لیست قیمت سال ۱۴۰۴ محصولات ایران خودرو دنا پلاس، پژو ۲۰۷ و سورن پلاس چند؟ + جدول
صندلی راننده دنا پلاس دارای قابلیت تنظیم برقی در هشت جهت است که برای خودرویی در این سطح امتیاز محسوب می شود. سانروف یکی دیگر از گزینه هایی است که مهندسان ایران خودرو برای دنا پلاس در نظر گرفته اند. اولین نکته مثبتی که در دنا پلاس به چشم می خورد طراحی بدنه این خودرو است.
چراکه گشتاور نسبتاً بالای پیشرانه و ساختار ساده سیستم تعلیق عقب باعث میشود گاهی قسمت عقبی خودرو در پیچهای تند تمایل به انحراف داشته باشد. همانطور که گفتیم، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی ندارد و تنها تفاوت آن برخورداری از چند آپشن بیشتر است که در بالا ذکر کردیم. در داخل کابین هم تنها تفاوتی که به چشم میخورد، ارائهٔ غربیلک فرمان D شکل است که البته اصلاً طراحی جالبی ندارد و با بیسلیقگی کامل طراحی شده است. دنا پلاس توربو یکی از نسخههای بهبودیافته و پیشرفته دنا پلاس است که به یک موتور ۱.۷ لیتری توربو شارژ مجهز شده است. این موتور قادر به تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور است که باعث میشود عملکرد دنا پلاس توربو بهمراتب بهتر از نسخههای غیر توربو باشد.
اما این خودرو با این موتور نه در بین خودروهای هم کلاس خود سرعت بالاتری دارد و نه مصرف آن بقیه کمتر است. کابین دنا پلاس از پلاستیک با کیفیت معمولی ساخته شده است و فضای نسبتاً بزرگی را برای یک خانواده پنج نفره فراهم می کند. باید اذعان داشت که ظرفیت کابین این خودرو نسبت به برخی از رقبا کمتر و فضای آن تنگ تر است، بنابراین فضای سر نسبت به دانای معمولی کاهش می یابد.
به طور کلی، این تغییرات باعث شده که دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال نسبت به نسخه قبلی خود جذابتر و کاربرپسندتر باشد. در این بررسی از گجت نیوز، به جزئیات فنی، امکانات، طراحی این خودرو خواهیم پرداخت تا نگاهی جامع به ویژگیهای آن داشته باشیم. دنا پلاس بهعنوان نسخه فیسلیفت و آپشنال دنا، نخستین بار در سال 1395 معرفی و به بازار عرضه شد. بالأخره در سال 1399 هم نوبت به عرضه دنا پلاس توربو اتوماتیک رسید تا خانواده این سدان ملی ایران خودرو کاملتر از همیشه شود. دنا پلاس اتوماتیک بهجز نشان 6AT روی گلگیر جلو سمت راننده، هیچ تفاوت ظاهری با نسخه توربو دندهای ندارد. درست است که دنا پلاس توربو اتوماتیک مشکلات کیفی و امنیتی دارد و از نظر پلتفرم هم یک خودرو کاملاً قدیمی محسوب میشود اما با توجه به قیمت و رقبای موجود در بازار محدود داخلی، حرفهایی برای گفتن خواهد داشت.
اما وقتی پشت فرمان دنا پلاس توربو اتوماتیک می نشینید، عملا نباید توقع تفاوت بسیار محسوس در ساختار فنی پیشرانه این خودرو باشید. در دنا پلاس توربو اتوماتیک هم بعد از دو یا سه بار فشار حداکثری به پیشرانه، امکان خنک کاری مطلوب هوا برای ورود به توربو شارژ وجود ندارد و به خاطر ورود هوای کارم به این سازه فنی، افت توان به نسبت محسوسی در حین حرکت احساس می شود. همچنین قیمت دنا پلاس ef7 اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۴ در بازار ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.
این طراحی داشبورد ما را به یاد برخی از خودروهای قدیمی مانند هیوندای سوناتا YF می اندازد. دنا پلاس یکی از محصولات ملی ایران خودرو است که در اصل فیس لیفت جزئی از دنا معمولی است و مثل سمند بر روی ساختار پژو 405 توسعه یافته است. دنا پلاس در پاییز سال 1395 توسط شرکت ایران خودرو معرفی شد و روی آن قرار گرفت. فضای کافی برای سه سرنشین در صندلیهای عقب وجود دارد و طراحی دریچههای هوا بهروز و جذاب است.
مگر اینکه سری به بازار دست دومها بزنیم که در آن صورت از آریزو 5 توربو گرفته تا ام جی 6 و بسیاری انتخابهای پرریسک دیگر (ریسک بدلیل دست دوم بودن و گرانی قطعات یدکی) در دسترس هستند. تغییرات ایجاد شده در بخش رام و تعلیق جلو تا حدی سواری و پایداری دنا پلاس توربو اتوماتیک را نسبت به نسخه های دنده ای بهتر کرده و همچنین تاثیر حضور رینگ های ۱۶ اینچی با لاستیک های با فاق نه چندان بلند، در کابین احساس نمی شود. با این حال که سیستم تعلیق دنا پلاس توربو اتوماتیک، کیفیت سواری به نسبت قابل قبولی را اعطا می کند، اما نبود سیستم کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی در خودرویی با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر احساس می شود. کابین دنا پلاس توربو اتوماتیک هم که با نیمنگاهی به کابین نسل ششم هیوندای سوناتا (سوناتا YF) طراحی شده است، نمایی جذاب و تاحدودی لوکس دارد. ایران خودرو اعلام کرده است که در آینده نزدیک نسخه های کم آپشن و فول آپشن این خودرو به بازار عرضه خواهند شد.
در بحث ترمزها باید گفت که در هنگام شتاب گیری و فشار حداکثری به پیشرانه، پمپ خلاء ترمز آنچنان خوب کار نمی کند و ترمز زیر پای راننده سفت می شود. من دنا پلاس توربو اتومات داشتم میخواستم نگهدارم، روکش و کفی و… گرفتم ولی اینقدر اذیت کرد فروختم. کابین دنا پلاس توربو جدید بهخوبی طراحی شده و به راحتی و آسایش سرنشینان توجه ویژهای دارد.
اگرچه از نظر توان خروجی، دنا با خودروهای ردهبالای خارجی قابل مقایسه نیست، اما در کلاس خود، عملکرد قابل قبولی از نظر قدرت و مصرف سوخت ارائه میدهد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که در مقایسه با بسیاری از خودروهای داخلی، بهینه تلقی میشود. دنا با گیربکس دستی پنج سرعته عرضه میشد که در نسخههای جدیدتر شاهد نسخه اتوماتیک و آپشنال نیز هستیم.
حالت تهاجمی چراغها و جلوپنجره به همراه طرحهای روی سپر، چهرهای مصمم و قاطع را از خودرو سمند به نمایش گذاشته است. شیشه ها که پراید 85 هم داره.تازه ایربک جانبی هم داره آقای برزکر اشتباه گفتن. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
از بین محصولات سایپا نیز میتوانید شاهین پلاس را انتخاب کنید که به موتور جدید ME16 (نسخهٔ سایپا از موتور TU5P) و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک مشابه دنا پلاس مجهز است ولی پلتفرم مدرنتر و ایمنتری دارد. همچنین با حدود ۳۰۰ میلیون تومان افزایش بودجه هم میتوانید به آریزو ۵ اسپرت فکر کنید که از کیفیت ساخت بالاتر، امکانات مناسب و پیشرانهٔ توربوشارژ قدرتمند بهره میبرد. این پیشرانه ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند.
البته با همه این اوصاف، بهتر است تا حد امکان مواردی مثل استفاده از بنزین سوپر، انجام بهموقع سرویسهای دورهای و عدم خاموشکردن بلافاصله پیشرانه بعد از رانندگیهای پرفشار از سوی مالک رعایت شود. در شرایط فعلی بازار خودروی کشور، دنا پلاس توربو اتوماتیک رقبای سدان مختلفی در بازار صفر کیلومترها دارد. با بودجه ای نزدیک به قیمت دنا پلاس 6AT در بازار آزاد می توان به سراغ تارا اتوماتیک و جک J4 رفت. اما اگر کمی بیشتر هزینه کنیم خودروهایی مانند ام وی ام آریزو ۵ توربو هم برای خرید در بازار آزاد وجود دارند. در بازار خودروهای کارکرده هم می توان به سراغ خودروهای سدان دیگری رفت و سدان های غیر چینی با کارکرد فراتر از ۱۵۰ هزار کیلومتر را خریداری کرد.
اولین مدل جدید این خودرو، دنا پلاس توربو بود که در سال ۱۳۹۷ با گیربکس دستی به دست خریداران رسید و به دنبال آن، دنا پلاس توربو اتوماتیک هم از نیمهٔ اول سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد. یکی از جدیدترین تیپهای دنا پلاس اما مدل توربو اتوماتیک آپشنال است که در سال ۱۴۰۲ معرفی شد. در ادامه به بررسی ویژگیها و مشخصات دنا پلاس توربو اتوماتیک خواهیم پرداخت.
دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال از لحاظ فنی و قوای محرکه هیچ تفاوتی با دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی ندارد و از همان پیشرانه ۱.۷ لیتری چهار سیلندر EF7 توربو استفاده میکند که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE صورت میگیرد که در محصولات مختلف ایرانخودرو استفاده میشود. دنا پلاس توربو به لطف برخورداری از قدرت و گشتاور بیشتر، از کشش و شتاب نسبتاً مناسبی برخوردار است و ظرف ۱۰.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. این سدان توربوشارژ ایرانی در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۷.۹ لیتر بنزین مصرف میکند و باک سوخت آن ۶۰ لیتر ظرفیت دارد.
دنا پلاس توربو اتوماتیک به پیشرانه ۱۶۴۵ سی سی توربوشارژر مجهز است و ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه یورو ۵ توان خود را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی خودرو می رساند. در دنا پلاس توربو اتوماتیک ساختار رام، خروجی دود، برخی اجزای فنی دیگر تغییر کرده است. ایران خودرو می گوید که نسخه توربو اتوماتیک این خودرو، تفاوت ۶۳ قطعه ای را نسبت به نسخه دنده ای و تنفس طبیعی دارد. دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال از لحاظ فنی و قوای محرکه هیچ تفاوتی با دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی ندارد و از همان پیشرانه ۱.۷ لیتری چهار سیلندر EF7 توربو استفاده میکند. این موتور توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد که به عملکرد مناسب آن کمک میکند.
درنهایت اگر تجربه مالکیت دنا پلاس توربوی اتومات یا سایر نسخههای آن را دارید، خوشحال میشویم که آن را با ما و سایر مخاطبان در میان بگذارید. سادگی کابین، یک نمایشگر نسبتاً کوچک در داشبورد مرکزی، نمایشگرهای آنالوگ موسوم به پیکانی برای پشت آمپر، حجم زیاد پلاستیک و ترکیب رنگ نامتناسب باعث شدهاند تا خیلی زود از کابین و فضای داخلی این خودرو دلسرد و دلزده شوید. تغییرات در فرم ستون عقب و صندلیها و نصب سانروف نیز باعث شدهاند تا فضای کابین فشردهتر و تنگتر شود. ایرانخودرو برای طراحی داخل کابین و داشبورد دنا پلاس، از خودروهای مختلفی الهام گرفته است.
این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. این خودرو در بهمن 1401 در بازار آزاد با قیمت 755 میلیون تومان درحال خرید و فروش است.
دنا پلاس توربو از همان پیشرانه EF7 استفاده میکند که در سالهای برای اولینبار به توربو مجهز شد. این پیشرانه 4 سیلندر خطی توسط ایرانخودرو و با همکاری شرکت F.E.V که یک شرکت آلمانی است طراحی و تولید شد. پیشرانه EF7 از همان ابتدا به قصد جایگزینی سوخت گاز به جای سوخت بنزین طراحی و باعث شد حتی در سردترین شرایط، بهراحتی با سوخت گاز روشن شود. دنا پلاس توربو دنده اتوماتیک یکی از خودروهای پرفروش در رده کلاس سدان است که میتواند بهعنوان یکی از خودروهای دندهاتوماتیک از بین چند گزینه محدود دیگر، انتخاب شود. این خودرو همانند همه خودروهای دیگر مزایا و معایبی دارد اما به دلیل مزایای بالاترش طی سالهای اخیر توانسته خود را در ناوگان نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی کشور جای دهد.
الان که 42 هزار تا باهاش رفتم، تجربهام اینه که چون موتور EF7 معمولی داره، شتابش کمه و اتاق سنگینی داره. خوشبختانه گارانتی سه ساله داره و تا الان هیچ هزینهای نکردم، همه پای خودشون بوده. اما آیا این تغییرات برای رقابت با خودروهای روز حاضر در کلاس جهانی حتی از نوع اقتصادی و چینی کافی بوده؟! پاسخ قطعاً منفی است؛ برای همین حتی نسخه توربو اتوماتیک دنا پلاس که بهترین و کاملترین نمونه از این محصول به حساب میآید هم قادر نیست با یک خودرو معمولی چینی نظیر چری آریزو 5 رقابت نماید.
در این مطلب سعی داریم به معرفی کامل این خودرو پرداخته و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم. با وجود طراحی کلی یکسان در بین مدل ها، طراحی داخلی دنا پلاس توربو تفاوت هایی با مدل پایه دارد که شامل فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی فرش شده با طرح توربو و نوار قرمز و خنک کننده جدید است. یک پله بالاتر، نسخه توربو است که با همان موتور اما مجهز به سیستم توربوشارژر مشابه سورن توربو و گیربکس پنج سرعته دستی است. طراحی چهره این خودرو نسبت به دنا معمولی در نمای عقب و جلو دچار تغییرات اساسی نشده است، اما تغییرات بیشتری در نمای جانبی آن دیده می شود که ظاهر هیجان انگیزتری را از این سدان شهری ایرانی به وجود آورده است. ظاهر اسپرتتر و جسورانهتر نسبت به سایر محصولات ایران خودرو.کابین چشمنوازتر با الهام از طراحی خودروهای قدیمیتر هیوندای.ظرفیت ۵۰۰ لیتری صندوق عقب مناسب برای مسافرتهای خانوادگی. دنا پلاس نمونه فیس لیفت شده و ارتقا یافته دنا به حساب می آید و دنا نمونه به روز شده سمند و سورن است.
ترمزهای چهارچرخ دیسکی ماشین هم در حالت عادی عملکرد قابل قبولی دارند اما بهنگام شتابگیری مقداری ضعیف عمل میکنند و در این شرایط باید با احتیاط بیشتر عمل نمود. متاسفانه این محصول هنوز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی تجهیز نشده و از این رو داخل پیچهای تند مقداری ضعیف عمل میکند، هرچند در صورت رعایت سرعت مجاز، کنترل خودرو به این راحتیها از دست خارج نخواهد شد. این مورد جدا از برداشتن بار از روی موتور، به سهولت رانندگی در شهر نیز منجر شده اما متاسفانه در سرعتهای بالاتر میزان سفت شدن فرمان کافی نیست و این مورد سطح تسلط راننده را مقداری کاهش خواهد داد. یکی دیگر از تیپهای جدید دنا پلاس که اخیراً معرفی شده ولی هنوز به بازار نیامده، دنا جوانان نام دارد. این مدل جدید از همان آپشنهای اضافی و غربیلک فرمان D شکل دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال بهره میبرد ولی در بخش فنی هم به پیشرانهٔ EF7 توربوی ارتقاءیافته مجهز شده که خروجی بالاتری برابر با ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
شما میتوانید با استفاده از طرح خرید اقساطی دنا پلاس شرکت همراه مکانیک؛ بدون ضامن و با اقساط بلند مدت مالک خودرو شوید. ۲۰۷ هاچبک برای به حرکت در آوردن خود از موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU۵ به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۲ نیوتن.متر استفاده میکند. چرخهای جلوی این خودرو به وسیله یک گیربکس دستی ۵ سرعته با موتور ارتباط دارند و از این طریق به چرخش در میآیند.
اگرچه طراحی کلی شبیه به سورن است، اما خطوط، حجم ها و بدنه کشیده باعث شده تا این محصول ایران خودرو اسپرت تر از سایر خودروهای داخلی به نظر برسد. دنا پلاس با داشتن چراغهای هدلایت چهره متمایزی نسبت به محصولات قبلی ایرانخودرو پیدا کرده است. زه کنار بدنه در این مدل ماشین حذف شده و جایگزین آن از خطوط طراحی برای زیبایی درها استفاده شده است. با این وجود می توان در حالت ایده آل شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه کمتر از ۱۱ ثانیه را در این خودرو تجربه کرد. اما در شرایطی مانند وضعیت جوی و ارتفاعی تهران، شتاب این خودرو با دستگاه شتاب سنج در محدوده ۱۱ تا ۱۱.۵ ثانیه است. در نظر داشته باشد که حالت اسپرت جعبه دنده تفاوتی در فعالیت پیشرانه ایجاد نمی کند و تنها باعث می شود تا حساسیت پدال گاز تا ۵۱ درصد افزایش پیدا کند.
شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت این اسب تیزپای ایران خودرو هم بهترتیب برابر با 10.5 ثانیه و 205 کیلومتر در ساعت است. طبق صفحه قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال در کارخانه و بازار، جدیدترین قیمتی که ایرانخودرو برای دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال اعلام کرده ۹۴۳ میلیون تومان است تا این سدان ایرانی کاملاً به مرز یک میلیارد تومان نزدیک شود. در بازار نیز این خودرو با قیمتی در حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان خریدوفروش میشود. دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال با ترکیب مناسبی از قدرت، امکانات و قیمت، به گزینهای جذاب برای جایگزینی خودروهایی همانند سمند و پژوپارس تبدیل شده است.
شتابگیری این نسخه در مقایسه با نسخههای معمولی بسیار بهبود یافته و سرعتگیری آن در مدت زمان کوتاهتری انجام میشود، که برای کاربران علاقهمند به شتاب و قدرت موتور، یک مزیت بزرگ محسوب میشود. دنا پلاس توربو اتوماتیک جزو معدود خودروهای صفرکیلومتر داخلی با گیربکس اتوماتیک محسوب میشود و در روزهایی که خودروهای اتوماتیک محبوب شدهاند، میتواند انتخاب بسیاری از افراد باشد. به همین خاطر در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به سراغ بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک رفتهایم تا بیشتر با مشخصات، مزایا و معایب این سدان نسبتاً گرانقیمت ملی آشنا شویم. اگر شما هم قصد خرید یک خودرو خانوادگی صفرکیلومتر را دارید که از گیربکس اتوماتیک بهرهمند باشد و در فکر خرید دنا پلاس نسخه توربو اتومات هستید، در ادامه با ما همراه باشید. دنا، یکی از خودروهای سدان خانوادهدار و شهری است که از یک موتور ۱.۶ لیتری با چهار سیلندر خطی بهره میبرد. این موتور توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد.
اگر قید خرید خودروی نو را بزنید میتوانید با این مبلغ گزینههای کارکرده اما بسیار ارزندهتری چون ام جی ۶، بسترن B50F و چری آریزو ۵ توربو را انتخاب نمایید. نسخه پایه همان موتور EF7 معمولی مشابه سمند و سورن را در خود جای داده است. در یک پله بالاتر نسخه توربو ایستاده است که با همان موتور اما مجهز به سیستم توربو شارژر مشابه با سورن توربو و گیربکس پنج دنده دستی ارائه میشود. برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با دنا پلاس نیاز به ۱۳ ثانیه زمان است و خودرو چندان چابک و چالاکی نیست.
سنسور و دوربین عقب یکی دیگر از گزینه هایی است که سطح ایمنی این خودرو را افزایش می دهد. همچنین در هنگام تصادفات، سیستم سوخت خودرو به طور خودکار برای جلوگیری از آتش سوزی قطع می شود. دنا به نوعی نسخه فیسلیفت شده سمند محسوب میشود که در نسخه پلاس به نقطه اوج تفاوت و ارتقاء ظاهری رسیده.
اما با آغاز مجدد تحریم ها، به دلایل مشکلات تولیدی امکاناتی مانند سانروف و کیسه هوای جانبی از اکثر نسخه های دنا پلاس حذف شد. بررسی مزایا و معایب دنا و دنا پلاس بر اساس نظرات کاربران در وبسایتها و کامنتهای مختلف میتواند تصویری واقعیتر از تجربیات خریداران و استفادهکنندگان این خودروها ارائه دهد. در ادامه مزایا و معایب دنا، دنا پلاس، و دنا پلاس توربو را از دید کاربران بررسی میکنیم. دنا پلاس در سه تیپ و با دو پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی و توربو و گیربکسهای ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتومات عرضه میشود.
مثلاً خودرو خوشساخت، ایمن و زیباروی چری یعنی آریزو 5، تنها در نسخه تنفسطبیعی لوآپشن، آن هم با گیربکس دندهای در این حدود قیمت عرضه میشود و مدلهای کاملترش بسیار گرانتر هستند. برلیانس H330 هم علیرغم ظاهر هماهنگتر و استهلاک مقداری پایینتر، با مشکل کمبود امکانات و شتاب نه چندان مناسب روبرو است. در واقع اگر فاکتورهای گیربکس اتوماتیک و شتاب کافی برایتان خیلی مهم باشد دناپلاس اتومات تنها خودرو صفرکیلومتری است که در این سطح میتوانید خریداری کنید.
صدای باد تو سرعت بالای ۸۰ خیلی زیاده، ولی میتونید با یه لاستیک در این مشکلو حل کنید. نمای عقب دنا پلاس با وجود چراغهای یکتکه نسبتا بزرگ، شمایلی ساده دارد اما با طرح جلو خودرو چندان هماهنگ نیست. باتری دنا پلاس در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است. در مطلب پیش رو قصد داریم به بررسی انواع مدل های دنا پلاس بپردازیم و شما مخاطبان گرامی را از ظاهر، مشخصات فنی، ارزش خرید، تجربه رانندگی و … آگاه کنیم. البته باید در نظر داشت که دنا پلاس، در حال حاضر بهعنوان بهترین خودرو داخلی شناخته میشود.
همان فضای دید و حس تسلط کافی، همان هندلینگ نه چندان جالب و همان شتاب اولیه معمولی دنا پلاس تنفسطبیعی. البته افزایش نسبت قطر رینگ به فاق لاستیک، هندلینگ این خودرو را افزایش داده است. دنا پلاس دارای موتور مجهز به توربو شارژ بوده و از مزایای این سیستم افزایش کارایی قوای محرکه است. بخشی از فضای کابین Dena را داشبورد زیبا و البته پهن این خودرو به خود اختصاص داده است به طوری که اگر کمی درشتجثه باشید مدام پای شما به داشبورد برخورد خواهد کرد. فضای سرنشین جلو نیز از نظر عرضی تنگ است و میتواند موجبات ناراحتی در سفر را فراهم کند.
فرمان پذیری هر دو خودرو مناسب است اما احتمالا از این حیث پژو ۲۰۷ رضایت بالاتری در شما ایجاد خواهد کرد. در مورد قدرت ترمزها نیز باید گفت که پژو ۲۰۷ و دنا پلاس بهویژه در نسخههای مجهز به ترمز دیسکی عقب، از ترمزهای نسبتا مناسبی سود میبرند که میتواند اعتمادبهنفس بیشتری به راننده در سرعتهای بالا انتقال دهد. دنا پلاس با تجهیزاتی همچون دوربین عقب، سیستم ناوبری، سنسور پارک و دکمههای کنترل روی فرمان، یک پله بالاتر از دنا قرار دارد. این خودرو از نظر ایمنی نیز با اضافه شدن کیسههای هوای جانبی و سیستمهای حفاظتی پیشرفتهتر مانند ESP (کنترل پایداری الکترونیکی) که در مدلهای آپشنال و جدید این خودرو است مجهزتر شده است.
نماینده رنو با اختلاف معناداری کم استهلاکتر و بادوامتر است اما از نظر امکانات و طراحی کابین در فقر مطلق به سر میبرد. فرزند ام وی ام نیز از نظر شتاب و تواناییهای حرکتی خیلی ضعیفتر از دناست اما در عوض جذابیتهای ظاهری به مراتب بیشتر و آپشنهای مناسب و کلاس بالاتری به شما هدیه خواهد کرد. بهعنوان آخرین مورد در لیست مزایا دنا پلاس توربو اتوماتیک بایستی به استهلاک منطقی این خودرو اشاره کنیم. دنا پلاس توربو بهلطف بهبود سیستم خنککاری هوای توربوشارژر، مشکلات فنی سورن توربو را ندارد و استهلاک قابلقبولی را نشان میدهد. در ضمن دنا پلاس اتوماتیک نسبت به بسیاری از خودروهای چینی توربو، با شرایط آب و هوا و بنزین ایران سازگارتر است.
این تغییرات اندک باعث ایجاد تمایز تصویری با سورن، سمند و دنای معمولی شده است. تغییرات جزئی دیگری چون تغییر گرافیک چراغهای جلو و عقب، تغییر بخش مرکزی سپر جلو و افزودن آپشن هایی چون سانروف باعث اقبال بیشتر مخاطبان به نسخه پلاس شد. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۱۳.۵ ثانیه اعلام شده و میانگین مصرف سوخت آن هم برابر ۷.۷۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده میشود. دنا پلاس حدود ۱۲۵۸ کیلوگرم وزن داشته و میتواند تا ۱۸۹ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی خودروی دنا پلاس و مزایا و معایب آن می پردازیم. اما در کنار این ایرادها و نقدهای همیشگی، شاهد هستیم که دنا پلاس در جایگاه یک سدان متوسط خانوادگی ابعاد مناسب و کافی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد.
انتقال نیروی این موتور نیز توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE انجام میشود که در محصولات مختلف ایرانخودرو به کار میرود. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۰.۵ ثانیه است و حداکثر سرعت آن به ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف سوخت این سدان در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۷.۹ لیتر است و باک سوخت آن ظرفیت ۶۰ لیتر دارد. یکی دیگر از تغییرات کلیدی در دنا پلاس توربو، اضافه شدن گیربکس اتوماتیک است. این گیربکس ۶ سرعته به کاربران این امکان را میدهد که بدون نگرانی از تعویض دندهها، رانندگی راحتتر و روانتری داشته باشند. به ویژه در مسیرهای شهری و پرترافیک، گیربکس اتوماتیک باعث افزایش راحتی راننده و کاهش خستگی میشود.
حداکثر گشتاور این پیشرانه از ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه تولید می شود و سیستم توربوشارژر در این محدوده بیشترین بازدهی را دارند. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT دنا پلاس توربو توسط کمپانی DAE تولید می شود. مهمترین مزیت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال برخورداری از امکانات بیشتر است که البته اکثر آنها جزء تجهیزات ضروری خودروهای امروزی محسوب میشوند ولی همین ویژگیهای جدید باعث شده این خودرو از لحاظ امکانات به رقبای چینی همقیمت نزدیکتر شود. خروجی مناسب پیشرانهٔ توربو هم یکی دیگر از نقاط قوت این ماشین است هرچند که در عمل این اعداد بهاندازهٔ روی کاغذ احساس نمیشوند و به نظر میرسد قدرتی که نهایتاً به چرخها میرسد بسیار کمتر از ۱۵۰ اسب بخار است. علاوه بر این، ایرادات فنی موتور توربوشارژ EF7 هم یکی دیگر از مشکلات این خودرو هستند که میتواند هزینهٔ تعمیرات سنگینی را روی دست خریداران بگذارد. حدود دو سال پسازاینکه ایرانخودرو در سال ۱۳۹۳ دنا را به بازار فرستاد، نسخهٔ فیسلیفت آن را با نام دنا پلاس در زمستان ۱۳۹۵ رونمایی کرد.
مطمئنا در صورتی که از مواد باکیفیتتری برای ساخت ادوات کابین این خودرو استفاده میکردند، طراحی زیبای داشبورد و کنسول میانی این خودرو بیشتر به چشم میآمد. اما معایبی چون قدیمی بودن پلتفرم و پیشرانه، برخی مشکلات مونتاژی و کیفیتی بخصوص در سیستم برق خودرو را داراست. با عرض سلام منم مشکل شماروداشت رفتم نمایندگی گفت چراغ ترمز روشن نمیشه با 190هزار درست شد .منم راضیم ازش خدایی ماشین خوبیه فقط مصرفش صدی 10هستش گاهی تا صدی 11چون من همیشه سرعت 120به بالا رانندگی میکنم. سلام وارادت بنده هم دقیقا ال 90 دارم و 12 ساله که دارمش هرگز و هرگز به فکر فروشش نیستم تا حالا 4 تا ماشین گرفتم و بعد از مدتی فروختم اما ال 90 رو هرگز .چون در این بازه قیمتی بهتر از اون پیدا نخواهید کرد به اعتقاد من موفق باشید. این تست در شرایط عادی بررسی شده و ارتباطی به تست های نفوذ صدا به کابین در شرایط آزمایشگاهی ندارد.
دیدگاهتان را بنویسید