شاهین بخریم یا دنا پلاس؟ مقایسه دنا پلاس با شاهین
سیستم تهویه مطبوع شاهین به صورت اتوماتیک است که نسبت به سیستم نیمه اتوماتیک سهند یک مزیت محسوب میشود. وجود سیستم هشداردهنده امنیتی و ایموبیلایزر، نشانگر تعویض دنده و سیستم محاسبه سفر نیز به جذابیتهای کابین شاهین اضافه میکند. از نظر طراحی ظاهری، هرچند که سهند بر اساس ساینا شکل گرفته، اما با کمی دقت بیشتر میتوان شباهتهای آن با دیگر محصولات داخلی را متوجه شد.
یکی از نقاط قوت کابین شاهین این است که اجزای مختلف آن به طور یکپارچه و هماهنگ با یکدیگر طراحی شدهاند و نمای داخلی خودرو حسی مدرنتر و کاربرپسندتر به راننده و سرنشینان القا میکند. نمایشگر شاهین نیز اگرچه از نظر کیفیت تصویر عالی نیست، اما محل قرارگیری آن بهتر از سهند است و دسترسی راننده به آن آسانتر میباشد. این موضوع باعث بهبود تجربه کاربری و کنترل بهتر عملکردهای مختلف خودرو میشود. تفاوت در قدرت پیشرانه باعث شده شتاب صفر تا صد شاهین 13.2 ثانیه و شتاب صفر تا صد سهند 15 ثانیه ثبت شود. از طرفی دیگر شاهین میتواند به سرعت نهایی 190 کیلومتر در ساعتی برسد ولی نهایت سرعت سهند 172 کیلومتر در ساعت است.
با وجود جعبهدنده مشترک 5 سرعته دستی، مصرف سوخت هر دو خودرو تقریباً 7 لیتر در هر 100 کیلومتر ثبت شده است. برای مشتری حساس امروزی علاوه بر تجهیزات و آپشنها، مشخصات فنی هم اهمیتی فوقالعاده دارد. برتری با پیشرانه شاهین است که به مکانیزم توربوشارژ مجهز شده و 110 اسببخار قدرت دارد. پروفایل جانبی شاهین نیز طراحی بهتری نسبت به سهند دارد و همین موضوع درباره بخش عقب خودرو نیز صدق می کند. از سوی دیگر، پروفایل جانبی سهند تغییرات چندانی را نسبت به ساینا و تیبا نشان نمیدهد و این بخش تقریباً ثابت مانده است. در نمای عقب نیز، طراحی چراغها جلب توجه میکند، اما استفاده از سپر ساده شاید انتظارات را به طور کامل برآورده نکند.
در مورد دنا پلاس و شاهین صحبت میکنیم که نسخههای مختلف آنها از نظر قیمت و آپشن رقیب سرسخت یکدیگر هستند اما تفاوتهای فنی و ظاهری این دو خودرو میتواند برای خریدار تعیین کننده باشد. قیمت خودرو سهنددر جدیدترین طرح پیشفروش سایپا که در فروردین ۱۴۰۳ اعلام شده، امکان ثبتنام برای خرید خودرو سهند نیز برای متقاضیان فراهم گردیده است. بله، شاهین با داشتن تجهیزاتی مانند ورود بدون کلید، استارت دکمهای و کروز کنترل، امکانات بیشتری نسبت به سهند ارائه میدهد. سهند نیز از تجهیزات قابل قبولی برخوردار است، اما در این بخش شاهین برتری دارد.
به گزارش پدال، شرکت سایپا و پارسخودرو اخیراً دو خودروی سهند و اطلس را رونمایی کردهاند، خودروهایی که بر پایه کوییک و ساینا شکل گرفتهاند. شاهین به دلیل استفاده از پلتفرم بهتر و داشتن سیستمهای ایمنی و پایداری، تجربه سواری مطلوبتری نسبت به سهند ارائه میدهد. تجربه سواری و هندلینگ دو خودروی سایپا سهند و شاهین، در مقایسه با یکدیگر و با در نظر گرفتن بازار خودروهای داخلی، تفاوتهایی را نشان میدهد. هرچند نباید از این دو خودرو انتظار شتابگیری سریع و هیجانانگیزی داشت، اما تحلیل عملکرد آنها برای مصارف روزمره قابل توجه است.
این موضوع را میتوان از روی دستگیره دربها، آینه جانبی، فریم پنجرهها و البته برجستگی ملایم گلگیر عقب هم مشاهده کرد. در نمای جانبی سهند، شباهت این خودرو با نسخه قبلیاش یعنی ساینا بیشتر به چشم میآید. مخصوصاً که طراحی فریم پنجرهها بهویژه در لچکی شیشه عقب هنوز ساده و مبتدی در نظر گرفته شده است.
وجود دکمهها و کلیدهای تکراری از مدلهای قبلی نیز تأثیر منفی بر تجربه کاربری داشته و حس تازگی و مدرنیته را به سرنشینان منتقل نمیکند. علاوه بر این، نمایشگر مرکزی خودرو، که در نگاه اول به عنوان یک ویژگی مثبت شناخته میشود، از کیفیت تصویر و رزولوشن مطلوبی برخوردار نیست. همین موضوع در سایر بخشهای کابین مانند دریچههای هوا و تزئینات پلاستیکی داشبورد نیز مشاهده میشود که به حس کیفیت پایین متریال کلی کابین سهند منجر شده است. در بررسی طراحی داخلی سایپا سهند، میتوان مشاهده کرد که این خودرو از ترکیب طرحهای پیشین ساینا به همراه افزودن برخی عناصر جدید بهره برده است. شرکت سایپا و پارسخودرو اخیراً دو خودروی سهند و اطلس را رونمایی کردهاند، خودروهایی که بر پایه کوییک و ساینا شکل گرفتهاند.
با این حال، شاهین به یک توربوشارژر مجهز شده که قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به نسخه سهند فراهم میآورد. در طرف دیگر کابین شاهین را میبینیم که مطابق با پیشبینیها، ساده و سنتی است. با این وجود شاهین از نظر گرافیک فضای داخلی کمی از زمانه خودش عقبتر نشان میدهد. سهند برای ترددهای روزمره گزینه مناسبی محسوب میشود، اما به دلیل پیشرانه قدیمی و کمتوان خود در سرعتهای بالا فاقد کشش مناسب است و بنابراین در زمان سبقتگیری باید نهایت دقت را داشت.
ناگفته نماند که در شاهین نسبت به دنا پلاس تناسب ظاهری بهتری را شاهد هستیم که ناشی از جدیدتر بودن پلت فرم این محصول سایپا است. هندلینگ شاهین به دلیل ابعاد بزرگتر و استفاده از سیستمهای پیشرفتهتر نسبت به سهند نیز بهتر است. این خودرو توانایی کنترل بیشتری در پیچها و شرایط بحرانی دارد و ناپایداری کمتری را نشان میدهد.
خودرویی که کابین آن تقریباً از همه نظر با اطلس یکی است؛ اما اگر بخواهیم کابین سهند را به صورت مستقل بررسی کنیم باید اول از همه به ویژگیهای مثبت آن بپردازیم. اقتصاد ۱۰۰- شرکت سایپا و پارسخودرو اخیراً دو خودروی سهند و اطلس را رونمایی کردهاند، خودروهایی که بر پایه کوییک و ساینا شکل گرفتهاند. شاهین نیز اگرچه به لطف گشتاور بالاتر خود میتواند سریعتر از سهند ظاهر شود، اما در بزرگراهها نخواهد توانست شما را راضی کند مخصوصاً اگر با ظرفیت کامل دل به جاده زده باشید. قلب تپنده سهند و شاهین از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ با کد M۱۵ است که البته در شاهین به یک توربوشارژر کوچک مجهز شده است. از نظر استحکام کلی بدنه در تصادفات هم دنا پلاس وضعیت قابل قبولی دارد اما با توجه به پلت فرم بهروزتر شاهین و تستهای تصادف منتشر شده از سوی سایپا، بایستی شاهین را گزینه برتر بخش ایمنی بدانیم.
البته ترمزهای شاهین در هر دو محور دیسکی هستند اما دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده ترمزهای عقب کاسهای دارد. اما شاهین هم دست و پا بسته نیست و کیلس استارتر، سانروف، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، فرمان با نیروی کمکی برقی و روکش چرمی صندلیها را به عنوان برگهای برنده مقابل دنا پلاس رو میکند. با توجه به مشتری پسندتر بودن این آپشنها، باید دست شاهین را به عنوان برنده بخش امکانات رفاهی مقایسه دنا پلاس و شاهین بالا ببریم. در ادامه مقایسه دنا پلاس با شاهین همراه ما باشید تا با بررسی کامل این دو خودرو ببینیم در نهایت شاهین بهتره یا دنا پلاس. لازم به ذکر است که ما در مقایسه دنا پلاس و شاهین به دلیل تناسب فنی و قیمتی هرچه بهتر، دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده و شاهین G دندهای را مد نظر داریم. سوژه این مقاله از سری مقالات مقایسهای مجله همراه مکانیک دو سدان پرفروش از دو خودروساز بزرگ کشور هستند که هرکدام طرفداران خاص خود را در بازار دارند.
در این مقاله به بررسی و مقایسه دو سدان تولیدی سایپا یعنی سهند و شاهین خواهیم پرداخت. قیمت اطلس از سوی فروشندگان بازار ۵۸۵ میلیون تومان اعلا شده، در حالی که سهند S با ۵۵۵ میلیون تومان کمی ارزانتر است. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
استفاده از فرمان و پانل تهویه مشترک با ساینا به همراه برخی کلیدهای دیگر باعث شده اند کابین سهند حس و حال جالبی نداشته باشد. در مجموع، اگرچه هر دو خودرو برای استفادههای روزمره و شهری مناسب هستند، شاهین به دلیل هندلینگ بهتر و ابعاد بزرگتر، فضای بیشتری برای خانوادهها فراهم میکند و تجربه سواری مطلوبتری ارائه میدهد. با این حال، اگر اولویت شما صرفهجویی اقتصادی و استفادههای معمولیتر باشد، سهند نیز میتواند گزینه قابل قبولی باشد، هرچند نباید انتظار عملکرد فوقالعادهای از آن داشت. سهند بهعنوان تازهترین دستاورد سایپا معرفی شده و تمرکز بر بهبودهای طراحی، افزودن تجهیزات بیشتر و ارتقای مشخصات فنی داشته است. این خودرو با ظاهری متفاوت و برخی بهروزرسانیهای داخلی، به نوعی نسخه بهروز شده ساینا محسوب میشود و تلاش دارد تا با قیمتی رقابتی، جایگاه خود را در بازار تثبیت کند. از سوی دیگر، شاهین بهعنوان سدان پرچمدار سایپا، با تجهیز به پیشرانه توربوشارژ و امکانات بیشتر، انتخابی جذاب برای خریدارانی است که به دنبال خودرویی با مشخصات فنی بالاتر و طراحی مدرنتر هستند.
این پیشرانه همچنین از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) و اگزاست منیفولد استیل (هدرز) برخوردار است. به منظور اضافه کردن سیستم VVT و دوگانهسوز کردن، تغییرات جزئی در سرسیلندر نیز ایجاد شده است.یکی از بزرگترین معایب پیشرانه سهند دندهای، طراحی هشت سوپاپ آن است. هرچند این ویژگی به کاهش مصرف سوخت و هزینههای تعمیرات کمک میکند، اما به شتاب ثانویه خودرو آسیب میزند. گیربکس این خودرو نیز همان نسخه پنج سرعته دستی است که در سایر مدلهای تیبا و کوییک نیز استفاده میشود. استفاده از فرمان و پانل تهویه مشترک با ساینا به همراه برخی کلیدهای دیگر باعث شدهاند کابین سهند حس و حال جالبی نداشته باشد.
در مقایسه، شاهین با طراحی الهامگرفته از خودروهای خارجی مانند بیوک، یکی از جذابترین خودروهای داخلی چند سال اخیر به حساب میآید. جلوپنجره و چراغهای جلو در شاهین هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند و نمای جانبی آن نسبت به سهند جذابتر و با جزئیات بیشتری طراحی شده است. قسمت عقب شاهین نیز طراحی منسجمتر و مدرنتری دارد که در مقایسه با سهند برتری محسوسی را نشان میدهد.
قلب تپنده سهند و شاهین از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ با کد M15 است که البته در شاهین به یک توربوشارژر کوچک مجهز شده است. این پیشرانه ارتقا یافته در سهند ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. مصرف سوخت ادعایی سهند حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده هرچند بنا به تجربه شخصی در ساینا، این خودرو در سیکل شهری حدود ۹ تا ۱۰ لیتر سوخت میسوزاند و احتمالاً سهند نیز عملکرد مشابهی خواهد داشت. سایپا سهند در دو تیپ S و G عرضه خواهد شد که مدل G بهعنوان تیپ فول شناخته میشود.
همچنین با تجربهای که در ساینا داشتیم انتظار تکانهای زیاد در بدنه را داریم و هرگونه بازی شدید با فرمان به معنی آشفتگی خودرو خواهد بود. در مقابل، شاهین به لطف استفاده از پیشرانه توربوشارژ و تولید گشتاور بالاتر، شتابگیری بهتری نسبت به سهند ارائه میدهد. با این حال، باید به این نکته توجه داشت که عملکرد شاهین نیز در بزرگراهها و هنگام حمل بار کامل در سطح بالایی قرار ندارد و نمیتواند انتظارات رانندگان را بهطور کامل برآورده سازد. با این وجود، پلتفرم بهتر و بهرهمندی از سیستمهای ایمنی و پایداری در شاهین، تجربه سواری بهتری را به همراه دارد. این ویژگیها باعث میشوند خودرو تکانهای بدنه کمتری داشته باشد و احساس اطمینان بیشتری به راننده القا کند. فرمان و پانل تهویه سهند که با ساینا مشترک است، حس یکنواختی به کابین داده و به نوآوری و جذابیت کمک چندانی نمیکند.
دو خودروی موردبحث هم در واقع نسخههای ارتقا یافته از تیبا بودهاند و بنابراین هماکنون شاهد تولید محصولاتی با ریشه مشترک هستیم و تنها در ظاهر آنها تغییراتی رخ داده است. اگر هم بخواهیم خیلی عقبتر برویم باید به پراید اشاره کنیم که سنگ بنای تمامی این خودروها را بنا نهاده است! حال نوبت به مقایسه سهند و شاهین به عنوان دو سدان تولیدی سایپا میرسد تا شاید بتوانیم با مقایسه این دو خودرو پاسخ برخی خریداران را داده باشیم. همچنین درصورتیکه در دوراهی خرید سهند و رانا پلاس قرار داشته باشید میتوانید مقایسه این دو را نیز در پدال بخوانید.
همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
شاید جالبترین آپشن استاندارد سهند و شاهین سیستم پایداری ESP باشد که آن هم به اجبار سازمان استاندارد روی آنها نصب شده است. سنسور فشار باد لاستیک، کمربندی پیشکشنده و البته سانروف ازجمله دیگر تجهیزات مشترک هر دو خودرو هستند. اگر چه طراحی ظاهری سهند نسبت به تیبا و ساینا پیشرفت کرده، اما در مقابل شاهین که به آن نیز میپردازیم برتری خاصی نخواهد داشت. در پایان مقایسه دنا پلاس با شاهین وقت آن است که با جمع بندی مطالب گفته شده، ارزش خرید هر خودرو را بسنجیم.
در این مقاله، قصد داریم به بررسی دقیقتر تفاوتهای این دو خودرو بپردازیم تا خریداران بتوانند انتخاب آگاهانهتری داشته باشند. موتور سهند یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۹۰ اسب بخار است، در حالی که شاهین از موتور مشابهی با توربوشارژ بهره میبرد که قدرت آن را به ۱۱۰ اسب بخار افزایش میدهد. مقایسه مشخصات فنی سایپا سهند و شاهین نشاندهنده شباهتها و تفاوتهای مهمی میان این دو خودرو است. هر دو خودرو از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ با کد M15 استفاده میکنند.
یکی از نقاطی که در این بخش چندان جالب نیست، دستگیره دربها هستند با شکل بسیار سنتی و جنس پلاستیک خشک، حس و حال مدلهای قدیمی سایپا را به یاد میآورد. به همین دلیل است که نمای جلویی این خودرو با چراغهای کشیده و تیز، جلوهای جسورانه و تهاجمی پیدا کرده است. در این قسمت ریزهکاریهای قابل قبولی مانند کاپوتی با خطوط اسپرت و جلوپنجرهای منطقی که در زیر آن یک نوار نقرهای مات تعبیه شده، دیده میشود. یکی از نکات منفی شاهین و دنا پلاس بحث عایق بندی کابین است که هر دو خودرو در آن مشکل دارند. در این خصوص باید بگوییم که در دنا پلاس صدای محیط بیرون و در شاهین صدای پیشرانه بیش از حد به کابین نفوذ میکند و سرنشینان را آزار میدهد. شاهین و دنا پلاس در بحث آپشنهای ایمنی نسبتاً مشابه هستند و طبق قوانین روز کشور از سیستمهای کنترل پایداریی و 2 ایربگ بهره میبرند.
به نظر میرسد تلاش نهایی خودروسازان داخلی جهت ارائه محصولات روز به فیس لیفت خودروهای قدیمی و معرفی آنها با نام و نشانی جدید مربوط میشود. به نظر میرسد تلاش نهایی خودروسازان داخلی جهت ارائه محصولات روز به فیس لیفت خودروهای قدیمی و معرفی آنها با نام و نشانی جدید مربوط میشود. در حقیقت خریداران میبایستی برای برخی تغییرات ظاهری و داخلی نسبت به خودروهایی همچون تیبا و ساینا چند ده میلیون تومان بیشتر بپردازند. شاهین نیز اگرچه به لطف گشتاور بالاتر خود میتواند سریعتر از سهند ظاهر شود اما در بزرگراهها نخواهد توانست شما را راضی کند مخصوصاً اگر با ظرفیت کامل دل به جاده زده باشید. البته به لطف استفاده از پلتفرم بهتر و سیستمهای ایمنی و پایداری، هندلینگ و سواری شاهین بهتر از سهند است و تکانهای بدنه کمتری دارد.
سهند هم از این قضیه مستثنا نیست و ریشههای آن به پراید و تیبا بازمیگردد. در حقیقت خریداران میبایستی برای برخی تغییرات ظاهری و داخلی نسبت به خودروهایی همچون تیبا و ساینا چند ده میلیون تومان بیشتر بپردازند. اگرچه طراحی ظاهری سهند نسبت به تیبا و ساینا پیشرفت کرده، اما در مقابل شاهین که به آن نیز میپردازیم برتری خاصی نخواهد داشت.
گرانترین مدل خودروهای شاهین، شاهین پلاس است که با قیمت یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان فاصله قابلتوجهی با سایر محصولات سایپا دارد. بخش تجربه رانندگی مقایسه شاهین و دنا پلاس را طبق رسم همیشگی با فضای کابین و کیفیت سواری شروع میکنیم. شاهین علیرغم ابعاد بیرونی کوچکتر، فضاسازی کابین بهتری دارد و در هر دو ردیف جادارتر از دنا پلاس است.
نسخه مد نظر ما از دنا پلاس، به پیشرانه 1.7 لیتری تنفس طبیعی EF7 مجهز است. این پیشرانه 16 سوپاپ حداکثر قدرت 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این سدان ایران خودرو منتقل میکند. طراحی داخلی کابین سهند ترکیبی از طرح های قبلی ساینا و برخی عناصر جدید که اگرچه نسبت به قبل کمی پیشرفت کرده اما از نظر متریال بکار رفته اصلاً رضایت بخش نخواهد بود. در مقایسه با سهند، کابین شاهین با وجود برخی کاستیها در زمینه مواد اولیه، طراحی هماهنگتر و چشمنوازتری دارد.
دنا پلاس و شاهین نسخههای مختلف با آپشنهای متفاوت دارند اما اگر دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده و شاهین G را در نظر بگیریم، برتریهای دنا پلاس به شاهین شامل کروز کنترل و تنظیم برقی صندلیهای جلو میشود. در مجموع، طراحی ظاهری شاهین به دلیل استفاده از جزئیات بهتر و الهامگیری مدرنتر، خودرویی زیباتر و متعادلتر نسبت به سهند به شمار میرود. با در نظر گرفتن اینکه قیمت سهند S و شاهین G تقریباً در یک محدوده قرار دارند، رقابت بین این دو خودرو در بازار داخلی ایران قابل توجه خواهد بود. این رقابت باعث میشود تا خریداران با در نظر گرفتن نیازها و انتظارات خود، به انتخاب آگاهانهتری دست بزنند و بسته به ترجیحات شخصی، یکی از این دو گزینه را برگزینند. اگر هم بخواهیم خیلی عقبتر برویم باید به پراید اشاره کنیم که سنگ بنای تمامی این خودروها را بنا نهاده است!
در نمای جلو، سهند تلاش کرده با چراغهای کشیده، جلوپنجره بهروزتر، و کاپوتی با خطوط عضلانیتر، نمایی جذابتر ارائه دهد. این پیشرفتها هرچند در مقایسه با محصولات داخلی قابلتوجه هستند، اما در برابر خودروهای مدرن جهانی همچنان فاصله زیادی دارند. مشخصات پیشرانه خودرو سهند دندهاییکی از دلایل اصلی محبوبیت سایپا سهند، ویژگیهای فنی آن است. سهند دندهای از یک پیشرانه قدیمی هشت سوپاپ ۱۵۰۰ سیسی به نام M15 GSI بهره میبرد. این موتور در واقع نسخه بهینهشده موتور تیبا است و توان آن به ۹۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۳۷ نیوتونمتر رسیده است.
سهند مصرف سوخت کمتری دارد و بهطور متوسط ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف میکند، در حالی که مصرف سوخت ترکیبی شاهین حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. شاهین همانطور که از روی ظاهرش هم مشخص است، عملاً خودروی بزرگتر و جادارتری است. البته تا حدودی شاهین مجبور بوده که قدرت بیشتری را برای پیشرانهاش فراهم کند. چراکه وزن آن با ثبت عدد 1270 کیلوگرم حدود 170 کیلوگرم از سهند بیشتر نشان میدهد.
بههرحال سهند پارسخودرو جزو جدیدترین محصولات داخلی است که افراد زیادی به دنبال اطلاع از جزئیات آن هستند. سهند که به نوعی نسخه بهروز شده ساینا محسوب میشود، با تمرکز بر بهبود ظاهر و افزودن برخی امکانات جدید به بازار معرفی شده است. از سوی دیگر، شاهین بهعنوان یکی از مدلهای پیشرفتهتر سایپا، با تجهیز به پیشرانه توربوشارژ و امکانات بیشتر، جایگاه متفاوتی در بین خودروهای داخلی دارد. بررسی مشخصات فنی، طراحی داخلی و خارجی، تجهیزات و امکانات، و تجربه سواری هر دو خودرو، میتواند دید جامعی از نقاط قوت و ضعف آنها ارائه دهد. بههرحال سهند پارس خودرو جزو جدیدترین محصولات داخلی است که افراد زیادی به دنبال اطلاع از جزئیات آن هستند. اگرچه تجهیزات و امکانات شاهین بیشتر از سهند است، اما اختلاف دو خودرو چشمگیر نیست.
سهند پارس خودرو، به دلیل استفاده از پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی، تجربه سواریای مشابه ساینا را به رانندگان ارائه میدهد. این خودرو با داشتن خلاصی زیاد فرمان و صدای قابلتوجه سیستم تعلیق و پیشرانه در کابین، از نظر کیفیت سواری انتظارات بالا را برآورده نمیکند. علاوه بر این، بدنه سهند در مواجهه با تکانها و دستاندازها ناپایدار به نظر میرسد و هرگونه تغییر ناگهانی در مسیر یا فرمانگیری شدید باعث ایجاد ناپایداری و آشفتگی در خودرو خواهد شد. تفاوتهای اصلی این دو خودرو شامل مواردی مانند قدرت پیشرانه و تجهیزات داخلی میشود.
با این اوصاف اگر بیشتر مواقع از خودرو استفاده خانوادگی میکنید و البته حوصله نگهداری از پیشرانههای توربوشارژر را هم دارید، خرید شاهین برای شما مناسبتر است. اما اگر خانواده کم جمعیتتری دارید و پیشرانههای تنفس طبیعی را بیشتر میپسندید، پیشنهاد ما به شما خرید دنا پلاس است. استفاده از تکنیک بریده شدن چراغها توسط لبه صندوق عقب، برای این خودرو بهجا و منطقی است.
برای مقایسه دنا پلاس با شاهین از نظر تواناییهای فنی هم باید بگوییم شاهین به دلیل گشتاور بالاتر پیشرانه و ارائه این گشتاور در دور پایین، اندکی پرشتابتر از دنا پلاس ظاهر میشود. البته دنا پلاس هم خودروی دست و پا بستهای نیست و شتاب قابل قبولی دارد اما شتاب صفرتاصد آن در شرایط واقعی چیزی کمتر از 1 ثانیه کُندتر از شتاب شاهین است. در طراحی دنا پلاس بیشتر از خطوط شکسته و زوایای تند استفاده شده که جلوهای اسپرت و تا حدودی خشن به چهره خودرو داده است. اما ظاهر شاهین به لطف خطوط و زوایای نرمتر، حالتی بینابین دارد و نه میتوانیم آن را اسپرت محسوب کنیم و نه کسل کننده.
دیدگاهتان را بنویسید