تیگارد X35 ؛ ویدیو بررسی + مشخصات فنی و تصاویر اسب بخار
تیگارد X35 از نظر ظاهری طراحی جذاب و نسبتا بروزی داشته و همانطور که پیشتر اشاره کردیم در دسته کراس اوورهای شهری قرار می گیرد. در نمای جلو اولین موردی که به چشم میخورد چراغ های مخصوص روز آن است که بر روی سپر خودرو به شکل بومرنگ طراحی شده و چراغ های اصلی نیز فرم کشیده و خشنی به خود گرفته اند. جلوپنجره خودرو هم طراحی عریضی داشته و اطراف آن با خطوط کرومی تزئین شده است. ما با تیگارد x35 چندین هزار کیلومتر رانندگی کردیم و آن را در شرایط مختلف جاده و آب و هوا آزمودیم.
کمبود این آپشنها در نگاه اول ممکن است برای مشتری ناراحتکننده باشد، اما پس از مدتی نسبت به عدم حضور آنها بیتوجه خواهید شد. X35 در بیرون طراحی نسبتاً مدرن و قابلقبولی دارد اما برخلاف بسیاری از هموطنانش سراغ مدهای طراحی این روزها یعنی چراغهای جلوی دوقسمتی و چراغهای عقب متصلبههم نرفته است. به همین دلیل، شاید این خودرو در برابر رقبای مدرنتر خود در داخل کشور ظاهر چندان چشمگیری نداشته باشد ولی بااینحال نمیتوان آنها خودرویی کسلکننده و از مد افتاده دانست.
میزان مصرف سوخت ترکیبی آن به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر مسافت، حدود 7,4 لیتر است. خودروی نیمه شاسی یا سی یو وی ( Crossover Utility Vehicle یا بهطور مخفف CUV) از نظر شاسیسازی ترکیبی از خودروهای شاسیبلند و خودروهای هاچبک است. کراساوور کامپکت معمولاً طول کمتر از ۴۳۰۰ میلیمتر دارند و همان خودروهایی هستند که در زبان عامیانه به آنها «نیم شاسی» میگویند.
اولین بار در اسفند 1401 فروش تیگارد x35 شروع و تاکنون 4 بار دیگر شرایط فروش تیگارد x35 توسط سانیار موتور اعلام شده است. بعد از عرضه اولیه، در مهر 1402 ، آذر 1403 و تیر 1403 این ماشین توسط کارخانه به فروش رسیده است. برای اطلاع از آخرین اعلام و نحوه شرایط فروش خودرو تیگارد x35 این شرکت می توانید به سایت آن مراجعه کنید. ا شرایط فروش تیگارد x35 هم به صورت نقدی و هم به صورت اقساط ارائه شده است که خریداران این محصول می توانند با توجه به شرایط فروش اعلام شده توسط شرکت و با توجه به اعتبار بانکی خود خرید تیگارد x35 را در برنامه خود بگنجانند. تیگارد X35 یک کراساوور کوچک در رده محصولاتی همچون جک S3 و ام وی ام X22 است که نسل اول آن در سال ۲۰۱۶ راهی بازار چین شد.
واکنش گیربکس به پدال گاز و نحوه تعویض دندههای این خودرو بهتر از سایر خودروهای چینی بازار است که از قوای فنی مشابه استفاده میکنند. هنگام رانندگی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت دور موتور روی حدود ۳۰۰۰ RPM قرار میگیرد و صدای پیشرانه و گیربکس چندان زیاد نیست. نمای داخلی از دیدگاه کیفیت متریال تعریف چندانی ندارد اما باید اعتراف کرد که برای خودرویی اقتصادی از این کلاس، سبک طراحی این نما و نوع چیدمان ادوات، به واقع منحصر به فرد و زیبا است. داشبرد خودرو کاملا نامتقارن است که در وسط با تریم نقرهای مات پوشیده شده است.
در تست تیگارد X35 مشخص شد پیشرانه تیگارد در مقابل ام وی ام X55 پرو کمی ضعیفتر است و از لحاظ طراحی و امکانات هم در سطح پایینتری قرار دارد. اما از لحاظ کیفیت ساخت، هندلینگ و هماهنگی موتور و گیربکس بهتر از آن است. قیمت تیگارد در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان و ام وی ام X55 پرو در حدود یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان (در تاریخ دهم آذر ماه ۱۴۰۳) است. تیگارد X35 در بازار ایران با رقبایی چون جک S3، مدیران خودرو تیگو ۵، MVM X33S AT سرشاخ میشود که البته به دلیل داشتن سبک طراحی نوینتر، به خوبی در بازار جا باز میکند.
همچنین این خودرو را با یکی از رقبای جدیاش مورد قیاس قرار دادیم که در ادامه مطلب به این موضوع اشاره خواهیم کرد. تست و بررسی تیگارد X35 در بلندمدت به ما کمک کرده است تا دیدگاه جامعی درخصوص این خودرو و نحوه رفتار آن داشته باشیم. رگه هایی از طراحی خودرو های آمریکایی در نمای جلوی این خودرو دیده می شود.
صندلیهای این خودرو هر چند با پارچه مناسب روکش شدهاند و ارگونومی به نسبت خوبی دارند اما تنظیم دستی دارند و از سرد کن و گرم کن هم خبری نیست. تیگارد چه در مسیرهای اتوبانی و چه شهری مانند سایر خودروها ناک میزند. اما تایرهای سایز ۲۱۵/۵۰R17 برند کویر گاهی باعث سُر خوردن خودرو میشوند. این تایرها هنگام عبور از دست اندازهای متوالی، باعث جابجاییهای عرضی نا خواسته (سُر خوردن عرضی تایر) خودرو هم میشوند. تایرهای کویر باعث ایجاد نویز و همچنین لرزش خودرو در سرعت بالای ۸۰ کیلومتر هم میشوند. بدیهی است با تعویض تایرهای این خودرو با نمونههای مرغوب خارجی، سواری و هندلینگ خودرو از این هم بهتر خواهد شد و کوبشهای عقب خودرو نیز بهبود خواهد یافت.
در نهایت، سری اول این خودرو با قیمت 1 میلیارد و 60 میلیون تومان به فروش رسید. در عقب نیز شاهد چراغهای افقی هستیم که گرافیک داخلی آنها تا حدودی محصولات پژو را یادآوری میکند ولی بااینحال این چراغها که توسط یک نوار مشکیرنگ به هم متصل شدهاند به همراه نوار شبرنگ سراسری روی سپر عقب، نمره قبولی را میگیرند. نمای جانبی خودرو اما بسیار ساده بوده و تنها ویژگی قابلتوجه آن طرح شناور ستون C است که کمی از یکنواختی این قسمت کاسته است.
نبود سیستم دوربین ۳۶۰ درجه در هنگام پارک در محیطهای خاص میتواند نکتهای منفی باشد. شرکت سانیار موتور پارسیان با همکاری شریک چینی خود، شرکت مدیریت زنجیره تأمین گانسو ژونگلانگ، شرکت تیگارد موتور را تأسیس نموده و اولین محصول این شرکت تیگارد x35 را روانه بازار کرده است. قرار است بایک X55 هم به عنوان محصول بعدی این شرکت وارد بازار ایران شود. دیارخودرو در سالهای قبل، با واردات بایک X25 و سابرینا و تعداد معدودی سنوا، این برند را در ایران معرفی نموده و اکنون با محصولات جدید آنها قصد دارد از این پیشینه بهره ببرد. در قسمت پایانی فصل هشتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی تیگارد X35 رفته ایم. این خودرو یک کراس اوور جدید است که به تازگی تولید آن توسط سانیار موتور آغاز شده و قرار است تا در ابتدای سال ۱۴۰۲ تردد گسترده خود را در جاده های کشور آغاز کند.
در جلو تیگارد ایکس 35 از جلوپنجرهای ذوزنقهای شکل به همراه تزئینات نقرهای رنگ و در امتداد چراغهای باریک جلو استفاده میشود. روی سپر جلو هم ورودیهای هوا به اندازه بسیار کوچکی قرار گرفتهاند. در کنارهها شاهد قوس مناسب گلگیرها، فلاپهای پایین بدنه، تزئینات کرومی رکاب و پایین پنجرهها، طرح سقف شناور با بهرهگیری از شیشه و پلاستیک هستیم. آیندهها هم رنگ بدنه بوده و خط شخصیت ساده تیگارد X35 در انتهای خودرو حالتی L مانند دارد. در عقب اسپویلری بر روی سقف به همراه چراغ خطر سومی کشیده، اتصال چراغها با تزئینی کرومی به یکدیگر، سپری چند لایه به همراه دیفیوزری تزئینی و نبود خروجی فیک اگزوز عقب نظر ما را جلب میکند.
این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷.۲ لیتر است. فضای کابین با توجه به اینکه با یک خودروی کراس اوور شهری روبرو هستیم قابل قبول ارزیابی شده و فضای صندوق عقب نیز مانند فضای سرنشینان کاربردی و جادار است. از طرفی متریال به کار رفته در داشبورد و اتاق کیفیت متوسط داشته و حس بدی ندارد. همچنین سبک طراحی داشبورد و رودری ها به همراه تریم داخلی دو رنگ آن و همچنین استفاده از برخی خطوط کرومی در بخش های مختلف سبب شده تا داشبورد و کابین این خودرو جذابیت بصری خود را حفظ کند.
البته استفاده از تعلیق مستقل در عقب میتوانست این مشکل را تقریبا برطرف کند ولی باعث افزایش قیمت خودرو نیز میشد. نمای جانبی تیگارد x35، سادهتر بوده و خبری از خطوط برجسته مخصوصاً در خط شانه دیده نمیشود. تنها یک خط روی گلگیر عقب دیده میشود که شباهت زیادی به سانگ یانگ تیوولی دارد.
به نظر میرسد کیفیت گیربکس CVT تیگارد و نحوه برنامه نویسی آن، بهتر از رقبایش است. اما تایید دقیق این موضوع نیاز به طی مسافت حداقل ۳۰ هزار کیلومتری دارد. چهره این خودرو برای اکثر مخاطبان جذاب است و بهراحتی میتواند مورد پذیرش مخاطبین قرار گیرد.
این پیشرانه از سری ۴G63T کمپانی میتسوبیشی است و ۲۰۵ اسب بخار قدرت را گشتاور ۳۲۰ تا ۳۲۵ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده اتوماتیک JMC S350 ساخت کمپانی ZF است و ساختار شش سرعته AT دارد. این جعبه دنده توان را به چرخ های جلوی و عقب S350 می رساند و راننده می تواند بر اساس نیاز وضعیت دیفرانسیل را در حالت اتوماتیک، تک دیفرانسیل عقب (۲H) و چهار چرخ محرک سبک (۴H) قرار دهد. ما نیز در دیجیاتو به تست و بررسی تیگارد X35 پرداختهایم که مطلب آن در قالب یک تجربه هزار کیلومتری، در ادامه آمده است. خودرو هایی همچون ام وی ام X22 پرو، هایما S5 جدید و جک اس 3 بر سر راه ماشین تیگارد برای دریافت سهم بازار در این کلاس خودرو هستند. اما تیگارد موتور وعده داده با عرضه این خودرو با قیمت رقابتی کار را برای رقبای آن سخت کند.
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. سیستم فرمان برقی تیگارد x35 هم در ترافیک و سرعتهای پایین عملکردی نرم و در سرعتهای بالا، دقت و حساسیت مطلوبی دارد. عایقبندی بسیار خوب کابین باعث میشود تا در صورت بسته بودن سقف و پنجرهها، در سکوت و آرامش بسیار خوبی قرار گیرید. راحتی صندلیها در سفرهای طولانی قابل قبول و بهتر از حد متوسط است. در مجموع تناسب در طراحی این خودرو باعث شده تا نه بیش از حد کوچک به نظر برسد و نه بزرگ.
خطوط کلی طراحی داخل ماشین تیگارد x35 هم با دقت و خلاقیت ترسیم شدهاند و انحراف کنسول میانی به سمت چپ، جایگاه راننده را به خوبی از سایر سرنشینان جدا ساخته است که این ویژگی بین این ماشین و رقیب دیگر او یعنی جک S5 یک ویژگی مشترک است. در این بین وجود آپشنهایی مثل سقف پانوراما و طرح جالب روکش چرم و پارچه صندلیها مقداری به جذاب اتاق افزودهاند. تنها مشکل به چشم آمده در بررسی داخل ماشین تیگارد x35 طراحی معمولی نشانگرهای پشتآمپر است که به ماشینهای یک نسل قبل شباهت دارد و از این رو با سایر ادوات مدرن کابین x35 ناهماهنگ میباشد.
قدرت از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل می شود که امکان تعویض ۶ دنده مصنوعی را دارد. استاندارد پیشرانه یورو ۵ است و مصرف آن به ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر می رسد. در قسمت جلو از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده شده و در عقب سیستم ساده تورشن بیم را داریم. همه چرخ ها ترمز های دیسکی دارند که در محور جلو از نوع خنک شونده هستند. ماشین تیگارد X35 یا tigard X35 در واقع همان بایک X35 است که با نام تجاری تیگارد به بازار ایران وارد خواهد شد؛ نام تیگارد از ترکیب دو کلمه لاتین Leopard و Tiger ایجاد شده است. بعد از یک وقفه چند ساله، سانیار موتور پارسیان با همکاری یک شرکت چینی تصمیم دارد تا تیگارد ایکس ۳۵ را بعد از X25 و سابرینا به عنوان سومین محصول بایک در ایران عرضه کند.
در بخش ایمنی تنها به دو ایربگ اکتفا شده و از نسل نهم ESP بوش، ABS+EBD، ترمز کمکی، TCS یا کنترل کشش، پایش باد تایرها TPMS، کمربندهای پیش کشنده جلو، فرمان بشکن، سیستم حرکت در سربالایی HHC و دوربین دید عقب استفاده شده است. طراحی رودریهای تیگارد ایکس ۳۵ نیز با ظرافت کار شده و میتوان نمره قبولی به آن داد. در این کلاس و با توجه به رقبای همقیمت، نمای داخلی تیگارد، برگ برنده آن به شمار میآید. در مقایسه با ام وی ام، این ماشین امکانات کمتری دارد اما از نظر توانمندی فنی، این ماشین بین زوتی DL۵ و هایما S۵ پلاس قرار میگیرد. هنگام تست تیگارد X35، با افزایش فشار روی پدال گاز، خودرو به نرمی شتاب میگیرد و کمی حس فرو رفتن به داخل صندلی را هم تجربه میکنم.
قسمت عمدهای از داشبورد را یک پنل طرح فلزی مات تشکیل داده که باعث زیبایی دوچندان این بخش شده است. دریچههای تهویه به شکل افقی کار شدهاند و دو دریچه جانبی، برجستهتر و بیرون زدهتر هستند. سطح بالای داشبورد از پلاستیک سخت تشکیل شده و بخش میانی، چرم مصنوعی است. فرمان و کلیدهای گران، نمای کابین تیگارد L7 پلاس را کاملا قدیمی نشان میدهند.
یکی از نقاط آزار دهنده، در تست تیگارد X35، شیشههای معمولی آن بود که علاوه بر ناتوانی در جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به داخل کابین و پوست و لباس سرنشینان، توانایی حفظ خنکی کابین را هم ندارد. استفاده از شیشههای سولار یا دودی به حل این مشکل کمک زیادی میکرد. بزرگترین نقطه ضعف تیگارد X35 در بخش فنی، حساسیت پیشرانه این خودرو به بنزین است. درنتیجه بایستی مدام بهدنبال بنزین سوپر یا بنزین یورو 4 باشید و یا از مکملهای سوخت استفاده کنید. در بین تمام بخش های کابین، گویی طراحان زمان کمتری برای طراحی و گزینش متریال فرمان و پشت آمپر صرف کرده اند و این 2 بخش هماهنگی کمتری از لحاظ کیفی با سایر قسمت های اتاق خودرو دارد.
در داخل طراحی متفاوت و مدرن است و سعی شده تا در کمال سادگی، زیبایی را هم داشته باشیم. فضای کابین در این خودرو نسبتا خوب است اما در نظر داشته باشید که نباید توقع زیادی از کابین یک کراس اوور کامپکت داشت. ماشین تیگارد x35 محصول شرکت تیگارد می باشد که تاسیس آن داستان جالبی دارد. شراکت بایک چین با دیارخودرو به تاسیس کمپانی بنام “سانیار موتور پارسیان” انجامید و سپس قرار شد محصولات این جوینت ونچر تحت برند ” تیگارد ” به بازارمان عرضه شوند.
روی از تزئینات مزبور و مطابق با زبان طراحی آنها برای ساخت درها و پلاستیکهای تزئینی روی درها استفاده میشود. در عقب هم از تم مشابهی برای تزئین صندلیها و رو دریها استفاده میشود. متاسفانه در هیچ کدام از نسخههای این خودرو شاهد بکارگیری خروجی هوا برای سرنشین عقب نیستیم! این مضوع در مورد تیگارد ایکس 35 هم صادق بوده و به جای ان سقفی پانوراما با ابعادی مناسب میزبان سرنشینان است. تیگارد ایکس 35 از نظر ابعاد در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,325، 1,830 و 1,640 میلیمتر اندازه دارد. فاصله عرضی میان چرخهای جلو و عقب نیز به ترتیب 1,557 و 1,561 میلیمتر خواهد بود.
عرضه این خودرو به صورت CKD توسط سانیار موتور پارسیان انجام خواهد شد، این شرکت تیگارد X35 را در اواخر فروردین 1401 رونمایی کرد و در ماه انتهایی همین سال نیز در مراسمی از آغاز قریب الوقوع عرضه این خودرو خبر داد. در تیگارد X35 از موتوری 1,5 لیتری توربوشارژ با کد A151R1 استفاده میشود. این پیشرانه 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید خواهد کرد.
فرمان از نوع دیکات و روکشی از چرم دارد و کنترلهای سیستم صوتی و کروز روی آن قرار گرفته است. انحراف کنسول میانی به سمت چپ، جایگاه راننده را به خوبی از سایر سرنشینان جدا ساخته است. کراس اوور کامپکت تیگارد X۳۵ خودرویی تقریباً جادار و راحت با آپشنهایی مثل سقف پانوراما و طرح جالب روکش چرم و پارچه صندلیها با چرخهای ۱۷ اینچی آلیاژی با پرههای دوبل، طراحی خوبی دارد. در قسمت بالای درب عقب، یک اسپویلر کوچک کار گذاشته شده و فرم درب عقب و سپر نیز ساده و هماهنگ با سایر اجزا طراحی شدهاند. این کراس اوور پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ دارد که توان تولید نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را دارد.
دیدگاهتان را بنویسید