مقایسه خودرو شاهین و سورن پلاس

مقایسه خودرو سورن پلاس و شاهین سپند خودرو

در حالی که طراحی خارجی سورن پلاس چندان به‌روز نیست، کابین این خودرو نسبتاً بهتری دارد و تجربه کاربری بهتری ارائه می‌دهد. کابین سورن پلاس از طراحی سورن ELX که چند سال پیش معرفی شده بود، بهره می‌برد. با این حال، ایران‌خودرو در این مدل تغییراتی اعمال کرده است که باعث شده کابین سورن پلاس جذابیت بیشتری پیدا کند. تغییراتی مانند استفاده از غربیلک فرمان جدید، افزودن کامپیوتر سفری، و نمایشگر لمسی در تیپ‌های فول باعث شده تا کابین این خودرو نسبت به نسخه‌های قبلی کاربردی‌تر و مدرن‌تر به نظر برسد. در مورد مقایسه کیفیت شاهین سایپا و سورن پلاس نیز باید گفت به طور کلی نباید از سطح کیفی این دو محصول انتظار بالایی داشت اما نسبت به دیگر تولیدات هم‌رده، کیفیت ساخت شاهین و سورن پلاس تاحدودی قابل قبول به نظر می‎‌رسد. اگر از آن دسته از افرادی هستید که تمایل به فروش فوری خودرو خود دارید؛ بازار خرید و فروش سورن پلاس فعلا از شاهین کمی بهتر است.

در مقابل، شاهین از پیشرانه ۱.۵ لیتری M15 توربوشارژ بهره می‌برد که قدرتی معادل ۱۰۹ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۷۸ نیوتون متر تولید می‌کند. این پیشرانه نیز با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می‌شود و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است. اگرچه پیشرانه توربوشارژ شاهین قدرت بیشتری در گشتاور نسبت به سورن پلاس دارد، اما از نظر قدرت کلی کمی ضعیف‌تر است. این جدول مقایسه‌ای به وضوح نشان می‌دهد که هر یک از این سدان‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند که می‌تواند بر تصمیم‌گیری خریداران تأثیرگذار باشد. سورن پلاس با پیشرانه تنفس‌طبیعی خود و ابعاد بزرگ‌تر، فضای بیشتری را ارائه می‌دهد و در شتاب‌گیری عملکرد بهتری دارد. از سوی دیگر، شاهین با پیشرانه توربوشارژ و ابعاد کمی کوچکتر، قدرت گشتاور بیشتری دارد، اما در برخی جنبه‌ها مانند شتاب‌گیری و مصرف سوخت به مزیت‌های سورن پلاس نمی‌رسد.

طراحی داخلی شاهین ساده اما مدرن است و می‌توان گفت که در این بخش هماهنگی خوبی میان اجزای مختلف کابین برقرار است. نمایشگر لمسی موجود در این خودرو اندازه کوچکی دارد و کیفیت تصویر آن نیز نسبتاً پایین است که این موضوع ممکن است برای برخی کاربران ناراحت‌کننده باشد. در نمای جلو، شاهین پلاس تغییر خاصی نسبت به قبل نداشته و فرم نسبتا ساده و هماهنگ خود را حفظ کرده است، اما حجم‌پردازی‌های موجود در بخش جلوی خودرو باعث شده تا از سادگی بیش از حد خارج شود. در مقابل، آریزو ۵ توربو به دلیل داشتن جلوپنجره به اصطلاح کهکشانی و چراغ‌های متصل به آن، با وجود خطوط کمتر، خودروی ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ در حدود ۵ میلیون تومان گران شد و ۹۷۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. در عوض، کراس‌اوورها با ارتفاع بیشتر و سیستم تعلیق متفاوت، برای عبور از مسیرهای ناهموار مناسب‌تر هستند.

هرچند که طراحی این کابین نسبت به خودروهای روز بازار چندان به‌روز نیست، اما همچنان می‌توان آن را قابل‌قبول دانست و تجربه کاربری مناسبی از آن انتظار داشت. ببین دوست عزیز من خودم کارشناس خودرو هستم اینو به خاطر این میگم که اطلاع رسانی بشه. اگه ی خورده اطلاعات داشتی متوجه میشدی که شاهین در حال حاضر از لحاظ قیمت، کیفیت، زیبایی، اپشنهای جذاب و….

سیستم تعلیق هم همان چیزی است که در خودروهایی مثل پژو پارس دیده بودیم و به همین دلیل، سواری خیلی نرمی را تجربه نمی‌کنید. مصرف سوخت هر دو خودرو چیزی حدود ۷.۵ لیتر است که عدد نسبتا مناسبی به نظر می‌رسد اما با میزان مصرف خودروهای اقتصادی روز دنیا فاصله زیادی دارد. اگرچه این خودرو از طراحی کابین سورن ELX چند سال پیش استفاده می‌کند اما در مجموع این طراحی را می‌توان قابل‌قبول دانست. طراحان ایران‌خودرو برای سورن پلاس تغییراتی اعمال کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به غربیلک فرمان جدید، کامپیوتر سفری، نمایشگر لمسی در تیپ فول، تودوزی مشکی، تریم جدید داشبورد و… اشاره کرد. سورن پلاس، نسخه به‌روز شده سمند، با طراحی‌ای که به سال ۱۳۸۵ بازمی‌گردد، نمایانگر سبک طراحی خودروهای قدیمی‌تر است.

برای خرید خودروی ملی در بازار فعلی باید جانب احتیاط را رعایت کرد، چرا که یک انتخاب اشتباه می‌تواند منجر به هدر رفتن سرمایه و پول ما شود. جنس صندلی‌های شاهین چرم مصنوعی است و با وجود اینکه کیفیت خیلی بالایی ندارند اما در مقایسه با صندلی‌های پارچه‌ای سورن پلاس حس بهتری می‌دهند. به لطف فاصله محوری کافی، هر دو خودرو فضای مناسبی برای سرنشینان ردیف عقب دارند و سه نفر با قد متوسط در این ردیف راحت خواهند بود. یکی از نقاط ضعف اصلی کابین شاهین استفاده از پلاستیک‌های خشک و بی‌کیفیت است که به‌وضوح در بسیاری از قسمت‌های داخلی خودرو مشاهده می‌شود. این مسئله می‌تواند تجربه کاربری را تحت تأثیر قرار دهد و حس لوکسی که ممکن است در نگاه اول به نظر برسد، کم کند. کابین شاهین نیز به نوبه خود طراحی هماهنگ و قابل‌قبولی دارد، هرچند که انتظارات از کیفیت متریال استفاده شده در آن ممکن است برآورده نشود.

این  خودرو همچنین به گیربکس 5 سرعته دستی نیز مجهز شده که سرعت صفر تا صد آن طی 12 ثانیه به طول می‌انجامد و مصرف سوخت آن برابر با 7.4 لیتر در 100 کیلومتر است. خودروهای شاهین و سورن پلاس جزو ماشین‌های مدرن و امروزی سایپا و ایران‌خودرو به‌حساب می‌آیند. در بخش مشخصات فنی، تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی، این دو خودرو رقابت پایاپای و نزدیک به یکدیگری را دارند؛ این نزدیکی به حدی است که تقریبا می‌توان گفت دو خودرو در این بخش‌ها شبیه به یکدیگر هستند. شاید اصلی‌ترین تفاوت سورن پلاس و شاهین در ظاهر و طراحی بیرونی این دو خودرو باشد. بااین‌حال هر دو خودرو از ظاهری شکیل و چشم‌نواز نسبت به سایر خودروهای ایرانی برخوردار هستند. در این مطلب مقایسه شاهین با سورن پلاس را به شکل جزئی و بخش‌به‌بخش انجام داده‌ایم.

با این اوصاف به نظر می‌رسد محصول گروه خودروسازی سایپا به دلایل پیش گفته شایستگی بیشتری دارد. زیر سپر خودرو هم فلاپ‌های پلاستیکی قرار دارد که باعث شده‌اند شاهین تا حدی اسپرت به نظر برسد. کیفیت سواری هر دو خودرو نسبتا مناسب است و چندان خشک به نظر نمی‌رسد، اما در این بین، سواری سورن پلاس، به‌ویژه در صندلی‌های ردیف عقب، کمی دلنشین‌تر از شاهین باشد و کوبش کمتری را به سرنشینان منتقل کند. با درود و احترامسورن پلاس با موتور EF7 با آپشن‌های جدید بجز از نظر ظاهری که اونم فقط برای بعضی‌ها جذاب باشد و برای خود این جانب اصلا جذابیت خاصی ندارد، از همه نظر سرتر و برتر است.ضمنا از ماست که بر ماست.

از نظر کیفیت سواری و هندلینگ هم هر دو خودرو به نسبت رده قیمتی خود وضعیت قابل قبولی دارند اما پلت فرم به‌روزتر شاهین در اینجا خود را نشان می‌دهد و عملکرد این خودرو در هر دو پارامتر، کمی بهتر از سورن پلاس است. راحتی صندلی‌های شاهین و سورن پلاس هم در یک سطح است اما صندلی عقب سورن پلاس برخلاف شاهین به زیرآرنجی در قسمت میانی مجهز است که در مسافرت‌های 4 نفره، می‌تواند کارآمد باشد. در ضمن پیشرانه توربو باعث می‌شود تا افت کشش شاهین در سربالایی‌ها کم‌تر از سورن پلاس باشد؛ اما در مقابل، پیشرانه تنفس طبیعی سورن پلاس با کیفیت سوخت موجود در کشور بیش‌تر هماهنگ است و حساسیت کم‌تری دارد. در نتیجه ایران خودرو تصمیم گرفت بار دیگر دستی به سر و گوش این فرزند مظلوم خود بکشد تا بتوانند خریداران بیش‌تری را به سمت آن جلب کند.

دناپلاس EF۷ اتوماتیک توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ هم یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان قیمت خورد. دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) یکی از خودروهای است که به قیمت یک میلیارد تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، صبح امروز به قیمت یک میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان به مشتری تحویل داده می‌شود. در این مطلب به بررسی کامل مشخصات سورن پلاس xu7p در نسخه بنزینی و دوگانه‌سوز پرداختیم.

این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. دو کیسه هوا، سنسور پارک عقب، دیلایت، چراغ بدرقه، تهویه اتوماتیک و آینه های جانبی تاشونده برقی، مهمترین آپشن های مشترک بین این دو خودرو محسوب می‌شوند. آریزو ۵ توربو داشبوردی درست مشابه آریزو ۶ ها داشته که تریم داخلی به صورت تمام مشکی بوده و یک صفحه نمایش مالتی مدیای بزرگ قرار گرفته و پنل تهویه هم تقریبا به صورت لمسی قابل کنترل است. مقابل راننده هم یک فرمان سه شاخه جدید وجود داشته و صفحه کیلومترشمار هم به صورت آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری اطلاعات را به راننده نمایش می‌دهند. شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد.

حاصل این تفکر، خودرو رُهام بود که سال 1397 و در نمایشگاه خودرو شیراز معرفی شد و در گام اول، توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد. این پیشرانه ۸ سوپاپ در شاهین انتقادات زیادی را برانگیخته است برخی ایرادات فنی و همچنین ضعف در شتاب گیری به دلیل وقفه توربو و سایر عوامل باعث شد تا خودرو شاهین از نظر فنی خیلی مورد استقبال مشتریان قرار نگیرد. زیرا گنجایش صندوق این خودرو معادل ۵۰۰ لیتر است اما صندوق شاهین حدود ۴۲۰ لیتر گنجایش در اختیار لوازم شما قرار می‌دهد.

با توجه به بازه مشابه قیمت شاهین و سورن پلاس، این برتری محسوسی برای سورن پلاس به حساب می‌آید. بسیاری از علاقه‌مندان به خودرو به دنبال مقایسه سورن پلاس و شاهین هستند تا بهترین گزینه را برای خرید قسطی ماشین انتخاب کنند. در این مطلب از سپند خودرو به طور ویژه به بررسی‌ مشخصات این دو خودرو از نظر مشخصات فنی، طراحی و نحوه رانندگی پرداختیم. شرکت سپند خودرو امکان فروش اقساطی ۲۰۶ و سایر محصولات ایرانخودرو و سایپا را فراهم کرده است. از همین رو می‌توانید از این فرصت طلایی استفاده کرده و ماشین شرایطی تحویل فوری را دریافت کنید. در پایان مقایسه شاهین با سورن پلاس و با نگاهی مجدد به آن‌چه که در مورد این دو خودرو گفتیم باید سورن پلاس را در پارامترهای فضای صندوق بار، استهلاک و کیفیت کابین برتر از شاهین بدانیم.

در یکی دیگر از مقالات راهنمای خرید پدال به سراغ مقایسه سورن پلاس با شاهین به عنوان دو نمونه از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی رفته‌ایم. اگرچه خطوط جانبی آن بسیار مینیمال هستند، اما این سادگی به‌نوعی به خودرو ظاهری مدرن و هماهنگ داده است. در بخش عقب نیز چراغ‌هایی کشیده و برش خورده، همراه با سپر ساده، طراحی چشم‌نوازی به خودرو بخشیده‌اند. البته، طراحی عقب و جانبی خودرو می‌توانست جسورانه‌تر باشد، اما حتی با همین طراحی هم شاهین از نظر ظاهری نسبت به سورن پلاس جذاب‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. سدان های خانوادگی همیشه جزو پرطرفدارترین کلاس خودرویی در بیشتر بازارهای جهانی هستند. در ایران هم این دسته همیشه در راس توجهات بوده و اکنون علاوه بر محصولات داخلی، میزبان طیف وسیعی از خودروهای مونتاژی است.

به صورت کلی موتور m15 در خودرو هایی مثل تیبا و کوییک و … بوده که تا کنون جز موتور های کم استهلاک میباشد. شاهین 4 چرخ دیسکی بوده و متاسفانه سورن پلاس از سیستم کاسه ای در چرخ های عقب خود استفاده مینماید. این موضوع باعث افت کیفیت ترمز سورن شده و طبیعتا کیفیت 4 چرخ دیسک بالاتر میباشد.

در مقایسه عملکرد فنی دو خودروی سورن پلاس و شاهین، نکات کلیدی مربوط به پیشرانه، قدرت، گشتاور، و سایر ویژگی‌های مرتبط با عملکرد این دو سدان مورد بررسی قرار می‌گیرد. هر دو خودرو با پیشرانه‌های متفاوت و تکنولوژی‌های مختلف تولید شده‌اند که در تحلیل عملکردشان تأثیرگذار است. در این بخش، به مقایسه دقیق مشخصات فنی این دو خودرو پرداخته می‌شود تا نقاط قوت و ضعف هر یک به‌وضوح مشخص گردد. هر دو نسخه بنزینی و دوگانه‌سوز سورن پلاس از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده می‌کنند که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این گیربکس ساختار ساده و دوام خوبی دارد؛ اما نسبت به نمونه‌های اتوماتیک، در ترافیک‌های شهری کمی خسته‌کننده است. دنده طوری تنظیم شده‌ که شتاب اولیه مناسب باشد؛ اما در سرعت‌های بالا، کشش موتور خیلی قوی نیست.

در حال حاضر، بازار خودروهای اقتصادی کشور تنوع چندانی ندارد و مشتری اگر بخواهد یک سدان جمع‌وجور مناسب تهیه کند، باید به سراغ چند مدل معدود از تولیدات ایران خودرو و سایپا برود. در این بین، شاهین و سورن پلاس در یک محدوده قیمتی مشخص می‌توانند رقبای یکدیگر باشند و مشتریان را در خرید یکی از این دو به شک ‌بیندازند. مقایسه شاهین با سورن پلاس می‌تواند اطلاعات دقیقی از نقاط ضعف و قوت این دو سدان را در اختیار شما بگذارد تا اگر قصد خرید هر یک از آنها را دارید، انتخابتان کاملا درست و مطابق انتظار شما از یک سدان جمع و جور داخلی باشد.

کیفیت متریال و موادی که در کابین سمند سورن پلاس به کار رفته در قیاس با شاهین بهتر ارزیابی می‌شود و داشبورد این سدان ملی اگرچه ساده است، اما مشتری‌پسند به حساب می‌آید. بنابراین به نظر می‌رسد در رقابت بین طراحی داخلی این دو سدان داخلی سورن پلاس با اندکی اختلاف برنده می‌شود. در مقایسه تجهیزات و امکانات، شاهین به‌وضوح امکانات بیشتری نسبت به سورن پلاس ارائه می‌دهد.

نمایشگر لمسی شاهین ابعاد کوچکی دارد و نباید از آن انتظار کیفیت بالایی را داشت. علیرغم اینکه کابین سورن پلاس سال‌ها قبل‌تر از شاهین طراحی و تولید شده اما از نظر طراحی و جنس متریال پذیرفتنی‌تر خواهد بود و در این بخش برتری با سورن پلاس است. فاصله بین دو محور چرخ‌های جلو و عقب در سورن پلاس ۲۶۷۱ میلی‌متر و در شاهین ۲۶۵۰ میلی‌متر است که نشان‌دهنده تفاوت‌های کوچک در پایداری و فضای داخلی خودروها است.

شاهین G (سانروف) یکی از سدان‌های رده‌بالای شرکت سایپا، هم‌اکنون به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. در بازار فعلی خودرو، قیمت سورن پلاس حدود 340 میلیون تومان و قیمت شاهین حدود 358 میلیون تومان است که از لحاظ قیمت حدودا هم رده هستند. اما این اختلاف در مسافت‌های طولانی و رانندگی‌های شهری می‌تواند نمود بیشتری داشته باشد و به نفع مالک شاهین تمام شود. در هر صورت از آنجایی که همیشه در بازار ایران فول آپشن‌ها پرطرفدارتر هستند، ما هم فول‌ترین نسخه سورن پلاس را در این بخش مدنظر خواهیم داشت. سورن پلاس دارای موتور مورد اطمینان تری در بین مردم بوده ولی همانطور که گفته شد، نمیتوان موتور شاهین را قضاوت کرد و میبایست این خودرو در سال های 1403 مورد بررسی استهلاک قرار گیرد .

وقتی رقابت آزاد و واردات نباشد باید این دو شرکت زالوصفت خودروساز بچرند، خون ملت را بمکند و جیب ملت را خالی کنند وگرنه ارزش واقعی و قیمت تمام خودروهای ایرانی و چینی می‌بایست حداکثر حداکثر یک‌چهارم قیمت حال حاضر بازار باشند. رویداد۲۴ | سدان‌های خانوادگی همیشه جزو محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی در اکثر بازار‌های جهانی به شمار می‌آیند. در ایران نیز این دسته همیشه در کانون توجه بوده و در حال حاضر علاوه بر خودرو‌های داخلی، میزبان مجموعه‌ای از خودرو‌های مونتاژی است. این خودرو‌ها به دلیل فضای جادار کابین و همچنین استهلاک نسبتاً کم، همواره مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

با این اوصاف اگر بیش‌تر مواقع از خودرو استفاده خانوادگی می‌کنید و البته حوصله نگهداری از پیشرانه‌های توربوشارژر را هم دارید، خرید شاهین برای شما مناسب‌تر است. اما اگر خانواده کم جمعیت‌تری دارید و پیشرانه‌های تنفس طبیعی را بیش‌تر می‌پسندید، پیشنهاد ما به شما خرید دنا پلاس است. بخش تجربه رانندگی مقایسه شاهین و دنا پلاس را طبق رسم همیشگی با فضای کابین و کیفیت سواری شروع می‌کنیم. شاهین علی‌رغم ابعاد بیرونی کوچک‌تر، فضاسازی کابین بهتری دارد و در هر دو ردیف جادارتر از دنا پلاس است. اما صندوق بار دنا پلاس با حجم 500 لیتر، جادارتر از صندوق بار 422 لیتری شاهین است.

در مقابل محصول سایپا هم خودرو دست و پا بسته‌ای نیست و در طراحی ظاهری، آپشن و ایمنی دست بالا را دارد. از نظر مصرف سوخت، عملکرد فنی، کیفیت سواری، وضعیت بازار و گستردگی خدمات پس از فروش هم می‌توانیم نمره‌ای تقریبا یکسان به هر دو خودرو بدهیم. همچنین امکانات دیگری مثل سانروف، ورود و استارت بدون کلید، اتولایت، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، نویگیشن و سنسور فشار باد تایر نیز جزو تجهیزات استاندارد شاهین G به حساب می‌آید. شاهین G کروز کنترل ندارد، اما سورن پلاس دارای کروز کنترل و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو است.

مقایسه شاهین با سورن پلاس را از زوایای مختلف انجام دادیم تا ببینیم در نهایت کدام یک ارزش خرید بالاتری دارد و ماشین بهتری برای مشتریان محسوب خواهد شد. سورن پلاس و شاهین خودروهای ارزانی نیستند، اما از لحاظ آپشن جذابیت خاصی ندارند. قبل از بررسی آپشن‌های این دو خودرو باید بگوییم که اگر آپشن فاکتور مهمی برای شماست، بهتر است سراغ چینی‌های کارکرده بروید که از لحاظ آپشن، چند پله بالاتر از سورن پلاس و شاهین هستند. طبق جدول زیر، شاهین از لحاظ طولی حدود ۱۰ سانتی‌متر کوتاه‌تر از سورن پلاس است؛ اما زمانی که از روبه‌رو به هر دو خودرو نگاه کنیم، شاهین بزرگ‌تر به نظر می‌رسد! از طرف دیگر، سایپا شاهین به‌عنوان یکی از جدیدترین سدان‌های سایپا، طراحی ظاهری مدرن‌تر و جذاب‌تری دارد. این خودرو با استفاده از خطوط نرم و منحنی‌های بدنه، سعی کرده تا چهره‌ای پویا و دینامیک داشته باشد.

لاماری ایما در دسته محصولات محبوب مونتاژی در حال حاضر به قیمت دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. جک J۴ یکی از اقتصادی‌ترین محصولات کرمان موتور، صبح امروز به ارزش ۹۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. X۳۳ کراس (دستی) از دسته محصولات مدیران خودرو هم‌اکنون به قیمت یک میلیارد و هشت میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

موتور سورن پلاس به دلیل 16 سوپاپ بودن و تنفس طبیعی دارای استهلاک و صدای کمتر میباشد. به صورت کلی با توجه به مشکل کیفیت بنزین موتور های دارای توربو نسبتا حساس تر بوده و نیاز به اکتان بیشتری دارند. در یکی دیگر از مقالات راهنمای خرید gsxr به سراغ مقایسه سورن پلاس با شاهین به عنوان دو نمونه از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی رفته‌ایم. مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر ایمنی جواب دقیقی ندارد؛ زیرا متاسفانه خودروهای داخلی در آزمون‌های ایمنی سنجی معتبر شرکت داده نمی‌شوند و از این جهت کارنامه نسبتا نامشخصی دارند. بنابراین خودرو شاهین به دلیل برخورداری از طراحی به‌روز و بدنه خوش‌تراش با حجم پردازی بهتر و چهره به‌مراتب زیباتر، در این قسمت به عنوان برنده بی‌چون‌وچرای مقایسه سورن پلاس با شاهین شناخته می‌شود. سدان‌هایی مثل شاهین و سورن پلاس به عنوان گزینه‌های نسبتا جذاب خانوادگی در رده‌های قیمتی میانی، توجه مشتریان را به خود جلب کرده‌اند.

در هنگام رانندگی در سورن پلاس متوجه می‌شوید که این خودرو چابک‌تر حرکت می‌کند. همچنین سروصدای موتور این خودرو بسیار پایین است که امنیت خاطر بیشتری را فراهم می‌کند. شاهین نیز در سال ۱۴۰۱ عایق‌بندی اتاق خود را تقویت کرد که صدای بسیار کمی وارد کابین می‌شود. با توجه به اینکه فروش اقساطی دنا و فروش اقساطی کوییک نیز آغاز شده است، می‌توان از این خودروها نیز به عنوان جایگزین استفاده کرد. از طرفی سمند سورن پلاس هم مجهز به آپشن‌هایی نظیر کروز کنترل، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو و گرم کن آینه‌های جانبی است که در شاهین دنده‌ای دیده نمی‌شود.

شاهین یا سورن پلاس؟ احتمالا این یکی از پرتکرارترین سؤالات در هنگام خرید خودرو باشد! شاهین و سورن پلاس دو سدان از دو خودروساز کشورمان هستند که در بازار ایران به موفقیت خوبی رسیده‌اند. اما کدام‌یک از این دو خودرو انتخاب بهتری است؟ در این مطلب از کارنامه قرار است شاهین و سورن پلاس را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه کنیم تا به این سؤال پاسخ دهیم، با ما همراه باشید. طراحی کابین شاهین نیز هماهنگ از کار درآمده هرچند مشکل اصلی آن به متریال و پلاستیک‌های خشک مربوط می‌شود.

مقایسه سورن پلاس با شاهین سبب می‌شود که شما هر کدام از این خودروها را بهتر بشناسید و در خرید خود دقت عمل بالاتری داشته باشید. این دو خودرو از نظر قیمتی بسیار نزدیک هستند که به همین علت خریداران با مقایسه بین آن‌ها بهترین انتخاب را انجام می‌دهند. شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در این محصولات خود تلاش کرده‌اند که گوی سبقت را از رقیب سنتی خود بربایند. بر همین اساس در این مطلب از سپند خودرو به بررسی کامل این دو خودرو می‌پردازیم پس با ما همراه باشید. افزایش قیمت ارز و به تبع آن خودرو تأثیر زیادی روی قدرت خرید مردم گذاشته است.

این نشان‌دهنده عملکرد بهتری در شتاب‌گیری و تسریع است که می‌تواند در استفاده روزمره و هنگام سبقت گرفتن در جاده‌ها مفید باشد. با ورود به کابین هر دو خودرو، مجدداً همان نظر قبلی درباره طراحی ظاهری مطرح می‌شود! آریزو ۵ توربو طراحی داشبوردی مدرن‌تر و جوان‌پسندتری دارد، در حالی که سدان ملی ما بیشتر بر راحتی و سادگی تمرکز کرده و تلاش کرده تا حداقل برخی از قطعات دکوراتیو را کمی لوکس جلوه دهد. شاهین پلاس اتوماتیک از نظر ابعاد با دارا بودن ۴۴۴۶ میلیمتر طول، ۱۷۷۱ میلیمتر عرض و ۱۴۹۰ میلیمتر ارتفاع از آریزو ۵ توربو جدید که ۴۵۳۲ میلیمتر طول، ۱۸۱۴ میلیمتر عرض و ۱۴۸۷ میلیمتر ارتفاع دارد خودروی کوچکتری است. اما فاصله محوری هر دو خودرو دقیقا ۲۶۵۰ میلیمتر بوده و به همین علت نماینده ام وی ام به مراتب کمی جادارتر از خودروی ملی سایپاست. از نظر طراحی ظاهری آریزو ۵ توربو بی شک از شاهین چهره پویاتر و بهتری دارد اما این بدان معنا نیست که شاهین چهره زشتی دارد.

در سمت مقابل، سورن پلاس ایران‌خودرو را داریم که از سال‌ها قبل در بازار حضور داشته است و حالا با موتورِ تغییریافته و طراحی متفاوت در خیابان‌ها حضور دارد. درنتیجه، ظاهر شاهین بسیار زیباتر و جذاب‌تر از سورن پلاس است و اگر یک ماشین زیبا و خوش‌پرستیژ می‌خواهید، شاهین باید انتخاب اول شما نسبت به سورن پلاس باشد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید دو خودرو تفاوت قیمتی کمی باهم دارند و این موضوع رقابت را فشرده‌تر می‌سازد. باید به نکات مختلفی از جمله راحتی سواری، عملکرد پیشرانه، و کیفیت سیستم تعلیق توجه کرد. این دو خودرو با ویژگی‌های متفاوت خود، تجربه‌های متفاوتی را برای راننده و سرنشینان ارائه می‌دهند. آریزو ۵ توربو نیز یکی از محصولات مونتاژی‌ام‌وی‌ام (مدیران خودرو) است که پیش از عرضه تیپ FL، به‌طور نسبتا کوتاهی وارد بازار شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *