بررسی خودرو سیتروئن c5

سیتروئن New C5 ماشین سیتروئن New C5 : مشخصات سیتروئن New C5

طراحی چهره C5 ایرکراس جدید ابهت بیشتری پیدا کرده و نشان از یک خودرو ایمن دارد. چراغ‌های زنون برای زیبایی بیش‌تر در نور رسانی این خودرو به کار رفته‌اند و سنسور باران نیز از دیگر امکانات سیتروئن C5 محسوب می‌شود. قابلیت تنظیم باد تایر و سانروف و سنسور پارک را هم باید علاوه بر دیگر امکانات خاطر نشان کرد.

تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. همچنین سیتروئن C5 ایرکراس الکتریکی، در حالت تمام برقی، با یک بار شارژ کامل، توانایی طی کردن مسافتی حدود 50 کیلومتر را دارد. در حال حاضر، قیمت سیتروئن C5 ایرکراس با پلاگین هیبریدی برای سفارش، با قیمت 35,340 پوند در دسترس می باشد. انتظار می رود که نخستین نسخه های C5 ایرکراس جدید، اواسط سال 2020 آماده تحویل شوند.

اگر از حداکثر سرعت بخواهید اطلاع داشته باشید باید گفت که C5 تا 209 کیلومتر در ساعت می‌تواند سرعت بگیرد و شتاب 0 تا 100 آن نیز در 9.7 ثانیه انجام می‌شود. سیتروئن C5 در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می‌شود اما مدل در نظر گرفته شده برای بازار ایران، از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد که قادر است 143 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده 4 سرعته خودکار به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. خودروهای فرانسوی در کشورمان طرفداران خاص خودش را دارند که یکی از این خودروها سیتروئن C5 نام دارد. سیتروئن C5 در کلاس خودروهای سدان سایز متوسط قرار می گیرد که از موتور ۲ لیتری و گیربکس اتوماتیک بهره می برد. در این مقاله ما به بررسی سیتروئن C5 پرداخته‌ایم تا با مشخصات فنی، طراحی داخلی و خارجی، آپشن ها، مزایا و معایب این خودرو آشنا شوید.

نمای جلوی خودروی سیتروئن c5 به خوبی توانسته است بزرگی بدنه‌ی این خودرو را نمایان ‌سازد. خصوصیتی که در کنار پهن بودن نسبی این محصول بر خصلت خانوادگی بودن آن دلالت می‌کند. در نمای جلوی این محصول آن چه بیش از همه به چشم می‌آید نوع طراحی و شکل خاص و پر زاویه‌ی چراغ‌های این خودرو است. هر چند بخش جلو پنجره فرم چندان قابل توجهی ندارد و چندان به چشم نمی‌آید، اما در عوض سپر جلو به شکل نسبتا پهنی طراحی شده است.

برای این خودرو انواع قوای فنی بنزینی و هیبریدی ارائه می شود اما احتمالا سایپا نیز برای وارداتی جدید خود به سراغ مشخصاتی مشابه با ۴۰۸ ایران خودرو برود. سیتروئن C5 ایرکراس مجهز به نسل جدید صندلی‌های Advanced Comfort است که قبلا در C4 و C5 X به کار رفته و با استفاده از فوم خاص، باعث می‌شود تا راننده و سرنشینان در سفرهای طولانی‌مدت دچار خستگی و گرفتگی عضلات نشوند. مثل دیگر قسمت‌های جلو، سپر هم از نو طراحی شده و دو ورودی هوا در طرفین سپر، به افزایش خاصیت آیرودینامیک خودرو کمک می‌کند. سیتروئن – Citroen- شرکت خودروسازی فرانسوی است، که امروزه شرکت تابعه‌ای از گروه پژو-سیتروئن محسوب می‌شود. سیتروئن C5 ایرکراس برقی جدید، نماینده ای قابل، برای آینده ماشین های برقی برند محبوب فرانسوی محسوب می شود.

مسلما وزن این خودرو در فرمان‌پذیری آن هویدا و آشکار می‌شود اما به اندازه کافی سریع است. ما درکنار نسخه PHEV، یک نمونه Shine Plus را نیز تست کردیم که به‌خاطر عملکرد مناسب و روان جعبه‌دنده هشت سرعتی، از گشتاور تولیدشده توسط موتور استفاده مناسبی داشت. موتور نسخه PHEV واقعا ساکت و بی‌سروصدا بوده و تنها زمانی که از حالت تماما برقی به حالت بنزینی تغییر وضعیت می‌دهید، شاهد آغاز کمی نویز در بخش جلوی خودرو خواهید بود. C5 X به سه حالت رانندگی اسپرت، نرمال و راحت مجهز شده که به لطف میراگرهای تطبیق‌پذیرش، عملکرد مناسبی دارند.

گودی صندلی‌های این خودرو طوری طراحی شده است که زانوها و ارگونومی بدن سرنشینان دچار خستگی و درد زانو نشود. صندلی‌های عقب به طور کامل قابلیت تا شوندگی دارند و می‌توان علاوه بر فضای فوق العاده‌ای که در صندوق عقب دارید، فضای اشغال شده صندلی‌های عقب را هم به صندوق عقب و اضافه کردن بار اضافه کنید. چیزی که در طراحی داخلی این خودرو به صورت پنهان قرار گرفته است و باعث شگفتی می‌شود این است که داخل بدنه یک نوع گلس خاص قرار گرفته است که از ورود هر صدایی به داخل کابین جلوگیری می‌کند. دسته دنده خوش دست سیتروئن C5 بدون هیچ لرزشی امکان تعویض دنده را در کوتاه‌ترین زمان فراهم می‌کند. از فضای داخلی ماشین برای قرار گرفتن خروجی‌های هوا و کولر به خوبی استفاده شده است. چرم صندلی‌ها نیز از چرم تریم است و جلوگیری از تعرق سرنشینان در مسیرهای طولانی مدت می‌کند.

به گزارش دیلی تک، سیتروئن C در زمینه عملکرد و راحتی نشان‌دهنده تعهدی قابل توجه است، اما سبک‌بندی آن ممکن است به سلیقه همه نپیوستد. من پیشنهاد می‌کنم مدل بنزینی با توان 180 اسب بخار در تریم شاین وسط را انتخاب کنم. این مدل بیشترین معنی را ارائه می‌دهد اگر شما یک راننده خودرو شرکتی هستید، زیرا مزایای مالیاتی بزرگی وجود دارد، اگرچه نرخ مالیاتی نسبتاً کمتر به دلیل مسافت الکتریکی نسبتاً کمتر نیست.

سیتروئن سی5 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ Euro NCAP شده است. بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است. 3- آینه وسط دارای خاصیت تیره شوندگی خودکار می باشد که برای رانندگی در شب، بسیار پر کاربرد می باشد. 1- دو نمایشگر 123 اینچی و 8 اینچی برای نمایش اطلاعات و سیستم سرگرمی وجود دارد.

همانطور که گفته شد نسل اول C5 تا سال 2007 و از سال 2008 تا 2011 نسل دوم آن با نام نیو C5 در بازار ایران عرضه شد همچنین نمونه های نایابی از فیس لیفت نسخه دوم نیز مدل 2012 در بازار نیز موجود است. موتور این خودرو 4 سیلندر دارد و به همراه 16 سوپاپ به خوبی قدرت لازمه را تولید می‌کند. جعبه دنده روان این سدان به خاطر داشتن 4 دنده خودکار، قدرت مانور را برای راننده در طول مسیر بسیار آسان کرده است.

سیتروئن C5 در دو بازه زمانی 2006 الی 2008 و 2009 الی 2012 به بازار کشورمان عرضه شد. ایمنی یکی از بزرگ‌ترین مزایای سیتروئن C5 محسوب می‌شود که این فرانسوی سالخورده را به خودرویی بی‌رقیب در بازه قیمتی خود تبدیل کرده است. مزایا و معایب سیتروئن C5 همانند هر خودروی دیگری، ارزش خرید این خودرو را در بازار تعیین می‌کنند. با توجه به بسته‌بودن واردات خودرو طی چند سال اخیر و افزایش قیمت خودروهای وارداتی قدیمی، ممکن است عده‌ای از مشتریان به خرید سیتروئن C5 علاقه داشته باشند.

تمام حقوق این سایت متعلق به موسسه اطلاعات بوده و بازنشر مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.

سایپا این بار هم تصمیم گرفت این نسل از سیتروئن C5 را به بازار عرضه کند و ناکامی نسل گذشته را از این طریق جبران کند. اما گویی سایپا از گذشته هرگز درس نگرفته بود و سیتروئن C5 جدید را هم با قیمتی نادرست و شرایطی عجیب به بازار عرضه کرد. همین سیاست‌های اشتباه موجب شد سیتروئن C5 این بار هم یک شکست دیگر را تجربه کند و علی رغم فروش بسیار خوب در بازار جهانی، در کشورمان به یک خودرو نه چندان محبوب تبدیل شود. نسل دوم C5 در سال 2008 معرفی شد و از سال 2009 هم راه برادر بزرگ خود را به سمت ایران پیش گرفت. از جمله قابلیت‌های جانبی مهمی که برای این خودرو در نظر گرفته شده است می‌توان به امکان تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت مختلف اشاره کرد.

این رقم در حالت برون شهری به 6.7 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت می‌رسد و در حالت سیکل ترکیبی نیز حدود 8.4 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت خواهد بود. قیمت‌گذاری غیررقابتی، تبلیغات ضعیف و بازاریابی نه‌چندان موفق سایپا، سه ضلع مثلثی هستند که زمینه‌ساز شکست سیتروئن C5 در بازار ایران شدند. نسخه‌های اندکی از این خودرو در کشورمان به فروش رسید و با وجود آن‌که تولید سیتروئن C5 تا سال 2017 در فرانسه ادامه یافت، عرضه این خودرو به بازار ایران از سال 2012 قطع شد. خودروسازی فرانسوی بعد از فروش موفق ۲۶۰ هزار دستگاه از سیتروئن C5 ایرکراس، دستی به سر و روی این کراس‌اوور کشید و مدل فیس‌لیفت آن را در سال ۲۰۲۲ به بازار فرستاد. برای طراحی این ماشین از زبان طراحی جدید سیتروئن استفاده شده و زیر کاپوت آن هم پیشرانه پلاگین هیبریدی قرار دارد.

سیتروئن برای نخستین بار در C5 X از هدآپ دیسپلی بزرگی با قابلیت واقعیت افزوده بهره می برد که در نوع خود جالب بوده و باید دید آیا نسخه های وارداتی به ایران نیز از آن بهره‌مند خواهند بود یا خیر. نوع طراحی داشبورد و چگونگی قرار گرفتن سیستم صوتی و نمایشگر این خودرو کاملا شیک و چشم‌نواز طراحی شده است. موضوعی که در سایر اجزای داشبورد و حتی نوع رنگ‌بندی بخش‌های مختلف کابین این خودرو نیز مشاهده می‌شود. در مجموع می‌توان به نوع طراحی نمای داخلی و خارجی خودروی سیتروئن c5 نمره‌ی قبولی داد. سیتروئن c5 در قالب مدل New خود اکنون مدتی است که در بازار خودروی ایران حضور یافته است. مدل New خودروی سیتروئن c5 یک خودروی سواری سدان جادار و بزرگ جثه به شمار می‌رود که قادر است توجه کسانی که به دنبال یک خودروی مناسب خانوادگی می‌گردند را جلب نماید.

در حال حاضر، خرید سیتروئن C5 تنها برای افرادی جذاب است که تمایل دارند خاص و منحصربه‌فرد باشند؛ در غیر این‌ صورت، مشتریان خرید خودروهای کارکرده کره‌ای را به سیتروئن C5 ترجیح خواهند داد. C5 مجهز به موتور 2 لیتری 4 سیلندر با قدرت 143 اسب بخار و 200 نیوتن متر گشتاور میباشد که این نیرو از طریق گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. مانند دیگر محصولات فرانسوی سیتروئن، کرشمه‌های خود را دارد و از هیچ تلاشی برای نمایان کردن زیبایی‌های خود فروگذار نیست. طرح چراغ‌های جلو این خودرو اخم جالبی را به صورت خودرو داده است که انگار از نگاه بیش از حد دیگران به خود رنجیده است. چراغ‌های جلو که مجموعه‌ای کامل از لامپ‌های ال ای دی و راهنما است از هیچ طرح هندسی دقیقی پیروی نمی‌کند و هر دو قاب چراغ تقریبا یک سوم وسعت جلو خودرو را پوشانده‌اند و از آن خود کرده‌اند.

خودروهای بزرگ هرگز در شهر مورد علاقه نیستند، اما C5 X به اندازه کافی راحتی می‌آورد. با تنظیم آواره‌های بسیار نرم خود، سیتروئن بزرگ در محیط‌های شهری برای راننده و مسافران به طور کلی خیلی راحت است. رانندگی با C5 بسیار راحت است و خاطرات دلپذیری از سیتروئن‌های بزرگ کلاسیک را باز می‌آورد.

اندازه چراغ‌های عقب ثابت مانده، اما از فرم ۴ گانه، تبدیل به چراغی با سه LED قرمز شده و رنگی تیره‌تر دارد. البته سیاست فروش سیتروئن برای C5 X نیز نسبت‌به گذشته متفاوت شده؛ چراکه امروزه و در قراردادی با مرکز این شرکت در پاریس، دیگر مدل‌ها با زور وارد بازار نخواهند شد و خبری از فروش اجاره‌ای آن نیست. مدل تجاری ناواران ، با محوریت اعتماد به مشتری ، امکان اجاره خودرو با استانداردهای روز دنیا و بدون دریافت تضامین سنتی همانند چک و سفته و اسناد ملکی را فراهم می سازد. جعبه دستکش به اندازه خوبی بزرگ است، و در پایین کنسول میانی یک محفظه نسبتاً بزرگ وجود دارد. یک پد شارژ بی‌سیم نیز در زیر کنترل‌های تهویه هوا قرار دارد و به اندازه کافی بزرگ است که برخی از تلفن‌های هوشمند بزرگ‌تر که امروزه می‌توانید بخرید، را نگه دارد.

اگر از این دسته افراد هستید یا صرفا به دنبال مرجعی برای افزایش اطلاعات عمومی خود می‌گردید، مطلب مزایا و معایب سیتروئن C5 از همراه مکانیک را از دست ندهید. شرکت‌های پژو و رنو، دو برند اصلی و تاثیرگذار بازار ایران طی سال‌های اخیر بوده‌اند؛ درحالی‌که سیتروئن نقش کمرنگ‌تری را نسبت به دو خودروساز دیگر فرانسوی در کشورمان ایفا کرده است. علاوه بر این همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از نقاط ضعف خودروی سیتروئن C5 کمبود لوازم یدکی آن می باشد که خوشبختانه فروشگاه اینترنتی یدک یار این مشکل را برای دارندگان این خودرو رفع کرده است. شما عزیزان می توانید برای خرید لوازم یدکی سیتروئن C5 به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. همچنین لازم به توضیح است که در صورت تماس با مجموعه یدک یار شما عزیزان می توانید از مشاوره رایگان بهره مند شوید و تمامی سوالات خود را از متخصصان فنی یدک یار بپرسید تا از تجربه خرید هرچه بهتری بهره مند شوید. سیتروئن سی۵ در داخل کابین هم تغییرات زیادی را در مقایسه با نسل قبلی تجربه کرده و به‌روز شده است.

حتی در جاده‌های متعرج پرجلوه نیز خوشحالی می‌کند، که امری شگفت‌آور است به ازای تنظیمات نرم و جذابیتی که آیا این یک اس‌یوی یا ایستگاه است، وجود دارد. قیمت نسخه‌ی کار کرده‌ی این خودرو هم اکنون بسته به موارد مختلفی نظیر سال تولید، میزان کارکرد و کیفیت قطعات به کار رفته در آن متفاوت بوده و رقمی مابین 70 میلیون تومان تا 170 میلیون تومان است. در نمای کنار این محصول دو خط حجم دهنده‌ی موازی مشاهده می‌شود که تقریبا تمام بخش بالا و پایین بدنه‌ی این خودرو را به خود اختصاص داده‌ است. این دو خط به خوبی توانسته‌اند نمای کناری این خودرو را از حالت سادگی و تخت بودن بیش از اندازه خارج کنند.در کنار آنها گلگیرهای این خودرو نیز از برجستگی لازم برای القای حجم به بیننده برخوردارند. همچنین نوع طراحی پنجره‌های این خودرو نیز بر تاثیرگذاری هر چه بیشتر این نما افزوده است. تیم کاریرا با پوشش اخبار خودروی ایران و جهان و همچنین تولید فیلم های بررسی خودرو همراه شما علاقه مندان به دنیای خودرو است.

موتورها ممکن است به نظر برسد که برای یک خودروی این اندازه خیلی کوچک هستند (1.2 و 1.6 لیتر)، اما به طور بسیار آرامی زمزمه می‌کنند. توربوها و در مورد PHEV، موتور الکتریکی نیز به افزایش قدرت در محیط‌های صعودی و جاده‌های اتصالی کمک می‌کنند، بنابراین حتی مدل با توان 131 اسب بخار کافی به نظر می‌آید. سیتروئن C5 به عنوان جایگزینی برای سیتروئن زانتیا از سال 2000 عرضه شد و تولید نسل اول آن تا سال 2007 ادامه داشت و نسل دوم این خودروی فرانسوی از سال 2008 تاکنون تولید و عرضه شده است. سیتروئن سی 5 در دو نسخه سدان و استیشن واگن تولید شده که در ایران فقط نسخه ی سدان آن توسط سایپا از سال 2006 عرضه شد اما برخلاف فروش بالایی که در بازار جهانی داشت در ایران به دلیل سیاست های نادرست سایپا موفق نبود. در حال حاضر نسخه‌ی صفر کیلومتر و کار نکرده‌ از مدل New خودروی سیتروئن c5 به سختی در بازار خودروی ایران یافت می‌شود. با این حال می‌توان با اندکی جستجو نسخه‌ی کار کرده‌ی این خودرو را در بازار آزاد یافت.

این بدون شک به مقدار خیلی بیشتری مقید شده است تا یک خودروی اسپرت با زمزمه سفت و سخت از یکی از برندهای آلمانی معتبر تقلید کند. اما بعد از اینکه به آن عادت کنید، متوجه می‌شوید که تجربه رانندگی ماشین C5 X را در مکان‌های تنگ به راحتی کرد و رانندگی مطمئن‌تری می‌سازد. دید به عقب به دلیل ستون‌های عقب ضخیم خودرو بهترین نبود، اما سنسورهای پارکینگ جلو و عقب به علاوه یک دوربین عقب به کمک می‌آیند. طراحی داخلی سیتروئن C5 هم به همان اندازه طراحی خارجی آن زیبا و قابل تحسین است. با اولین نگاه به طراحی داخلی این خودرو متوجه می‌شوید که با یک خودرو خانوادگی طرف هستید. پشت فرمان خودرو که می‌نشینید با فرمانی خوش دست که قسمتی از آن را پلاستیک ویژه‌ای پوشانده است با دو قسمت دست موجه می‌شوید که با چرم نقره‌ای ضد تعرق پوشانده شده است و به بهترین محل قرارگیری دست تبدیل شده است.

این در حالی است که برخی خودروهای قدیمی از حالت کاسه‌ای در سیستم ترمز بخش عقب خود استفاده می‌کنند. به تازگی تصویری به دستمان رسیده است که نشان می دهد یک دستگاه خودروی سیتروئن C5X سایپا در حال حمل با خودرو بر است. پیش از این نیز تصاویری از داشبورد و کابین این خودرو در محوطه سایپا – سیتروئن به بیرون درز کرده بود. این مدل را درواقع می توان همزاد پژو 408X و یکی از زیبا ترین، خاص ترین و خوش تراش ترین محصولات سایپا برشمرد.

کیفیت ساخت این روزها به حلقه مفقوده صنعت خودروسازی ایران تبدیل شده است و به‌ندرت می‌توان خودروهای باکیفیتی را در بازار یافت. خوشبختانه کیفیت ساخت، یکی از مزایای سیتروئن C5 در هر دو نسل است و با خرید این خودرو، متحمل دردسرهای فراوانی نخواهید شد. البته باید توجه کرد که سیستم تعلیق سیتروئن C5، به دقت زیادی برای تعمیر و نگه‌داری نیاز دارد تا عملکرد آن همواره در بالاترین سطح باقی بماند. سیتروئن C5 در سال 2009، توسط موسسه ایمنی اروپایی انکپ مورد آزمون ایمنی قرار گرفت که حاصل آن، کسب پنج ستاره ایمنی برای این خودرو بود.

راندمان C5 X PHEV کاملا یکنواخت و مناسب بوده و خوشبختانه خبری از سروصدای جاده در کابین خودرو نیست. دو نمونه کاملا بنزینی دیگر C5 X به‌ترتیب به موتورهایی ۱.۲ و ۱.۶ لیتری مجهز شده‌اند که به‌ترتیب ۱۲۹ و ۱۷۸ اسب بخار قدرت تولید خواهند کرد. سیتروئن C5 از نظر طراحی یک قدم کاملا روبه جلو محسوب می‌شد که نشان از عزم جدی سیتروئن برای حضور قدرتمند در بازار داشت. به همین دلیل می‌توان سیتروئن C5 را یک خودرو با پرستیژ و زیبا توصیف کرد که باوجود گذشت چندین سال از سال طراحی آن، همچنان جذابیت خود را حفظ نموده است.

اولین دلیل این است فرمان این خودرو متفاوت است و اگر برای اولین بار سوار این خودرو شوید شاید رانندگی کردن برایتان سخت باشد. نکته بعدی رنگ آمپرها است که رنگ نارنجی زیبایی دارند و تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت شماره گذاری شده اند. نکته دیگر این است که در سال ۲۰۰۷ کمتر خودرویی دیده می شد که ترمز پارک یا ترمز دستی الکترونیکی داشته باشد. عملکرد گیربکس این خودرو خوب است و در زمان خودش بیشتر خودروها ۴ سرعته بودند اما این خودرو ۵ سرعته است و مزیت محسوب می شود. شتاب خودرو نیز خوب است و می توان گفت ویژگی های زانتیا در این خودرو دیده می شود. جالب ترین و جذاب ترین نکته در سیتروئن C5 سیستم تعلیق آن است که واقعا بی نظیر است.

پیشرانه قابل سفارش در این خودرو چهار سیلندر 2 لیتری (V) شکل می باشد که قادر به تولید 143 اسب بخار نیرو نیز است. خودروی سیتروئن C5 به موتوری ۲ لیتری و ۱۶ سوپاپ که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می کند مجهز است. همچنین این خودروی دارای گیربکس اتوماتیک ۴ دنده و ۳ حالته (اسپرت، برقی و اکو) می باشد که طبق بررسی های انجام شده شتاب صفر تا صد را بین ۱۰ تا ۱۱ ثانیه را طی می کند که نشان دهنده عملکرد خوب گیربکس این ماشین است. در مورد طول، عرض و ارتفاع این خودرو هم باید گفت که سیتروئن C5 دارای طول ۴۷۷۹، عرض ۱۸۶۹ و ارتفاع ۱۴۵۸ میلی متری می باشد. سیتروئن سی ۵ (Citroen C5) یک خودروی سدان سایز متوسط است که در اولین نگاه ابعاد نسبتاً بزرگ خودرو و رینگ های ۱۷ اینچی جلب توجه می کند. طراحی چراغ های جلو کمی خشن است که هر دو این چراغ های جلو یک سوم قسمت جلویی ماشین را به خود اختصاص داده‌اند.

تنظیم‌پذیری زیادی در موقعیت رانندگی هم وجود دارد، بنابراین آسان است که در پشت فرمان راحت شوید. مدل‌های ورودی Sense Plus و Shine دارای صندلی‌های جلو قابل تنظیم دستی هستند، در حالی که مدل برتر دارای صندلی‌های برقی و گرم نیز است. اختیاری می‌توانید عملکرد ماساژ و تهویه را اضافه کنید تا هنگام رانندگی بیشتری راحت‌تر شوید. اگر نتوانید درباره نوع خودرویی که نیاز دارید تصمیم بگیرید، آنگاه سیتروئن C5 به نظر می‌آید که کمی از همه چیز ارائه می‌دهد. می‌توانید بگویید که این مانند سفارشی کردن برنج تای دیگر از رستوران چینی محلی شما است.

در زمینه موتورها، در حال حاضر سه گزینه مختلف دارید، اگرچه طرفداران دیزل‌های معروف سیتروئن ناامید خواهند شد و گزینه دستی نیز وجود ندارد. دو موتور بنزینی وجود دارد که به ترتیب دارای توان 130 اسب بخار و 180 اسب بخار هستند و توسط دنده اتوماتیک هشت سرعته به چرخ‌های جلو می‌رود. امروزه نسخه‌های معدودی از سیتروئن C5 در خیابان‌های کشورمان مشاهده می‌شوند و همین مساله، سبب شده است تا بازار خریدوفروش این خودرو چندان پررونق نباشد.

نرخ کاهش قیمت و ارزش محصولات سدان‌ها و فست‌بک‌های بزرگ سیتروئن مانند پیانویی بود که از طبقه پنجم یک ساختمان به زمین می‌افتد! مسئولان سیتروئن نیز از این موضوع آگاه بودند اما نمی‌توانستند به‌زور بازار فروش دست‌دوم خودروشان را بالا ببرند. باقی مدل‌های سیتروئن نیز با همین مشکل روبه‌رو شده و کل مجموعه از شهرتی بد یافت. در نتیجه این مسائل و مشکلات دیگر، خط تولید خودروهای بزرگ سیتروئن متوقف شد. سیتروئن C5 به دلیل موفقیت و محبوبیتی که سیتروئن زانتیا پیدا کرده بود، می‌توانست به خودرو موفقی تبدیل شود اما به دلیل سیاست‌های نادرست سایپا در قیمت گذاری و نحوه عرضه، به یک پروژه شکست خورده تبدیل شد.

با توجه به این ترکیب عجیب، جایگزین‌هایی که ممکن است به آن فکر کنید، متنوع هستند. صندلی‌های پوشیده از چرم نرم و تزیینات اثر چوب و پلاستیک‌های نرم، به C5 X جو یک اتاق نشیمن‌خانه‌ای جذاب می‌دهند. در عین حال، سیستم سیستم رفاهی خوبی دارد و کار کردن با آن به اندازه کافی آسان است. اما این سیستم پاسخگویی برتری در جهان ندارد و شما احتمالاً به استفاده از Apple CarPlay یا Android Auto نیز برمی‌گردید.

بنابراین در این مقاله از زدفورکار به این موضوع می پردازیم که این خودرو چقدر ارزش خرید دارد و در بخش های مختلف آن را بررسی  می کنیم. سیتروئن C5 در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می‌شود اما مدل در نظر گرفته شده برای بازار ایران، از یک موتور ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برد که قادر است ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۴ سرعته خودکار به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. سیتروئن سی 5 (Citroen C5) در گروه خودروهای خانوادگی بزرگ (Large Famili Car) طبقه بندی می شود. نسل اول این خودرو در سال 2001 وارد بازار گردید که جایگزینی بود برای خودروی سیتروئن – زانتیا (Citroen Xantia) . از خودروهای رقیب می توان به هیوندای – سوناتا (Hyundai Sonata) ، پروتون – ایمپین (Proton Impian) و هوندا آکورد (Honda Accord) اشاره کرد .

سیتروئن از تغییرات قابل توجهی در c5 aircross پرده برداری کرده است، خودرو سیتروئن c5 ایرکراس جدید (2022) از جمله طراحی جلویی به روز شده که تفسیر جدیدی از لوگوی نمادین سیتروئن دارد. نشان به روز شده در مرکز جلوپنجره تنها ویژگی قابل توجه c5 aircross با ظاهر جدید نیست. امضای چراغ led در روز v شکل جلوه ای سه بعدی با تکنولوژی پیشرفته و قوی تر به چراغ های جلو می دهد، در حالی که طراحی عمودی جلوپنجره جلو به استحکام خودرو می افزاید. طراحی و ویژگی های کابین SUV به طور انحصاری با صندلی های پیشرفته سیتروئن ارائه می شود. صندلی های عقب همچنان مانند نسخه بنزینی خاصیت تاشو دارند؛ با این تفاوت که اضافه شدن باتری سبب اشغال فضای بیشتری شده است. به همین خاطر فضای آزاد سیتروئن C5 ایرکراس، از 780 لیتر به 600 لیتر کاهش پیدا کرده است.

یک رقیب سرسخت برای پژو 405 هم وطنش البته با طراحی و ظاهری فوق العاده پیشرفته‌تر. البته ناگفته نماند که پلتفرم این سدان سیتروئن هم از نسل‌های قبلی آن برگرفته شده است. در نسل دوم سیتروئن سی 5 شاهد پیشرانه‌ای به شدت قدرتمندتر از نسل قبلی آن هستیم. سازنده برای دستیابی به فروش مناسب، در قیمت‌گذاری آن دقت بالایی به خرج داده است تا دوست‌داران خودروهای مجهز و نسبتا ارزان را به خود جذب کند. نسخه پایه بنزینی این خودرو از ۲۸ هزار پوند آغاز می‌شود؛ این قیمت تا ۴۰ هزار پوند برای مدل بالارده هیبریدی ادامه پیدا می‌کند.

غربیلک فرمان این خودرو به این شکل طراحی شده است که قسمت مرکزی آن ثابت و فقط قسمتِ دور غربیلک می چرخد و عادت کردن به این موضوع زمان بر است اما در نوع خود بسیار جالب و جذاب است. در فضای عقب نکته ی جالب این است که در قسمت سقف، که سرِ سرنشین قرار می گیرد، کمی تو رفتگی وجود دارد و باعث می شود فضای سر خوبی در این خودرو وجود داشته باشد. فضای طولی نیز مناسب است و همانطور که در ویدئوی بررسی این خودرو اشاره کردیم می توان گفت سیتروئن C5 خودرویی مناسب برای استفاده ی خانواده ها است.

قبل از اینکه فیس‌لیفت جدید سیتروئن C5 ایرکراس معرفی شود، این خودرو با چهار پیشرانه ۱.۲ لیتری و ۱.۶ لیتری بنزینی و ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری دیزلی به فروش می‌رسید. اما فرانسوی‌ها، علاوه بر تغییر ظاهر محصولشان، مشخصات فنی آن را هم تغییر دادند. موتور C5 ایرکراس جدید از نوع پلاگین هیبریدی بوده و قوی‌تر، سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر از پیشرانه‌های قبلی است. این سدان زیبا تمام چشم اندازهایی که از یک خودرو فرانسوی انتظار می‌رود را در خود جا داده است.

هفت کیسه‌هوا، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری و فرمان برقی حساس به سرعت، برخی از تجهیزات ایمنی سیتروئن C5 هستند که در کمتر خودرویی با این قیمت دیده می‌شوند. سیتروئن C۵ ایکس در اصل همزاد پژو ۴۰۸X است و از بدنه ای مابین یک سدان و کراس اوور بهره می گیرد. سیتروئن همیشه با طراحی های متفاوت و یا حتا عجیب شناخته شده است و حالا در سیتروئن C۵ X هم این نوع طراحی را می بینیم. طراحی متفاوت و عجیب این خودرو از کانسپت Cxperience الهام گرفته شده است که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و پیش نمایشی از طراحی های آینده سیتروئن بود. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد.

با وجود همه این موارد، سیتروئن C5 کابین راحتی دارد و با نشستن در کابین در مسیرهای طولانی احساس خوشایندی خواهید داشت. سیتروئن سی5 در داخل کابین هم تغییرات زیادی را در مقایسه با نسل قبلی تجربه کرده و به‌روز شده است. اما در این مورد باید بگوییم که طراحی داخلی سی5 کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد و گویی سیتروئن قصد داشته یک محصول متفاوت را عرضه کند که در این امر چندان خوب عمل نکرده است.

در شهر به راحتی از چاله‌ها و لغزش‌ها در جاده عبور می‌کنید و در جاده‌ای که به نظر می‌آید که بر روی ابر حرکت می‌کنید. قابلیت دید به عقب بسیار خوب نیست، اما صداهای باد یا صدای جاده زیادی وجود ندارد و کنترل سرعت تطبیقی (از سری مدل برتر) به کمک کمتر شدن خستگی در سفرهای بلند فاصله کمک می‌کند. به هر حال در صورت یافتن یک نسخه‌ی کارکرده‌ی سالم و تمیز از سیتروئن c5 می‌توان یک خودروی خانوادگی مناسب را در اختیار داشت. در پایان این مطلب شما را به مشاهده ویدیویی از این خودرو دعوت می‌کنیم تا بتوانید بیشتر با زیر و بم آن آشنا شوید. به این ترتیب این خودرو به ازای پیمودن هر یک کیلومتر مسافت چیزی در حدود 198 گرم گاز دی اکسید کربن تولید می‌کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *