تارا تقریبا با همان مشخصات و تجهیزات پژو 301 با داخلی سازی بالا قرار است به دست مصرف کننده برسد. شبکههای اجتماعی دیجیاتو سریعترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر میخواهید بهروز باشید، شبکههای اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.
وباپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و بهروزرسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم میکند. در نسخهٔ وباپلیکیشن نیازی به دانلود و بهروزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپهای موبایل خود میتوانند از آن استفاده کنند. جدای از بحث کمی و کیفی و حتی نحوه قیمت گذاری تارا، ایران خودرو در حالی تست های تصادف از جهت های مختلف تارا را منتشر میکند که پژو 301 در سال 2014 میلادی توانسته بود تست تصادف یورو انکپ را با 3 ستاره ایمنی از 5 ستاره پشت سر بگذارد و تمامی تصاویر آن موجود و منتشر شده است. نکته مهم و اساسی این تست تصادف تجهیز پژو 301 به 4 عدد ایربگ است که ایران خودرو با حذف 2 ایربگ در مدل دنده دستی به عرضه این محصول با 2 ایربگ سرنشین جلو و راننده بسنده کرده است.
یورو انکپ به طور مداوم در حال ارتقای شاخص های ایمنی خود است و از آنجا که پژو 301 در سال 2014 میلادی تست تصادف را پشت سر گذاشته است و اعتبار آن در ماه ژانویه 2021 میلادی پایان یافته است. در محل حادثه مشاهده شد سه دستگاه خودرو شامل دو دستگاه پژو ۴۰۵ و یک دستگاه پژو پرشیا به شدت با هم تصادف کردند. ۲۶ دقیقه بامداد امروز چهارشنبه تصادف دو دستگاه پژو ۴۰۵ با پژو پرشیا در مسیر جنوب به شمال اتوبان تهران ـ قم، مقابل تیر ۳۲۵ (حدود ۱۸ کیلومتر بعد از عوارضی) 2 کشته و ۶ مجروح بر جای گذاشت. جالبتر آنکه در تست لاتین انکپ به وضوح از کلمه «بی ثبات» برای بدنه خودرو استفاده شده است.
در این تست تصادف، پژو 301 از برخورد جلو از 16 امتیاز ممکن تنها 9.5 امتیاز دریافت کرده است اما در برخورد از کنار وضعیت بهتری دارد و امتیاز 13.25 را از 16 امتیاز ممکن را دریافت کرده است که البته در صورت حذف ایربگهای جانبی (مشابه تارا) قطعا چنین نتیجهای حاصل نمیشود. مدل فیس لیفت شده این محصول نیز در تست لاتین انکپ مجددا با دریافت 3 ستاره ایمنی تست را پشت سر گذاشته است. همانطور که میدانید با بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی، شرکت پژو پلت فرم محصولاتی که قرار بود در ایران تولید شود را در اختیار طرف ایرانی قرار داد. یکی از این محصولات پژو 301 بود که بر پایه پلت فرم FP1 شرکت پژو و سیتروئن قرار دارد و در واقع تارا نسخه ایرانی شده پژو 301 است. گفتنی است که مدل مورد بررسی قرار گرفته از پژو ۳۰۱ مجهز به isofix، SBR، ABS و ESC بوده است که از این حیث با امکانات تارای ایرانخودرو یکسان به نظر میرسد. در این ویدئو تصاویری از برخورد پژو پارس را با پو ۴۰۵ را میبینید.
اگر پژو ۴۰۵ در فاصله بیشتری از جاده پارک کرده بود این اتفاق نمیافتد. داخل خودروی پرشیا نیز خانمی حدوداً ۱۸ سالهای محبوس بود که آتشنشانان برای رهاسازی وی اقدام کرده و پس از خارج کردن او مشخص شد این شخص نیز بر اثر شدت جراحات وارده جان باخته است. تصویری از برخورد خودروی پژو پارس با رنو کولئوس در خیابانی شلوغ را ببینید.
بنابراین می توان حدس زد که در صورت تکرار تست تصادف با استانداردهای سال ۲۰۱۴ نیز٬ به دلیل کاهش تعداد ایربگ ها و حذف ایربگ های جانبی دست یابی به 3 ستاره ایمنی برای تارا کمی بعید به نظر می رسد. ایران خودرو در حالی آماده تولید و عرضه تارا جدیدترین محصول خود میشود که کمپین تبلیغاتی آن در حال مانور دادن بر روی مسائلی از جمله تست تصادف و ایمنی بالای این محصول است. گرچه شرکت های خودروسازی برای نشان دادن دست آوردهای خود کمپ های تبلیغاتی راه میاندازند اما ویدیوی منتشر شده ایران خودرو در زمینه ایمنی تارا تا حدی جای کنکاش دارد چرا که آنطور که از شواهد فنی پیداست پلتفرم تارا اساسا بهبود خاصی را نسبت به خودرو مادر (پژو 301) تجربه نکردهاست. بر اثر این حادثه یک دستگاه پژو ۴۰۵ کاملاً شعلهور و واژگون شده و حین رسیدن آتشنشانان اطلاعات حاکی از آن بود که یک نفر داخل خودرو محبوس است. آتشنشانان به سرعت آتش را خاموش کرده و جسد سوخته مجهولالهویه را از داخل خودرو خارج کردند.
دیدگاهتان را بنویسید