی و سایر ویژگی خودرو اطلاعات کافی به مصرف کننده ارائه داده و به او کمک می‌کند با آگاهی بیشتر محصول مورد نظر خود را خریداری کند. در این بخش نقاط ضعف و معایب نیسان مورانو را بررسی کرده و ایرادات آن را از جنبه‌های مختلف مرور می‌کنیم. ارتقای مشخصات موتور M24‌ پلاس به‌واسطه اعمال تغییرات متعدد در ساختار موتور حاصل شده است.

آقای سلیمانی خبر میدهد که وانت جدید سایپا، که تولید آن از ابتدای سال 1400 آغاز شده است، به عنوان جایگزین وانت نیسان زامیاد در خط تولید شرکت قرار خواهد گرفت. در ماه مرداد سال 1401، سید محمد موسوی، معاون کیفیت شرکت زامیاد، اعلام کرد که نمره‌ی 100 منفی محصول وانت زامیاد در چهار ماه اخیر کاهش یافته است، که منجر به دریافت این خودرو دو ستاره در زمینه کیفیت شد. در پایان این نکته را اضافه کنیم که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ تولید نیسان وانت زامیاد z24 متوقف شود. به گفته مدیرعامل سایپا، قرار است پادرا پلاس که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تولید و عرضه شده است، جایگزین این وانت خسته شود. زیر کاپوت آبی نیسان، پیشرانه‌ای ‏۴ سیلندر و ۸ سوپاپ قرار گرفته که ۲۴۰۰ سی‌سی حجم دارد و در طول تمام این سال‌ها دست‌خوش هیچ تغییری نشده.

حتی بعید نیست که چندباری سوار آن شده باشید و به هر دلیلی از آن استفاده کرده باشید. امروز این وانت آبی قدرتمند نه فقط در خیابان‌ها، بلکه در فرهنگ ایران هم جای گرفته است. سالها بعد و پس از توقف تولید پاترول، پارس خودرو شاسی بلند های دیگر نیسان منجمله رونیز، پیکاپ، سرانزا و قشقایی را به خط تولید خود آورد و بعدها سدان‌های ماکسیما و تینا هم در کنار آنها به خطوط تولید پارس خودرو اضافه شدند. بر اساس اسناد جدید که در تاریخ 23 تیرماه منتشر شده‌اند، به نظر می‌رسد که امکان شماره‌گذاری خودروها با مدل 1400 فراهم شده است.

ساده‌ترین تیپ این وانت، SVD نام دارد که با پیشرانهٔ M24 معمولی عرضه می‌شود. محصولات نیسان، از اواسط دهه ۱۹۸۰ وارد بازار ایران شدند و پارس خودرو به عنوان نخستین شریک نیسان از سال ۱۹۸۶ تولید شاسی بلند پاترول را آغاز کرد. وی تأکید کرد که تولید، آزمایش و قطعات این محصول باید به استانداردهای سازمان ملی استاندارد مطابقت داشته باشند. همچنین، تأییدیه انطباق فرآیند تولید با نوع خودرو، در تمام بازرسی‌های انجام شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، بررسی و تأیید شده است. این ضعف عملکرد هم باعث آسیب دیدن خود وانت می‌شود و هم باعث تصادفات جاده‌ای فراوانی می‌شود.

با وجود این سیستم ترمز متنوع، عملکرد این سیستم وانت نیسان زامیاد به دلیل وزن بالای خودرو، خیلی مطمئن نیست. یکی از نکات مهم زامیاد 24 این است که قدرت پیشرانه و گیربکس این خودرو همیشه پایین و قدیمی است. زامیاد 24 از موتور 2378 سی سی استفاده می کند که قادر به تولید 100 اسب بخار در مدل بنزینی و 90 اسب بخار در مدل گازسوز است. این خودرو طی سالیان دراز تقریبا هیچ ارتقا فنی و تمایز برتری جز ارتقا توان باربری به ۲.

این خودرو فقط استانداردهای روشنایی و چراغ را پاس کرده و هنوز در بخش‌های دیگر از جمله کیسه‌هوایی ایمنی بهبود نیافته است. کابین خودرو بسیار تکراری و غیر خلاقانه است و در آن نوآوری زیادی بکار نرفته است. در ساخت داشبورد آن از مواد خشک پلاستیکی استفاده شده و بدون شک صداهای اضافی از آن شنیده خواهد شد، این مسئله را هنگام سواری نیسان ملاحضه خواهید کرد و بدون شک جزو ضعف های آن است. بکار بردن لوازم بی کیفیت به هیچ عنوان انتظارات مشتری را برآورده نمی‌کند. یک مورد جالب دیگر نداشتن کولر است که برای راننده‌هایی که در گرمای تابستان باید در خیابان‌های مختلف بار جابه جا کنند حقیقتا آپشنی ضروری است.

قیمت جدید این وسیله نقلیه 556 میلیون و 454 هزار تومان است که در مقایسه با قیمت قبلی آن، 107 میلیون تومان افزایش یافته است. این ببانت مقدار رسمی قیمت نیسان دیزل در پاییز 1401، 449 میلیون تومان بود. بررسی نیسان وانت نشان می‌دهد که تنها تغییری که در این وانت بعد از سال‌ها ایجاد شده، فرمان هیدرولیک است که شرکت زامیاد برای نمونه‌های جدیدش آن را در نظر گرفته است. نیسان زامیاد، زامیاد وانت، زامیاد ۲۴، نیسان آبی یا همان نیسان جونیور، Work Horse یا وانت باربر برند نیسان بود که نسل سوم آن با نام تیپ ۱۴۰، بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۲ میلادی روانه خط تولید شد. پیشرانه M24 پلاس می‌تواند ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

در دهه 70 شمسی، خط تولید خودروی نیسان آبی با نام سابق “سایپا 24″، با نام جدید “زامیاد Z24” دوباره راه‌اندازی شد. تغییرات اصلی در زامیاد Z24 شامل حذف پیشرانه ژاپنی است؛ زیرا تولید قطعات این خودرو توسط شرکت نیسان در دهه 60 شمسی متوقف شده بود و تأمین قطعات برای آن دیگر اقتصادی نبود. وانت نیسان آبی سومین نسل از خانواده نیسان جونیور (سری ۱۴۰) است که در دهه ۷۰ میلادی معرفی شد. این پیکاپ ژاپنی در ایران تولید شد و همزمان با بازارهای جهانی وارد بازار شد. اولین نسخه‌های مونتاژی آن نیز از ابتدای دهه ۵۰ شمسی از کارخانه زامیاد خارج شد. در اسفندماه ۹۸، نیسان زامیاد آپشنال یک وانت جدید را عرضه کرد که اولین سری آن به دست خریدارانش رسید.

سازمان‌های تولیدی خودرویی از مشتریانی که دعوتنامه‌های آن‌ها برای مدل 1398 صادر شده است، درخواست کرده‌اند تا با مراجعه به نمایندگی‌ها، رضایتنامه تبدیل خودرو را امضا کنند. هنوز زمان تحویل زامیادهای مدل 1400 مشخص نشده است، اما در متن رضایت‌نامه آمده است که در صورت تأخیر در تحویل، هزینه جریمه یا سود مشارکت به مشتریان بازپرداخت نمی‌شود و آنها حق شکایت و اعتراض ندارند. ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا، اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد کارخانه مونتاژ خودرو را در مومباسا کنیا ایجاد کند.

به نتیجه رسیدن به امتیاز منفی 129.5 برای هر دو محصول وانت زامیاد بنزینی و دوگانه‌سوز، موجب شد تا این محصولات با افت نمره به سه ستاره کیفیتی برسند. برنامه راهبردی اصلی شرکت زامیاد شامل حفظ و نگهداری سطح سه ستاره‌ی کیفیت برای محصولات وانت زامیاد بنزینی و دوگانه‌سوز، و بهبود کیفیت محصولات پادراپلاس و کارون به عنوان محصولات جدید شرکت به سطح چهار ستاره کیفیت بوده است. این تیپ از لحاظ امکانات تفاوتی با تیپ SVD ندارد ولی به پیشرانهٔ بهبودیافتهٔ M24 پلاس مجهز است. این موتور با هدف مدیریت بهتر مصرف سوخت و کنترل آلاینده‌های خروجی از اگزوز، به کاتالیست جدید، کالیبراسیون موتور با ECU جدید ساخت داخل و دریچه گاز برقی مجهز شده و مسیر برگشت سوخت از ریل به باک نیز حذف شده است. این تغییرات موجب شده موتور M24 پلاس در قیاس با نسخهٔ قبلی کنترل دقیق‌تری برای میزان مصرف سوخت و آلایندگی داشته باشد که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. علاوه بر این، به گفتهٔ زامیاد، ایمنی خودرو هم با اصلاح مدار سوخت‌رسانی افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین اظهار کرد که شرکت زامیاد شروع به تولید وانت‌های SVP و SVPD با موتور بهبود یافته M24 Plus کرده و این محصولات قرار است در مجموعه‌ی محصولات شرکت قرار گیرند. در صورت بروز خسارت، شرکت بیمه‌گر بر اساس شرایط مندرج در بیمه‌نامه، خسارت وارده را جبران می‌نماید. برای خرید بیمه بدنه وانت‌ و خرید بیمه شخص ثالث وانت‌ زامیاد‌ z24 را می‌توانید از سایت bimeh.com  به صورت جداگانه استعلام بگیرید. این تیپ همان‌طور که از نامش مشخص است، نسخهٔ دوگانه‌سوز CNG وانت نیسان SVD محسوب می‌شود که با پیشرانهٔ M24 معمولی به تولید می‌رسد.

در گاه‌شمار خورشیدی 28 هر ماه به نام زامیاد‌ فرشته‌ی پاکی و نگهبانی که زمین را از آلودگی‌ها حفظ می‌کند خوانده می‌شود. زامیاد‌ یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا‌ است که به تولید خودروهای سنگین و نیمه سنگین تجاری اهتمام می‌ورزد. لاستیک رادیال در وانت نیسان دوگانه‌سوز در حال حاضر در تیپ‌های SVD و SVPDH ارائه می‌شود.

این شرکت با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، توانسته است گواهینامه تایید آلایندگی Euro 5+ EOBD برای وانت‌های تولیدی با موتور Z24NI را از شرکت‌های بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و بازرسی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کند. ارتقاهایی انجام شده شامل کاهش مصرف سوخت، نصب ترمز ABS، نصب فرمان دوتکه برای ایمنی راننده، کاهش 100 نمره منفی کیفیت، بهبود در شاسی، قدرت محرکه و بدنه خودرو می‌باشد. در ماه خرداد سال 1401، سید محمد موسوی سنگدهی، معاون کیفیت شرکت زامیاد، اعلام کرد که این شرکت در طول سه ماه گذشته موفق شده است 100 نقطه از نمره منفی محصولات وانت زامیاد را کاهش دهد. به نظر می رسد کیفیت این محصول در زمینه‌هایی مانند رنگ، شاسی، صفحه فرمان، ترمز و نفوذ گرد و خاک و آب به داخل کابین بهبود یافته باشد.

بااین‌حال، در قدرت و گشتاور موتور تغییری صورت نگرفته است و مثل قبل همچنان ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. تجهیزاتی مانند جلو آمپر با طراحی جدید، فرمان دوتکه و بهره‌مندی از تاخوگراف تنها مواردی هستند که از دید شرکت سایپا، آپشن محسوب می‌شوند و روی نیسان وانت زامیاد نصب شده‌اند. وانت زامیاد دوگانه سوز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری مجهز است که می‌تواند در حالت استفاده از گاز ۹۰ اسب بخار قدرت در ۴۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور در ۲۴۰۰ دور بر دقیقه را تولید کند. نیرو تولید شده توسط پیشرانه این خودرو از طریق یک گیربکس ۴ سرعته دستی (F۴W۸۱A) به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که در سرعت‌های بیشتر از صد کیلومتر بر ساعت جای خالی یک دنده دیگر به شدت در آن حس می‌شود.

با توجه به نیاز مبرم به خودروهای باربری در کشور ما، وانت نیسان زامیاد خودرویی بوده که طی ۵ دهه هیچ وقت ما را دست تنها رها نکرده‌است. هر چند که این خودرو دیگر خیلی قدیمی شده ولی هنوز در سبد محصولات سایپا قرار دارد. وانت زامیاد، نسل سوم نیسان جونیور است و با نام نیسان آبی نیز شناخته می‌شود. خودروی باربری که ما به عنوان نیسان وانت یا نیسان آبی می‌شناسیم، اولین‌بار به عنوان نسل سوم سری نیسان جونیور توسط کمپانی ژاپنی نیسان وارد بازار شد. خط تولید این خودرو از سال ۱۳۴۹ در ایران فعال شد و تا سال‌ها با عنوان وانت نیسان زامیاد توسط شرکت زامیاد تولید می‌شد و به همین دلیل آن را با اسم وانت زامیاد هم می‌شناسیم.

با شناسایی نقاط ضعف توسط شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران، مشکلات و عیوب محصول بر اساس اهمیت، امتیاز منفی و تعداد تکرار، دسته‌بندی و اصلاح شده‌اند. این آپشن در دو تیپ SVPD و SVPDH ارائه می‌شود و حدود ۵.۷ میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه می‌کند. پس از ناکامی این مدل‌های جدید، زامیاد همان نیسان آبی فرتوت را با تغییرات جزئی مورد به‌روزرسانی قرار داده است که نشان می‌دهد این شرکت قصد ندارد به این زودی‌ها با وانت باستانی خود خداحافظی کند. این نسخهٔ جدید در چند تیپ مختلف با نام‌هایی مثل SVD، SVPD و SVPDH عرضه می‌شود که هرکدام تفاوت‌هایی جزئی باهم دارند و می‌تواند خریداران را گیج کند. ازاین‌رو قصد داریم در ادامه با تمام تیپ‌های وانت نیسان و ویژگی‌ها و مشخصات هرکدام آشنا شویم.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *