بررسی گارانتی خودرو

گارانتی ایران خودرو نوبت دهی استعلام فعال سازی شرایط

بر اساس این تعریف، مواردی همچون روغن ماشین و سایر مایعات و سیالات موجود در خودرو، فیلتر بنزین و… تحت پوشش گارانتی نیست. به مجموعه تعهدات و خدماتی که خودروساز در قبال عرضه محصولات خود به مشتریان بر عهده می‌گیرند، گارانتی خودرو گفته می‌شود. زمانی که یک خودرو با گارانتی عرضه می‌شود، تولیدکننده برای مدت زمان معین، از تعمیر و تعویض رایگان برخی قطعات آن پشتیبانی می‌کند، البته به شرطی که قوانین گارانتی توسط مالک خودرو نقض نشود. در صورت استعلام فعال بودن گارانتی ایران خودرو از طریق اپلیکیشن موبایلی خدمات پس از فروش ایران خودرو یا اپلیکیشن موبایلی ایساکو، فرد باید، پس از دانلود و نصب اپلیکیشن، گزینه “استعلام گارانتی” را انتخاب کند. در اولین قدم از دریافت استعلام، مشتریان شرکت خودرو سازی ایران خودرو می بایست آدرس اینترنتی سامانه ایساکو را در فضای مرورگر خود وارد کرده تا صفحه اصلی این سایت نمایش داده شود.

کلیه محصولات ایران خودرو به مدت ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر (هرکدام که زودتر اتفاق بیفتد) گارانتی هستند و در طی این مدت چنانچه خودرو ایرادی داشته باشد با رعایت ضوابط و شرایط گارانتی به‌صورت رایگان تعمیر خواهد شد. شایان ذکر است درصورتی‌که قطعه مصرفی دارای ایراد کیفی باشد، یا خرابی و ایراد کیفی یک قطعه دیگر باعث بروز ایراد در قطعه مصرفی شود، قطعه مصرفی نیز مشمول گارانتی می‌گردد. چنانچه عدم تعویض و یا عدم انجام سرویس‌های دوره‌ای قطعات مصرفی و قطعات خاص که دارای محدودیت‌های گارانتی هستند (مطابق با جداول گارانتی‌های خاص و قطعات مصرفی) منجر به بروز ایراد در سایر قطعات و یا مجموعه‌های خودرو گردد، ایرادات قطعات و مجموعه‌های متأثر از آن مشمول گارانتی نخواهد شد. نوشته گارانتی ایران خودرو شامل چیست و چه تفاوتی با کارت طلایی دارد؟ اولین بار در وبلاگ کارنامه. حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، توضیح داد که تمامی خودروسازان و واردکنندگان خودرو با سامانه ملی گارانتی متصل می‌شوند. بعد از اعلام تولید یا واردات خودرو و ثبت آمار آن در ناوگان کشور، شناسه رهیگیری (VIN خودرو) به شناسنامه خدمات پس از فروش اضافه می‌شود.

برای استعلام بیمه بدنه، روش‌های بسیاری از جمله از طریق سایت بیمه مرکزی وجود دارد. اگر اطلاعات مربوط به اعتبار و انقضای بیمه‌نامه را فراموش کرد باشید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت بیمه‌گر، آن را به‌صورت آنلاین استعلام کنید. برای انجام این‌کار، می‌توانید از کدملی، شماره‌ی بیمه‌نامه، کد یکتا و کد VIN استفاده کنید. علاوه بر آن تسمه ها، شمع موتور و تیغه برف پاک کن تنها برای 10 هزار کیلومتر اولیه گارانتی دارند و پس از طی کردن این مسافت گارانتی آن ها باطل می شود. همچنین اگر شما خودرو دارای گارانتی خود را در تعمیر گاه هایی به غیر از موارد ذکر شده تعمیر نمایید باعث خروج محصول از شرایط گارانتی می شود. حتی زمانی که شما یک خودرو صفرکیلومتر از نمایندگی خودروسازان می‌خرید نیز باید تمام موارد گارانتی و چک اولیه زمان تحویل خودرو را بررسی کنید.

براساس استانداردهای ابلاغی، عملکرد صحیح کیسه هوا در دوران تعهد برعهده ایران خودرو است. بلاگ ازکی راهنمای کامل و جامع برای کسب اطلاعات و اخبار در حوزه بیمه است که هدف آن پاسخ‌گویی به تمام سوالات بیمه‌ای مخاطبین است. شما می‌توانید تمامی اخبار، قوانین و اطلاعاتی که درباره خرید و استفاده از انواع بیمه نیاز دارید را در این وبلاگ مطالعه کنید.

قطعات مصرفی مشمول گارانتی نمی‌شوند؛ اما اگر قطعه مصرفی ایراد کیفی داشته باشد یا خرابی و ایراد کیفی یک قطعه دیگر باعث بروز ایراد در قطعه مصرفی شود، قطعه مصرفی هم مشمول گارانتی می‌شود. به طوری که عقیده رایج بر این است هر چه گارانتی خودرویی بیشتر باشد، آن خودرو کم استهلاک تر است. شمع موتور، تسمه و تیغه برف پاک کن ماشین تنها برای ده هزار کیلومتر اول خودرو گارانتی داشته و بعد از آن، ضمانت نامه آن ها ابطال می گردد.

افراد می توانند بدون مراجعه به نمایندگی ها نیز از طریق خدمات اینترنتی کارت گارانتی خودرو خود را دریافت نمایند. در مقاله پیش رو به بررسی شرایط و قطعات تحت پوشش گارانتی خودروهای سایپا پرداخته و همچنین موارد ابطال گارانتی را خدمت شما عزیزان ذکر خواهیم کرد. شرکت‌های خودروسازی داخلی و خارجی کلیه محصولات تولیدی خود را بر اساس قوانین و مقررات موجود گارانتی می‌کنند و در برابر کیفیت خودروها مسئول هستند. اگرچه مدت‌زمان معمول گارانتی خودروها ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر است اما برخی شرکت‌ها گارانتی ۵ و حتی ۷ ساله ارائه می‌کنند و از آن به عنوان شگرد تبلیغاتی بهره می‌برند. پیش از این به بررسی شرایط گارانتی خودروهای ایران‌خودرو پرداختیم و حالا نوبت به بررسی گارانتی خودروهای سایپا می‌رسد.

شرکت‌های ژاپنی بیشترین گارانتی را برای محصولات خود لحاظ می‌کنند که نشان‌دهنده اعتماد آن‌ها به محصولات خود است. این اعتماد، قوت قلبی برای خریداران به حساب می‌آید و در حقیقت یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت برندهای ژاپنی، گارانتی بلندمدتی است که به همراه خودرو در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. علاوه بر مسیر ارائه شده در این بخش، افراد می توانند با استفاده از اپلیکیشن های ایساکو نیز از خدمات ثبت نام و نوبت دهی گارانتی استفاده نمایند. موضوع مهم در این بخش این است که شماره تلفن مالک باید به نام شخص باشد و با شماره ملی وی مطابقت داشته باشد در غیر این صورت کد تایید برای وی ارسال نمی گردد. به منظور اطلاع از مدت زمان گارانتی خودروهای داخلی بهتر است به سایت این شرکت ها مراجعه نمایید. پیشنهاد می شود برای جلوگیری از مشکلات بعدی، خریدار خودرو دقت کند چه قطعات و خدماتی مشمول گارانتی بوده تا بعدا هنگام مراجعه به مراکز خدمات و پشتیبانی خودرو با مشکل روبرو نشود.

باید اشاره کرد رنگ بدنه محصولات ایران خودرو مشمول سه سال گارانتی بوده و در صورت بروز مشکل، هرگونه درخواست مشتری توسط مراجعه به کانال ارتباط مشتریان این شرکت قابل بررسی و رسیدگی می باشد. بر اساس ماده ۲۶ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، تمام قطعات خودرو شامل همه اجزا و قسمت های خودرو به جز قطعات مصرفی و استهلاکی، جزو قطعات تضمین شده ماشین می باشند. قابل ذکر است مواردی مانند روغن موتور، گیربکس، مایع ضد یخ، مایع شستشوی شیشه، فیلتر هوا و فیلتر بنزین مشمول گارانتی نیستند. یکی از دغدغه‌های خریداران خودرو در زمان نیاز به تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای خودرو، سختی پذیرش نمایندگی‌ها و ارائه نشدن خدمات مشابه در تمامی نمایندگی‌ها است. البته در برخی موارد ذکر چند تبصره باعث می‌شود شرکت ارائه‌کننده خدمات بتواند به‌راحتی از مسئولیت شانه خالی کند. عرضه‌کنندگان خودرو در برگه قرارداد ذکر می‌کنند که همه قطعات خودرو به فروش رفته شامل گارانتی است به‌غیراز موارد قطعات مصرفی خودرو.

حتی قطعات مصرفی نیز (در بعضی خدمات مثل کارت طلایی ایران‌خودرو یا کارت نارنجی سایپا) تا مدتی مشخص شامل گارانتی است، دراین‌بین برخی شرکت‌ها برای جذب مشتریان، خودروهای خود را تمام و کمال گارانتی می‌کنند و خریدار در زمان گارانتی هیچ هزینه‌ای بابت سرویس‌ها نمی‌پردازد. خودروسازان، قطعات و لوازم مصرفی (مانند روغن‌ موتور و روغن گیربکس، مایع ضدیخ و مایع شیشه،شوی، فیلتر بنزین، فیلتر هوا و فیلتر روغن) را در زمره موارد تحت گارانتی خود لحاظ نمی‌کنند. تعریف لوازم مصرفی، یکی از اختلافات همیشگی خریدار و فروشنده است؛ به عنوان مثال، بیشتر قسمت‌های برقی یا کیت‌های مکانیکی سیستم انتقال قدرت خودرو شامل گارانتی نمی‌شوند.

در صفحه اصلی، با انتخاب گزینه خدمات منو جدیدی برای فرد باز می شود که وی می بایست با انتخاب گزینه استعلام گارانتی خودرو ایساکو به صفحه استعلام وارد شود. در عوض قطعاتی نظیر صفحه کلاچ، باتری، تسمه، شمع، موتور، گیربکس، رنگ بدنه، تیغه برف پاک کن، چراغ ها و … در چک لیست گارانتی وجود دارند. دقت کنید تعویض خودسرانه این قطعات، سهل انگاری در سرویس دوره ای یا تعمیر هر یک از قطعات ماشین در جایی به جز نمایندگی های مجاز، شروط گارانتی را نقض کرده و سبب ابطال ضمانت نامه خودرو می شود.

گارانتی ایران خودرو برای خودروهای جدید ۳ سال یا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر است (هرکدام زودتر فرا برسد). جهت استعلام گارانتی خودروی خود کافی است به وب‌سایت شرکت ایساکو به نشانی isaco.ir مراجعه نموده و سپس با وارد کردن شماره شاسی و کیلومتر خودرو از فعال بودن یا نبودن گارانتی خودروی خود مطلع شوید. با توجه به بند دوم فرمان هفتم ریاست جمهوری، خودروهای ارائه شده به بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱ بایستی حداقل با سه سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر ضمانت گردند. استعلام بیمه بدنه از روش‌های بسیاری از جمله مراجعه به وب‌سایت رسمی بیمه‌گر یا سامانه‌ سنهاب امکان‌پذیر است.

در هر صورت، قبل از انجام هر تغییری در خودرو یا اقدام به تعمیرات خود، بهتر است شرایط گارانتی را با دقت مطالعه کرده و در صورت لزوم با نمایندگی یا تهیه کننده خودرو مشورت نمایید. مالکان خودروهای سایپا به این نکته دقت داشته باشند که نصب هرگونه آپشن صرفاً در شبکه نمایندگی‌های مجاز شرکت سایپا و توسط کارشناسان مورد تائید صورت پذیرد. بدیهی است در غیر این صورت شرکت سایپا هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال تبعات ناشی از قطعات آپشن نصب شده در سایر مراکز غیرمجاز نداشته و هزینه خسارات احتمالی وارده بر عهده مشتری خواهد بود. گارانتی خودرو به مجموعه تعهدات شرکت تولیدکننده در قبال محصول عرضه‌شده به مشتری گفته می‌شود که مدت زمان خاصی برای آن لحاظ شده است. خودروهای داخلی حداقل با ۳ سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر ضمانت می‌شوند، مگر اینکه صاحب خودرو با اقدامات خودسرانه، شرایط گارانتی را نقض کند.

فرمان هفتم مربوط به افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل بوده و در بند دوم آن گارانتی خودرو برای همه شرکت های سازنده مشخص شده است. البته برخی هنوز از مفاد گارانتی خودرو مطلع نبوده و تصور می کنند هر ایرادی بایستی توسط شرکت خودروساز رفع شود. در صورتی که اعمال کوچکترین تغییری توسط مالک می تواند سبب ابطال گارانتی خودرو شود. وزیر صمت در اردیبهشت سال جاری اعلام نمود مدت گارانتی خودرو افزایش پیدا می کند.

امروزه اکثر خودروسازان محصولات خود را با گارانتی‌های ۳ تا ۵ ساله، یا پیمایش مسافت ۳۶ الی ۷۵ هزار مایل، معادل ۵۸ الی ۱۲۰ هزار کیلومتر عرضه می‌کنند. با اینکه سابقه گارانتی خودرو در ایران چندان طولانی نیست، ولی باید بدانید که یک قرن از ارائه نخستین برگه گارانتی خودرو می‌گذرد. در شرایط زیر گارانتی خودرو ابطال و نمایندگی‌ها از ارائه خدمات گارانتی معذور خواهند بود.

در این صورت، می‌توانید برای تعمیر یا تعویض قطعات معیوب به نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو مراجعه کنید؛ اما باید هزینه تعمیر یا تعویض قطعات را خودتان پرداخت کنید. اگر کارت طلایی دارید، باز هم باید سرویس دوره‌ای خودروی خود را طبق برنامه و در نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو انجام دهید. سرویس دوره‌ای به حفظ سلامت و عملکرد خودرو کمک می‌کند و می‌تواند از خرابی‌های گران‌قیمت جلوگیری کند. نمایندگی‌ها، تجهیزات و دانش لازم برای انجام سرویس دوره‌ای خودرو را دارند و می‌توانند قطعات اصلی خودروی شما را تأمین کنند. به یاد داشته باشید در هنگام مراجعه به نمایندگی برای سرویس دوره‌ای، حتماً کارت طلایی خودرو را همراه داشته باشید. هنگام تحویل ماشین، یک برگه گارانتی در اختیار مشتری قرار گرفته که شامل چک لیستی از آپشن ها و قطعاتی می باشد که مشتری بایستی آن ها را بررسی و از صحت عملکرد این آپشن ها و قطعات مطلع گردد.

این داستان برای قطعات حیاتی‌تر، شدیدتر پیگیری می‌شود؛ به طوری که می‌تواند منجر به ساقط‌شدن کل گارانتی خودرو نیز بشود. با توجه به این موضوع، مسئولان شرکت خودرو سازی ایران خودرو همواره در حال بالا بردن سطح کیفی محصولات و همچنین افزایش مزایای گارانتی این شرکت می باشند تا فرصت حضور در بازار رقابتی را حفظ کرده و تعداد مشتریان خود را افزایش دهند. ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی بهتر و قوی در حال حاضر یکی از موضوعاتی است که رقابت بین شرکت های سازنده و وارد کننده خودرو را بیشتر می کند. باید اشاره کرد گارانتی طولانی مدت نشانگر بالا بودن کیفیت و بادوام بودن محصول است.

گارانتی خودروها در ایران، (2 سال یا 40 هزار کیلومتر) تمام اجزا و قسمت‌های فنی و مکانیکی را شامل نمی‌شود. بعدها در سال ۱۹۲۰، با تولید انبوه فورد مدل T، کیفیت و ماندگاری این مدل با عرضه ضمانت‌نامه به خریداران اثبات شد. از آن سال به بعد، ارائه گارانتی خودرو به تدریج به یک قاعده بدیهی برای خودروسازان سراسر دنیا تبدیل شد. اما کارت طلایی ایران خودرو که برای خودروهایی با طول عمر کمتر از ۱۰ سال است، در چند سطح مختلف ارائه می‌شود و مزایا و پوشش‌های بیشتری نسبت به گارانتی این شرکت دارد. قطعات مصرفی به قطعاتی گفته می‌شود که عمر آنها نسبت به سایر قطعات خودرو محدودتر است و به‌صورت عادی پس از گذشت مدت محدودی یا مقدار کارکرد خاصی فرسوده می‌شوند و لازم است تعویض شوند.

برای اخذ نوبت از طریق سایت، فرد باید، آدرس isaco.ir را در مرورگر خود، جستجو نموده و پس از هدایت شدن به صفحه ای همانند صفحه زیر، برروی گزینه “تعمیرات خودرو”، کلیک کند. گارانتی ها یا در اصل همان برگه خدمات پس از فروش بخش مهم و قابل تئجهی است که تقریبا تمامی شرکت ها و کارخانجات تولیدی این موضوع را مورد توجه قرار داده اند. مزایای استفاده از گارانتی به صورت امتیاز برای آن مجموعه در نظر گرفته می شود و همین موضوع باعث شده است تا محصولاتی که دارای گارانتی معتبری هستند، قیمت بالاتری نیز داشته باشند. با توجه به اهمیت موضوع گارانتی، شرکت ایران خودرو نیز مجموعه ای از خدمات خود را در قالب گارانتی در اختیار مشتریان قرار می دهد تا این افراد با دغدغه کمتری از محصولات این شرکت استفاده کنند. گارانتی خودرو شامل تعهداتی می باشد که شرکت های سازنده یا وارد کننده خودرو در قبال مشتریان بر عهده می گیرند. اگر قصد آشنایی با قوانین و شرایط گارانتی خودرو در ایران را دارید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

کد VIN، همان شماره‌ شاسی خودرو است که روی کارت خودرو درج شده و حکم اثر انگشت آن را دارد! با واردکردن این کد و شماره‌تلفن مالک خودرو در سایت بیمه‌ مرکزی نیز می‌توانید وضعیت بیمه بدنه‌‌ را استعلام کنید. بسته به شرایط و ترجیح خود، یکی از گزینه‌های استعلام بیمه بدنه خودرو با کدملی، کد یکتا یا شماره‌ بیمه‌نامه را انتخاب کنید. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.

ضمن اینکه امکان استعلام کارت گارانتی از طریق سایت اینترنتی این مجموعه نیز وجود دارد. در مقاله پیش رو به بررسی شرایط و ضوابط گارانتی خودروهای ایران خودرو و همچنین دلایل ابطال گارانتی می‌پردازیم. گارانتی شامل تعهداتی است که خودروسازان و واردکنندگان در برابر مصرف‌کنندگان بر عهده می‌گیرند و درصورتی‌که خودرو در طول دوره گارانتی و به شرط رعایت ضوابط ویژه با ایراد کیفی مواجه شود خودروساز موظف به رفع رایگان ایرادات خواهد بود. بر اساس قوانین موجود، خودروهای صفرکیلومتر تولیدی ایران خودرو گارانتی سه ساله یا ۶۰ هزار کیلومتر دارند. درواقع گارانتی خودرو به مجموعه خدماتی است که یک شرکت خودروساز طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو به خریدار محصول خود می‌دهد و این خدمات تضمین‌کننده کیفیت و مشتری مداری آن شرکت خودروساز در قبال خودرو است. در ایران نیز خودروسازان و واردکنندگان خودرو، گارانتی‌هایی با حداقل ۱۸ ماهه و حداکثر ۵ ساله را ارائه می‌دهند.

برای دسترسی به لیست نمایندگی های گارانتی ایران خودرو، کافی است فرد، آدرس سایت isaco.ir را جستجو نماید و پس از هدایت شدن به صفحه ای مشابه صفحه زیر، از فیلد نمایندگی، حسب مورد، برروی گزینه “نمایندگی های فعال” یا “نمایندگی های طرح خاص”، کلیک نماید. دوره گارانتی سیستم صوتی خودرو (رادیو پخش و سی‌دی پلیر و مالتی‌مدیا)، مطابق گارانتی خودرو است و تمامی خدمات در شبکه نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو ارائه می‌شود. همانطور که پیشتر اشاره شد بر اساس ماده ۲۶ قانون حمایت از مصرف کنندگان، به جز قطعات مصرفی و استهلاکی، سایر قسمت های ماشین در چک لیست گارانتی قرار می گیرند. بر این اساس، مواردی مانند روغن موتور و دیگر مایعات و سیالات موجود در خودرو و … تحت پوشش گارانتی نیستند. در ایران معمولا خودروهای صفر کیلومتر همراه با گارانتی قطعات و خدمات در اختیار مشتری قرار می گیرند.

همچنین، ارسال اطلاعات به خریدار و مصرف‌کننده‌ی خدمات از طریق پیامک نیز برگزار می‌شود. ارائه‌دهندگان خدمات نیز با استفاده از این سامانه، می‌توانند بفهمند که به چه خودروهایی خدمات را ارائه دهند. انجام سرویس‌های دوره‌ای مطابق با شرایط اعلامی شرکت سازنده الزامی بوده و عدم انجام آن‌ها در شبکه نمایندگی‌های مجاز سایپا منجر به ابطال گارانتی قطعات و مجموعه‌های مرتبط خودرو می‌گردد. بالابودن مدت‌زمان گارانتی هر خودرو نشانه بالابودن کیفیت و بادوام بودن آن خودرو است. به‌طوری‌که این باور رواج یافته که هرچه مدت‌زمان گارانتی خودرویی بیشتر باشد، آن خودرو کم استهلاک‌تر است.

شما با استفاده خدمات ازکی نیز می‌توانید شرایط بیمه‌نامه‌ خود را استعلام کرده و نسبت به تمدید آن اقدام کنید. برای تمدید بیمه بدنه ایران، آسیا، توسعه تعاون و سایر شرکت‌های بیمه می‌توانید ابتدا مبلغ و خدمات آن‌ها را در سایت ازکی مقایسه کنید و سپس بهترین آن‌ها را بخرید. همچنین از مدتی پیش دستورالعملی نیز درباره گارانتی و خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی وضع‌شده است که تمامی عرضه‌کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان رسمی و غیررسمی کالاهای سرمایه‌ای ازجمله خودرو مکلف به داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش هستند. اینکار فقط با اجرای برنامه‌های بگیر وببند ممکن نیست و باید فردانتورا به سیستمشکایت کند و در مدت یک هفته،سیستم به این شکایت رسیدگی خواهد کرد.علاوه براین ،نموداردهی خودروسازان و بررسی اطلاعات آن‌ها در سامانه‌ای که درحال ساخت است،در حال واکاوی است.

بیمه‌گر شما هر شرکتی که باشد، می‌توانید سوابق بیمه‌نامه و مدت اعتبار آن را در این سایت مشاهده کنید. واژه گارانتی به مجموعه تعهداتی گفته می‌شود که سازنده در قبال وقوع هرگونه ايراد ناشی از کيفيت نامطلوب قطعات، تجهیزات و يا فرآيند نامناسب ساخت محصول خود، تحت شرايط و زمانی خاص، جهت رفع آنچه از طريق تعمير و چه از طريق تعويض قطعات بر عهده می‌گیرد. در مهر 1402، حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، اعلام کرد که خودروسازان موظف هستند گارانتی برای خودروهای خود ارائه دهند و تا پایان ماه مهر وارد سامانه ملی گارانتی شوند.

جالب است بدانید برخی تولید کنندگان یا وارد کنندگان خودرو تمام قطعات ماشین را چه مصرفی و چه غیر مصرفی مشمول گارانتی کرده تا مشتری بیشتر اعتماد کند. گفتنی است، مطابق مصوبات کمیته خودرو، در صورت عدم انجام سرویس اولیه، در بازه زمانی و کیلومتر اعلامی، گارانتی خودرو ابطال شده و هزینه هرگونه خدمات مورد نیاز و دریافت شده بر عهده مالک خودرو است. با این حال، خودروهای داخلی هنوز هم با گارانتی تا ۶۰،۰۰۰ کیلومتر یا سه سال عرضه می‌شوند. برای حضور در این سامانه، خودروسازان داخلی باید شبکه خود را معرفی کنند و پس از ارزیابی و تایید، در سامانه ثبت می‌شوند. مطالبی که درباره رد شدن گارانتی به دلیل استفاده از شیشه دودی یا نصب کف سه بعدی خودرو ادعا می‌شود، شاید شوخی باشند و صحت نداشته باشند.

نکته جالب‌توجه این است که بعضی از تولیدکنندگان یا واردکنندگان خودرو همه قطعات خودرو، چه مصرفی و چه غیرمصرفی را شامل گارانتی می‌کنند تا مشتریان بیشتری جذب می‌کنند. فرد، در مواعد مقرر تعیین شده توسط شرکت خودرو سازی ایران خودرو، برای انجام سرویس های اولیه، ثانویه و دوره ای، به نمایندگی های مجاز ایران خودرو، مراجعه نموده باشد. شایان ذکر است، تمامی قطعات تعویض شده طی مدت گارانتی، حداکثر تا پایان دوره گارانتی اصلی ضمانت خواهند داشت. گارانتی ایران خودرو مجموعه‌ای از تعهدات و خدماتی است که پس از خرید محصولات این شرکت به مشتریان ارائه می‌شود. این تعهدات شامل تعمیر و تعویض قطعات و همچنین ارائه خدمات فنی در دوره زمانی یا مسافت تعیین‌شده توسط شرکت است. مدت زمان گارانتی و محدودیت‌های آن می‌تواند بسته به نوع خودرو و شرایط خرید متفاوت باشد.

با توجه به اهمیت موضوع گارانتی و استفاده از آن، در این بخش راهنمای تصویری نحوه ثبت نام اینترنتی گارانتی ایران خودرو همراه با جزئیات آن ارائه شده است. در اولین گام از ثبت نام اینترنتی گارانتی ایران خودرو، متقاضیان می بایست آدرس اینترنتی سایت ایساکو isaco.ir را در فضای مرورگر وارد نموده تا صفحه اصلی این سامانه نمایش داده شود. در این بخش با کلیک بر روی گزینه خدمات منو جدید نمایش داده می شود و متقاضی ثبت نام گارانتی می تواند با انتخاب نوبت دهی، از امکانات بخش گارانتی بهره ببرد. مطابق بخشنامه جدید ابلاغی، الزاماً می‌بایست سرویس اولیه خودرو ظرف مدت ۵ ماه پس از تحویل خودرو و مسافت طی شده حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر انجام شود. درصورتی‌که در محدوده زمانی یاد شده مالک خودرو به نمایندگی‌های مجاز سایپا مراجعه نکند و همچنین عدم پیمایش حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر در بازه زمانی ۵ ماهه باشد گارانتی خودرو به‌صورت کامل ابطال می‌گردد.

این برگه شامل چک‌لیست از آپشن ها و قطعاتی است که مشتری باید آن‌ها را بررسی کند و از صحت عملکرد آن‌ها مطلع شود. در صورت وجود نقص یا کاستی در هر یک از این موارد، شرکت خودروساز آن را به طور رایگان تعمیر یا تعویض می‌کند. شایان ذکر است، سرویس های دوره ای ایران خودرو، تنها در صورتی، به صورت رایگان، اعمال خواهد شد که فرد، در مواعد مقرر، جهت سرویس دوره ای، به نمایندگی های مجاز ایران خودرو، مراجعه کند و از شرایط تعریف شده توسط شرکت ایران خودرو، در خصوص مدل خودرو خود، برخوردار باشد. سپس در ادامه مسیر دریافت استعلام فعال سازی گارانتی ایران خودرو، مشتری ایران خودرو با وارد کردن اطلاعات مربوط به شماره شاسی خودرو و همچنین کیلومتر به جزئیات مربوط به استعلام گارانتی ایران خودرو با شماره شاسی دسترسی پیدا می کند. ارائه خدمات مربوط به نوبت دهی گارانتی ایران خودرو با استفاده از ثبت شماره تلفن مالک خودرو صورت می گیرد که ثبت این شماره جزو شرایط ثبت نام در ایران خودرو است.

ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در ایران، خدمات گارانتی را برای محصولات خود ارائه می‌دهد تا مشتریان با اطمینان بیشتری از خودروهای خریداری شده استفاده کنند. اما چه چیزهایی شامل گارانتی ایران خودرو می‌شود؟ در این مقاله، به بررسی کامل موارد تحت پوشش گارانتی ایران خودرو خواهیم پرداخت. سامانه استعلام کارت گارانتی خودرو امکانات ویژه ای را در اختیار افراد قرار داده است تا بدون نیاز به مراجعه حضوری و تنها با وارد کردن چند اطلاعات جزئی به راحتی از مدت زمان و نوع گارانتی و استعلام فعال بودن گارانتی ایران خودرو​ اطلاع کسب کنند. این موضوع به خصوص برای افرادی که تمایل به خرید خودرو دارند کاربرد بیشتری داشته و بخشی از دغدغه آن ها را کم خواهد کرد.

بر اساس جدید ترین قانون گارانتی در شرکت ایران خودرو، مدت زمان استفاده از امکانات خدمات پس از فروش این شرکت برای خودرو های تولید سال 1401، به 3 سال یا 60 هزار کیلومتر تغییر کرده که به عنوان امتیاز بزرگی برای مشتریان این شرکت در نظر گرفته می شود. استعلام فعال بودن کارت گارانتی ایران خودرو، نوبت دهی نمایندگی های خدمات پس از فروش و دسترسی به لیست آدرس نمایندگی های مجاز این شرکت، از طریق اپلیکیشن موبایلی ایساکو یا مراجعه به سایت isaco.ir، مسیر است و از مهم ترین شرایط بهره مندی از گارانتی ایران خودرو، داشتن مدارک لازم می باشد. سایت ایران خودرو به منظور ارائه خدمات مناسب تر به مشتریان خود، مجموعه جداگانه ای را با عنوان ایساکو ایجاد کرده است که به صورت ویژه و اختصاصی خدمات پس از فروش، گارانتی، قطعات و … تمامی خدمات مربوط به گارانتی ایران خودرو، نوبت دهی، لیست نمایندگی های ایران خودرو و دیگر موارد مربوطه از طریق این سامانه در اختیار مشتریان این شرکت قرار گرفته است. مشتریان شرکت ایران خودرو برای استفاده از خدمات این بخش می بایست از جزئیات مربوط به فعال سازی گارانتی ایران خودرو، شرایط ثبت نام گارانتی، نحوه ثبت نام، مدت زمان استفاده از آن و … اطلاع کسب کنند که در متن حاضر به جزئیات این بخش پرداخته شده ضمن اینکه نحوه ثبت نام، دریافت نوبت گارانتی ایران خودرو و نحوه استعلام گارانتی ایران خودرو نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

سپس فرد باید، شماره همراه خود را در کادر مربوطه، وارد کرده و برروی گزینه “دریافت کد تایید”، کلیک کند. با توجه به جدول زیر، در حالت عادی روغن‌ها (مثل روغن موتور، روغن گیربکس، روغن ترمز روغن هیدرولیک)، مایعات (مثل ضد یخ و مایع شیشه‌شور) و فیلترها (مثل فیلتر بنزین، فیلتر هوا، فیلتر روغن، فیلتر گاز و فیلتر اتاق) گارانتی ندارند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. موارد خارج از شمول گارانتی عمدتاً ناشی از نگهداری نامناسب خودرو توسط مالک یا راننده است، لذا مراقبت و نگهداری مناسب از خودرو نه تنها از خارج شدن خودرو از گارانتی جلوگیری می‌کند، بلکه موجب عمر بیشتر خودرو نیز خواهد شد.

بر اساس یک نظرسنجی گسترده بین حدود 1.1 میلیون مراجعه‌کننده به شبکه خدمات پس‌از‌فروش در سال 1394، علل عمده نارضایتی مشتریان، کمبود یا نبود قطعات یدکی، کیفیت پایین خدمات و تعمیرات و دریافت هزینه بالای خدمات و قطعات بوده است. تمامی این مسائل، در حالی است که گارانتی خودروها در ایران بخش مهمی از «قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو» به حساب می‌آید که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرده است. گارانتی ایران خودرو پوشش گسترده‌ای بر روی قطعات اصلی و حیاتی خودرو ارائه می‌دهد، از موتور و گیربکس گرفته تا سیستم‌های الکتریکی و بدنه. با رعایت شرایط گارانتی و انجام به‌موقع سرویس‌های دوره‌ای، مشتریان می‌توانند از مزایای این گارانتی به بهترین شکل بهره‌مند شوند و هزینه‌های تعمیرات خودرو را به حداقل برسانند. در عوض، قطعاتی مثل صفحه کلاچ، باتری خودرو، تسمه‌ها، شمع موتور، موتور خودرو، گیربکس، رنگ بدنه، تیغه برف پاکن، چراغ‌ها و… همگی در چک‌لیست برگه گارانتی وجود دارند.

علاقمندان به کسب اطلاعات درباره گواهی عدم خسارت خودرو می توانند، مقاله پیشنهادی در لینک زیر را مورد مطالعه قرار دهند. سپس، افراد، به نقشه ای هدایت خواهند شد که باید، در کادر جستجوی موجود برروی نقشه، استان و شهرستان مد نظر خود را تایپ کرده و آدرس نمایندگی مد نظر خود را از روی نقشه، پیدا کنند. نوع گارانتی های ایران خودرو با توجه به نوع کارت طلایی دریافت شده و قانون کیلومتر های در نظر گرفته شده به افراد اعلام می گردد تا مشتریان در موعد مقرر به محل مراجعه نموده و از خدمات گارانتی ایران خودرو استفاده کنند.

سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. در پایان این مطلب می توانید برای اطلاع از شرایط خرید اقساطی لوازم یدکی خودرو و راهنمای خرید لوازم ایمنی خودرو  و روی لینک ها کلیک و از این مقالات نیز بازدید نمایید.

البته هنوز بسیاری افراد از مفاد گارانتی خودرو باخبر نیستند و فکر می‌کنند هر ایرادی باید توسط خودروساز رفع شود. در حقیقت گارانتی خودرو در ایران بسیار سخت‌گیرانه و شکننده است و با اعمال کوچک‌ترین تغییری توسط مالک می‌تواند باطل شود. درصورتی‌که کیلومتر شمار توسط مشتری دست‌کاری شده یا از کار افتاده باشد و یا مقدار کارکرد خودرو توسط وی تغییر کرده باشد (بنا به تشخیص کارشناس فنی شرکت در هنگام پذیرش خودرو در نمایندگی مجاز)، گارانتی خودرو ابطال و مشخصات آن به کلیه نمایندگی‌های مجاز اعلام خواهد شد. چنانچه کیلومتر شمار خودرو بدون خواست یا دخالت مشتری از کار افتاده باشد، مشتری می‌بایست سریعاً و در اولین فرصت ممکن برای رفع عیب آن به نمایندگی‌های مجاز مراجعه نماید، در غیر این صورت گارانتی خودرو به‌صورت کامل ابطال خواهد شد. شایان ذکر است در اواخر سال ۱۴۰۰ فرمان هشت گانه ای جهت بهبود وضعیت صنعت خودروسازی صادر شد.

اگر خودرو گارانتی دارد، می‌توانید برای تعمیر یا تعویض قطعات معیوب به نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو مراجعه کنید. برای استفاده از گارانتی ایران خودرو، باید کارت گارانتی را به نمایندگی ارائه دهید. گارانتی خودرو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب و خرید خودرو، تأثیر بسزایی در رضایت مشتریان دارد. زیرا، علاوه‌بر تضمین کیفیت و ایمنی محصولات، به مشتریان اطمینان می‌دهد که در صورت بروز خرابی یا نقص در خودرو، تعمیرات و خدمات لازم به‌طور رایگان ارائه خواهد شد. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب به بررسی گارانتی ایران خودرو، مزایا و شرایط آن می‌پردازیم تا با اطلاعات کامل‌تری بتوانید خودروی مناسب خود را انتخاب و خریداری کنید.

به همین جهت خریدار ثانویه در زمان خرید خودرو، با وجود برخورداری از سند آزاد و کارت گارانتی، نمی‌تواند از مزایای گارانتی شامل ضمانت دو ساله و پیمایش ۴۰ هزار کیلومتر خودرو بهره‌مند شود. با طی مراحل فوق الذکر، فرد موفق خواهد شد، فعال بودن گارانتی ایران خودرو را استعلام کرده و در صورت فعال بودن گارانتی، پس از اخذ نوبت از نمایندگی های مجاز، برای دریافت خدمات مد نظر خود، مراجعه کند. یکی از اصلی ترین و مهمترین موضوعات در زمان خرید اطلاع از وضعیت گارانتی خودرو و استعلام فعال بودن گارانتی خودرو می باشد که معمولا به راحتی قابل دسترسی نیست. استفاده از خدمات و امکانات ارائه شده در شرکت ایران خودرو دارای شرایط خاص و ویژه ای است که کلیه مشتریان این مجموعه ملزم به رعایت این شرایط هستند. معمولا جزئیات مربوط به شرایط گارانتی ایران خودرو از طریق سایت این مجموعه به خریداران خودرو اطلاع داده می شود و این افراد باید مطابق با موارد اعلام شده در زمان مناسب به نمایندگی های ایران خودرو مراجعه نموده و خدمات لازم را دریافت کنند. سایت نوبت دهی خدمات پس از فروش شرکت ایران خودرو به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر لینک های ورود برای هر بخش توضیحاتی نیز ذکر گردیده تا افراد با استفاده از این اطلاعات بتوانند با آگاهی بیشتری از خدمات بهره ببرند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *