بررسی خودرو کوییک اس

کوییک s؛ بررسی مشخصات فنی و آپشن های کوییک اس

این موضوع می‌تواند برای افراد کوتاه‌قد مشکل‌ساز شود، چرا که دید رو به بیرون را کاهش می‌دهد. کوییک S دارای یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که دارای ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ است و می تواند به وسیله گیربکس ۵ سرعته دستی ، نهایت قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۲۸ نیوتن متر را به چرخ های جلو منتقل کند. تنها تفاوت کوییک S در بخش مشخصات فنی نسبت به مدل‌های قبل از خود، بهره‌گیری از دریچه گاز برقی است که علاوه بر پاسخ‌دهی بهتر به فشار پای راننده روی پدال گاز، آلایندگی یورو ۵ را نیز کسب کرده است. از جمله نقاط مثبتی که می‌توان برای کوییک S برشمرد می‌توان به پیشرانه ساده و نسبتاً کم‌خرج، کابین جادار در صندلی‌های عقب نسبت به کلاس خودرو، آپشن‌های نسبتا مناسب، استهلاک پایین، هزینه‌های نگهداری پایین و فراوانی قطعات اشاره کرد. این‌ها همه باعث می‌شوند تا خودروی کوییک G نیز مورد توجه بیشتر مشتریان واقع شود. گفتیم که کوییک G یک نسخه بالاتر از کوییک S است و تنها تفاوت ظاهری این دو خودرو نسبت به یکدیگر مربوط به رینگ‌های آلومینیومی است.

قیمت کوییک S در بازار ایران بین قیمت کوییک دنده ای و قیمت کوییک SR است و همان‌طور که گفتیم در کنار ساینا S ارزان‌ترین ماشین‌های صفر کیلومتر در ایران محسوب می‌شوند. در پایان بررسی مشخصات کوییک s می‌توانیم از مواردی مثل طراحی ظاهری قابل‌قبول، آپشن‌های معقول، استهلاک پایین، قیمت اقتصادی و بازار پررونق به‌عنوان مزایای کوییک s یاد کنیم اما معایب کوییک s هم شامل دید عقب ضعیف، صندوق‌بار بسیار کوچک و عدم تفاوت آپشنی چشم‌گیر با تیپ‌های ارزان‌تر می‌شود. داشبورد کوییک همچون گذشته از پلاستیک بی‌کیفیت ساخته‌شده که با توجه به رنج قیمتی که این خودرو در آن قرار دارد، چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد. غربیلک فرمان کوییک از رویه چرمی برخوردار بوده و در مقایسه با فرمان ساینا طراحی مدرن‌تر و زیباتری دارد؛ همچنین به‌منظور راحتی هرچه بیشتر راننده، کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروزکنترل بر روی فرمان قرار داده‌شده است. به لطف مهندسین خوش‌ذوق شرکت سایپا، یک مانیتور ۷ اینچی لمسی در بالاترین نقطه کنسول مرکزی قرار داده‌شده که از طراحی بسیار قدیمی برخوردار است و امکان مسیریابی و دیدن تصاویر مربوط به دوربین عقب را برای سرنشینان خودرو میسر می‌سازد.

کوییک S و G هیچ‌کدام هیچ تغییری در پیشرانه نداشته‌اند و هردو از همان موتور قدیمی ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ M15 استفاده می‌کنند که با کوییک معمولی و تیبا مشترک است. این موتور تنها ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که نشان از بازدهی بسیار پایینی دارد. مصرف سوخت این موتور نیز از سوی سایپا به‌صورت ترکیبی ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که شاید عدد مناسبی به نظر برسد اما نسبت به پیشرانه‌های مدرن مصرف بالایی به‌حساب می‌آید. بااین‌حال، مزیت اصلی پیشرانهٔ M15 سایپا سادگی، استهلاک کمتر و هزینه‌های پایین‌تر نسبت به پیشرانه‌های ایران‌خودرو است که همین موضوع برای بسیاری از خریداران اهمیت زیادی دارد.

قیمت خودرو با توجه به عوامل مختلفی افزایش و کاهش پیدا می‌کند و این شما هستید که در زمان خرید خودرو باید قیمت‌ها را مقایسه و بعد سراغ معامله بروید. اما در کل باید عنوان کرد که کوییک S از خودروهای اقتصادی ایرانی به‌شمار می‌آید و نسبت به قیمتی که دارد، عملکرد خوبی داشته است. اما سال ها است که خودروسازان داخلی با استفاده از المان‌های تهاجهمی آن هم فقط در قسمت جلوی خودرو، سعی در نمایش یک خودروی جدید و به روز دارند. (تناسب طراحی و عملکرد این خودرو را با برندی مانند سوبارو یا تویوتا مقایسه کنید). کوییک S آپشنال دارای نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، روکش چرمی، شیشه‌های دودی عقب، ناوبری و دکمه‌های کنترلی روی فرمان مجهز است.

در بخش فنی نیز عملکرد خودرو افت کرده و بدتر از کوییک‌هایی با دریچه گاز سیمی است. در بیرون خودرو پلتفرم اصلی خودرو حفظ شده است؛ چیزی که از یک خودروی فیس لیفت انتظار میرود. سپر جلو کمی تغییر کرده است و جلو پنجره نیز در نتیجه ی تغییر سپر به روز شده و جلوه ی جذاب تری به خودرو داده است. در نمای کناری خودرو تغییر خاصی دیده نمی شود اما در نمای عقب خودرو مشاهده می‌کنیم که گرافیک چراغ های عقب تغییر کرده و به همراه سپر عقب نمایی جدید به خودروی کوییک بخشیده است. باید گفت کوییک s به عنوان خودرویی بر پایه تیبا ۲، فیس لیفت بسیار خوبی ارزیابی میشود که توانسته با پذیرفتن تغییرات جزئی ، تغییر زیادی در ظاهر خودرو  ایجاد کند.

نسخه کوییک S آپشنال نسبت به کوییک GX فقط از لحاظ قوای محرکه و شیشه‌های دودی عقب تفاوت دارد. دوستانی که تازگی کوییک اس ساده یا تیپ DA تحویل گرفتن برای اونها هم دنده هاش سفته ؟ راستش من تازه صفر گرفتم دنده هاش خیلی سفت جا میره .ممنون میشم راهنماییم کنید. حس و حال رانندگی با این خودرو تا حدودی شبیه به پراید است و برای مثال زمانی که کولر ماشین را روشن می‌کنید، خودرو به لرزه می‌افتد و توان فنی آن دچار افت جدی می‌شود. از طرف دیگر در صورتی که دور موتور افزایش یابد، سر و صدا و لرزش‌ها و نیز صدای پیشرانه بیشتر از قبل می‌شود. ارزش خرید این خودرو به نسبت یک خودروی صفر و اینکه هیچ خودروی صفری با این قیمت وجود ندارد و این خودرو تنهاست؛ انتخاب دیگری نیست و میتوان گفت همین را باید خرید. کوییک نیز مانند هر خودروی دیگری، چه داخلی و چه خارجی، دارای مزایا و معایبی است.

نکته جالب در مورد طراحی کوییک اس این است که، این خودرو با الهام از یوز ایرانی طراحی شده است و آن را می‌توان روی ظاهر سپر و قسمت چراغ‌های خودرو مشاهده کرد. کوییک، در واقع نسخه فیس‌لیفت تیبا ۲ است و تا به امروز نسبت به خودروهایی مانند تیبا و همچنین ساینا، کیفیت ساخت بهتری داشته است. در واقع، بسیاری این خودروی هاچ‌بک سایپا را محصولی کاملا مدرن و امروزی توصیف می‌کنند. پس از تولید نسخه‌ی اولیه کوییک، سایپا اقدام به تولید نسخه‌های دیگر آن با پسوندهای S و G کرد که در نام‌گذاری این خودروها، نسخه S به عنوان مدل پایه و G نسخه فول کوییک معرفی شده‌اند. صندوق عقب خودروهای هاچبک نسبت به دیگر انواع مدل خودرو، ظرفیت کمتری دارد و این مورد درباره کوییک S نیز صادق است و فقط ۲۲۵ لیتر گنجایش دارد که برای اسباب و لوازم مسافرتی ۲ نفر کافی است.

اما میتوان ‌گفت هر تصمیمی که در رابطه با ساینا s گرفته شود روی کوییک s نیز قابل اجرا خواهد بود. از این رو، با توجه به قیمت کوییک S نباید در لیست آپشن‌های آن دنبال مورد خاصی باشیم. تنها تفاوت ظاهری کوییک G نسبت به کوییک اس برخورداری از رینگ‌های آلومینیومی است و این دو نسخه در دیگر قسمت‌ها ازجمله طراحی دماغه کاملاً باهم یکسان هستند.

در داخل کوییک اس نیز شاهد همان داشبورد و طراحی کلی هستیم ولی حالا در اینجا غربیلک فرمان جدید D شکلی ارائه شده که قبلاً آن را در کوییک اتوماتیک دیده بودیم. این غربیلک ظاهر و کیفیت بسیار بهتری نسبت به کوییک معمولی دارد هرچند که در اینجا خبری از دکمه‌های کنترلی روی غربیلک نیست و جای آن‌ها کور شده است. علاوه بر این، در کوییک S طراحی صفحه آمپر هم تغییر کرده و یک نمایشگر دیجیتالی کوچک در میانه آن تعبیه شده که اطلاعاتی مثل باز بودن درها، آمپر بنزین و آمپر آب را نشان می‌دهد. همین دو تغییر نه‌چندان بزرگ، حال و هوای کابین کوییک S را بهتر از قبل کرده‌اند.

این رسانه سعی دارد تا با دید تحلیلی وقایع را کنکاش کرده و با یک بررسی دقیق و فنی محصولات را معرفی کند. کیفیت رنگ خودرو نیز فاجعه است و حالت پوست پرتقالی رنگ به راحتی قابل مشاهده است. اما پلاستیک خشک مورد استفاده در کابین که در کوییک قبلی هم کیفیت خوبی نداشت، حالا افت کیفیت هم دارد!

در این میان دو خودروساز برتر ایران سایپا و ایران خودرو قرار دارند که محصولات تولیدی آنها طرفداران خاص خود را دارد. سایپا کوییک خودرویی جمع و جور است که طی سالیان اخیر مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفته است. در بین دو عقربه کیلومتر شمار و عقربه مربوط به دور موتور، کامپیوتر کوچک سفری قرار گرفته که بر روی آن میزان سوخت، دما آب و هشدار باز بودن درب ها و اطلاعاتی دیگر، به نمایش در می آید. روکش صندلی های سرنشینان جلو و عقب از جنس پارچه است که برای یک خودروی اقتصادی دور از انتظار نیست.

البته این که بخواهیم به مزایا و معایب یک خودروی داخلی بپردازیم نیازمند این است که قبل از آن به توان خودروسازی داخلی هم نگاهی بیندازیم. مسلماً شرکت‌های خودروساز ما در شرایط تحریم عرصه بروز و ظهور چندانی ندارند و نمی‌توانند به درستی عرض اندام کنند. غربیلک فرمان کوییک S دی کات بوده و طراحی T شکل دارد اما جای خالی دکمه های مربوط به تنظیمات مالتی مدیا یا دیگر آپشن ها بر روی فرمان تو ذوق میزند. ترکیب رنگ های مشکی ، قرمز و آبی درون پشت آمپر احساس خوبی را در راننده ایجاد می کند. از آنجایی که نمیتوان از یک کمپانی مشترک، رقیبی برای خودرویی تعریف کرد؛ پس رقبای این خودرو را میتوان پژو ۲۰۶ تیپ ۲، لیفان ۵۲۰ و ام وی ام ۱۱۰ اس دانست.

سایپا در این نسخه از کوییک، طراحی بدنه را به سمت دو رنگ شدن برده است و ظاهر آن را اسپرت‌تر و جوانانه‌تر کرده است. عملکرد نرم فرمان برقی این خودرو یکی از نکات مثبتی بود که در رانندگی با این خودرو توجه ما را به خود جلب نمود و مطمئنا این موضوع می‌تواند برای رانندگی در شهرهای پرترافیکی همچون تهران نکته بسیار حائز اهمیتی باشد. در سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا در راستای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی اصلاحاتی را در پلتفرم پراید اعمال نمود و موفق شد پلتفرمی ایمن‌تر به نام X100 را طراحی کرده و محصولات جدید خود را (۱۱۱ و ۱۳۲) بر پایه آن تولید و به بازار عرضه نماید. پس از به سرانجام رسیدن پروژه ساخت محصولات خانواده X100، شرکت سایپا برای محصولات جدید خود پلتفرم جدیدی را طراحی کرد که بر اساس ادعای مسئولین این شرکت، نسبت به مدل پایه (پراید) کاملا مورد بازنگری قرارگرفته و اصلاحات بسیاری در بخش پیشرانه، گیربکس و سیستم ترمز آن انجام شد. این پلتفرم جدید X200 نام داشت و خودروهایی همچون تیبا، ساینا و کوییک نیز بر پایه همین پلتفرم شکل‌گرفتند.

بررسی مدل‌های مختلف کوییک و حتی دیگر تولیدات سایپا نشان می‌دهد که این خودروها از نظر فنی اختلاف فاحشی ندارند و تقریبا دارای امکانات فنیِ یکسانی هستند. تنها تفاوت‌های مشهود میان کوییک اس و مدل‌های دیگر، برقی شدن دریچه گاز این خودرو درست مانند نسخه اتومات آن است. کوییک اس دارای پیشرانه ۱.۵ لیتری با نام M15 است که حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر را تولید می‌کند. گیربکس کوییک اس نیز گیربکس ۵ سرعته دستی، مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۱ لیتر در صد کیلومتر و شتاب صفرتاصد این ماشین هم ۱۳ ثانیه است. همچنین کوییک G هم به لطف برخورداری از تجهیزات بیشتر، در صورت عرضه با قیمت مناسب می‌تواند موردتوجه خریداران قرار گیرد.

شرکت سایپا برای پوشش این صندلی‌ها از رویه پارچه‌ای مشکی‌رنگی استفاده کرده که از دوخت قرمز برای زیبایی و تفاوت هرچه بیشتر آن نسبت به مدل پایه (ساینا) استفاده‌شده است. این رنگ قرمز در بخش‌هایی همچون دستگیره درب‌‌ها، کنسول مرکزی و اطراف کنترلرهای فرمان نیز مشاهده می‌شود که شاید در نگاه اول جذاب به نظر برسند، اما پس از گذشت مدت کوتاهی کمی زننده خواهند بود. در بخش جانبی کوییک، جز طرح جدید دستگیره‌ها و استفاده از ریل سقفی و زه پلاستیکی هیچ تغییر خاصی به چشم نمی‌خورد و حالت طراحی درب‌ها، مکان قرارگیری ستون‌ها و شیشه‌ها هیچ تفاوتی با تیبا یا ساینا ندارند. کوییک اس ارزان‌ترین هاچبک بازار ایران است که می‌توان مدل صفر آن را در طرح فروش و پیش فروش سایپا تهیه کرد.

از طرفی اشاره کردیم که مهم‌ترین تفاوت کوییک جی نسبت به کوییک اس در داشبورد جدید و امکانات بیشتر است. همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفته شد، کوییک اس در واقع به نوعی فیس لیفتی از کوییک آر محسوب می‌شود و تغییرات این خودرو محدود به چند مورد ظاهری و افزوده شدن چند آپشن تازه می‌شود. این خودرو در قوای محرکه هیچ تفاوتی با نسخه معمولی کوییک ندارد و بنابراین تجربه رانندگی و کیفیت سواری آن همچون همتای خودش معمولی ارزیابی می‌شود. گروه خودروسازی سایپا نیز اعلام کرده کوییک اس و جی روی هم رفته در هر 100 کیلومتر تنها 7.2 لیتر سوخت مصرف می‌کنند. این مصرف سوخت شاید برای مشتریان خوب به نظر برسد، اما بد نیست بدانید که در نهایت نسبت به پیشرانه‌های جدیدتر زیاد است. با این اوصاف شاید بتوان تنها مزیت پیشرانه M15 کوییک را در استهلاک کمتر و هزینه‌های پایین‌تر خلاصه کرد.

به عنوان مثال، تفاوت کوییک s و r شامل برخی تفاوت‌های جزئی مانند استفاده از دریچه گاز برقی در کوییک S می‌شود. ظاهرا طراحان شرکت سایپا، در طراحی بخش پشتی سایپا کوییک کمی ابتکار به خرج داده‌ و خوشبختانه برخلاف آنچه انتظار می‌رود، به‌جای استفاده از سپر عقب تیبا و چراغ‌های ساینا، از اجزای کاملا جدیدی استفاده کرده‌اند! چراغ‌های عقب کوییک نسبت به ابعاد کلی بدنه کمی بزرگ به نظر می‌رسند و شباهت بسیار زیادی نیز به چراغ‌های عقب برخی از محصولات شرکت ب‌ام‌و دارند. پس از عرضه کوییک به بازار و استقبال خریداران، سایپا سریعاً دست‌به‌کار شد و نسخه‌های جدیدی از آن را ارائه کرد.

کوییک SDA تیپ پایه محسوب می‌شود که از سال ۱۴۰۲ به استانداردهای اجباری اتو لایت (سنسور نور) و کنترل پایداری مجهز شده است. آپشن های کوییک S ۸۵گانه نیز در همین سطح قرار دارد، با این تفاوت که سنسور پایش فشار باد تایر نیز در فهرست امکانات آن دیده می‌شود. به جز این‌ها، مورد جدید دیگری در این بخش از کوییک اس مشاهده نمی‌شود و اگر آپشن‌ها و امکانات بیشتری مثل دکمه‌های روی فرمان و نمایشگر لمسی روی داشبورد می‌خواهید باید به سراغ کوییک S آپشنال و کوییک GX بروید. همانطور که اشاره شد نماهای دیگر خودرو تغییری نکرده‌اند، اما با وارد شدن به کابین خودرو تغییرات بعدی در این تیپ نمایان می شوند. طرح کلی داشبورد تغییری نکرده و برخلاف کوییک R در این تیپ تنها از قطعات دکوراتیو با رنگ کروم استفاده شده است.

سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. با استفاده از تمامی کارت های بانکی عضو شتاب می توانید پرداخت خود را انجام دهید. بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.

جدیدترین عضو خانواده کوییک‌ها، Quick S نام دارد که مدتی می‌شود راهی بازار شده است. سایپا کوییک اس به عنوان یکی از هاچ بک های ارزان قیمت بازار ایران محسوب می‌شود. در ادامه با جزئیات طراحی، مشخصات فنی و امکانات سایپا کوییک S آشنا خواهیم شد. سیستم تعلیق خانواده X200 سایپا در کنار تمامی نکات منفی که در مقاله ذکر شده از خوبی‌هایی هم برخوردارند که استهلاک کم، قیمت نسبتا ارزان و فراوانی قطعات آن بخشی از این نکات مثبت محسوب می‌شوند. کیفیت رنگ، مونتاژ و داخل کابین کوییک S سایپا به مراتب پایین‌تر از سایر محصولات خانواده کوییک و ساینا است.

همچنین صندوق عقب 225 لیتری کوییک نیز به نسبت انتظاری که از یک خودرو هاچ‌بک می‌رود راضی‌کننده است. چراغ های عقب همان چراغ های استفاده شده در دیگر نسل های کوییک است و به وسیله یک خط طراحی برآمده ، به یکدیگر وصل می شوند. در قسمت پایین نما عقب دیفیوزر عقب را می بینیم که طراحی دو رنگ آن ، طراحی اسپرت و جوان پسندانه دارد. روف رک قرار گرفته بر روی سقف طراحی خوبی دارد و به اسپرت به نظر رسیدن این خودرو کمک می کند. در کل طراحی ظاهری کوییک اس به نسل های قبلی وفادار بوده و شاهد تغییرات زیادی نیستیم.

کوییک S جز معدود خودرو های هاچبک اقتصادی داخل بازار ایران است و همین امر سبب شده است که رقبای این خودرو نیز از همان خانواده X200 باشد. اما کمبود آپشن و امکانات در این خودرو ، خریداران رو دچار تردید می کند چرا که با قیمت کمی بالاتر از کوییک S می توان کوییک G را از بازار تهیه کرد که دارای مشخصات فنی یکسان اما دارای امکانات بیشتری نسبت به این خودروست. به طور کلی می توان کوییک G و تیبا ۲ را رقبای اصلی نسخه اس دانست البته اگر گزینه های کارکرده را هم در نظر بگیریم، پژو 206 تیپ ۲ هم رقیب کوییک اس به حساب می آید. فضای داخلی کوییک شباهت‌های زیادی به ساینا داشته و در یک جمع‌بندی کلی می‌توان کابین این خودرو را نمونه ارتقا‌یافته کابین ساینا دانست. صندلی‌های سایپا کوییک از طرح کاملا مشابهی با ساینا برخوردارند و از تنظیمات چندگانه دستی بهره می‌برند.

به طور کلی کوییک اس نسبت به نسخه های قبل قبلی از لحاظ فنی تغییرات زیادی نداشته و بیشتر چهره ظاهری آن تغییر یافته است. اما ویژگی های کوییک اس چیست و چه تفاوتی با دیگر نسخه های کوییک دارد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد. گرانی خودرو در بازار ایران باعث شده که شرکت‌های خودروسازی به فکر تولید خودروهایی اقتصادی بیفتند و استقبال از این خودروها هم خوب بوده است. یکی از این خودروها که سایپا آن را طراحی و تولید کرده، کوییک است که در نسخه‌های مختلف تولید می‌شود. در بیشتر نسخه‌های تولیدشده کوییک تفاوت ظاهری بیشتر از تفاوت در بخش فنی خودرو وجود دارد.

در این قسمت نمایشگر کوچکی نیز وجود دارد که مربوط به سیستم تهویه می باشد و اطلاعاتی نظیر سرعت پرتاب باد و یا حالت های سیستم تهویه را می توان از آن دریافت کرد. در بالا بخش دسته دنده دو عدد جالیوانی تعبیه شده است که قابلیت خوبی برای این خودرو به حساب می آید. در قسمت پایین میانی داشبورد کلید های مربوط به سیستم های مالتی مدیا را مشاهده می کنید که به ساده ترین شکل ممکن کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در پایین کلید های مربوط به سیستم مالتی مدیا، کلید های مربوط به سیستم تهویه قابل مشاهده است. گپ (درز) و فلش‌های رایج در خودروهای دیگر در کوییک S تبدیل به شکاف‌ها و حفره‌های عمیق شده‌اند! شما تقریبا هیچ دو درز هم اندازه‌ای را پیدا نمی‌کنید و از طرف دیگر در نقاطی مانند زیر چراغ‌های عقب، درزها به گونه‌ای باز هستند که می‌توانید انگشت خود را در آن قرار دهید.

در کوییک، طراحان سایپا با بازطراحی کامل دماغه و همین‌طور تغییرات بزرگی در قسمت عقب، هویت متفاوتی نسبت به تیبا ۲ ایجاد کرده‌اند. البته طراحی قسمت جلوی خودرو از ساینا گرفته شده و چراغ‌ها کاملاً با این سدان جمع‌وجور یکسان هستند ولی به لطف طراحی جدید سپر و جلوپنجره، شاهد فرم پخته‌تری هستیم. در عقب نیز چراغ‌های دوتکه و انتقال جا پلاک به روی درب صندوق، نمای متفاوتی را نسبت به تیبا ۲ ایجاد کرده‌اند. همچنین به سبک همه خودروهای کراس، در کوییک هم شاهد روکش‌های پلاستیکی در دهانه گلگیرها، محافظ‌های نقره‌ای در زیر سپرها و ریل‌های روی سقف هستیم. در بخش فنی نیز تنها تفاوتی که کوییک اس با تیپ های قبلی کرده استفاده از دریچه گاز برقی است. پیشرانه این خودرو از نوع 4 سیلندر 8 سوپاپ است که توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور را دارد.

درهرصورت، در کوییک S هنوز هم سایز کوچک رینگ‌ها (که همچنان فولادی و با قالپاق هستند) کاملاً توی ذوق می‌زند و لطمهٔ بزرگی به ظاهر خودرو وارد کرده است؛ بنابراین، بهتر بود سایپا در این نسخهٔ جدید از رینگ‌های بزرگ‌تر آلومینیومی استفاده می‌کرد تا ظاهر خودرو جذاب‌تر شود. کوییک اس در کابین نیز از همان داشبورد ساده و معروف خانواده ساینا و کوییک بهره می‌برد. البته طراحان سایپا با ویژگی‌هایی چون طرح متفاوت نمایشگر، طرح متفاوت دکمه‌های سمت چپ فرمان و فرمان دی کات چرمی توانستند آن را نسبت به سایر تیپ‌ها اندکی متمایز کنند. گفتنی است سایپا کوییک اس را با دو طرح پشت‌آمپر به بازار عرضه می‌کند که البته مشتریان قادر به انتخاب این دو طرح نیستند و این که خودروی آنها کدام طرح را خواهد داشت به شانس آنها بستگی دارد. نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین دید عقب، کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان، صندلی‌های چرمی، نمایشگر فشار باد تایرها، چراغ‌های اتوماتیک، ناوبری، شیشه‌های دودی و رینگ آلومینیومی. کوییک یک کراس هاچ‌بک کوچک است که بر اساس تیبا ۲ یا همان هاچ‌بک شکل گرفته است و در اسفند سال ۱۳۹۵ رونمایی شد.

البته شرکت سایپا در حال حاضر با توقف تولید کوییک s، تمامی نسخه‌های کوییک را با پیشرانه اصلاح شده M15i جایگزین کرده است. پیشرانه‌ای که از نظر ساختار کلی، حجم و تعداد سوپاپ مشابه M15 ساده بوده، اما با سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، بهبود پاشش سوخت و تسهیل خروج دود و مواردی از این دست به قدرت و گشتاور بالاتر به همراه مصرف سوخت و لرزش کمتر دست یافته است. با توجه به کمبود خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت در بازار، اکثر رقبای ماشین کوییک اس در واقع از میان برادران و خواهران هم‌خانواده خودش انتخاب می‌شوند. مثلاً تیبا 2 پلاس با وجود اینکه ظاهر و کابین قدیمی‌تری دارد، اما با قیمتی ارزان‌تر و برخی آپشن‌های تکمیلی نظیر نمایشگر مرکزی و دوربین دنده‌عقب در بازار به فروش می‌رسد. همچنین سایر مدل‌های کوییک با قیمت‌های ارزان‌تر و گران‌تر با امکانات متفاوت در بازار حضور دارند که می‌توانند جایگزین نسخه s شوند. به خصوص مدل g که با توجه به کابین جذاب‌تر و آپشن‌های بیشتر، خودرو کامل‌تری به نظر می‌رسد.

از جمله رقبای کوییک اس در ایران خودرو می‌توان به پژو 206 تیپ 2 اشاره کرد که البته قیمت آن 315 میلیون تومان است و گران‌تر از کوییک به شمار می‌آید. اگر رقبا را محدود به خودروهای هاچ بک نکنیم، می‌توان از رانا پلاس نیز یاد کرد که با قیمت نزدیک به 300 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین از جمله معایب این خودرو می‌توان به پلتفرم و پیشرانه قدیمی با بازدهی بسیار پایین، سر و صدای زیاد موتور در داخل کابین، کیفیت بسیار پایین داشبورد و قطعات داخلی که همگی از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و فرمان سفت‌تر در مقایسه با پژو 206 اشاره کرد.

به‌طور کلی باید گفت قدرت ۸۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۲۸ نیوتون متری این پیشرانه ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ قدیمی، به هیچ وجه جوابگوی وزن یکهزار و ۶۰ کیلوگرمی خودرو نیست. سپر جلو و جلوپنجره عوض شده‌اند و نمای جلوی خودرو حالتی X شکل پیدا کرده است. دو نوار مشکی رنگ روی سپر خودرو کشیده شده که به گفته مدیران و طراحان سایپا از یوزپلنگ ایرانی الهام گرفته شده است. در طراحی ظاهری تنها نمای جلو دستخوش تغییراتی شده و می توان گفت که در این تیپ یک فیس لیفت جزئی اتفاق افتاده چرا که دیگر نماهای خودرو تغییری نکرده اند.

تقریبا در تمامی کشورهای جهان، هر خودرو پیش از ورود به بازار باید گواهینامه‌های معتبر از تست تصادف و میزان امنیت خود را ارائه نماید، اما همان‌طور که می‌دانید به دلیل عدم وجود موسسه استاندارد ایمنی معتبر و مدرن در ایران، وضعیت امنیت اغلب خودروهای تولید داخل کاملا نامعلوم است. از آنجایی که اغلب محصولات شرکت سایپا، سابقه بسیار بدی در برقراری امنیت سرنشینان دارند، اعتماد به ادعاهای بی‌اساس شرکت سایپا کمی سخت به نظر می‌رسد! متأسفانه باوجود تمامی سیستم‌های مدرنی که از آن‌ها نام بردیم، ترمزهای عقب این خودرو همچنان از نوع کاسه‌ای بوده که مطمئناً می‌تواند تاثیر منفی بسیار زیادی بر ترمزگیری این خودرو (مخصوصا در جاده‌های لغزنده) بگذارد. کوییک S در بخش مشخصات فنی کاملا شبیه ساینا S است و همان موتور مشترک تمامی خودرو های سری ایکس ۲۰۰ یعنی تیبا، ساینا و کوییک معمولی زیر کاپوت کوییک S جا خوش کرده است. روی این خودرو موتور موسوم به  M15 وجود دارد که با ۱۵۰۰ سی سی حجم ، ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتون متر گشتاور را از طریق گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخ های جلو میرساند. باید دید در بازار چه اتفاقی برای کوییک s می افتد و در نتیجه ی آن سایپا چه تصمیمی می‌گیرد .

فقط یک تفاوت وجود دارد که دریچه گاز این مدل مانند نسخه اتومات کوییک، برقی شده که آن هم طرفداران و مخالفان خاص خودش را دارد چرا که برخی باور دارند واکنش‌های مدل برقی کندتر از نسخه‌های قدیمی شده است. در هر صورت از مزیت‌های این موتور می‌توان به مواردی نظیر دوام قابل قبول، عدم حساسیت به کیفیت و اکتان بنزین و هزینه نگهداری مناسب اشاره نمود. کوییک S خودرویی است که به جهت دریافت استاندارد های یورو ۵ توسط شرکت خودروسازی سایپا به بازار عرضه شد. کوییک اس ، نسخه تغییر چهره یافته یا همان فیس لیفت کوییک معمولی است که بر پایه پلتفرم تیبا ۲ یا همان X200 به تولید رسید.

کیفیت متریال داشبورد همچنان پایین است، که برای یک خودرو اقتصادی آن هم تولید خودروسازان داخلی چندان عجیب نیست. در این قضیه، باید حواستان به دستگیره‌های داخلی درهای کوییک S باشد، چرا که به‌راحتی می‌شکنند و از کار می‌افتند و آن وقت برای سوار و پیاده شدن باید دردسر بکشید. برای مثال در کوییک جی کنسول میانی از نو طراحی شده و به همراه دریچه‌های تهویه دایره‌ای و نمایشگر لمسی در بالا، مدرن‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد. کوییک اس نیز مانند نمونه های قبلی از نکات مثبتی مثل فضای تقریباً جادار (نسبت به یک خودرو هاچ‌بک) و ارگونومی متوسط برخوردار بوده که به نسبت قیمت پرداختی می‌تواند شما را تا حدودی راضی نگاه دارد.

اما این اتفاق عملی نشد و این خودرو در حال حاضر با گیربکس ۵ سرعته دستی در بازار موجود است. سایپا کوییک سومین خودروی ملی شرکت سایپا محسوب می‌شود که به‌نوعی می‌توان آن را ساینا اتوماتیک هاچبک دانست. این خودرو نسبت به سایر اعضای خانواده X200 از امکانات و تجهیزات فراوانی بهره می‌برد به همین دلیل توانسته طی چندماه گذشته توجهات بسیاری را به‌سوی خود جلب کند. در مجموع شتاب‌گیری کوییک S در سربالایی‌ها واقعا کند اما کمی بهتر از ساینا اس است!

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *