مقایسه سهند با ساینا ؛ کدام یک بهتر است ؟ مجله خودرو کارستان
اما ساینا S بعد از چند سال حضور در بازار، قدیمی و تکراری شده بود و از این رو سایپا تصمیم گرفت دستی به سر و روی این محصول پرفروش خود بکشد. این فیسلیفت مفصل، در سال 1401 با نام سهند معرفی شد و از اواسط سال 1403 به بازار آمد. ساینا S در ابتدا تنها در نسخه دندهای بنزینی عرضه میشد اما از سال 1402 دو تیپ اتوماتیک و دوگانه سوز آن هم به بازار آمدند. برای اینکه درک بهتری از تفاوت سهند و ساینا داشته باشید، مشخصات آنها را در جدول زیر با یکدیگر مقایسه کردهایم.
در مقابل، ساینا S به عنوان یک فیس لیفت از تیبا، از طراحی ساده تر و قدیمی تری برخوردار است. چراغ های باریک و کشیده جلو و طراحی نه چندان گیرا در نمای عقب، چهره ای معمولی به این خودرو داده اند. در مقایسه کلی، سهند S با طراحی مدرن تر و گرافیک به روز چراغ ها، به خصوص در بخش جلو و عقب، ظاهری جذاب تر و هماهنگ تر دارد و انتخاب بهتری برای خریدارانی است که به دنبال طراحی زیباتر و به روزتر هستند. در نمایشگاه تحول صنعت خودرو بود که نخستین بار چهره ی سهند و اطلس از گروه خودروسازی سایپا، برای خبرنگاران حوزه خودرو و مردم، آشکار شد. به دلیل حجم تغییرات سهند نسبت به ساینا و همچنین اطلس نسبت به کوییک، سایپا امید زیادی به موفقیت این دو خودرو در بازار سدان ها و هاچبک کراس های اقتصادی کشور دارد.
سهند در جلو و عقب کاملاً بازطراحی شده است تا ظاهری مدرن و به روزتر از ساینا به آن بدهد. در جلو، چراغ های کشیده ای را می بینیم که با اطلس مشترک هستند، اما شکل جلوپنجره و سپر با شکل هاچ بک متفاوت است. سهند از جلوپنجره مشکی بزرگ با نوار کرومی در پایین استفاده می کند که نشان بزرگ پارس خودرو در وسط آن خودنمایی می کند. اگرچه این طرح به زیبایی و هماهنگی اطلس نیست، اما بهتر از شکل بینی ساده ساینا اس به نظر می رسد. سهند سایپا با طراحی بروزتر، کابین مدرن تر و امکانات رفاهی بیشتر، گزینه ای مناسب برای افرادی است که ظاهر و تجهیزات به روز خودرو برایشان اهمیت دارد. از سوی دیگر، ساینا S با قیمتی اقتصادی تر و امکاناتی مشابه در سطح پایه، گزینه ای معقول برای خریدارانی است که بودجه محدودتری دارند.
از نظر مصرف سوخت نیز هر دو خودرو تقریبا عملکرد یکسانی دارند اما در سهند شاهد مصرف سوخت کمتری هستیم. اگرچه اصل و اساس موتور و گیربکس این دو محصول سایپا یکسان به نظر میرسد اما موتور سهند S از نوع M15 GSI بوده و دستخوش برخی اصلاحات شده است. از مهمترین اصلاحات صورت گرفته در موتور ۸ سوپاپ سهند S میتوان به اضافه شدن سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ VVTi و منیفولد خروجی دود استیل یا هدرز اشاره کرد. این اصلاحات باعث شده تا توان موتور کمی افزایش پیدا کند و به ۹۰ اسب بخار در کنار ۱۳۷ نیوتن متر برسد. گیربکس دستی ۵ سرعته نیز همچون گذشته وظیفه انتقال قدرت پیشرانه به چرخهای جلو را بر عهده دارد. میانگین مصرف سوخت سهند S تقریباً نزدیک به ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و شتاب صفر تا صد آن نیز معادل ۱۳ ثانیه تحت شرایط استاندارد ارزیابی میشود.
سایپا در طراحی نمای داخلی ساینا S در قیاس با تیبا، تلاش بسیاری کرد تا آن المانهای بسیار ساده و نامشخص را تغییر دهد. زمانی که صحبت از طراحی خودرو به میان میآید، مشخص نیست که طراحان سایپا به هنگام طراحی ساینا دقیقا در چه فکری بودند. ساینا به عنوان فیسلیفت تیبا، قرار بود خودرویی زیباتر و مورد پسند عموم مشتریان بازار ایران باشد، چرا که نسخه سدان تیبا، به واقع خودرویی عجیب و خارج از تناسب بود. هرچه تیبا ۲ (نسخه هاچبک تیبا) حداقل از نمای عقب جذاب و مورد پسند جوانان بود، نسخه سدان نه فقط از جلو، بلکه از نمای عقب نیز به چشم دلنواز نمیآمد.
این سبک طراحی نسبت به نمای قبلی کابین ساینا جذابیت بیشتری دارد، اما کماکان در حد خودروهای اقتصادی رده پایین قرار میگیرد و در مجموع هیجان زیادی از طریق مشاهده طرح جدید کابین سهند S به کاربر انتقال پیدا نخواهد کرد. با این حال، تریم دو رنگ و به کارگیری برخی جزئیات مدرنتر باعث شده تا به طور کلی نمای داخلی سهند اس نسبت به کابین ساینا اس زیباتر به نظر برسد. ساینا S از پیشرانه معروف M15 بهره میبرد که اولین بار روی تیبا نصب شد و کماکان با برخی تغییرات جزئی و بهبود استاندارد آلایندگی در محصولات مختلف سایپا نصب میشود.
اگر از نمای بغل به مقایسه سهند S با ساینا S بپردازید، متوجه میشوید که هر دوی آنها یک قالب بدنه آن هم متعلق به خودرو تیبا را به خدمت گرفتهاند. این طراحی بدنه طی سالها بدون تغییر اساسی باقی مانده و صرفاً چندین مرتبه نمای جلو و عقب آن بسته به نام و مدل خودرو، تغییر کرده است. فضای کابین سهند و ساینا S نسبت به ابعاد بدنه مناسب است و چهار نفر سرنشین نسبتاً قدبلند هم میتوانند در این خودروها راحت بنشینند.
با بهرهگیری از یک صفحه نمایش ۷ اینچی، دریچههای تهویه دایرهای شکل و پنل سیستم تهویه مطبوع، این قسمت از خودرو ظاهری جذاب پیدا کرده است. فرمان D کات با طراحی اسپرت و کلیدهای کنترلی، نیز به راننده امکان کنترل آسانتر خودرو را میدهد. این طراحی، یادآور خودروهای لوکستر بوده و تجربهای متفاوت از رانندگی را ارائه میدهد. طراحی داخلی سهند به طور کامل متحول شده و نسبت به ساینا GX از ساختار و سبک متفاوتی بهره میبرد. سایپا با هدف ارتقای سطح کیفی و ایجاد حس مدرنتر در کابین سهند، از المانهای جدیدی همچون تریم دو رنگ، خطوط منحنی روی داشبورد و متریال باکیفیتتر استفاده کرده است. از آنجا که سهند اس نسخه بهروز و جدیدتر ساینا S به شمار میرود، بنابراین واضح است که خرید این محصول به دلیل طراحی ظاهری زیباتر، کابین جذابتر، برخی امکانات بیشتر، میتواند ارزندهتر از ساینا اس باشد.
در این مقاله، به بررسی جزئیات فنی، مقایسه عملکرد، و امکانات این دو خودرو پرداختهایم تا به شما کمک کنیم انتخاب بهتری برای نیازهای خود داشته باشید. اما اگر آپشنهای بیشتری مد نظرتان است باید منتظر ورود ساینا GX و سهند G به بازار باشید. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است.
ساینا S به عنوان نسخهای فیسلیفت شده از ساینا معمولی، تحول جدیدی در خانواده خودروهای اقتصادی سایپا به شمار میرود. این خودرو که از سال ۱۳۹۹ جایگزین مدل ساینا EX معمولی شد، در ادامه مسیر توسعه تیبا و ساینا عرضه گردید. تیبا، به عنوان پایه این خانواده، بر روی پلتفرم اصلاحشده پراید طراحی شد و از اواخر دهه ۸۰ شمسی وارد سبد محصولات سایپا گردید.
این را میتوان از تولید محصولاتی چون خانواده شاهین، سایناهای جدید و دو خودروی تازه متولد شده یعنی اطلس و سهند پی برد که بسیاری از آنها آماده ورود به بازار هستند. صحبت در خصوص بخش داخلی ساینا S که امری بیهوده است چراکه این طراحی را بار ها و بار ها در خودروهایی همچون کوییک، کوییک S، کوییک R، ساینا، ساینا S و… دیده اید و دیگر جایی برای نقد و بررسی باقی نمانده است. داشبورد و تریم داخلی سهند به کلی تغییر کرده اند و طراحی داخلی خودرو به ویژه در بخش داشبورد خودرو، شبیه به محصولات نسل قبل رنو همچون سیمبل شده است. نمای عقب سهند هم نسبت به ساینا S، مانند بخش جلویی کاملا دستخوش تغییرات گسترده شده است. پلاک خودرو هم از قسمت صندوق به سپر منتقل شده است و خوشبختانه دیگر خبری از چراغ ها و سپر ساینا S که مشابه ب ام و سری ۲ بودند، نیست. نمای جلوی سهند نسبت به ساینا S به طور کامل تغییر کرده و جلوپنجره خودرو با لبه کرومی نازک در قسمت پایینی اش که گویی به چراغ های خودرو متصل است، نسبت به ساینا S با آن جلوپنجره کرومی زمخت، پویا تر و شکیل تر جلوه می کند.
سهند و ساینا در این نما اصلاً طراحی جذابی ندارند و حالت گنبدی شکل سقف این خودروها کاملاً از مد افتاده به نظر میرسد. ما هم امروز به سراغ مقایسه سهند با ساینا S آمدهایم که همین شرایط را نسبت به هم دارند و سهند نسخه فیسلیفت ساینا محسوب میشود. در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم اگر این روزها با حداقل بودجه به دنبال یک سدان خانوادگی باشیم، کدام یک از این دو برادر سایپایی ارزش خرید بالاتری خواهد داشت. دراینبین، سایپا افتخار تولید سهند را به پارسخودرو داده است تا شرکتی که زمانی نیسان ماکسیما مونتاژ میکرد حالا فیسلیفت ساینا را با برند خودش به بازار بفرستند. سهند پس از نمایش نصفه و نیمه در نمایشگاه تحول صنعت خودروی سال گذشته، چندی پیش رسماً در نمایشگاه خودروی مشهد معرفی شد و بنابراین، احتمالاً بهزودی شاهد عرضه آن به بازار خواهیم بود.
سایپا در سالهای اخیر با افزایش چشمگیر تولید، گامهای بلندی در جهت تنوعبخشی به سبد محصولات خود برداشته است. خانواده شاهین، مدلهای جدید ساینا و دو محصول جدید اطلس و سهند، نمونههایی از این تلاش هستند که بسیاری از آنها در آستانه عرضه قراردارند. متاسفانه در بحث متریال، پیشرفت زیادی درون کابین سهند S نسبت به ساینا S احساس نمیشود و همان پلاستیکهای خشک نه چندان مرغوب کماکان در پوسته داشبورد و پنل درها مورد استفاده قرار گرفتهاند.
یکی از مهمترین تغییرات، استفاده از داشبورد با طراحی جدید است که از المانهای متفاوت و تریم دو رنگ بهره میبرد. این تغییرات باعث شده تا کابین سهند S نسبت به ساینا S ظاهری جذابتر و مدرنتر داشته باشد. هرچند این تغییرات به اندازهای نیست که حس لوکس بودن یا هیجانانگیز بودن را به کاربر منتقل کند، اما به هر حال نمای داخلی سهند S نسبت به ساینا S بهبود یافته است. اگر سهند S را نیز از زاویه جانبی نگاه کنید، تقریبا همان شکل و شمایل مشترک با تیبا و ساینا را خواهید دید.
جالب است که ساینا S دندهای 85 گانه و سهند S از نظر امکانات رفاهی تقریباً مشابه هستند و هیچکدام نسبت به دیگری برتری خاصی ندارد. سپندخودرو، باسابقهترین مجری فروش اقساطی خودرو در ایران، انواع خودروهای داخلی و خارجی را با تحویل فوری و اقساط بلندمدت عرضه میکند. توجه داشته باشید که این قیمتها ممکن است با گذشت زمان و تغییرات بازار دچار نوسان شوند؛ بنابراین، برای دریافت اطلاعات بهروزتر، به منابع معتبر و نمایندگیهای رسمی مراجعه کنید. گاهی به دلیل فروش عجلهای و تصمیمگیری احساسی، خودرویمان را به قیمت کم فروختهایم و گاهی نیز به دلیل قیمتگذاری بالا و نادرست، نتوانستهایم مشتری برای آن پیدا کنیم. کارشناسان نیکبخت خودرو با کارشناسی دقیق،ماشین شما را قیمت گذاری و ماشین کارکرده شما را خریداری میکنند و در کمتر از یک ساعت مراحل انتقال سند و تحویل آنی وجه خودرو انجام میشود. اگر تاحدودی پیرو مد روز هستید و به ظاهر خودرو اهمیت میدهید، میتوانیم خرید سهند را به شما توصیه کنیم.
دو مورد از جدیدترین محصولات این پلتفرم سهند S و ساینا S هستند که در این بخش قصد داریم تا به مقایسه کامل مشخصات، امکانات و ارزش خرید آنها بپردازیم. در مقایسه نمای جلو، چراغها، جلوپنجره و سپرهای سهند S نسبت به ساینا S طراحی مدرنتر و جذابتری دارند. چراغهای سهند S با گرافیک داخلی جدید و جلوپنجرهای که استایلی مینیمال و هماهنگ با سایر اجزای خودرو دارد، جلوهای بهروزتر ارائه میدهد.
در سهند از جلوپنجرهٔ مشکی بزرگی با یک زه کرومی در پایین استفاده شده که لوگوی بزرگ پارسخودرو در وسط آن خودنمایی میکند. این طراحی هرچند به زیبایی و هماهنگی اطلس نیست ولی نسبت به فرم سادهٔ دماغهٔ ساینا S بهتر به نظر میرسد. سایپا پس از کنار گذاشتن پراید و تیبا، وابستگی شدیدی به ساینا و کوییک پیدا کرده تا جایی که باید گفت دومین خودروساز بزرگ کشور صرفاً با تکیه بر همین دو محصول روزگار میگذراند.
یکی دیگر از مواردی که در بررسی تفاوت سهند و ساینا باید مورد توجه قرار بگیرد، امکانات و تجهیزات آنهاست. سیستم چندرسانهای سهند با امکان اتصال بلوتوث و USB، بههمراه دکمههای کنترلی روی فرمان، راحتی بیشتری برای راننده ایجاد میکند. این خودرو همچنین در بخش ایمنی، با دو ایربگ، ترمز ABS، EBD و سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) عملکرد بهتری نسبت به ساینا دارد. سهند در سال ۱۴۰۳ توسط پارس خودرو معرفی شد و بهعنوان سدانی اقتصادی بر پایه ساینا به بازار عرضه شده است. تیپ S مدل پایه است و با امکانات محدودتر مثل تهویه دستی و آینههای ساده، برای خریدارانی مناسب است که اولویتشان هزینه کمتر است. در مقابل، سهند G نسخه فولآپشن سهند محسوب میشود و با امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی، کروز کنترل، سانروف، سنسور نور و دوربین عقب، سطح بالاتری از راحتی و ایمنی ارائه میدهد.
بنابراین، اگر امکانات ایمنی و پیشرفتهتر برای شما اهمیت دارد، سهند S انتخاب بهتری خواهد بود. اما اگر به دنبال گزینهای با قیمت مناسبتر هستید، ساینا S همچنان گزینهای قابل قبول در میان خودروهای اقتصادی محسوب میشود. سهند S و ساینا S به عنوان دو سدان اقتصادی سایپا، از امکانات رفاهی و ایمنی سادهای بهره میبرند و در سطح خودروهای پایه قرار دارند. با این حال، تغییرات و ارتقاهایی که در مدلهای جدید اعمال شده است، باعث بهبود برخی امکانات این خودروها شده و تا حدودی آنها را به استانداردهای روز نزدیکتر کرده است. مقایسه سهند S با ساینا S، ساینا S و سهند S به عنوان دو سدان اقتصادی از محصولات سایپا، رقابتی نزدیک در بازار خودروهای داخلی ایران دارند. این دو خودرو با اشتراک در بسیاری از جنبهها، از جمله استفاده از موتورهای مشابه و پلتفرم یکسان، انتخابهای مناسبی برای مشتریانی هستند که به دنبال خودروهایی با هزینههای مناسب و امکانات کافی هستند.
داشبورد سهند S با خطوطی سادهتر و تریم رنگی متفاوت، جلوهای بهتر از مدل قبلی خود دارد. جزئیات مدرنتر در کنسول میانی و استفاده از دکمههای جدید در بخش کنترل سیستم تهویه و مالتیمدیا نیز به جذابیت بصری آن افزوده است. اما متأسفانه در بحث متریال، کیفیت تغییر چندانی نکرده و همچنان از پلاستیک خشک در ساخت داشبورد و پنل درها استفاده شده است. این امر به دلیل استفاده از پلتفرم مشترک تیبا است که در طول سالها بدون تغییر باقی مانده است.
در این صفحه از پدال، ما قیمت سهند G صفر را بهصورت بهروز ارائه میدهیم؛ هم نرخ رسمی اعلامشده توسط کارخانه و هم قیمتهای روز بازار آزاد. اگر قصد دارید از آخرین قیمت سهند جی در کارخانه و بازار مطلع شوید، این صفحه از پدال را دنبال کنید. مدل اتوماتیک نیز به سیستم استارت و ورود بدون کلید، صندلیهای جلو برقی و کروز کنترل مجهز خواهد بود.
ما هم در این مطلب قصد داریم به بیان تفاوت های سهند و ساینا S بپردازیم تا ببینیم سدان اصطلاحا جدید سایپایی ها، چه در چنته دارد. از سوی دیگر، ساینا S را داریم که فیسلیفتی جزئی از ساینای معمولی بود و هماکنون در سبد محصولات سایپا جایگزین آن شده است. به گزارشی از نیکبخت خودرو، سایپا سهند قرار است در سال آینده وارد بازار خودرو کشور شود.
پس از کنار گذاشتن پراید و تیبا، سایپا به شدت به ساینا و کوئیک وابسته شد تا جایی که باید گفت که دومین خودروساز بزرگ کشور تنها به این دو محصول متکی است. به همین دلیل، سایپا هر بار با ایجاد تغییرات جزئی در این خودروها و عرضه آن ها به نام های گیج کننده، سعی در تنوع بخشیدن به ظاهر سبد محصولات خود دارد. آخرین تلاش این شرکت برای به روز رسانی دو محصول پرفروش خود، مدل های اطلس و سهند هستند که فیس لیفت های کوئیک و ساینا محسوب می شوند، اما دستخوش تغییرات بزرگ تری شده اند. خودرو سهند به واسطه بهروز تر بودن از لحاظ طراحی چراغها، فرم جلوپنجره، استایل نمای عقب، طرح چراغهای پشت و طرح سپرها در مقایسه با ساینا S جلوه به مراتب دلچسبتری ارائه میدهد.
از سوی دیگر، ساینا S را داریم که فیسلیفتی جزئی از ساینای معمولی بود و هماکنون در سبد محصولات سایپا جایگزین آن شده است. به گزارش اتونیوز ،سایپا پس از کنار گذاشتن پراید و تیبا، وابستگی شدیدی به ساینا و کوییک پیدا کرده تا جایی که باید گفت دومین خودروساز بزرگ کشور صرفاً با تکیه بر همین دو محصول روزگار میگذراند. جدیدترین تلاش این شرکت برای بهروزرسانی دو محصول پرفروش خود مدلهای اطلس و سهند هستند که فیسلیفتی روی کوییک و ساینا محسوب میشوند اما تغییرات بزرگتری را تجربه کردهاند.
دو تیپ پایهٔ دستی و دوگانهسوز از لحاظ تجهیزات تفاوت چندانی با ساینا ندارند و با همان موارد پیشپاافتاده مثل فرمان هیدرولیک، رینگ فولادی، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، صندلیهای پارچهای، تریم داخلی تکرنگ، سنسور دندهعقب و رادیوپخش ارائه میشوند. البته به دلیل استانداردهای اجباری جدید برای خودروهای داخلی، دیلایت، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، ترمز اضطراری و سیستم پایش باد تایرها هم به لیست امکانات تیپهای پایه افزوده شده است. بیشترین گشتاور خروجی موتور سهند ۱۳۷ نیوتن متر و این رقم برای پیشرانه ساینا ۱۲۸ نیوتن متر میباشد. سرعت خودرو ساینا نهایتا ظرف ۱۲.۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و تقریبا در همین فاصله زمانی سرعت سهند از صفر به ۱۰۰ می رسد. مصرف سوخت ترکیبی و حجم باک یکسان را هم باید جزو مشخصات فنی یکسان سهند و ساینا بدانیم.
اگر بنا به بیان نظر شخصی باشد، نگارنده معتقد است که طراحی زیباتر سهند S، کابین بسیار جذابتر و سطح امکانات رفاهی ارائه شده، ارزش پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان مبلغ مضاعف بر ساینا S را دارد. هرچند سرانجام سایپا قیمت رسمی تعدادی از محصولات جدید خود مثل اطلس را اعلام کرده است اما هنوز خبری از قیمت سهند نیست. بااینحال، با توجه به قیمت ۳۹۵ میلیون تومانی اطلس G (تیپ فول دستی) و قیمت ۳۲۶ میلیون تومانی ساینا GX، احتمالاً برای تیپ فول دستی سهند باید انتظار قیمتی در حدود ۳۶۰ میلیون تومان را داشته باشیم. این یعنی سهند سطح قیمتی بالاتری را نسبت به ساینا پوشش خواهد داد تا شاید بتواند به لطف آپشنهای بیشتر، نظر برخی خریداران رانا پلاس ایرانخودرو را هم جلب کند. البته ارقامی که در اینجا ذکر شد قیمت کارخانه بوده و در بازار احتمالاً قیمت سهند به حدود ۴۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.
در طرف مقابل ساینا S فقط از امکانات سادهای چون دو کیسه هوا، تهویه برقی و سنسور پارک عقب بهره میبرد که نشان میدهد سایپا سهند از لحاظ سطح امکانات به شکل کامل به ساینا S برتری دارد. اگر به طراحی بدنه سهند S و ساینا S دقت کنید، متوجه خواهید شد که هر دو خودرو از یک قالب بدنه که ریشه در پلتفرم تیبا دارد، بهره میبرند. این بدنه طی سالها بدون تغییر اساسی باقی مانده است و تغییرات ظاهری تنها به بخشهای نمای جلو و عقب محدود شدهاند. با این حال، سایپا تلاش کرده است با ایجاد تغییرات در طراحی این دو بخش، ظاهر بهروزتری برای محصولات خود ارائه دهد. اما در مورد متریال، پیشرفت زیادی درون کابین سهند S نسبت به ساینا S احساس نمیشود و بهره گیری از همان پلاستیک خشک نه چندان مرغوب کماکان در پوسته داشبورد و پنل درها احساس میشود. میزان فضای داخل کابین هر دو خودرو تقریباً برابر است و ۲ تا ۳ نفر سرنشین با قد متعارف میتوانند با حداقل فضای سر و پاها در صندلیهای ردیف عقب بنشینند.
مصرف سوخت ترکیبی هر دو مدل هفت لیر به ازای ۱۰۰ کیلومتر است و در باک این دو مدل نهایتا ۴۱ لیتر بنزین دخیره می شود. پیشرانه سهند با استفاده از نسخه ارتقایافته M15 GSI، قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتور M15 ساینا ارائه می دهد. بهره گیری از تکنولوژی هایی مانند سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ (VVT) و هدرز در موتور سهند، علاوه بر افزایش توان به ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر، مصرف سوخت را بهینه تر کرده است. در مقابل، موتور ساینا با توان خروجی ۸۷.۵ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر عملکرد ضعیف تری دارد.
جدیدترین فرزند سایپا، از چراغهای عقب دارای تریم نوار کرومی و ظاهری مدرنتر بهره میبرد که در مقایسه با ساینا و چراغهای نه چندان جالبش، شانس بیشتری برای جلب نظر مشتریان دارند. ساینا جی ایکس نیز آخرین فیسلیفت از خانواده ساینا خواهد بود و سایپا قصد دارد پس از عرضه این خودرو، تمرکز خود را بر طراحی و تولید مدلهای کاملاً جدید بگذارد. در مجموع برای مقایسه سهند با ساینا S از نظر ظاهری باید بگوییم که هر دو خودرو از نظر طراحی فرسنگها با محصولات روز دنیا فاصله دارند و با استانداردهای جهانی به هیچ عنوان زیبا به نظر نمیرسند.
سهند بهدلیل بهینهسازیهای فنی، قدرت و عملکرد بهتری نسبت به ساینا دارد؛ اما هر دو خودرو در دسته خودروهای اقتصادی و شهری جای میگیرند. سهند با طراحی خارجی مدرنتر، جلوپنجره بزرگ، چراغهای LED دیلایت و سپرهای دینامیک، حس پویایی و جذابیت بیشتری دارد. چراغهای کشیده و رینگهای آلیاژی جدید، نمایی شیکتر و بهروزتر به سهند بخشیدهاند که برای خریداران جوان جذابتر است. در مقابل، ساینا با طراحی سادهتر و خطوط ملایم، ظاهری بیتکلف به نمایش میگذارد که برای افرادی که بهدنبال خودرویی اقتصادی و ساده هستند مناسب است.
در مقایسه، موتور ساینا S قدرتی برابر با 87.5 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متر تولید میکند. در سوی دیگر، ساینا نیز از موتور M15 بهره میبرد که توان 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتنمتر تولید میکند. این موتور اگرچه از نظر قدرت کمی ضعیفتر از موتور سهند است، اما برای مصارف شهری و سفرهای کوتاه، عملکرد بسیار مناسب و کممصرفی دارد. از نظر سیستم تعلیق، ساینا تفاوت چندانی با سهند ندارد، فقط ساینا اتوماتیک، تجربه راحتتری را برای راننده فراهم میکند. این خودرو بهدلیل وزن کمتر نسبت به سهند، در شتاب اولیه کمی سریعتر است ولی در مسیرهای طولانی، سهند عملکرد بهتری از خود نشان میدهد.
سایپا برای سهند از پیشرانه M15GSI به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده پیشرانه M15 ساینا S استفاده کرده است. این پیشرانه به واسطه تغییرات اعمال شده اکنون میتواند قدرتی برابر با 89 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتنمتر را به تولید برساند که نسبت به موتور M15 ساینا S حدود 2 اسب بخار قدرت و 7 نیوتنمتر گشتاور بیشتری را به همراه دارد. با گذشت زمان و در ادامه روند ارتقای این خودروها، سایپا سهند را به عنوان نسخهای کاملاً فیسلیفتشده از ساینا S رونمایی کرد.
فرمان خودرو به صورت D کات بوده و غربیلک آن نیز به صورت ۳ شاخه به همراه کلیدهای کنترلی طراحی شده و ظاهری مشابه کادیلا یا همان تندر ۹۰ ایرانی دارد. از نظر طراحی ظاهری، تفاوت چندانی در فرق ساینا جی ایکس با ساینا اس مشاهده نمیشود و در این خودرو همان ظاهر ساینا S تکرار شده است. اما سهند به کل ظاهری بهروزتر و زیباتر دارد و هر دو نمای جلو عقب میزبان چراغهای جدید و کشیده و طرح جدید سپرهاست. در زاویه جانبی تفاوت چشمگیری در فرق ساینا جی ایکس با سهند دیده نمیشود و همچنان شاهد استفاده از دربهای مشابه، طراحی تخم مرغی گرین هاوس مشابه، صندوق عقب جعبهای نه چندان موزون و فاقد همخوانی کامل با ظاهر کلی خودرو هستیم.
به صورت کلی، نمای خارجی سهند روی هم رفته از ساینا و تیبا به مراتب مورد پسندتر و زیباتر است. سهند، یکی از جدیدترین سدانهای تولیدی سایپا است که همانند تیبا و ساینا بر پلتفرم X200 توسعه یافته و با بهبودهای طراحی قابل توجه در نمای خارجی، داخلی و مجموعه فنی همراه شده است. سهند را باید نسخه بهروزشده ساینا دانست که با طیف مناسبی از امکانات رفاهی همراه شده است. با توجه به فرق سهند با ساینا جی ایکس، محدوده آپشنها و پیشرانه که در هر دو خودرو بررسی شد، احتمال میرود سهند به عنوان سدان جدید سایپا از لحاظ قیمتی پایینتر از شاهین و اندکی بالاتر از ساینا اس و حتی ساینا جی ایکس قرار بگیرد.
سهند S و ساینا S دو محصول اقتصادی از خانواده سایپا هستند که شباهتهای بسیاری در مشخصات فنی دارند، اما تفاوتهای جزئی آنها میتواند بر عملکرد و تجربه رانندگی تأثیرگذار باشد. هر دو خودرو از موتورهای چهار سیلندر 1.5 لیتری با تنفس طبیعی بهره میبرند، اما موتور سهند S به دلیل اصلاحات انجامشده، کمی بهینهتر است. موتور سهند S با اضافه شدن سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (VVTi) و منیفولد خروجی دود استیل (هدرز)، توان خروجی 90 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن متر را ارائه میدهد.
به لطف این تغییرات، خروجی موتور به ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده که ۳ اسب بخار و ۷ نیوتن متر افزایش را نسبت به نسخهٔ قبلی نشان میدهد. سهند با بهرهگیری از موتور M15GSI، بهعنوان نسخه بهینهشده موتور M15، عملکرد بهتری در مصرف سوخت و آلایندگی از خود نشان داده است. این موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر با توان 90 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتنمتر، بههمراه سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT)، شتاب بهتری نسبت به نسل قبلی خود دارد.
این خودرو در واقع نمونه ای فیس لیفت شده از خانواده X200 سایپا مباشد و به درواقع می توان آن را نمونه ی ارتقا یافته از ساینا که خود فیس لیفتی از تیبا بود، بدانیم. گروه خودروسازی سایپا مدتی قبل در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به صورت رسمی از سایپا سهند به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده ساینا S پرده برداشت. اما این خودرو که قرار است به زودی به بازار ایران عرضه شود با ساینا S چه تفاوتی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش قصد داریم در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم. سهند نیز در چند تیپ متنوع بنزینی و دوگانهسوز با گیربکس دستی و اتوماتیک CVT (مشترک با ساینا) به تولید میرسد، اما افتخار دیگر سایپا در مدل سهند، تولید آن از سوی زیرمجموعه باسابقه، نامآشنا و باکیفیتتر پارس خودرو است.
با این حال، با توجه به جزئیات طراحی و بهروزرسانیهای ظاهری در سهند S، این خودرو گزینهای برتر از نظر جذابیت بصری محسوب میشود. چراغهای عقب سهند S از طراحی تازهای بهره میبرند که با خطوط بدنه هماهنگی بیشتری دارد و حس پویایی را به نمایش میگذارد. علاوه بر این، طرح سپرهای سهند S با خطوط واضحتر و ترکیب رنگ بهتر، نسبت به ساینا S بهطور چشمگیری زیباتر است.
اما نکته اینجاست که قیمت سهند s به میزان قابل توجهی نسبت به ساینا S افزایش پیدا کرده و افرادی که میخواهند با بودجه کمتر به بازار بروند، قطعاً ساینا S گزینه مقرون به صرفهتری برای آنها محسوب میشود. سهند S و ساینا S هر دو به عنوان تیپهای پایه در لیست خانواده خود شناخته میشوند و بنابراین امکانات آنها چندان سطح بالا و مدرن نیست. با این حال، ساینا اس اخیراً به تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری و پایش فشار باد تایرها مجهز شده که نمونههای قبلی از آنها بیبهره بودند.
از سوی دیگر، ساینا جی ایکس قرار است که آخرین مدل از ساینا باشد که وارد سیستم فروش سایپا میشود و احتمالاً من بعد پرونده فیس لیفتهای نیمه کاره ساینا رها شده و میدان برای طراحی و تولید خودروهای جدید خالی خواهد شد. رقبای این دو خودرو همچنان سدانهای اقتصادی وطنی از جمله کامپکتهای کوییک و اطلس هستند و در مقایسه با اتومبیلهای ایران خودرو از جمله رانا، حرف زیادی برای گفتن نخواهند داشت. سهند اما در این قسمت نیز مانند طراحی ظاهری درون کابین خود طراحی جدید و بهروزتری را نسبت به ساینا GX میبیند که در آن داشبورد میانی کاملا متحول شده است. بر روی داشبورد میانی ابتدا یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ تعبیه شده و زیر آن دریچههای دایرهای شکل تهویه خودرو قرار گرفتهاند، همچنین قسمت انتهایی داشبورد نیز پنل سیستم تهویه مطبوع جا خوش کرده است.
دیدگاهتان را بنویسید