مقایسه خودرو ایران خودرو ریرا با چری تیگو 7
دو خودروی تیگو ۷ اکسلنت و لاکچری از سال ۱۳۹۶ وارد بازار ایران شده و مورد توجه خریداران قرار گرفتند. این دو خودرو از طراحی ظاهری و امکاناتی مشابه بهره میبرند و تفاوتهای جزئی نسبت به یکدیگر دارند. به همین دلیل ابتدا قصد داریم تا تیگو ۷ را از نظر طراحی ظاهری، مشخصات فنی و امکانات موجود مورد بررسی قرار دهیم و سپس به بررسی تفاوتهای تیگو ۷ اکسلنت و لاکچری بپردازیم.
تیگو 8 پرومکس در مقایسه با رقبای خود از قوای محرکه ای بسیار قدرتمند تر، آپشن های کامل تر، رادار های کامل و سواری نرم تری بهره می برد. از سوی مقابل، رقبای این خودرو مزایایی مانند استهلاک کمتر، حساسیت کمتر نسبت به بنزین، برند معتبر تر و کیفیت ساخت بالاتری برخوردارند. به بخش عقب خودرو می رسیم جایی که همان طراحی زیبای تیگو 8 پرو تکرار شده و تنها برخی جزئیات تفاوت پیدا کردهاند. چراغ های اصلی همچنان همان طراحی کشیده و نسبتا باریک خود را حفظ کرده و تنها گرافیک داخلی آنها تغییر کرده که به زیباتر شدن این نما کمک کرده اند.روی درب صندوق محل نصب پلاک به همراه یک خط کرومی که دو چراغ را به یکدیگر متصل کرده وجود دارند.
تیگو 7 پرو پریمیوم یک شاسی بلند لوکس با طراحی مدرن و امکانات پیشرفته است که ترکیبی از زیبایی، عملکرد و تکنولوژی را ارائه میدهد. این خودرو با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ و 156 اسببخار قدرت، تجربه رانندگی پرقدرتی را برای شما فراهم میکند. با ویژگیهای خاصی مانند سیستم ADAS، سقف پانورامیک، رادار خط خوان، دوربین 360 درجه و سیستم صوتی پیشرفته، تیگو 7 پرو پریمیوم تجربهای راحت و ایمن را برای رانندگان و سرنشینان فراهم میآورد.
از مشخصات فنی تیگو ۷ پرو میتوان به موتور 1.5 لیتری توربوشارژر با قدرتی معادل ۱۵۷ اسب بخار در ۴۹۰۰ دقیقه اشاره نمود که حداکثر گشتاور خروجی آن نیز ۲۳۰ نیوتونمتر در ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه میباشد. این خودرو دارای جعبه دنده اتوماتیک است و طبق اطلاعات به دست آمده شتاب صفر تا صد آن در 11 ثانیه ثبت شده است. تیگو 7 پرو دارای وزنی معادل ۱۱۴۰ کیلوگرم است و میانگین مصرف سوخت آن ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میباشد. با ورود به کابین چری تیگو 5، طراحی داخلی مدرن و نسبتاً جاداری را مشاهده میکنیم که با استفاده از یک نمایشگر عمودی 10 اینچی در مرکز داشبورد، جلوهای امروزی پیدا کرده است.
اما با این وجود طراحی نمای پشتی چندان رضایتبخش نیست چراکه چراغهای پشتی به صورت جداگانه و بسیار بزرگ طراحی شدهاند. همچنین عدم هماهنگی این چراغها با چراغهای جلو به وضوح قابل مشاهده بوده و از جذابیتهای ظاهری تیگو ۵ کم میکند. ابعاد فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم به ترتیب 4500 میلیمتر طول، 1842 میلیمتر عرض و 1746 میلیمتر ارتفاع است و فاصله بین دو محور هم 2670 میلیمتر که برای کراساوور شهری مناسب است. مصرف سوخت در تیگو 7 پریمیوم نیز در سیکل ترکیبی به 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد.
طراحان تلاش کردهاند در عین ارائه تکنولوژیهای متعدد، با ارائه طرحی مینیمال و شیک در داشبورد و کنسول، نشان دهند که این خودرو همچنان به مدل پایه خود وفادار مانده است. در نمای عقب نیز طراحان تمام سعی خود را برای ایجاد نمایی هماهنگ با دیگر قسمتها به کار گرفتهاند، چراغهای تمام LED نسبتا باریک و خروجیهای کرومی اگزوز در گوشههای سپر عقب در ترکیب با حجم پردازی مناسب دیگر اجزا، ظاهر خشن و عضلانی ماشین تیگو ۸ پرو را تکمیل کردهاند. این سیستم در محدوده سرعت 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت و در خیابانهایی که بهطور استاندارد خطکشی شده باشند، توانایی کنترل خودرو در بین خطوط را دارد و اگر جاده خطکشی نداشته باشد نیز از موقعیت خودروی جلویی پیروی میکند. تیگو 8 پرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این خودرو ننیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BA نیز مجهزند. با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی با شما ارتباط برقرار کنند.
البته ما در سایت رسمی این سازمان، فیلم رسمی از تست تصادف تیگو ۵ را پیدا نکردیم و البته نتایج این تستها هم مشخص نیست. از سویی دیگر میتوان اطمینان داست تیگو ۵ به عنوان محصول صادراتی چری در روسیه، شرق آسیا و امریکای جنوبی، استقامت بدنهی بهتری نسبت به تولیدات ایران خودرو و سایپا داشته باشد. طراحی داخلی لوکس با استفاده از متریال با کیفیت، صندلیهای ارگونومیک و نورپردازی جذاب، راحتی و آسایش را در طول سفر تضمین میکند.
با این وجود، کسانی که به قدرت پیشرانه و فضای داخلی بزرگتر اهمیت میدهند، ممکن است خودروهای رقیب را ترجیح دهند. از نظر فنی این تیپ با تیپ قبلی هیچ تفاوتی نداشته و از همان پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ بهره می برد. این پیشرانه توانایی تولید 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور را داشته و این قدرت از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه فقط به محور جلوی خودرو منتقل می شود. مهم ترین تفاوت میان این دو خودرو در بخش فنی خلاصه می شود؛ جایی که تیگو 8 پرو مکس با بهره بردن از یک موتور 2 لیتری توربو به جای 1.6 لیتری، اکنون 57 اسب بخار قدرت و 100 نیوتن متر گشتاور بیشتری دارد. تفاوت بسیار مهم دیگر میان این دو خودرو در وجود سیستم AWD یا همان دو دیفرانسیل در تیگو 8 پرو مکس است که ارزش خرید بالاتری به این خودرو در مقابل تیگو 8 پرو و سایر رقبا می دهد.
شرکت چری که امروزه به نام CAOA CHERY نیز شناخته میشود یک شرکت خودروسازی چینی است که از سال 1997 تاسیس شده و در حال حاضر بهعنوان بزرگترین شرکت صادرکننده خودرو در چین شناخته میشود. البته چری بهصورت مستقل فعالیت نمیکند چرا که در سال 2018 کمپانی برزیلی CAOA نصف سهام این شرکت را خرید و به همین دلیل نام شرکت چری به CAOA CHERY تغییر یافت. در قسمت عقب نیز چراغها به هم پیوستهاند و استفاده از فضای بار به سادگی اتفاق میافتد. بر روی کنسول میانی خودرو تا حد امکان از کلیدهای لمسی استفادهشده و پنل کنترل سیستم تهویه راننده و سرنشین هم بهصورت لمسی و دیجیتالی در نظر گرفتهشده است. با کنترل مداوم فرمان الکترونیکی خودرو از راننده پشتیبانی میکند و به نگه داشتن وسیله نقلیه بین خطوط کمک میکند.
در واقع شرکت چری برای طراحی این خودرو از کراساوورهای ژاپنی و همچنین خودروی تویوتا الهام گرفته است که باعث شده تا ظرافت زیادی را در طراحی تیگو 5 مشاهده کنیم؛ برای مثال خطی از روی دستگیرهها تا چراغهای عقب تیگو ۵ کشیده شده که باعث زیبایی بیشتر و همچنین حجمدهی به بدنه آن شده است. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، اتاق ام وی ام ایکس ۷۷ همان اتاق چری تیگو ۷ است که حالا به صورت کلی فیسلیفت شده و نمای زیبایی پیدا کرده است. البته باید اشاره کنیم که چری تیگو ۷ در زمان خودش طراحی مدرنی ارائه میداد و این طراحی مدرن باعث شده تا بعد از چند سال همچنان بدنه نسبتا زیبا و جذابی برای مشتریان امروزی داشته باشد و استایل این خودرو همچنان در مقایسه با محصولات روز چندان مورد انتقاد واقع نشود. شرکت مدیران خودرو قدیمیترین و اصلیترین شریک کمپانی چری در ایران محسوب میشود که از حدود بیش از ۱۵ سال پیش (اواسط دهه ۸۰)، مونتاژ و عرضه محصولات این خودروساز چینی در ایران را بر عهده دارد. به گفتهی شرکت چری، این خودرو دارای ۵ ستاره از سازمان رسمی استاندارد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) است.
اما شباهت ام وی ام X77 با تیگو ۷ تنها از نمای بغل است و چهره قسمت عقب این خودرو به طور کلی تغییر کرده است. اصلاحات صورتگرفته روی چهره، بهویژه با حضور جلوپنجره بزرگ، چراغهای دیلایت نواری و طراحی جدید سپر بسیار مدرن جلوه میکند و هماهنگی قابل قبولی با اتاق پیدا کرده است. در قسمت عقب نیز از چراغهای طرح جدید با فرم پیوسته استفاده شده تا مطابق با گرایشهای روز مورد توجه مشتریان قرار گیرد.
همچنین خودروهای خوشنامی همچون کیا اسپورتیج هم در مدلهای قدیمیتر با قیمت مشابه در دسترس هستند که از نظر کیفیت ساخت، اعتبار برند و همچنین بهرهمندی از سیستم دو دیفرانسیل میتوانند انتخاب جذابتری نسبت به تیگو 7 باشند اما برای خرید آنها هم باید ریسک خرابیهای یک خودرو کارکرده و هزینههای احتمالی را به جان بخرید. در بخش ایمنی، تیگو 5 با تجهیزاتی همچون سیستم ترمز ضدقفل، ترمز کمکی و کنترل کشش از سرنشینان خود محافظت میکند. علاوه بر این، این خودرو به سیستم کنترل پایداری و سنسورهای جلو و عقب مجهز است که در پارک و حرکت در فضاهای تنگ مفید واقع میشود. اگرچه این مدل از رادارهای پیشرفتهای مانند رادار نقطه کور یا رادار تصادف جلو و عقب بهره نمیبرد، اما امکانات ایمنی پایهای همچون کیسه هوا و سیستم ترمز اضطراری این خودرو را به گزینهای ایمن برای خانوادهها تبدیل میکند.
نوع دندهخودکار تیگو ۵ به جعبه دندهی CVT مجهز است که در صورت استفاده در حالت تیپ ترونیک، ۷ ضریب دندهی تعیینشده در اختیار راننده قرار میگیرد تا بتواند شرایط مشابهی با جعبهدندههای خودکار معمولی تجربه کند. پیشرانهی تنفس طبیعی ۲ لیتری به حجم دقیق ۱۹۷۱ سیسی برای تیگو ۵ در نظر گرفته شده است که در دور موتور ۵۷۰۰ دور در دقیقه حداکثر توان ۱۳۶ اسببخار تولید میکند و ۱۸۲ نیوتنمتر گشتاور هم در دور موتور ۴۵۰۰ دور در دقیقه به همراه دارد. زیر کاپوت چری تیگو 7 یک پیشرانه کوچک 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژر قرار گرفته که در بهترین حالت قادر است 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید نماید.
بر روی سپر نیز تغییر دیگری به چشم میخورد و آن هم استفاده از چهار خروجی اگزوز دایرهای در دو طرف خودرو است که نمای اسپرتی به خودرو داده اند. گلگیرها کمی بیرون زده از بدنه طراحی شده تا در کنار خطوط نسبتا برجسته کناری، خودرو را عضلانی تر جلوه دهند. رینگ های 18 اینچی اما کمی برای ابعاد خودرو کوچک به نظر می رسند و بهتر بود که سازنده از یک رینگ جدید 19 اینچی برای محصول خود استفاده می کرد. واقع بینانه باید گفت، اگر با چینی بودن خودروی خود مشکلی نداشته باشید، تیگو8 پرومکس یک خودروی با کیفیت چینی است و ارزش خرید نسبتا بالایی دارد.
باتوجه به فروش بسیار خوب انواع خودروهای این برند در چین و کشورهای امریکای جنوبی، فرصت مناسب برای اضافه شدن یک خودروی جدید به سبد محصولات چری وجود دارد و حالا این شرایط با عرضهی تیگو ۹ تغییر خواهد کرد. ام وی ام X77 کراساوور جمع و جور نیمهاقتصادی است که در محدوده قیمتی یک میلیارد و پانصد میلیون تومان (البته با فرض ثبات شرایط اقتصادی فعلی) به فروش خواهد رسید و در این میان باید با محصولاتی همچون ریرا ایران خودرو، فیدلیتی الیت، فیدلیتی پرایم، کی ام سی X5 و کی ام سی A5 به رقابت بپردازد. در صورت برخورداری از قیمت منطقی و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب، امویام ایکس۷۷ میتواند جایگاه مناسبی در بازار کراساوورهای میانقیمت برای خود فراهم کند و فروش مناسبی را در بازار ایران به دست آورد.
مواردی مثل نمایشگرهای یکپارچه کیلومترشمار و مالتیمدیا، سقف پانورامیک، گرمکن صندلیهای جلو، حسگرهای پارک جلو و عقب و تهویه مطبوع با تنظیمات دوگانه در لیست تجهیزات رفاهی این خودرو حضور خواهند داشت. خودرو تیگو 5 محصولی است که در سال 2014 توسط یکی از شرکتهای خودروسازی مطرح کشور چین یعنی شرکت چری به بازار جهانی عرضه شد. درباره کیفیت طراحی این خودرو همان بس که شرکت چری، یکی از موفقترین شرکتهای مطرح خودروسازی در کشور چین است. لازم به ذکر است که این خودرو در کشورمان ایران، برای نخستین بار در زمستان سال 1394 توسط شرکت نامآشنای مدیران خودرو عرضه شد و در سال 1396 فیس لیفت آن به بازار عرضه شد و از نظر آپشنی نیز بسیار ارتقاء یافت. در سال 1397 مجددا مدیران خودرو نسخه جدیدی را به بازار عرضه کرد که هم از نظر آپشنی و هم رنگ تریم داخل کابین متفاوت تر و بهتر از نسخه پیشین شد.
از مهمترین امکانات تیگو ۵ میتوان به آینههای بغل خودکار، ایموبلایزر، حسگر پارک، چراغ رانندگی در روز، فرمان برقی تلسکوپی، دو ایربگ برای صندلیهای جلو و… اشاره نمود. همانطور که میدانید قیمت خودرو خارجی و داخلی در ایران دارای ثبات نیست و دائما دچار تغییر میشود. قیمت خودرو تیگو 5 نیز در این سالها با تغییرات قابل توجهای همراه شده و امروزه با قیمتی بین ۷۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
شاید بتوان گفت در این بخش، مهندسان چری دست به کپیبرداریهای هوشمندانهای از کراساوری مطرح ژاپنی زدهاند؛ اما باید قبول کرد این حرکت هنرمندانه و با ظرافت انجام شده است. یک خط هدایتکننده از چراغ عقب تا روی دستگیرهها دیده میشود که همراهبا خطوط روی گلگیر، بهخوبی بدنه را حجم داده و جذاب میکند. از سویی دیگر، سقف دارای شیبی ملایم به سمت عقب است و پنجرهها، شبیه آنچه در نیسان ایکستریل بازار ایران دیدهایم، دارای قابی فلزی و براق هستند. از سپر جلو تا زیر گلگیرها و رکاب، با پلاستیک سخت پوشانده شده است که در هنگام حرکت در مسیرهای خارج جاده و گلآلود از رنگ و بدنهی خودرو محافظت میکند. است که در هرکدام از این حالت ها، وضعیت نرمی فرمان، کلاچ گیری گیربکس و البته تقسیم نیرو میان محور ها تغییر میکند.
این صفحه امکان دسترسی به تمامی اطلاعات مورد نیاز جهت ثبتنام و خرید خودرو را فراهم میآورد. فروشگاه اتونیک با بیش از 10 سال سابقه درخشان در فروش، تعمیرات و آموزش قطعات الکترونیکی و انژکتوری خودرو، به عنوان یکی از بیرقیبترین مراکز در شرق کشور شناخته میشود. ما با ارائه قطعاتی مانند ایسیو، ABS، دریچه گاز، کنترل یونیت، مالتی پلکس، دسته سیم، ایربگ، جلو آمپر، کوئل، سوزن انژکتور، وایر شمعهای تقویتی و لوازم جانبی خودرو، با کیفیت بالا و ضمانت اصالت، تجربهای سودآور و مطمئن را برای خریداران عمده فراهم میکنیم. با این حال این خودرو در 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی تنها 7.2 لیتر بنزین مصرف می کند که برای یک کراس اور سنگین وزن و پر شتاب عددی قابل قبول به نظر می رسد. برای مقایسه قیمت تیگو ۷ پرو با دیگر مدلهای مدیران خودرو،صفحه قیمت محصولات مدیران خودرو را دنبال کنید.
این اطلاعات شامل نام، شماره تلفن، آدرس، کد ملی و دیگر جزئیات مورد نیاز برای فرایند ثبتنام خواهد بود. در این مقاله از تیونینگ به بررسی مشخصات و ویژگیهای خودروی تیگو 7 پرداختیم؛ معایب و مزایای آن را با هم بررسی کردهایم. شما نیز میتوانید تجربیات خود را از ماشین Tiggo 7 در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید. تیگو 7 با بدنه هیدرودینامیکی H.D.S طراحی شده که ظاهری اسپرت و پویا دارد و به سیالیت طبیعت اشاره میکند. Tiggo 7 با طراحی منحصر به فرد و بهرهگیری از تکنولوژیهای پیشرفته صنعت خودروسازی، توانسته نظر بسیاری از مشتریان را جلب کند. جعبه دنده این کراساوور دیفرانسیل جلو از نوع ضریب پیوسته CVT است و قابلیت شبیهسازی 7 سرعت را دارد.
تیگو به عنوان یکی از مدلهای موفق چری، توانسته با ارائه طراحی مدرن، فناوریهای پیشرفته و امکانات رفاهی مناسب، جایگاه خود را در بازار جهانی تثبیت کند. با توجه به توسعههای مداوم و معرفی مدلهای جدیدتر، تیگو همچنان به عنوان گزینهای جذاب برای مشتریان در دسته SUVها به شمار میرود. ارگونومی صندلی های این خودرو قابل قبول است و همچنین متریال به کار رفته درون کابین و داشبورد این خودروی لوکس کیفیت قابل قبولی دارند.
ترمز های این خودرو نیز در محور جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در محور عقب از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BA نیز مجهزند. همچنین سیستمهای پایداری و کمکراننده این خودرو کامل هستند؛ بنابراین تیگو 8 پرو مجهز به سیستم کنترل نیروی رانش TCS، سیستم ترمزگیری در حالت اضطراری BAS، سیستم ترمز ضد قفل ABS و… میباشد. اگر از نمای جانبی به این خودرو نگاهی بیاندازیم در ابتدا شیب سقف توجه را جلب میکند و اگر دقیقتر شویم حجمدهی نمای جانبی باعث میشود تا جلوه این خودروی چینی افزایش پیدا کرده و نمای جانبی هماهنگی خوبی با نمای جلو و عقب داشته باشد. طراحی تیگو 7 پرو کاملاً متفاوت از تیگو 7 اکسلنت و لاکچری میباشد؛ در این خودرو شاهد جلوپنجرهای بزرگ با طراحی مشبک نقطهای هستیم که دقیقاً در قسمت میانی قرار گرفته و هماهنگی خوبی با چراغها دارد. چراغهای تیگو ۷ پرو حالتی کشیده با گوشههای تیز دارند که جلوه تهاجمی و مقتدری به این خودرو میبخشند. همچنین محل جایگیری مهشکنها و سپر جلو که با نواری کرومی رنگ از دیگر قسمتهای نمای جلویی متمایز شده طراحی این قسمت را کامل میکنند.
همچنین چری تیگو ۷ دست دوم هم با بودجهی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان در بازار وجود دارد. میانگین مصرف سوخت تیگو ۵ حدود ۸/۵ تا ۹ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و رانندگان ایرانی، متوسط مصرف سوخت را ۹/۵ لیتر اعلام کردهاند. تیگو ۵ با پیشرانهی ۲ لیتری موجود در ایران، بیش از ۱۳ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان لازم دارد و نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت ارائه میدهد.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. طراحی لایهای و فرم سراسری دریچههای تهویه نیز زیبایی بصری داشبورد را ارتقا داده که در کنار تریم دورنگ میتواند جذابیت زیادی برای نمای داخلی MVM X77 ایجاد کند. پیش از هر چیز باید متوجه این موضوع باشیم که مبلغ پرداختی برای تیگو ۵ کمتر از نصف کراساورهای مطرح کرهای است، پس انتظارات خریدار هم باید متناسب با مبلغ پرداختی باشد. هرچند با تمامی این صحبتها تیگو 7 در طول چند سال حضور در بازار کشور ثابت کرده با شرایط آب و هوایی و بنزینهای وطنی سر ناسازگاری ندارد و با مقداری دقت و نگهداری صحیح، دوام قابل قبولی از خود نشان خواهد داد.
این سیستم، در واقع همان مدل پیشرفته کروز کنترل است که علاوه بر حفظ سرعت تعیینشده، توانایی حفظ فاصله زمانی تعیینشده با خودروی جلویی را نیز دارد. دومین و آخرین تیپ از نسل اول تیگو ۷ که پایش به جاده های ایران باز شد تیگو ۷ IE بود که در سال 1397 رونمایی شد و تا اواخر سال 1399 نیز تولید شد. زمان دقیقی برای فروش خودرو اعلام نشده، اما به احتمال زیاد در اواسط سال ۱۴۰۴ مشتریان امکان خرید خودرو را خواهند داشت. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
وقتی وارد کابین تیگو ۵ میشوید، کیفیت ساخت و راحتی صندلیها رضایتبخش است؛ اما به هنگام شتابگیری و رسیدن به سرعتهای بالا، شرایط ناامیدکننده خواهد بود. قدرت ۱۳۶ اسببخار برای وزن ۱۵۰۰ کیلوگرمی این کراساور کافی نیست و شما خیلی دیر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهید رسید. از سویی دیگر، آپشنهای این خودرو در نسخه پایه (MT) با گیربکس دستی چندان جالب نیستند. فقدان سیستم دو دیفرانسیل در تمام مدلهای تیگو ۵ باعث میشود، پرداخت مبلغ ۸۰۰ میلیون تومانی برای نمونههای دست دوم کمکار، توجیح نداشته باشد و خریدار را به پرداخت مبلغ بیشتر برای سوزوکی گرند ویتارا تشویق کند.
هاشورهای سبز رنگ روی سپر جلو و یکی از بازوهای رینگ آلومینیومی تیگو 7 پرو پلاگین به همراه قاب فلزی جلو پنجره مهمترین تفاوتهای این خودرو در ظاهر است. در طرف مقابل، رقبای این خودرو از مزیت هایی مانند دو دیفرانسیل بودن، برند معتبر، کیفیت ساخت بالاتر، استهلاک کمتر و حساسیت کم به بنزین (به علت استفاده از پیشرانه های تنفس طبیعی) برخوردارند. همچنین در صورت عدم واکنش راننده به هشدارها و بحرانی شدن وضعیت، خودرو بهصورت خودکار ترمز گرفته و سرعت را کاهش میدهد. این سیستم بسته به شرایط ترافیکی و محیطی، نوربالای خودرو را فعال و غیرفعال میکند تا در هنگام رانندگی در شب از نور بهینه استفاده کنید.
هماکنون بیوادی سانگ DM پلاگین هیبرید، مجهز به پیشرانهی ۴۴۷ اسب بخارT گشتاور ۴۷۰ نیوتنمتر و توان پیمایش ۸۰ کیلومتر با یک شارژ، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵ تا ۵/۵ ثانیه و میانگین مصرف بنزین ۱/۵ تا ۲ لیتر در صد کیلومتر دارد. بیوادی سانگ DM از نظر ابعاد بدنه، کوچکتر از تیگو ۹ است اما با قیمت ۲۳ هزار دلار، ارزش خرید بسیار خوبی دارد. حداکثر قدرت موتور ام وی ام X77 برابر با ۱۵۰ اسب بخار است که حدود ۳ واحد نسبت به تیگو 7 افزایش نشان میدهد، ولی مقدار گشتاور آن تغییر نکرده و روی ۲۱۰ نیوتن متر ثابت مانده است. بنابراین میتوان انتظار داشت که شتاب و چابکی این خودرو نسبت به تیگو ۷ نسل اول چندان تغییر نکرده باشد و بهطور کلی میتوان شتاب صفر تا صد حدود ۱۰.۵ ثانیه را از این کراساور جمع و جور مدیران خودرو انتظار داشت.
البته این کابین زیبا، بدون عیب هم نیست؛ مثلاً کیفیت پلاستیک برخی از قسمتها از آنچه که از یک خودرو نسبتاً لوکس انتظار میرود مقداری پایینتر است و از لحاظ ارگونومی هم شرایط با حالت ایدهآل فاصله دارد. به عنوان مثال نشانگرهای پشت آمپر میتوانستند خواناتر باشند و دسترسی به برخی ادوات و کلیدهای کنترلی سادهتر صورت پذیرد. این سیستم با مدیریت ترمز و قدرت موتور، از لغزش ماشین جلوگیری کرده و اطمینان میدهد که راننده قادر به هدایت بدون مشکل باشد. این طراحی به سبک خودروهای لوکس امروزی نزدیک است و فضای داخلی را بسیار شیک و مدرن میسازد. تریم داخلی با استفاده از رنگ قهوهای تیره، حس گرما و لوکسی را ایجاد کرده و آن را مشابه شاسیبلندهای لوکس اروپایی میکند. این ماشین یکی از مدلهای کراس اوور ساخت چین است که با امکانات رفاهی و ویژگیهای مدرن، محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به دست آورده است.
فرمان هم دسترسیهای مناسب و مفیدی را برای کنترل بهتر خودرو در اختیار راننده قرار میدهد. بعد از معرفی محصول تیگو 8 از سوی کمپانی چری در سال 2017، این کراساوور نسبتا بزرگ همواره در حال توسعه و ارتقای کیفی و تکنولوژیک بوده است. چری تیگو 8 پرو هم از ابتدای سال 1400 به بازار ایران معرفی شد و با توجه به استقبال خوبی که از این شاسیبلند 7 نفره به عمل آمد، مدیران خودرو نسخه دو دیفرانسیل آن را به همراه بهبودهای دیگری به نام تیگو 8 پرو مکس را نیز معرفی کرد. از دیدگاه نگارنده، X55 مدیران خودرو با پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربو و گیربکس اتوماتیک غیر CVT، ارزش خرید بالاتری نسبت به تیگو ۵ دست دوم مدل بالا دارد. هماکنون X55 مدل ۱۳۹۹ با کارکرد حدود ۳۰ هزار کیلومتر، ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. مدل جدید X55 با نام X55 پرو، از گیربکس CVT استفاده میکند و حدود ۹۰۰ میلیون تومان در نسخهی صفر کیلومتر، قیمتگذاری شده است.
همچنین در این قسمت حجمدهی به بدنه در قسمت درهای ورودی و محدوده گلگیرها، در نگاه اول قابل تشخیص است و رینگهای ۱۸ اینچ ۵ پر حالت اسپرت و جوان پسندانهای به این خودرو میبخشند. اما همانطور که در بسیاری از خودروهای چینی شاهد این مسئله بودهایم نمای عقب این خودرو چنگی به دل نمیزند چرا که چراغهای جداگانه و سپر عقب پلاستیکی بهعنوان نقاط ضعف این خودرو شمرده میشوند. در نمای کناری خطوط حجمدهنده که از روی گلگیر عقب و گوشه چراغ جلو کشیده شدهاند نمای زیبایی به این خودرو میبخشند و شیب ملایم سقف به همراه زهکشی کرومی طراحی بخش کناری را کامل میکنند. اما به طور کل نسل جدید تیگو از جمله تیگو 7 و تیگو 8 پرو از طراحی ظاهری بسیار زیباتری بهره میبرند و تیگو 5 در مقایسه با آنها حرفی برای گفتن ندارد.
این خودرو با سیستمهای ایمنی مدرن مانند 6 کیسه هوای پیشرفته و کنترل پایداری، اطمینان از امنیت سرنشینان را به بهترین شکل فراهم میکند. خطوط جانبی آن به حرکت قایق در دریا شباهت دارد و ارتباط خوبی میان چراغهای جلو و عقب برقرار میکند. چراغهای عقب با طراحی پنجرهای و الهام از پنجه ببر، حس تهاجمی به بیننده منتقل میکنند. تیگو 8 پرومکس در حال حاضر رقیبی در میان کراس اور های چینی داخل بازار ندارد و رقبای قیمتی آن در بازار ایران شامل خودرو های دست دوم مشهوری مانند تویوتا راو 4، نیسان ایکس تریل، میتسوبیشی اوتلندر، رنو کولیوس، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو می شوند. تیگو 8 پرو مکس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند.
دیدگاهتان را بنویسید