مقایسه خودرو مگان با ماکسیما

نیسان ماکسیما اتوماتیک ماشین نیسان ماکسیما اتوماتیک : مشخصات نیسان ماکسیما اتوماتیک

این خودرو در سه نسخه 2000، 1600 (E1) و 1600 (E2) وارد بازار ایران شد که بهترین آن‌ها نسخه 2000 بود. رنو مگان تا پیش از توقف تولید، خودروی محبوب و نسبتاً موفقی بود، اما این خودرو هم مانند بسیاری از خودروهای موجود در بازار ایراداتی دارد که نمی‌توان نادیده گرفت. با توجه به اهمیت بررسی همه جانبه ماشین‌ها و بررسی نقاط ضعف و قدرتشان پیش از خرید، در این مقاله با معایب مگان و ایرادات آن بیشتر آشنا خواهیم شد. نیسان ماکسیما پیشرانه سرحالی دارد و از نظر شتاب‌گیری می‌تواند خیلی از خودروهای جدیدتر را شکست دهد.

البته نسخه اتوماتیک به دلیل 4 سرعته بودن گیربکس، شتاب معمولی‌تری دارد و اگر به دنبال رانندگی لذت‌بخش‌تری هستید بایستی به سراغ نسخه دنده‌ای بروید. کیفیت سواری این خودرو با توجه به بازه قیمت ماکسیما، برای سرنشینان جلو خیلی خوب و نرم است اما ساختار ساده سیستم تعلیق عقب باعث شده است تا ضربات نسبتاً زیادی از سطح مسیر به سرنشینان عقب منتقل شود. این تعلیق عقب ساده روی هندلینگ خودرو هم تأثیر منفی گذاشته است و اگر در مسیرهای پر پیچ‌وخم بخواهید از حد سرعت معمول فراتر بروید ممکن است قسمت عقب خودرو منحرف شود. باتوجه به عدم حضور مگان با پیشرانه‌های دیزل، تنها به ذکر این نکته می‌پردازیم که سه نسخه‌ی گازوئیلی مگان، دارای قدرت‌ ۹۰، ۱۱۰ و ۱۳۰ اسب بخار هستند که میانگین مصرف سوخت همه‌ی آن‌ها، کمتر از ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. در نمای عقب مثل قسمت جلو، شاهد چراغ‌هایی کاملا مشابه تالیسمان هستیم که با فناوری تمام LED تا میان در صندوق ادامه دارد و به لوگوی رنو ختم می‌شود. حجم‌دهی در این قسمت هم به‌خوبی انجام شده است؛ اما کوچک‌بودن شیشه‌ی عقب، می‌تواند بر کیفیت پارک خودرو در نسخه‌های فاقد دوربین، تأثیر منفی داشته باشد.

رنو مگان، در سال ۲۰۱۵ انواع تست تصادف این نهاد را با مجموع ۵ ستاره (امتیاز کامل) پشت سر گذاشته که فیلم مربوط به این آزمایش‌ها، در ادامه‌ی این مطلب قابل مشاهده است. صندوق بار در یک خوردوی هاچبک اهمیت بسیار زیادی دارد و مگان پنج‌در با فضای ۴۳۴ لیتر، از این نظر یکی از برترین خودروهای دنیا در کلاس خود محسوب می‌شود. ضمن اینکه در مگان سدان هم صندوق عقب حدود ۵۵۰ لیتر فضای مفید دارد که بیش از ۲۰ لیتر بزرگ‌تر از فلوئنس است. با وجود توقف تولید مگان از سال 1399، قیمت آن به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. بنابراین، اگر قصد خرید این خودرو را دارید، باید بگوییم که مگان کارکرده و دست دوم قیمت ثابتی ندارد و قیمت گذاری بر اساس شرایط مربوط به هر خودرو انجام می‌شود.

تمامی مدل‌های مگان E-Tech اکنون به‌صورت استاندارد شارژر دوطرفه‌ی ۱۱ کیلوواتی دارند و امکان سفارش شارژر ۲۲ کیلوواتی نیز وجود دارد. به لطف فناوری Vehicle-to-Load (V2L)، می‌توان برق دستگاه‌های خارجی را با باتری خودرو تأمین کرد. ارتفاع کف این خودرو از سطح جاده نسبتا کم است که سواری استاندارد و حرکت تیز در پیچ‌ها را لذت‌بخش خواهد کرد؛ اما از سویی دیگر، مناسب حرکت در مسیرهای خارج جاده نخواهد بود. خودروهایی با ارتفاع پایین، می‌توانند با اندکی زحمت در سوار و پیاده‌ شدن همراه باشند؛ اما مگان به لطف استفاده از درهای بزرگ، تا حدودی این مشکل را کمرنگ کرده است. بله، ماکسیما در دوره‌های مختلفی وارد ایران شده و در بازار خودروهای نو و دست دوم موجود است.

قرارداد پارس خودرو و نیسان برای مونتاژ ماکسیما 10 ساله بود و با پایان این قرارداد در سال 1391، ماکسیما هم به پایان راه خود در بازار ایران رسید و نیسان تیانا جای آن را در خط مونتاژ پارس خودرو گرفت. اما دوره تولید تیانا کوتاه بود و این خودرو نتوانست حتی سایه‌ای از موفقیت maxima را تکرار کند. نیسان ماکسیمایی که ما در ایران داریم با ماکسیما بازار جهانی تفاوت دارد و در اصل محصول دیگری از نیسان با نام سِفیرو (Cefiro) است. نسل سوم نیسان سفیرو که با کد A33 شناخته می‌شود و بین سال‌های 1998 تا 2004 روی خط تولید بود؛ بسته به بازار هدف با نام‌های مختلفی ‌عرضه می‌شد که برای بازار کشور ما نام ماکسیما انتخاب شد. جالب است بدانید که این خودرو در بازار آمریکای شمالی با برند لوکس نیسان یعنی اینفینیتی و نام اینفنیتی i30 (1998 – 2001) و i35 (2002 – 2004) به فروش می‌رسید. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.

همچنین فضای صندوق عقب هم مانند کابین، فضایی جادار و کاربردی دارد، اما متاسفانه کابین مگان عایق بندی متوسطی داشته و در دورهای بالا صدا به داخل کابین نفوذ می‌کند. خریداران مگان، می‌توانند از فناوری مولتی سنس (MULTI-SENSE) رنو استفاده کنند که تا پیش از این تنها در تالیسمان و کولئوس دیده بودیم. این سیستم با دکمه‌ای روی فرمان تنظیم می‌شود و امکان مدیریت مصرف سوخت و کنترل بخش‌های فنی خودرو برای راننده را فراهم می‌کند.

آلتیما رقیب مستقیم کیا K۵، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری است و باید گفت که رقبای این خودرو هم برای بازار ایران در چین مونتاژ می شوند. با این اوصاف، درصورت ورود مگان و داشتن برچسب قیمتی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان، نمی‌توان انتظار فروش خیره‌کننده و استقبال زیاد مردم از آن داشت. بخشی اصلی زیبایی مگان مربوط به ادوات براق کروم در جلوپنجره است که در کنار افزایش طول کاپوت جلو، پهنای بیشتر سپر و چراغ‌هایی که در دیگر خودروهای دنیا سابقه نداشته‌اند، حس اسپرت و جذاب مگان را کامل می‌کند. علاوه بر این، لوگوی درشت رنو در میان جلوپنجره همراه با خطوط ظریف روی کاپوت، توجه بیننده به نماد سازنده را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد که چراغ‌هایی با فرم C، امضاء رنو برای محصولات این شرکت تا سال‌ها بعد باشد و الکسی مارتو فرانسوی به عنوان عضو ارشد تیم طراحی رنو، با ابتکار خود ظاهر تولیدات این شرکت را متحول کرده باشد. یکی از استراتژی‌های خاص رنو در سال‌های اخیر، استفاده از مدل‌های مختلف مگان برای دیگر محصولات این برند است.

هرچند تنها نسخه‌ی رسمی مگان در کشورمان، نمونه‌ی ساخت پارس‌خودرو محسوب می‌شود؛ خودروهای اسکالا و فلوئنس هم به نوعی با بدنه و تجهیزات نسل سوم مگان عرضه شدند، اما با قیمتی پائین‌تر در بازارهای غیر اروپائی حضور داشتند. متریال به کار رفته درون داشبورد و اتاق مگان کیفیت مطلوبی داشته و نسبت به بسیاری از خودروهای امروزی بالاتر است. رنو مگان از نظر فضای کابین بسیار جادار و بزرگ بوده و همین امر سبب شده تا تبدیل به یک انتخاب مناسب برای خانواده‌های ایرانی شود.

پیشرانه 4 سیلندر 2000 سی‌سی مزدا3، هر چند با مگان و سراتو هم حجم بود اما با وجود 5 اسب‌بخار و 7 نیوتن‌متر گشتاور کمتر، گیربکس 5 دنده و وزن 1303 کیلوگرمی، (در مقابل وزن 1250 کیلویی سراتو)، پا به پای حریف کره‌ای می‌تاخت. طرح چراغ‌های زیبای جلو بی‌شباهت به چشمان مار نبوده و سپر بزرگ یک تکه، ورودی هوای مشبک، کاپوت عضلانی و ستون‌ها و شیشه‌های کوتاه که خودرو را مانند کوپه‌ای 4 در جلوه می‌دهند، از جمله شاخصه‌های آن هستند. رینگ‌های 18 اینچی 5 پره دوبل با تایرهای 215 میلی‌متری گودیر، سواری خوبی را برای این خودرو رقم می‌زنند. از‌ مطالب‌ این‌ وب‌سایت‌ می‌توانید برای‌ مقاصد غیرتجاری‌ و با ذکر منبع‌ استفاده‌نمایید.

در مجموع مگان جدید، گران‌تر از هیوندای النترا، کیا سراتو و تویوتا کرولا با رقبای قدری همچون هیوندای سوناتا و کیا اپتیما هم‌قیمت خواهد بود. خریداران نسخه‌ی فول‌آپشن مگان هم احتمالا به سمت شاسی‌بلندهای جذاب بازار، مثل توسان جدید و نسل آینده‌ی اسپورتیج جذب خواهند شد. پس از حضور بیست‌ساله‌ی رنو ۵ به عنوان یک خودروی ارزان‌قیمت و کامپکت در بازار ایران، فصل جدید همکاری این شرکت با خودروسازان ایرانی، با مدل‌های مگان و لوگان شروع شد. این خودروها از اواخر دهه‌ی هشتاد خورشیدی به ایران وارد و در خط تولید پارس‌خودرو، مونتاژ شدند. طبیعتا، مگان مونتاژ ایران با بدنه‌ی بزرگ‌تر و پیشرانه‌‌های متنوع در مقایسه با لوگان (L90) جذابیت زیادی برای مردم کشورمان داشت و باتوجه به بازار انحصاری و کاملا بسته‌ی خودروهای وارداتی، با استقبال هموطنان مواجه بود.

این شهرت آن‌قدر زیاد بوده که حتی امروزه نیز نیسان ماکسیما خودرویی محبوب در بازار است. نیسان ماکسیما طی سال‌های تولید با دو گیربکس اتوماتیک و دنده‌ای به دست مشتریان رسید. نسخه‌های دنده‌ای ماکسیما قادر بودند تا شتابی در حدود هشت و نیم ثانیه را به نام خود ثبت کنند که رقمی خارق‌العاده در بین خودروهای تولید داخل به شمار می‌رود و حتی برای شرایط امروز نیز دست نیافتنی به نظر می‌رسد.

نیسان ماکسیما با توجه به طراحی جذاب، موتور قدرتمند و امکانات پیشرفته، یکی از بهترین گزینه‌ها در کلاس خودروهای سدان لوکس است. با این حال، قیمت بالای آن و شرایط خاص بازار ممکن است برخی از خریداران را از خرید این خودرو منصرف کند. در نهایت، ماکسیما گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که به دنبال یک خودروی لوکس با عملکرد عالی و امکانات فراوان هستند.

در سبد محصولات رنو، هاچبک پنج‌در، مدل اصلی مگان محسوب می‌شود؛ اما به احتمال فراوان، نسخه‌ی سدان این خودرو برای بازار ایران جذابیت بیشتری خواهد داشت. با توجه به سابقه‌ی حضور خودروهای مختلف در کشورمان، حضور مگان با بدنه‌ی استیت بعید به نظر می‌رسد. ماکسیما از سال 1381 با دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک روی خط مونتاژ پارس خودرو آمد و علی‌رغم قیمت بالا نسبت به شرایط آن زمان، با استقبال مناسبی روبه‌رو شد. چرا که چند سالی از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذشت و بازار به شدت تشنه یک خودرو مدرن و به روز بود. چرا که بعد از گذشت 10 سال از توقف تولید کماکان در بازار پرطرفدار است و عده پرشماری ترجیح می‌دهند به جای یک چینی صفر کیلومتر به سراغ این پیرمرد اصیل ژاپنی بروند. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا بار دیگر نگاهی به مشخصات فنی نیسان ماکسیما داشته باشیم و مزایا و معایب این سدان جذاب را مرور کنیم.

موتور ماکسیما یک نسخه 6 سیلندر تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 200 اسب بخار و حداکثر گشتاور 290 نیوتن‌متر است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی به محور جلو این سدان محبوب منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد ماکسیما دنده‌ای به ترتیب برابر با 10.3 لیتر در صد کیلومتر و 8.4 ثانیه‌ است. نسخه اتوماتیک هم برای طی هر صد کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی، 0.4 لیتر سوخت بیش‌تر نیاز دارد و 1.2 ثانیه هم دیرتر از برادر دنده‌ای خود از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. تمامی نسخه‌های مگان، از ارتباط تلفن همراه با سیستم سرگرمی‌های خودرو از طریق بلوتوث یا جک ۳.۵ میلی‌متر پشتیبانی می‌کنند؛ اما تعداد پورت‌های USB و خروجی برق ۱۲ ولت در مدل‌های مختلف تفاوت دارد. رنگ‌بندی‌ نور ملایم داخل کابین، می‌تواند از میان ۵ رنگ مختلف توسط راننده انتخاب شود یا با توجه به مود‌های رانندگی که پیش‌تر توضیح داده شد، با توجه به سبک رانندگی تغییر کند. در مدل‌های خاصی از مگان، یک شیشه‌ی باریک در مقابل راننده قرار می‌گیرد که همانند فناوری هدآپ دیسپلی، اطلاعات فنی مورد نیاز را در نزدیکی شیشه‌ی جلو نمایش خواهد داد.

سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. طبق بیانیه‌ی خبری رنو، تیپ جدید Esprit Alpine ظاهر اسپرت‌تری به این خودرو می‌بخشد و از رنگ خاص مات موسوم به Matte Shadow Grey، رینگ‌های آلیاژی ۲۰ اینچی با رنگ تیره و نشان‌های سیاه‌رنگ بهره می‌برد. در فضای داخلی نیز صندلی‌ها با استفاده از مواد بازیافتی و دوخت آبی‌رنگ، همراه با پرچم کوچک فرانسه طراحی شده‌اند که ارتباط رنو را با برند Alpine یادآوری می‌کند. داشبورد و کنسول میانی نیز با ترکیب رنگ سیاه و آبی، هماهنگی خوبی با طراحی بیرونی دارند. تعلیق جلوی نیسان آلتیما از نوع مک فرسون بوده و در بخش عقب آن تعلیق مولتی لینک دیده می شود.

در آلتیما از جعبه دنده اتوماتیک CVT ایکس ترونیک نسل جدید استفاده شده و توان به چرخ های جلوی این خودرو می رسد. ورود به کابین مگان، شما را با داشبوردی نسبتا ساده تحت تأثیر قرار می‌دهد که خصوصا در قسمت کنار راننده، با یک نوار کروم تزئین شده است. در مقایسه با نسل قبلی مگان که ما طراحی ظاهری آن را در ایران با اسکالا و فلوئونس می‌شناسیم، زیبایی خیره‌کننده‌ای در تمام زوایا دیده می‌شود که حالت بی‌تفاوت نسل سوم (اسکالا) و حتی فیس‌لیفت نسل سوم (فلوئنس) را ندارد. این خودرو اسپرت و جذاب به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه در مقایسه با نسل قبلی، حدود ۵ سانتیمتر کاهش ارتفاع و ۴ سانتیمتر افزایش عرض بدنه تجربه می‌کند. ابعاد مگان، شامل عرض ۱.۸۱۴ متر و ارتفاع ۱.۴۴۷ متر است؛ اما طول این خودرو در نمونه‌ی سدان، ۴.۶۳۲ متر و در نسخه‌ی هاچبک، ۴.۳۵۹ متر خواهد بود. در هر حال، کابین این کیا، با وجود فضای پای عالی در عقب، از ضعف فضای سر رنج می‌برد.

این مطلب شاید در ظاهر جذاب به نظر برسد؛ اما برداشتن بارهای حجیم مثل چمدان‌های بزرگ، کاربر را مجبور به خم شدن و تحمل فشار زیاد به مهره‌های کمر خواهد کرد. نهاد ایمنی خودروهای اروپا به تجهیزات ایمنی و کمّی مگان، امتیاز بسیار خوب ۷۱ از ۱۰۰ داده که به دلیل استفاده از آپشن‌های موسوم به ADAS (مخفف عبارت Advanced Driver-Assistance Systems)؛ در این خودرو بوده است. علاوه بر فناوری پارک خودکار، ترمز هوشمند (AEB) در مواقع اضطراری عمل خواهد کرد و در سرعت‌های ۳۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، با هشدار صوتی، راننده را از احتمال برخورد با موانع مطلع می‌کند. از آپشن‌های ظاهری مگان می‌توان به رینگ‌های جذاب این خودرو اشاره کرد که در نمونه‌ی استاندارد، ۱۶ اینچ و در مدل‌های بالاتر، ۱۸ اینچ خواهند بود.

از آنجایی‌که مدل صفر این خودرو در بازار وجود ندارد، سعی کنید مگان انتخابی شما تا حد امکان سالم بوده و هنوز به خرج نیفتاده باشد، چون در این صورت هزینه تعمیر ماشین در کنار کمبود و گرانی قطعات، می‌تواند برایتان دردسرساز شود. صندلی‌های مگان ارگونومی خوبی ندارند و پس از 2 تا 3 ساعت رانندگی باعث خستگی سرنشینان می‌شوند. با وجود کیفیت مناسب، صندلی‌های مگان سفت هستند و بدن سرنشینان را به طور کامل در بر نمی‌گیرند که همین موضوع نشستن طولانی‌مدت روی آن‌ها را دشوار می‌کند. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.

مگان یکی از خودروهای سدان خانوادگی برند رنو بوده که نسل اول آن در سال ۱۹۹۵ متولد شد. مگان از همان ابتدای تولید به خاطر قیمت مناسب و کیفیت مطلوب توانست خیلی زود خود را در بازارهایی که عرضه می‌شد به خوبی جا انداخته و تبدیل به یک سدان پرطرفدار کند. سرانجام در سال ۲۰۰۲ نسل دوم این خودرو در دو نسخه سدان و هاچ بک معرفی شد و توانست به بازار ایران راه پیدا کند.

نیسان ماکسیما را می‌توان یکی از پرطرفدارترین خودروهای مونتاژ داخل طی دو دهه اخیر دانست. این خودرو که نسل سوم نیسان ماکسیما محسوب می‌شود، برای مدت ده سال از 1381 تا 1391 در پارس خودرو به تولید رسید. پیشرانه حجیم و قدرتمند، ظاهر جذاب و عضلانی و کیفیت ساخت فوق‌العاده از جمله مزایا نیسان ماکسیما هستند. می‌توان گفت تا زمانی که تویوتا کمری گرند و هیوندای سوناتا و آزرا با موتورهای شش سیلندر خود وارد بازار نشده بودند، نیسان ماکسیما خودرویی بی‌رقیب در کشورمان بود و هیچ اتومبیل دیگری قدرت رقابت با ماکسیما را نداشت. به همین دلیل نیسان ماکسیما در نخستین سال‌های ورود خود به بازار توانست شهرت خوبی برای خود دست و پا کند.

میانگین مصرف سوخت برای این نسخه از مگان، ۶.۵ لیتر برآورد شده است، درحالی‌که در سرعت ثابت بزرگراه، ۵ لیتر و در ترافیک شهری، نهایتا ۸.۵ لیتر خواهد بود. نهایت سرعت این خودرو ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است و با جعبه‌دنده‌ی دستی ۶ سرعته ارائه می‌شود؛ اما می‌توان آپشن گیربکس خودکار CVT هم برای آن سفارش داد. این خودرو پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری توربوشارژ رنو را به همراه دارد که گشتاوری مشابه پیشرانه‌ی ۲ لیتری فلوئنس خواهد داشت.

رنو نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی مگان E-Tech برقی را با ظاهری اسپرت، فناوری پیشرفته‌تر شارژ و چیدمان ساده‌تر مدل‌ها معرفی کرد. در چیدمان جدید، مدل EV40 با باتری ۴۰ کیلووات‌ساعتی دیگر تولید نمی‌شود و اکنون تنها نسخه‌ی EV60 با باتری ۶۰ کیلووات‌ساعتی در سه تیپ Techno، Esprit Alpine و Iconic ارائه می‌شود. درباره‌ی فضای بسیار زیاد صندوق عقب در هر دو مدل سدان و هاچبک، توجه به این نکته نباید فراموش شود که گودی نسبتا زیاد این بخش، یکی از دلایل افزایش حجم آن است.

به عنوان پیش‌فرض، ۵ مود رانندگی عادی، اسپرت، آرام، فعال و اقتصادی برای مگان در نظر گرفته شده است که از طریق فناوری مولتی سنس، قابل تنظیم و فعال‌سازی خواهد بود. مگان خودرویی خانوادگی و در رده سدان بوده، سواری نرمی دارد و کابین آن به اندازه کافی جادار است. با این حال، مگان هم مانند سایر خودروهای بازار ایران نقاط ضعیفی دارد که می‌تواند بر تصمیم گیری جهت خرید نهایی آن تاثیر گذار باشند. در این مقاله به طور خاص به معایب مگان اشاره شد، اما این خودرو در برخی موارد نقاط مثبت و برتری‌‌هایی دارد که آن را از برخی خودروهای بازار متمایز می‌کند.

نسخه‌ی دوم فناوری انحصاری R-Link در مگان وجود دارد که ارتباط با سرگرمی‌های چندرسانه‌ای و سیستم ناوبری ماهواره‌ای را ممکن خواهد کرد. کار کردن با این نمایشگر، به‌ سادگی یک تبلت است و حتی تغییر مودهای رانندگی و مصرف سوخت از طریق آن انجام خواهد شد. از طریق دکمه‌های روی فرمان نیز می‌توان فرامین مختلفی به این نمایشگر ارسال کرد که شامل قطع یا وصل ارتباط تلفنی، تنظیم مسیریاب ماهواره‌ای و اعمال تغییر بر پخش‌کننده‌ی چندرسانه‌ای خواهد بود. خریداران مگان اروپا تا یک سال، از نرم‌افزار مسیریاب و تشخیص ترافیک تام‌تام نیز بهره‌مند خواهند بود.

این خودرو به حداکثر سرعت نزدیک ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و مصرف سوخت بهینه آن ۶.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. از آپشن‌های جذاب مگان، می‌توان به سیستم استارت بدون کلید اشاره کرد که به دلیل استفاده از یک سوئیچ شبیه به تلفن همراه هوشمند، جذابیت خاصی دارد. درب صندوق در نسخه‌های فول آپشن، با سنسور پا در زیر سپر باز می‌شود؛ اما با فشار دست بسته خواهد شد.

در سال 1946 خودروی فور سی وی (4cv) توسط این کمپانی معرفی شد و نخستین خودروی فرانسوی بود که بیش از یک میلیون دستگاه از آن به مرحله تولید رسید. از مواردی مثل کابین و صندوق‌ بار جادار، کیفیت ساخت بالا، استهلاک پایین، عملکرد فنی مناسب و بازه قیمتی گسترده در بازار می‌توانیم به عنوان مهم‌ترین مزایا این خودرو یاد کنیم. این شرکت به نوآوری و گسترش بازار خود با خودروهایی از جمله مگان (Mégane) و لاگونا (Laguna) ادامه داد. این کمپانی با خرید سامسونگ موتورز و داچی، گسترش و توسعه بین المللی خود را سرعت بخشید.

فرم قرار گرفتن نمایشگر و قاب آن، چندان جذاب به نظر نمی‌رسد و مسلما می‌توانست بهتر از مدل‌های قدیمی دیگر برندها باشد؛ اما درمجموع جلوه‌ای مدرن به کابین مگان می‌دهد. قیمت ماکسیما بسته به مدل و سال تولید متفاوت است و به طور کلی از خودروهای گران‌قیمت در بازار ایران محسوب می‌شود. از آنجایی‌که بدنه به خوبی قلب ‌گیری نشده، در دور موتور بالای 4000 آر‌پی‌ام صدای موتور در داخل کابین به گوش خواهد رسید. بنابراین، باید از رسیدن دور موتور مگان به بالای 4000 آر‌پی‌ام جلوگیری کنید تا صدای آزار دهنده موتور از کابین به گوش نرسد. مگان، یک محصول کاملا اروپایی محسوب می‌شود و طبیعتا در تست تصادف بنیاد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) قبول شده است.

در مجموع می‌توان رنو مگان هاچبک و سدان را مناسب یک خانواده‌ی ۴ نفره دانست که حتی در صورت استفاده از نمونه‌ی هاچبک، امکانات بسیار خوبی در اختیار خواهند داشت. این خودرو برای استفاده‌ی شخصی در سفرهای کوتاه‌مدت شهری ایده‌آل است؛ اما برای سفرهای طولانی، با محدودیت‌های در راحتی سرنشینان عقب همراه خواهد بود. به تبعیت از تالیسمان و کولئوس، در مگان از کلیدهای پرتعداد و گیج‌کننده خبری نیست و می‌توان به کمک یک نمایشگر عمودی، بسیاری از تجهیزات رفاهی و فنی خودرو را کنترل کرد.

با توجه به طراحی زیبا، امکانات فراوان و عملکرد قوی، ماکسیما به‌خصوص در بازار ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. در این مقاله به بررسی جامع این خودرو، تاریخچه، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، مقایسه با رقبا و شرایط بازار آن خواهیم پرداخت تا تمام جنبه‌های مربوط به این خودرو را پوشش دهیم. پیش از بررسی معایب مگان، بهتر است ابتدا کمی بیشتر با کمپانی سازنده این خودروی اروپایی، رقبا و میزان استقبال از آن در بازار ایران آشنا شویم. معرفی رنو مگان برای اولین‌بار در سال 1995 معرفی و در دو نسخه هاچ‌بک و سدان عرضه شد.

مگان GT از پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۶ لیتری بهره می‌برد که قدرت ۲۰۵ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر به همراه خواهد داشت. بیشترین قدرت این خودرو در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و بیشترین گشتاور از دور موتور ۲۴۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌شود که رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در زمانی نزدیک به ۷ ثانیه ممکن خواهد کرد. نسخه‌ی GT می‌تواند به نهایت سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ اما میانگین مصرف سوخت کمتر از ۶ لیتر خواهد داشت و در بزرگراه و ترافیک شهری، به‌ترتیب ۴.۵ و۷ لیتر بنزین مصرف خواهد کرد. مگان در بازار جهانی با ۶ پیشرانه عرضه می‌شود که سه نمونه بنزینی و سه نسخه، دیزل هستند. نوع استاندارد و بنزینی مگان، ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است که قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۶ نیوتن‌متر به همراه دارد. بیشترین قدرت این پیشرانه که با کد ۱.۶ TCE شناخته می‌شود، در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و بالاترین گشتاور آن، در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود که رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۱۱.۵ ثانیه ممکن خواهد کرد.

پروژه‌ی ساخت اولین نسل رنو مگان در سال ۱۹۹۰ مطرح شد و ۵ سال بعد، به خط تولید رسید. این خودرو با فروش خوبی در در اروپا و آمریکای جنوبی مواجه شد و تا سال ۲۰۰۹ در خط تولید کارخانه‌های رنو در آرژانتین و کلمبیا قرار داشت. جالب است بدانید که تا سال ۲۰۰۲، خطوط مونتاژ گسترده‌ی رنو در ترکیه، اسپانیا، اندونزی و بلژیک هم به عرضه‌ی نسل اول مگان با بدنه‌های سدان و هاچبک پرداختند. این خودرو علاوه بر فرانسه، تایوان و برزیل، از سال ۱۳۸۶ به خط تولید پارس‌خودرو رسید و موفقیت نسل اول را ادامه داد. مگان ایران با پیشرانه‌های ۱.۶ لیتر، ۱.۸ لیتر و ۲ لیتری عرضه شد؛ اما تنها از نسخه‌ی سدان بهره‌می‌برد و تیپ هاچبک با واردات تعداد بسیار محدود، مورد توجه قرار نگرفت. مگان ابتدا به صورت وارداتی به کشورمان عرضه شد اما در سال ۱۳۸۷ شریک تجاری رنو در ایران یعنی پارس خودرو طی قراردادی نسخه سدان مگان را بر روی خط تولید خود آورد.

در این حالت که از طریق پدال‌های پشت فرمان فعال می‌شود، راننده می‌تواند تنها با پدال گاز، سرعت خودرو را افزایش یا کاهش دهد. این قابلیت به بهبود بهره‌وری رانندگی در شهر، کاهش استهلاک ترمزها و افزایش بازیابی انرژی کمک می‌کند. انتظار می‌رود این فناوری در دیگر خودروهای برقی رنو از جمله مدل‌های آینده‌ی R5 و Scenic E-Tech نیز به‌کار گرفته شود. نمایشگر مگان در ۲ سایز ۷ و ۸.۷ اینچ ارائه می‌شود که نوع اول به‌صورت افقی و نوع دوم، حالت عمودی خواهد داشت.

حجم‌دهی به فرم بدنه با تورفتگی پائین در و برآمدگی قسمت فوقانی گلگیرها شکل گرفته است که در مجموع، چشم‌نواز و قابل قبول محسوب می‌شود. هرچند فرم دستگیره‌ها، سنتی و مثل دیگر خودروهای معمول بازار دنیا است؛ اما از طراحی خاص رینگ‌های اسپرت مگان، نمی‌توان به سادگی گذشت. این خودرو، بهترین عملکرد ترمز و فرمان و بهترین خدمات پس از فروش را نسبت به سایرین داراست.

پارک تمام خودکار و بدون دخالت راننده نیز آپشنی قابل انتخاب برای راننده خواهد بود که در کنار دوربین عقب، نقش زیادی در آسان‌ کردن فرایند پارک خودرو خواهد داشت. در بحث مصرف سوخت، کامپیوتر سفری میزانی بیش از 13 لیتر در سیکل شهری را نشان می‌داد که حتی از مگان با پیشرانه‌ای با تکنولوژی قدیمی‌تر و گیربکسی ضعیف‌تر نیز بیشتر بود! پیشرانه سراتو به نرمی مگان و مزدا 3 نبود و صدای آن بیش از 3 رقیب دیگر به داخل کابین نفوذ می‌کرد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *