بررسی خودرو پژو 407

پژو 407 اتوماتیک ماشین پژو 407 اتوماتیک : مشخصات پژو 407 اتوماتیک

اگر به‌دنبال خودرویی اسپرت با عملکرد فنی قابل‌قبول هستید، پژو ۴۰۸x گزینه خوبی برایتان خواهد بود. این سدان خوش هیبت فرانسوی از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲۰۰۰ سی سی نیرو دریافت می‌کند. شتاب صفر تا صد پژو ۴۰۷ برابر با ۱۰.۵ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم ۲۰۷ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. پژو ۴۰۷ مانند دیگر مدل اتومبیل های این کمپانی از طراحی ظاهری جذابی برخوردار بوده و این نقطعه قوت تاثیر بسزایی در نگاه مشتری و مورد پسند بودن آن دارد. در اتوبان ها و جاده ها شتاب گیری فقط با معکوس های ناگهانی قابل انجام است و قدرت مانور راننده به دور موتور 4000 الی 6000 محدود شده است. خودروی وارداتی پژو ۴۰۷ به راحتی و بر اساس دلایلی که گفتیم در لیست خودروهای شکست خورده‌ای مانند سوزوکی کیزاشی و سیتروئن C5 قرار گرفت. عوامل بسیار موجب شـدند که این خودرو در رقابت با خودروهای کره‌ای و ژاپنی به راحتی بازنـده شـود و امروز افراد کمی به خرید آن تمایل داشتـه باشنـد. امروز به سراغ یکی از بازماندگان این گربه‌سان مغرور آمده‌ایم تا ببینیم آیا شکست این مدل در کشور فقط به علت قیمت‌گذاری نامناسب و بدنامی برند پژو در کشور “بدلیل تولید امثال RD” بوده!

صندوق عقب به اندازه ی کافی برای کلاس سدان های بزرگ جا داشته و دسترسی آن مناسب است. آپشن هایی که این خودرو داشت، در بین رقبای هم قیمت خود منحصر به فرد بود.در بخش ترمز و پایداری باید به سیستم های ABS و EBA و EFB و REF و ESP و ASR اشاره کرد. گفتنی است که در آن زمان رقبای ۴۰۷ تنها دارا سیستم ترمز ضدقفل یا همان ABS بودند.

پژو ۴۰۷ یک خودروی سدان سایز متوسط محصول برند خوشنام فرانسوی یعنی پژو بوده که در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار رونمایی شد. این محصول در دسته سدان‌های سایز متوسط قرار گرفته به عنوان جایگزینی برای پژو ۴۰۶ معرفی و روانه بازار شد و پس از چند سال جای خود را به پژو ۵۰۸ داد. قیمت گذاری بالای ایران خودرو و عرضه محصولات جذاب تر و ارزان تر از دلایل عدم استقبال این خودرو در زمان واردات آن بین سالهای 87 تا 90  است.

جالب است بدانید که برخلاف تصور عموم،ایران خودرو هیچ کدام از مدل‌های این خودرو را نساختـه و مونتاژ نکـرده است. پژو ۴۰۷ در قالب بدنه‌های سدان، کوپه و استیشن واگن به همراه دو نوع پیشرانه دیزلی و بنزینی روانه بازار شـد. جالب است بدانید که از سال ۲۰۰۸ فقط نمونه سدان این خودرو وارد ایران شـد. ۴۰۷ خودرویی محبوب در میان مشتریان بـود، اما قیمت بالای آن موجب شـد تا شاهد استقبال گستـرده خریداران ایرانی از پژو ۴۰۷ نباشیم. قدرت این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (AT) ساخت آیسین به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

مهم‌ترین نقطه ضعف این خودرو را می‌توان قیمت بالا نسبت به خودروهای هم رده چینی در آن زمان و در دسترس نبودن لوازم یدکی آن دانست. خیر؛ پژو ۴۰۷ برخلاف تصور بسیاری افراد، خودرویی وارداتی است که در ایران مونتاژ و تولید نمی‌شود. سیستم تعلیق جلوی این خودرو از نوع مک‌فرسون و سیستم تعلیق عقب آن از نوع تورشن بیم است. سیستم مک‌فرسون طراحی ساده و کارآمدی دارد و ضربات ناشی از دست‌اندازها را تا حد زیادی جذب می‌کند. شاید یکی از ضعف‌های این خودرو را بتوان استفاده از سیستم تورشن بیم در محور عقب عنوان کرد که پایداری کمی دارد. با توجه به اینکه این خودرو طبق استاندارد آلایندگی یورو ۶ تولید شده است و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، می‌توان آن را یکی از خودروهای دوستدار محیط‌زیست کمپانی پژو دانست.

این خودرو با دو نوع گیربکس ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتومات عرضه شده است. خودروهای پژو سری ۴ ثابت کردند، یک خودروی دیفرانسیل جلو هم می تواند جذاب باشد. پایین بودن استهلاک یک خودرو یکی از مهم ترین مزایای آن محسوب می‌شود و این موضوع ارتباط مستقیمی با کیفیت متریال بکار رفته در آن دارد. ۴۰۷ به عنوان خودرویی با استهلاک پایین یکی از موارد تقریبا اقتصادی به شمار می‌رود و هزینه نگه داری مناسبی را برای فرد متحمل می‌شود. نکته مثبت دیگر در این قسمت به طراحی هوشمندانه لولاهای درب صندوق باز می‌گردد که به هیچ عنوان فضایی از محفظه داخلی صندوق را اشغال نمی‌کنند و در نتیجه هنگام بستن صندوق با مشکل برخورد لولای درب با وسایل مواجه نمی‌شویم.

فقط حیف که با فشردن پدال گاز آن قدرتی که انتظار داریم احساس نمی‌شود وگرنه می‌توانستیم از یک رانندگی هیجانی و در عین حال راحت لذت ببریم. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، پژو ۲۰۷ به عنوان یکی از خودروهای پرفروش شرکت ایران خودرو توانسته بسیاری از سرمایه‌گذاران و مصرف کنندگان حوزه خودرو را به خود جذب کند. مصرف سوخت ترکیبی پژو ۴۰۸x حدود ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای کراس‌اووری با این ابعاد، مناسب به نظر می‌رسد. پژو ۴۰۸x یک باک ۵۱ لیتری دارد و می‌توانید بیش از ۸۰۰ کیلومتر را با آن طی کنید. شتاب پژو ۴۰۷ در نسخه دستی حدود ۹.۵ ثانیه و در تیپ اتوماتیک حدود ۹.۵ ثانیه بوده که اعداد مناسبی برای این خودرو هستند. همچنین لازم به ذکر است که مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در نسخه دستی ۸.۱ لیتر و در نسخه اتوماتیک حدود ۸.۶ لیتر اعلام شده است.

مصرف سوخت پایین و استاندارد آلایندگی بورو 4 از نکات قوت پژو 407 است ولی متآسفانه از این  خودرو در ایران استقبال زیادی نشد . ایران خودرو مدل فول آپشن پژو 407 را در سال 1383 به قصد تست بازار و تولید خط مونتاژ وارد کرد ولی به دلیل استقبال کم در ایران و توقف تولید در فرانسه ادامه پیدا نکرد. پژو ۴۰۷ با دارا بودن امکانات و آپشن های ایمنی مختلفی از جمله سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری، و مجهز شده به شش ایربگ در لیست اتومبیل های با ایمنی بالا قرار می‌گیرد.

ضمناً عایق‌بندی مناسب کابین هم از دیگر نکات مثبت پژو 407 است و حداقل در سرعت‌های عادی صدای آزاردهنده‌ای به کابین نفوذ نمی‌کند. پژو 407 در زمان خودش طرح زیبا و خاصی داشت و با چراغ‌های کشیده جلو و حذف جلو پنجره، ظاهر بسیار مدرن‌تری نسبت به 406 های قبلی (که شبیه به پژو پارس خودمان بودند) پیدا کرده بود. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. بیت ران یک رسانه مستقل درباره صنعت حمل و نقل است که سعی می کند با اصول حرفه ای روزنامه نگاری مانند انصاف و دقت به پوشش وقایع مختلف این صنعت بپردازد. این رسانه سعی دارد تا با دید تحلیلی وقایع را کنکاش کرده و با یک بررسی دقیق و فنی محصولات را معرفی کند.

حال که مزایای پژو ۴۰۷ را مطرح کردیم، نوبت آن رسیـده که در مورد معایب این خودرو هم صحبت کنیم. محدودیت واردات ۴۰۷ باعث شـد که خدمات پس از فروش آن در ایران وضعیت مناسبی نداشتـه باشد. این موضوع همچنین موجب شـد که لوازم یدکی این خودرو نسبتا کمیاب و گران قیمت باشد. پژو ۴۰۷ یک سدان نسبتا زیبای فرانسوی است که یک پیشرانه چهار سیلندر به حجم ۲۰۰ سی سی دارد. بیشترین قدرت پیشرانه مذکور برابر با ۱۴۳ اسب بخار نیرو در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. این خودرو یک جعبه دنـده چهار سرعته دارد که با پیشرانـه آن همراه شـده است و نیرو را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

در نمای عقب با چراغ هایی طرف هستیم که در هیچ خودروی دیگری تکرار نشده است. کاپوت کشیده است و خطوط طراحی آن سال های پژو ( همچون ۲۰۶ و ۲۰۷ ) روی کاپوت رعایت شده است. دماغه طویل، فاصله محوری زیاد و ظاهر کوچک صندوق همان مشخصه های ۴۰۵ و ۴۰۶ است که در این خودرو هم ادامه یافته است. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است.

از جمله مهمترین مزیت‌های پژو ۴۰۷ می‌توان به مواردی همچون طراحی ظاهری مناسب، کابین جادار، امکانات رفاهی مطلوب، ایمنی بالا، عملکرد فنی قابل قبول اشاره کرد. از سوی دیگر محدودیت واردات این محصول سبب شده تا خدمات پس از فروش آن در بازار ایران چندان گسترده نبوده و لوازم یدکی آن نسبتا کمیاب و گران قیمت باشد که این مسئله ممکن است مشکلاتی را برای مالکان آن در پی داشته باشد. این خودرو یک سدان خانوادگی است که در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ به وسیله کمپانی فرانسوی پژو تولید شـد. ۴۰۷ از سال ۱۳۸۴ در نمایشگاه‌های خودروی ایران حضور داشت و سرانجام ایران خودرو در سال ۱۳۸۷ این سدان فرانسوی را وارد بازار کرد. بیمه دات کام در این مقاله به بررسی پژو ۴۰۷ می‌پردازد و مشخصات فنی، ظاهری، معایب و مزایای آن را با شما در میان می‌گذارد. در نمای جانبی نیز با حالت آشنای فریم پنجره‌ها به ویژه در قسمت شیب شیشه جلو و سبک طراحی ستون c مواجه می‌شویم که یادآور نمای بغل پژو ۲۰۶ خواهد بود.

حجم صندوق عقب هم یکی از مسائل مورد توجه برای خانواده‌ها است، که از فضای کافی برخوردار است. صندوق عقب پژو ۴۰۷ حجمی برابر با ۴۰۷ لیتر دارد، هر چند بسیار بزرگ محسوب نمی‌شود اما فضای کافی برای جای دادن بار و وسایل را دارا است. به طور کلی طراحی داخلی این ماشین جلوه مدرن و جذابی ندارد اما کابین داخلی جادار و متریال نسبتا مناسبی که در ساخت این خودرو به کار گرفتـه شده است، می‌تواند رضایت مشتریان را به دست آورد. در قسمت معرفی peugeot 407 عنوان شد که طی سه سال واردات این خودرو، کمتر از دو هزار دستگاه 407 توسط ایران خودرو یا اشخاص متفرقه وارد کشورمان شدند. بخشی از این مساله به دلیل حضور رقبای قدرت‌مندی هم‌چون کیا اپتیما و عدم تمایل مشتریان به خرید خودرو 407 بود. بخشی دیگر از این واردات محدود نیز به بازاریابی ضعیف ایران خودرو مربوط می‌شود که این مورد را نیز می‌توان یکی از معایب پژو 407 عنوان کرد.

در روزهای پایانی سال ۱۳۸۷ شرکت سیتکو زیرمجموعه ی ایران خودرو برای معرفی جدیدترین محصول پژو در ایران از خبرنگاران دعوت کرد تا یک روز را با این اتومبیل رانندگی کرده و آن را بیازمایند . این اقدام که برای اولین بار به این صورت در کشور انجام شد باعث شد تا این اتومبیل به خوبی در نشریات معرفی گردیده و علاقمندان به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد ۴۰۷ بیابند. مسیری که برای تست ۴۰۷ انتخاب شده بود از اصفهان آغاز شده و انواع راه ها از اتوبان گرفته تا جاده های ناهموار را شامل میشد. کل مسیر حدود ۳۰۰ کیلومتر بود و خبرنگاران حق انتخاب بین هر دو نوع اتوماتیک و دنده ای را داشتند، گزارشی که میخوانید حاصل تجربه ی رانندگی با ۴۰۷ در دو نوع دنده ای و اتوماتیک در این مسیرهاست. راننده در سرعت های بسیار بالا نیز کنترل کامل بر خودرو دارد و بعد از چند دقیقه رانندگی هر راننده ای جرأت انجام مانورهای سنگین را پیدا میکند. سیستم ESP عالی اتومبیل نیز تا حدی منطقی اجازه کارهای خطرناک را به اتومبیل میدهد ولی به محض جدی شدن خطر در چند ثانیه این سیستم با کنترل مجزای ترمزها اتومبیل را به مسیر بازمیگرداند.

برخلاف سیتروئن C5X که باید برای تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو از دکمه‌های فیزیکی استفاده کنید، در پژو ۴۰۸x تنظیم سیستم تهویه از طریق نمایشگر انجام می‌شود که ممکن است هنگام رانندگی کمی باعث حواس‌پرتی راننده شود. این خودرو در دو تیپ اتوماتیک و دنده‌ای روانه بازار ایران شد اما هیچگاه نتوانست موفقیت بی چون و چرایی که دیگر شیرهای این شرکت فرانسوی در ایران کسب کردند را بدست آورد. اکنون این خودرو تنها به صورت کارکرده با مدل‌های عمدتا ۲۰۰۸ در بازار ایران حضور داشته و چندان طرفداران زیادی هم ندارد. پژو ۴۰۷ یک خودروی سدان سایز متوسط محصول شرکت فرانسوی پژو است که در سال 2003 برای اولین بار رونمایی شد.

این خودرو که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، به‌دلیل طراحی منحصربه‌فرد و فناوری‌های پیشرفته، جایگاه ویژه‌ای در بازار جهانی پیدا کرده است. پژو ۴۰۸x که نسخه‌ای متفاوت از ۴۰۸ سدان به‌حساب می‌آید، قرار است نیمه اول سال ۱۴۰۴ توسط ایران‌خودرو وارد بازار ایران شود. انتظار می‌رود که این خودرو بتواند همچون سایر محصولات کمپانی محبوب پژو، توجه خریداران ایرانی را جلب کند.

پژو ۴۰۸x علاوه‌بر طراحی جذاب، از نظر فنی هم عملکرد قابل‌توجهی دارد؛ به همین خاطر انتظار می‌رود کراس‌اوور جدید پژو بتواند توجهات زیادی را به خود جلب کند. طول پژو ۴۰۸x برابر با ۴,۷۰۵ میلی‌متر، عرض آن ۱,۸۵۹ میلی‌متر و ارتفاعش ۱,۵۰۲ میلی‌متر است؛ این خودرو به‌صورت کشیده طراحی شده و همین باعث شده است که هیبت چشمگیری داشته باشد. فاصله محوری خودرو ۲,۷۸۷ میلی‌متر است که علاوه‌بر افزایش تعادل، پایداری و تأمین فضای کافی برای سرنشینان، باعث بهبود کیفیت سواری و فرمان‌پذیری خودرو هم می‌شود. در زمستان سال جاری (۱۴۰۳)، ایران‌خودرو اعلام کرد که در نیمه اول سال ۱۴۰۴، دو هزار دستگاه از این مدل را وارد بازار ایران خواهد کرد.

همچنین پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما مدل ۱۴۰۳ در بازار آزاد به قیمت ۸۸۶ میلیون تومان معامله می‌شود این در حالی است که قیمت کارخانه این مدل پژو ۲۰۷ حدود ۶۷۵ میلیون تومان ارزش گذاری شده است. شتاب صفر تا صد پژو ۴۰۷ برابر با ۱۰.۵ ثانیه است و بیشترین سرعت آن ۲۰۷ کیلومتر بر ساعت است. همچنین میانگین مصرف سوخت این سدان فرانسوی چیزی حدود ۸.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. در ادامه مشخصات پژو ۴۰۷ را در جدولی آورده‌ایم تا تصویر بهتری از مشخصات فنی این خودرو داشتـه باشید.

این خودرو کمی کشیده و پهن طراحی شده به صورتی که طولی در حدود ۴ مترو ۶۰ سانت و عرضی در حدود یک متر و ۸۰ سانت دارد. از آنجا که همیشه راحتی یکی از المان های مدنظر پژو برای تولید خودرو های خود بوده، پژو ۴۰۷ نیز از آن مستثنا نیست. این خودرو به گونه ای طراحی شده که سرنشینان عقب جای پای کافی داشته باشند. با اینکه پژو برای داشتن ۴۰۷ جذاب، بسیار بروی طراحی خارجی و داخلی مدرن آن مانور داده بود اما در ایران چهره بیرونی آن یکی از ضعف های بزرگ این خودرو محسوب میشود. حتی برخی از کارشناسان بر این باور هستند که یکی از دلایل اصلی شکست این خودرو در ایران طراحی متفاوت آن است.

با همان نگاه اول به بدنه ۴۰۷ خیلی زود متوجه می‌شوید که این سدان فرانسوی به کمپانی پژو تعلق دارد. در ابتدا قرار بـود ۴۰۷ جایگزینی برای پژو ۴۰۵ باشد، اما با توجه به سیاست‌های ایران خودرو نه تنها پژو ۴۰۵ کنار گذاشتـه نشد، بلکه تولید پژو ۴۰۷ هم چند سال بعد متوقف شـد. ایران خودرو اولین بار، پژو ۴۰۷ را در ششمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در سال ۱۳۸۳ به نمایش گذاشـت. با توجه به محدودیت واردات خودرو در آن سال‌ها، همچنین طراحی جدید و نسبتا غیرعادی این خودرو، ۴۰۷ مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

با وجود این از سادگی نمای کناری 407 با اعمال این تغییرات تا حدودی کاسته شده است. در بخش عقب پژو ۴۰۷ شاهد طول کوتاه درب صندوق و چراغ‌های یک تکه با فرمی نسبتا ساده و بزرگ در دو طرف آن هستیم که حالتی شبیه به سدان‌های فست بک را برای این محصول فرانسوی رقم زده است. به‌طور کل سبک طراحی ظاهری پژو ۴۰۷ تا تقریبا جذاب از آب درآمده و توانسته است نیازهای بصری مشتریان را تا حد امکان برآورده سازد. پژو ۴۰۸x (یا همان پژو ۴۰۸ جدید) کراس‌اووری کوپه است که به لحاظ طراحی بین سدان، هاچ‌بک و شاسی‌بلند قرار دارد.

برخی خودروهای با اندازه متوسط به بالا مانند هوندا آکورد (از ۲۰۱۳ به بعد مک فرسون)، مزدا ۶ و بسیاری از انواع ماشین‌های مسابقه دارای این سیستم تعلیق در چرخ‌های جلو هستند. مکانیزم تعلیق دو جناقی بکار رفته در این خودرو مختص خودرو های ساز بزرگ و بسیار سنگینتر از ۴۰۷ است اما با استفاده از این سیستم در این خودرو شاهد عملکرد بینظر سیستم تعلیق این خودرو هستیم. یکی از مهمترین المان های ۴۰۷ را میتوان نرم بودن اتاق آن دانست که استفاده از آن را برای سرنشینانش بسیار لذت بخش میکند. سیستم تعلیق در جلو دارای بازوهای جناقی دوبل، فنرهای لول و ضربگیر های هیدرولیکی بوده و در عقب اتصالات چندگانه با فنرها و ضربگیر های مشابه جلو مشاهده میشود.

اسپویلر کوچک و مشکی‌رنگی هم روی درب صندوق‌عقب ۴۰۸x نصب شده است که نقش مهمی در بهبود جریان هوا و افزایش پایداری خودرو به‌خصوص در سرعت‌های بالا دارد. نوع خاصی از سیستم تعلیق دوجناقی در چرخ های جلوی این خودرو بکار رفته‌است. در آن سال ها هنوز زه از مد نیفتاده بود، برای همین روی پژو ۴۰۷ هم دیده می شود.

طی چند دهه اخیر، شرکت‌های بزرگی هم‌چون ایران خودرو و سایپا، بازار خودرو کشور را در تسلط خود داشته‌اند و تمامی تلاش‌های آن‌ها معطوف به حفظ سهم عظیمی از بازار خودرو بوده است. با این حال، این دو شرکت در زمینه واردات خودرو چندان موفق عمل نکرده‌اند و خودروهای وارداتی که توسط این دو شرکت به بازار عرضه شدند، نتوانستند هم‌پای دیگر محصولات خارجی به رقابت ادامه دهند و در نهایت شکست خوردند. یکی از این محصولات ناموفق، peugeot 407 است که برای مدتی در نقش خودرویی وارداتی در سبد محصولات ایران خودرو حضور داشت.

امروزه نام peugeot 407 در کنار سایر خودروهای شکست‌خورده بازار هم‌چون سوزوکی کیزاشی و سیتروئن C5‌ قرار گرفته است. قیمت‌گذاری غیررقابتی در کنار واردات نسخه‌های مجهز به پیشرانه چهارسیلندر، سبب شدند تا این خودرو در رقابت با خودروهای کره‌ای قدرت‌مند به‌آسانی بازنده باشد. عدم حمایت قدرت‌مند ایران خودرو از این محصول نیز سبب تضعیف دوچندان جایگاه آن در بازار شده است و امروزه کمتر کسی تمایل به خرید یک سدان فرانسوی شکست‌خورده دارد. جدول زیر را برای بررسی قیمت کارخانه و بازار آزاد پژو ۲۰۷ در اسفند ۱۴۰۳ بخوانید. پژو ۴۰۷ برای اولین بار در سال ۸۴ شمسی در نمایشگاه بین المللی خودرو تهران توسط ایران خودرو رونمایی شد اما پس از سه سال توانست پا به جاده‌های کشورمان بگذارد.

یکسال بعد از آن، پژو ۴۰۷ کوپه نیز توانست ۵ ستاره ایمنی را از موسسه یوروانکپ دریافت کند. هر چند ایران خودرو نخواست تا از این خودرو استفاده زیادی ببرد، اما طراحی داخلی اش را کپی کرد. اگر با افرادی که تخصص در زمینه خودرو دارند و یا حتی قبلا صاحب ۴۰۷ بوده اند، سوال کنید متوجه می‌شوید که کیفیت قطعات ساخت و بخش فنی این خودرو بر خلاف دیگر خودرو های ایرانیزه شده از درجه بسیار بالایی برخوردار است. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با بیمه‌های پژو ۴۰۷، راهنمای بیمه بدنه و مقاله‌ی بیمه شخص ثالث چیست را مطالعه کنید.

بله، بیمه همیشه یک تضمین خوب برای جبران خسارت وارد شـده به ماشین‌ها است. اما نکته اینجاست که در بازار آن دوران بسیاری از رقبای قیمتی 407 با موتورهای حجیم‌تر به بازار عرضه می‌شدند و در نتیجه جای خالی مدل 6 سیلندر 407 بسیار محسوس بود. لوگو درشت پژو، ورودی هوای بزرگ سپر، فرم برجسته کاپوت و حتی محل قرارگیری آینه‌های جانبی، چهره اسپرت و جوان پسندانه‌ای به این ماشین بخشیده‌اند و همزمان ابعاد بزرگ و ابهت نسبی اتومبیل، خبر از کاربردهای خانوادگی‌اش می‌دهند. ضمناً خطوط کلی بدنه از اصالت خانوادگی پژو پیروی کرده و حتی در برخی زوایا می‌توان شباهت‌هایی میان فرم اتاق 407 با محصول کوچکی مثل 206 پیدا کرد. این خودرو در زمینه قوای فنی از رقبای کره‌ای خود ضعیف‌تر است؛ اما همین قوای فنی چهارسیلندر، هزینه نگه‌داری کمتری را نسبت به موتورهای شش‌سیلندر طلب می‌کند و از سوی دیگر، قطعات یدکی این خودرو نیز از رقبای کره‌ای ارزان‌تر هستند. با جمع‌بندی نکات گفته‌شده در خصوص مزایا و معایب پژو 407 در متن و بررسی آن‌ها، به این نتیجه خواهیم رسید که در مقایسه محاسن و ایرادات آن، نقاط ضعف این خودرو بر مزایای آن برتری دارد.

پژو 407 از آن دسته خودروهای بدشانسی است که می‌توانست در بازار ما موفق ظاهر شود. در واقع اگر برند پژو بدلیل مونتاژ مدل‌های قدیمی ایرانیزه شده در کشورمان بدنام نشده بود، و ایران خودرو هم آن را با قیمت مناسب‌تری عرضه می‌کرد، اوضاع قطعاً شکل متفاوتی به خود می‌گرفت. اما به هر حال این محصول بنا به همین دلایل، نتوانست با رقبای هم دوره‌اش سرشاخ شود و بجای قرار گرفتن روی خط تولید ایران خودرو، خیلی زود از چرخه رقابت خارج شد. در همان نگاه اول به بدنه پژو ۴۰۷ و به ویژه نمای روبروی این سدان فرانسوی، خیلی زود متوجه تعلق آن به کمپانی پژو خواهید شد. خصوصا نوع طراحی چراغ‌های کشیده و بزرگ جلو و حالت خندان دریچه تهویه بزرگ تعبیه شده در وسط سپر شباهت زیادی با دیگر محصول معروف پژو در ایران یعنی ۲۰۶ دارد. لوگوی بزرگ شیر ایستاده در فضای مابین چراغ‌های جلو تاکید دیگری بر تعلق این محصول به کمپانی فرانسوی پژو است و به طور کل شاهد طرح نسبتا جالب و خنده‌رو در قسمت چهره پژو ۴۰۷ هستیم.

برای سرنشینان کم سن و کودک نیز توانست با چهار ستاره تست این موسسه را پشت سر گذارد. در آخر نتیجه تست میزان حفاظت از عابرین پیاده در زمان تصادف، برای این خودرو نیز با دو ستاره از چهار ستاره ارائه شد که در زمان خود بسیار نتیجه خوبی بشمار میرفت. از تجهیزات ایمنی ۴۰۷ باید به ۶ کیسه هوا که برای دو سرنشین جلو قرار گرفته شده بود اشاره کرد. این در صورتی است که رقبای ۴۰۷ با ۲ یا ۴ ایربگ به مشتریان عرضه می شدند. پس در یک جمع‌بندی کلی باید گفت پژو 407 هم به اندازه کافی زیبا است، هم آپشن‌های خوبی دارد و هم از نظر ایمنی، کیفیت سواری و هندلینگ می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

مدیریت پژو این امر را به علت طراحی ضرب گیر های متعدد در جلوی شاسی و ایجاد فضای جاذب انرژی در جلو دانسته و آنرا با بهبود آیرودینامیک و ایمنی توجیح کرده اند. برای کنترل قسمت جلوی اتومبیل از سنسورهای پارک به صورت استاندارد استفاده شده است. ۴۰۷ در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ بار ها در تست تصادف موسسات مختلف شرکت کرد اما معتبر ترین آن موسسه NCAP که استاندارد ایمنی خودرو ها در اروپا را اندازه گیری میکند بود. پژو ۴۰۷ توانست هم در نسخه کوپه و هم در نسخه سدان خود نتیجه یکسان در این تست کسب کند. تست ایمنی این خودرو برای سرنشینان بزرگسال با پنج ستاره بالاترین رتبه را دریافت کرد.

بر اساس آمارها و اطلاعات به دست آمـده موفق‌ترین خودرو در این کلاس را سری رنو مگان می‌دانند. سرانجام سه سال بعد مدل دیگری از پژو ۴۰۷ با ظاهری تغییر یافتـه در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد در غرفه ایران خودرو در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. تازه جدای از این‌ها، فاصله زیاد دماغه با محل قرارگیری چرخ‌های جلو و ارتفاع نسبتاً کم ماشین باعث شده که در هنگام پارک یا عبور از رمپ‌های شیب‌دار قسمت زیرین سپر گاه با جدول یا زمین برخورد کند.

۴۰۷ یکی از نسل های کمپانی فرانسوی پژو است که بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ وارد خط تولید شده است. این خودرو در سال ۱۳۸۴ وارد ایران شد اما به دلایل مختلفی در سال ۱۳۹۰ به طور متوقف شد. در هر دو مورد تصادف بعد از معاینه اتومبیل ها و صحبت با راننده متوجه شدیم که دلیل تصادف فقط سرعت بسیار زیاد و نداشتن شناخت از مسیر بوده است و 407 به هیچ عنوان کوتاهی نکرده بود. سواری و فرمان پذیری عالی بی دلیل نیستند زیرا در 407 ده ها مورد نوآوری مشاهده میشود. برای مثال به دلیل استفاده فوق العاده زیاد از آلومینیوم در اجزای تعلیق و بدنه، وزن اتومبیل فقط 1400 کیلوگرم است.

بررسی و نظراتی که در ادامه می خوانید، در مورد نسخه عرضه شده در ایران است. علاوه بر آن، سیستم تعلیق نرم این خودرو نیز ضربات را به خوبی جذب کرده و مانع آزار سرنشینان می‌شود. اما در خصوص ترمزها باید گفت که شرایط مناسب است و در طول مدت تست نقطه ضعف خاصی در این بخش مشاهده نشد.

سایر مدل‌ها به وسیله اشخاص یا شرکت‌های دیگری وارد شده‌اند که تعداد کمی دارند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین مورد از معایب پژو 407 که این خودرو را در بازار ایران بیش از پیش حاشیه‌نشین کرده است، به دردسرهای تعمیر و نگه‌داری آن مربوط می‌شود. این روزها peugeot 407 یکی از خودروهای وارداتی کارکرده نسبتاً مسن بازار است که مصرف‌کنندگان تمایل چندانی به خرید آن‌ نشان نمی‌دهند. اعداد و ارقام غیررسمی حاکی از واردات کمتر از دو هزار دستگاه 407 به بازار ایران هستند که در مقایسه با هیوندای سوناتا و کیا اپتیما، رقم قابل توجهی به نظر نمی‌رسد. این خودرو در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به ایران وارد شد که هر دو نسخه اکنون در بازار قابل دسترسی هستند. کراس‌اوور توربوشارژ هایما ۸S یکی دیگر از رقبا است که به‌دلیل قیمت رقابتی و امکانات مناسب توانسته جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کند.

سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.

پژو ۴۰۸x به سیستم‌های ترمز پیشرفته‌ای مانند ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی اضطراری (EBA)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و ترمز پارک برقی با قابلیت Auto Hold مجهز است. بااین‌حال، دقیقاً مشخص نیست که ترمزهای اصلی از نوع دیسکی هستند یا کاسه‌ای. خوشبختانه امکاناتی مثل سنسورهای پارک عقب و دوربین دنده‌عقب که در تمامی نسخه‌ها وجود دارند، این مشکل را تا حدی رفع کرده‌اند.

یکی از نکات مثبت کابین پژو ۴۰۸x، کیفیت ساخت و متریال به‌کاررفته در آن است. سطوح نرم و روکش‌های باکیفیت، باعث لوکس و مدرن به نظر رسیدن کابین شده‌اند. صندلی‌ها هم طراحی ارگونومیک و راحتی دارند و در مدل‌های فول‌‌آپشن به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند. با توجه به اینکه ارتفاع نشستن در این خودرو نسبت به مدل‌هایی مانند فولکس واگن آرتئون شوتینگ بریک کمی بالاتر است، دقیقاً حس و حال رانندگی با یک کراس‌اوور را خواهید داشت. پژو ۴۰۷ همانطور که اشاره کردیم یک سدان سایز متوسط بوده که به غیر از نسخه سدان در تیپ‌های دیگری همچون استیشن و کوپه هم تولید شده اما تنها نسخه سدان آن در ایران حضور دارد. از نظر طراحی ظاهری، ۴۰۷ کاملا شبیه به دیگر محصولات پژو در آن سالها بوده و از خط طراحی آن سال‌های پژو بهره مند شده است.

برخی از رقبای این خودرو داری سیستم کنترل پایداری الکتریکی یا ESP  هم بودند اما این تکنولوژی آنچنان در تمامی خودرو های حاضر در بازار ایران استفاده نشده بود. همینطور پژو ۴۰۷ درای شبکه مولتی پلکس بسیار پیشرفته ای در زمان خود بود. برای درک بهتر این موضوع باید به این نکته اشاره داشت که پژو ۲۰۶ در آن زمان یکی از خودرو های مدرن و بروز بشمار میرفت و سیستم برقی پیچیده ای داشت. ۴۰۷ در مقایسه با پژو ۲۰۶ به مراتب سیستم سیم کشی و برقی پیشرفته تری داشت.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *