بررسی خودرو اکستریم

قیمت کارخانه اکستریم مدل ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول

با وجود وجه اشتراک پلتفرم، ظاهر اکستریم LX شباهت آنچنانی به تیگو ۷ پرو و خانواده چری تیگو ندارد. به این ترتیب که نه‌تنها نمای جلو، بلکه شیوه بُرش طاق گلگیرها نیز در نمای جانبی کاملا متفاوت است. با این حال نمی‌توان شباهت نسبی بخش انتهایی اکستریم یا اکسید LX به برخی دیگر از خودروهای چینی را انکار کرد که دلیل آن هم فراگیر شدن این سبک طراحی در پنج سال گذشته میان خوروسازان چینی بوده است. اندازه و ابعاد اکستریم LX شامل 4538 میلی متر طول، 1848 میلی متر عرض و 1699 میلی متر ارتفاع می‌شود و فاصله محورهای آن هم به 2670 میلی متر می‌رسد.

لازم به توضیح است که تعویض مایع ترمز حتما می بایست در مراکز خدماتی و نمایندگی های مجاز صورت پذیرد و موردی نیست که بتوان در منزل انجام داد چراکه سیستم ترمز یکی از حساس ترین بخش های هر خودرو به شمار می آید. اکستریم  VX دارای سیستم سوخت رسانی مستقیم بوده و با بنزین بی‌کیفیت ناسازگار است. مجموعه کلاستر و مالتی مدیا این خودرو از یک مانتیور عریض و خمیده ۲۴.۶ اینچی تشکیل شده که تصویر را با کیفیت بالا (HD) به نمایش می‌گذارد.

گستره دید رادار و دوربین حتی به زیر خودرو هم کشیده شده و برای رانندگی در وضعیت آفرودی بسیار مفید و کمک‌کننده به راننده است. کراس‌اوور دو دیفرانسیل اکستریم VX مصرف سوختی حدود هشت لیتر به ازای هر 100 کیلومتر دارد. قیمت اکستریم VX هنگام نگارش این گزارش (دی ماه 1403) حدود چهار میلیارد تومان از درب کارخانه به فروش می‌رسد.

مجموعه این امکانات موجب ایمنی بالایی در جهت پیشگیری از تصادفات خواهد بود. سیستم چهار چرخ محرک (AWD) اکستریم ال ایکس نیز ساخته شرکت معتبر بورگ‌وارنر آمریکا است که انتقال قدرت را به خوبی و با راندمان بسیار بالایی به چرخ‌ها می‌رساند. دو نکته در طراحی جانبی اکستریم ال ایکس به جذاب‌تر شدن آن کمک زیادی کرده است، رینگ‌ها و آینه‌ها. رینگ‌های ۱۹ اینچی با طرحی متفاوت و خاص، فضای گلگیرها را به خوبی پر کرده و آینه‌های روی درب‌ خودرو نیز نشان از اسپرت و به‌روز بودن این خودرو دارد. خریدار در چین می‌تواند نسخه‌ی ۴ صندلی با نشیمن اختصاصی و بسیار راحت برای ردیف دوم سفارش دهد.

قیمت رقابتی اکستریم VX در مقایسه با خودروهای هم‌رده، یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت آن است. از سوی دیگر با توجه به قیمت اکستریم vx مدیران خودرو، شاهد امکانات و تجهیزات لوکس در این ماشین هستیم. در قلب سیستم ترمز اضطراری خودروهای اکستریم، یک واحد کنترل هوشمند قرار دارد که داده‌ها را به صورت بلادرنگ پردازش می‌کند. این واحد رفتار راننده را تحلیل کرده و از طریق مقایسه رفتار مورد انتظار با ورودی‌های واقعی، می‌تواند تشخیص دهد که آیا راننده در شرایط اضطراری واکنش کافی نشان می دهد یا خیر. همچنین این واحد در هماهنگی کامل با سیستم ضد قفل ترمز(ABS) عمل می کند تا  از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کرده و در نتیجه ثبات خودرو حفظ گردد.

مانیتور و کامپیوتر اکستریم VX هم به دلیل تراکم برنامه‌های نرم‌افزاری، امکانات متعدد و کیفیت تصویر، نیاز به سخت افزار قدرتمندی دارد. در این خودرو پردازنده‌ کوالکام 8851 با تاخیر نزدیک به صفر در نظر گرفته شده است. نمایشگر  40 اینچ روی کنسول، در واقع دریچه‌ای برای ورود به دنیای بی‌پایان امکانات و آپشن‌های این لوکس‌ترین شاسی بلند مونتاژی ایران است. گیربکس اکستریم VX از نوع هشت سرعته AT ساخت آیسین ژاپن است که قدرت پیشرانه را با سیستم AWD به هر چهار چرخ منتقل می‌کند.

قیمت نهایی اکستریم VX در بازار کشورمان ۳,۹۷۰,۰۰۰.۰۰۰ تومان اعلام شده است. این شاسی‌بلند لوکس در کشور چین با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی ۱۹۷ اسب بخاری و گیربکس دوکلاچه عرضه می‌شود. بهای ارزان‌ترین نسخه خودروی یاد شده از حدود ۲۳۵۰۰ دلار شروع شده و به حدود ۲۵ هزار دلار می‌رسد. البته این خودرو در بازار امارات با پیشرانه ۲ لیتری که ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور دارد در دسترس است و قیمت آن بسته به تیپ انتخابی و تجهیزات متغیر خواهد بود.

این خودرو طراحی محتاطانه داشته و تجربه یک رانندگی امن و راحت را برای رانندگان به ارمغان آورده است. با توجه به شرایط بازار خودرو در ایران و نبود بسیاری از برندهای لوکس خارجی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که xtrim vx با استقبال خوبی از سوی مشتریان ایرانی روبه‌رو شود. این خودرو با ترکیب طراحی جذاب، امکانات رفاهی فراوان و مشخصات فنی قدرتمند می‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌های ایرانی باشد که به دنبال ماشین شاسی بلند لوکس و مدرن هستند. داخل ماشین اکستریم VX با طراحی الهام گرفته شده از محصولات مرسدس بنز و میباخ روبه‌رو می‌شوید.

به عبارت ساده تر، مشتریان برخلاف بسیاری از خودروهای چینی بازار، زود از طراحی VX دلزده نخواهند شد. در نهایت اگر فقط به‌دنبال یک کراس‌اوور بنزینی هستید، تیگو ۸ پرومکس تنها انتخاب شماست که قیمت کمتری دارد اما در تمام پارامترها یک پله پایین‌تر از برادر لوکس‌ترش می‌ایستد. لازم به ذکر است که سپر و چراغ‌های خودرو نیز با الهام از طراحی تیگو ۸ پرو، مجدد طراحی شده اند. کراس اوور بزرگ چینی با این مشخصات قابلیت رانندگی نه‌چندان سنگین در مسیرهای بیراهه و آفرود را دارد. البته نباید از این خودرو انتظار آفرودسواری مثل ماشین‌های شاسی بلند واقعی را داشته باشید.

کنسول مرکزی هم دقیقا مثل مرسدس‌بنز EQS طراحی شده و حتی چینش دکمه‌های کنترلی و قسمت فضای ذخیره‌سازی هم به همان شکل هستند. طراحی فرمان در نوع خود جالب و کمی عجیب است، چراکه احتمالا انتظار دیدن الگوی فیبر کربن را روی فرمان یک خودروی لوکس و خانوادگی ندارید. به‌طور کلی، طراحی کابین بر تکنولوژی و مینیمال بودن استوار است که شاید موردپسند بسیاری نباشد، اما از لحاظ کیفیت مواد سازنده می‌تواند همه را راضی نگه دارد. در تمام قسمت‌های کابین از چرم مصنوعی باکیفیت استفاده شده و تقریبا به هر جایی که دست بزنید، کیفیت را حس خواهید کرد. ابعاد و فرم طراحی پنچره‌ها، حجم‌پردازی‌های روی گلگیر خودرو، فرورفتگی‌های بالای رکاب و همچنین کروم‌های دورتادور پنجره‌ها و بالای رکاب، دقیقا شبیه به کیا تلوراید هستند. نتیجه این الگوبرداری خوب شده است و نمای جانبی به‌خوبی با نمای جلو و عقب هماهنگی دارد.

از بین خودروهای وارداتی غیرچینی، شاید بتوان تنها میتسوبیشی اوتلندر دو دیفرانسیل را رقیب جدی ماشین اکستریم VX دانست. از طرف دیگر شاید بتوان خودروهایی همچون تویوتا راو4 و هیوندای سانتافه با مدل‌های 2016 و 2017 را نیز در نسخه‌های کم‌کارکرد، رقیب اکستریم VX دانست. برند نوپای اکسید (Exeed) از زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی چری چین در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد.

این خودرو در کشور چین با نام اکسید LX شناخته می‌شود و همانطور که می‌دانید، برند EXEED یکی از جدیدترین زیرشاخه‌های چری است که تمرکز خود را روی توسعه و ساخت خودروهای مدرن، زیبا و پرچمدار، اما با قیمت اقتصادی گذاشته است! هرچند که خرید همین خودروهای اقتصادی هم در کشور ما، برای اکثر مردم به یک رویا تبدیل گشته! به هر حال در ادامه قصد داریم تا زیر و بم جدیدترین محصول گروه مدیران خودرو یعنی اکستریم LX را زیر و رو کنیم و بیشتر با این زیبای چینی آشنا شویم. فرمان اکستریم VX از طراحی جالبی بهره می‌برد چون ممکن است در نگاه اول، این‌طور به نظر بیاید که از یک طراحی با ۲ پره برای آن استفاده شده اما در واقع،‌ فرمان از طراحی ۴ پره (۲ پره افقی در هر دو سمت) بهره می‌برد. مشخصا برخی از عناصر طراحی محصولات مرسدس‌بنز منبع الهام فضای داخلی این خودرو بوده‌اند چون همانند بسیاری از مدل‌های این برند آلمانی، دسته‌دنده اهرم‌مانند آن در پشت فرمان قرار گرفته است. اکستریم ال ایکس دارای ۱۳ رادار و ۱6 سیستم همیار راننده در کنار دوربین‌هایی با وسعت دید ۵۴۰ درجه است.

از نمای جانبی، رینگ‌های ۲۰ اینچی قابل‌مشاهده هستند و با توجه به اندازه بزرگ خودرو،‌ انتخاب این چرخ‌ها کاملا منطقی و حتی لازم برای چنین ابعادی به نظر می‌رسند. در واقع بسیاری از محصولات چینی با ایراد مشابهی مواجه می‌شوند و آن هم رینگ‌های کوچک است که از جذابیت خودرو و البته توانایی‌های آن می‌کاهند. چراغ‌های عقب به صورت یکپارچه کار شده و عرض اکستریم VX را در بر گرفته‌اند. دو خروجی اگزوز در پایین سپر عقب وجود دارد که بر خلاف بسیاری از مدل‌های مشابه چینی یا حتی اروپایی، این خروجی‌ها تزیینی و جعلی نیستند و حقیقتا کار می‌کنند. از نمای کناری، فاصله بین محورها بیشتر به چشم می‌آید و شاهد ادامه پیدا کردن ابهت خودرو از این زاویه نیز هستیم.

موتور این خودرو ۷ اسب بخار و ۲۵ نیوتن.متر قوی‌تر از پیشرانه فونیکس تیگو ۸ پرو مکس است. همچنین اکستریم TXL، دیگر محصول این برند نیز با همین مشخصات به بازار ایران می‌آید. زیر کاپوت اکستریم VX در بازار ایران یک موتور ۲ لیتری مجهز به توربوشارژ و تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت دیده می شود که توانایی تولید ۲۶۱ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس اکستریم وی ایکس نیز یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT است که قدرت را به تمام چرخ های خودرو ارسال می کند و این یعنی کراس اوور جدید چری در ایران، یک شاسی بلند AWD به حساب می آید. سیستم تعلیق در این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله یا مولتی لینک است که انتظار می رود سواری نرمی را در این کراس اوور رقم بزند. چری در فرآیند توسعه خودروهای اکسید، مطمئن شده است که کاربر نهایی هیچ‌گونه کمبودی را از بابت تجهیزات رفاهی احساس نکند.

چیزی که اکستریم VX درنهایت ارائه می‌کند، یک طراحی لوکس و زیباست که کاملا مستقل هم هست. نوار LED جلو که دو چراغ‌ اصلی را به هم متصل می‌کند، در راستای همین «مستقل بودن» و درعین‌حال «مدرن به نظر رسیدن» است که برخلاف KMC J7 به‌خوبی با طراحی خودرو ترکیب می‌شود. برخلاف اتاق و داشبورد اکستریم TLX که از طراحی کلاسیک بهره می‌برد، در این خودرو با یک طرح اسپرت طرف هستیم. کابین و داشبورد اکستریم LX میزبان جدیدترین فاکتورهای روز دنیا در علم طراحی هستند؛ این فاکتورها شامل فرمان دی کات با غربیلک دو پره، نمایشگرهای دوال اسکرین و … می‌شوند.

استفاده از نمایشگرهای بزرگ،‌ باعث شده است تا فضای زیادی برای دریچه‌های سیستم تهویه در دسترس طراحان نباشد. به همین دلیل دریچه‌های مرکزی سیستم تهویه به صورت باریک و بلند در بالای نمایشگر قرار گرفته‌اند. فرمان دوشاخه با جایگاه مخصوص دست، المان جدید طراحی خودروهای اکسید است که در ایکس تریم VX نیز مشاهده می‌شود. تریم کابین نیز چرمی است که ترکیب رنگ‌های قهوه‌ای تیره و مشکی را با یکدیگر مخلوط می‌کند. همانند بسیاری از خودروهای جدید چینی، دکمه‌های فیزیکی تا حد امکان از کابین حذف شده‌اند و به جای آن‌ تنظیمات لمسی قرار گرفته است. یک پنل بزرگ نیز در میانه کابین قرار دارد که به صورت کشویی باز می‌شود و بخشی از امکانات درون آن قرار گرفته‌اند.

این خودرو با ترکیب هنرمندانه‌ از فناوری‌های مدرن و قطعات لوکس، جلوه‌ای منحصربه‌فرد از خود به نمایش می‌گذارد. در بازار ایران تاکنون رقیب هم رده‌ای برای اکستریم VX وجود نداشته تنها دو خودرو بی‌ام ‌و X4و ولوو cx90را می‌توان با آن مقایسه کرد. همچنین کسانی که قصد ثبت‌نام خرید این خودرو را دارند باید در بازه 3 تا 4 ماهه در انتظار موعد تحویل خودروشان باشند.

اگر برای بار اول از این خودرو استفاده می‌کنید، کمی طول می‌کشد تا با فرمان‌ها و اعلان‌ رادارها آشنا شوید. عملکرد ترمز، سیستم‌های تهویه، گیربکس، قابلیت تنظیم نور بالا، نمایشگرهای هوشمند صوتی و دوربین 360 درجه باکیفیت رانندگی را برای راننده آسان‌تر و آرامش‌بخش کرده است. کلاس بدنه اکستریم VX کراس اوور بوده و برای طراحی و ساخت آن از الگوهای شرقی کمک گرفته شده است. حجم باک این خودرو 65 لیتر بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن 8 لیتر در 100 کیلومتر است. از سوی دیگر در بازار ایران به دلیل محدودیت‌های واردات خودروهای لوکس نو، اکستریم VX بیشتر با شاسی‌بلندهای لوکس وارداتی کارکرده رقابت خواهد کرد. انتظار می‌رود که قیمت پایین‌تر این خودرو نسبت به رقبایش و همچنین وجود گارانتی، آن را به انتخابی جذاب برای بسیاری از خریداران ایرانی تبدیل کند.

برند اکسید خط تولید محصولات رده‌بالا و لوکس چری را در اختیار دارد؛ دقیقا همان کاری که لکسوس برای تویوتا، جنسیس برای هیوندای و کادیلاک برای جنرال موتورز انجام می‌دهد. اکستریم VX بزرگ‌ترین محصول برند اکسید است که بر پایه تیگو ۸ پرومکس توسعه یافته و تغییرات عمده‌ای تجربه کرده تا حس یک خودروی لوکس را ارائه دهد. در ادامه خواهیم دید که اکستریم VX تا چه اندازه در ارائه چنین حسی موفق خواهد بود. در طراحی و ساخت اکستریم VX از امکانات و آپشن‌هایی استفاده شده تا مصرف‌کننده احساس راحتی داشته و متوجه کمبودی نشود.

این طراحی اگرچه به زاویه خروج خودرو لطمه زده است، اما گویای هدف اصلی طراحان برای خلق خودرویی خانوادگی و کاربردی می باشد. رادارهای این سیستم با هشدارها و عمل‌کننده‌های اتوماتیک، تمام تلاش خود را برای پیشگیری از به وقوع پیوستن حادثه انجام می‌دهد. نه تنها یک بخش که حتی تمام این رادارها را می‌توانیم جزو سیستم‌های ایمنی این خودرو بدانیم.

رینگ های بزرگ و پُرکار خودرو به همراه کروم‌کاری های لبه پنجره ها و پایین درها حس لوکس بودن را به خوبی به بیننده القا می کند. در نمای عقب چراغ های به هم پیوسته با گرافیک خطی و دو شبرنگ عمودی (برای هماهنگی با نمای جلو) را شاهد هستیم که تا حدود زیادی ما را به یاد لکسوس LX می اندازند. اکستریم VX در نمای عقب هم از ترندهای طراحی پیروی می‌کند و این موضوع از چراغ‌های به‌هم‌پیوسته آن کاملا پیداست. قسمت عقب خودرو نسبت به قسمت‌های جلویی کمی جمع‌تر شده و ما را به یاد رنج‌رور جدید می‌اندازد. کمی بالاتر، یک نوار کرومی قطور اضافه شده تا همچنان خودرو لوکس به نظر برسد. به‌طور کلی، طراحی نمای عقب بسیار ساده و البته منطقی است که باعث می‌شود طراحی کاملا یکدستی ببینیم.

وزن خالص کراس اور اکستریم ال ایکس تقریبا 1470 کیلوگرم است و ظرفیت یا همان حجم صندوق عقب آن هم به تنهایی، به 351 لیتر می‌رسد که این عدد با تا کردن صندلی‌های ردیف دوم، تا 1175 لیتر هم جهش می‌کند. این شاسی بلند غول‌پیکر به لطف وجود پیشرانه با خروجی بالا و گیربکس با کیفیت و هماهنگ با این قوای محرکه، در عرض حدود 9.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. امکانات این خودرو سبب می شود که برای تمام تردد های روزانه و بین شهری تان، وی ایکس انتخاب نخست باشد. تنها نکته اکستریم VX نرمی زیاد تعلیق آن است که در عبور از سرعت گیر ها سبب می شود تا چند ثانیه خودرو همچنان بالا و پایین شود.

اهرم تعویض دنده اکستریم ال ایکس، بسیار متفاوت اما در عین حال شبیه به خودروهای آلمانی خصوصا مرسدس بنز  طراحی شده که احتمالا بسیاری در برخورد اول با آن متعجب خواهند شد. اکستریم پرچمدار خودروهای لوکس در ایران خواهد بود و مدل VX نیز بزرگ‌ترین و پرآپشن‌ترین محصول این برند نوظهور است که در چین و بازار بین‌المللی با برند اِکسید (EXEED) معرفی شده است. با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی با شما ارتباط برقرار کنند.

سیستم صوتی ال ایکس دارای ۹ اسپیکر از برند مشهور سونی است که کیفیت خوب و بلندی صدای قابل قبولی دارد و می‌توانید از گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود در این خودرو، لذت کافی را ببرید. مالتی‌مدیا و سیستم صوتی 1000 واتی پرقدرت با 23 بلندگو از برند  «LION MELODY»، موسیقی یا نوای مورد علاقه سرنشینان را با بهترین کیفیت در کابین خودرو جاری می‌کند. پنل پشت فرمان، طرح‌های گرافیکی متنوع دارد و می‌تواند شبیه سیستم بی‌ام‌و یا مرسدس بنز، اطلاعات فنی را نمایش دهد. روبروی کنسول و زیر خروجی‌های تهویه مطبوع هم، پنل لمسی برای کنترل سیستم گرمایش /سرمایش نصب شده است تا همراه کلیدگردان‌های مدور، شباهت‌هایی با کابین رنجرور داشته باشد. در بخش امنیت، سیستم تشخیص خواب‌آلودگی با استفاده از یک دوربین کوچک نصب‌شده روی ستون نزدیک راننده روی خودرو نصب شده است.

همچنین، کیفیت چرم صندلی‌ها و تودری، نزدیک به مدل‌های لوکس ژاپنی از برندهای لکسوس و اینفینیتی به نظر می‌رسند. رینگ‌های بزرگ 20 اینچی دو رنگ با طراحی ویژه اکستریم وی ایکس هم، در کنار تایرهای میشلن، کنتراست بصری زیبایی را روی بدنه ایجاد کرده است و اعتماد‌به‌نفس لازم را برای گذر از هر مسیری به راننده می‌دهند. شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی خارجی اکستریم vx، سقف پانورامای بزرگ آن، با ابعاد 130 در 87 سانتی‌متر است که بزرگ‌ترین سقف را در میان رقبا دارد.

برند اکسید با رویکردی جوان‌پسند و لوکس، به سرعت در حال گسترش سبد محصولات خود است. اکسید VX نسخه لوکس و مجهزتر چری تیگو ۸ پرومکس به‌حساب می‌آید و جایگاهی ویژه در این خانواده پیدا کرده است. به مانند اکستریم TLX که با دو پیشرانه 1.6 و 2 لیتری توربو شارژ راهی ایران خواهد شد، اکستریم ال ایکس هم دقیقا در دو نسخه مختلف به خیابان‌های کشور خواهد آمد.

موتور اکستریم VX یک پیشرانه دو لیتری چهارسیلندر توربوشارژر است که حداکثر 261 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند. بنابراین راندمان این پیشرانه اندکی بالاتر از نمونه مشابه نصب شده روی تیگو 8 پرو مکس خواهد بود. مدیران خودرو برای عرضه اکستریم LX در ایران پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو را انتخاب کرده است. فونیکس تیگو ۷ پرو مکس و فونیکس تیگو ۸ پرو از این پیشرانه استفاده می‌کنند که حداکثر قدرت و گشتاور آن ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن.متر است.

نمایشگر بخش مرکزی، اطلاعات سیستم سرگرمی و سیستم تهویه را در دسترس کاربران قرار می‌دهد و در نهایت نمایشگر سرنشین جانبی نیز به او اختیار کنترل برخی ویژگی‌ها همچون موزیک و انجام بازی‌های رایانه‌ای را اعطا می‌کند. اما رقبای اکستریم VX در بازار ایران کدامند؟ در حال حاضر، هیچ کراس‌اووری با سوخت بنزینی در این دسته‌بندی حضور ندارد که بتواند با اکستریم VX رقابت کند. البته، یک رقیب برقی قدرتمند به‌زودی وارد خیابان‌ها می‌شود که می‌تواند تمام عناوین اکستریم را بگیرد و آن آئودی Q5 E-tron است. خودروی چینی-آلمانی آئودی یک کراس‌اوور بزرگ و فوق‌العاده جذاب است که مشخصات فنی خوب، طراحی خیره‌کننده در بیرون و داخل، کیفیت ساخت عالی و اصالت آلمانی دارد. قطعا اگر این خودرو با قیمتی برابر یا کمتر از اکستریم VX عرضه شود، تمام معادلات را برهم می‌زند.

با توجه به وزن و پیشرانه مورد استفاده در خودرو اکستریم ال ایکس، شتاب ۸.۸ ثانیه‌ای را برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تجربه خواهیم کرد که برای یک خودرو در سگمنت کراس‌اوور متوسط ۵ نفره، رکورد بسیار قابل توجهی است. موتور اکستریم VX، یک پیشرانه 4 سیلندر دو لیتری توربوشارژ است که می‌تواند حداکثر 261 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. از طریق مانیتور مولتی مدیا اصلی می‌توان موزیک پخش کرده و در بخش جلو عقب ماشین از اسپیکر سیستم صوتی شنید. ردیف دوم این خودرو همانند ردیف جلویی بوده و ساختار معمولی دارد اما بخش آخر، چنان طراحی شده که فضای مناسبی برای کودکان باشد و چندان برای بزرگسالان خوشایند نیست.

مدل VX اولین بار در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۹ و در قالب یک مدل مفهومی معرفی شد. نسخه تولیدی آن در نمایشگاه پکن ۲۰۲۰ به نمایش گذاشته شد و فروش آن در چین نیز از مارچ ۲۰۲۱ آغاز شده است. این مدل اولین بار در نمایشگاه خودروی اصفهان که یک ماه پیش برگزار شده بود، در ایران به نمایش گذاشته شد. اکستریم VX بر اساس پلتفرم M3X توسعه داده شده و با ۳ ردیف صندلی و ظرفیت ۷ سرنشین، یک کراس‌اوور لوکس سایز بزرگ و خانوادگی محسوب می‌شود. طول، عرض و ارتفاع این محصول به ترتیب ۴۹۷۰ میلی‌متر، ۱۹۴۰ میلی‌متر و ۱۷۹۵ میلی‌متر است و فاصله بین محورهای آن هم به ۲۹۰۰ میلی‌متر می‌رسد. طول تقریبا ۵ متری خودرو و فاصله بین‌محوری ۲.۹ متری آن، نشان‌دهنده اندازه بزرگ و فضای جادار و کافی برای سرنشینان است.

بنابراین می‌توان گفت که پرچمدار برند اکسید در ایران، گران‌ترین محصول وارداتی بازار است. علت گران بودن این خودرو در کشورمان،‌ به سیاست‌های قیمت‌گذاری خودروهای بنزینی مونتاژی و وارداتی در ایران برمی‌گردد، موضوعی که در خودروهای برقی کمتر شاهدش هستیم. حالت‌های رانندگی دیگر شامل حالت آفرود، برفی و شن و ماسه هستند که تنظیمات مختلف مانند میزان انتقال قدرت به محورها، پایداری و… را کنترل می‌کنند. اکستریم VX یک SUV نیست، بنابراین شاسی خودرو مستقل از بدنه نیست و همچنین قابلیت قفل دیفرانسیل یا انتخاب حالت‌های تک‌دیفرانسیل و دیفرانسیل سبک-سنگین در این کراس‌اوور وجود ندارند. گشتاور بسیار خوب این خودرو باعث می‌شود که توانایی صعود به شیب‌‌ها را داشته باشد و کنترل پایداری هم سعی می‌کند تا حد ممکن از هرزگردی در شرایط آفرودی جلوگیری شود.

در حال حاضر ثبت‌نام و خرید اکستریم VX تنها از طریق شرکت مدیران خودرو امکان‌پذیر می‌باشد. صاحب نظران معتقدند در طراحی داخلی اکستریم VX به مقدار زیادی از بنز تقلید شده است. داشبورد داخل کابین جلوآمده و با سطحی یکسان است که در آن 3 نمایشگر به کار رفته است.

از لحاظ فاصله محوری هم این کراس‌اوور، ۵ سانتی‌متر بلندتر از لندکروزر است. رادارهای هوشمند اکستریم VX به صورتی طراحی شده که با اعلام هشدار، راننده را مطلع کرده و خطرات احتمالی را کاهش می‌دهد. رانندگی نیمه‌خودران این خودرو از شدت خستگی راننده کاسته و ایمنی را فراهم می‌کند. طراحان اکستریم VX 10 کیسه هوایی در ساخت خودرو تعبیه کرده که در مواقع تصادفات، آسیب به سرنشینان را کنترل می‌کند. ایربگ‌های جلو، جانبی، بین دو صندلی، زانویی و پرده‌ای امنیت سرنشینان در زمان وقوع حوادث را تضمین می‌کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *