انواع دیگنیتی در ایران؛ بررسی تیپ های مختلف دیگنیتی + مشخصات ماگرتا
این شاسی بلند که نسخه ارتقا پیدا کرده دیگنیتی پرایم محسوب میشود از لحاظ ظاهری بسیار جذاب بوده و در نمایشگاه خودرو تهران توانست نگاه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. در همین راستا قصد داریم جزئیات طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات و قیمت این خودرو را بررسی کنیم. از جمله تغییرات کابین دیگنیتی پرستیژ نسبت به نسخه پرایم می توان به اضافه شدن نمایشگر دیجیتالی در پشت فرمان، نورپردازی کابین در رنگ های مختلف و اضافه شدن سیستم صوتی پایونیر اشاره کرد که کابین را لوکستر و زیباتر جلوه می دهند. کیفیت سیستم صوتی پایونیر دیگنیتی پرستیژ هرچند رضایتبخش است، اما به نظر می توانست حجم صدا و کیفیت بهتری داشته باشد. روی پشتی صندلی های دیگنیتی پرستیژ عبارت انگلیسی Prestige دیده می شود که یکی دیگر از تفاوت های این خودرو با مدل پرایم است.
دیگنیتی پرستیژ، یکی از جدیدترین و قدرتمندترین محصولات گروه بهمن است که پس از موفقیت نسخه پرایم، با امکانات و مشخصات فنی پیشرفتهتر به بازار عرضه شد. دیگنیتی پرستیژ است با موتور 2.0 لیتری و 230 اسب بخاری، رکورد نیسان ماکسیمای فقید با 227 اسب بخار قدرت را شکسته است و قویترین خودروی مونتاژی تاریخ ایران محسوب میشود؛ ازاینرو شاید انتظار از این خودرو در زمینه مشخصات فنی و دینامیک رانندگی بسیار بالا باشد. پیشرانه مذکور قدرت 197 اسب بخار در دور موتور 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 290 نیوتنمتر در 2000 دور در دقیقه را تولید میکند که حدود 42 اسب بخار و 60 نیوتنمتر بیشتر از مدل پرایم است. این موتور نیروی خود را از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه از نوع تَر(Wet) به محور جلوی این خودرو منتقل میکند که از گیربکس اتوماتیک شش سرعته خشک نسخه پرایم عملکرد بهتری دارد.
قلب تپنده دیگنیتی پرستیژ یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ مجهز به فناوری پاشش سوخت مستقیم است که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. خوشبختانه بر خلاف بسیاری از کراس اوور های چینی، در دیگنیتی پرستیژ از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت نشان DAE استفاده که نیرو محرکه از طریق این جعبه دنده به چرخ های جلو منتقل می شود و باعث می شود تا بتوان لذت رانندگی بیشتری با این خودرو داشت. جهت یادآوری بیان می کنیم که دیگنیتی پرایم از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با 150 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور بهره می برد که برای انتقال قدرت به یک گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده است. هر دو نسخه دیگنیتی پرستیژ و دیگنیتی پرایم بهمن موتور با وجود اختلاف زیاد در مشخصات فنی، یک شباهت دارند و آن جلومحرک بودن هردوست.
متسفانه با اینکه شاهد امکانات بیشتری در دیگنیتی پرستیژ نسبت به دیگنیتی پرایم هستیم اما همچنان این خودرو آپشن های کمتری نسبت به رقبای خود از جمله تیگو ۸ پرومکس دارد. دیگنیتیی پرستیژ در بخش فنی اما بیشترین تفاوت را با دیگنیتی پرایم داشته و همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم خودرویی قویتر از نسخه قبلی است. دیگنیتی پرستیژ به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو شارژ تجهیز شده که میتواند ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن بر متر گشتاور را تولید کند.
در نگاه اول به طراحی ظاهری تیپ پایه دیگنیتی، رینگ های 18 اینچی زود تر از هر المان دیگری عدم تناسب خود را با سایر اجزای بدنه نشان می دهند. پس رینگ های 20 اینچی جدید بر روی دیگنیتی پرستیژ اولین و تاثیرگذار ترین تغییر ظاهری محسوب می شوند. این سیستم تعلیق علاوهبر جذب ضربات جاده، پایداری و ثبات خودرو را در پیچهای تند و جادههای پرپیچوخم تضمین میکند. از دیگر آپشن های دیگنیتی پرستیژ میتوان به ورود بدون کلید و استارت دکمهای اشاره کرد که دسترسی به خودرو را آسانتر میکنند.
طراحی خارجی دیگنیتی پرستیژ با خطوطی پویا و تیز در بدنه خودرو همراه است که به آن ظاهری اسپرت و شیک میبخشد. ایمنی کابین دیگنیتی پرستیژ با توجه به ویژگیهای متعدد و سیستمهای حفاظتی، در سطح بالایی قرار دارد. این خودرو به ۶ ایربگ مجهز است که از راننده و سرنشینان در برابر ضربات ناگهانی محافظت میکند.
از لحاظ ارگونومی هم اوضاع در اکثر قسمتها رو به راه است و مشکلاتی مثل محدودیت دید عقب، با آپشنهای کمکی (دوربین 360 درجه) پوشش داده شده است. شاید یکی از جذابترین قسمتهای کابین مربوط به طراحی پنل لمسی تنظیمات تهویه باشد؛ هرچند این زیباسازی به قیمت کاهش تسلط راننده تمام شده زیرا برای استفاده از آن گاه مجبور میشویم چشم از جاده برداریم. از جمله رقبای بهمن دیگنیتی پرستیژ می توان به خودروهایی همچون هایما 8S ایران خودرو و فونیکس تیگو ۸ پرو اشاره کرد که از بین این دو نماینده ایران خودرو و هایما همخوانی بیشتری با دیگنیتی پرستیژ داشته اما تیگو ۸ پرو خودرویی لوکس تر و خانوادگی تر است. کراس اوورها طی در این سال ها در سراسر دنیا بسیار مورد توجه اقشار مختلف جامعه قرار گرفته و بسیار محبوب شده اند. این خودروها به علت شباهت با خودروهای شاسی بلند و طراحی و فضایی بیشتر از خودروهای سدان محبوبیت بیشتری نسبت به آن خودروها پیدا کرده چراکه از خودروهای شاسی بلند نیز قیمت پایین تری دارند. به همین خاطر اکنون تعداد زیادی از خودروسازان دنیا محصولات متعددی را در این کلاس خودرویی معرفی کردهاند.
به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به سراغ بررسی مشخصات دیگنیتی پرستیژ برویم و ببینیم این نوبرانه بهمن موتور چه برگهای برندهای در چنته دارد. پیشرانه خودرو نیز با توجه به اینکه از نوع ۲ لیتری توربو شارژ به همراه سیستم پاشش سوخت مستقیم یا همان GDi است حساسیت بیشتری به کیفیت بنزین پیدا کرده است. همچنین وجود سیستم تعلیق مولتی لینک در چرخ های عقب این خودرو باعث شده تا نرمی این خودرو قابل قبول شده و هندلینگ آن نیز افزایش یابد. سیستم تعلیق این خودرو همچنان مانند نسخه قبل در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع مولتی لینک است. شتاب دیگنیتی پرستیژ نیز نزدیک ۱۰ ثانیه بوده که نشان از پرشتاب بودن آن است و این خودرو را برای رقبایش تبدیل به حریف قدری می کند. فرمان خودرو به صورت D کات طراحی شده و در دل خود یک غربیلک ۳ شاخه به همراه کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل را جای داده است.
آپشنهای اختصاصی دیگنیتی پرستیژ که در تیپ پرایم وجود ندارند نیز شامل شارژر وایرلس تلفن همراه، نورپردازی کابین با امکان تنظیم در ۷ رنگ مختلف، جلو آمپر دیجیتالی و سیستم صوتی پایونیر با ۸ بلندگو و آمپلی فایر ۱۵۰ واتی میشود. دیگنیتی پرستیژ محصولی جدید از گروه بهمن بوده و در واقع نسخه قوی تری از دیگنیتی پرایم محسوب می شود. این خودروی کراس اوور کوپه دومین محصول بهمن موتور در این دسته محسوب می شود که با استقبال بالایی هم روبرو شده است. آپشنهای اختصاصی دیگنیتی پرستیژ که در تیپ پرایم وجود ندارند نیز شامل شارژر وایرلس تلفن همراه، نورپردازی کابین با امکان تنظیم در 7 رنگ مختلف، جلو آمپر دیجیتالی و سیستم صوتی پایونیر با 8 بلندگو و آمپلی فایر 150 واتی میشود. هدف ما در پایگاه خبری سبقتآزاد انتشار مقالات تست و بررسی ماشینهای ایرانی و واراداتی موجود در بازار ایران و جهان و نیز مقایسه آنها با یکدیگر است.
تست و بررسی دیگنیتی پرستیژ در یک روز بسیار گرم انجام شده که همین دمای بالای هوا موجب افت پرفورمنس خودرو می شود. با این وجود دیگنیتی پرستیژ با وزن 1800 کیلوگرمی و وجود بنزین معمولی داخل باک، عملکرد بسیار خوبی را با وجود دو سرنشین داخل کابین از خود نشان داد. قطعا در شرایطی که هوا خنکتر بود و بنزین با اکتان بالاتر داخل باک دیگنیتی پرستیژ بود، شاهد عملکرد بهتری از این اسیووی کوپه قدرتمند بودیم. شتاب صفر تا 100 کیلومتر دیگنیتی پرستیژ را با دستگاه درگی اندازه گیری کرده ایم که در ویدیو بررسی دیگنیتی پرستیژ می توانید مشاهده کنید.
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) هم با تنظیم فشار ترمز بر روی هر چرخ، کنترل بیشتری در پیچها و مسیرهای لغزنده ایجاد میکند. کروز کنترل به راننده این امکان را میدهد که سرعت خودرو را بدون نیاز به فشار مداوم پدال گاز در جادههای صاف و طولانی ثابت نگه دارد؛ این ویژگی برای سفرهای بینشهری و مسیرهای یکنواخت بسیار مفید است. همچنین، سیستمهای کنترل ایستایی و کشش باعث میشوند که خودرو در مسیرهای شیبدار و سرازیریها تعادل بهتری داشته باشد که این مسئله از لغزش یا افت ناگهانی سرعت جلوگیری میکند. دیگنیتی پرستیژ در ۱۰.۵ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن هم ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است که این عملکرد برای یک کراساوور شهری با این ابعاد و وزن، عملکردی قابل قبول محسوب میشود. شما مخاطبان اسب بخار می توانید علاوه بر مشاهده مستقیم قسمت دوم فصل هشتم از طریق وبسایت این رسانه، این برنامه را به صورت مستقیم از تلویزیون اینترنتی فیلیمو (با اینترنت نیم بها)، پیام رسان آیگپ، کانال رسمی اسب بخار در یوتیوب، پلتفرم چهارخونه و آپارات تماشا نمایید.
یعنی همان اتاق جادار و صندوقعقب مناسب، ارگونومی نسبتاً خوب و کیفیت ساخت قابلقبول که در گذشته هم شاهدش بودیم. فقط ای کاش سیستم دودیفرانسیل هم برای این محصول در نظر گرفته میشد تا بتوانیم از این همه گشتاور در بیراههنوردی نیز استفاده نمائیم که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. در ایران هم خودروهای کراس اوور طی سالیان اخیر خصوصا با ورود طیف وسیعی از خودروهای چینی طرفداران بسیاری پیدا کرده اند. خودرو سازان چینی در این سال ها به واسطه ممنوع بودن واردات خودرو توانستند از این فرصت بهترین استفاده را کرده و با معرفی محصولات مختلف در این بازار به فروش بالایی دست پیدا کنند. بهمن دیگنیتی یکی از همین خودروهاست که بزرگترین علت موفقیتش در بازار سگمنت و نوع طراحی آن است. اطلس محصول خانواده سایپا از پلتفرم X۲۰۰ است که با ایجاد تغییرات محسوس در نمای ظاهری داخلی و بیرونی خودرو و همچنین افزودن تجهیزات و امکانات بیشتر تولید میشود.
مصرف سوخت ترکیبی در این نسخه 8.1 لیتر در صد کیلومتر، ظرفیت باک 57 لیتر و حداکثر سرعت این خودروی 1560 کیلوگرمی حدود 180 کیلومتر در ساعت است. پیشرانه و گیربکس این خودرو دقیقا مشابه مشخصات فنی فونیکس تیگو 8 پرو شرکت مدیران خودرو است. البته دیگنیتی حتی در نسخه ساده پرایم هم بدلیل فرم کوپه بدنهاش ظاهر جذاب و جوانپسندانهای داشت و با جلوپنجره بزرگ و چشمان عبوس و خطوط سیال بدنه، نظرها را به سمت خود باز میگرداند؛ اما اینک تغییرات ظاهری پرستیژ اوضاع را حتی از قبل هم بهتر کرده تا شاهد هماهنگی مناسبی میان ظاهر و باطن خودرو باشیم.
دیگنیتی پرستیژ از لحاظ ظاهری از همان اصول طراحی نسخه پرایم پیروی میکند، اما اکنون طراحان با اعمال تغییرات جزئی توانستند آن را جذابتر و اسپرتتر کنند. از تفاوتهای ظاهری دیگنیتی پرستیژ با دیگنیتی پرایم میتوان به طراحی متفاوت سپر جلو، حذف چراغهای مه شکن و اضافه شدن ورودیهای هوای جذاب اشاره کرد. دیگنیتی پرستیژ به عنوان یکی از جدیدترین شاسی بلندهای بازار ایران اخیرا توسط بهمن موتور معرفی شد.
با اینحال، بهدلیل اینکه دیگنیتی پرستیژ یک خودرو تک دیفرانسیل است، برای شرایط آفرود و جادههای بسیار سخت مناسب نیست؛ این خودرو بیشتر برای رانندگی در محیطهای شهری و جادههای هموار طراحی شده است. گیربکس بهکاررفته در این مدل از نوع ۶سرعته اتوماتیک است که بهصورت هوشمند و بدون ایجاد تأخیر، دندهها را تعویض میکند. این خودرو از موتوری قدرتمند و گیربکس اتوماتیک بهره میبرد که عملکردی نرم و کارآمد را برای تجربه رانندگی فراهم میکند.
وباپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و بهروزرسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم میکند. در نسخهٔ وباپلیکیشن نیازی به دانلود و بهروزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپهای موبایل خود میتوانند از آن استفاده کنند. در مقابل، فونیکس تیگو ۸ پرو با ظاهری کلاسیک و آپشنهای پیشرفته، گزینهای جذاب برای مشتریان علاقهمند به رفاه بیشتر است.
این خودرو نسخهای لوکستر و بهروزتر از مدل اصلی دیگنیتی است که امروز به قیمت دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان به مشتری تحویل داده میشود. بهمن موتور در ابتدای سال 1400 شاسی بلند دیگنیتی را به عنوان نسخه ایرانیزه شده دانگ فنگ ix5 مونتاژ و به بازار عرضه کرد. این شاسی بلند به دلیل طراحی جذاب خود توانست طی این مدت کوتاه آمار فروش بالایی را به ثبت برساند. هرچند این خودرو از طراحی جذابی بهره میبرد، اما از لحاظ فنی راضی کننده نبوده و به همین دلیل بهمن موتور عرضه نسخه ارتقا پیدا کرده آن را در دستور کار خود قرار داد.
البته تجربه قیمت دیگنیتی تیپ پرایم نشان داده است که باید در بازار آزاد منتظر ارقامی بیش از اینها باشیم و شاید قیمت این خودرو به بالای ۱٫۷ میلیارد تومان هم برسد. لازم بهذکر است که دیگنیتی پرستیژ با این پیشرانه تنها در بازار کشور ما عرضه میشود و از اینرو، قیمت جهانی دیگنیتی پرستیژ مشخص نیست و نمیتوانیم بر این اساس، تخمینی راجع به قیمت تمامشده آن داشته باشیم. البته در کنار تمامی این موارد مثبت باید در نظر داشته باشید که پیشرانههای توربو GDI حساسیت بالاتری به کیفیت بنزین و شرایط نگهداری دارند.
همچنین آپشنهایی نظیر سیستم صوتی پایونیر با آمپلیفایر مجزا، پشتآمپر تمام دیجیتال و نورپردازی داخلی، فضای کابین نسبتاً لوکستری در اختیارمان قرار خواهند داد. البته در کنار تمامی این نکات مثبت باید در نظر داشته باشید که پیشرانههای توربو GDI حساسیت بالاتری به کیفیت بنزین و شرایط نگهداری دارند. ضمناً استفاده از رینگهای 20 اینچی و تایرهای فاقکوتاه هرچند روی ظاهر و هندلینگ خودرو تاثیر مثبت داشته اما سواری را اندکی خشک نموده است. خودروهای دیگنیتی در ایران بهدلیل طراحی مدرن و امکانات گسترده خود، بهعنوان یکی از گزینههای محبوب در بازار خودروهای کراساوور شناخته شدهاند. مدلهای پرایم و پرستیژ دیگنیتی، بهدلیل کیفیت ساخت بالا، ویژگیهای فنی منحصربهفرد و امکانات گستردهای که برای راحتی و امنیت سرنشینان دارند، توجه خریداران را به خود جلب کردهاند.
دیگنیتی پرستیژ نسخه قدرتمندتر اسیووی دیگنیتی پرایم بوده که به تازگی توسط بهمن موتور به بازار ایران عرضه شده است. در این مطلب تست و بررسی دیگنیتی پرستیژ را قرار داده ایم و ضمن معرفی این اسیووی کوپه، ویژگی های مختلف آن اعم از طراحی، کیفیت مواد اولیه، سواری، شتاب دیگنیتی پرستیژ و امکانات و آپشن های دیگنیتی پرستیژ را بررسی کرده ایم. لازم به ذکر است که در زمان تهیه ویدیو تست و بررسی دیگنیتی پرستیژ، قیمت آن هنوز اعلام نشده بود. دیگنیتی درواقع نسخه ایرانیزه دانگفنگ ix5 است که از اوایل سال ۱۴۰۰ با تیپ پرایم روی خط مونتاژ شرکت بهمن موتور آمد و با توجه به ظاهر جذاب و آپشنهای رقابتی خود، آمار فروش بسیار خوبی را ثبت کرد.
در بخش سیستم مالتی مدیای این خودرو از یک نمایشگر ۱۰.۲ اینچی استفاده شده و بسیاری از تنظیمات از طریق این نمایشگر انجام می شود و دسترسی به بخش های مختلف را راحت تر می کند. از طرفی استفاده از پنل لمسی در بخش تنظیمات سیستم تهویه جلوه خوبی را به کابین دیگنیتی پرستیژ داده است. در کنار این موارد در این خودرو شاهد استفاده از کلاستر دیجیتال هستیم که کیفیت مناسبی داشته و احساس خوبی را به راننده منتقل می کند. جالب است بدانید که پشت آمپر دیگنیتی پرایم از نوع آنالوگ بوده و استفاده از پشت آمپر دیجیتال در دیگنیتی پرستیژ را می توان حرکتی رو به جلو حساب آورد.
در بخش داخلی، طراحی با بهرهگیری از متریال باکیفیت و جزئیات دقیق مانند نمایشگر لمسی بزرگ، صندلیهای چرمی با دوختهای ظریف و نورپردازی محیطی داخلی انجام شده است. یکی دیگر از ویژگیهای کاربردی این خودرو، سیستم خودکار تنظیم ارتفاع چراغها است که بسته به میزان بار و شیب جاده، زاویه تابش نور را تنظیم و از خیرگی نور برای سایر رانندگان جلوگیری میکند. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. روند قیمتی بازار خودرو در طول یک ماه اخیر، با توجه به نوسانات قیمت دلار ناپایدار بوده است. از لحاظ ارگونومی هم اوضاع در اکثر قسمتها رو به راه است و مشکلاتی مانند محدودیت دید عقب، با آپشنهای کمکی (دوربین 360 درجه) پوشش داده شده است. ضمناً استفاده از رینگهای 20 اینچی و تایرهای فاقکوتاه هرچند روی ظاهر و هندلینگ خودرو تاثیر مثبت داشته اما سواری را کمی خشک نموده است.
در نمای جانبی هم به جای رینگ های 18 اینچی در مدل پرایم، رینگ هایی 20 اینچی خاکستری رنگ برای این خودرو نصب شده است. در نمای عقب هم یک دیفیوزر جدید در زیر سپر نصب شده که داخل آن چهار خروجی اگزوز دایره ای شکل قرار گرفته است. البته روی درب صندوق عقب عبارت انگلیسی Prestige و 2.0 TGDI نیز به چشم می خورد که نشان از تفاوت این مدل با نسخه پرایم دارند. امکان تنظیم برقی صندلی راننده در 10 جهت؛ پشت آمپر تمام دیجیتال 10 اینچی، نورپردازی فضای کابین در 7 رنگ و شارژر بی سیم تلفن همراه نیز دیگر امکاناتی هستند که در تیپ پرستیژ دیگنیتی قرار گرفته اند. دیگنیتی پرایم در کلاس کراساوور های کوپه را می توان حداقل در زمینه طراحی خودرویی اسپرت دانست.
تا علاقهمندان به خرید خودرو و ماشین بازها بتوانند با آگاهی از فناوری های خودرو، قیمت و اخبار و شرایط فروش خودروها، مشخصات و اطلاعات فنی ماشینها شایستهترین انتخاب را در خرید بهترین خودرو ایرانی و خارجی، وسایل نقلیه و تجهیزات جانبی و آپشن داشته باشند. از جمله رقبای دیگنیتی پرستیژ در ایران می توان به لاماری ایما آریان پارس موتور، هایما 8S ایران خودرو، فونیکس FX مدیران خودرو و … اشاره کرد. اما در حال حاضر دیگنیتی پرستیژ از نظر قوای فنی نسبت به تمام رقبای نامبرده پیشرانه قدرتمندتری را دارد. از جمله رقبای این خودرو می توان به فونیکس تیگو ۸ پرو، فونیکس FX پرمیوم، فیدلیتی پرستیژ، وی جی وی U75 پلاس و… اشاره کرد.
هنوز لیست نهایی آپشنهای فیدلیتی پرستیژ مشخص نشده است، ولی با توجه به اینکه فیدلیتی پرستیژ نسخه ارتقا یافته فیدلیتی پرایم محسوب میشود، قطعا آپشنهای کاملتری نسبت به پرایم خواهد داشت. در قسمت نمای جلو و دماغه، یک جلوپنجره 8 ضلعی بزرگ با خطوط افقی کرومی جایگزین جلوپنجره ساده نسل قبلی شده است و ترکیب آن با چراغهای هالوژن باریکتر و خشنتر و سپر اسپرت و چراغهای مه شکن LED عمودی در روی سپر جلو، ظاهری تهاجمی و اسپرت به خودرو بخشیده است. در دو طرف سپر دو دریچه عمودی وجود دارد که در روی آنها چهار لامپ LED عمودی قرار گرفتهاند و در زیر سپر یک دریچه وورد هوا به شکل ذوزنقه تعبیه شده است. لاماری ایما در دسته محصولات محبوب مونتاژی در حال حاضر به قیمت دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. X۳۳ کراس (دستی) از دسته محصولات مدیران خودرو هماکنون به قیمت یک میلیارد و هشت میلیون تومان در بازار به فروش میرسد. شاهین G (سانروف) یکی از سدانهای ردهبالای شرکت سایپا، هماکنون به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود.
سیستم تعلیق در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع مولتیلینک است که نسبت به نسخه قبلی اندکی اصلاح شده و هندلینگ و سواری مناسبی از خود نشان میدهد. دیگنیتی پرستیژ در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک یا چند اتصاله بهره می برد که باعث می شود سواری نرمی را می توان با آن تجربه کرد و چسبندگی خوبی را در این خودرو شاهد باشیم. این خودرو دارای گواهی آلایندگی یورو ۶ بوده و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸.۳ لیتر است که با توجه به وزن و حجم موتور این خودرو عدد قابل قبولی به حساب می آید.
از دیگر تفاوتهای این مدل، صندلی راننده با تنظیم برقی ۱۰ حالته است که راحتی بیشتری را برای راننده بههمراه دارد. همچنین، سیستم فرمان چهار چرخ متحرک به پایداری و تعادل خودرو در پیچها کمک میکند و تجربهای لذتبخش از رانندگی را رقم میزند. استفاده از روکش چرمی نهتنها باعث لوکستر شدن کابین میشود، بلکه راحتی راننده را هم افزایش میدهد. چراغهای جلو با طراحی مدرن، به سیستم دیلایت مجهز شدهاند که در طول روز به بهبود دید خودرو برای سایر رانندگان کمک میکند. سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، از قفلشدن چرخها هنگام ترمز گرفتن ناگهانی جلوگیری میکند و مانع از سرخوردن خودرو میشود.
دیگنیتی پرستیژ مجهز به پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ GDI است که توان تولید نهایت قدرت ۲۲۸ اسب بخار (در دور ۵,۵۰۰ rpm) و نهایت گشتاور ۳۵۵ نیوتن متر را دارد. انتقال قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته AT به چرخ های جلو انجام می شود و با این ارقام این خودرو تبدیل به قوی ترین مونتاژی بازار ایران می شود. دیگنیتی پرستیژ یکی از محصولات گروه بهمن است که شرکت بهمن موتور بعد از استقبال خوبی که از نسخه پرایم این خودرو شد تصمیم به عرضه فول آپشن آن با نام دیگنیتی پرستیژ گرفت. دیگنیتی پرستیژ در واقع یکی از محصولات برند چینی دانگ فنگ با نام fengon ix5 است و می توان گفت دیگنیتی پرستیژ نسخه فول آپشن آن به حساب می آید. شرکت بهمن موتور در نمایشگاه خودرو تهران که در اردیبهشت 1401 برگزار شد از دیگنیتی پرستیژ به صورت رسمی پرده برداشت.
در نهایت استقبال گسترده از مدل “پرایم” آنها را مجاب کرد تا تدارکات لازم جهت فروش نسخه تکاملیافته دیگنیتی یعنی “پرستیژ” را مهیا کنند. خودرویی با پیشرانه قویتر، گیربکس بهتر، طراحی اندکی اسپرتتر و چند آپشن اضافه که اگر با قیمت مناسب به دست مشتری حقیقی برسد قطعاً یکی از جذابترین گزینههای موجود خواهد بود. دیگنیتی پرستیژ بهعنوان یک شاسیبلند مونتاژ داخل، ترکیبی از طراحی مدرن، امکانات رفاهی قابل قبول و پیشرانهای توربوشارژ را ارائه میدهد. هرچند عرضه محدود و تفاوت قیمت کارخانه و بازار از چالشهای این خودرو بهشمار میآید؛ اما با توجه به رقابت با مدلهایی مثل هایما S8، لاماری ایما و فونیکس تیگو ۸ پرو، میتواند گزینهای جذاب برای افرادی که بهدنبال یک کراساوور لوکس، مجهز و خوشچهره هستند باشد. دیگنیتی پرستیژ به یک پیشرانه ۲ لیتری توربو شارژ مجهز شده است که در کنار گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با حالت اسپرت، شتابگیری و عملکرد مطلوبی را ارائه میدهد. این در حالی است که دیگنیتی پرایم از گیربکسCVT بهره میبرد که از نظر دینامیکی و شتابگیری، به اندازه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک پرستیژ چابک نیست.
سپر جلو هم خوشفرمتر شده و با ورودی هوای بزرگتر و حالت آیرودینامیک خود جذابتر به چشم میآید. در قسمت عقب دیگنیتی پرستیژ اما شاهد طراحی بروز بر اساس ترند روز طراحی دنیا هستیم که در آن چراغهای عقب طراحی کشیده و نسبتا باریکی داشته و به یکدیگر از طریق یک نوار LED نازک وصل شدهاند. چراغها به صورت کامل بر روی درب صندوق طراحی شده و به همین خاطر یک سری چراغ نیز بر روی سپر خودرو تعبیه شده است.
در نمای عقب خروجی های اگزوز دست خوش تغییرات شده و در هر طرف، یک خروجی 2 لوله جایگزین خروجی تقریبا بیضی شکل و یک تکه شده است. شکل جدید قسمت پایینی نمای عقب دیگنیتی پرستیژ تناسب بیشتر با مشخصات اسپرت تر این خودرو دارد؛ در نمای جلو نیز ورودی های بزرگتر هوا به همین صورت ظاهر تهاجمی تری را ارائه می دهند. دیگنیتی پرایم یکی از انواع دیگنیتی است که با طراحی شیک و امکانات مناسب برای افرادی که بهدنبال خودرویی لوکس با قیمت معقول هستند، پیشنهاد میشود. این خودرو با طراحی خاص و متمایز در کنار امکانات رفاهی متنوع، تلاش کرده است تا تجربهای متفاوت از رانندگی را برای کاربران فراهم کند.
دیدگاهتان را بنویسید