مزدا ۳۲۳ کارکرده، راهنمای خرید، مشخصات، قیمت، مزایا و معایب :: وان کار
نمای جانبی آن دارای حالتی نسبتاً استخوانی، محکم و عظلانی است.در قسمت عقب دارای چراغ های نسبتاً بزرگ یک تیکه است که در دو طرف درب صندوق قرار گرفتهاند.سپر عقب نیز دارای طراحی ساده و هماهنگ با المانها بوده که بهخوبی در سر جای خود قرار گرفتهاند. اگر قصد خرید ماشین مزدا ۳۲۳ را دارید، بهتر است قبل از آن، ادامه این مقاله را نیز بخوانید تا با نگاه جامعتری اقدام کنید. ازآنجاکه مدل ۳۲۳ در زمان خود طراحیای نسبتاً مدرن داشت، اما فیسلیفتی که در سال ۲۰۰۱ برای آن انجام شد، به طور چشمگیری آن را بهبود بخشید.
محصولی که در بدو ورود خود به بازار ایران، جز انتخابهای بینظیر هموطنان محسوب میشد. مزدا ژاپنی ۳۲۳ به خاطر طراحی مناسب و سیستم تعلیق خوب، تجربه رانندگی راحتی را ارائه میدهد. همچنین این خودرو از نظر کیفیت ساخت و هزینههای نگهداری، در مقایسه با رقبا عملکرد مناسبی دارد.
سیتروئن زانتیا خودرویی باکیفیت و با طراحی جذاب بود که آپشنهای فراوان و پیشرانهای قدرتمند را نیز به همراه خود داشت، بنابراین طبیعی است که این سدان سر به زیر ژاپنی در مقابل این فرانسوی قلدر حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد. با این وجود مزایای فراوان مزدا 323 باعث شده بود تا این خودرو در زمان خود از ارزش خرید مناسبی برخوردار باشد، اما در حال حاضر با توجه به توقف مونتاژ و دردسرهای مالکان برای پیدا کردن قطعات یدکی، باید ارزش خرید پایینی را برای مزدا 323 در نظر بگیریم. در رنج قیمتی مزدا 323 اتوماتیک میتوانید نمونه های صفرکیلومتر خودروهایی نظیر پژو 206 تیپ 2 ، پژو 405 و یا سمند LX را خریداری کنید.
این خودرو که یکی از خودروهای نوستالژیک دهه 80 ایران به حساب می آید از پرطرفدار های بازار است. داشبورد مزدا ۳ نسل چهارم کاملاً متفاوت از طرحهای مرسوم به نظر میرسد و خلاقیت طراحان آن در این بخش بهطور واضح دیده میشود، خصوصاً در سال ۲۰۱۹ که این خودرو برای اولین بار به نمایش درآمد، چنین سبک طراحی کاملاً تحسین برانگیز و جذاب به نظر میرسید. مزدا ۳ وارداتی بهمن موفق شده تا در قالب یک خودروی خانوادگی، ظاهر کاملاً اسپرت و جوانپسند و البته باوقار را به نمایش بگذارد و از این جهت رتبه بالایی دریافت میکند.
اما به هر حال این میزان استقبال به حد رقبایی همچون زانتیا نبود؛ زیرا قدرت موتور و شتاب زانتیا بسیار هیجان برانگیزتر از مزدا ۳۲۳ به نظر میرسید. مشتریان نیز به این مهم واقفند و در حال حاضر بازار بیشتر به سمت زانتیا تمایل داشته و نمونههای دست دوم مزدا ۳۲۳ به دلیل خدمات پس از فروش نسبتا ضعیفتر و کم بودن نسبی قطعات یدکی، از لحاظ وضعیت فروش در شرایط مطلوب گذشته قرار ندارند. با این حال اگر شما مالک یک دستگاه مزدا ۳۲۳ نسبتا تمیز و با کارکرد متعادل هستید، احتمالا پس از کمی صبر میتوانید مشتری با قیمت مناسب برای اتومبیل خود در بازار بیابید.
از اوایل سال ۱۳۸۰ نسل هشتم مزدا ۳۲۳ به واسطه شراکت گروه بهمن با کمپانی خودروسازی مزدا ژاپن، چشم بازار ایران را به حضور خود روشن ساخت. خودروی مزدا 323 یکی از خودروهای نوستالژیک و پرطرفدار دهه ۸۰ ایران بشمار میرود که با خودروهای ۴۰۵ سمند و پژو پارس در یک رده قرار داشت. خودرو مزدا ۳۲۳ با این که یک خودروی قدیمی به شمار میرود، اما خیلی از ایرانیها نسخههای قدیمیتر آن را به خودروهای ایرانی ترجیح میدهند. به طور کلی خودرو مزدا ۳۲۳ یک خودروی خانوادگی کوچک با مصرف بسیار مناسب و توانایی موتور بالا و استهلاک کم میباشد.
مزدا ۳۲۳ به لطف هماهنگی خوب پیشرانه و گیربکس در هردو نسخهٔ دستی و اتوماتیک، در حد خود و قدرت پیشرانهاش رانندگی لذتبخشی دارد. گیربکس دستی با ضریب دندههای کوتاه عملکرد خوبی از خود نشان میدهد و گیربکس اتوماتیک نیز دندهها را بهموقع تعویض میکند. هندلینگ و پایداری خودرو خوب و کیفیت سواری قابلقبول است اما هنگام عبور از روی ناهمواریهای مسیر، سیستم تعلیق عقب سروصدای نسبتاً زیادی از خود بروز میدهد که میتواند برای سرنشینان عقب آزاردهنده باشد. هرچند برخلاف انتظار، در عقب ۳۲۳ از ترمزهای دیسکی خبری نیست و از نمونههای کاسهای استفاده شده است اما ترمزهای خودرو عملکرد خوبی داشته و قدرت توقف بالایی را فراهم میکنند که خصوصاً در نمونههای مجهز به سیستم ABS و EBD، به راننده حس اطمینان القا میکند.
این پیشرانه به تکنولوژی اسکای اکتیو مجهز شده و میانگین مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر آزمایشگاهی چیزی حدود ۵.۸ لیتر است. مخزن سوخت این خودرو هم حدود ۵۱ لیتر ظرفیت دارد و بنابراین میتوان روی پیمایشی نزدیک به ۸۰۰ تا ۸۵۰ کیلومتر با یک مرتبه سوختگیری با این خودرو، به ویژه در سفرهای بین شهری حساب باز کرد. همچنین مزدا ۳۲۳ فضای داخلی مناسبی دارد که به راحتی جایگاه راننده و سرنشینان را فراهم میکند. صندلیهای راحت، کیفیت ساخت بالا و استفاده از مواد با کیفیت در داخل خودرو، بهبود تجربه استفاده را فراهم میکند. این امکانات میتوانند شامل سیستم صوتی و ناوبری، سیستمهای ایمنی مدرن، اتوماتیک بودن برخی از ویژگیها مانند ترمزگیر برقی و سیستم استارت استاپ باشند. مزدا ۳۲۳ خودرویی است با شتاب خوب، هندلینگ مطلوب، سواری مناسب که تجربه لذت بخشی را به راننده می ده د.لازم به ذکر است این خودرو مشکلاتی هم دارد.
مزدا ۳۲۳ علی رغم کیفیت بالا نتوانست فروش فروغ چندانی در بازار ایران داشته باشد. ماشین مزدا ۳۲۳ یکی از خودروهای تولید شده توسط شرکت مزدا است که در دستهبندی خودروهای کوپه سدان قرار میگیرد و برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. خودروی مزدا ۳۲۳ در نسل جدید خود دارای طراحی جذاب و خطوط داینامیک است. از جمله ویژگیهایی که ممکن است در این خودرو وجود داشته باشد، میتوان به سیستمهای ایمنی پیشرفته، فناوریهای رانندگی هوشمند و سیستمهای سرگرمی و رفاهی اشاره کرد.
داشبورد حالت لایه لایه دارد و روی بخشی از آن با روکش چرمی پوشش داده شده و پنل درها نیز دارای سطوح نرم با روکش چرمی هستند. روکش صندلیها کیفیت مناسبی دارند و ارگونومی صندلی نیز به گونهای است که بدن سرنشین را بهخوبی در بر میگیرد. پنل دربهای عقب نیز عمدتاً از پلاستیکهای مرغوب و روکشهای چرمی نرم ساخته شده تا کاربران این بخش حس کیفیت بیشتری را نسبت به خودروهای رقیب تجربه کنند.
همانطور که متوجه شدید این خودرو ۲۰ سال پیش طراحی شده است و بههمین سبب در مقایسه با خودروهای مدرن و پیشرفته امروز از لحاظ طراحی داخلی حرف چندانی برای گفتن ندارد.اما در مقایسه با خودروهای هم رده خود دارای طراحی متعارض میباشد. به طور کلی در طراحی داشبورد، غربیلک فرمان، صفحه کیلومترشمار پشت آمپر، تودریها و همچنین سایر بخشها ایراد چندانی به چشم نمیخورد.از لحاظ متریال به کار رفته در داشبورد و ورودیها در سطح نسبتاً خوب و مناسبی است. ۵ – در مدل اتوماتیک، اگر خواستار یک حرکت آرام و بیدردسر هستید، این محصول میتواند انتخاب خوبی باشد؛ در غیر این صورت در گیربکس اتوماتیک مزدا ۳۲۳ نه خبری از حالت تیپ ترونیک بوده و نه میتواند برای شما معکوسهای جذابی بکشد! اما خب با پیشرفت صنعت خودرو مزدا 323 نیز کمی از رقبا دور شد و با اینکه هنوز هم مشتریان خاصی در بازار دارد اما نمیتوان از آن به عنوان یک انتخاب مناسب نام برد.
مزدا ۳۲۳ یکی از خودروهای بسیار محبوب ژاپنی در ایران است که در اوایل دهه ۸۰ نسل دوم آن وارد بازار ایران شد. نسل اول این خودرو خیلی موفق نبود و در دهه ۷۰ نتوانست طرفداران زیادی داشته باشد اما نسل دوم این خودرو که حدودا سال۸۰-۸۱ وارد بازار ایران شد توانست محبوبیت کافی پیدا کند. این خودرو تیپ های مختلفی دارد اما بطور کلی زمانی که وارد بازار ایران شد، رقیبی برای خودرو های فرانسوی داخل ایران مثل پژو ۴۰۵ به حساب می آمد . شاید مزدا ۳۲۳ نتوانست مثل ۴۰۵ خیلی در بازار بماند اما قطعا محبوبیت آن از ۴۰۵ بیشتر نباشد کم تر نیست.
به عنوان نکته آخر باید بگوییم که، مزدا ۳۲۳ با استفاده از تکنولوژیهای مدرن و موتورهای SkyActiv، بهرهوری سوخت بالایی را ارائه میدهد که در مقایسه با رقبای خود، برگ برندهای محسوب شده و آن را از دیگر برندها یک سروگردن بالاتر برده است. جلوپنجره و چراغهای جلو طراحی جدیدی به خود گرفتند که بهوضوح باعث مدرنتر شدن چهره ۳۲۳ نسبت به قبل گردیدند. این تغییرات نهتنها زیبایی ظاهری آن را بهبود بخشید، بلکه آغازگر طراحی نوینی برای شرکت مزدا شدند که همچنان میتوان ردپای آن را در محصولات جدیدتر این برند مشاهده کرد. سیستم تعلیق جلو طبق همیشه از نوع مکفرسون مستقل است اما شرکت مزدا برخلاف گذشته تصمیم گرفته تا سیستم تعلیق مولتیلینک عقب را کنار بگذارد و از سامانه یکپارچه محور پیچشی موسوم به اسمارت اکسپند بیم استفاده کند.
فرم جدید جلوپنجره و چراغهای جلو، ظاهر ۳۲۳ را بسیار مدرنتر و بهتر از قبل کردند و همچنین آغازگر زبان طراحی جدید مزدا بودند که حتی هنوز هم نسخهٔ تکاملیافتهٔ آن را میتوان در محصولات کنونی این شرکت دید. به همین دلیل، حتی با اینکه بیش از بیست سال از زمان طراحی این خودرو گذشته اما هنوز هم ظاهر آن مدرن و چشمنواز به نظر میرسد و در برابر خودروهای بهاصطلاح جدیدتری مثل سورن حرفهای زیادی برای گفتن دارد که این موضوع، ماندگاری طراحیهای مزدا را نشان میدهد. در بررسی کاملی که از خودروی ۳۲۳ مزدا داریم، نیاز است تا نکات مهمی را در خصوص این ماشین ذکر کنیم. موتورهای این خودرو از جمله موتورهای بنزینی SkyActiv-G با ظرفیتهای مختلف در دسترس است. این موتورها عملکرد قدرتمند، صرفهجویی در مصرف سوخت و کارایی بالا را به همراه دارند.
این نسل از مزدا ۳۲۳ از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ روی خط تولید قرار داشت و با همین نسل نیز پا به بازار ایران گذاشت. طراحی این خودرو برای محصولی متعلق به دهه ۹۰ میلادی قابل قبول است و حتی شاید بتوانیم طراحی آن را زیبا نیز بدانیم. البته در ۱۳۸۲ مزدا ۳۲۳ یک فیس لیفت را نیز تجربه کرد که حاصل آن تغییر فرم چراغهای جلو و برخی تغییرات جزئی دیگر بود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ نمونههای دنده دستی و اتوماتیک مزدا ۳۲۳ نیز به ترتیب ۱۱ و ۱۲.۵ ثانیه اعلام میشود که برای چنین خودرویی رقم مناسبی است. همچنین با مصرف ترکیبی ۷.۵ الی ۸.۸ لیتر در هر صد کیلومتر میتوانیم مزدا ۳۲۳ را یک خودرو با مصرف سوخت بهینه بدانیم.اوضاع مزدا ۳۲۳ از لحاظ سطح آپشنها و امکانات رفاهی وخیم است و به هیچ عنوان نمیتواند راضی کننده باشد.
در گمرک ایران، مدل مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیبعی از سری اسکایاکتیو G با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجوز گرفته است. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت مزدا ۳ با شرایط گفته شده ۱۰ ثانیه است و حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین خواهد داشت. مزدا ۳۲۳ یکی از خودروهای سدان ژاپنی است که در اوایل دهه ۸۰ وارد بازار ایران شد. این خودرو مستقیما با پژو ۴۰۵ ، سمند و پژو پارس در یک رده قرار میگرفت. در آن سالها خودروهای روز جهان از برندهای معتبر را روی خطوط تولید خودروسازان داخلی میدیدیم و خبری از چینیهای بینامونشان با قیمتهای فضایی نبود. یکی از خوشنامترین خودروهایی که در آن سالها در ایران مونتاژ میشد، مزدا ۳۲۳ بود.
مجموع این موارد، همراه با فرمان کاملا گِرد، حس اسپرت و کلاسیک برای راننده مزدا ۳ فراهم میکند. استفاده از مواد نرم مشابه چرم در بخش بالایی داشبورد، یکی از مهمترین نکات مثبت در مزدا ۳ مدرن است. این مورد، به خوبی تفاوت یک خودروی اقتصادی با برند ژاپنی را در مقایسه با رقبای چینی نشان میدهد. بدون شک مزدا ۳ در کلاس خودروهای کامپکت خانوادگی، یکی از زیباترین مدلهای دنیا محسوب میشود. حس اسپرت و تهاجمی به خوبی در ادوات جلو فراهم شده است؛ ضمن اینکه تمایز قابل ملاحظه با رقبا شامل هوندا سیویک و تویوتا کرولا نیز دارد.
اما قبل از خرید، حتما وضعیت فنی خودرو و شرایط کلی آن را بررسی نموده تا از خرید خود اطمینان حاصل کنید. طراحی خودرو مزدا ۳۲۳ به ده نود میلادی باز می گردد که در زمان خود بسیار قدرتمند و عالی بوده است. در بررسی مزدا ۳۲۳ متوجه خواهید شد که این خودرو بسیار مناسب افرادی است که به دنبال خودرویی خانوادگی و کم استلاک هستند و خودروهای زاپنی را به نوع ایرانی ترجیح می دهند. از ویژگیهای مثبت داخل کابین مزدا ۳ نسل چهارم، کیفیت بالای متریال به کار رفته در متعلقات آن است که باعث میشود حسی متفاوت نسبت به رقیبانی همچون تویوتا لوین یا کرولای جدید در سرنشینان این ماشین ژاپنی به وجود بیاید.
همانطور که بالاتر اشاره کردیم، خودروی مزدا ۳۲۳ یکی از خودروهای ژاپنی باکیفیت در بازار است. این خودرو، که یکی از نمادهای دهه ۸۰ در ایران به شمار میرود، همچنان از جمله خودروهای محبوب است. در ادامه این محتوای وبلاگ یدکی شاپ (عرضهکننده لوازم یدکی مزدا) به مزایا و دلایل خرید این خودرو اشاره خواهیم کرد. در سیستم حرکتی آن از یک جعبه دنده ۵ دنده دستی استفاده شده است، جالب است بدانید که این خودرو میتواند حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت به شما هدیه دهد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برای آن ۱۲.۵ ثانیه است.
نمای عقب این خودرو به خاطر پایین بودن خمره اگزوز آن چندان جالب به نظر نمیرسد. طراحی ظاهری این خودرو در مقایسه با قدمتی که دارد، یکی از نقاط قوت آن بشمار میرود که نسبت به خودروهای هم رده خود دارای طراحی ظاهری نسبتاً لوکسی است. ۱۴- با وجود مدل پایین تولید این خودرو دارای یک ایربگ و در تیپ ۵، دارای ۲ ایربگ است.
کمپانی مزدا از سالهای دور با گروه بهمن در ایران همکاری داشته و محصولات مختلفی را توسط شریک ایرانی در کشورمان عرضه کرده است. اما در این بین سدان مزدا ۳ بسیار خوش درخشید و نسل اول و دوم آن طرفداران زیادی در بازار ایران پیدا کرد. چابکی، کیفیت ساخت، سواری رضایت بخش طراحی زیبا و جوان پسند از قابلیتهای مثبت این خودرو محسوب میشد که حالا تمامی آنها را میتوان در نسل جدید مزدا ۳ به علاوه امکانات مدرنتر و طراحی جدید پیدا کرد. این ترکیب فنی نوید یک استهلاک پایین سازگاری بیشتر با کیفیت سوخت داخل و از به تعمیر و نگهداری پایینتر جعبه دنده میدهد که همگی این موارد برای مشتریان ایرانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در اروپا و امریکا، مزدا ۳ مجهز به موتور ۲/۵ لیتر با قدرت ۱۹۱ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، آستانه قیمت ۲۵ هزار دلار دارد. برای مدل دو دیفرانسیل توربو ۲۲۷ اسب بخار، ۳۶ هزار دلار پرداخت میشود.
حداکثر سرعت مزدا ۳ هم توسط این شرکت، ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. است خودرو با توجه به مصرف پایین سوخت بسیار سرحال است و باید بگوییم که تکنولوژی این خودرو چند سال از زمان خود جلوتر بوده است. تعویض دنده خودرو در نوع دستی آن لذت بخش بوده و در نوع اتومات بسیار نرم و بی صدا می باشد. به طوری که فکر می کنید این گیربکس مربوط به ۲۰ سال پیش نیست و تازه تولید شده است.
مدل های ۸۴این خودرو با قیمت های ۱۰۴تا ۱۰۵ میلیون تومان معامله شده که برای خودرویی با ۱۵سال عمر خیلی منطقی نیست. مورد دیگر این که خودرو مشکل روغن ریزی دارد که البته بستگی به سبک رانندگی شما دارد اما خیلی کم، در۳۲۳ ها دیده می شود و نیاز بود این مورد را با شما به اشتراک بگذاریم. اگر دنبال یک خودرو داخل شهری که کم مصرف، شتاب خوب و سواری مناسب به شما ارائه دهد. نسل چهارم مزدا ۳ که حالا توسط گروه بهمن، قدیمیترین شریک ایرانی کمپانی ژاپنی مزدا به کشورمان رسیده است، از زبان طراحی کودو مزدا پیروی میکند که نخستین بار با محصول مزدا ۶ ویژه مناطق آزاد در بازار ایران مشاهده شده بود.
در رنج قیمتی مزدا 323 دنده ای نیز میتوانید نمونه های کارکرده خودروهای فوق الذکر را خریداری نمایید که با توجه به در دسترس بودن لوازم یدکی و سال ساخت بالاتر نسبت به مزدا 323 انتخاب منطقی تری به نظر میرسند. به طور کلی به شما مخاطبین عزیز پیشنهادکنیم در این رنج قیمتی به سراغ خرید خودروهای صفر کیلومتر یا کم کارکرد بروید تا ضمن پرداخت هزینه نگهداری کمتر، دغدغهای برای تامین قطعات یدکی و بازار دست دوم نداشته باشید. همانطور که احتمالاً از گفتههای بالا متوجه شدید، مزیتهای مزدا ۳۲۳ بسیار بیشتر از معایب آن هستند.
ضمنا به یاد داشتن تمامی نکات هنگام خرید خودرو کار سادهای نیست و همچنین تغییرات کیفیت روزانه خودروهای مونتاژی باعث شده خرید خودرو دست دوم تبدیل به یک کابوس شود و ریسک و دلهره فراوانی داشته باشد. در این هنگام است که هنر کارشناسی خودرو، راهی مطمئن برای خرید خودرو کارکرده بوده و همراهی یک کارشناس خبره، ریسک ضرر و زیانهای احتمالی را به طور کامل از بین میبرد. تیم کارشناسی خودرو اتکس، متشکل از افرادی خبره، کارکشته و مجهز به دستگاههای روز سنجش و کارشناسی، این امکان را برای شما خریداران فراهم میسازد تا با خیالی آسوده به سراغ خرید اتومبیلهای مورد نظر خود رفته و لذت یک خرید مطمئن و بدون ریسک را تجربه کنید. در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری مزدا ۳ در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرمهای اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره ۲۸۴۲۸۴۶۶-۰۲۱ و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید.
مزدا ۳۲۳ به عنوان یک سدان ژاپنی از کیفیت ساخت مناسب، دوام فنی مطلوب، ترمزهای قدرتمند، صندلیهای راحت، هندلینگ مناسب، کیفیت سواری قابل قبول و طراحی ظاهری عامهپسند سود میبرد. در بحث نقاط ضعف نیز میتوان به ظاهر ساده کابین، سروصدای سیستم تعلیق و توان فنی نسبتا پایین پیشرانه اشاره کرد. درمجموع، مزدا ۳۲۳ خودرویی باکیفیت، زیبا و دوستداشتنی است که میتواند کسانی که با ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به دنبال خودروی کارکردهٔ مناسبی هستند را وسوسه کند. امروزه با توجه به افزایش قیمت خودرو های صفر و عدم تامین شرایط مالی افراد، بسیاری به خرید خودروهای دست دوم روی آورده و با بودجه متناسب خود، ماشینی که مدنظرشان هست را خریداری مینمایند.
شاید با شنیدن نام مزدا، یک خودرو پر شتاب و قدرتمند در ذهن شما تداعی شود. با هم نکاتی کنکوری را در مورد این خودرو میخوانیم؛ شاید این مطالب در خرید شما تاثیر بسزایی داشته باشد. سعی شده است تا در نگارش مطالب زبان سادهای در نظر گرفته شود و از فضای تخصصی و فنی به دور باشد.
تولید ۳۲۳ در کشورمان تا سال ۱۳۸۶ ادامه یافت و سپس جای خود را به مدل جدید مزدا ۳ داد. نکتهٔ جالب اینکه نسل نهم ۳۲۳ همچنان بدون تغییر خاصی در چین در حال تولید است. این موتور علاوه بر توانی که دارد مصرف سوخت بسیار پایینی دارد به طوری که در در هر صد کیلومتر ترکیبی حدود ۶ لیتر مصرف سوخت دارد که نسبت به رقبای ایرانی خود کمتر است و یک خودروی کاملا کم مصرف محسوب میشود. پس نتیجه میگیریم اگر مایل به استفاده از خودرویی در شهر هستید مزدا ۳۲۳ بسیار عالیست و در مقایسه با مصرف ۱۰ یا ۱۲ لیتری پژوهای فرانسوی کاملا مقرون به صرفه به نظر می آید.
هر نقطه رقبا را که نگاه کنید، خطوط صاف با حداقل انحنا و زوایای شکسته میبینید که حاکی از قدمت بالای طراحی آنهاست. در این بین زانتیا، نزدیکترین رقیب مزدا ۳۲۳ نیز نمیتوانست از لحاظ تشخص ظاهری پرستیژ مزدا ۳۲۳ را برای راننده خود به همراه آورد. خرید خودرو دست دوم و کارکرده، آنهم محصولی که سالها از ورود آن به بازار گذشته است، ریسک خاص خود را دارد. وقتی این خودرو نام برند مزدا را بر روی خود ببیند شاید کمی خیال خریدار از انتخابش راحت شود؛ اما خب، همیشه شرایط خرید ماشین طوری پیش نمیرود که از نام برند و مدل ماشین به شتاب و سرعت بالایی دست پیدا کرد!
بهعنوان یک سدان کامپکت، مزدا ۳۲۳ فضای داخلی مناسبی برای سرنشینان فراهم میکند و صندوق بار ۴۱۵ لیتری آن نیازهای خانوادهها را بهخوبی پوشش میدهد. همچنین، طراحی و ارگونومی مناسب صندلیها به کاهش خستگی در سفرهای طولانی کمک میکند. هنگامی که درون کابین مزدا۳۲۳می نشینیم، مجدداَ متوجه می شویم که سازنده از عبارت”زیبایی در عین سادگی”به بهترین شکل استفاده کرده است. طراحی داخل۳۲۳بسیار ساده است اما می توان گفت نسبت به پژو۴۰۵ که رقیب آن بود طراحی بهتری دارد اما کیفیت داخل مزدا با وجود اینکه مزدایی که ما اینجا داریم حدود۱۵سال از عمر آن می گذرد واقعا خوب مانده که نشان از کیفیت ستودنی خودرو های ژاپنی دارد. درون خودرو آپشن خاصی دیده نشده اما همه چیز در دسترس راننده قرار دارد. صندلی ها نرم بوده و سواری نیز نسبتا نرم می باشد ولی مقداری رنگ و بوی اسپرتی دارد که در قسمت تست رانندگی بیشتر به آن می پردازیم.
این نسل در دو مدل سدان و هاچبک تولید میشد که فقط مدل سدان آن به ایران وارد شد. تقریباً همزمان با آغاز عرضهٔ جهانی نسل نهم ۳۲۳، گروه بهمن نیز در سال ۱۳۷۹ تولید آن را در ایران آغاز نمود. البته نسل هشتم ۳۲۳ نیز بهصورت وارداتی حضور محدودی در بازار ایران داشت، اما نسل نهم به طور جدیتر و گستردهتر در بازار مطرح شد.
متریال داشبورد و رودریها نیز از لحاظ کیفیت در سطح نسبتا قابل قبولی ظاهر شده و متناسب با رنج قیمتی این خودرو به نظر میرسد. مزدا ۳۲۳ با نام اصلی مزدا فامیلی یکی از معدود سدانهای نسبتا مدرن مونتاژ داخل در اوایل هشتاد شمسی به شمار میرود که به منظور رقابت با حریفانی همچون سیتروئن زانتیا و پژو پارس ای ال ایکس، از سوی گروه خودروسازی بهمن روانه کارزار شد. این سدان جمع وجور ژاپنی طی سالهای متمادی ۱۹۶۳ تا ۲۰۰۳ در قالب هشت نسل به مشتریان عرضه شد.
۱۳- از لحاظ کیفیت قطعات و کارکرد، بسیار بهتر از محصولاتی چون پژو ۲۰۶، ۴۰۵ و پرشیا است. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
البته بعداً گروه بهمن نسخهٔ اصطلاحاً فول این خودرو را با نامهای تیپ ۳ و تیپ ۵ ارائه کرد که به تجهیزات بیشتری شامل آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن و سانروف مجهز شده بودند. تفاوت این دو تیپ فقط در گیربکس بود که در تیپ ۳ دستی و در تیپ ۵ اتوماتیک بود و از لحاظ تجهیزات هیچ تفاوتی باهم نداشتند. گروه بهمن همچنین تیپ ۴ را هم برای این خودرو ارائه کرد که درواقع همان تیپ ۵ اتوماتیک بود که فقط سانروف نداشت. ۳۲۳ در ابتدا در بازار خودروی کشورمان خودروی تقریباً بیرقیبی بود اما خیلی زود سروکلهٔ یک رقیب قدرتمند به اسم سیتروئن زانتیا پیدا شد و چندی بعد نیز پژو پارس ELX از راه رسید.
دیدگاهتان را بنویسید