نقد و بررسی لاماری ایما خودرو جديد بازار ايران
این کراساوور نسخه ارتقا یافته و اسپرت دانگ فنگ T5 عادی است.تولید لاماری ایما از سال 1401 آغاز شده است و آرین پارس موتور تصمیم دارد تا تنوع تیپهای این خودرو را در آینده افزایش دهد. به نظر میرسد طراحان دانگ فنگ هنگام خلق فضای داخل لاماری ایما یا دانگ فنگ T5 Evo نیم نگاهی به محصولات مرسدس بنز داشتهاند، چرا که سبک کلی کابین این خودرو شبیه به خودروهای جدید مرسدس بنز است و دریچههای تهویه نیز به صورت کامل شبیه به دریچههای سیستم تهویه مرسدس طراحی شدهاند. فرمان خودرو لاماری ایما و اهرم تعویض دنده نیز شکیل، زیبا و مدرن طراحی شدهاند و فرمان نیز از نوع دیکات است. فاصله بین دو محور لاماری ایما نیز برابر با 2715 میلیمتر عنوان شده که خبر از فضای داخلی جادار و راحت برای این کراساوور اسپرت و مجلل میدهد. لاماری ایما از یک سقف پانوراما دو تکه بهره میبرد و با وجود اینکه قسمت جلویی آن بزرگ تر است، میتوان این قسمت را به صورت کامل باز کرد. در ماههای پیش رو دیگنیتی پرستیژ نیز به این رقابت افزوده خواهد شد تا نبرد کراساوورهای نیمه لوکس چینی شدت بیشتری به خود بگیرد.
فاصله محوری ۲۷۱۵ میلی متری نشان می دهد که این خودرو فضای قابل قبولی را در اختیار رانندگان می گذارد. فضای سرِ سرنشیان، فضای پا و ابعاد کلی خودرو به طوری است که افرادی با قد کمتر از ۱۹۰ سانتی متر، می توانند راحتی نسبتی را در لاماری ایما داشته باشند. همچنین در بخش بار با یک فضای استاندارد ۴۸۰ لیتری طرف هستیم که آنچنان تفاوتی را با سایر کراس اوورهای هم رده ندارد. شما هنوز درگیر حجم موتوری داداش ؟ حجم موتور مال 20 سال پیش بود مهم قدرت و گشتاور هستش که لاماری با حدود 200 اسب بخار قدرت موتور و نزدیک 300 نیوتن متر گشتاور اندازه ی موتور 6 سیلنر 3000 سی سی قدیمی داره قدرت تولید میکنه .
صدای جذاب موتور و هماهنگی خوب و موتور و گیربکس از جمله دیگر ویژگی های ایماست که با کاراکتر جوان پسند و اسپرت این خودرو سازگاری زیادی دارد. لاماری و دیگنیتی پرستیژ ۵ نفره از نظر حجم موتور و توان تولیدی با هم متفاوتند؛ البته هر دو شتاب ثبتشده تقریبا یکسانی دارند و این موضوع از اهمیت تفاوت حجم موتور (توان تولیدی و گشتاور) میکاهد. اکثر شهرها نمایندگی آرینموتور و لاماری ندارند به همین خاطر دسترسی به نزدیکترین نمایندگی برای ثبتنام و دریافت لاماری ایما آسان نیست. متأسفانه تولید و عرضه این خودرو با میزان تقاضای بازار متناسب نیست و ثبتنام آن محدود است.
خودرو لاماری ایما (LAMARI EAMA) یکی از زیباترین و بهروزترین شاسی بلندهایی است که در این سالها در ایران معرفی شده است. نام اصلی این شاسی بلند، دانگفنگ T5 Evo است و در ایران، شرکت آرین پارس موتور آن را با نام لاماری ایما عرضه میکند. این برند برای عرضه محصولات تولید داخل این مجموعه به کار میرود و نخستین محصول آن لاماری ایما است. لاماری ایما در واقع خودرویی از دانگ فنگ است که با نام دانگ فنگ T5 Evo شناخته میشود.
شرکت آرین پارس موتور در بهمن ماه ۱۴۰۰ قیمت خودرو لاماری را ۹۸۹ میلیون تومان اعلام کرد و اولین خودرو تولیدی لاماری با پلاک ملی روز یکشنبه ۴ اردیبهشت ماه ثبت شد. در حال حاضر قیمت لاماری پس از هر مرتبه نوسان قیمت خودروها در بازار، متغیر میشود و از در بازه قیمتی یک میلیارد و 700 تا دومیلیارد و 200 میلیون تومان متغیر است. در پیچ های مختلف پیست آزادی، سامانه کنترل پایداری به سبکی وارد عمل می شد که اختلالی در ادامه حرکت خودرو ایجاد نمی کرد و بیشتر در راستای حفظ مسیر رانندگی وارد عمل می شد. فرمان پذیری این کراس اوور جدید هم خوب و قابل قبول بود و سامانه فرمان کمکی برقی (EPS) ایما عملکرد مناسبی را داشت. ایما همچون بسیاری دیگر از کراساوورهای چینی بازار، به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز شده است.
در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. محتوای جمع و آوری شده نتیجه تست و بررسی اولیه خبرنگاران اسب بخار از لاماری ایما در پیست آزادی و تجربه رانندگی یک روز در شهر تهران و حومه آن است. در کابین لاماری ایما نیز خبری از دکمههای فیزیکی نیست و به جای آن از یک نمایشگر عریض و سرتاسری برای نمایش همزمان اطلاعات خودرو و سیستم سرگرمی استفاده شده است. طراحی لاماری ایما کاملاً مطابق با مد روز طراحی خودرو در دنیا انجام شده است که این موضوع با نگاه کردن به المانهایی مثل چراغهای جلو دوقسمتی (چراغهای اصلی مخفی در سپر) و چراغهای عقب بههم پیوسته مشخص است.
البته مدیرعامل شرکت آرین موتور اعلام کرده است که از پاییز سال 1401، سه آپشن هشداردهنده نقاط کور، دوربین 360 درجه و گرمکن صندلیهای جلو به لاماری ایما اضافه خواهند شد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید با توجه به این مسئله که رنگ مشکی و سفید طرفداران بسیار زیادی دارد، این رنگها با قیمت بالاتری به فروش میرسند. بنابراین، شما میتوانید با انتخاب رنگ مناسب رضایت خود را از خرید ماشین لاماری ایما افزایش دهید.
برخلاف ظاهر خارجی اسپرت و ماجراجویانه، داخل لاماری ایما حس و حال یک خودرو مجلل را به شما تلقین میکند. طراحی داخل لاماری ایما بسیار مدرن است و سعی شده جزئیات کابین بسیار مینیمال باشد. نمایشگرهای به هم پیوسته بخش بزرگی از داشبورد ماشین لاماری ایما را اشغال کردهاند که برای نمایش اطلاعات سیستم سرگرمی و مجموعه نشانگرها استفاده میشوند. کابین خودرو لاماری ایما براساس الگوی طراحی مینیمالیستی طراحی شده است، بنابراین دکمههای اندکی را در کابین خواهید دید. تجربه رانندگی با لاماری ایما یکی از نکات برجسته این خودرو است که بسیاری از رانندگان به آن اشاره میکنند. سیستم تعلیق پیشرفته و طراحی ارگونومیک کابین، به شما این امکان را میدهد که در طول سفرهای طولانی احساس راحتی کنید.
Forthing T5 EVO یا همان لاماری ایما به سرعت توانسته توجه علاقهمندان به خودروی پیشرفته در ایران را به خود جلب کند. ماشین لاماری با طراحی زیبا، امکانات و عملکرد مناسب، گزینهای عالی برای افرادی است که به دنبال یک خودروی خانوادگی یا شهری هستند. اصلا از یک ماشین جذاب و خفن دیگر چه میخواهید؟ از بهینه بودن مصرف انرژی و سوخت این ماشین گرفته تا شتاب مناسب، تمام آن چیزی است که برای رانندگی آسوده به آن نیاز دارید.
لاماری ایما در بازار کشور با محصولات مشابهی چون KMC K7 کرمان موتور، فونیکس تیگو ۷ پرو مدیران خودرو، فردا T5، دیگنیتی بهمن موتور و سوئیست DX3 سرشاخ خواهد شد. در این میان اما باید به ویژگیهایی چون ریمهای آلیاژی آلومینیومی ۱۹ اینچ، سانروف پانوراما، دوربین ثبت وقایع رانندگی، سیستم تصفیه هوای کابین، کنترل لمسی سیستم تهویه مطبوع و کول باکس، به عنوان مهمترین ویژگیهای این خودرو اشاره کرد. در نتیجه لاماری ایما توان و گشتاور خوبی در اختیار راننده قرار میدهد که به کمک گیربکس دو کلاچ نوع تر هفت سرعت به چرخهای جلو منتقل میشود. این روزها به نظر میرسد استفاده از هرگیربکس اتوماتیکی جز نسخههای پیچیدهتر دو کلاچ، بیشتر به عنوان یک ضعف در کارنامه یک خودروساز عمل کنند تا یک گزینه کم استهلاک و کم هزینهتر. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد.
آرین موتور طی سالیان اخیر با برند میتسوبیشی در بازار ایران شناخته شده است و در زمینه ارائه خدمات پس از فروش به محصولات میتسوبیشی و خودروهای نیمه سنگین جک، سابقه خوبی از خود بر جای گذاشته است. در ادامه نگاهی به برتریها و ضعفهای این خودرو در مقایسه با هرکدام از رقبا خواهیم داشت. لاماری ایما در مقایسه با دو نماینده بهمن موتور فیدلیتی پرایم و دیگنیتی پرایم ، عملکرد فنی بهتری را به نمایش میگذارد.
ارائه یک ترکیب دو رنگ کامل برای نمای داخلی این خودرو از سوی آرین پارس موتور، میتواند زیبایی بصری این خودرو را یک سر و گردن ارتقا دهد و همچنین در برابر رقبایی چون محصولات فونیکس که همگی با تریم دو رنگ ارائه میشوند، لاماری ایما را در رقابت مستقیم نگهدارد. خطوط شانه و شخصیت خودرو به اندازه سایر رقبا بارز و برجسته نیست و این مهم باعث میشود که ایما در نمای جانبی به سادگی قابل شناسایی از سایر رقبای هم وطن خود نباشد. چراغ پیوسته تمام LED عقب خودرو، بیشباهت به رقبایی چون دیگنیتی گروه خودروسازی بهمن یا فونیکس تیگو ۷ پرو نیست. البته منظور آن است که برای شناسایی این محصولات از یکدیگر، باید سواد خودرویی فراتر از یک فرد معمولی داشته باشید یا به اصطلاح عوام، ماشینباز باشید. بدون تردید برترین بخش طراحی نمای انتهایی لاماری را باید استفاده از چهار سر اگزوز کرومی حقیقی دایرهای شکل دانست که طراحی آن را به میزان زیادی به کراس اوورهای اسپرت امروزی، ساخت محصولات برتر جهانی نزدیک میکند.
نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه از نوع تَر (WDCT) به محور جلو این کراساوور اسپرت منتقل میشود. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی لاماری ایما هم بهترتیب برابر با 6.6 لیتر در صد کیلومتر و 9.5 ثانیه است. لاماری ایما هیبریدی و تیگو 7 پرو E پلاس دو رقیبی به شمار میروند که شرایط شبیه به هم دارند. نسخه بنزینی هر دو خودرو با تفاوتهای ظاهری محدود، حدود یک سال پیش از معرفی نسخههای هیبریدی وارد بازار شدند و هر دو خودرو در یک محدوده قیمتی به فروش میرسند.
صافکاری تهران در این مطلب هرآنچه که در مورد این ماشین نیاز دارید را از صفر تا صد در اختیار شما خواهد گذاشت. لاماری ایما مانند سایر خودروهای چینی یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ MIDDOT دارد و میتواند ۱۹۵ اسب بخار توان تولید کند. پیشرانه لاماری که توسط شرکت میتسوبیشی طراحی شده است، از سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) استفاده میکند و میتواند حداکثر گشتاور ۲۸۵ نیوتنمتر را تولید کند.
این درحالیست که وزن ایما به دلیل کلاس ابعادی کوچکترش اندکی سبک تر است و ترکیب این قدرت موتور با وزن کم و وجود گیربکس هفت سرعته دوبل کلاچ خیس باعث شده بود تا دست یابی به شتاب صفر تا صدی 10 الی 10.5 ثانیه در تهران ممکن شود. کیفیت مواد بهکاررفته در کابین خوب است، البته رودریها و قسمت زیرین داشبورد چندان تعریفی ندارند. در مجموع، میتوان گفت که لاماری در مقایسه با خودروهای همرده خود از نظر کیفیت مواد تفاوت چشمگیری ندارد. کراساوور لاماری ایما حرکت عرضی کمی دارد؛ همین امر باعث شده است که کابین پایداری بیشتر و سرنشینان آسایش بیشتری داشته باشند.
در قسمتهای مختلف داخل ماشین لاماری ایما بخشهایی برای قرار دادن وسایلی مثل موبایل، بطری آب، حوله و موارد دیگر قرار دادهاند و حتی کارخانه تولیدکننده لاماری ایما ادعا کرده که 37 قسمت مختلف برای قرار دادن وسایل در ماشین تعبیه شده است. در خودرو لاماری ایما یک سیستم امنیتی جالبی نیز به کار رفته است که اگر به هر دلیلی ترمزها در این ماشین کار نکند، با نگه داشتن کلید ترمز برقی به سمت بالا برای چند ثانیه، حالت توقف اورژانسی فعال شده و هر چهار چرخ را قفل میکند. خودروی چینی لاماری ایما یکی از سریعترین کراساوورهای صفر کیلومتر در بازار ایران است و ظاهری زیبا، عملکرد فنی خوب و پیشرانه قدرتمندی دارد. همچنین در میان خودروهای شاسیبلند با رنج قیمتی یک میلیارد، بهدلیل آپشنهای خوب، طراحی داخلی و خارجی جذاب و پشتیبانی خوب آرین پارس موتور میتواند یکی از گزینههای مناسب برای قشر جوان و اسپرتپسندها باشد. لاماری ایما هم بهرسم فعلی خودروهای چینی، یک قلب تپنده 1.5 لیتری توربو را در سینه دارد. این پیشرانه که توسط شرکت میتسوبیشی طراحی شده است و از سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) بهره میبرد، میتواند حداکثر قدرت 195 اسب بخار و حداکثر گشتاور 285 نیوتنمتر را تولید کند که در بین خودروهای چینی موجود در بازار کشورمان، کمنظیر است.
هر دو نسخه در بازار چین تحت برند دانگ فنگ به تولید میرسند و از یک پیشرانه 1.5 لیتری استفاده میکنند، اما موتور لاماری ایما به لطف سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) حدود 50 اسب بخار قدرت بیشتری را تولید میکند. گیربکس لاماری ایما نیز از نوع 7 سرعته دو کلاچه تر بوده و نسبت به گیربکس CVT دیگنیتی پرایم، عملکرد بهتری از خود نشان میدهد. در بخش امکانات رفاهی، اما دیگنیتی پرستیژ به دلیل برخورداری از گرمکن صندلیهای جلو، تنظیم برقی صندلی جلو، دوربین 360 درجه و سنسور جلو در رده بالاتری نسبت به لاماری ایما قرار میگیرد. همانطور که اشاره شد، لاماری ایما در واقع همان دانگ T5 Evo است و پسوند اوو در اسم این خودرو نمایانگر این است که ماشین لاماری، نسخهای ارتقا یافته از دانگ فنگ T5 فردا موتور است و در زمینه امکانات باید بهبودهایی در این خودرو صورت گرفته باشد. علاوه بر موارد گفته شده، لاماری ایما در تست تصادف موسسه CNCAP چین موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی شده است.
در ایران آرین موتور این خودرو را با برند لاماری و نشان گوزن معرفی کرد که با توجه به بازخوردهای کاربران در رسانههای مختلف، به نظر میرسد نام و نشان لاماری تأثیر مناسبی بر مشتریان ایرانی داشته است. با توجه به سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل و ارتفاع پایین این کراساوور نسبت به زمین، نمیتوان از لاماری ایما هیبریدی به عنوان یک خودروی آفرودی استفاده کرد. در نقد و بررسی لاماری صفر تا صد از زبان متخصصان، به بحث طراحی داخلی و خارجی لاماری میرسیم. در این رابطه باید بگوییم که نقطه نظرات متنوع است و هرگز نمیتوان گفت که نقطه نظر یک کارشناس بر دیگری برتری دارد. برخی از کارشناسان به این مسئله اشاره میکنند که دکمههای لاماری به طرز افراطی از ساختار داخلی خودرو حذف شدهاند که حتی برخی از آنها بر این عقیده هستند که این یک اپیدمی است که در میان خودروسازان رواج دارد.
بهمن ماه 1400 شرکت آرین پارس موتور اولین کراساوور مونتاژی این شرکت با نام لاماری ایما را رونمایی کرد. این کراس اوور در اردیبهشت ماه 1401 با قیمت 989 میلیون تومان راهی بازار شد و در زمره کراس اوورهای تک دیفرانسیل بازار جای میگیرد. این درحالیست که قبل از بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی، قرار بود میتسوبیشی اکلیپس توسط آرین موتور مونتاژ شود. با توجه به گرانی سوخت های فسیلی در سراسر جهان و افزایش آلودگی هوا در کلانشهر ها، عرضه و استفاده از خودرو های برقی یا هیبرید بیش از پیش رونق گرفته است . کشور خودمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شرکت های خودروسازی و یا حتی وارد کننده نیز قدم های مهمی در این زمینه برداشته اند.
لاماری و دیگنیتی توسط دو شرکت بزرگ و نامآشنای بهمن و آرینموتور به بازار عرضه شدهاند و کیفیت خدمات پسازفروش تقریبا یکسانی دارند. بخش داخلی لاماری دارای یک تریم چرم مصنوعی بسیار باکیفیت است؛ ازاینرو از نظر نمای داخلی شباهت بسیاری به خودروهای بنز دارد. دکمهها و کلیدهای داشبورد و فرمان هم به بهترین شکل ممکن طراحی شدهاند و بسیار زیبا و جذاب هستند. استفاده از تریم پلاستیکی بر دامن خودرو تنها در بخش انتهایی خودرو قابل رویت است که در کنار چهار سر اگزوز واقعی گرد، بر ویژگیهای اسپرت آن تاکید میکند چرا که ایما یک کراس اوور شهری اسپرت است که همانند همه رقبای هم کلاس خود، قابلیتی برای آفرود ندارد. یکی از برترین ویژگیهای لاماری ایما در بخش ایمنی، احتملاا کسب پنج ستاره ایمنی در تستهای رانندگی C-NCAP کشور چین خواهد بود که نشان از توجه سازندگان این خودرو به مبحث ایمنی سرنشینان در طراحی ابتدایی شاسی و ساختار اتاق خودرو است. دومین المان استفاده از دریچههای دایرهای خروجی سیستم تهویه مطبوع، قرارگرفته بر یک تریم بزرگ افقی به رنگ نقرهای در سراسر طول داشبرد است که ظاهر دو رنگ داشبرد دو جنس این خودرو را آشکار میکند.
بهعنوان کلام آخر میتوانیم خرید لاماری را به افرادی توصیه کنیم که خیلی در قیدوبند آپشنهای رنگارنگ نیستند اما به طراحی ظاهری بهروز و عملکرد فنی مناسب اهمیت میدهند. در هنگام خرید خودرو برای اطمینان از وضعیت سلامت فنی و بدنه ماشین حتما از کارشناسی خودرو همراه مکانیک کمک بگیرید. لاماری ایما یکی از جدیدترین خودروهای بازار است که به دلیل چهره جذابش، در همین مدت کوتاهی که از معرفی آن میگذرد خیلی مورد توجه قرار گرفته است. به همین بهانه، این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک را به بررسی لاماری ایما اختصاص دادهایم و میخواهیم باهم مشخصات، مزایا و معایب این کراساوور جدید بازار را بررسی کنیم.
البته که نبود تیپ ترونیک در هنگام معکوس های دستی به وضوح احساس می شود و در هنگام سرپایینی ها هم به خاطر سبک کردن جعبه دنده، نبود قابلیت تیپ ترونیک تا حدی آزاردهنده است. وزن خالص لاماری ایما ۱۵۵۰ کیلوگرم اعلام می شود و به این ترتیب، بیشترین بازدهی توان نسبت به وزن خودروهای مونتاژی و داخلی، در این کراس اوور است. این کراس اوور به باک ۵۵ لیتری بنزین مجهز بوده و در حالت بهینه می تواند مصرف سوخت کمتر از ۷٫۵ لیتر را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد. لاماری ایما خودرویی است که با هدف جذب خریداران جوان طراحی شده است اما این به معنی فراموشکردن خانوادهها نیست.
اما مسئولین شرکت آرین موتور در تلاشاند که با شرکت چینی به توافق برسند و مدت گارانتی را افزایش دهند. اما این احتمال وجود دارد که در فروردین ۱۴۰۱، این کراس اوور جدید با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان به بازار بیاید. وجود پیشرانه قدرتمند و گیربکس دوکلاچه سبب خواهد شد که لاماری ایما یک کراساوور چابک باشد، آنهم در بازاری که از کراساوورهای نهچندان سریع انباشته شده است.
بهغیر از این، قدرت موتور و واکنش سریع آن در هنگام شتابگیری، رانندگی را لذتبخشتر میکند. در شهرهای شلوغ و ترافیکی، قابلیت مانور بالا و فرمانپذیری دقیق ایما به رانندگان کمک میکند تا به راحتی در میان ترافیک حرکت کنند. از این رو شاید بتوان گفت که لاماری تی 5 به سبب طراحی خاص ظاهری و مشخصات فنی خود میتواند از شانس رقابت بالایی در این کلاس برخوردار باشد، هرچند که احتمالا کمبود تیراژ عرضه و ضعف خدمات پس از فروش، چالش اصلی مشتریان خودروهای کم تیراژ چینی خواهد بود.
این چراغ ها به وسیله نواری زاویه ای شکل به اسپلیتر ها نزدیک شده اند که جلوه خوبی را ایجاد کرده است. چراغ های اصلی لاماری هیبرید درون قابی مشکی رنگ و درون سپر قرار گرفته که موجب نوردهی بهتر این خودرو شده است. با این حال عدم تجهیز به قابلیت تعویض دستی دندهها (تیپ ترونیک)، قابلیتهای این مجموعه فنی پرتوان به صورت صد در صد قابل استخراج نیست که تا میزان بسیار زیادی از حس سواری اسپرت خودرو کم میکند. در نتیجه راننده برای استفاده از دنده معکوس تنها باید به فشار پا بر پدال گاز بسنده کرده و با تعویض دندههای سریع رو به بالا در حالت سواری سرگاز کنار آید. نبود حالت تیپ ترونیک برای تعویض دنده هم یکی از معایب و به عبارتی کم کاری های کمپانی سازنده برای این تیپ لاماری ایما به حساب می آید. اما با این وجود جای خالی تعویض دنده تیپ ترونیک در این کراس اوور آرین موتور احساس می شود.
به طور مثال پس از آن که شرکت آرین پارس موتور لاماری ایما و لاماری ایما ایکس را معرفی کرد به سراغ لاماری ایما هیبرید رفته است تا هم در این راستا قدم هایی برداشته باشد و هم اعضای خانواده لاماری ایما را تکمیل کند. در بحث طراحی داخلی می توان گفت که به خاطر سبک اجزای کابین ایما، می توان حس اسپرت و به روز بودن را از این کراس اوور دریافت کرد. در مورد متریال کابین هم باید گفت که این کراس اوور جدید، حس قابل قبولی را به سرنشیان در زمینه کیفیت می دهد.
البته که در زمان بررسی، دو سرنشین داخل خودرو بوده و با توجه به فشارهای در طول تست، جعبه دنده دو کلاچه این کراس اوور در بهترین شرایط دمایی خود حضور نداشته است. با این حال می توان احتمال داد که این کراس اوور در حالت ایده آل، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۹.۵ ثانیه ثبت کند. در واقع ماشین لاماری ایما یک خودرو چینی اقتصادی به شمار میرود که طراحی ظاهری بسیار زیبایی دارد و قوای محرکه آن نیز بسیار رضایت بخش است.
بسیاری از نمایندگیها امکان تست رانندگی را فراهم میکنند که میتواند به شما در ارزیابی بهتر عملکرد و راحتی خودرو کمک کند. لاماری برخلاف سایر خودروهای چینی اصلا قیافهای چینی ندارد و از نظر ظاهری در کلاس بالایی قرار دارد. این خودرو دارای یک موتور میتسوبیشی ۱.۵ لیتری توربو است و از نظر کیفیت موتور نسبت به خودروهای کرهای امتیاز بهتری میگیرد. استفاده از پلاستیک پیانویی در بخش کنسول وسط و همچنین دسته دنده کریستالی این خودرو، طراحی لوکس این خودرو را تکمیل می کند. در پایین بخش دنده می توانیم به وجود محفظه خنک کننده اشاره کنیم که قابلیت خوبی است که این خودرو برای سرنشینان فراهم کرده است.
ماشین لاماری ایما خودرویی است که در سال 2020 و در حاشیه نمایشگاه گوانجو معرفی شد. لاماری ایما از فوریه 2021 وارد بازار جهانی شد و طی مدت بسیار کوتاهی 52 هزار دستگاه از آن به فروش رسید. نام اصلی این کراساوور آرین موتور، دانگ فنگ T5 Evo است که تحت برند لاماری وارد بازار ایران شده است. طی چند سال گذشته و به واسطه تحریمهای اعمال شده بر صنعت خودروسازی کشور، محصولات مختلفی با تغییر برند روانه بازار ایران شدهاند که خودرو لاماری ایما هم از این قاعده مستثنی نیست. برای مثال میتوان به دو کراساوورهای بهمن موتور اشاره کرد که در حقیقت محصولاتی از برند دانگ فنگ و جتور هستند. کرمان موتور نیز محصولات جدید خود را با نام تجاری خود، یعنی KMC به بازار فرستاده است.
طراحی خودروی لاماری ایما با هدف جذب قشر جوان جامعه انجام شده است؛ البته تولیدکنندگان این خودرو خانوادهها را هم فراموش نکردهاند. کابین لاماری فضای بزرگ و مناسبی دارد میتواند گزینهای عالی برای مسافرتهای خانوادگی باشد. قوا محرکه لاماری هیبرید از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به همراه یک موتور برقی تامین می شود که می تواند نهایت قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۰۰ نیوتن متر را از طریق یک گیربکس اتوماتیک از نوع ECVT به چرخ های جلو منتقل کند. برای خودرویی که به کم بودن آپشنها مشهور شده است، ایما نمای داخلی با جلوهای بسیار مدرن دارد.
طراحی اسپرت و خشن این خودرو بهخوبی میتواند نظر هر بینندهای را به خود جلب کند. در نما جانبی یک خط طراحی وجود دارد که از گلگیر جلو شروع شده و تا گلگیر عقب ادامه می یابد. رکاب های لاماری ایما هیبرید نسبت به نسل های قبلی این خودرو تغییر کرده است و طراحی آن جذاب تر شده است.
یکی از مهمترین مواردی که باعث شده است استفاده از خودرو لاماری مد نظر قرار گیرد، قدرت موتور لاماری است. سرعت و شتاب کراس اور لاماری بسیار بالاست و این خودرو را میتواند با خودروهای پر قدرت مقایسه کرد. بررسی ماشین لاماری مسئلهای است که تمامی افراد باید آن را مد نظر قرار دهند و آپشنهای لاماری را بررسی کرده و سپس، برای خرید لاماری اقدام نمایند. در نمای عقب لاماری ایما، چراغ های پیوسته و دو خروجی اگزوز دو تایی، نظرها را به سمت خود می کشاند.
در حال حاضر نیز لاماری هیبرید، دقیقاً رقیب مستقیم تیگو 7 پرو E پلاس محسوب میشود. غیر از این محصولاتی همچون تیگو 8 پرو E پلاس، هاوال H6 و تویوتا کرولا کراس هیبرید نیز در دسته کراساوورهای هیبریدی بازار قرار میگیرند که از لحاظ قیمتی، گرانتر از نماینده لاماری هستند و توانایی رقابت با لاماری ایما هیبرید را دارند. ماشین لاماری ایما یا همان دانگ فنگ T5 Evo خودرویی بهروز محسوب میشود و در سال 2021 توسط یکی از زیرمجموعههای دانگ فنگ به نام فنگ ژینگ معرفی شده است. همانطور که اشاره شد، این خودرو در حقیقت نسخهای تغییر یافته از دانگ فنگ T5 است که در سال 2018 معرفی شد. نکته جالب در خصوص لاماری ایما، عرضه همزمان نسخه اصلی یعنی دانگ فنگ T5 توسط خودروسازی فردا است. هرچند خودروی مذکور برخلاف لاماری ایما، چندان اسپرت نیست و بیشتر یک کراساوور خانوادگی محسوب میشود.
استفاده از ترکیب رنگ مشکی و قرمز در قسمت داشبورد و فرمان فضای مدرنی به داخل کابین بخشیده است. در داخل کابین چیزی که بیشتر از همه توجه ها را به خود جلب می کند استفاده از تریم دورنگ مشکی و فسفری است که نما بسیار زیبایی را به این خودرو داده است. در نما عقب لاماری ایما HEV شاهد کمترین تفاوت نسبت به نسل های قبلی این خودرو هستیم.
فرمان سه شاخه اسپرت D-Cut خودرو با تریم دو رنگ مشکی و آلومینیومی مات، با تریم کلی نمای داخلی کابین و بخش میانی داشبرد کاملا هماهنگ است. تریم مشکی پیانویی براق بر کنسول میانی به همراه دوخت بخیه قرمز رنگ رودریها و صندلیها و البته روشنایی مجموعه ادوات کنترلی روی کنسول میانی همخوانی بسیار خوبی دارد. مجموعه نشانگرهای پشت فرمان یک نمایشگر تمام دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی است که ابعادی دقیقا برابر با سیستم مولتی مدیا تمام لمسی خودرو دارد.
دیدگاهتان را بنویسید