بررسی خودرو فونیکس

فونیکس FX بخریم یا نه ؟ بررسی کامل فونیکس اف ایکس

چری در طراحی این خودرو از سبک رایج در خودروهای روز جهان استفاده کرده است اما نمی‌توان آن را کپی دانست. به این ترتیب طراحی جلوی خودرو با جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های جلو مجزا و دیلایت‌های نصب شده در بالاترین بخش، طرحی است که قطعا آن را با هیچ خودرویی اشتباه نمی‌گیرد. لیست آپشن‌های فونیکس FX یا اومودا ۵ بسیار بلندبالا و در حد بالاترین مدل‌های موجود در بازار ایران است. این خودرو برای بازار ایران و در بین خودروهای تولید شده در کشور، جایگاه یک خودرو اسپرت با ویژگی‌های لوکس را خواهد داشت. به همین دلیل مدیران خودرو لیست بلندی از آپشن‌ها را برای فونیکس FX تدارک دیده است.

اگر طراحی داخل کابین FOWNIX FX EV را با نسخه بنزینی آن مقایسه کنیم می بینیم که با سبک طراحی بسیار بروزتر، جذاب تر و لوکس تر طرف هستیم که کیفیت ساخت بالایی نیز دارد. یکی از وجوه تمایز میان فونیکس FX برقی و فونیکس FX معمولی این است که در طراحی داخل کابین آن شاهد استفاده از تریم های رنگی مختلفی هستیم که جلوه ای لوکس را به کابین این خودرو داده است. به طور مثال بر روی داشبورد ها و رودری های FX برقی از طرح چوب استفاده شده در حالی که چنین چیزی را در فونیکس FX بنزینی نمی دیدیم. فونیکس FX برقی دومین محصول تمام برقی این شرکت است که همان طور که از نام آن مشخص است نسخه EV یا تمام برقی فونیکس FX است.

فونیکس FX اکسلنت از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به همراه گیربکس CVT بهره می برد، در حالی که فونیکس FX پریمیوم از پیشرانه قدرتمند ۱.۶ لیتری توربو GDi بهره مند است که ان را به یکی از قدرتمند ترین کراس اور های بازار ایران بدل می کند. دیگر تفاوت دیگر دو تیپ FX در ایران نیز سیستم تعلیق عقب آن‌هاست که در تیپ اکسلنت یکپارچه بوده و در تیپ پریمیوم از تعلیق مولتی لینک استفاده شده است. این دو تیپ در طراحی ظاهری و همینطور امکانات رفاهی هیچ تفاوتی با یگدیکر ندارند و تنها راه تشخیص ظاهری آن ها، دقت به نوع اکسل عقب آن هاست. فونیکس FX یکی از جدیدترین محصولات چری است که همزمان با دیگر بازارها در ایران نیز عرضه شده است. معرفی اولیه FX اواخر پاییز ۱۴۰۱ توسط مدیران خودرو انجام شد و این شرکت در یهمن ماه همین سال و در حاشیه مراسم رونمایی رسمی این خودرو اعلام کرد که FX را در ۲ تیپ اکسلنت و پریمیوم وارد بازار ایران خواهد کرد. مدیران خودرو که از سال ۱۳۸۱ در صنعت خودروی ایران فعالیت دارد، با همکاری شرکت چری چین توانسته خودرو فونیکس را به بازار عرضه کند.

بنابراین، اگر به دنبال خرید مطمئن و تضمین‌شده لوازم یدکی این خودرو هستید، دیجی‌کارشاپ یک گزینه ایده‌آل برای شما خواهد بود. به‌علاوه در نمای عقب با استفاده از یک بال عقب بزرگ، چراغ سوم ترمز کشیده و یک دیفیوزر بزرگ در زیر سپر، اسپرت تر از همیشه است. البته این طراحی به معنای فضای کم خودرو نیست و همچنان با خودروی بزرگ و جاداری طرف هستیم. چراغ‌ها مثل برخی دیگر از محصولات برند فونیکس، به یکدیگر متصل هستند اما طراحی آن‌ها با شکستگی‌های بیشتر، اسپرت‌تر از سایر محصولات فونیکس است. گیربکس این خودرو بسیار هوشمند است و می‌تواند با تشخیص نیازهای راننده، کنترل تعویض دنده‌ها را بر عهده بگیرد.

خودرویی که با دینامیک دقیق و پاسخ آنی خود علاوه بر هیجان و لذت، پارامترهای یادشده را نیز پاسخ دهد. برند فونیکس با تمرکز بر مهندسی پیشگیرانه و فناوری‌های نجات‌بخش، گام‌های بزرگی در راستای ارتقای ایمنی خودروهای خود برداشته است. این شرکت با کسب رتبه ۵ ستاره ایمنی برای محصولات خود، نشان داده که ایمنی نه یک گزینه، بلکه بخشی جدایی‌ناپذیر از طراحی خودروهای مدرن است. به عنوان بخشی از بررسی فونیکس FX باید به توانایی این خودرو در پیست آزادی بپردازیم. موتور خودرو با استفاده از توربو شارژر، همیشه سرحال است و به‌محض فشردن پدال گاز قدرت می‌گیرد.

بااین‌وجود، اکستریم LX از طراحی متفاوت و لوکس‌تری بهره می‌برد تا خود را از کراس‌اوور ارزان‌تر چری متمایز کند. در جلوی این خودرو، چراغ‌های کشیده و نسبتاً باریکی را می‌بینیم که توسط یک نوار LED باریک به هم متصل شده‌اند. کمی پایین‌تر در طرفین سپر ورودی‌های هوای عمودی دیده می‌شود که بین آن‌ها جلوپنجره‌ای بدون قاب با الگوی زیبای لوزی شکل خودنمایی می‌کند. استفاده از سقف مشکی و بخش‌های قرمزرنگ در بدنه ازجمله پایین درب‌ها، زیر آیینه‌ها و مهم‌تر از آن رینگ‌های دورنگ، طراحی خودرو را اسپرت تر می‌کند. این مسئله به‌ویژه در رینگ‌ها بسیار جذاب است و فونیکس اف ایکس را به خودرویی کاملا متفاوت از این نظر تبدیل می‌کند. تست رانندگی فونیکس FX در مسیرهای شهری، نشان دهنده کشش بهتر، پایداری و تعادل بالاتر و حس سواری اسپرت‌تر در مقایسه با تیگو ۸ پرو است که با توجه به وزن کمتر FX از تیگو ۸ پرو، این موضوع چندان عجیب نیست.

به‌علاوه در بررسی فونیکس FX باید گفت این خودرو مانند تیگو ۸ پرو از سیستم فرمان صوتی هم پشتیبانی می‌کند. به کمک این سیستم می‌توانید فرامین لازم برای انجام بعضی از کارها را به خودرو بدهید، بدون آنکه نیاز باشد خود را درگیر تنظیمات و کلیدها کنید. همچنین امکان اعمال تنظیمات سیستم صوتی و پاسخ به تلفن همراه از روی فرمان هم وجود دارد. از نظر امکانات و آپشن‌ها، فونیکس FX تا حد زیادی مشابه آپشن های تیگو ۸ پرو است و به همین دلیل می‌توان آن را خودروی کاملی نامید. لازم به یادآوری است لیست آپشن‌های فونیکس FX تیپ اکسلنت و پریمیوم مشابه یکدیگر است و تنها تیپ اکسلنت، یک حالت رانندگی کمتر نسبت به پریمیوم دارد.

تجارت‌ها، مرجعی مطمئن برای بررسی و تحلیل آخرین فناوری‌های روز دنیا، هوش مصنوعی و محصولات تکنولوژی است. در اینجا می‌توانید ویدیوهای تخصصی، مقالات تحلیلی و اخبار داغ مرتبط با حوزه فناوری را دنبال کنید. هدف ما ارائه محتوای دقیق و به‌روز برای علاقه‌مندان به تکنولوژی و کمک به کاربران در انتخاب بهترین محصولات و آشنایی با آینده دیجیتال است. لازم به ذکر است که عملکرد کروز کنترل تطبیقی فونیکس FX را هم بررسی کردیم که می توانید آن را در ویدیو مشاهده کنید. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید.

تنظیمات برقی صندلی‌ها کامل است و به همراه تنظیم فرمان، قطعا می‌توانید جای درستی را برای خود پیدا کنید. به علاوه نورپردازی کابین فونیکس FX هم به جذابیت بیشتر کابین این خودرو اضافه می‌کند. این خودرو به رادار نقطه کور مجهز است که مانع از بروز تصادف‌های جانبی در زمان تغییر خط در بزرگراه‌ها می‌شود.

بازار کراس‌اوورهای کامپکت روز‌به‌روز بزرگ‌تر می‌شود چراکه تقاضا برای این خودروها در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. با وجود قیمت‌های فضایی خودروهای ژاپنی و حتی کره‌ای در این دسته‌بندی، واردکنندگان ایرانی در تلاش‌اند تا از فرصت استفاده کنند و با مونتاژ رقبای چینی، سهم مناسبی از این بازار پرطرفدار به‌دست آورند. فونیکس FX یکی از همین خودروهای مونتاژی است که با طراحی تهاجمی و آپشن‌های متنوع، مورد توجه قرار گرفته و توانسته است فروش خوبی هم به‌دست آورد.

همچنین این خودرو با داشتن سیستم ترمز اضطراری خودکار (Automatic Emergency Brake) می تواند در صورت تشخیص مانع در مقابل خودرو، ابتدا به راننده هشدار دهد و در صورت بی توجهی راننده به طور خودکار اقدام به ترمزگیری کند. نکته جالب در خصوص طراحی فونیکس اف ایکس FX سبک طراحی جلو پنجره و مش بندی خاص آن بوده که تقریبا بیشتر مساحت دماغه خودرو را دربر گرفته و به زیبایی این کراس اوور اسپرت افزوده است. فونیکس FX مانند بسیاری از محصولات امروزی دارای تریم دو رنگ بدنه است که سقف و ستون ها به رنگ مشکی طراحی شده بود که حالتی شناور به سقف این خودرو بخشیده اند. البته ضمن طراحی بدنه به صورت دو رنگ، تریم قرمز رنگی در برخی از قسمت های بدنه این خودرو مانند قسمت پایین سپر جلو، ضربه گیر درب ها، رینگ ها و قاب آینه های جانبی اجرا شده است. خودرو بانک، وب‌سایت تخصصی خودروهای موجود در ایران محسوب می‌شود که تمام اطلاعات ماشین فونیکس FX را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در مرکز کابین، یک کلاستر دیجیتال و نمایشگر مالتی‌مدیا به صورت یکپارچه در بالای داشبورد قرار دارد که از سیستم‌های Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی می‌کند و دسترسی به تنظیمات مختلف خودرو را آسان‌تر می‌سازد. همچنین، هدآپ دیسپلی با دو حالت نوری به‌ویژه در شرایط جوی خاص، خوانایی و راحتی بیشتری را برای راننده فراهم می‌آورد. در نمای کناری، فونیکس FX EV فرم اسپرت و خطوط شکسته‌ای را حفظ کرده که با چین‌خوردگی‌های موجود بر روی پنل‌ها، بدنه‌ای خوش‌تراش را به وجود آورده است.

کلیدهای کنترلی لمسی در وسط داشبورد و محل اتصال با کنسول میانی خودرو تعبیه شده‎‌اند. زاویه ستون C شباهت زیادی به سبک طراحی خانواده کراس‌اورهای اخیر برند لکسوس دارد که در قسمت عقب سقف حالتی شناور به سقف بخشیده است و این شباهت در بخش چراغ‌های سه‌گوش عقب نیز دیده می‌شود. چراغ عقب همانند اکثر محصولات چینی جدید از نوع به هم پیوسته هستند و چراغ‌های تیز و دو شاخه عقب، توسط یک نوار نورانی به هم متصل شده‌اند. شرکت چری در زمان برگزاری نمایشگاه گوانگژو در سال 2021 اعلام کرده بود که برای طراحی ظاهری خودروی اومودا 5 از نظرات مشتریان و کاربران خود در 30 کشور جهان بهره برده است. نتیجه مطالعات و فعالیتهای طراحان شرکت چری، براساس نظرات کاربران، یک کراس‌اور کامپکت با ظاهری ترکیبی است که در سال 2022 طراحی و ساخته شده است.

کابین با تغییراتی جزئی در طراحی همراه شده اما کیفیت متریال مورد استفاده یک رده ارتقا یافته‌اند و به جز سانروف کوچک، مورد ناامیدکننده‌ای وجود ندارد. گواهی ۵ ستاره ایمنی توسط سازمان ANCAP (برنامه ارزیابی ایمنی خودروهای جدید استرالیا و نیوزیلند) صادر می‌شود. این سازمان یکی از معتبرترین مراجع جهانی در زمینه ارزیابی ایمنی خودروهاست و تست‌های آن بر اساس استانداردهای بسیار سخت‌گیرانه انجام می‌شود. در دنیای امروز، ایمنی خودروها به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعت خودروسازی و مشتریان تبدیل شده است. با افزایش آگاهی عمومی و سخت‌گیری استانداردهای جهانی، ایمنی نه تنها یک ضرورت، بلکه یک نیاز اساسی برای حفظ جان سرنشینان، عابران پیاده و سایر کاربران جاده‌ای محسوب می‌شود.

به طور مثال فرم کلی بدنه ماشین فونیکس FX به کراس‌اوورهای اسپرت کره‌ای و ژاپنی شباهت دارد. تریم دو رنگ آن شما را یاد کراس‌اوورهای اروپایی همچون محصولات سیتروئن می‌اندازد. فونیکس FX کراس اووری با چهره جسور که در زادگاه اصلی خود با نام چری اومودا 5 شناخته می‌شود. تاکنون تیپ‌های اکسلنت و پرمیوم آن در بازار کشور عرضه شده و بزودی نسخه دو دیفرانسیل آن نیز وارد بازار خواهد شد. با سبقت‌آزاد و یک فیلم تست و بررسی خودرویی دیگر همراه باشید تا هر آنچه که باید در مورد فونیکس اف ایکس بدانید را ببینید.

با توجه به این‌که قیمت فونیکس FX در محدوده‌ای رقابتی و نزدیک به تعداد زیادی از دیگر کراس‌اوورهای چینی تعیین شده است؛ آگاهی دقیق از مشخصات فونیکس FX می‌تواند دید بازتری به خریداران احتمالی بدهد. کابین فونیکس FX برقی با طراحی بهینه‌ای مواجه است؛ به‌طوری که دیگر نیازی به اهرم تعویض دنده نیست، زیرا گیربکس تک سرعته به صورت خودکار نیروی موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود فضای کنسول بین صندلی‌ها بیشتر برای استفاده‌های دیگر در دسترس باشد.

نسخه ۱.۶ لیتری توربو (T-GDI) دارای قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر است که شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۸.۹ ثانیه اعلام شده و از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (Wet DCT) بهره می‌برد. اما نسخه قدرتمندتر ۲ لیتری توربو (T-GDI) توانایی تولید ۲۵۴ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتن‌متر را دارد که شتاب آن ۷.۵ ثانیه است و از گیربکس ۹ سرعته CVT استفاده می‌کند. هر دو مدل دارای سیستم تعلیق مستقل برای محور عقب هستند که باعث بهبود پایداری خودرو در سرعت‌های بالا و پیچ‌های تند می‌شود. این خودرو با موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژر و گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته، حداکثر سرعت ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کمتر از ۸ ثانیه را ارائه می دهد. با این مشخصات، فونیکس FX به یکی از سریع ترین کراس اوورهای موجود در بازار ایران تبدیل شده است. از نظر مصرف سوخت، این خودرو در وضعیت ترکیبی مصرف ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.

از سوی دیگر، برندهایی مانند ام‌جی (MG) که زمانی در ایران حضور داشتند، به دلیل قطع واردات، عملاً جایگاه خود را از دست داده‌اند و فرصت رشد بیشتری برای ماشین فونیکس فراهم شده است. نکته منفی دیگری که در کابین فونیکس FX وجود دارد، کیفیت متریال پایین تر نسبت به سایر محصولات چری از جمله تیگو 8 پرو و تیگو 7 پرو است. در واقع اینجا برخلاف محصولات مذکور که پر از چرم دوزی های گوناگون در قسمت داشبورد و کنسول هستند، چری کابینی پر از پلاستیک های خشک را در اختیار سرنشینان قرار داده است. فونیکس FX در واقع همان چری Omoda5 است که یکی از جدیدترین محصولات کمپانی چینی چری است و از سال 2022 روی خط تولید قرار گرفته.

این پیشرانه حداکثر قدرت 156 اسب بخار و حداکثر گشتاور 230 نیوتن متر را تولید می‌کند و ضمن مصرف سوخت ترکیبی 7.1 لیتر در صد کیلومتر، شتاب صفرتاصد 9.9 ثانیه را به این نسخه از فونیکس FX می‌بخشد. فونیکس FX یکی از محصولات جدید شرکت مدیران خودرو، به عنوان یک کراس اوور کوچک و مدرن در بازار ایران عرضه شده است. این خودرو که در بازارهای جهانی با نام اومودا ۵ شناخته می شود، نماینده تلاش های برند چری برای تولید محصولاتی با استانداردهای بین المللی است.

در پایان بررسی مشخصات فونیکس FX  باید این خودرو را با توجه ظاهر جوان‌پسند، توانایی‌های فنی مناسب، آپشن‌های کامل و قیمت رقابتی، کراس‌اووری با ارزش خرید بالا بدانیم که این ارزش خرید در نسخه پرمیوم به مراتب بالاتر از نسخه اکسلنت است. طراحی داخلی فونیکس FX برقی به طور کلی حس لوکس و مدرنی را به سرنشینان منتقل می‌کند. این خودرو با استفاده از رنگ‌ها و تریم‌های روشن، فضایی دلنشین و متفاوت را به وجود آورده است که از طراحی‌های کلاسیک نسخه بنزینی متمایز است. به طور کلی، طراحی ظاهری فونیکس FX EV بر اساس فلسفه هنر متحرک شکل گرفته و با زیبایی متمایز خود، می‌تواند نظر جوان‌ترها را جلب کند. این طراحی مدرن و کارآمد ممکن است برای برخی افراد مسن‌تر که به اصالت خودرو اهمیت می‌دهند، کمی تکراری به نظر برسد اما در مجموع، این خودرو با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، در بین رقبا متمایز است. این خودرو با تأکید بر راحتی و کاربری آسان، فضایی مدرن و جذاب را برای سرنشینان ایجاد کرده است.

رینگ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی و آیرودینامیک به‌ویژه جذابیت ظاهری این خودرو را افزایش می‌دهند و طراحی بدنه به گونه‌ای است که هماهنگی بیشتری با ماهیت الکتریکی آن دارد. این رنگ به‌خوبی با سفید و خاکستری که دو رنگ اصلی فونیکس FX هستند، ترکیب شده است. بیشتر رنگ قرمز از بغل قابل مشاهده است؛ به‌ویژه روی درپوش آینه‌ها، رکاب‌های کناری و همچنین چرخ‌های ۱۸ اینچی مشکی براق و کالیپرهای ترمز.

در ردیف عقب فونیکس برای سرنشینان دو خروجی تهویه مطبوع، یک خروجی USB و یک آرم رست با دو جا لیوانی در نظر گرفته است. با وجود این که در ردیف عقب فضای خوبی برای سر و پای سرنشینان وجود دارد، اما به علت ارتفاع زیاد صندلی های جلو این ردیف مقداری دلگیر به نظر می رسد. فضای صندوق این خودرو نیز با 291 لیتر حجم چندان مناسب مسافرت های پر جمعیت به نظر نمی رسد؛ البته با خواباندن صندلی های ردیف عقب می توان به فضای بسیار بیشتری در این خودرو دست یافت. فونیکس FX به لطف سیستم‌های کامل کمکی رانندگی (ADAS) که رانندگی خودکار سطح 2.5 را به آن می‌بخشد، یکی از پرآپشن‌ترین خودروهای بازار کشور ما محسوب می‌شود و از این نظر جذابیت بالایی برای خریداران دارد. طراحی کابین فونیکس FX هم به لطف حالت یکپارچه مانیتور سیستم مالتی مدیا با صفحه نشان دهنده‌ها، دریچه‌های تهویه باریک و مخفی، لیور دنده الکترونیکی و استفاده حداقلی از دکمه‌های فیزیکی، همان چیزی است که از یک خودرو به‌روز انتظار داریم.

برای جدیدترین محصول برند فونیکس در ایران، از موتوری آشنا استفاده شده است که قبلا بر روی دیگر محصول لوکس این برند هم آن را دیده‌ایم. موتور فونیکس FX مشابه موتوری است که قبلا بر روی تیگو ۸ پرو هم شاهد نصب آن بوده‌ایم. این در حالی است که این خودرو در بازار آزاد در تیپ اکسلنت با موتور 1.5 لیتری توربو با قیمت 2.4 میلیارد تومان در دسترس مشتریان است و در تیپ پرمیوم با موتور 1.6 لیتری توربو با قیمت 2.7 میلیارد تومان به فروش می‌رسد. این خودرو در تیپ پرمیوم توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 206 کیلومتر در ساعت را دارد و با یک باک بنزین به حجم 50 لیتر دارای مصرف سوخت ترکیبی 6.9 لیتر است که برای این کلاس از خودرو با موتوری نسبتا قدرتمند، عددی مناسب به نظر می‌رسد.

ضمن این‌که شیب خاص کنسول میانی کمی متفاوت از دیگر خودروها است و برای قشر جوان جذاب به نظر می‌رسد. فونیکس FX برقی به خوبی با ترکیب فناوری‌های روز و راحتی سفر، یک خودروی ایمن و لوکس را ارائه می‌دهد که می‌تواند انتظارات مختلف رانندگان را برآورده کند. در نهایت خودرو فونیکس FX EV به عنوان یک گزینه جذاب و مدرن برای خریداران خودروهای برقی در ایران معرفی شده است و باید دید که آیا زیرساخت‌ها و فرهنگ استفاده از خودروهای برقی نیز به همین سرعت پیشرفت خواهد کرد یا خیر.

این خودرو با برد حرکتی ۴۳۰ کیلومتر، شتاب قابل قبول و طراحی جوان‌پسند، ویژگی‌های مثبتی دارد اما نبود ایستگاه‌های شارژ کافی در ایران ممکن است بر خرید آن تأثیر بگذارد. رقبای اصلی این خودرو، مانند هوندا eNS1، از نظر قدرت و امکانات مشابه هستند ولی اعتبار برند و خدمات پس از فروش می‌تواند عامل تعیین‌کننده در انتخاب خریداران باشد. اگر به خرید این خودرو علاقه دارید، باید منتظر اعلام شرایط فروش مدیران خودرو باشید. اصلی‌ترین رقبای اکستریم در بازار ایران از خود مدیران خودرو یعنی فونیکس FX و تیگو ۷ پرو مکس هستند.

شاید مهمترین نقطه ضعف این خودرو نسبت به مدل گران قیمت و پرچمدار تیگو 8 پرومکس، کمبود نسبی فضای سرنشینان عقب و فضای بار و نبود سیستم دو دیفرانسیل باشد. در نبود خودروهای خارجی و با توجه به عقب ماندگی عظیم صنعت خودروسازی کشور، این خودروسازان چینی هستند که در بازار ایران هم درست مانند بازار بسیاری از کشورهای درحال توسعه جهان در حال تاخت … اما این کراس‌اوور یک نسخه تمام برقی هم دارد که حتی در بازارهای اروپا نیز به فروش می‌رسد و به‌تازگی به جاده‌های ایران نیز رسیده است. برند فونیکس با تمرکز بر مهندسی پیشگیرانه و فناوری‌های نجات‌بخش، استانداردهای ایمنی را بازتعریف می‌کند.

رقبای اصلی فونیکس در بازار ایران کدام‌اند؟خودروهایی مانند دیگنیتی، فیدلیتی، بهمن موتور و برخی مدل‌های کره‌ای و ژاپنی (در گذشته) از رقبای این برند هستند. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم.

تیگو ۷ پرو پریمیوم با طراحی مدرن و امکانات پیشرفته، توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده است. علاوه بر آن، تیگو ۸ پرو مکس با فضای داخلی بزرگ و ویژگی‌های لوکس، و مدل FX با طراحی اسپرت و دینامیک، از دیگر مدل‌های محبوب فونیکس در ایران هستند. فونیکس FX مدل پریمیوم اکنون در روزهای پایانی سالانی 1401 قیمتی معادل یک میلیارد و 730 میلیون تومان دارد که این قسمت در ازای 5 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی به نسبت سایر رقبا معقول به نظر می رسد. فونیکس FX در بازار ایران رقبایی همچون هیوندای توسان، کیا اسپورتیج، تویوتا C-HR، نیسان جوک اسپرت و … را در بین گزینه های وارداتی و همچنین دیگنیتی پرستیژ، لاماری ایما و هایما 8S را در بین گزینه های مونتاژی پیش رو دارد.

اما فرم طراحی بخش عقب فونیکس اف ایکس برقی بسیار شبیه به نسخه بنزینی آن بوده و برخلاف دیگر قسمت ها، تفاوت بسیار کمی را در این بخش شاهد هستیم. به طور کلی طراحی چراغ های عقب، اسپویلر ها و… دقیقا همان طراحی فونیکس FX بنزینی است و تنها خروجی های اگزوز از روی سپر عقب حذف شده است. خودروی فونیکس FX یکی از محصولات جدید و جذاب شرکت فونیکس است که به تازگی وارد بازار شده و توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در این مقاله به بررسی کامل این خودرو از جوانب مختلف می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید که آیا فونیکس FX گزینه مناسبی برای خرید شما هست یا خیر.

البته این مصرف سوخت با رانندگی اسپرت و پرفشار می تواند تا بالای 10 لیتر در هر 100 کیلومتر نیز برسد. در ابتدای بررسی فونیکس FX به هماهنگی میان موتور و گیربکس پرداختیم که واقعا جای گله و شکایتی برای شما باقی نمی گذارد. هیچ ضعفی در این بخش نداشت و به محض فشار بر پدال گاز خودرو پاسخ می داد و سریعا شتاب می گرفت.

مدیران خودرو با ارائه گارانتی ۷ ساله و تلاش برای بهبود خدمات پس از فروش، سعی دارد تا دغدغه مشتریان را کاهش دهد. در نهایت، خرید این خودرو برای افرادی که به دنبال خودرویی مدرن، خاص و پر از تکنولوژی هستند، گزینه‌ای مناسب خواهد بود. اما افرادی که دسترسی سریع به قطعات و هزینه‌های پایین‌تر را ترجیح می‌دهند، بهتر است قبل از خرید تحقیقات بیشتری انجام دهند. این خودرو طراحی متفاوتی نسبت به مدل‌های قبلی دارد و ترکیبی از یک کراس‌اوور و خودروی کوپه محسوب می‌شود.

اما اینبار فرصت ملاقات طولانی تری با این خودرو داشتیم و زیر و بم فونیکس اف ایکس را بررسی کردیم. صندلی های فونیکس FX دارای پوشش چرم مشکی سوراخدار بوده و در ردیف جلو دارای استایلی یکپارچه بوده که در واقع پشت سری با پشتی صندلی به صورت یک تکه طراحی شده اند. در بالای سر سرنشینان ردیف جلو، یک سانروف مربعی نصب شده و در این خودرو خبری از سانروف پانورامیک نیست. برای سرنشینان در ردیف عقب فونیکس FX دریچه مجزا برای سیستم تهویه به همراه یک پورت USB تعبیه شده و در بالای سر آنها نیز چراغ روشنایی تعبیه شده است.

چراغ‌های دیلایت نیز با طراحی جدید و حروف بزرگ “OMODA” به‌روز شده‌اند، در حالی که هواکش پایین سپر جلو نیز به‌طور قابل توجهی با نسخه بنزینی متفاوت است. با گسترش عرضه خودرو های برقی در بازار ایران، شرکت های مونتاژ کننده بسیاری به سراغ عرضه این خودرو ها رفته اند. یکی از این شرکت ها که به تازگی وارد حوزه عرضه خودرو های برقی شده، شرکت مدیران خودرو است که فعالیت خود را در حوزه خودرو های برقی با عرضه آریزو ۵ برقی آغاز کرد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *