نهایتاً به جدیدترین اعضای خانوادهٔ پارس میرسیم که اوایل امسال (۱۴۰۱) به بازار عرضه شدند. این پیشرانه درواقع نسخهٔ ارتقاءیافته موتور XU7 قدیمی است که با نام XU7 پلاس هم شناخته میشود و تغییراتی را در میل بادامک، میللنگ، سر سیلندر، شاتونها، ورودی هوا، سیستم خنککننده و… تجربه کرده است. علاوه بر این، در XU7P از واشر سر سیلندر XU7 دوگانهسوز استفاده شده که گفته میشود مشکل اصلی این موتور یعنی واشر زدن را برطرف میکند.
مهمترین ویژگی این خودرو تجهیز به پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ XU7 L4 بود که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور داشت. این همان پیشرانهای بود که در سری اول سیتروئن زانتیا تولید سایپا ارائه شد و به همین دلیل، پارس ELX به پارس موتور زانتیا شهرت یافت. این خودرو به دلیل پیشرانهٔ قدرتمند و وزن سبکتر از زانتیا، شتاب صفرتاصد زیر ۱۰ ثانیهای داشت. یکی دیگر از انواع پژو پارس و از قضا پرطرفدارترین تیپ این خودرو، همین تیپ LX است.
البته توجه داشته باشید که از ابتدای سال 1401، فروش پارس سال با کد کلاس متوقف شده و پارس سال با کد کلاس نیز از اواسط سال 1401، به بازار راه یافته است. رقابت در کلاس SUV های هیبرید کم کم با باز شدن واردات خودرو جدی تر شده و اکثر این خودرو ها نیز برادران چینی هستند که به مصاف هم رفته اند و با ارائه مشخصات فنی و سطح آپشنی های مختلف می خواهند نظر مشتری را جلب کنند. از جمله رقبای این تازه وارد چینی می توان به هاوال اچ ۶ هیبرید، لاماری هیبرید، ام جی زد اس اشاره کرد که هر سه معایب و محاسن خود را دارند.
در مدلهای دوگانه سوز به علت کارکرد موتور با هر دو نوع سوخت بنزین و CNG و دو نوع انفجار در سیلندرها، موتور خودرو زودتر از تنظیم خارج میشوند. از سال 86 به بعد مدلهای پارس در سیستم هیدرولیک دچار ایراداتی هستند و مدلهای مجهز به موتور TU5 در قسمت کاتالیزور دچار مشکلات فنی میشوند که ناشی از عدم تخلیه درست کاتالیزور است. نسبت تراکم موتور 10.5 به 1 است و بنزین سوپر با اکتان 95 برای آن مناسب است. این نسخه دارای نسخه بهروزرسانیشده موتور XU7 است و ایران خودرو برخی قسمتهای آن را بهبود بخشیده است. این موضوع باعث شده تا موتور نسبت به گذشته راندمان بهتری داشته و حتی روغن موتور پژو پارس متفاوتی را نیازمند باشد . پارس سال سفارشی ELX با موتور TU5 دیگر تیپ جدید پارس است که از نظر مشخصات فنی و موتور کاملا مشابه با پژوپارسLX TU5 است.
پژو پارس روی پلتفرم 405 طراحی شده بود و ظاهر کلی آن شبیه به 405 بود که در آن روزها هنوز خودروی جدید و محبوبی در بازارهای بین المللی محسوب میگردید. این مدل از پژو پارس با موتور XUM با حجم 2.0 لیتر و 8 سوپاپ تولید میشد که به دلیل نسبت تراکم بالاتر در مقایسه با مدل پارس معمولی، حدود 10 اسب بخار قدرت بیشتری داشت و توان خروجی در حدود 105 اسب بخار ارائه میکرد. در این مدل هم چراغهای عقب دودی بودند و شیشهها از نوع سولار و محافظ اشعه UV در برابر اشعه خورشید بودند.
رقم ۵۶۰ میلیون تومانی پژو پارس سفارشی با موتور TU۵ آن را به گرانترین عضو این خانواده پرجمعیت تبدیل میکند. پژو پارس را بدون شک میتوان یکی از بهترین محصولات ایران خودرو بهشمار آورد. نبود حریفان مناسب در این محدوده قیمتی نیز باعث شده تا این خودرو نسبت به مدلهای دیگر موجود در بازار مثل ۴۰۵ و سمند طرفداران بیشتری داشته باشد.
این مدل ممکن است دارای سیستمهای صوتی پیشرفته، صندلیهای چرمی، سیستمهای ناوبری و دیگر امکانات جذاب باشد. اگر به دنبال یک تجربه خودرویی لوکس و متفاوت هستید، پژو پارس فول گزینه مناسبی خواهد بود. این مدل از خودرو ۲۰۷ جادارتر است اما آپشنهای کمتری نیز نسبت به آن دارد.
بر اساس دادههای دیوار، قیمت پژو پارس اتوماتیک در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۴۴۵ میلیون تومان است. تنها نکته منفی این مدل، مصرف سوخت بالای آن مخصوصاً در شهر بود که با برخورداری از موتور 8 سوپاپ، باعث شد تعداد زیادی از این خودرو طبق برنامه تولید به مرحله تولید نرسد. هر یک از مدل های مختلف پژو پارس مزایا و معایب خاص خود را دارند اما به طور کلی درباره نقاط ضعف این ماشین در تمامی مدل ها می توان به مصرف سوخت بالا، جنس بدنه و کابین بی کیفیت، نمای ظاهری قدیمی و همینطور هزینه بالای نگهداری اشاره کرد. بنابراین شما هم باید بدانید که اگر می خواهید با پرداخت کمترین هزینه، از سواری با یک پژو پارس دوست داشتنی لذت ببرید، پارس سال این شرایط را برای شما فراهم می کند.
۴۰۸x بهدلیل داشتن یک کابین جادار و مصرف سوخت بهینه، برای سفرهای طولانی عالی است. اگر بهدنبال خودرویی اسپرت با عملکرد فنی قابلقبول هستید، پژو ۴۰۸x گزینه خوبی برایتان خواهد بود. پژو پارس LX از سال ۸۷ به خط تولید ایرانخودرو راه پیدا کرد و تولید آن همچنان ادامه دارد. ایرانخودرو قیمت پژو پارس LX را ۱۷۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده، اما در بازار آزاد همین مدل را در آخرین روزهای آذرماه نزدیک ۴۹۰ میلیون تومان دست به دست میکنند. این یکی با پیشرانههای TU۵ پا به بازار گذاشتند که حجم موتور آن ۱.۶ لیتر است.
– پژو پارس سال به عنوان یک مدل جدید معمولاً قیمت بالاتری نسبت به مدل معمولی دارد. در مقابل، پژو پارس فول که دارای امکانات بیشتر است، ممکن است با قیمتی بالاتر ارائه شود. آنتن رادیویی ELXکوتاهتر است چراغ سوم ترمز عقب ئیالاکس در بالای شیشه قرار گرفته و از نوع LED است، در حالی که در پارس سال و پارس ۱۶ سوپاپ این چراغ در پایین شیشه و از نوع لامپی است. ردیف بالایی چراغهای عقب در ELX های تیره رنگ با سایه تیره و در ELX هایی با رنگ بدنه روشن نیمه شفاف هستند، درحالیکه این قسمت در پارس سال و پارس ۱۶ سوپاپ صورتی رنگ میباشد. امکانات و قابلیتهای پژو پارس دوگانه سوز کاملا مشابه پژو پارس معمولی است.
در ادامه این مقاله برای آشنایی بیشتر با طراحی داخلی پژو پارس و امکانات ظاهری این خودرو با ما همراه باشید. پژو پارس معمولی که بیشتر با نام پژو پارس سال شناخته می شود، مجهز به همان پیشرانه ای است که متخصصان ایران خودرو از آن برای ماشین های پژو 405 و سمند LX استفاده کرده اند. این موتور 1.8 لیتری دارای 4 سیلندر و 8 سوپاپ بوده که در نهایت قادر است حداکثر قدرت 100 اسب بخار و حداکثر گشتاور 153 نیوتن متر را فراهم آورد. پژو پارس سال به عنوان نسخه پایه پژو پارس طراحی و تولید شده که کاملا مشابه به پژو ۴۰۵ معمولی است.
در کابین رووی RX5 ترکیبی از رنگ مشکی برای ستون ها و سقف، همراه با قهوه ای روشن در صندلی ها، بخش هایی از داشبورد و رودری ها به کار رفته که حس لوکس بودن و اسپورتی را القاء می کند. طراحی درِ صندوقعقب ۴۰۸x هم کاملاً با شیب ملایم سقف هماهنگ است و همین باعث شده که از برخی زوایا ظاهری شبیه فستبک داشته باشد. در این حالت سعی کنید سرعت خودرو را در تمامی حالات اعم از دور آرام و فول گاز برسانید و به ویژه در دورهای ۲۵۰۰ الی ۳۵۰۰ حرکت نمایید. یکی از نکات قابل توجه در خودروهای انژکتور حافظه موقت و دائمی ECU است که می تواند دچار خطا شود. بطوریکه موجب عدم تحلیل درست اطلاعات شده و خودرو با لرزش زیاد خاموش شدن، سکته یا CUTOFF در دورهای بالا مواجه است که نیاز به دوباره خوانی یا اصطلاحاتجدید حافظه است. از احتمالات دیگر خرابی سنسور آب یا سنسور دور موتور و حتی خرابی ECU می باشد.
همانطور که در بالا مطالعه کردید، ما به بیان تفاوت عملکرد مدل های پژو پارس پرداختیم بنابراین دانستیم که هر یک چه ویژگی ها و چه وجه تمایزاتی با یکدیگر دارند. در نهایت با توجه به آنچه که گفته شد، این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام مدل پژو پارس را برای سواری انتخاب کرده و مناسب ترین ماشین برای خود را تشخیص می دهید. اگر می خواهید بدانید که کدام مدل پژو پارس بهتر است؟ ابتدا باید هدف خود از خرید خودرو با کیفیت را تعیین نمایید. همانطور که تا اینجا مطالعه کردید، با مقایسه انواع مدل پژو پارس دانستیم که هر یک از اعضای این خانواده از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند که سبب شده میان قشر مختلفی محبوب شوند. همینطور لازم است بگوییم که آپشن های پژو پارس ELX کاربردی و به روز بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن 8.1 لیتر می باشد.
اما اگر به دنبال موتور قدرتمند تر هستید، باید پول های خودرو را برای خرید پارس ELX پس انداز کنید. اما متفاوت ترین و گران قیمت ترین مدل پژو پارس که با بهره گیری از گیربکس 4 دنده ای خودکار، محبوب بسیاری از دوستداران ماشین های اتومات واقع شده است. پژو پارس یکی از پرفروش ترین محصولات خودروسازی داخلی است که در طرح فروش اقساطی محصولات ایران خودرو نیز موجود میباشد. که چرخه تولید آن از سال 1380 شروع شده و به دلیل استقبال گسترده مردم تا به امروز همچنان پابرجا مانده است. ضمن اینکه دور موتور در سرعت 120 کیلومتر برساعت، حدود 500RPM کاهش یافته که موجب کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش استهلاک موتور میشود. با انتشار نخستین اطلاعات از پژو پارس سال جدید، حالا مطمئن شدهایم که ایران خودرو در سال 1401 علاوه بر معرفی پارس TU5 سفارشی ELX، تولید پارس XU7P سفارشی ELX را نیز شروع کرده است.
در مقابل، پژو پارس با همان داشبورد از تریم داخلی با تزئینات طرح چوب و غربیلک فرمان چهار شاخه، رو دری های طرح پارچه و کنسول میانی شیب دار بهره می برد که این تغییرات باعث شده تا کابین پژو پارس ظاهری مدرن تر پیدا کند. اما در مجموع، تفاوت ها خیلی جزئی است و بیشتر به رنگ بندی و طرح تزئینات محدود می شود. در مقایسه انواع پژو پارس، پرقدرتترین، پرشتابترین و کم مصرفترین مدل، پارس ELX است.
همینطور ایربگ، چراغ نقشه خوان، شیشه های سولار و ضد اشعه UV، دماسنج روی داشبورد و … از امکانات مهم پارس سال هستند. بنابراین اگر به دنبال هزینه پایین هستید، این ماشین، گزینه خوبی برای شما خواهد بود. به عقیده خیلی از کارشناسان این مدل از پژو پارس از لحاظ فنی و موتوری یکی از بهترین انواع پژو پارس بهشمار میرود و تا سال ۹۲ نیز تولید آن ادامه داشت. با این وجود ایران خودرو در سال ۹۲ تصمیم گرفت تولید آن را برای همیشه متوقف نماید. این خودرو از سال 1384 به خط تولید ایران خودرو اضافه شد و تولید آن تا سال 1396 ادامه داشت. پارسELX لقب پرشتاب ترین، کم مصرف ترین و پر قدرت ترین پارس را تا کنون با خود یدک می کشد.
خودروهای ارائه شده این مدل از قدرت و عملکرد بهتری در مقایسه با دیگر مدل های خانواده پژو پارس برخوردار هستند. همین امر علاوه بر محبوبیت بیشتر، قیمت بالاتری را به این مدل اختصاص داده است. اگر به صورت ترکیبی مسافتی حدود 100 کیلومتر را با این ماشین پیموده باشید، احتمالا متوجه شده اید که مصرف سوخت آن حدود 9 لیتر بوده است.
پژو پارس معمولی اولین نسخهای بود که به تولید رسید و هنوز هم در بازار موجود است. این مدل با موتور XU7 که یک موتور ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ با قدرت ۱۰۰ اسب بخار است، عرضه میشود. از زمان معرفی این خودرو، تغییرات زیادی در آن ایجاد شده است، از جمله تغییرات در طراحی داشبورد و آینهها. یکی از ویژگیهای مهم این مدل، نسخه دوگانهسوز آن است که توانسته در بازار محبوبیت زیادی پیدا کند.
گیربکس این خودرو همان گیربکس BE3 است که در همه مدلهای خانواده پژو در ایران به کار رفته است. در مدلهای اولیه پژو پارس تولیدی تا سال 83 از نظر مونتاژ قطعات نسبت به 405 مناسب نبودند و اتاق و کابین خودرو زودتر به صدا میافتاد. از نظر ایمنی و استاندارد زیست محیطی هم دیگر این مدل با استانداردهای امروزی مطابقت ندارد.
بیشترین گشتاوری که این گیربکس می تواند انتقال دهد ۱۸۰نیوتن بر متر می باشد. جنس پوسته ی این گیربکس از آلومینیوم بوده و وزن آن بدون روغن ۷.۳۲ کیلوگرم می باشد. اگر نتوانستید موتور را خنک کنید و آمپر نیز به خط پنجم یعنی HOT رسید بدون خاموش کردن موتور با ریختن آب بر روی رادیاتور بدنه آن را خنک کنید توجه کنید که به هیچ وجه نباید بر روی موتور آب ریخته شود زیرا باعث ترک برداشن سرسیلندر و موتور میشود.
پژو ۴۰۸x به سیستمهای ترمز پیشرفتهای مانند ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی اضطراری (EBA)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و ترمز پارک برقی با قابلیت Auto Hold مجهز است. بااینحال، دقیقاً مشخص نیست که ترمزهای اصلی از نوع دیسکی هستند یا کاسهای. با توجه به اینکه این خودرو طبق استاندارد آلایندگی یورو ۶ تولید شده است و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانهای میشود، میتوان آن را یکی از خودروهای دوستدار محیطزیست کمپانی پژو دانست.
اما بین این دو مدل از انواع پژو پارس، تفاوتهایی وجود دارد که به جز مشخصات فنی، مربوط به امکانات آنها میشود. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۴.۲ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن در حدود ۸.۲ لیتر است. به ازای اضافه کردن گیربکس اتوماتیک، EBD از سیستم ترمز این خودرو کم شده و دیگر خبری از تاشو خودکار در آینه های جانبی نیست. افزایش ۸ واحدی قدرت موتور به دلیل گشتاور پایینتر فرصتی برای عرض اندام نداشته و LX نسبت به پارس سال در سواری دچار نوعی کرختی است.
اگر به دنبال یک خودروی با کارایی معمولی و هزینه نسبتاً کمتر هستید، این نسخه ممکن است برای شما مناسب باشد. ظرفیت باک خودرو حدود ۷۰ لیتر است ، وزن پژو پارس 1190 کیلو گرم است و میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن در هر ۱۰۰ کیلومتر تقریباً ۹.۶ لیتر است. سیستم ترمز مجهز به بوستر خلائی بوده که نیروی پای راننده را به هنگام ترمز گیری افزایش می دهد. در پارس معمولی ترمز چرخ های عقب از نوع کفشکی و ترمز چرخ های جلو از نوع دیسکی است که در نوع پارس ۱۶ سوپاپ ترمز های عقب نیز دیسکی توپر و جلو دیسکی پردار استفاده شد و در پارس ELX از سیستم ABS استفاده شد. خرید پژو پارس هنوز هم به دلیل طراحی مناسب و کیفیت قابل قبول یکی از گزینههای رایج در بازار خودرو است.
سومین گزینه در مطلب تفاوت پژو پارس ها میرسد به خودروی پژو پارس اتومات. در سال ۱۳۸۹، ایران خودرو پژو پارس را با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تولید و به بازار عرضه کرد. این خودرو که جزو نخستین خودروهای دنده اتومات تولید داخل است، به جز جعبهدنده از نظر مشخصات فنی موتور تفاوت چندانی با مدل LX ندارد.
فضای کابین پژو ۴۰۸x کاملاً جادار و راحت است و سرنشینان در ردیف جلو و عقب فضای پای کافی دارند. طراحی کابین ۴۰۸x شباهت زیادی به پژو ۳۰۸ دارد و به سبک i-Cockpit طراحی شده است. در این سبک، صفحهنمایش دیجیتالی پشت فرمان یا کلاستر کمی بالاتر از فرمان قرار گرفته تا راننده بتواند اطلاعات لازم را از بالای فرمان ببیند. در پایینترین قسمت سپر ماشین و در دو طرف، فلاپهای ضربهگیر را میبینیم که باعث شدهاند ظاهر این خودرو شبیه خودروهای آفرود به نظر بیاید. این تسمه نیروی چرخشی موتور را به دینام پمپ، فرمان هیدرولیکی، کمپریور کولر میرساند.
علاوه بر آن نمونههای پژو پارس لیموزین و تشریفاتی که دارای شش درب هستند به تعداد کمی تولید شدند. انواع پژو پارس که با این موتور به فروش میرسد تحت عنوان پژو پارس XU7P شناخته میشوند. مهمترین ویژگی این موتور کاهش سوخت آن است اما در زمان بررسی پژو پارس سال XU7P باید در نظر داشته باشید که قدرت آن به ۹۷ اسب بخار کاهش یافته و گشتاور آن نیز چیزی حدود ۱۴۶ نیوتن متر اعلام شده است.
همچنین در مدل ELX قسمت بالای قاب آینه های بغل رنگی است و در سایر مدل ها رنگ قاب آینه های بغل یکرنگ است. سوخت در موتور بنزینی از یک باک ۴۸ لیتری تامین می شود و موتور برقی نیز انرژی خود را از پک باتری ۱۲.۳ کیلو وات ساعتی می گیرد که در حالت تمام برقی ۶۱ کیلومتر برد را فراهم می کند و به صورت ترکیبی نیز ۱۰۵۰ کیلومتر برد دارد. در نما های جانبی کشیده بودن کاپوت جلب توجه می کند و همین کشیده بودن و ترکیب شدن با چراغ ها به اسپورت بودن رووی eRX5 می افزاید. در ادامه تیزی گوشه چراغ ها خط برجسته ای گلگیر جلو و درب ها را در بر گرفته که در درب عقب این خط پایان می یابد. طراحان ای آر ایکس ۵ در درب و گلگیر عقب مقداری فضا سازی کرده اند که خودرو را عضلانی تر نشان می دهد.
15- پلتفرم و سختافزار ECU در این موتور جدید، تغییری نکرده اما نرمافزار آن بهروزرسانی شده. ضمن اینکه کالیبراسیون آن در نسخه بنزینی با نسخه دوگانهسوز، متفاوت است. 1- حداکثر گشتاوری تولیدی در موتور XU7 پلاس حالا دارای منحنی یکنواختتری شده و از حالت قلهای (که در XU7 وجود داشت) خارج شده است. اسپویلر کوچک و مشکیرنگی هم روی درب صندوقعقب ۴۰۸x نصب شده است که نقش مهمی در بهبود جریان هوا و افزایش پایداری خودرو بهخصوص در سرعتهای بالا دارد. روشن شدن چراغ چک انژکتور نیز میتواند ناشی از خطاهای موقت قطعات در ECU باشد که گاه می توان با برداشتن سر باطری قطب منفی به مدت ۱۵ دقیقه و یا ۴۰ بار روشن و خاموش شدن خودرو که در طول مدت طولانی باید صورت گیرد میتوان این چراغ را خاموش کرد.
این خودروی لوکس آن روزها، آنچنان مورد استقبال واقع شد که مدیران ایران خودرو خیلی زود مقدمات صادرات آن را نیز فراهم کردند. در ابتدا قرار بود این خودرو به عربستان هم صادر شود و از آنجا که نام این خودرو در زبان عربی برشیا تلفظ میشد، مسئولان ایران خودرو نام سفیر را جایگزین پرشیا کردند. ولیکن مجوز صادرات این خودرو به عربستان صادر نشد و این خودرو با تغییر مجدد، پژو پارس نام گرفت.
پارس دوگانهسوز در کنار باک بنزین ۶۶ لیتری به مخزن گاز ۷۵ لیتری مجهز است. پارس در تجهیزات نیز نسبت به ۴۰۵ کمی پیشرفته کرده و به موارد جدیدی مثل آینههای برقی و پنجرههای برقی عقب مجهز شده بود. زیر کاپوت این خودرو هم بجای موتور ۴۰۵ که در آن زمان از نوع ۲ لیتری کاربراتوری بود، موتور ۱.۸ لیتری انژکتوری XU7 هشت سوپاپ قرار گرفته بود.
در این داشبورد جدید، پژو پارس و پژو ۴۰۵ تفاوت های خاصی ندارند و عمده تفاوت ها به دو رنگ بودن داشبورد و اضافه شدن کلیدهای کنترلی روی فرمان در پژو پارس مربوط می شود. در نهایت، طراحی داخلی این دو مدل از لحاظ عملکرد و ظاهر شباهت های زیادی دارند و تغییرات عمده ای در کیفیت قطعات مشاهده نمی شود. این تغییرات شامل مقدار کمی افزایش طول خودرو به دلیل کشیده تر شدن درب موتور، همچنین عریض تر شدن برخی قسمت ها مثل زه های درب و تغییرات در طراحی سپرها و چراغ های جلو و عقب است. در حالی که این تغییرات تاثیری در پلتفرم و ساختار بدنه خودرو نداشته اند، باعث شده اند پژو پارس به نظر جذاب تر و بروزتر از پژو ۴۰۵ به نظر برسد. در مقابل، پژو ۴۰۵ با طراحی ساده تر و کلاسیک خود به نظر قدیمی تر می آید. بنابراین، پژو پارس با این تغییرات ظاهری، در مجموع از پژو ۴۰۵ خوش فرم تر و جذاب تر است.
پژو پارس سال از جمله خودروهایی است که تولید آن از طرف ایرانخودرو متوقف شده است. این خودرو دارای موتور XU7 با حجم موتور 1761 سیسی است که در مقایسه انواع پژو پارس به مانند بیشتر تولیدات خانواده پژو است. پژو پارس سفارشی ELX با موتور قدرتمند TU5 از مدلهای محبوب و پر طرفدار پژو پارس محسوب میشود. دارای کابین جاداری است و از لحاظ حجم باک و فضای صندوق عقب در مقام مقایسه انواع پژو پارس به مانند مدلهای دیگر خانواده پژو پارس است.
دیدگاهتان را بنویسید