کی ام سی J7 یا جک S5؟ کدامیک بهتر است؟ خسروانی
بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. در شرایط کنونی بازار، فروش قسطی خودرو یکی از بهترین خدماتی است که خودروسازان و شرکتهای واسطه مانند سپند خودرو برای خریداران در نظر گرفتهاند تا بتوانند خودرو موردنظرشان را با اقساط بلندمدت خریداری کنند. در مقایسه ابعاد بدنه، کی ام سی J7 یک سدان با ابعاد 4780 میلیمتر طول، 1820 میلیمتر عرض و 1492 میلیمتر ارتفاع است. این در حالی است که جک S5 یک کراس اوور با ابعاد 4430 میلیمتر طول، 1840 میلیمتر عرض و 1660 میلیمتر ارتفاع است. خیر، ماشین ری را یک کراساوور تک دیفرانسیل محسوب میشود و قابلیت آفرود ندارد.
در این پست آموزشی از دیجی اسپرت، به بررسی و مقایسه ری را و هایما s5 در زمینههای طراحی، امکانات رفاهی و ایمنی و مشخصات فنی میپردازیم تا به شما در انتخاب بهتر کمک کنیم. بازار کراس اوورهای ایران، این روزها شاهد رقابت جذابی بین محصولات داخلی است. ایران خودرو با تکیه بر تجربه موفق سمند، خودروی کراس اوور ری را را روانه بازار کرد و به جمع تولید کنندگان این نوع خودروها پیوست. این کراس اوور ایرانی که بر پایه پلتفرم پژو بنا شده، در رقابت با مدلهای چینی قرار گرفته است.
هر دو کراساوور فرانسوی و ایرانی در یک رده قرار میگیرند و از جمله کراساوورهای کامپکت یا جمعوجور بازار به حساب میآیند. ریرا یک کراس اوور پرآپشن و جدید است که طراحی زیبا، پیشرانه قدرتمند و عملکردی مطلوب دارد. اگر بخواهیم یک رقیب مناسب برای این خودرو در میان سبد محصولات ایران خودرو پیدا کرده و مثال بزنیم، هایما S5 است. این دو کراس اوور از زوایای مختلفی شبیه به یکدیگر بوده و چون ابعاد و مشخصات نزدیک به یکدیگر دارند، بد نیست به مقایسه آنها بپردازیم. به پایان مقایسه جک s5 با هایما s5 رسیدیم و وقت آن است که ببینیم در نهایت کدامیک از این دو کراساوور چینی ارزش خرید بالاتری دارند. از برتریهای جک s5 به هایما s5 بایستی به ظاهر متناسبتر، عملکرد فنی بهتر و بازار خرید و فروش داغتر اشاره کنیم.
در این بخش، به مقایسه مشخصات فنی دو مدل محبوب کرمان موتور، کی ام سی J7 و جک S5 پرداختهایم تا تفاوتهای عمده این دو خودرو را از نظر پیشرانه، گیربکس، مصرف سوخت و سایر ویژگیها بررسی کنیم. این دو خودرو با طراحیهای متفاوت و ویژگیهای فنی خاص خود، انتخابهای مناسبی برای کسانی هستند که به دنبال خودرویی با عملکرد عالی و تجهیزات رفاهی پیشرفتهاند. کی ام سی J7 به عنوان یک سدان لوکس و جک S5 به عنوان یک کراساوور جمعوجور، هرکدام در دستهبندی خاص خود گزینههای جذابی به شمار میروند. در آن سوی میدان رقابت با کراس اوور ریرا سروکار داریم که به وضوح در نمای جلو از هیوندای سانتافه الگوبرداری کرده است.
هر دو این کلاسترها 12 اینچی هستند و روی هم رفته، 24 اینچ نمایشگر در اختیار راننده قرار میدهند. کلاستر نخست وظیفه نمایش اطلاعات صفحه کیلومتر بر عهده دارد، در حالی که کلاستر دوم به تنظیمات سیستم مالتی مدیا اختصاص یافته است. ریرا هنوز به مشتریان تحویل داده نشده و نمیدانیم که اگر به بازار بیاید، با چه بهایی خرید و فروش میشود. از آنجایی که هم اکنون حوالههای ریرا با قیمتهای نجومی در حال معامله است و اینکه ریرا نسبت به هایما اس 5 برتریهای زیادی دارد، میتوان حدس زد که قیمت بیشتری داشته باشد.
اکنون جلوپنجره جدید هایما S5، طرح کهکشانی دارد و قطعات دکوراتیو کرومی نیز زینت بخش گرافیک داخلی این جلوپنجره شده است. به طور کلی باید گفت هایما S5 از نظر طراحی ظاهری حتا در مقابل حریفی چون ری را نیز حرفی برای گفتن ندارد و یکی از عمده دلایل فروش ضعیف این خودرو نیز دقیقاً همین سبک طراحی آن است. البته نمایشگرها میتوانست بهتر در داشبورد ادغام شود و طراحی ظریفتری داشته باشد تا شبیه قطعهای اضافی روی داشبورد به نظر نرسد.
پیشرانه جدید هم اکنون مجهز به سیستم زمانبندی متغیر دوگانه سوپاپ شده و میتواند در شرایط ایده آل برای این کراس اوور 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید کند. فروش ریرا از تابستان 1403 آغاز شده و سری اول آنها در حال ورود به بازار هستند. از همان ابتدای پروژه تولید ریرا، کراساوورهای جمعوجور مونتاژی به عنوان رقبای اصلی این خودرو در بازار ایران شناخته میشد. نخستین رقیب ریرا از خانواده ایران خودرو، یعنی هایما S5 است که عضو کوچک و ریزنقش از برند هایما محسوب میشود که رقیبی جدی برای ریرا خواهد بود. این دو خودرو در بازه قیمتی مشابه یکدیگر به بازار عرضه میشوند و در حال حاضر، هایما S5 حدود 40 میلیون تومان گرانتر از ریرا در کارخانه به فروش میرسد.
با توجه به جدول فوق، از لحاظ تجهیزات هم برتری با ریرا است و امکاناتی مثل گرمکن صندلیهای جلو، سنسور نور و باران و در صندوق برقی را ارائه میکند که در هایما وجود ندارد. KMC J7 مصرف سوخت ترکیبی کمتری دارد (6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر) در حالی که مصرف سوخت JAC S5 در نسخه استاندارد 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است. با این اوصاف باید بگوییم که اگر دید کوتاه مدتتری دارید و خودرویی میخواهید که در اصطلاح «رُند بازار» باشد؛ جک s5 را انتخاب کنید. اما اگر خواهان خودرویی کم حاشیه برای چند سال استفاده هستید که در آشفته بازار این روزها، ارزش خرید به نسبت بالایی داشته باشد؛ هایما s5 گزینه مطلوب شما خواهد بود. ضمنا این فیس لیفت مربوط به سالها پیش بوده و اصلا شمایل امروزی برای جک S5 به وجود نیاورده است. اما کی ام سی X5 با نام اصلی سهول ایکس ۶ محصول سال ۲۰۲۲ است و قطعا از نظر طراحی بسیار نوین بوده و همراه با المانهای هیجانانگیزتری پا به میدان گذاشته است.
در این مطلب آموزشی از دیجی اسپرت، به مقایسه ری را و هایما s5 پرداختیم تا به شما در انتخاب بهتر بین این دو کراس اوور محبوب کمک کنیم. از طراحی ظاهری مدرن و چشم نواز ری را گرفته تا مشخصات فنی قابل قبول و امکانات رفاهی هایما S5، هر دو خودرو ویژگیهای منحصر به فردی دارند که میتوانند خریداران را جذب کنند. تب کراساوورسواری به حدی در دنیا بالا گرفت که بالاخره خودروسازان داخلی ما نیز به فکر تولید خودرو در این سگمنت افتادند. در همین راستا گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان اولین کراس اوور ملی و رسمی خود، ری را را معرفی کرد و سایپا نیز پس از هاچبک – کراس کوییک، آریا را معرفی کرد. البته در این بین با توجه به استانداردهای بین المللی برای سگمنت کراس اوورها باید گفت که ری را نسبت به آریا وضعیت به مراتب بهتر و قابل قبول تری دارد. چندی پیش بود که کلینیک بازار سنجی ری را انجام شد و در آن کلینیک خودروهایی همچون هایما S5، ام وی ام X33 کراس، ام وی ام X55 پرو و چانگان CS35 پلاس به عنوان رقبای ری را در بازار مطرح شدند.
در این مقاله به بررسی مقایسه جک s3 و s5 پرداختیم؛ برخلاف شباهت ظاهری هر دو خودرو به خودروهای شرکت هیوندا، از نظر امکانات، ایمنی و مشخصات فنی این دو خودروی محبوب چینی تفاوتهای قابلتوجهی با یکدیگر دارند. بهصورتکلی اگر خانواده نسبتا پرجمعیتی هستید، جک s۵ گزینه مناسبتری برای شما به شمار میرود. باتوجهبه مقایسه جک s3 و s5 و تجهیزات پیشرفتهتر s5 نسبتبه s3، میتوان نتیجه گرفت که بالاتر بودن قیمت s۵ نسبت به s۳ طبیعی بهنظر میرسد. طراحی مدرنتر، مصرف سوخت کمتر، قدرت موتور، شتاب، امکانات و فضای داخلی بیشتر، قیمت بالاتر اس ۵ نسبتبه اس ۳ را منطقی میکند.
بعضی از امکانات این کراس اوور برای اولین بار است که در یک خودرو ایرانی دیده میشود و باید گفت که تقابل سختی با هایما اس 5 خواهد داشت. در ادامه به معرفی امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی این دو کراس اوور میپردازیم. خودروسازان چینی در سالهای اخیر به قدری جای پای خود را در کشور ما محکم کردهاند که حتی اتفاقاتی مثل آزادشدن واردات خودرو هم نمیتواند اثر منفی چندانی روی سهم بازارشان داشته باشد.
اگر بخواهیم جک اس ۳ و جک اس ۵ را از نظر فنی باهم بررسی کنیم، متوجه برتری ملموس عملکرد جک s۵ میشویم. حجم موتور جک s۳ در مقایسه با جک s۵ کمتر است؛ بهگونهای که حجم موتور جک اس ۳.۱۵۹۰ سی سی و حجم موتور جک اس ۵.۱۹۹۷ سی سی است. از نظر قدرت موتور نیز s۵ با قدرت موتور ۱۷۴ اسب بخار وضعیت بهتری نسبت به s۳ با قدرت موتور ۱۰۷ اسب بخار دارد.
این یعنی بهزودی CS35 پلاس به رقیب جدیتری برای ریرا تبدیل خواهد شد هرچند که نمونههای وارداتی کیفیت ساخت بالاتری دارند. زیر کاپوت CS35 پلاس یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است که با وجود حجم کمتر نسبت به دیگر خودروهای این لیست، به لطف سیستم تزریق مستقیم سوخت، ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یکی دیگر از مزیتهای این کراساوور چانگان نیز بهرهمندی از گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه است تا به یکی از جدیترین رقبای ریرا تبدیل شود.
در بخش ظاهری کار را با ری را آغاز می کنیم؛ کراس اووری ملی با زیرساخت های پژو ۲۰۰۸ نسل جدید و قدیم. این بخش از ری را بی هیچ درنگی ما را به یاد سانتافه نسل قبل و هیوندای کونا می اندازد. در نمای کناری ری را، به خصوص از گلگیر جلو به بعد، تمام خطوط و برش های بدنه مشابه نسل جدید پژو ۲۰۰۸ و اوپل موکا هستند. در بخش عقب ری را هم یک قاب مشکی رنگ، چراغ ها را در بر گرفته و شکل و شمایلی بهروز به خودرو داده است. این قاب مشکی رنگ بی شباهت به محصولات جدید پژو نظیر همان ۲۰۰۸ و ۳۰۰۸ نیز نیست.
اگر به هر دلیلی پس از دیدن تفاوتهای این دو خودرو رغبت شما برای خرید آنها کمتر از قبل شده است، پیشنهاد میکنیم سایر محصولات کرمان موتور را مشاهده کنید و از شرایط فروش اقساطی کرمان موتور مطلع شوید. شما میتوانید با بررسی وب سایت ثبت نام ایران خودرو، از زمان عرضه خودرو ری را مطلع شوید و سپس برای خرید آن اقدام کنید. با این اوصاف رقیب چینی ریرا حرفی برای گفتن در طراحی ظاهری ندارد و قافیه را به راحتی میبازد. البته نباید فراموش کرد در طی سالهای فعالیت این خودرو، یک تغییر هرچند کوچک را تجربه کرده و آن، جلوپنجره کهکشانی جدیدی است که به آن افزوده شده.
هر دو خودرو هم در تستهای مؤسسه C-NCAP چین موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شدهاند. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
در مقابل، هایما S5، کراساوور چینی که از سال ۲۰۱۵ وارد بازار شده است، با طراحی جذاب و تجهیزات رفاهی و ایمنی متنوع، توانسته است جایگاه خوبی در میان رقبا پیدا کند. این خودرو با موتور ۱.۵ لیتری توربو و ویژگیهای مدرن خود، به دنبال جلب توجه مشتریان در بازارهای مختلف است. به طور کلی، در مقایسه ری را با هایما S5 از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، ری را با بهره گیری از فناوریهای روز دنیا و امکانات متنوعتر، برتری خود را نسبت به هایما S5 نشان میدهد. در طرف مقابل، هایما S5 نیز با امکانات قابل قبول خود، گزینهای مناسب برای کسانی است که به دنبال خودرویی با قیمت مناسبتر هستند. اگر به دنبال کراس اوور کامپکت با قدرت و گشتاور بالا هستید، هایما S5 یا ام جی جی اس ۵ گزینههای مناسبی هستند. اگر کراس اوور کامپکت با طراحی لوکس را میپسندید، دی اس ۶ میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
در این میان، برخی از خودروهای چینی جایگاه ویژهای نزد خریداران ایرانی دارند و پس از چند سال حضور در بازار، برای خود اعتبار مناسبی دستوپا کردهاند. امروز به سراغ مقایسه جک s5 با هایما s5 رفتهایم که همین شرایط را دارند و جزو چینیهای خوشنام بازار ایران محسوب میشوند. اگر قصد خرید یک کراساوور خانوادگی نسبتاً مدرن و با قیمت نهچندان نجومی را دارید، در ادامه با ما همراه باشید. ریرا، محصول جدید گروه صنعتی ایرانخودرو، به عنوان نخستین کراساوور ملی این شرکت، با طراحی مدرن و استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا، نمایانگر تحولی بزرگ در صنعت خودروسازی داخلی است.
کی ام سی J7 با ارائه امکانات پیشرفته و لوکس بیشتر در بخش رفاهی و ایمنی به نظر میرسد یک انتخاب جذابتر برای کسانی باشد که به دنبال تجربهای مدرنتر و راحتتر هستند. طراحی چراغها، نوع جلوپنجره و طرح سپر همگی اشاره به یک خودرو کاملا جدید دارند که اگر از نمای بغل به آن نگاه نکنیم، احتمالا هیچ وقت متوجه نمیشویم که این همان اتاق قدیمی جک اس ۵ است که حالا با سر و وضع کاملا جدید به بازار میآید. هایما S5 و ریرا دو کراساوور کامپکت هستند که هر یک در بازار خودروهای شهری ویژگیها و مزایای خاص خود را دارند. شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. سپند خودرو شرکتی کاملا خصوصی است که توسط مدیران کاملا حرفه ای اداره می شود.
خودروی ریرا پرچمدار تولیدات ملی ایران خودرو، یک کراس اوور نسبتا جمع و جور است که به نوعی پیشرفتهترین و جدیدترین خودروی ساخت داخل نیز محسوب میشود. طبق اطلاعات دریافتی احتمالا تا اواخر تیر ماه سال جاری شاهد عرضه این کراس اوور ملی در بازار کشور خواهیم بود و برنامه فروش آن نیز طی ماههای آینده آغاز خواهد شد. ری را با بهرهگیری از سامانه IKConnect، جزء محصولات مجهز به فناوری خودروهای متصل به شمار میآید.
برای مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی دو خودرو ری را و هایما S5، میتوان به ویژگیهای کلیدی هر یک از این خودروها به طور جداگانه پرداخت و سپس مقایسهای جامع ارائه داد. این بررسی شامل امکانات رفاهی، ایمنی، و تکنولوژیهای بهکاررفته در هر دو مدل است. کراس اووری که اندکی سالخورده شده و طبق شنیده ها کرمان موتور قصد دارد نسخه جدید S3 را با پکیج دو قسمتی چراغ ها، باز طراحی کامل نمای عقب و داشبورد جدید جایگزین آن نماید. در نمای کناری ری را، به خصوص از گلگیر جلو به بعد، تمام خطوط و برش های بدنه مشابه نسل جدید پژو ۲۰۰۸ و اوپل موکا هستند. به طور کلی با در نظر گرفتن تمام نقد های بالا، بازهم می توان ری را به روز ترین و شاید جذاب ترین محصول داخلی برشمرد که به واقع به لحاظ ظاهری و سگمنت، به خوبی توان رقابت با چینی ها را داراست. در مورد میزان توان موتور نیز باید گفت که ریرا تقریبا بهتر از دو حریف اصلی خود یعنی چانگان CS35 پلاس و هایما اس ۵ پلاس ظاهر شده و اسب بخار بیشتری تحویل چرخهای جلو میدهد، اما گشتاور آن از CS35 پلاس کمتر و نسبت به هایما اس ۵ مقداری بیشتر است.
این خودرو در سال یک فیسلیفت مختصر را تجربه کرد که کرمان موتور خیلی دیر و از اواسط سال 1400، این نسخه فیسلیفت را روی خط مونتاژ خود آورد. این سبک طراحی از محصولات هیوندای بهویژه توسان بیرون آمد که خودروسازان چینی همچون جک نیز در آن دوران اقدام به الگوبرداری از آن کردند. اما تحت شرایط فعلی این سبک طراحی کاملا قدیمی شده و متریال بهکاررفته در آن نیز کیفیت چندان بالایی ارائه نمیدهد. سیستم تعلیق هر دو خودرو مشابه است؛ تعلیق جلو از نوع مکفرسون است و در عقب از سیستم تعلیق مستقل مالتی لینک استفاده میکنند. این سیستم نسبت به انواع یکپارچه اکسلدار، کیفیت هندلینگ و پایداری خودرو را افزایش میدهد و معمولا سواری نرمتری را هم در قسمت عقب برای سرنشینان ردیف دوم به دنبال میآورد. جدول زیر اطلاعات بیشتری در مورد آپشنهای ری را ایران خودرو و مقایسه آن با امکانات حریفان اصلی این محصول در اختیار شما میگذارد.
تغییر سلیقه مشتریان ایرانی طی سالیان اخیر، باعث شده است تا دو خودروساز بزرگ کشور نیز ناچار شوند خود را با موج تغییرات هماهنگ کنند. مشتریان امروزی علاقه بسیاری به خرید کراساوورها دارند، از این رو ایران خودرو و سایپا نیز واردات و مونتاژ کراساوورها را در دستور کار خود قرار دادند. نماینده جدید ایران خودرو در این بخش از بازار، ریرا است که نسخه ایرانیزه پژو 2008 به حساب میآید. فرآیند تولید ماشین ریرا در ایران خودرو پس از ناتمام ماندن پروژه مونتاژ و عرضه پژو 2008 آغاز شد.
این خودرو از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۴۷ اسببخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر بهره میبرد. البته در عقب ریرا با چراغهایی که با قاب مشکی زیر شیشهٔ عقب جای گرفتهاند و تا حدودی کراساوورهای پژو را به یاد میآورند، طراحان میتوانستند سلیقهٔ بیشتری به خرج دهند. از لحاظ ابعاد اما هایما با ۴,۳۵۸ میلیمتر طول، ۱,۸۲۳ میلیمتر عرض و ۱,۶۳۰ میلیمتر ارتفاع، از رقیب ایرانی با ۴,۳۳۴ میلیمتر طول، ۱,۸۰۸ میلیمتر عرض و ۱,۶۳۸ میلیمتر ارتفاع کمی بزرگتر است. در بخش مشخصات فنی ریرا باید اشاره کرد که زیر کاپوت این کراساوور ملی، پیشرانه اختصاصی ایران خودرو یعنی موتور EF7P TC با حجم 1.7 لیتری و تکنولوژی توربوشارژر قرار گرفته است.
از فناوریهای پیشرفته داخل کابین گرفته تا سیستمهای کمکی هوشمند رانندگی، هر دو خودرو تلاش کردهاند تا نیازهای متنوع خریداران را برآورده سازند. اگرچه ری را با بهره گیری از امکانات به روزتر و طراحی جذابتر، گوی سبقت را از رقیب خود ربوده است، اما هایما S5 نیز همچنان با امکانات قابل قبول و قیمت رقابتی، انتخابی مناسب برای بسیاری از خریداران محسوب میشود. در ادامه، توجه شما را به جدول مقایسه ری را با هایما S5 از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات جلب میکنیم. پس از کشوقوسهای فراوان، سرانجام بعد از گذشت دو سال از زمان رونمایی ریرا در تیر ۱۴۰۱، بهتازگی قیمت اولین کراساوور ملی کشور اعلام و آمادهٔ عرضه به بازار شده است. ایرانخودرو برای این ماشین قیمت یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان را اعلام کرده تا با اختلاف به گرانترین خودروی داخلی تبدیل شود. با این قیمت، ریرا با رقبای چینی زیادی در بازار کشور مواجه خواهد بود و ازاینرو، در ادامه قصد داریم کراساوور ایرانخودرو را با اصلیترین رقبا مقایسه کنیم.
منظور هایما S5 است که از لحاظ اندازه، قیمت و مشخصات فنی کاملاً همسطح ریرا است و رقیبی داخلی برای آن محسوب میشود. بدین ترتیب موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم TGDi این کراس اوور جدید چینی کرمان موتور قادر است ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه خود تحویل دهد. هایما S5 جدید با جعبه دنده ۶AT به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۱۶۱ اسب بخار و ۲۲۳ نیوتن متر مجهز است و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک توان آن را به چرخ های جلوی این کراس اوور می رساند. این کراس اوور جمعوجور به دلیل شباهتهایی که با هیوندای توسان داشت، توانست خیلی زود در دل مشتریان ایرانی جا باز کند. البته قیمت مناسب و نبود رقیب سرسخت برای آن در این رده قیمتی نیز تاثیر زیادی روی محبوب شدن جک اس ۵ در بازار ایران گذاشت. نسخه اولیه این خودرو با موتور ۲ لیتری طی سالهای دهه ۹۰ به تولید رسید و سپس کرمان موتور نسخه نیوفیس این خودرو را از سال ۱۴۰۰ به مشتریان خود تحویل داد.
دیدگاهتان را بنویسید