بررسی خودرو لیفان ۶۲۰

بررسی لیفان در ایران امداد خودرو کرمان موتور در تهران 24 ساعته و بدون تعطیلی

اما موتور ۱.۸ لیتری ۱۳۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۱۶۸ نیوتون متر گشتاور در ۴۲۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار می دهد. مصرف سوخت موتور ۱.۶ لیتری در حدود ۸ الی ۸.۵ لیتر در داخل شهر و ۵.۸ الی ۶.۵ لیتر در جاده است. از ویژگی های جالب لیفان ۶۲۰ فضای صندوق ۶۵۰ لیتری این خودرو است که حدود ۱۶۰ لیتر بیشتر از سمند جا می گیرد. سپس با موتور ۱.۸ لیتری ریکاردوی انگلیس به بازار عرضه شد که توانست عرصه را بر ام وی ام ۵۳۰ تنگ کند و شرکت لیفان بتواند به حیات خود در ایران ادامه دهد. چراغ‌های جلو تا اندازه‌ای به برخی مدل‌های قدیمی‌تر ب ام و شباهت داشته و جناحین جلوپنجره کرومی را به تسخیر خود درآورده‌اند. طراحی و چینش اجزای داخلی چراغ‌های جلو، نسبتا ساده بوده و از لامپ های تلسکوپی همراه با نوار ‌LED در قسمت پایین کاسه‌چراغ و راهنمای یکپارچه بهره می‌برند.

برخلاف لیفان ایکس ۶۰ که نشان گر سرعت اش دیجیتالی بود، این جا با یک پشت آمپر زیبا با رنگ های آبی و سفید طرف هستیم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. با تاریک شدن هوا و یا ورود خودرو به محل‌های تاریکی مانند تونل، چراغ‌های خودرو به صورت خودکار روشن می‌شوند و زمانی که دوباره وارد محل روشن شوید خودبه‌خود خاموش می‌شوند. این آپشن مخصوصاً در جاده‌های کوهستانی که تونل‌های زیادی دارند بسیار جذاب و کاربردی است.

توان فنی مناسب در نسخه تلنت ۱۸۰۰ و سواری نرم، از جمله نکات مهم رانندگی با لیفان ۶۲۰ به حساب می‌آیند. ویدئوی زیر ز کانال پدال به بررسی خودروی لیفان 620 پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. سلام من 1600 لیفان رو از سال 1400مدل 90 رو خریدم و رضایت کامل دارم و از خودرو های داخلی بهتر هستش اقبل از این پژو پارس داشتم که قابل قیاس نیستش هرکی بخره برده البته سالمش رو. با وجود کارکرد ۴۳ هزار کیلومتری، لیفان تقریباً مثل روز اول با قدرت و به اصلاح “جاندار” است و گذشت زمان تأثیر زیادی بر روی قدرت و کشش خودرو نداشته است.

از معایب لیفان ۶۲۰ این است که تنها مسافران با قد متوسط ​​ آزادانه در آنجا جا  می گیرند و برای قد بلندها مشکل خواهد بود. برای افزایش فضای آزاد در نسخه اصلی می شود یک اهرم مخصوص را کشید و پشتی ردیف عقب صندلی ها را روی هم جمع کرد. لیفان ۶۲۰ به عنوان یک خودرو چینی، نگرانی‌هایی در مورد کیفیت ساخت و دوام آن وجود دارد.

کاربران در نظرات خود به این نکته اشاره کرده‌اند که لیفان ۶۲۰ به لحاظ طراحی و راحتی سرنشینان از بسیاری از رقبای خود بهتر عمل کرده است. همچنین، قیمت رقابتی این خودرو نیز باعث شده تا گزینه‌ای مناسب برای خریداران باشد. کاربران به طور کلی از مصرف سوخت این خودرو رضایت دارند و آن را در مقایسه با خودروهای هم‌رده خود اقتصادی می‌دانند. این ویژگی باعث می‌شود تا لیفان ۶۲۰ گزینه‌ای جذاب برای افرادی باشد که به دنبال خودرویی با هزینه‌های نگهداری پایین هستند. کابین لیفان ۶۲۰ طراحی مناسبی دارد و فضای داخلی جادار و راحتی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

در هنگام رانندگی در دورهای پایین همه چیز عادی است و چیز عجیب و غریبی به چشم نمی‌آید، ولی به محض تخت‌گاز کردن و بعد از مدت کوتاهی تاخیر در مجموعه‌ی “دریچه گاز برقی” آن روی سکه پدیدار می‌شود. به راستی که این خودروی ۱۱۵۵ کیلوگرمی، شتاب رضایت بخشی را در کلاس خود به راکب هدیه می‌کند. پیشرانه‌ی آن که فقط بر روی نمونه‌ی مونتاژ ایرانی نصب می‌شود، دارای زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها است و شباهتِ فنی بسیار زیادی به مدل ZZ1 تویوتا دارد، که دارای ۱۳۱ اسب‌بخار در دور ۶۰۰۰ و ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۴۲۰۰ است. اما قبل از خرید باید از نظرات مالکان فعلی این خودرو آگاه شویم؛ زیرا در مورد لیفان سولانو مواردی مطرح می‌شود که نه می‌توان آن‌ها را تایید و نه تکذیب کرد. مثلا مشکل رنگ کم‌کیفیت خودرو که باید در مورد آن با مالکان این خودروها صحبت کرد. با این تفاسیر و در مجموع، لیفان 620 را می‌توان خودرویی متوسط در رنج قیمتی خود دانست.

پس از خاموش کردن خودرو دوباره نگاهی به داخل کابین می‌اندازیم و این بار که دقیق می‌شویم ایراداتی در زمینه تزئینات داخلی به چشم می‌خورد. از جمله خشک بودن داشبورد که در صورت برخورد جسم تیز به آن، باعث ایجاد خش بر روی آن می‌شود. علاوه بر آن دستگیره‌های داخلی هم که کرومی رنگ هستند، در واقع با برچسبی کرومی رنگ پوشانده شده‌اند و کیفیت چسب این برچسب بسیار ضعیف است. درنتیجه پس از مدتی این برچسب شروع به کنده شدن می‌کند که من با چسب نواری بی‌رنگ روی آن را پوشانده‌ام تا جلو جدا شدن برچسب را بگیرم. نکته ثبت دیگر موتور لیفان علاوه بر ایجاد توان و گشتاور بالا، مصرف سوخت مناسب چه در شهر و چه در جاده است. مصرف سوخت این خودرو طبق تجربه درازمدت من حدود ۸.۷ در شهر و حدود ۷ در جاده می‌باشد.

در هنگام عبور از دست‌اندازها صداهای ریزی از دو سه نقطه کابین به گوش می‌رسد که با توجه به عمر خودرو و نوع استفاده به نظر طبیعی و قابل‌قبول می‌رسد. لازم به ذکر است که بیشتر خودروهای تولیدی این خودروسازان در خود کشور چین فروخته می‌شوند. بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی وسایل نقلیه چینی به ترتیب کشورهای آمریکا، ژاپن، روسیه و ایران هستند ۴. در طراحی بخش داخل این خودرو نیز ظرافت و تاثیرگذاری چندانی مشاهده نمی‌شود و همه چیز کاملا عادی و معمولی جلوه می‌کند. با این حال همان گونه که به آن اشاره شد، این خودرو در قیاس با سایر رقبای خود، به خصوص آنها که ساخت داخل هستند، هیچ گونه کم و کسری خاصی به لحاظ برخورداری از مشخصات ظاهری ندارد و در رقابت با آنها کاملا سربلند بیرون می‌آید. در کنار موارد یاد شده، خودروی لیفان 620 به امکانات و قابلیت‌های مهم دیگری نیز مجهز است.

این پیشرفت دور از انتظار چینی‌ها را باید در پشتکار زیاد، هدفمند بودن، نداشتن غرور، میل شدید به یادگیری جستجو کرد. خودرو لیفان 620 از طراحی نسبتاً قابل قبول، صندوق بار جادار، امکانات و تجهیزات خوب و پیشرانه قوی برخوردار است و می تواند به عنوان یک سدان خانوادگی برای مصارف داخل شهر و جاده مورد استفاده قرار بگیرد. از نقاط قوت این خودرو می‌توان به چهار ترمز دیسکی اشاره کرد که در سایر خودروهای رقیب به این صورت نیست و ترمز عقب آن‌ها دیسکی نیستند. این خودرو از دو کیسه هوا، سنسور دنده عقب، بالابر شیشه برقی در هر چهار درب، مه شکن جلو و عقب، مانیتور با تاچ یکنواخت برخوردار است. نمای جانبی لیفان ۶۲۰ نیز با وجود طراحی ساده‌ای که دارد، آرامش خاصی به بیننده منتقل می‌نماید. در نمای عقب خودرو، چراغ‌های بزرگ که شاید بتوان آنها را الگو برداری شده از روی برخی مدل‌های سری E و C مرسدس بنز در  اوایل سالهای دهه ۲۰۰۰ میلادی تلقی نمود) در دو طرف درب صندوق خودنمایی می‌کنند.

کلیدهای کنترل سیستم صوتی که بر روی فرمان قرار دارند قابل برنامه‌ریزی مجدد هستند و می‌توان با توجه به نیاز کاربر از داخل سیستم صوتی عملکرد آن‌ها را تغییر داد. برخی از خودروهایی که به مشتریان تحویل می‌شوند در ابتدا تنظیمات کلیدهای روی فرمان برای آن‌ها اعمال نشده است و کلیدهای روی فرمان کار نمی‌کنند. این مسئله با صرف نهایتاً ۱۰ دقیقه و مطالعه دفترچه سیستم صوتی، به‌راحتی قابل حل است. نکته دیگری که در زیر کاپوت این ماشین جلب توجه می‌کند این است که به مانند اکثر خودروهای جدید سینی موتور از این ماشین حذف شده است. زیرا ارتفاع موتور بالاتر از سپر و لوله اگزوز و سایر قطعات زیر ماشین است و درنتیجه هر برآمدگی که بخواهد با موتور برخورد کند ابتدا به آن قطعات برخورد خواهد کرد. علاوه بر آن چرخ‌ها با گلگیر و شلگیر پوشانده شده‌اند و احتمال اینکه سنگ یا شئ دیگری از زیر چرخ در رفته و به موتور برخورد کند وجود ندارد.

بیت ران یک رسانه مستقل درباره صنعت حمل و نقل است که سعی می کند با اصول حرفه ای روزنامه نگاری مانند انصاف و دقت به پوشش وقایع مختلف این صنعت بپردازد. این رسانه سعی دارد تا با دید تحلیلی وقایع را کنکاش کرده و با یک بررسی دقیق و فنی محصولات را معرفی کند. از رقبای قیمتی این خودرو می توان به سمند موتورملی دوگانه سوز، ام وی ام ۵۳۰ اشاره کرد. نفوذ زیاد صدای پیشرانه به کابین، پرتاب ضعیف باد کولر و قیمت بالای قطعه های یدکی، از ویژگی های منفی این خودرو به شمار می آیند. این ارقام نشان از مصرف کم این خودرو در مقایسه با نمونه های وطنی هم حجم با این موتور دارد. داخل خودرو ارگونومی مناسبی دارد و صندلی ها برای مسافرت های طولانی اذیت کننده نیستند.

لیفان 620 یک سدان متوسط است که در ایران توسط کرمان موتور تولید و عرضه شد. این خودرو همانند سایر محصولات لیفان در ایران فروش خوبی را تجربه نکرد که این موضوع دلایل مهمی داشت از جمله کیفیت ساخت پایین، افت قیمت زیاد، خدمات پس از فروش ضعیف و استهلاک بالا. اما اگر بپذیریم که در خرید خودروهای چینی این‌گونه مشکلات وجود دارند، خرید لیفان 620 اشتباه به‌نظر نمی‌رسد.

امکانات مدل های ۲۰۱۴ این خودرو شامل سیستم صوتی بهبود یافته، چرخ های جدید، پارکترونیک عقب، فرمان با کنترل مدیا و فضای داخلی چرمی برای مدل های درخواستی است. در این مقاله به بررسی لیفان ۶۲۰ و ویژگی های مثبت و منفی، طراحی، مشخصات فنی، امکانات و قیمت لیفان ۶۲۰ می پردازیم. از حیث فضای داخلی، جای‌پا و زانوها در عقب وجلو مطلوب است، ولی فضای سر برای افراد قد‌بلند بخصوص در ردیف‌ جلو بدلیل فضای اشغال شده توسط سانروف، محدود است. سواری آن برای یک خانواده ایده‌آل است، گاهی صدای کوبش کمک‌های عقب در دست‌اندازها به گوش می‌رسد، ولی تعلیقِ لیفان بیشتر آن‌ها را هضم می‌کند. لیفان 620 با دو موتور 1.6 و 1.8 لیتری عرضه می‌شود که به ترتیب قدرت‌های 115 و 131 اسب بخاری تولید می‌کنند. این قدرت در هر دو نسخه با یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

برخی کاربران از کیفیت پایین قطعه های و مشکلاتی که در طول زمان با آن‌ها مواجه شده‌اند، ابراز نارضایتی کرده‌اند. اما در عوض، برخی دیگر از کاربران به دوام و کارایی این خودرو در شرایط متفاوت جاده‌ای اشاره کرده‌اند. اما به علت بازار دست دوم ضعیف و افت قیمت، ممکن است خریداران را به دردسر بیاندازد.

جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های کشیده در کنار خطوط نرم بدنه، این خودرو را از سایر رقبای خود مانند تارا و آریو متمایز کرده است. کاربران همچنین به طراحی داخلی لیفان ۶۲۰ نیز اشاره کرده و آن را مناسب و کاربرپسند ارزیابی کرده‌اند. لیفان 620 به منظور افزایش قدرت فنی خودرو پیشرانه 1.8 لیتری را روانه بازار کرد.

محصولاتی که به تدریج نامشان بر سر زبانها افتاد و این بازار را به تسخیر خود در آوردند. شاسی لیفان ۶۲۰ و فرم بدنه آن مقاوم طراحی شده و جلو دارای یک سیستم تعلیق مستقل با ستون های مک فرسون است و در پشت آن نیمه مستقل با بازوهای طولی است. پس از بازسازی ۲۰۱۳ سیستم تعلیق تغییر کرده و اکنون بیشتر با جاده های شهری و خارج شهری ما تنظیم شده است.

نمای داخلی خودروهای چینی آن دوران یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت آن‌ها و محل رقابت با محصولات اقتصادی خودروسازان داخلی بود. تریم داخلی لیفان ۶۲۰ دارای رنگ‌بندی روشن بژ/خاکستری به همراه تریم تزئیناتی چوب مصنوعی است. این سبک تریم تنها در نمای داخلی سمند مشاهده می‌شد که بعد‌‌ها به نمای داخلی پژو پارس سال و دنا نیز راه یافت. اهمیت این رنگ‌بندی در آن است که خودروسازان داخلی به منظور حفظ قیمت نهایی، تنها به استفاده از یک رنگ ثابت در نمای داخلی اکتفا می‌کردند و تقریبا هیچ وقت به استفاده از تریم داخلی دارای رنگ‌بندی متمایز تن نمی‌دادند.

‌ همان‌طور که قبلاً ذکر شد، مهندسین توانمند وطنی موتور ۱۶۰۰ سی‌سی طراحی شده توسط BMW و کرایسلر را با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی ساخت لیفان که با همکاری شرکت ریکاردو انگلستان طراحی شده است تعویض کرده‌اند. این موتور در اصل برای لیفان X60 و ۷۲۰ طراحی شده که وزن به‌مراتب بیشتری از مدل ۶۲۰ دارند. بنابراین با این تغییر شتاب خودرو افزایش قابل‌ملاحظه‌ای نداشته اما کشش آن به‌مراتب بیشتر شده است و این خودرو را به خودرویی مناسب برای جاده‌های پر پیچ‌وخم کوهستانی آن‌هم با صندوق عقب پر و کولر روشن تبدیل کرده است. روکش صندلی‌ها از جنس چرم مصنوعی است که برای یک خودرو از کلاس اقتصادی ساخت چین در آن دوران به عنوان یک آپشن هیجان‌انگیز ایفای نقش می‌کرد.

به بیان دقیق‌تر در حال حاضر خودروی لیفان 620 محصولی بازنشسته به شمار می‌رود و در عمل فرآیند تولید آن توسط کارخانه‌ی سازنده متوقف شده است. خودروی لیفان 620 را شاید بتوان جزو آن دسته از خودروهایی طبقه‌بندی کرد که آغازگر ورود خودروهای چینی به بازار ایران بودند. در واقع می‌توان از لیفان 620 به عنوان یکی از نخستین خودروهای چینی یاد کرد که در بازار خودروی ایران حضور یافتند.

اما با این وجود،باز هم صندوق عقب لیفان واقعاً جادار و مناسب افراد پر وسیله است. از جمله خودروسازان بزرگ چین می‌توان از سایک موتور، چانگان، دانگ فنگ و فاو نام برد ۳. این خودروسازان بیشترین سهم از بازار چین را در اختیار دارند و اغلب به صورت دولتی و نیمه‌دولتی اداره می‌شوند. خودروسازان دیگری هم مانند جیلی، BYD، گریت وال، چری، جک و لیفان هم در این کشور وجود دارند که سهم بسیار کمتری از بازار را در اختیار دارند. اما بخش اعظم این عدد به مونتاژ خودروهای خودروسازان بزرگ دنیا اختصاص دارد و کمتر از ۵۰ درصد از آن مربوط به برندهای چینی می‌باشد. طبق آمار فقط ۳/۴۴ درصد از بازار چین در اختیار برندهای چینی می‌باشد ۲.

البته در برخی موارد، خدمات پس از فروش خودروهای ایرانی ممکن است بهتر باشد، اما در کل لیفان ۶۲۰ به عنوان یک گزینه خوب در بازار شناخته می‌شود. بخش انتهایی خودرو نمایی ساده و به دور از آلایش به همراه داشت که از دیدگاه نوع طراحی چراغ‌ها، بی‌شباهت به مزدا ۳۲۳ نیست. به صورت کلی، لیفان ۶۲۰ با توجه به زمان عرضه و سبک رقابت با خودروهای چینی هم دوران، از دیدگاه طراحی خارجی یک خودرو کاملا معمولی و رایج است. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل توقف تولید خودروی لیفان 620 در حال حاضر یافتن نمونه‌های صفر کیلومتر و کار نکرده از این خودرو کار چندان راحتی نیست. بر این اساس فرآیند خرید و فروش این خودرو بیشتر در قالب مدل‌های دست دوم صورت می‌گیرد. بسیاری از خریداران از طراحی ظاهری و فضای داخلی راضی هستند، اما برخی به مصرف سوخت و کیفیت متوسط متریال داخلی انتقاد کرده‌اند.

البته این اندازه‌گیری‌ها در شرایط استاندارد نبوده و معمولاً با حضور سرنشین و بار و با رانندگی معمولی و سرعت‌های بالاتر از استاندارد تعریف شده برای اندازه‌گیری مصرف خودروها بوده است. لیفان ۶۲۰ که در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد، در چین، برزیل، روسیه، ویتنام و چندین کشور دیگر به فروش می‌رسد. در روسیه این خودرو با نام لیفان سولانو (Solano) مونتاژ می‌شود و به فروش می‌رسد.

همچنین با افزایش ماکزیمم سرعت خودرو به 180 کیلومتر بر ساعت، لیفان 620 برتری محسوسی نسبت‌به بسیاری از رقبای ایرانی و چینی پیدا‌‌ کرد. البته باید توجه‌ کرد که منظور از رقبا، خودروهای مشابه در رنج قیمتی لیفان سولانو هستند. با وجود ارتقاء فنی محسوس خودرو، اما به دلایلی مانند ضعف در طراحی کابین و ایرادهای فنی پابرجای نسخه قبلی، خودروی فوق به ایستگاه توقف تولید رسید.

از آن زمان تا به امروز من در شرایط مختلف جاده‌ای و آب هوایی با این خودرو رانندگی کرده‌ام و بسیاری از صفحات سایت‌ها و انجمن‌های اینترنتی را مطالعه کردم و یا از نزدیک با بسیاری از مالکان این خودرو صحبت کرده‌ام. بنابراین از نقاط ضعف و قوت این خودرو به‌خوبی اطلاع دارم و وظیفه خود میدانم که به اطلاع‌رسانی به سایرین، نقشی هرچند کوچک در آگاهی عمومی نسبت به این خودرو داشته باشم. من در شهریور ۹۱ یک دستگاه خودروی لیفان ۶۲۰ تلنت با موتور ۱۸۰۰ را تحویل گرفتم. در مدتی که تا امروز (آذر ۹۳) مالک این خودرو بودم، بیش از ۴۳ هزار کیلومتر با این خودرو رانندگی کردم و با معایب و مزایای این خودرو و مشکلاتی که احیاناً ممکن است برای مالکان محترم این خودرو ایجاد شود تا حدودی آگاهی دارم. بنابراین تصمیم گرفتم که یک بررسی دقیق و به دور از تعصب از این خودرو ارائه دهم تا افرادی که قصد خرید و یا آشنایی با این خودرو را دارند بتوانند اطلاعات جامع، صحیح و معتبری از این خودرو داشته باشند. فروشگاه دیجی‌کارشاپ به عنوان یکی از معتبرترین تامین‌کنندگان قطعات یدکی خودرو، به‌طور تخصصی تمامی قطعات و لوازم مورد نیاز برای خودروی لیفان 620 را عرضه می‌کند.

سبک طرّاحی به کار رفته در ساخت آن، خالص و یکنواخت است و به همین دلیل می‌‌تواند خودروی مناسبی برای خانواده باشد. این اتومبیل ترکیبی از عناصر خودرو‌‌های اسپرت و تجاری، طرّاحی باکلاس و در عین حال متوسّط قسمت خارجی خودرو و همچنین، چراغ‌‌های جلوی اتوماتیک خودروی آئودی A4 می‌‌باشد. مواردی که ذکر شد مهم‌ترین مشکلاتی است که مالک یک خودروی لیفان ممکن است با آن‌ها دست‌به‌گریبان باشد. در کل مسئله خوشحال‌کننده این است که هیچ مشکل فنی و موتوری شایعی در این خودرو وجود ندارد و ایرادات آن معمولاً در مسائل کوچک و با درجه اهمیت پایین‌تر هستند. محصولات لیفان توسط کرمان موتور در ایران عرضه شده‌اند، بنابراین خدمات پس از فروش آن‌ها از طریق نمایندگی‌های رسمی کرمان موتور ارائه می‌شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *