مقایسه دنا و دنا پلاس؛ مقایسه و بررسی انواع تیپ های دنا خودرو
بیش از سه دهه از معرفی پژو 405 به بازار جهانی میگذرد اما در طول این سالها ایران خودرو هرگز دست از سر این پلتفرم بر نداشته تا جایی که حتی ماشین های جدید خود مانند دنا پلاس را نیز روی همین پلتفرم توسعه داده است. و با وجود توقف تولید محصول اصلی یعنی پژو 405 ، همواره سعی نمود تا در مسیر ارتقاء و توسعه این پلتفرم در قالب انواع و اقسام خودروها گام بردارد که در این بین با تجربههای موفق و ناموفقی روبرو شده است. در میان تمامی این ماجراجوییها، میتوان از ماشین دنا به عنوان یکی از تجربههای موفق ایران خودرو در زمینه به روزرسانی این پلتفرم پیر یاد کرد.
دنا پلاس در سه نسخه مختلف و با دو پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی و توربو به بازار عرضه شده است. نسخه ساده دنا پلاس از پیشرانه ۱.۷ لیتری تنفس طبیعی بهره میبرد که توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکند و در نتیجه شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن برابر با ۱۲.۰۳ ثانیه است. دنا پلاس یک سدان خانوادگی است که انتقال نیرو در آن به صورت تک دیفرانسیل انجام می شود.
صندلیهای ردیف جلو از تنظیمات ۸ جهته برقی بهره میبرند که در این رنج قیمتی آپشن کمنظیری محسوب میشود، اما متأسفانه این صندلیها عرض کمی داشته که باعث میشود کمتر کسی بر روی آنها احساس راحتی و آرامش داشته باشد. داشبورد خودرو همچون گذشته از پلاستیک خشک تیرهرنگ ساختهشده و همان طرح بهاصطلاح سوناتایی خود را حفظ نموده است؛ البته استفاده از قطعات پلاستیکی طرح چوب در بخش مرکزی داشبورد تنوع مناسبی را در نمای داخلی این خودرو به وجود آورده است. بهمنظور راحتی هرچه بیشتر راننده، کلیدهای کنترل سیستم صوتی، بلوتوث و کروز کنترل بر روی فرمان قرار دادهشده است. مکان قرارگیری ستون A بسیار نامناسب بوده که زمان رانندگی در جادههای پرپیچوخم میتواند بسیار آزاردهنده باشد. فضای پا و سر درنظرگرفتهشده برای سرنشینان جلویی در وضعیت مطلوبی قرار دارند اما با توجه به افزایش حجم داشبورد دنا پلاس در مقایسه با خودروی مادر (سمند) فضای داخلی کمی فشردهتر بوده و از همین رو فضای پا برای سرنشینان عقب نیز کمی محدودتر به نظر میرسد.
چرا که ماشین دناپلاس حداقل در بازار محدود ایران توانسته همچنان طرفدران خاص خود را حفظ کرده و در برابر رقبای خوش آب و رنگتر چینی، تا حد زیادی مقاومت کند. البته که علت اصلی فروش مناسب دنا پلاس نسبت به چینیها به موارد غیر فنی مانند دسترسی ساده به قطعات و گستردگی شبکه خدماتی و بازار دست دوم عالی نیز نامربوط نیست. اما در هر صورت نمیتوان منکر این واقعیت شد که دنا پلاس در قیاس با پروژههایی نظیر RD ، ROA، آریسان و پژو GLi در مجموع محصول قابل احترامتری از کار درآمده، خودرو دنا پلاس با طراحی نسبتاً خوب و امکانات کافی، حرفهایی برای گفتن دارد. شرکت ایرانخودرو بزرگترین و قدیمیترین شرکت خودروسازی داخلی محسوب میشود که تاکنون توانسته بهجای طراحی و تولید خودروهای جدید و مدرن، با فیسلیفت و یا مونتاژ محصولات قدیمی سایر خودروسازان جهان به حیات خود ادامه دهد.
در مطلب پیش رو قصد داریم به بررسی انواع مدل های دنا پلاس بپردازیم و شما مخاطبان گرامی را از ظاهر، مشخصات فنی، ارزش خرید، تجربه رانندگی و … آگاه کنیم. 150هزار کیلومتر با هاش رفتم.تا حالا هیچ مشکلی نداشته و فوق العاده خوش رکاب است.می خواستم با وام و قرض و قوله دنا پلاس بخرم. در بخش عقب نیز با وجود فضای سر کافی، اما از نظر فضای پا، وضعیت چندان خوب نیست. در کل، این دو خودرو نمره خوبی را در فضای کابین دریافت نمیکنند و تنها میتوان آنها را از خانواده پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ برتر دانست. در قسمت کابین، طراحی داشبورد شباهت زیادی به هیوندای سوناتا YF دارد، ولی با داشتن نشانگرهای پشتآمپر با بکلایت آبیرنگ و خروجیهای عمودی تهویه هوا در کنسول مرکزی چشمنواز به نظر میرسد. در مجموع شاید کیفیت دنا پلاس در کابین و بدنه چندان چشمگیر نباشد، ولی امتیاز قابلقبولی در طراحی بدنه و داشبورد میگیرد.
طراحی داخلی دنا پلاس در مقایسه با سایر محصولات ایران خودرو بسیار چشم نوازتر و لوکس تر است، اگرچه طراحی داخلی این خودرو در رقابت با محصولات امروزی حرفی برای گفتن ندارد، اما می تواند امتیاز خوبی را در بین محصولات مشابه داخلی و حتی چینی کسب کند. این طراحی داشبورد ما را به یاد برخی از خودروهای قدیمی مانند هیوندای سوناتا YF می اندازد. از سوی دیگر، یکی از مشکلاتی که زیاد از سوی خریداران دنا پلاس گزارش شده، مشکلات برقی و الکترونیکی است که ایرادات متعدد و آزاردهنده را به دنبال دارد. علاوه بر این، به دلیل طراحی مجدد داشبورد و صندلیها، با اینکه پلتفرم و فاصلهٔ محوری دنا با سمند یکسان است ولی فضای کابین دنا کمتر شده و میتواند برای افراد بلندقد تنگ باشد. نرمی بیشازحد فرمان برقی در سرعتهای بالا، موقعیت نامناسب دکمههای تنظیم برقی صندلی، کیفیت ساخت پایین و پلتفرم قدیمی که پیشینهٔ آن به پژو ۴۰۵ بازمیگردد هم از دیگر نقاط ضعف این ماشین هستند. ایران خودرو 2 سال بعد و در سال 1395 با اضافه شدن یک سری امکانات و باز طراحی دوباره خودرو دنا پلاس را روانه بازار کرد.
پس از کمی رانندگی با دنا پلاس ۶ سرعته دستی در مسیر مجبور به دنده عقب گرفتن شدم. یک گیربکس اتوماتیک ۶ دنده بهطور پیش فرض بعد از سرعت ۷۰-۸۰ کیلومتر بر ساعت در دنده ۶ قرار میگیرد؛ اما رانندگی با گیربکس دستی ۶ سرعته کمی متفاوت است؛ بهطوریکه معمولاً باید سرعت خودرو به بیش از ۱۰۰-۱۱۰ برسد تا راننده نیاز به دنده ششم را احساس کند. اما با توجه به سابقهای که موتور ef7 توربو با گیربکس ۵ سرعته داشته به نظر میرسد حداکثر سرعت این خودرو در شرایط مناسب به بیش از ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت برسد. با ورود به داخل کابین ماشین دنا پلاس با همان طراحی داشبورد و تم کلی اتاق ماشین دنا معمولی روبهرو میشوید. فضای کلی کابین خودرو دانا پلاس هرچند جدید نیست، اما به راحتی نمره قبولی را دریافت میکند.
گنجایش ۵۰۰ لیتری صندوق نیز ظرفیت مناسبی را برای اسباب و وسایل مورد نیاز مسافرتهای خانوادگی دارد که نگرانی مشتریان ایرانی را از این بابت کاهش میدهد. ولی اگه عشق ماشینهای اسپرت هستید، بین 207 و دنا توربو، قطعاً دنا توربو انتخاب بهتریه. این خشکی سواری اگر به هندلینگ بهتر ختم میشد، میتوانستیم آن را هضم کنیم؛ اما افسوس که Dean از نظر پایداری نیز تنها اندکی از سمند برتر به نظر میرسد. تنها نکته مثبت سواری این دو خودرو را باید ترمزهای چهارچرخ دیسکی این خودرو دانست که از ترمزهای دیگر اعضای خانواده سمند بهتر هستند. شبکههای اجتماعی دیجیاتو سریعترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است.
باتری دنا پلاس در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است. ویدئوی زیر از سایت سبقت آزاد توضیحات کاملی درباره خودروی دنا پلاس داده است. البته گفتنی است که بررسی های گاراژ تنها به خودروها نو و صفر کیلومتر خلاصه نمی شود و سعی ما بر این است که شماری از خودروهای دست دوم را نیز در این مجموعه بگنجانیم و به هزینه های نگهداری و عیب های رایج آن ها بپردازیم. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. در مجموع تسمه تایم خودروهایی که از موتور EF7 بهره میبرند باید سر 60 هزار کیلومتر تعویض شود.
وزن ۱۲۵۸ کیلوگرمی این خودرو و همچنین توان نهچندان بالای پیشرانه، باعث میشود در مواقعی که ظرفیت سرنشینان خودرو تکمیل باشد، فکر سبقتهای ناگهانی و رانندگی پرشتاب را از سر بیرون کنید. متأسفانه یکی از مشکلات عمدهای که خانواده دنا با آن مواجه است مشکلات برقی است که ازجمله آنها میتوان به ازکارافتادن لمس مانیتور خودرو، خاموش شدن ناگهانی چراغها (مخصوصا دیلایت) در حین رانندگی، روشن شدن بیدلیل چراغ چک، خرابی سنسور دربها و… اشاره کرد؛ البته ناگفته نماند شاید بسیاری از خودروهای دنا مثل نمونهای که ما در حال تست آن هستیم، حتی پس از ۱۰۰۰۰ کیلومتر رانندگی هیچ اشکالی در آن دیده نشود. در مورد تجهیزات و امکانات دنا پلاس که نسخه لیفت شده دنیا به حساب می آید باید خاطر نشان کنیم که ماشین دنا از همان ابتدا با آپشنهای قابل قبولی به بازار عرضه شد که حداقل در زمان خود و در میان خودروهای اقتصادی کافی به نظر میرسید. اما آپشن های دنا پلاس ، جدا از تغییرات ظاهری، شامل چندین آپشن جذاب نظیر ایربگهای جانبی، سانروف برقی و چراغ ولکام و..
ای کاش بهجای وجود آپشنهای نهچندان ضروری مانند صندلی برقی شاگرد، چراغهای بدرقه، ۶ اسپیکر و… سیستم کنترل پایداری ESP بر روی این خودرو قرار میگرفت. در این میان همرنگ کردن فضای بین گریلهای جلو به رنگ مشکی، باعث شباهت هر چه بیشتر دنا پلاس به خودروی اسپرت میتسوبیشی لنسر شده است. ولی وجود دستگیرهها و مغزی شیشههای کرومی در نمای جانبی و دستگیره صندوق عقب کرومی، نشان از تلاش ایرانخودرو برای هر چه لوکستر معرفی کردن دنا پلاس دارد.
پیشرانه EF7، به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) مجهز شده که باعث میشود دنا پلاس در مقایسه با برخی محصولات مشابه، از مصرف سوخت و آلایندگی کمتری برخوردار باشد. طبق اعلام رسمی سایت ایرانخودرو، مصرف ترکیبی دنا پلاس در هر ۱۰۰ کیلومتر معادل ۷.۹ لیتر است که این عدد در شهر تهران و با توجه به سبک رانندگی و کیفیت بنزین میتواند تا ۹ لیتر در هر صد کیلومتر نیز افزایش یابد. در سال ۱۴۰۲ ایرانخودرو اعلام کرد قصد دارد نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ دنا پلاس توربو اتوماتیک را با نام جوانان عرضه کند. مهمترین ویژگی دنا جوانان، تجهیز به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور EF7 توربو است که با نام EF7P TC شناخته میشود. این موتور در میللنگ، یاتاقانها، شاتونها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنککننده و… تغییراتی را تجربه کرده و به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها دوگانه هم مجهز شده است.
جهت مطالعه بیشتر مقاله مشخصات دنا پلاس دنده ای در زیر همین متن بر روی بیشتر بخوانید کلیک نمایید و همچنین جهت بررسی آگهی های خرید و فروش خودرو به صفحه آگهی خودرو ها مراجعه نمایید. اما این نقطه ضعف به یکی از مزایای دنا پلاس با طرح جدید دربها و گلگیرها تبدیل شد. در واقع خط کمر برجسته و گودرفتگی در قسمت پایین دربها، شکل جذاب و هماهنگی به نمای جانبی دنا پلاس بخشیده است. در جدول زیر فهرست آپشن های دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال نوشته شده است. دنا پلاس از زمان اولین عرضه در سال ۱۴۹۶ تا کنون تغییرات و بهروزرسانیهایی از نظر آپشنها و امکانات داشته است و اگر قصد خرید دنا پلاس را دارید، پیش از پرداخت پول خودرو را از نظر تجهیزات بررسی کنید. کابین دنا پلاس از پلاستیک با کیفیت معمولی ساخته شده و فضایی نسبتا جادار برای یک خانواده پنج نفره فراهم آورده است؛ البته گنجایش کابین این خودرو در قیاس با برخی رقبا کمتر بوده و فضای آن تنگتر شده، به طوری که فضای سر نسبت به دنا معمولی کاهش یافته است.
البته این کار برای شما مقدرای گرانتر تمام میشود، اما در عوض در کنار لذت داشتن یک خودرو استاندارد، از رینگهای بزرگتر و آپشنهای کاملتر نیز بهرهمند خواهید شد. خیر، از سال 1397 آپشن سانروف به هراه برخی دیگر از آپشنها نظیر ایربگهای جانبی از روی لیست امکانات استاندارد دنا پلاس حذف شدند و اکنون فقط به صورت سفارشی و یا با خرید نسخههای توربو و اتوماتیک آپشنال دنا قابل دستیابی هستند. برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایرانخودرو و ماشین دنا پلاس و همچنین جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش و فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده و یا طرح فروش اقساطی ایران خودرو، صفحه فروش ایران خودرو را مطالعه کنید. نکته جالب توجهی که وجود دارد، اختلاف ستاره های کیفیت دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو طبق جدول سطوح کیفی است!
تنها تفاوت نسخههای مختلف این خودرو در نمای ظاهری، رینگهای ۱۶ اینچی برای مدلهای دنا پلاس اتوماتیک است، در صورتی که تیپهای دستی با ریم ۱۵ اینچی فروخته میشوند. مصرف سوخت ترکیبی عنوان شده برای تیپ توربو دستی 7.82 و برای توربو اتوماتیک 8.12 لیتر در 100 کیلومتر است. پیشرانه این خودرو دارای قدرتی معادل ۱۱۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۵۷ است. اما این خودرو با این موتور نه در بین خودروهای هم کلاس خود سرعت بالاتری دارد و نه مصرف آن بقیه کمتر است. دنا از همان ابتدا با آپشن های قابل قبولی عرضه شد که حداقل در آن زمان و در کلاس اقتصادی میان رده کافی به نظر می رسید. اما در مدل پلاس جدای از تغییرات ظاهری، چندین آپشن جذاب مانند ایربگ جانبی، سانروف برقی و چراغ های خوش آمدگویی به خودرو اضافه شده است تا این لیست کاملتر شود.
با توجه به قیمت و امکانات ماشین و همچنین تفاوت معنی دار قیمت دناپلاس در کارخانه با قیمت بازار، مورد توجه بسیاری از علاقمندان و خریداران بازار خودروی ایران در رنج ماشین های میان رده داخلی قرار دارد. در پایان از شما دعوت میکنیم نظر خود را درباره دنا پلاس با ما به اشتراک بگذارید. به نظر شما خودرو دنا پلاس ارزش خرید دارد؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید. در نمای جلو قسمتی از جلوپنجره مشکی و قسمتی از سپر به طبع از آن مشکی شده و نمای جسورانه ای در جلوی خودرو ایجاد کرده است. در نمای بغل می بینیم که از رینگهای ۱۶ اینچی استفاده شده که هارمونی بهتری با ابعاد این خودرو دارد. یک خط از اواخر گلگیر جلو تا اواسط گلگیر عقب کشیده شده تا نمای ساده ی کنار دنا را از سادگی در بیاورد.
این مدل از لحاظ فنی و قوای محرکه هیچ تفاوتی با دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی ندارد و فقط از چند آپشن بیشتر بهره میبرد. صنعت خودرو کشور ما به دلیل بسیاری از سیاستهای اشتباه اتخاذ شده از سوی مسئولین، دچار بحرانهای بسیار است که قیمت غیرواقعی خودروهای تولیدشده در داخل، ایمنی و کیفیت پایین آنها و همچنین خدمات بسیار ضعیف پس از فروش، تنها بخش کوچکی از مشکلات صنعت خودرو در ایران محسوب میشود. دنا پلاس نیز یکی دیگر از محصولات رنگارنگ ایرانخودرو بوده که شاید برای بسیاری از دارندگان آن خودرویی ایده آل، کممصرف و مدرن به نظر بیاید اما اگر بخواهیم کارشناسانه به این خودرو نگاه کنیم باید قبول کرد که دنا، دنا پلاس، سمند و سورن و…
در بین تیپهای مختلف این خودرو، قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک بیشتر از همه مدلها است، چرا که هم از نظر مشخصات فنی عملکرد بهتری دارد و هم امکانات بیشتری را به مخاطب ارائه میدهد. طراحی ظاهری این محصول ایران خودرو جذابتر از سورن و پژو پارس است و میتواند برای خرید خودرو از بین این سه محصول تعیینکننده باشد. البته افرادی که به دنبال خودرویی با ظاهر بهروز هستند میتوانند یکی از انواع تارا را انتخاب کنند، البته اگر بخواهند مبلغ کمی بیشتری برای خودرو بپردازند. قیمت دنا پلاس در فهرست قیمت محصولات ایران خودرو بین تارا و سمند سورن پلاس قرار دارد، به این ترتیب که ارزانتر از تارا و گرانتر از سورن است.
در طراحی دنا پلاس البته مشکل اصلی طراحی دنا که مربوط به ناهماهنگی میان قسمتهای مختلف بدنه از جمله ناهماهنگی میان دماغه با قسمت انتهایی بود، همچنان در جای خود باقی مانده است. ضمن اینکه با گذشت زمان و عرضه محصولات جدید چینی، ظاهر نسبتاً جعبهای دنا پلاس ، مقدرای از مد افتاده به نظر میرسد. ایران خودرو اخیراً از نمونه قویتر دنا پلاس با پسوند “جوانان” نیز رونمایی کرده است که در اصل دنا جوانان از لحاظ فنی، قدرت بیشتری حتی از نمونه توربوشارژ دنا پلاس ارائه میدهد، اما این نسخه نیز بهجز برخی تزئینات قرمز، هیچ تفاوتی با دناپلاسهای قبلی ندارد. با وجود این ارتقاها، برخی ناهماهنگی های طراحی که از مدل دنا به دنا پلاس منتقل شده اند، همچنان به چشم می خورند؛ از جمله عدم تناسب کامل میان دماغه تهاجمی و بخش انتهایی ساده تر خودرو.
البته با وجود شباهتهای فنی و ظاهری این دو خودرو، ممکن است در برخی ویژگیها به ویژه طراحی خودرو، نقاط قوت و ضعف این دو ماشین کمی با هم فرق کند. مدل پایه دنا پلاس فاقد سانروف می باشد ولی در مدل های فول آپشن و یا دنا پلاس های سفارشی، سانروف به عنوان یک آپشن قابل اضافه شدن به خودرو می باشد. دکمه باک بنزین دنا پلاس بین دو صندلی جلو در کنسول وسط خودرو و پشت ترمز دستی جای گرفته است. به یاد داشته باشید که برای باز کردن درب باک بنزین دنا پلاس حتما باید ماشین روشن باشد. من که یک سال ۳۱۵ام وی ام خریدم جونم راحت شد از این اشغالای ایرانی چینی درجه ۱۰.نمیگم ماشین لاکچری ولی به قرآن رحمت داره به ایران خودرو سایپا، حداقل نمایندگی که میری با احترام باهات برخود میشه، کیفتشم نسبت به آشغالای ایرانی بهتر….
دنا پلاس مزایایی همچون آپشنهای قابل قبول به نسبت قیمت، گستردگی مناسب نمایندگیهای خدماتی، بازار دست دوم بهتر از رقبای چینی را در کارنامه خود قرار می دهد. کابین دنا پلاس از پلاستیک با کیفیت معمولی ساخته شده است و فضای نسبتاً بزرگی را برای یک خانواده پنج نفره فراهم می کند. باید اذعان داشت که ظرفیت کابین این خودرو نسبت به برخی از رقبا کمتر و فضای آن تنگ تر است، بنابراین فضای سر نسبت به دانای معمولی کاهش می یابد. نمای عقب دنا پلاس با وجود چراغهای یکتکه نسبتا بزرگ، شمایلی ساده دارد اما با طرح جلو خودرو چندان هماهنگ نیست.
حتی از نظر من نگارنده دنا پلاس توربو ۶ دنده انتخاب بسیاری بهتری و باارزشتری نسبت به تارا دندهای محسوب میشود. شتاب و کشش دنا پلاس توربو بهخصوص در سربالاییها در بین خودروهای داخلی بیرقیب و بینظیر است. شاید این خودرو خوراک جوانان عاشق سرعت و دریفت (البته فقط در ایران!) باشد؛ اما ای کاش آنقدر که قدرت موتور بالا بود، قدرت ترمزها نیز بالا بود. متأسفانه عملکرد ترمزهای دنا پلاس توربو اصلاً مناسب خودرویی با این قدرت نیست. در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی رفتهایم تا ارزش خرید آن را در بازه قیمتی ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان بررسی کنیم.
در طرف دیگر دنا پلاس با موتور تنفس طبیعی EF۷ یا همان موتور ملی حضور دارد. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۷ لیتری میتواند معادل ۱۱۳ اسب بخار قدرت و حدود ۱۵۵ نیوتن.متر گشتاور را از طریق گیربکس پنج دنده دستی به محور جلو انتقال دهد. بنابراین شاید روی کاغذ اختلاف توان موتور ۲۰۷ و دنا پلاس چندان زیاد نباشد؛ اما نکتهای که باعث شده پژو ۲۰۷ عملکرد حرکتی بهتری ارائه دهد و خودرو نسبتا چابکتری باشد، وزن کمتر آن نسبت به دنا پلاس است. البته که نباید ویژگیهای آیرودینامیکی بهتر بدنه پژو ۲۰۷ را نیز نسبت به حریف نادیده گرفت.
همه این تیپها و مدلها همچنان از طریق سامانه یکپارچه خودرو و فروش ایران خودرو در دسترس خریداران قرار دارند. مدل چراغها، طراحی درها و سانروف از جمله تغییراتی است که در آن انجام شده است. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. در نمای جانبی شاهد امتداد خط شانهای از انتهای چراغ عقب تا برآمدگی گلگیر جلو هستیم که همراه با حجمپردازیها، جلوهای عضلانی و مهیجتر برای این سدان ایرانی به ارمغان آورده است. البته سایز و طرح فریم پنجرهها به ویژه در قسمت عقب کمی ناهماهنگ به نظر میرسد.
با این حال، استفاده از موتور EF7P باعث بهبود مصرف سوخت در این مدل شده است. دنا پلاس یکی دیگر از محصولات فیسلیفت شرکت ایرانخودرو بوده که درواقع میتوان آن را یک سمند ارتقا یافته دانست. این خودرو از مشخصات فنی یکسانی با دنا معمولی برخوردار است و تفاوت بین آنها تنها در تغییرات جزئی ظاهری و افزایش برخی امکانات رفاهی خلاصه میشود. مدلهای پایینتر اندروید داشتن ولی ایران خودرو از سال 97 به بعد حذفش کرده. از سال 97 به بعد، چند تا از آپشنهای دنا پلاس دندهای مثل سانروف هم حذف شده.
غیر از گیربکس شش سرعته دستی، تنها تفاوت این مدل با دنا پلاس توربوی قبلی فقط تجهیز به فرمان برقی بجای هیدرولیک است. موتور دنا پلاس همان پیشرانه EF7 است که با نام موتور ملی نیز شناخته میشود؛ بنابراین مشخصات فنی دنا پلاس ، تقریباً برابر با ماشین سورن پلاس ایران خودرو است. البته خبر خوب این است که اکثر مشکلات اولیه پیشرانه دنا پلاس یا هملنپن موتور EF7 که شامل خرابیهای غیر معمول و روغن ریزی میشد در نسخههای جدید رفع شده و عملکرد کلی هم تا حدودی نرمتر از موتورهای قدیمی هشت سوپاپ است.
آینههای جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، دوربین و سنسور عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کروز کنترل، فرمان برقی و کولر اتوماتیک دیجیتال که به یکی از امکانات جدانشدنی از خودروهای لوکس داخلی بدل شدهاند در دنا پلاس ۶ دنده دستی وجود دارند. شیشههای جانبی دودی، کامپیوتر سفری، رهیاب ماهوارهای، دریچه تهویه ردیف عقب، دریچه دسترسی به صندوق عقب از باقی امکانات دنا پلاس توربو محسوب میشوند. البته نبود جا عینکی و سیستم ورود و خرج بدون کلید در این خودرو واقعاً عجیب و غیرمنطقی است.
در بخش امکانات رفاهی، دنا پلاس به سیستم تهویه مطبوع دستی، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، سیستم صوتی با پورت USB و AUX، آینههای برقی، چراغهای جلو با تنظیم دستی و سنسور پارک عقب مجهز است. همچنین، این خودرو رینگهای آلومینیومی دارد که به زیبایی ظاهری آن افزوده است. که در نسخه دنا پلاس بورسی رینگ آلومینیومی نیز حذف شده است.همچنین به دلیل محدودیتهای تحریمی، برخی از آپشنها در دنا پلاس حذف شدهاند.
دنا پلاس یکی از محصولات ملی ایران خودرو است که در اصل فیس لیفت جزئی از دنا معمولی است و مثل سمند بر روی ساختار پژو 405 توسعه یافته است. دنا پلاس در پاییز سال 1395 توسط شرکت ایران خودرو معرفی شد و روی آن قرار گرفت. بنابراین مقایسه دنا پلاس و ۲۰۷ از نظر فنی تا حد زیادی به نفع محصول هاچبک یعنی پژو ۲۰۷ به پایان میرسد. ضمنا موتور TU۵ پژو ۲۰۷ هم از نظر هزینه تعمیرات و قیمت قطعات یدکی و هم از نظر میزان مصرف سوخت نسبت به موتور EF۷ دنا پلاس گزینه بهتر و مقرونبهصرفه تری خواهد بود. شرکت ایران خودرو به تازگی از نسخه ای جدید از دنا پلاس رونمایی کرده است که می تواند همانند دیگر نسخه های آن فروش خوبی را تجربه کند و قرار است در ثبت نام و طرح های فروش جدید خود، آن را به فروش برساند. در اولین قسمت از مجموعه ویدیویی گاراژ، دنا پلاس توربو را برگزیدیم که عملا بالاترین محصول داخلی ایران خودرو به شمار می آید و به دلیل وقوع دور اخیر تحریم ها، تاکنون کمتر به آن در رسانه های ویدیویی پرداخته شده است.
در طراحی چراغ های جدید سعی شده است تا مشکل نور بیش از حد چراغ ترمز که در دنا های قدیمی وجود داشت برطرف شود. طراحی سپر و صندوق همانند قبل است و تنها با دقت بیشتر، متوجه وجود زه کرومی بالای پلاک در دنا پلاس خواهید شد که در دنا این زه همرنگ بدنه رنگ آمیزی شده است. بخشی از فضای کابین Dena را داشبورد زیبا و البته پهن این خودرو به خود اختصاص داده است به طوری که اگر کمی درشتجثه باشید مدام پای شما به داشبورد برخورد خواهد کرد. فضای سرنشین جلو نیز از نظر عرضی تنگ است و میتواند موجبات ناراحتی در سفر را فراهم کند.
آنتن سقف دنای ساده در دنا پلاس به شکل آنتن کوسه ای درآمده و در انتهای سقف قرار گرفته است. آینه های جانبی نیز در دنا پلاس بازطراحی شده اند و با طراحی جدید همچنان به راهنما مجهز هستند. دنا را میتوان در مقایسه با سایر خودروهای خانواده پژو 405 برتر دانست و نسبت به نسل نخست خودروهای چینی نیز خودرویی مطمئنتر و با بازار فروش بهتر است. دنا پلاس دارای موتور مجهز به توربو شارژ بوده و از مزایای این سیستم افزایش کارایی قوای محرکه است. یکی از این موارد داشبورد و کنسول میانی است که بسیار پلاستیکی و خشک هستند و برای خودرویی در این بازه قیمتی، اصلا خوشایند به نظر نمیرسند. دنا پلاس نسبت به سایر تولیدات ایران خودرو ظاهری اسپرتتر و جسورانهتری دارد.
دیدگاهتان را بنویسید