بررسی خودرو تارا اتوماتیک

تارادوکس: تست و بررسی تارا اتوماتیک اسب بخار مرجع اخبار و ویدیوی خودرو

همچنین، گیربکس اتوماتیک عملکرد بهتری در شتابگیری روان و تعویض دنده بدون شوک دارد. نسخه دنده‌ای قیمت پایین‌تری نسبت به مدل اتوماتیک دارد، اما در مقابل، مدل اتوماتیک هزینه‌های نگهداری بیشتری به دلیل پیچیدگی گیربکس، نیاز به تعویض روغن گیربکس و حساسیت بیشتر قطعات برقی خواهد داشت. اگر به دنبال خودرویی اقتصادی‌تر، کم‌هزینه‌تر و با استهلاک کمتر هستید، تارا دنده‌ای گزینه بهتری است.

این خودرو اگرچه امکانات بیشتری نسبت به پژو 301 دارد، اما به کیفیت تولید آن نخواهد رسید. پس از این جدایی نابهنگام، ایران خودرو نیز تصمیم گرفت برای برون‌رفت از بحران پیش روی خود از سدان سایز کوچک این شرکت به نام پژو 301 استفاده کند. نتیجه این شد که ایران خودرو شاسی 301 را به‌روزرسانی کرد و کد IKP1 را روی آن گذاشت و برای خودروی جدید خود یعنی تارا از آن بهره برد. خوشبختانه گروه خودروسازی ایران خودرو توانسته بیش از 75 درصد اجزای این محصول را داخلی‌سازی یا بومی‌سازی کند و قرار بر این است که تا سال 1410، هر سال 50 هزار از این دستگاه خودرو را راهی بازار نماید. طبق ادعای سازنده تارا اتوماتیک از ورق Dual Phase در بدنه خود استفاده می کند که باعث استحکام بیشتر خودرو می شود.

از جمله مزایای تارا می‌توان به شرایط ایمنی بهتر آن نسبت به محصولات قدیمی ایران‌خودرو، مانند خانواده 405 (شامل سمند و دنا)، اشاره کرد. اقتصادآنلاین – مهسا زرگری؛ تارا یک سدان خانوادگی اقتصادی است که بر پایه پژو 301 توسعه یافته است. با وجود نوسانات نرخ ارز و کمبود عرضه در بازار خودرو، قیمت اکثر خودروها به حدی افزایش یافته که دیگر به‌راحتی نمی‌توان از خودروهای اقتصادی صحبت کرد.

این گیربکس، به بهبود راندمان موتور کمک کرده و در شرایط مختلف رانندگی، انتقال قدرت به شکلی مناسب و متعادل انجام می‌شود. یکی از مزایای تارا عایق‌بندی عالی کابین آن است و همین باعث شده تا خبری از شنیده شدن صداهای موتور نباشد. خوشبختانه در مقایسه با سایر محصولات ایران خودرو، تارا دارای سیستم فنربندی و تعلیق بهتری است و سواری آن در کل بهتر از رقبا ارزیابی می‌شود. ولی همان‌طور که گفتیم بزرگترین مزیت رقابتی این محصول، جادار بودن کابین آن است. خوشبختانه یکی از نکات مثبتی که این خودروی تازه وارد برای جلب نظر مشتریان دارد، ظاهر به‌روزتر و مدرن کابین نسبت به اجزای ساده طراحی ظاهری بیرونی آن است. تارا اتوماتیک در کابین خود عملکرد بهتری داشته و حس و حال تازه‌ای به مخاطب القا می‌کند.

گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و مصرف سوخت ترکیبی ۷.۳ لیتر در صد کیلومتر از دیگر ویژگی‌های آن است. از نظر امکانات رفاهی، تارا اتوماتیک در نسخه V4 خود با اضافه کردن امکاناتی مانند سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی‌های برقی و سیستم ورود بدون کلید، تلاش کرده تا با خودروهای هم‌رده خارجی رقابت کند. به طور مثال، هیوندای اکسنت و کیا ریو نیز امکانات مشابهی دارند، اما ممکن است در برخی موارد کیفیت و طراحی داخلی بهتری ارائه دهند. انتخاب بهترین مدل تارا اتوماتیک بین V2 و V4 بستگی به نیازها و ترجیحات شخصی شما دارد. با این حال، اگر به دنبال خودرویی با امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر و طراحی به‌روزتر هستید، تارا اتوماتیک V4 گزینه بهتری خواهد بود. این مدل با داشتن سیستم‌های پیشرفته‌تر مانند سنسور پا برای باز کردن صندوق عقب، سانروف دو حالته برقی، سیستم‌های کمک رانندگی، و همچنین بهبودات در طراحی داخلی و خارجی، تجربه رانندگی لوکس‌تر و راحت‌تری را فراهم می‌کند.

وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. داخلی تارا اتوماتیک V4 شامل چراغ آفتاب‌گیر، آینه فتوکرومیک، ویژگی‌های صندلی‌های برقی، و سیستم مولتی‌مدیا می‌باشد.

نظر شما درباره خودرو تارا اتوماتیک V4 چیست؟ آیا تجربه‌ای از رانندگی با این خودرو داشته‌اید؟ ما منتظر نظرات شما درباره این خودرو هستیم، پس لطفاً نظرات و انتقادات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. تارا V4 از نظر ظاهری به طور کلی شبیه به مدل قبلی خود است، اما تغییرات بارزی در بخش عقب آن اعمال شده است. به دنبال انتقادات فراوان، ایران خودرو چراغ‌های عقب را با گرافیک مدرن‌تری جایگزین کرده است، که این تغییرات به آن‌ها زیبایی و جلوه‌ای جدید بخشیده است. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.

اگر تصمیم به خرید تارا در نسخه اتومات دارید، در ادامه با «مجله خودرو همراه مکانیک» همراه باشید تا مشخصات فنی تارا اتوماتیک به همراه امکانات و دیگر ویژگی‌های این سدان جمع‌وجور را به آگاهی برسانیم. کیفیت متریال به کار رفته در کابین، هرچند به استانداردهای ایده‌آل نرسیده، اما در مقایسه با رده قیمتی خود قابل قبول است. یکی از نکات مثبت دیگر، فضای جادار کابین است که نسبت به ابعاد بدنه کاملاً رضایت‌بخش می‌باشد. فاصله بین محورهای جلو و عقب که حدود 2652 میلیمتر است، به بهبود فضای پا برای تمامی سرنشینان کمک شایانی می‌کند. برای مقایسه، این عدد برای 207i صندوقدار 2443 میلیمتر و برای دنا پلاس 2671 میلیمتر است.

این پیشرانه به‌اصطلاح بهبودیافته از دیدگاه خروجی و میزان مصرف سوخت تمایز فاحشی با TU5 قدیمی ندارد. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر از این پیشرانه و ارتباط آن با پیشرانه ME16 سایپا و EC5 سیتروئن هستید، توصیه اکید می‌شود که مقاله «بررسی مشخصات فنی موتور TU5 پلاس» را از دست ندهید. اما در بخش طراحی جلوپنجره و مجموعه زیر سپر، طراحان ایران خودرو می‌توانستند ذوق و جسارت بیشتری به خرج داده و کمی رویاپردازی کنند. خوشبختانه مهم‌ترین المان طراحی چهره تارا (همانند سایر اجزای بدنه)، رعایت تناسبات هندسی است که موجب مقبول افتادن این خودرو در چشم مشتری می‌شود. تارا اتوماتیک و ری‌را به برخی آپشن‌های به‌روز مانند سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر لمسی، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، تهویه دیجیتال و ورود بدون کلید مجهز هستند.

این موضوع از یک سو از سگمنت سایز کوچک خودرو و طراحی ابتدایی پلتفرم نشات می‌گیرد که تا حدود زیادی طبیعی است. اما از سوی دیگر و بر اساس اطلاعات رسمی ایران خودرو، فضای صندوق خودرو برابر با ۶۴۰ لیتر عنوان شده است که حداقل ۱۴۰ تا ۲۰۰ لیتر بزرگ‌تر از صندوق خودروهای رایج هم‌کلاس است. اگر این فضا در حدود ۴۷۰ تا ۵۳۰ لیتر طراحی می‌شد، می‌توانست حداقل به اندازه ۳ تا ۵ سانتیمتر به فضای پای سرنشینان عقب افزوده و کابین راحت‌تری به ارمغان آورد.

در حال حاضر (مرداد۱۴۰۱) قیمت تارا اتوماتیک از سوی ایران خودرو معادل 416 میلیون تومان اعلام شده است، این در حالی است که قیمت حدودی این خودرو در بازار آزاد به 595 میلیون تومان می‌رسد. به دلیل بهینه‌سازی‌هایی که روی پلتفرم پژو ۳۰۱ انجام شده، تارا از هندلینگ نسبتاً خوبی در کلاس خود برخوردار است. همچنین، ری‌را به‌عنوان یک کراس‌اوور شهری، از سیستم تعلیق بهبودیافته‌ای بهره می‌برد که در مقایسه با برخی رقبا، سواری متعادلی ارائه می‌دهد. در مقایسه تارا اتوماتیک با خودروهای هم‌رده خارجی، معمولاً خودروهایی مانند هیوندای اکسنت، کیا ریو، و رنو سیمبل به ذهن می‌آیند. این خودروها از لحاظ کلاس و اندازه به تارا اتوماتیک نزدیک هستند و هر یک در بازار جهانی و به خصوص در بازار ایران دارای جایگاه ویژه‌ای هستند. فضای صندلی‌ها نیز برای پنج نفر به اندازه کافی مناسب است و راحتی مناسبی را به خصوص برای سفرهای طولانی فراهم می‌کند.

این موتور نسبت به مدل قدیمی اندکی قوی‌تر است و همزمان از آلایندگی و مصرف سوخت کمتر بهره می‌برد. از دیگر مشخصات این پیشرانه 113 اسب بخاری می‌توان به مواردی همچون سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ (CVVT)، پیستون ضد سایش و پمپ روغن با دبی متغیر اشاره کرد. ترمزها اطمینان خاطر بالایی به راننده اعطا می‌کنند و ماشین تارا اتومات را در فاصله ایمن از حرکت بازمی‌دارند؛ این مورد باعث می‌شود یک تجربه رانندگی نسبتا رضایت‌بخش برای کاربر شکل بگیرد.

با توجه به مشخصات فنی و امکاناتی که تارا ارائه می‌دهد، قیمت آن به طور کلی با خودروهایی مانند دنا پلاس توربو، پژو 207 اتوماتیک و ساینا S رقابت می‌کند. خودرو تارا اتوماتیک، یکی از محصولات جدید و برجسته ایران‌خودرو است که با الهام از پژو 301 و تحت پلتفرم اصلاح‌شده IKP1 تولید شده است. این خودرو با هدف ارائه تجربه‌ای مدرن و متفاوت به مشتریان ایرانی طراحی شده و توانسته با استفاده از فناوری‌های به‌روز و امکانات رفاهی قابل توجه، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند. تارا اتوماتیک V4 با بهبودات گسترده‌ای که در طراحی، امکانات رفاهی و ایمنی، و مشخصات فنی آن اعمال شده، یکی از برترین گزینه‌های خودرویی در بازار خودروی ایران محسوب می‌شود. این خودرو با ظاهری مدرن و جذاب، امکانات رفاهی و ایمنی بالا، و عملکرد موتوری قدرتمند، توانسته است توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند.

در مورد طراحی و کیفیت ساخت، خودروهای خارجی معمولاً به دلیل استفاده از مواد با کیفیت بالاتر و دقت بیشتر در فرآیندهای تولید، امتیاز بیشتری نسبت به خودروهای داخلی دارند. تارا اتوماتیک، هرچند از نظر طراحی خارجی به نسبت جذاب است، اما ممکن است از نظر کیفیت مواد داخلی و دقت در مونتاژ، نتواند با خودروهایی مانند هیوندای اکسنت یا کیا ریو رقابت کند. در مقایسه با خودروهای خارجی موجود در بازار، تارا اتوماتیک به دلیل سیاست‌های تعرفه‌ای واردات خودرو و نوسانات ارزی، در دسته خودروهای با قیمت مناسب قرار می‌گیرد. این موضوع به خصوص در میان خودروهای وارداتی که با افزایش هزینه‌ها و محدودیت‌های موجود در بازار مواجه هستند، برجسته‌تر می‌شود.

آن‌طور که ایران خودرو در آخرین اعلامیه‌های خود منتشر کرده، قیمت کارخانه‌ای تارا دستی حدود 293 میلیون تومان و قیمت نسخه اتوماتیک این خودرو در کارخانه 415 میلیون تومان بوده است. امروزه نسخه دستی و اتوماتیک به ترتیب قیمتی نزدیک به 445 میلیون و 575 میلیون تومان دارند. در زیر نمایشگر کلیدهای فیزیکی کنترل تهویه مطبوع قرار دارند و وضعیت عملکرد این موارد را یک نمایشگر دیجیتالی کوچک و خوانا نشان می‌دهد.

پیرو تحریم‌های همه جانبه غرب علیه ایران، شرکت‌های خودروسازی نظیر پژو نیز از کشورمان رخت بر بستند و به مبدأ خود رفتند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تارا در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک عرضه شده که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. با وجود شباهت‌های زیاد در طراحی، مشخصات فنی و امکانات، تفاوت‌های کلیدی بین این دو نسخه باعث شده تا تجربه رانندگی و کاربری آنها برای مشتریان متفاوت باشد. هر دو نسخه از موتور TU5 پلاس (EC5) با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برند، اما تفاوت اصلی در نوع گیربکس آن‌هاست.

تارا اتوماتیک به عنوان یک سدان جدید می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولات قدیمی ایران خودرو باشد. پلتفرم نسبتا جدیدتر، ایمنی بالاتر و امکانات متقاعدکننده آن باعث می‌شود چنین خودرویی در بازار کم تنوع ایران خوش بدرخشد. با این حال متاسفانه قیمت در نظر گرفته شده برای تارا اتوماتیک موجب شده این محصول اقتصادی از دسترس بیشتر مشتریان خارج شود و حکم یک سدان نسبتا گران‌قمیت را پیدا کند.

با این حال، تارا در میان خودروهای نیمه لوکس و گران‌قیمت، به عنوان یک محصول میان‌رده شناخته می‌شود که نسبت به قیمت خود امکانات مناسبی ارائه می‌دهد. در واقع گیربکس CVT و پیشرانه TU5 پلاس، هماهنگی موردنیاز را برای ایجاد شتاب و کشش مناسب ندارند. عدم تناسب قدرت موتور تارا با وزن آن، زمان رانندگی در اتوبان‌ها و جاده‌های سربالایی، شما را به دردسر می‌اندازد. یکی از جنبه‌های مهم در تحلیل اقتصادی خودرو، هزینه‌های نگهداری و استهلاک آن است. تارا اتوماتیک، با توجه به اینکه از پلتفرم مشترکی با پژو 301 استفاده می‌کند، از لحاظ قطعات یدکی و سرویس‌های دوره‌ای در وضعیت مناسبی قرار دارد.

این پیشرانه ۱.۶ لیتر حجم دارد و با فناوری CVVT توان ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور 144 نیوتن متر تولید می کند. در این خودرو از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT استفاده شده است که ساخت کمپانی DAE چین بوده و فناوری هیوندای پاورتک (HPT) را دارد. گفته می شود که در آینده نزدیک، تارا اتوماتیک با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی لندای چین هم به بازار می آید. بله، پیشرانه EC5 در واقع همان موتور ارتقاء یافته TU5 است که بعدها نامش به TU5 پلاس تغییر یافت.

این ویژگی باعث شده تا سرنشینان، چه در جلو و چه در عقب، فضای پای مناسبی در اختیار داشته باشند. علاوه بر این، طراحی صندلی‌ها به‌گونه‌ای است که راحتی نسبی برای سفرهای طولانی را فراهم می‌کند. صندوق عقب نیز با حجم قابل‌توجه، نیازهای یک خانواده را در سفرهای شهری و برون‌شهری به‌خوبی پاسخ می‌دهد.

تفاوتی ندارد که از طریق پلن‌های فروش اقساطی تارا برقی یا تارا اتوماتیک خریداری کرده‌اید. در نهایت خدمات پس از فروش به اندازه خدمات حین خرید یا حتی بیشتر از آن مهم است. اگر تصمیم به خرید تارا اتوماتیک دارید، در کنار مزایای فوق‌العاده‌اش باید معایب زیر از خدمات پس از فروش آن را نیز بپذیرید و با آن‌ها کنار بیایید. مهم‌ترین مزیت این ماشین، ایمنی قابل قبول، آپشن‌های رفاهی مناسب، فضای مناسب داخل کابین و خدمات پس از فروش آن است.

هرچند برخی ناهماهنگی‌ها در طراحی این خودرو دیده می‌شود، اما برای بسیاری از مشتریان که از ظاهر تکراری دنا، خانواده 405 و 206 خسته شده‌اند، ماشین تارا اتومات یک گزینه جدید و متفاوت محسوب می‌شود. در نمای جلو، چراغ‌های کشیده با زوایای تیز طراحی شده‌اند و به جلوپنجره‌ای متصل می‌شوند که با خطوط افقی تزئین شده است. البته در نظرات تارا اتوماتیک برخی کاربران به ناهماهنگی بین چراغ‌ها و جلوپنجره اشاره کرده‌اند. در بخش پایینی سپر نیز طراحی نسبتاً اسپرتی مشاهده می‌شود که حالتی پویا به چهره خودرو می‌بخشد. در نمای جانبی، خطوط بدنه ابعاد تارا اتوماتیک را حجیم‌تر نشان می‌دهند و تلاش شده که این طراحی به‌روزتر به نظر برسد.

بهترین گیربکس‌ ماشین‌های چینی در ایران CVT، DCT، AT، AMT و E-CVT هستند که هرکدام، ویژگی‌ها و مزایای خود را… اگر تصمیم به خرید نقدی یا خرید اقساطی تارا دارید، باید به‌منظور تصمیم‌گیری درست، از کلیه مزایا و معایب تارا اتوماتیک باخبر باشید. علاوه‌بر بخش فنی، از جنبه امکانات و آپشن نیز آنالیز دقیقی انجام می‌دهیم تا با چشمانی باز و اطلاعات کامل اقدام به خرید کنید و بیشترین رضایت را داشته باشید. ایران‌خودرو با استفاده از تجربه خود و پلتفرم FP1 که هنوز امکان بهره‌برداری از آن وجود داشت، توانست پلتفرم جدیدی به نام IKP1 را توسعه دهد.

البته برخی کاربران در نظرات در مورد ماشین تارا اتوماتیک به طراحی ظاهری، کیفیت مونتاژ و توانایی‌های حرکتی متوسط آن انتقاد دارند. اما در مجموع، این سدان جدید ایران خودرو گامی رو به جلو محسوب می‌شود و می‌تواند نویدبخش عرضه خودروهای ایمن‌تر و مجهزتر در آینده باشد. تارا اتوماتیک در دو مدل V2 و V4 به بازار عرضه می‌شود که هر دو در سطح قیمتی میانی در بازار خودروهای داخلی قرار دارند. این خودرو به عنوان یک خودروی سدان شهری، با امکانات رفاهی و ایمنی متنوع، سعی در جذب خریدارانی دارد که به دنبال تعادل بین قیمت و کیفیت هستند.

این پلتفرم بومی‌سازی شده، پایه و اساس خودروی تارا را تشکیل داد که به نوعی نسخه ایرانی پژو 301 محسوب می‌شود. متاسفانه ایران خودرو برای کاهش هزینه‌های نسخه دستی تارا به جای استفاده از رینگ، از قالپاق استفاده کرده و رینگ‌های زیبایی که ممکن است در تصاویر مشاهده کنید، صرفا برای مدل اتوماتیک تارا است. در قسمت پشتی خودرو چراغ‌ها به صورت یکپارچه تمام سطح خودرو را پوشش داده و یکی از مهم‌ترین و متمایزترین بخش‌های تارا را تشکیل داده‌اند. تارا اتوماتیک علاوه بر تمام امکاناتی که در نسخه دنده ای این خودرو مشاهده می شد، امکانات بیشتری را نیز به سرنشینان خود ارائه می دهد. در این مدل جدید، نمای عقب خودرو شامل آنتن باله کوسه‌ای نیز می‌شود، که می‌توان آن را به عنوان یک ویژگی تمایزدهنده در ظاهر تارا V4 نسبت به تارا معمولی تلقی کرد. همچنین، وجود قالپاق در نسخه دنده‌ای نیز همچنان حفظ شده است، که این ویژگی نیز به شکلی موثر در زیبایی و کاربری خودرو افزوده می‌شود.

موتور 1.6 لیتری تارا اتوماتیک با قدرت 113 اسب بخار در مقایسه با خودروهای هم‌رده خارجی، عملکردی معمولی و قابل قبول دارد. به عنوان مثال، هیوندای اکسنت با موتور 1.6 لیتری و قدرت مشابه، در بسیاری از بازارها به عنوان یک خودروی اقتصادی و با عملکرد معقول شناخته می‌شود. اما رنو سیمبل با موتور 1.6 لیتری خود، با اینکه قدرت کمتری نسبت به تارا دارد، به دلیل وزن کمتر و تنظیمات موتور بهتر، ممکن است در شتاب و مصرف سوخت عملکرد بهتری از خود نشان دهد. همچنین دکمه های کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی روی این فرمان به چشم می خورند.

نوسان ایجادشده در بین محصولات داخلی و مونتاژی از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۷ میلیون تومان مشاهده می‌شود. یه کم گیربکسش با موتور هماهنگ نیست و یه ناک داره که به خاطر کیفیت سوخت داخلیه، ولی با ریمپ حل میشه. هیچ تعصبی به برند خاصی ندارم، ولی می‌خوام بگم که برادرم، تو تا حالا آریزو ۵ سوار شدی و باهاش مسافرت رفتی؟ من دوساله که این ماشین رو دارم و تنها ایرادی که می‌تونم بگیرم، سفتی صندلی‌هاشه. با لاستیک‌های ایرانی که روشه، تو اتوبان ساوه با سرعت ۱۸۰ تا رانندگی کردم و ماشین نه از کنترل خارج شد، نه ترسیدم و نه صدای باد حس شد.

در نتیجه، تارا اتوماتیک به عنوان گزینه‌ای با ارزش اقتصادی بالا در بازار داخلی مطرح می‌شود. ایران خودرو با توجه به اینکه پلتفرم پژو 301 را در اختیار داشت با کمک مهندسان داخلی پلتفرمی جدید را بر مبنای پلتفرم پژو 301 طراحی کردند. تارا جدیدترین خودروی ملی تولید ایران خودرو است که اتفاقا تیپ اتوماتیک آن  لوکس ترین خودروی تولید داخل محسوب می شود. تارا یک خودروی سدان کلاس C است که بر اساس خودروی پژو 301 طراحی و تولید شده است. پس از برجام و عقد قرارداد میان ایران خودرو و پژو فرانسه، قرار بود تا ابتدا 3 محصول از شرکت فرانسوی توسط ایران خودرو در ایران تولید و به فروش برسد.

هر دو خودرو در مقایسه با بسیاری از محصولات داخلی، استانداردهای ایمنی بهتری دارند. تارا با داشتن ۶ کیسه هوا (در نسخه اتوماتیک)، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، سطح ایمنی مناسبی ارائه می‌دهد. ری‌را نیز با برخورداری از سازه‌ای مستحکم‌تر و امکانات ایمنی به‌روزتر، گزینه‌ای مدرن‌تر در میان کراس‌اوورهای ایرانی است. تارا به‌عنوان یک گزینه جدید در بازار خودرو، می‌تواند در مقابل رقبایی همچون تندر 90 اتوماتیک، ساندرو و دنا پلاس توربو حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. با این حال، قیمت بالاتر، طراحی نه‌چندان جذاب و برخی مشکلات در کیفیت مونتاژ ممکن است باعث شود خریداران به سراغ گزینه‌های دیگر بروند. در مجموع، آینده تارا اتوماتیک تا حد زیادی به توانایی ایران‌خودرو در تطبیق با تغییرات بازار و استفاده از فرصت‌های جدید وابسته است.

این اقدام در راستای بهبود کیفیت، ارتقاء عملکرد و افزایش رضایت مشتریان صورت می‌گیرد. پژو ۲۰۷ موتور TU۳ از محصولات محبوب ایران خودرو، صبح امروز بر خلاف نرخ دلار، سه میلیون تومان افت کرده و به قیمت ۷۴۷ میلیون تومان بازگشته است. تعداد نمایندگی‌های فعال کمپانی ایران خودرو در مقایسه با تعداد اتومبیل‌های تولیدی آن، به‌خصوص در شهرهای نسبتاً کوچک و مناطق روستایی، بسیار محدود است. همین موضوع دسترسی مالکان تارا اتوماتیک را به دریافت خدمات پس از فروش دشوار می‌کند و زمان بسیاری از آن‌ها خواهد گرفت. امکان فروش اقساطی تارا اتوماتیک کمی از فشارهای مالی را از روی دوش مشتریان کم می‌کند، اما مشتریان در نهایت باتوجه‌به به مبلغی که برای خودرو می‌پردازند، امکانات رفاهی و آپشن‌هایی در نظر دارند.

تارا دنده‌ای از یک گیربکس 5 سرعته دستی استفاده می‌کند، در حالی که تارا اتوماتیک مجهز به گیربکس 6 سرعته AT است. نسخه اتوماتیک به لطف ضرایب بهینه‌تر دنده‌ها، تعویض‌های نرم‌تر و هماهنگی بهتر با پیشرانه، رانندگی راحت‌تری در ترافیک شهری ارائه می‌دهد. همچنین، بهبود عملکرد سیستم انتقال قدرت در نسخه اتوماتیک باعث شده که مصرف سوخت آن نسبت به مدل دنده‌ای کمی افزایش یابد. مهم‌ترین تفاوت‌ها شامل سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، دوربین عقب، کروز کنترل، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، فرمان برقی و سنسورهای پارک جلو و عقب است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های ماشین تارا اتوماتیک می‌توان به سطح ایمنی بالاتر نسبت به محصولات قدیمی ایران خودرو اشاره کرد. این خودرو در مقایسه با خانواده 405 (شامل سمند و دنا) از ساختار مقاوم‌تر و امکانات ایمنی بیشتری بهره می‌برد که می‌تواند حس اطمینان بیشتری به رانندگان و سرنشینان القا کند. علاوه بر این، تارا اتوماتیک دارای فضای کابین جادار، طراحی داخلی قابل قبول و امکانات رفاهی متنوعی است که آن را برای استفاده روزمره و سفرهای خانوادگی مناسب می‌سازد. از نظر فنی، تارا اتوماتیک مجهز به یک موتور ۱.۶ لیتری با قدرت مناسب و گیربکس شش سرعته اتوماتیک است که تجربه رانندگی نرمی را فراهم می‌کند. با تمامی این ویژگی‌ها، تارا اتوماتیک به عنوان خودرویی با ارزش خرید بالا در بازار خودروهای داخلی مطرح شده و می‌تواند نیازهای روزمره کاربران را با قیمتی مقرون به صرفه پوشش دهد. تارا اتوماتیک با مجموعه‌ای از امکانات رفاهی و ایمنی مدرن عرضه می‌شود که تجربه رانندگی راحت‌تری را فراهم می‌کند.

ماشین تارا اتوماتیک یک سدان خانوادگی است که بر پایه خودروی اقتصادی پژو 301 توسعه یافته است. این خودرو حاصل تلاش ایران خودرو برای ارائه محصولی به‌روزتر و ایمن‌تر در بازار داخلی محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر، نوسانات نرخ ارز و کاهش عرضه خودرو باعث افزایش شدید قیمت‌ها شده‌اند، به‌طوری‌که مفهوم خودروی اقتصادی تقریباً از بین رفته است. با این‌حال، تارا اتومات در میان خودروهای نیمه‌لوکس و گران‌قیمت بازار، یک گزینه میان‌رده محسوب می‌شود که نسبت به قیمت خود، امکانات مناسبی را ارائه می‌دهد.

دسترسی به قطعات یدکی و هزینه‌های معقول سرویس‌ها می‌تواند یکی از مزیت‌های این خودرو در مقابل رقبا باشد. تارا اتوماتیک V4 LX، نام خودروی تازه‌نفس از سری تارا، محصول جدید ایران خودرو است که نسبت به نسل پیشین خود، بهبودها و آپشن‌های اضافه‌شده‌ای نیز داشته است. بنا بر جدیدترین اخبار خودرو، با شروع عرضه این مدل به بازار، تولید تمام دیگر نسخه‌های تارا لغو شده و تنها مدل V4 LX در برنامه‌های فروش ایران خودرو در سامانه یکپارچه حضور خواهد داشت. با توجه به موتور ۱.۶ لیتری و استفاده از فناوری‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت، تارا اتوماتیک مصرف ترکیبی حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد که برای یک خودروی سدان شهری عدد قابل قبولی است.

تازه اگه دنا آپشنال هم باشه، باز هم تارا دکمه استارت، کنترل پایداری و کشش و … در صورت بروز حوادث یا وضعیت‌های اضطراری، می‌توانید با استفاده از دکمه مربوطه در داخل خودرو، تماس اضطراری را برقرار کنید. دکمه‌های بالابر شیشه به روی دستگیره درب‌ها منتقل شده‌اند و به جای آن‌ها، دو شیار مجزا برای قرار دادن گوشی همراه در نظر گرفته شده است. همچنین، وجود جا لیوانی‌های تعبیه‌شده در زیر آرنجی ردیف عقب نیز یکی از اقدامات جدید و کاربردی در این مدل است. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *