مقایسه پژو پارس با پژو 405 خودرو45
مقایسه امکانات رفاهی نیز به خریدار این امکان را می دهد تا تمامی آپشن های دو خودرو را بررسی و نمونه بهتر آن را انتخاب کند. صندلی راننده و سرنشین در هر دو خودرو به صورت دستی تنظیم می شود و آینه های جانبی برقی هستند. بدون تردید آنچه در مقایسه پژو پارس با پژو 405، محبوبیت پارس را رقم زد، طراحی زیباتر و ارتقایافته آن بود که در فاصله نسبتا کمی از تولید ۴۰۵ روانه بازار ایران شد.
اما در خصوص پژو پارس، استقبال از این خودرو با وجود افت خیرهکننده کیفیت و قیمت قابل توجه آن (با مد نظر قرار دادن توان فنی، قدمت طراحی و کیفیت ساخت) همچنان جالب توجه است. در نتیجه به نظر نمیرسد که ایکو بخواهد به این زودیها این گاو شیرده و پرفروش سبد محصولات خود را کنار بگذارد. از نظر داغ بودن بازار دست دوم، اندک امکانات رفاهی و پسند عمومی، بدون تردید پژو پارس در هر تیپ ممکن، انتخاب برتری در قیاس با ۴۰۵ به حساب میآید. پس از مقایسه این دو خودرو از نظر فنی، طراحی و امکانات رفاهی، به مقایسه آن ها از نظر ایمنی می پردازیم. همانطور که قبلا اشاره کردیم این دو خودرو در بیشتر موارد مشابه هم بوده و تفاوت چندانی با هم ندارند. نوع پلتفرم و تجهیزات ایمنی که این دو خودرو ارائه می دهند نیز تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارد.
از سال 1390 نیز پیشرانه 1.6 لیتری پژو 206 تیپ پنج نیز برای مدل SLX قابل سفارش شد درحالیکه پیشرانه مدل GLX آن چه در نسخه بنزینی و چه در نسخه دوگانهسوز همچنان از نوع 1.8 لیتری است. در این مطلب سعی داشتیم بهترین روغن موتورها و روغن گیربکس مناسب پژو ۴۰۵ را معرفی کنیم. روغن موتور های معرفی شده در این مطلب پر فروش ترین روغن های موجود در بازار هستند. به همین دلیل توصیه می شود برای اطمینان از خرید روغن موتور اصل، حتما از فروشگاه های معتبر خرید خود را انجام دهید. ویژگیهای مثبتی مانند جاداربودن کابین پژو GLX 405 از جمله دلایل محبوبیت آن در میان خریداران ایرانی است.
خریداران خودرو می توانند با مقایسه امکانات، ویژگی های فنی و همچنین نوع طراحی و ایمنی این دو خودرو نسبت به خرید آن اطمینان حاصل کنند. خودرو پژو ۴۰۵ و پژو پارس جزو محبوب ترین و پرفروش ترین خودرو های ایرانی هستند. بسیاری از افراد هنگام خرید خودرو ایرانی این دو گزینه را ملاک انتخاب خود قرار می دهند. ما در این مقاله قصد داریم تا با مقایسه این دو خودرو شما را در خرید آن یاری کنیم.
پژو یکی از قدیمیترین برندهای تاریخ خودروسازی است که در اواسط قرن نوزدهم شکل گرفت. پژو در سالهای اول بهتولید آسیاب فلفل و نمک و قهوه مشغول بود، اما در سال ۱۸۹۶ بهصنعت خودروسازی وارد شد. ۴۰۵ یکی از پرفروشترین خودروهای خانوادگی بزرگ در اروپا، بهویژه در فرانسه و بریتانیا بود. ۴۰۵ همچنین به دنبال موفقیت پژو ۵۰۵ پس از لغو محدودیت واردات خودروهای CBU در اواخر دهه ۱۹۸۰ به یک مدل محبوب در تایلند تبدیل شد.
پیشرانه TU5 به دلیل داشتن حجم کمتر، دارای اندک گشتاور کمتر به نسبت XU7P است. از این رو استفاده از پیشرانه بهروزتر و پیشرفتهتر TU5، در عمل به معنای بهبود عملکرد نهایی پارس نیست. پژو ۴۰۵ در بازارهای جهانی با ۵ نوع موتور بنزینی و دو موتور دیزل که همگی چهار سیلندر بودند بهفروش میرسید. موتور تیوفایو استهلاک کمتری نسبت به موتور پارس سال داره.شاید برای خیلی ها مهم باشه. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید.
برخی از خودروهای پژو مثل مدل 405 و 206 با اینکه سالها پیش در فرانسه از خط تولید خارج شدهاند، اما هنوز هم در ایران مجله خبری خودرو سمند عرضه میشوند. براساس معاملهی ایران خودرو و پژو، پلتفرم این مدلها در ایران لایسنس شده است؛ بنابراین تا زمانی که تولیدکنندهی ایرانی برنامه داشته باشد، خودروهای قدیمی پژو عرضه میشوند. اگر بخواهیم از نظر طراحی این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم می توان گفت که هر دو این خودرو ها از امتیازات پایینی نسبت به خودرو های امروزی برخورداند. بسیاری از افراد به دنبال یک خودرو اقتصادی کم مصرف مطابق با نیاز خود هستند که پژو پارس را به عنوان یک خودرو زیبا و اقتصادی انتخاب می کنند.
هندلینگ، پایداری و چسبندگی خودروها در عبور از مسیرهای مارپیچ مشابه به نظر میرسد، چراکه اساسا تفاوتی بین سیستم تعلیق این دو سدان جمعوجور اقتصادی وجود ندارد. هر دو خودرو تقریبا سواری نهچندان نرمی را ارایه میدهند و ضربات سطح جاده درون کابین احساس خواهد شد که گاهی اوقات، میتواند موجب نارضایتی سرنشینان شود. قدرت ترمزگیری نیز در مقایسه با توان فنی این دو اتومبیل تقریبا مناسب ارزیابی میشود؛ اما نسبت به مدلهای مجهز به ترمز دیسکی عقب، مسلما اندکی از توان سیستم ترمز در این دو مدل کاسته شده است. در نتیجه این خودرو کاملا در گروه سدانهای اقتصادی و بسیار قدیمی بازار ایران قرار داشت. با توجه به مقایسه این سه خودرو، هر سه آنها دارای شباهتهای زیادی با یکدیگر هستند و انتخاب میان آنها وابسته به توجه به جزئیات کوچک و سلیقه خریدار به دلیل تفاوت ظاهری آنها است. این تفاوت ها باعث می شود بر اساس هر مشخصه، یکی از این خودروها را بر مبنای نیاز خود انتخاب کنید.
اما شاکله کلی اتاق خودرو همچنان دستنخورده باقی ماند و ظاهر قدیمی خودرو قابل پنهانکردن نبود. باید به یاد داشته باشید که طراحی ۴۰۵ از سوی موسسه پینینفارینا ایتالیا انجام گرفت و برای زمان عرضه آن به بازار جهانی بسیار جذاب و گیرا بود. این موسسه در عین حال طراحی نسخه بهروزتر ۴۰۶ را نیز طراحی کرد که الهامبخش طراحی پژو پارس شد. همانطور که در جدول مقایسه فنی پژو پارس و پژو 405 هم مشاهده کردید هر دو خودرو از موتور TU5 1.6 لیتری بهره می برند و هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند .
سمند LX -یکی دیگر از تیپ های پر طرفدار از سری خودروی سمند است که در سال 1383 تولید شد. هر دو خودرو از نظر فنی مشابه یک دیگر هستند و از موتورهای یکسان xu7 و یا tu5 و حتی پلتفرم مشابه استفاده می کنند، بنابراین تفاوتی در عملکرد و مشخصات فنی ندارند. اما طراحی ظاهری پژو پارس، به ویژه در بدنه، چراغ ها و فضای داخلی، مدرن تر و جذاب تر از پژو ۴۰۵ است. همین تفاوت های ظاهری و امکانات بیشتر پژو پارس باعث شده تا این مدل در بازار قیمت بالاتری داشته باشد. در این مقاله، به مقایسه این دو خودرو و بررسی ویژگی ها، مزایا و معایب آنها می پردازیم. از مزایای این خودرو می توان به فضای داخلی بزرگ و جادار آن و همچنین مصرف سوخت کم در مقابل قیمت با صرفه آن اشاره کرد.
چسبندگی خودرو در مسیر های پر پیچ و خم و پایداری آن همانند دیگر ویژگی های این دو خودرو تقریبا مشابه است. از لحاظ عایق بندی و میزان و دریافت سرو صدا به کابین نیز تفاوت چندانی بین این دو خودرو مشاهده نمی شود؛ اما اصولا موتور پژو ۴۰۵ نرم تر و روان تر از پژو پارس بوده و به همین دلیل سر و صدای کمتری در داخل کابین احساس می شود. این خودرو از سال ۱۳۸۸ بهعنوان نسخه بهروزتر ۴۰۵ جیالایکس به دست مشتریان ایرانی رسید. این خودرو ازلحاظ فنی و ساختار تفاوتی با ۴۰۵ معمولی ندارد؛ اما تغییرات ظاهری نظیر تحول گرافیک چراغها، سپرها، زه بغل در، اضافهشدن بالچه به درب صندوق و مهشکنها بر آن اعمال شده است تا مشتری را به خرید پژو 405 در این نسخه ترغیب کند.
سمند ef7 هم مانند دو گزینه دیگری که در این مقاله معرفی شدند، از طراحی سادهای برخوردار است. این خودرو هم در میان خودروهای معروف دنیا حرفهای زیادی برای گفتن ندارد و دیگر قدیمی بهحساب میآید اما در میان تولیدات داخلی از سرشناسترینهاست. سمند ef7 مانند پژو پارس و GLX جادار است و برای خانوادههای ایرانی که معمولا با تعداد نفرات زیاد به مسافرت میروند، گزینه محبوبی است.
اگر بخواهیم از نظر تجربه رانندگی این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم می توان به فرم صندلی راننده، موقعیت دید راننده، ابعاد داخلی خودرو و میزان تسلط راننده بر جاده اشاره کرد. این ویژگی ها در هر دو خودرو تقریبا مشابه بوده و تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد. اما در قسمت فنی مشاهده کردید که میزان گشتاور موتور ۱۸۰۰ سی سی پژو پارس نسبت به پژو ۴۰۵ بیشتر بوده بنابراین شتاب آن در هنگام رانندگی رضایت بیشتری دارد. ویژگی فنی پژو پارس نیز با حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی و ۱۰۸ اسب بخار مشابه پژو ۴۰۵ است. به طور کلی هر دو خودرو از موتورTU51.6 لیتری بهره مند هستند و در حداکثر سرعت و شتاب و مصرف سوخت جاده ای و شهری مشابه یکدیگر بوده و برتری خاصی نسبت به هم ندارند. وزن بدنه پژو پارس از پژو ۴۰۵ مقداری بیشتر است اما مشاهده می کنید که این موضوع دلیلی بر برتری پژو ۴۰۵ نسبت به پژو پارس نیست.
این خودرو تقریبا نمونه ارتقایافته پژو ۴۰۵ است و در واقع، فِیسلیفتی فرانسوی از پژو GLX 405 است که در بازار کشورهای در حال توسعه عرضه شد. ظاهر خوب و جاداربودن این خودرو یکی از دلایل اصلی استقبال مشتریان ایرانی از آن است. البته در حال حاضر، پژو پارس و ۴۰۵ دیگر نمونههایی قدیمی از مدلهای پژو در بازار محسوب میشوند و با وجود انواع خودروهای داخلی و خارجی دیگر مشتریان را چندان به وجد نمیآورند.
با ورود نفر سوم به نشیمن ردیف عقب، کیفیت سواری و راحتی صندلیها برای دو نفر جانبی به یک کابوس تبدیل میشود. عرض کم خودرو برای سه نفر مناسب نیست و دو نفر جانبی به ناچار بر روی برجستگیهای جانبی صندلی قرار میگیرند. این مهم موجب برهم خوردن زاویه لگن دو سرنشین جانبی و بروز کمردرد حتی در مسافتهای بسیار کوتاه میشود. متاسفانه ایران خودرو هیچ تغییری در سبک طراحی صندلی عقب خودرو ایجاد نکرد و به عقیده نگارنده در بحث مقایسه پژو 405 با پژو پارس، هر دو خودرو ۴۰۵ و پارس از گروه سدانهای ۴ نفره به حساب میآیند. ای خودرو فیس لیفت پژو 405 می باشد که در اروپا با نام پژو 406 عرضه شده است.
بنابراین، مدل های جدید تر مانند سمند سورن پلاس، رانا پلاس و دنا پلاس از ایرانخودرو یا شاهین از سایپا می توانند گزینه های بهتری باشند. موتور XU7 که در مدل های اولیه این خودروها نصب شده، به دلیل مشکلاتی مانند ضعف واشر سر سیلندر، صدای زیاد و مصرف سوخت بالا، چندان محبوب نبوده، اما ایرانخودرو همچنان این موتور را با تیراژ بالا تولید می کرد. موتور TU5 که بیشتر در نسخه های پارس LX و ۴۰۵ SLX استفاده می شود، به دلیل مصرف سوخت بهینه و عملکرد مناسب در شتاب، مورد توجه قرار گرفت.
برای نمای کناری مجله خبری خودرو سمند و درهای آن هیچ حجمدهی و انحنایی در نظر گرفته نشده است. درها مانند تکههای بزرگ فلزی هستند که وظیفه محافظت از این خودرو را دارند. برای نمای جلو و عقب نیز سادهترین چراغها طراحی شده و اصلا گرافیک جذابی را شکل نمیدهند. هر دو خودرو از نظر فنی بسیار به هم شبیه هستند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. قبل از تصمیمگیری، بهتر است هر دو خودرو را تست رانندگی کنید و با کارشناسان خودرو مشورت نمایید. پرشیا نام خودروی ژاپنی هست و به ایران خودرو هم اخطارداد که از نام برند پرشیا استفاده نکند برای همین ایران خودرو اوایل که با نام پرشیا تولید کرد با اخطار بین اللملی خودرو ساز ژاپنی به نام پژو پارس تغییر داد.
البته در سالهای اخیر، با رشد تنوع بازار خودروی داخلی و خارجی، دیگر نمیتوان گفت که پژو ۴۰۵ همچنان در میان محبوبترینهاست و گزینه نخست خریداران به حساب میآید. در هر حال، حضور این مدل از پژو در بازار ایرانی در دهههای اخیر پررونق بوده است. زمانی که پای این خودرو در سال ۱۳۷۲ به بازار ایران باز شد، تنها ۵ سال از عرضه آن در بازار جهان میگذشت.
شما به عنوان خریدار باید توجه داشته باشید که هر کدام از این خودروها با کدام موتور عرضه میشوند و بسته به انتخاب خود، تفاوتها را در نظر بگیرید. یکی از اتومبیلهای پرفروش در ایران، پژو 405 است که توسط شرکت خودروسازی ایران خودرو در بازار داخلی عرضه میشود. در پی قرارداد همکاری پژو و ایران خودرو، پژو 405 تقریباً با توقف تولید در اروپا به ایران راه یافت. بیش از دو دهه از ورود پژو پارس به بازار ایران میگذرد و همچنان یکی از اصلیترین گزینههای خرید خودرو برای مشتریانی است که بودجههای خیلی بالایی ندارند و به دنبال یک سدان جادار میگردند.
ایران خودرو در سال 1388 تیپ SLX را هم به بازار خودرو عرضه کرد و در آن چراغ کریستالی، مهشکن و اسپویلر در صندوق قرار داد و در طراحی داشبورد و کیلومترشمار و سردنده هم تفاوتهایی ایجاد کرد. با اینکه از نظر طراحی و امکانات پژو 405 خودرویی مدرن و امروزی نیست ولی افراد بسیاری به دنبال فروش اقساطی پژو 405 تحویل فوری هستند. سپندخودرو شرایطی را به وجود آورده تا امکان فروش اقساطی پژو 405 برای همه متقاضیان وجود داشته باشد. خودرو پژو 405 در حال حاضر در ایران در مدلهای SLX و GLX ( در دو مدل دوگانه سوز و بنزینی) به بازار عرضه میشود. در سالهای اولیه ورود 405 به ایران، این خودرو به یک پیشرانه 2 لیتری کاربراتوری مجهز شده بود اما ایران خودرو به دلیل آلایندگی این پیشرانه آن را تعویض کرد. این کارخانه یک پیشرانه 1.8 لیتری انژکتور با کد XU7JP/L3 را جایگزین نمونه کاربراتوری اولیه کرد.
با توجه به اطلاعات این سه خودرو تا حد زیادی مشابه یکدیگرند و ایران خودرو تفاوتی در کیفیت تجهیزات رفاهی این سه خودرو قائل نشده است. با این حال بهتر است معایب سمند به عنوان یک خودرو که دیگر تولید نمی شود آگاه باشید. تیپ SLX این خودرو ظاهر مدرن تری داشته و تغییراتی در طراحی آن صورت گرفته است.
در سال ۱۳۸۸، نسخهٔ بهروز و فیسلیفت پژو ۴۰۵ با نام SLX تولید شد که به چراغ مهشکن جلو مجهز بود و کاسهچراغهای جلو و عقب آن کریستالی شده بودند. در قسمت بدنه از زههایی با طرح جدید استفاده شده بود و روی لبهٔ در صندوق عقب نیز از یک بادگیر استفاده شده بود. نسخهٔ SLX اوایل با موتور XU7 تولید میشد اما در سال ۱۳۹۰ موتور این نسخه تغییر کرد و با موتور TU5 به بازار آمد. در ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ تولید پژو ۴۰۵ GLX برای همیشه متوقف شد اما نسخهٔ تاکسی دوگانهسوز در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم تولید شده است. پژو پارس که در ایران با نام پژو پرشیا هم معروف است از جمله خودروهای محبوب دهههای گذشته بازار ایرانی بهشمار میرود.
این خودرو سدان سایز متوسط از سوی موسسه طراحی بسیار معتبر و مشهور پینینفارینا (Pininfarina) ایتالیا و بر اساس اصول طراحی وقت پژو انجام گرفت که المانهای طراحی ان در سایر محصولات این خودروساز نیز دیده میشد. اوجگیری همکاری میان ایران خودرو (IKCO/ایکو) با شرکت خودروسازی فرانسوی پژو در ابتدای دهه ۱۳۷۰، برای بازار ایران آمدهای بسیار داشت. محصولات خوشفروش و محبوبی چون پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ حاصل همین همکاری بودند که حالا پس از سالها توقف عرضه در بازار جهان، همچنان با قدرت بر خط تولید ایران خودرو قرار دارند تا بخش قابل توجهی از فروش سبد محصولات این خودروساز در بازار کشور را تشکیل دهند. پژوی ۴۰۵ یا همان GLX 405 از پرفروشترین خودروهای ایرانی بوده است؛ البته در دهههای گذشته. شاید برایتان جالب باشد که این خودرو در حوالی دهه ۱۹۸۰ میلادی طراحی شده بوده و پایش با تاخیری زیاد به کشورمان باز شده و در مسیر خط تولید قرار گرفته است.
چنددهه از تولید و حضور این خودروها در بازار میگذرد و باید قبول کرد که نمونههایی پیشرفتهتر با طراحی بسیار بهتر نسبت به آنها هم وجود دارد. در طراحی داخلی پژو ۴۰۵ و پژو پارس، ساختار کلی کابین مشابه است، اما پژو پارس به واسطه تغییرات جزئی ظاهری به روزتر به نظر می رسد. در مدل های قدیمی تر پژو ۴۰۵ (زیر ۱۳۹۳)، داشبورد تک رنگ چرمی ساده، و غربیلک فرمان دو شاخه به چشم می خورد که مربوط به طراحی چندین سال پیش است. در مقابل، پژو پارس با همان داشبورد از تریم داخلی با تزئینات طرح چوب و غربیلک فرمان چهار شاخه، رو دری های طرح پارچه و کنسول میانی شیب دار بهره می برد که این تغییرات باعث شده تا کابین پژو پارس ظاهری مدرن تر پیدا کند. اما در مجموع، تفاوت ها خیلی جزئی است و بیشتر به رنگ بندی و طرح تزئینات محدود می شود.
این خودرو طی این مدت در قالب مدلها و تیپهای گوناگون به دست مشتریان ایرانی رسید که ازجمله میتوان به پارس سال، اتوماتیک، ال ایکس TU5، دوگانهسوز و ELX موتور زانتیا اشاره کرد. در این مقاله، تیپ پایه Peugeot Pars یعنی مدل سال را مورد بررسی و مقایسه با ۴۰۵ SLX قرار خواهیم داد. نمای داخلی پژو ۴۰۵ پیش از ارائه نسخه فیس لیفت، یک طراحی کاملا اقتصادی و میانهرو متعلق به دهه ۱۹۸۰ میلادی اروپا و خودروسازی پژو را به همراه داشت. داشبرد نامتقارن با طراحی راننده محوری که کنسول میانی شیبدار آن به قاب اصلی داشبرد پیوسته بود. غربیلک فرمان نمونه دوشاخه مشترک با برخی پیکانهای تولیدی آن دوران بود و هیچ خبری از تریم رنگی یا تزئیناتی در داخل کابین به چشم نمیخورد. پژو پارس نیز رویهای بسیار مشابه در پیش داشت و تنها در برخی المانهای جزئی نظیر تریم داخلی رنگ روشن، استفاده از تزئینات طرح چوب، رودریهای طرحدار متمایز و غربیلک ۴ شاخه همراه شد تا اختلاف خود با مدل تولیدی ۴۰۵ را تا حد امکان افزایش دهد.
البته از نقطهنظر طراحی و زیبایی هم همگی ساده و برای بازار فعلی قدیمی هستند. اگر این خودروها را با خودروهای مدرن بازارهای بینالمللی مقایسه کنید، واقعا حرف چندانی برای گفتن ندارند. در هر حال، هنوز هم این خودروها در بازار ایرانی خرید و فروش میشوند و طرفدارانی دارند و در زمانی که برای نخستینبار به مشتریان ایرانی معرفی شدند، تنوع و تازگی زیادی با خود به همراه آورده بودند.
در ژوئیه ۱۹۸۷، پژو ده نسخه از مدل سدان ۴۰۵ را بهطور همزمان برای مدل سال ۱۹۸۸ رونمایی کرد. فروش در بازار اروپا در اکتبر ۱۹۸۷ و در بریتانیا در ژانویه ۱۹۸۸ آغاز شد.۹ این خودرو جانشین پژو ۳۰۵ قدیمی و همچنین مدلهای تالبوت، هاچبک آلپاین و سدان سولارا شد که عرضه آن یک سال پیش و با حذف برند تالبوت متوقف شد. مدل ۳۰۵ که از نظر ابعاد اندکی کوچکتر بود بلافاصله پس از عرضه ۴۰۵ از محدوده پژو خارج شد و تولید مدل بزرگتر ۵۰۵ نیز چند سال بعد به پایان رسید. خودرویی که از سوی پژو در دهه ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۷ روی خط تولید قرار داشت پیش از آن که با نمونه مدرنتر پژو ۴۰۷ جایگزین شود. این خودرو در ابتدای دهه ۱۳۷۰ روانه بازار کشور شد تا تنوع حضور برند پژو در بازار ایران را گسترش دهد و برای سالیان دراز در بازار ایران سلطنت کند. در اینکه طراحی ظاهری هر دو فرزند پژو ۴۰۵ چندان بهروز و مطابق با معیارهای نوین طراحی خودرو به نظر نمیرسد، شکی نیست؛ اما با این حال، مشتریان بازار انحصاری خودروی ایران مجبورند از میان این دو مدل یکی را برگزینند و درنتیجه، دل به زیبایی بیشتر یکی از آنها بسپارند.
پژو 405 SLX که فیس لیفتی از پژو 405 GLX است با موتور TU5 در سال 88 وارد بازار شد و نسخه ای از پژو پارس هم مانند پژو 405 در سال 88 با موتور TU5 در همان سال با نام پژو پارس LX روانه بازار شد که قصد داریم به مقایسه این دو بپردازیم . سمند که بهعنوان اولین خودروی ملی ایران شناخته میشود، بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است و در ابتدا قرار بود جانشین پیکان شود. پس از آن مدلهای بسیاری با همکاری شرکت طراحی ایتالیایی پنین فارینا مانند پژو ۵۰۴ عرضه کرد. در زمان بحران مالی، فروش شرکت بسیار کاهش یافت، اما شرکت توانست نجات پیدا کند. در سال ۱۹۳۳ این شرکت مدل پژو ۴۰۲ را روانه بازار کرد که نخستین مدلی بود که سقف آن قابلیت جمع شدن داشت.
پژو پارس یا پژو پرشیا فیسلیفتی از پژو ۴۰۵ است که در بخشهای سپر جلو و عقب، جلوپنجره، در کاپوت، چراغهای جلو و عقب و در صندوق عقب نسبت به ۴۰۵ تغییر بافته است. پژو آردی هم خودرویی شبیه به مدلهای پیش از فیسلیفت ۴۰۵ بود که با موتور پیکان و محور محرک عقب عرضه میشد. مدل ارتقا یافته آن نیز پژو روآ نام دارد که در سال ۸۵ و در ابتدا با نام آردیایکس عرضه میشد. قیمت پژو برای طرفداران خودروهای آن، فاکتور مهمی برای انتخاب مدلهای مختلف این شرکت است. قیمت محصولات پژو موجود در بازار ایران، مانند بسیاری از محصولات خودروسازی دیگر، همواره در افتوخیز است. در این بازار پرتلاطم، افرادی که تمایل به استفاده از خودروهای پژو را دارند، باید در لحظه از قیمت پژو باخبر باشند؛ چراکه ممکن است از زمان تصمیمگیری تا انجام معامله، این بازه قیمتی تغییر کند.
کلیه حقوق برای ایران جیب محفوظ بوده و استفاده از اخبار و قیمت ها با ذکر منبع و درج لینک مربوطه مجاز میباشد. تحویل خودرو به صورت فوری انجام شده و تمام فرآیند عقد قرارداد و تحویل در یک روز انجام میشود. با عقد قرارداد و ارائه پیش پرداخت، سند خودرو از ابتدا به نام خریدار خواهد بود. در نمای عقب نیز تغییراتی در طراح در صندوق، چراغها و سپر انجام شده که ظاهری حجیمتر و خوشایندتر به پژو پرشیا داده است. همانطور که مشاهده میکنید این سه خودرو از نظر فنی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.
خط شخصیت جانبی در پژو پارس بر روی چراغهای جلو همانند یک ابروی نازک متوقف میشد. چراغهای جلو طراحی شفاف کریستالی داشت و ضخامت چراغهای عقب به شکل قابل توجهی کم شده و در این خودرو با قوسهای نرم همراه شد. طول خودرو اندکی از ۴۰۵ بیشتر بود و به همین دلیل تناسب هندسی بسیار بیشتری در قیاس با پژو ۴۰۵ قدیمی داشت. برخلاف ۴۰۵، پرشیا به عنوان یک طراحی بسیار جذاب در بازار داخل ایران، دستخوش هیچ تغییر بخصوصی نشد و از زمان عرضه تا کنون، هنوز با یک طراحی واحد به بازار عرضه میشود و همچنان هم جذاب و خوشفروش است.
دیدگاهتان را بنویسید