تارا یا دنا پلاس ؛ برنده مقایسه سدان های ایران خودرو کدام است؟ گجت نیوز
این نقص باعث شد تا ایرانخودرو در سال 1399 نسخهی جدیدی از این خودرو را با جعبه دندهی اتوماتیک به بازار عرضه کند. دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک با بهرهگیری از موتور توربوشارژر و جعبه دندهی اتوماتیک، توانست به عنوان کاملترین و پیشرفتهترین مدل دنا پلاس، جایگاه خود را در بازار خودرو ایران تثبیت کند. همانطور که مشاهده می کنید، دنا پلاس اتوماتیک آپشنال از آپشن های رفاهی و ایمنی بیشتری نسبت به تارا اتوماتیک برخوردار است. امکانات ایمنی و راحتی یک خودرو از جوانب حیاتی است که بر تصمیم خرید افراد تأثیرگذار است. در این بخش از مقاله، امکانات ایمنی و راحتی دو خودروی تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک آپشنال را مورد مقایسه قرار خواهیم داد تا به خریداران کمک کنیم تا تصمیم بهتری برای نیازهای خود بگیرند.
دنا پلاس فیس لیفت دنا است که خودش روی پلتفرم سمند (یا بهتر بگوییم پلتفرم پژو ۴۰۵) ساخته شده است. بااینحال دنا پلاس نسبتبه دنا تغییرات چندانی نداشته و فقط یک فیس لیفت جزئی بهشمار میرود. ۲۰۷ هاچبک برای به حرکت در آوردن خود از موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU۵ به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۲ نیوتن.متر استفاده میکند. چرخهای جلوی این خودرو به وسیله یک گیربکس دستی ۵ سرعته با موتور ارتباط دارند و از این طریق به چرخش در میآیند. همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود مشخصات فنی این دو خودرو بسیار به هم نزدیک می باشند.
اولین و مهمترین بخش مقایسه تارا با دنا پلاس به مشخصات فنی و عملکردی آنها مربوط میشود. باتوجهبه اینکه هر دو محصول، از خط تولید ایرانخودرو به بازار عرضه شدهاند، شرایط فروش اقساطی ایران خودرو، تسهیلات ویژهای برای خرید این دو خودرو پیش روی شما میگذارد. شرکت ایرانخودرو در صنعت خودروسازی ایران نقش بسزایی دارد؛ دو نمونه از خودروهای رقیب این شرکت، دنا پلاس و تارا هستند که به دلیل ویژگیها و آپشنهای متعدد، در سالهای اخیر موردتوجه بسیاری از افراد قرار گرفتهاند. دنا پلاس که در سال 1396 رونمایی شد، نسخه ارتقایافته و مجهزتر دنا است و تارا نیز در سال 1400 بهعنوان جایگزین پژو 301 معرفی شد.
بسیاری از افراد در زمان خرید خودرو بهدنبال تحقیق و بررسی خودروهایی میروند که از نظر قیمت تفاوتی آنچنانی با هم ندارند و مطابق با میزان بودجه آنها هستند. دو مدل از سدانهای ایرانی محبوب که قیمت نزدیک به یکدیگر دارند؛ اما امکانات آنها فرق میکند، تارا و دنا پلاس هستند. این دو خودرو از نظر قیمت جزو خودروهای میانرده هستند و بعضا آنها را خودروهای اقتصادی و بهروزتر نسبت به خودروهای قدیمی مانند سمند در نظر میگیرند. در مدل توربو، در نمای جلو و نمای جانبی جذابیت بیشتری را شاهد هستیم ولی همچنان همان حالت جسورانه را که در دنا پلاس داشت حفظ کرده است. سپر بزرگ و جلوپنجره مشکی آن و دریچههای هوا در پایین با هم نمای جالبی ایجاد میکنند. نمای جانبی خودرو اسپرت و جوانپسند است؛ مخصوصا طراحی گلگیر و درهای خودرو که نسبت به دنا پلاس معمولی بهتر شده است.
اول از همه این نکته مهم را فراموش نکنید که هم تارا دندهای تازه وارد و هم دنا پلاس دو خودروی فیس لیفت بازار داخلی هستند و به هیچ وجه کاملا جدید نخواهند بود. البته شاید ایران خودرو و لیست محصولات این گروه خودروسازی مشتریان را به اشتباه بیندازد، زیرا هر دو خودرو را کاملا جدید معرفی کرده است. در مقابل دنا پلاس از موقعیت سواری مشابه سمند برخوردار است و با نشستن پشت فرمان آن و چند دقیقه رانندگی به این نکته پی خواهید برد.
برخلاف سقف صاف تارا، سقف دنا پلاس به صورت شیبدار طراحی شده است و به زیبایی هرچهبیشتر نمای جانبی خودرو میافزاید. با همراهی این مقاله، ما قصد داریم تا ویژگیها و مشخصات هر یک از این خودروها را به دقت بررسی کرده و به شما کمک کنیم تا انتخابی منطبق با نیازها و ترجیحات شما داشته باشید. در انتها، ما به شما راهنماییهایی ارائه میدهیم که به شما کمک کند تا خودرویی را انتخاب کنید که با سلیقه و نیازهایتان هماهنگ باشد. البته با توجه به کیفیت بنزین در ایران، خرید خودروهایی با موتور توربوشارژز، مشکلات خاص خود را دارد و ممکن است در درازمدت دچار مشکل شوید.
به هر حال میتوان گفت که در بازار فعلی ایران دنا پلاس چهرهای اسپرت و مدرن را ارائه میکند. شاید از تارا به عنوان خودرویی جدیدتر انتظارات بالاتری به ویژه در بخش طراحی و متریال داخل کابین داشته باشید اما باید دانست تارا و پژو ۳۰۱ سدان هایی کاملاً اقتصادی هستند و این موضوع خود را در کابین نشان میدهد. طراحی کابین تارا کاملاً معمولی است و اگرچه از نظر ارگونومی مشکلی ندارد اما کیفیت مواد بکار رفته در آن جالب نیست و ردپای پلاستیک خشک را در جایجای کابین میتوان دید.
به عنوان کلام آخر مقایسه دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک باید بگوییم که دنا پلاس عملکرد فنی بهتر و قیمت منطقیتری دارد اما در مقابل، تارا اتوماتیک ایمنی بهتر، سواری نرمتر و کابین جادارتری دارد. از نظر طراحی و آپشن هم میتوانیم به هر دو خودرو امتیاز تقریباً یکسانی بدهیم و سلیقه خریدار خودرو برتر در این بخشها را مشخص خواهد کرد. با این اوصاف، خرید دنا پلاس توربو اتوماتیک را میتوانیم به خریداران جوانتر و خانوادههای کمجمعیت توصیه کنیم اما اگر سبک رانندگی آرامتری دارید و بیشتر اهل مسافرتهای خانوادگی هستید؛ خرید تارا اتوماتیک برایتان مناسبتر خواهد بود. اینجا بالاخره همانجاییست که دنا پلاس میتواند برتری خود را نسبت به رقیب تازهنفسش نشان بدهد. اما برتری دست نیافتنی دنا پلاس نسبت به تارا (و همچنین پیشرفتش نسبت به دنا معمولی) در موتور توربو شارژش است.
اما ظاهر شاهین به لطف خطوط و زوایای نرمتر، حالتی بینابین دارد و نه میتوانیم آن را اسپرت محسوب کنیم و نه کسل کننده. ناگفته نماند که در شاهین نسبت به دنا پلاس تناسب ظاهری بهتری را شاهد هستیم که ناشی از جدیدتر بودن پلت فرم این محصول سایپا است. این موارد باعث برتری این خودرو نسبت به دنا پلاسی می شود که امکانات به کار رفته در آن در زمان عرضه نسبت به سایر محصولات ایران خودرو قابل توجه بود و نه برای امروز. احتمالا خیلی از مشتریها حالا دیگر طراحی دنا را قدیمی میدانند و چندان تمایلی به آن نشان نمیدهند و دوست دارند که یک سدان جدیدتر مثل تارا را امتحان کنند. اما در سوی دیگر شمار بسیاری از مشتریان هم هنوز پایبند و متعهد دنا پلاس هستند و این خودرو را زیبا و مهیجتر میپندارند؛ بنابراین از لحاظ ظاهری بسته به سلیقه شما هر کدام میتوانند انتخاب مناسبی باشند .
دنا پلاس اتوماتیک به عنوان یکی از گزینههای جذاب در بازار خودروهای ایرانی، با پیشرانه 1.7 لیتری توربو خود، قدرتی معادل 150 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن متر را تولید میکند. این ویژگیها به این خودرو امکان میدهد تا عملکردی قوی و پویا را در جادهها ارائه دهد. دنا پلاس همچنین از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره میبرد که انتقال قدرت به محور جلو را به طور روان و بدون تقه انجام میدهد.
در همین راستا میزان گشتاور تولیدی دنا پلاس 155 نیوتنمتر است، در حالی که نهایت گشتاوری که تارا دندهای ارائه میکند، 144 نیوتنمتر میباشد. همانطور که مشاهده میشود نسخههای دستی این دو خودرو حدود ۱۵ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند که شاید برای برخی افراد تعیینکننده باشد. برای اطلاع از قیمت روز خودرو میتوانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید. طراحی داشبورد و صندلیها هردو قابلقبول هستند ولی انتخاب صندلی مخمل دنا پلاس و چرم تارا، به سلیقه خودتان برمیگردد. بهجز نوارهای کرومی و فرمان چهارشاخه دنا پلاس، میتوان گفت هیچیک از این دو خودرو ازنظر درون کابین مزیتی نسبتبه هم ندارند. برای مقایسه دنا پلاس با تارا از نظر ظاهری، هرچند دنا پلاس در تمام نسخههایش طراحی تکراری دارد، باز هم نمای آن زیباتر از تارا است.
این خودرو نیز از جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE برای انتقال قدرت به چرخهای جلو استفاده میکند. توان بالاتر پیشرانه دنا پلاس باعث شده تا این خودرو شتاب بهتری نسبت به تارا داشته باشد و برای رانندگانی که به دنبال قدرت و سرعت بیشتر هستند، جذابتر به نظر برسد. در مجموع، مقایسه طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک بهشدت به سلیقه شخصی خریداران وابسته است. دنا پلاس با طراحی تهاجمیتر و لوکستر خود، بیشتر به خریدارانی که به دنبال یک خودروی با ظاهر خشن و پرآپشن هستند، توصیه میشود.
تنفس موتور این مدل هم از نوع توربوشارژ است و تقریبا از نظر فنی تفاوت خاصی با مدل توربو دندهای ندارد، به جز شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن که در ۱۰.۵ ثانیه صورت میگیرد که با توجه به اتوماتبودنش طبیعی است. همچنین برخی از مالکین از نحوه عملکرد گیربکس و کیفیت جا رفتن دندهها نیز رضایت ندارد و این مشکل را به عنوان نقطه ضعف جدی تارا در زمان شتابگیری عنوان مینمایند. عملکرد ترمز هر دو خودرو به لطف وجود ترمزهای چهارچرخ دیسک در حد متوسط و قابل قبول است اما همانطور که گفته شد به لطف وجود ESP باید برتری را از آن تارا دانست. هر دو خودرو از ضعفهای جدی در طراحی ظاهری رنج میبرند که به خصوص شامل ناهماهنگی در نمای جلو و عقب، درهم ریختگی خط و خطوط بدنه و مسائلی از این دست میشود. با این حال لازم به تاکید است که ظاهراً در بازار فروش، تمایل خریداران به شکل و شمایل و طراحی دنا پلاس مثبتتر از تارا است.
اما متأسفانه، مشکلات ارگونومی در کابین دنا پلاس همچنان وجود دارد و کار با برخی تجهیزات آن چندان آسان نیست. دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک نسخهی بهروزرسانیشده و پیشرفتهتر مدل دنا است که از اواخر سال 1395 با مدل 1396 به بازار معرفی شد. این خودرو که در ابتدا با موتور تنفس طبیعی عرضه میشد، به دلیل تقاضای بازار و رقابت با خودروهای مشابه، نسخهی توربوشارژر نیز به خط تولید آن اضافه شد. موتور توربوشارژر دنا پلاس قدرت بیشتری نسبت به نسخه تنفس طبیعی دارد و به همین دلیل از عملکرد فنی بهتری برخوردار است. دنا پلاس بهعنوان نسخه فیسلیفت خودرو دنا در روزهای پایانی سال ۱۳۹۵ و در سال ۱۳۹۶ وارد بازار شد.
شما می توانید در وبسایت ها و پلتفرم های ویدئویی معروف مانند YouTube جستجو کنید تا فیلم مقایسه دنا پلاس با تارا و فیلم مقایسه تارا و دنا پلاس دنده ای را بیابید. در این فیلم ها، نقدهایی در مورد طراحی، امکانات، عملکرد، صرفه جویی در سوخت، امنیت و دیگر جنبه های مرتبط با این دو خودرو مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین شاید بتوان گفت که در مجموع تارا برنده بخش فضای داخلی در این مقایسه خواهد بود و بعید است که دنا شانسی برای عرض اندام در برابر این محصول جوان ایران خودرو داشته باشد. متقاضیان ثبت نام ایران خودرو میتوانند پژو ۲۰۷ دستی برقی را در رنگهای سفید، خاکستری متالیک، نقرهای متالیک، نقرهای تیتانیوم و مشکی آبنوس با موعد تحویل ۹۰ روزه خریداری کنند. اما فارغ از ظاهر، در یک نتیجهگیری کلی باید بگوییم که به دلیل برخورداری از پلتفرم جدیدتر، تارا دنده ای میتواند عملکردی ایمنتر با هندلینگ بهتر و ایمنی بیشتر را ارائه دهد.
رانندگی با تارا راحتتر از دنا پلاس است و دلیل آن هم تسلط بر بدنه خودرو و ابعاد آن، صندلیهای مناسبتر و راحتتر و همچنین فرمان آن است که حسی خوب به راننده میدهد. در مقایسه ابعاد تارا و دنا پلاس میتوان گفت که هر دو دارای سایز کابینِ مناسبی هستند (البته کابین دنا پلاس ابعاد بزرگتری دارد که چندان زیاد نیست.) و فضای صندلیهای پشت هم بسیار باز است. از امکانات رفاهی مدل توربو میتوان به سانروف، کروز کنترل، صندلیهای برقی در جلو، آینههای برقی تاشونده و راهنما دار، ایربگ راننده و سرنشین، صفحهنمایش ۷ اینچی، دوربین دید در عقب و سنسور پارک اشاره کرد. همچنین، فرمان دنا پلاس اتومات برخلاف مدل ساده و توربو دندهای که هیدرولیک بودند، از نوع برقی است. در سال ۱۳۹۶ ایران خودرو دنا پلاس توربو دندهای و در سال ۱۳۹۹ دنا پلاس توربو اتومات را روانه بازار کرد که در ادامه همه آنها را بررسی میکنیم.
این برتری به دلیل استفاده از پلتفرم جدیدتر PF1، مواد باکیفیتتر، طراحی مدرنتر بدنه و وجود سیستمهای ایمنی پیشرفته مانند ESC، TCS، HSA و EBD است. همچنین، طراحی آیرودینامیکتر تارا باعث پایداری بیشتر خودرو در سرعتهای بالا میشود. در بخش طراحی داخلی باز هم میتوان دنا پلاس را انتخاب کرد و تنها مزیت تارا نسبت به این خودرو، داشتن فضای بیشتر در صندوق عقب است.
این خودرو نیز از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مشابهی استفاده میکند که در دنا پلاس به کار رفته است. با این حال، شتاب صفر تا صد تارا 13 ثانیه به طول میانجامد و مصرف سوخت ترکیبی آن به 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر میرسد. این ویژگیها نشاندهندهی اقتصادیتر بودن تارا نسبت به دنا پلاس است، به ویژه برای کسانی که به دنبال کاهش هزینههای سوخت هستند. مقایسه کلی دنا پلاس و تارا در چندین جنبه مهم صورت می گیرد که عبارتند از طراحی ظاهری، قدرت و عملکرد، امکانات و تجهیزات، فضای داخلی، قیمت و اقتصاد سوخت.
خرید اقساطی خودرو، امکان دسترسی به خودرو را برای افراد با بودجه محدود فراهم میکند و نیاز به پرداخت یکجا مبلغ کل خودرو را برطرف میکند. اگر خودرو تارا شما تصادف کرده و نیاز به مرکز نقاشی تخصصی خودرو دارید در صفحه نقاشی تارا لیستی از مراکز معتبر نقاشی در سراسر کشور را به شما معرفی کرده ایم که میتوانید به نزدیک ترین مرکز مراجعه کنید. همچنین، در نظر داشته باشید که این معایب ممکن است بر اساس تجربه و نظرات فردی متفاوت باشد و در نهایت تصمیم خرید را باید بر اساس نیازها و شرایط شخصی خودتان بگیرید. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. در نمای پشتی هم شاهد چراغهایی در بخش میانی بین دو چراغ بزرگ پشت هستیم که باتوجهبه ابعاد تارا وصلهای کاملا ناجور به نظر میرسد.
در خصوص مقایسه عکس دنا و تارا همچنین عکس داخل تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک باید توجه داشت که این دو خودرو در جوانب مختلفی همچون طراحی ظاهری، فضای داخلی و سایر ویژگی ها با یکدیگر تفاوت دارند. اگر عکس این دو خودرو را در سایت مشاهده کنید به خوبی متوجه حرف های ما خواهید شد. برای مشاهده عکس ها و مقایسه دقیق تر، می توانید به سایت ها یا منابع معتبر مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری را درباره آن ها به دست آورید. بعد از مقایسه تارا با دنا پلاس نوبت آن است که اولویتهای خود را از خرید خودرو مشخص کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. در صورتی که خودرویی شیک و جادار با مشخصات فنی بهتر میخواهید، خرید دنا پلاس را در اولویت قرار دهید. برای خرید خودرو با ایمنی بیشتر، تجربه رانندگی بهتر و صندوق عقب بزرگتر، خودرو تارا را برای خرید پیشنهاد میکنیم.
این خودرو با طراحی اصولی خود، امکان نشستن راحت برای تمامی سرنشینان را فراهم میآورد. در عوض، دنا پلاس با تغییر در ضخامت سقف برای نصب سانروف، قدری از فضای داخلیاش کاسته شده، اما همچنان راحتی و فضای کافی را برای سرنشینان فراهم میکند. این سبک چراغها بیشتر برای خودروهای عریض مناسب هستند و بر روی بدنه کوچک تارا، چندان جذاب به نظر نمیرسند. هرچند از یک زاویه دیگر میتوان گفت که استفاده از این چراغهای پیوسته میتواند حس خوبی به علاقهمندان خودرو بدهد، چراکه به نوعی یادآور خودروهای خوشنامی نظیر میتسوبیشی گالانت، هیوندای آزرا یا محصولات دوج هستند.
نمیتوان گفت که دنا پلاس در این زمینه عملکرد اصلا خوبی ندارد، زیرا فضای 500 لیتری را در اختیار میگذارد. متریالی که در درون این دو خودرو به کار رفته مسلما از بهترین مواد موجود نیست، ولی بد هم ارزیابی نمیشود و در یک کلام تارا در این قسمت امتیاز بالاتری میگیرد. فقط تغییراتی جزئی را در چراغهای بزرگ و جلوپنجره آن میبینیم و البته در نمای جانبی هم طراحی درها را کمی تغییر داده و خطوطی را به آنها اضافه کردهاند. چراغهای یکتکه در پشت کاملا ازنظر اندازه و شکل با چراغهای جلو ناهماهنگ هستند.
طراحی ظاهری چه از صندوق و چه از دید جلو صلیقه ایه که عمده مردم دنا را میپسندند. موتور 1.6 لیتری تارا نسخه ارتقاءیافتهTU5 مشهور محسوب میشود و به لطف وجود فرمان برقی، سیستم باز و بسته شدن متغیر سوپاپها و پمپ روغن متغیر، میتواند قدرتی بیشتر از TU5 های معمولی را ارائه دهد. در طرح پیش فروش ایران خودرو ویژه جایگزینی خودروهای فرسوده اسفند ۱۴۰۳، خودروی فوق با قیمت ۲۷۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان و در رنگهای نقرهای متالیک، خاکستری متالیک، سفید و مشکی متالیک به فروش می رسد. شاهین و دنا پلاس در بحث آپشنهای ایمنی نسبتاً مشابه هستند و طبق قوانین روز کشور از سیستمهای کنترل پایداریی و 2 ایربگ بهره میبرند.
متقاضیان ثبت نام ایران خودرو میتوانند رانا پلاس را در رنگهای سفید، خاکستری متالیک، نقرهای متالیک و مشکی آبنوس با موعد تحویل ۹۰ روزه خریداری کنند. بنابراین مقایسه دنا پلاس و ۲۰۷ از نظر فنی تا حد زیادی به نفع محصول هاچبک یعنی پژو ۲۰۷ به پایان میرسد. ضمنا موتور TU۵ پژو ۲۰۷ هم از نظر هزینه تعمیرات و قیمت قطعات یدکی و هم از نظر میزان مصرف سوخت نسبت به موتور EF۷ دنا پلاس گزینه بهتر و مقرونبهصرفه تری خواهد بود. در ادامه مقایسه دنا پلاس با شاهین همراه ما باشید تا با بررسی کامل این دو خودرو ببینیم در نهایت شاهین بهتره یا دنا پلاس. لازم به ذکر است که ما در مقایسه دنا پلاس و شاهین به دلیل تناسب فنی و قیمتی هرچه بهتر، دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده و شاهین G دندهای را مد نظر داریم.
اگر شما هم قصد خرید یک سدان اتوماتیک نهچندان گرانقیمت را دارید و بین خرید دناپلاس نسخه اتومات و خرید تارا اتومات مردد هستید؛ در ادامه با ما همراه باشید. در مقایسه فنی دو سدان همکلاس ایرانخودرو، یعنی تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک، به وضوح تفاوتهایی در پیشرانه، قدرت و فناوریهای بهکار رفته در این دو خودرو دیده میشود. هر دو خودرو با توجه به نیازهای متفاوت و سطح امکانات، در یک محدوده قیمتی قرار دارند اما با بهرهگیری از تکنولوژیهای مختلف، تجربههای متفاوتی را برای راننده به ارمغان میآورند. در این بخش به بررسی و مقایسه مشخصات فنی این دو خودرو میپردازیم تا تفاوتها و مزایای هر یک را بهتر بشناسیم. به طور کلی، انتخاب بین این دو خودرو از نظر طراحی ظاهری به سلیقه شخصی و سلیقههای خودروساز بستگی دارد.
تارا همچنین با توجه به قدرت موتور و گشتاور کمتر از دنا پلاس انتظار می رود که سرعت نهایی کمتری داشته باشد ولی اینطور نیست و حدود 1 کیلومتر طبق ادعای شرکت سریعتر می باشد. ابعاد هر دو خودرو تقریبا برابر می باشد و تارا دقیقا 4 سانتی متر در طول بدنه کمتر از دنا پلاس می باشد. توان موتور هر دو خودرو برابر ۱۱۳ اسب بخار است اما گشتاور دنا پلاس به رقم ۱۵۵ نیوتن متر میرسد و بیشترین گشتاور موتور تارا دنده ای نیز برابر ۱۴۴ نیوتن متر است. میزان چابکی هر دو خودرو تقریبا در یک رده است اما دنا پلاس در این زمینه کمی پرشتابتر عمل میکند؛ به نحوی که شتاب رسمی ۰ تا ۱۰۰ آن حدود ۱۲ ثانیه اعلام شده و این رقم برای تارا دنده ای معادل نیم ثانیه بیشتر خواهد بود. در این خودرو از قطعات مشکی و نقرهای استفاده شده که به فضای داخلی حسی مینیمال و مدرن میبخشد.
حالا ایرانخودرو تلاش کرده با طراحی جدید و متفاوت و همچنین حجمدهی به برخی قسمتها، جذابیتهای ظاهری این سدان کوچک فرانسوی را افزایش دهد. اما اگر با دقت بیشتری به طراحی تارا نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بخشی از هماهنگی میان اجزاء در این مسیر قربانی شده است. در واقع، طراحی پژو 301 با وجود سادگیهایش، از نظر هارمونی میان خطوط و قطعات، شرایط بهتری را ارائه میدهد.
هر دو خودرو سیستم ایموبیلایزر و قفل مرکزی دارند؛ اما باز هم دنا پلاس با داشتن سیستم کنترل بخار بنزین و سیستم هشداردهنده مرکزی ورود غیرمجاز، امنیت بالاتری دارد. قیمت هر دو خودرو در بازار ایران به شدت تحت تأثیر شرایط اقتصادی و نوسانات بازار قرار دارد و ممکن است در طول زمان تغییرات قابل توجهی را تجربه کند. این تغییرات به عوامل مختلفی از جمله عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه و همچنین سیاستهای اقتصادی کشور وابسته است. با این حال، باید اشاره کرد که هر دو خودرو، به رغم ویژگیهای جذاب خود، در بازار فروش با چالشهایی مواجه هستند و معمولاً فروش خودروی دست دوم آنها با دشواریهایی همراه است. دنا پلاس و دنا پلاس اتومات دو مدل خودروی تولید شده توسط شرکت دنا خودرو هستند.
در طرح پیش فروش ایران خودرو، خودروی تارا دستی V۱P با قیمت ۳۴۹ میلیون و ۳۶ هزار تومان و تارا اتوماتیک V۴ LXبا قیمت ۴۰۵ میلیون و ۷۶۴ هزار تومان و در رنگهای خاکستری متالیک، سفید، مشکی متالیک و نقرهای تیتانیوم عرضه خواهد شد. هرچند که هر دو خودرو از لحاظ امکانات و طراحی دارای مزایای خود هستند، اما تفاوتهای قابل توجهی نیز بین آنها وجود دارد. هر دو خودرو در ظاهر و مشخصات فنی شباهتهایی به یکدیگر دارند، اما تفاوتهای مهمی نیز بین آنها وجود دارد که میتواند در تصمیمگیری برای خرید تاثیرگذار باشد. تارا یکی از جدیدترین محصولات ایرانخودرو است که بر پایه پلتفرم پژو 301 ساخته شده و از نظر طراحی و امکانات میتوان آن را در دسته خودروهای مدرن داخلی قرار داد. این خودرو با توجه به شاسی و بدنه جدید خود، نه تنها ظاهری جذاب دارد، بلکه از لحاظ ایمنی نیز بهبودهای چشمگیری را تجربه کرده است.
در مقایسه تارا با دنا پلاس میتوان گفت که تارا به سیستمهای ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش و کنترل شروع حرکت در سربالایی مجهز است و همین موضوع باعث شده که ایمنی این خودرو نسبت به دنا پلاس بیشتر شود. در جدول زیر میتوانید به مقایسه تارا با دنا پلاس از نظر امکانات ایمنی بپردازید. پیشرانه ۱.۷ لیتری دنا پلاس، که توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار را دارد، از نقاط قوت اصلی این خودرو است. علاوه بر این، دنا پلاس از نظر سیستم تعلیق و فرمانپذیری، عملکرد خوبی دارد که باعث میشود رانندگی با آن لذتبخش و آرام باشد. در داخل کابین، طراحی ارگونومیک و استفاده از مواد با کیفیت بالا، راحتی و حس لوکس بودن را به راننده و سرنشینان منتقل میکند. از سوی دیگر، قطعات بدنه رانا پلاس نیز در تولید و تقویت برخی قسمتهای بدنه دنا پلاس به کار رفته است که به ارتقای دوام و مقاومت بدنه کمک شایانی کرده است.
در نهایت، تجربه رانندگی لذتبخش و ایمنی شما در جاده مهمترین عواملی هستند که باید در انتخاب خودروی خود مدنظر قرار دهید. در نهایت، تارا میتواند یک گزینه جذاب برای آن دسته از خریدارانی باشد که به دنبال یک خودروی اقتصادی و در عین حال با طراحی متفاوت هستند. اما همچنان باید در نظر داشت که این خودرو در برخی جزئیات نیاز به بهبود دارد تا بتواند به طور کامل انتظارات مشتریان را برآورده کند. پس از موفقیت چشمگیر دنا در بازار، گروه ایرانخودرو تصمیم به بازنگری و بهبود برخی قسمتها گرفت تا این خودرو را به سطحی بالاتر ارتقا دهد.
هردوی این خودروها از کیفیت نسبتا مناسبی برخوردارند و هردو در دامنه قیمت مشترکی به بازار عرضه شدهاند. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که قصد خرید یک خودرو متوسط میانقیمت را دارند در دوراهی میان تارا و دانا پلاس گرفتار شدهاند. در این مقاله با مقایسه تارا و دنا پلاس نگاه دقیقتری به طراحی، کیفیت فنی، ایمنی و امکانات این دو خودرو خواهیم انداخت تا سعی کنیم انتخاب را برای شما تا حد امکان آسانتر کنیم. پس اگر شما هم در دوراهی انتخاب از بین تارا و دنا پلاس سردرگم شدهاید، این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به سراغ مقایسه دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک رفتهایم. دو سدانی که هر دو محصول ایران خودرو هستند و وجوه اشتراک زیادی با هم دارند اما در عین حال، یکسری تفاوتها نیز بینشان وجود دارد که میتواند خریداران را برسر دوراهی قرار دهد.
با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. تنها مزیت در زمینه آپشنهای ایمنی نیز به وجود سامانه کنترل پایداری (ESP) مربوط میشود که در خصوص تارا به شکل استاندارد وجود دارد اما متاسفانه در خانواده دنا به کلی تعریف نشده است. انتخاب نمایندگی ایران خودرو برای تحویل خودرو بر اساس استان محل سکونت انجام میشود. کیان خودرو، با ارائه طرحهای متنوع اقساطی، امکان انتخاب مدتزمان اقساط، پیشپرداخت و سایر شرایط را به مشتریان میدهد.
شرکت ایران خودرو در طرح پیش فروش ویژه جایگزینی خودروهای فرسوده در نیمه دوم اسفند ۱۴۰۳، خودروهای مختلف خود را به متقاضیان عرضه میکند. در این طرح، مدلهایی مانند پژو ۲۰۷ دستی با موتور TU۵ ، پژو ۲۰۷ دستی ارتقا یافته، دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک، دنا پلاس با موتور EF۷P ، رانا پلاس ارتقایافته، سورن پلاس XU۷P، تارا دستی و اتوماتیک و با رنگهای مختلف به فروش خواهند رسید. خودروهای داخلی همیشه از موضوعات پر مباحثه در میان علاقهمندان خودرو بودهاند و در این میان، تارا و دنا پلاس دو خودروی محبوب و نسبتاً جدید هستند که به دلیل امکانات و طراحی مدرنشان مورد توجه قرار گرفتهاند. هر دوی این خودروها به عنوان محصولاتی از گروه صنعتی ایرانخودرو تولید شدهاند و هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند. انتخاب بین این دو خودرو ممکن است برای بسیاری از خریداران چالشبرانگیز باشد، چرا که تفاوتهای جزئی اما مهمی در طراحی، عملکرد و امکانات آنها وجود دارد. در این مقاله، با بررسی و مقایسه تارا و دنا پلاس، به شما کمک میکنیم تا با آگاهی کامل بتوانید بهترین انتخاب را بر اساس نیازها و علایق خود انجام دهید.
از سوی دیگر، تارا اتوماتیک با تمرکز بر ایمنی دینامیکی بیشتر و سیستمهای پیشرفتهای مانند ESC و HSA، و همچنین طراحی داخلی مدرنتر، برای رانندگانی که به ایمنی و تکنولوژیهای جدید اهمیت میدهند، گزینه بهتری به شمار میرود. انتخاب بین این دو خودرو بستگی به اولویتهای فردی خریداران دارد؛ چه به دنبال راحتی و امکانات لوکستر باشند و چه به دنبال ایمنی بیشتر و تکنولوژیهای پیشرفتهتر. در مقابل، تارا اتوماتیک با طراحی سادهتر اما هماهنگتر خود، بهروزتر و مدرنتر به نظر میرسد.
برای مقایسه دنا پلاس با شاهین از نظر تواناییهای فنی هم باید بگوییم شاهین به دلیل گشتاور بالاتر پیشرانه و ارائه این گشتاور در دور پایین، اندکی پرشتابتر از دنا پلاس ظاهر میشود. البته دنا پلاس هم خودروی دست و پا بستهای نیست و شتاب قابل قبولی دارد اما شتاب صفرتاصد آن در شرایط واقعی چیزی کمتر از 1 ثانیه کُندتر از شتاب شاهین است. بنابراین در یکی دو مورد مثل تنظیم برقی صندلیهای جلو یا ایربگ پردهای، دنا پلاس در نسخه فول آپشن نسبت به تارا برتری دارد.
اینکه تارا بخریم یا دنا پلاس؟ انتخاب به میزان نیاز شما و عوامل مهمی مثل بودجه و سایر اولویت های شخصی بستگی دارد. تصمیم نهایی برای خرید خودرو باید با توجه به نیازها و موارد استفاده شما اتخاذ شود. اگر به دنبال یک خودرو با قدرت بالا و برای استفاده در جاده های کوهستانی هستید، دنا پلاس گزینه مناسبی است. اما اگر به دنبال یک خودرو با امکانات بیشتر و بهبود یافته تر هستید که برای استفاده در شهر مناسب باشد، تارا گزینه مناسبی است. در نهایت، باید قیمت، کیفیت، مصرف سوخت و سایر عوامل را در نظر گرفته و تصمیم خود را بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید