خودروهای برقی یا بنزینی؟ مقایسهای برای آینده حملونقل
در آن سالها، مهندسان بسیاری در تلاش برای تولید موتورهای برقی بودند که این تلاشها با کشف منابع عظیم نفتی، کاهش جهانی قیمت نفت و همچنین هزینه بسیار بالا و نبود تکنولوژی لازم برای تولید باتری موتورهای برقی ناکام ماند. به گزارش خودرونویس، تا حدود 10 سال پیش، خودروهای بنزینی و دیزلی، عمده وسایل نقلیه بازار را تشکیل میدادند و بنزین در مقایسه با دیگر حاملهای انرژی، برنده بدون منازعه در استفاده از خودروهای سواری بود. یکی از مهمترین مزایای خودروهای برقی، کاهش انتشار گازهای گلخانهای و آلایندههای هوا است. خودروهای بنزینی دیاکسید کربن (CO₂) و سایر گازهای مضر را منتشر میکنند، در حالی که خودروهای برقی مستقیماً آلودگی تولید نمیکنند. البته میزان آلایندگی خودروهای برقی به منبع تولید برق بستگی دارد؛ در صورتی که برق از منابع تجدیدپذیر تأمین شود، این مزیت چشمگیرتر خواهد بود. برای محاسبه هزینه نگهداری، سوخت و شارژ خودروهای بنزینی و برقی، ۲۴ هزار کیلومتر را معیار کارکرد سالانه خودرو تعیین می کنیم که مجموع کارکرد ۳ سال ۷۲ هزار کیلومتر می شود.
اصلاحات صورتگرفته روی چهره، بهویژه با حضور جلوپنجره بزرگ، چراغهای دیلایت نواری و طراحی جدید سپر بسیار مدرن جلوه میکند و هماهنگی قابل قبولی با اتاق پیدا کرده است. در قسمت عقب نیز از چراغهای طرح جدید با فرم پیوسته استفاده شده تا مطابق با گرایشهای روز مورد توجه مشتریان قرار گیرد. کیفیت متریال استفاده شده در کابین X77 در حد مناسب است و از محصولی در این کلاس انتظار بیشتر از این هم نمیرود. همچنین به دلیل فاصله محوری قابل قبول، میتوانیم فضای جادار برای سرنشینان ردیف جلو و داخل کابین این محصول مدیران خودرو بیابیم. طراحی لایهای و فرم سراسری دریچههای تهویه نیز زیبایی بصری داشبورد را ارتقا داده که در کنار تریم دورنگ میتواند جذابیت زیادی برای نمای داخلی MVM X77 ایجاد کند.
در نهایت، انتخاب بین موتور برق گازوئیلی و بنزینی به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک دستگاه سبک و راحت برای استفادههای روزمره هستید، موتور برق بنزینی گزینه بهتری است. ولی اگر نیاز به برق پایدار و مستمر دارید، موتور برق گازوئیلی انتخاب مناسبی خواهد بود. با در نظر گرفتن مزایا و معایب هر کدام و با توجه به کاربرد خاص خود، میتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. کمری هیبرید از یک سیستم هیبریدی (موتور بنزینی + موتور الکتریکی) استفاده میکند، در حالی که کمری بنزینی فقط از موتور بنزینی بهره میبرد. کمری هیبریدی با قیمت اولیه بالاتر، هزینههای سوخت پایینتری دارد اما هزینههای تعمیر و نگهداری آن کمی بیشتر است.
خودروهای بنزینی در مقایسه با خودروهای برقی اجزای مکانیکی ریز و درشت بیشتری دارند که هر کدام به تنهایی سر و صدای فراوانی بر پا میکنند. بنابراین، برای اینکه شهرهایی آرامتر داشته باشید، بهتر است از خودروهای برقی استفاده کنید. خودروهای برقی اجزای متحرک کمتری دارند و برخلاف خودروهای بنزینی به کارهایی مانند تعویض روغن نیازی ندارند. به این ترتیب، انرژی از دست رفته در ترمز آنها بازیابی میشود و کمتر از خودروهای بنزینی به تعویض لنت ترمز نیاز خواهند داشت. خودروهای برقی هم به برخی تعمیرات اساسی مانند بررسی سرویسها و تایرها نیاز دارند اما به طور کلی، هزینه نگهداری و تعمیر آنها معمولا نصف خودروهای بنزینی و گازسوز است. بهویژه آنکه مسافت قابل پیمایش با خودرو برقی کمتر از بنزینی است و مانند خودروهای بنزینی امکان انتقال سوخت برای ماشین وجود ندارد.
حتی در سفرهای طولانیتر نیز میتوان از خودروهای برقی استفاده کرد، اما برای پیشگیری از اضطراب ناشی از تمام شدن شارژ، بهتر است پیش از حرکت، نقاط شارژ موجود در مسیر را شناسایی کنید. علاوه بر این، همراه داشتن یک شارژر پرتابل به شما این امکان را میدهد که در طول شب خودرو را با برق متناوب شارژ کرده و نگرانی از بابت کمبود شارژ نداشته باشید. در صورتی که بیشتر در شهر رانندگی میکنید، خرید خودرو برقی میتواند به طور قابل توجهی در هزینههای سوخت و تعمیرات خودرو صرفهجویی ایجاد کند. خودروهای برقی و هیبریدی بهدلیل مصرف پایین انرژی، کاهش آلایندگی و هزینههای نگهداری کمتر در بسیاری از کشورها موردتوجه قرار گرفتهاند. در ایران با وجود محدودیتهای واردات و زیرساختهای محدود برای شارژ خودروهای تمامبرقی، خودروهای هیبریدی بهعنوان گزینهای مناسبتر شناخته میشوند. این خودروها ترکیبی از موتور بنزینی و الکتریکی دارند و نیازی به ایستگاههای شارژ اختصاصی ندارند.
اصلیترین ایراد این نوع از خودروها که در ابتدا نیز با حجم موتورهای بسیار بالا و مصرف وحشتناک وارد بازار میشدند، استفاده از سوختهای فسیلی و همچنین آلودگی هواست. در واقع، یکی از عوامل اصلی آلودگی در شهرهای بزرگ مونوکسیدکربنی است که از اگزوز خودروهای بنزینی خارج میشود. برخلاف این خودروها، خودروهای برقی از طریق باتری شارژ شده با انرژیهای تجدیدپذیر به حرکت درمیآیند. تجربه نشان میدهد که قیمت کارخانه (صفر) خودروهای برقی در مقایسه با ماشینهای بنزینی بیشتر است. البته همانطور که اشاره کردیم، دولتها تلاش میکنند تا کاهش تعرفههای گمرکی، تا حدی امکان رقابت خودروهای برقی با بنزینی را از نظر قیمت در بازار فراهم کنند. آزمایشهای انجام شده توسط کمپانیهای خودروسازی نشان میدهد که در دمای کمتر از منفی 7 درجه سلسیوس، با روشن بودن بخاری ماشین، میزان اتلاف انرژی به 41 درصد میرسد.
حتی اگر از شارژرهای سریع استفاده کنید، ممکن است حدود 30 دقیقه زمان لازم باشد تا 80 درصد از ظرفیت باتری خودرو شارژ شود. این زمان ممکن است در سفرهای طولانی یا زمانی که نیاز به شارژ سریع دارید، کمی ناخوشایند باشد. به دلیل افزایش هزینههای سوخت، خودروهای بنزینی دیگر گزینههای اقتصادی مناسبی نیستند. خودروهای برقی نیازی به سوخت و بنزین ندارند و هزینههای مصرفکنندگان را در این زمینه کاهش میدهند. هرچند که شارژ این خودروها هزینههایی دارد، اما میتوان از تعرفههای برق خانگی برای شارژ خودرو بهره برد. بدون توجه به زیرساختهای کشور نمیتوان مقایسه خودرو برقی با بنزینی را بهدرستی انجام داد.
در کشور ما که هنوز در ابتدای راه خودروهای برقی هستیم، جایگاه چندانی برای شارژ باتری آنها در جادهها دیده نمیشود. کمتر از ۲۰ جایگاه شارژ خودروهای برقی در تهران تاسیس شده است و تعدادی نیز در چند کلانشهر کشور وجود دارد. ضمن اینکه میتوان خودرو برقی را در منازل و به کمک شارژرهای خانگی نیز شارژ کرد که هم زمان زیادتری را طلب میکند و هم هزینههای برق خانگی را بالا میبرد. البته در نظر داشته باشید، یکی از مهمترین تفاوتهای این دو خودرو، قیمت نهایی آنها در بازار است.
در کنار مصرف سوخت و برق خودروهای بنزینی و برقی، باید به موضوع هزینه سوختگیری و شارژ باتری هم اشاره کنیم. همچنین تعرفه شارژ باتری خودرو برقی در ایستگاههای شارژ موجود در سطح کشور برابر با 547 تومان بهازای هر کیلووات ساعت است. در حال حاضر (سال ۱۴۰۳) برای شارژ باتری خودروهای برقی بهازای هر کیلووات ساعت، مبلغ ۵۴۷ تومان در نظر گرفته شده است. عمده خودروهای برقی عرضهشده تا این لحظه در کشورمان، ظرفیتی کمتر از ۷۰ کیلووات ساعت دارند که یک بار شارژگیری کامل آنها، کمتر از ۴۰ هزار تومان هزینه دارد.
به طور کلی به علت قطعات مکانیکی به کار رفته کمتر در ماشینهای برقی، هزینه نگهداری و تعمیرات کمتری دارند. به دلیل اینکه بیشتر ایستگاه های شارژ، هزینه را به جای هر کیلووات، بر اساس هر دقیقه حساب می کنند. خوشبختانه، قرار است از سال ۲۰۲۳، هزینه شارژ مثل هزینه سوخت خودروهای بنزینی که برای هر لیتر است، به ازای هر کیلووات محاسبه شود.در حال حاضر هزینه شارژ خودروهای برقی در ایستگاه های شارژ ۷۵ کیلوواتی، ۰.۲۲ دلار به ازای هر دقیقه است. شارژ خانگی هم به طور متوسط ۰.۱۲ دلار برای صاحبان ماشین های برقی هزینه دارد. البته به علت تفاوت قیمت برق در هر یک از ایالت های آمریکا، هزینه شارژ خانگی هم ممکن است تفاوت داشته باشد.
زمان دقیقی برای فروش خودرو اعلام نشده، اما به احتمال زیاد در اواسط سال ۱۴۰۴ مشتریان امکان خرید خودرو را خواهند داشت. همانطور هم که گفته شد قیمت خودرو بین ۱و نیم تا ۲ میلیارد تومان تعیین میشود. مواردی مثل نمایشگرهای یکپارچه کیلومترشمار و مالتیمدیا، سقف پانورامیک، گرمکن صندلیهای جلو، حسگرهای پارک جلو و عقب و تهویه مطبوع با تنظیمات دوگانه در لیست تجهیزات رفاهی این خودرو حضور خواهند داشت. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، اتاق ام وی ام ایکس ۷۷ همان اتاق چری تیگو ۷ است که حالا به صورت کلی فیسلیفت شده و نمای زیبایی پیدا کرده است.
تویوتا کمری هیبریدی، در سالهای 2015 و 2016، به صورت محدود و در قالب تیپهای SE، LE و XLE، وارد بازار ایران شد. این خودرو، به واسطه نام و نشان معتبر برند تویوتا و حضور گسترده شرکت ایرتویا، توانست جایگاه خوبی در میان خودروهای هیبریدی بازار ایران پیدا کند. به دلیل عدم استفاده از موتور احتراق داخلی، این خودروها هیچگونه سر و صدای اضافی ندارند و رانندگی با آنها بسیار آرام است. البته این ویژگی میتواند برای عابران پیاده خطرناک باشد، چون صدای ماشین به حداقل رسیده است. برخلاف خودروهای بنزینی که از موتور احتراق داخلی و قطعات متحرک زیادی بهره میبرند، خودروهای برقی تعداد قطعات متحرک کمی دارند و در نتیجه استهلاک کمتری دارند. در مجموع، خودروهای برقی ساختار سادهتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند و این سادگی باعث کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری و افزایش راندمان میشود.
امروزه نیاز به تأمین برق در موقعیتهای مختلف، از جمله پروژههای عمرانی، مجتمع های مسکونی و اداری، کارگاه های کوچک و کارخانجات تولیدی، به یکی از دغدغه های اصلی مردم تبدیل شده است. قطعی های مکرر برق نیز تمامی مردم را ناچار به خرید موتور برق برای گذران امور کرده است. حداکثر قدرت موتور ام وی ام X77 برابر با ۱۵۰ اسب بخار است که حدود ۳ واحد نسبت به تیگو 7 افزایش نشان میدهد، ولی مقدار گشتاور آن تغییر نکرده و روی ۲۱۰ نیوتن متر ثابت مانده است.
صدای موتور و تجربه رانندگی سنتی برای بعضی از رانندگان جذاب است.ماشینهای برقی به دلیل اینکه موتورهای برقی گشتاور را بهطور لحظه ای مهیا میکنند، شتابگیری سریعتری دارند. همچنین کارکرد بی صدا و روان تر نسبت به ماشینهای بنزینی دارند، که برای بسیاری از افراد یک مزیت محسوب می شود. برخی مدلها، به ویژه در مناطق بدون زیرساختهای شارژ مناسب، هنوز محدودیت هایی در دامنه حرکت دارند. البته اوضاع در خصوص مدلهای دست دوم خودروهای برقی و بنزینی تا حد زیادی متفاوت است.
این موتور برق به نوبه خود از بابت کاربری و حمل تمامی امکانات مورد نیاز را دارد. امکاناتی مانند استارت خودکار از طریق پورت ATS و داشتن ریموت و داشتن چرخ و دسته از مزایای این دستگاه است. موتوربرق جنسیس ۸ و نیم کیلووات به شما در بار کامل به شما ۳۰ آمپر برق می دهد.
رویهمرفته باید بهاین نکته اشاره کنیم که میزان مسافت قابل پیمایش با خودروهای برقی در مقایسه با ماشینهای بنزینی کمتر است. نمونه این موضوع را در خصوص کی ام سی J7 بنزینی و برقی در بازار ایران مشاهده میکنیم. کی ام سی EJ7 بهعنوان خودرو برقی، حداکثر پیمایش 402 کیلومتر با هر بار شارژ کامل باتری را ثبت میکند. در بحث مقایسه خودرو برقی با بنزینی از نظر نگهداری و هزینههای سرویس دورهای، کفه ترازو کاملا به سمت خودروهای برقی سنگینی میکند و میتوان گفت این خودروها در مقایسه با خودروهای بنزینی، تا حدودی بدون هزینه هستند. برای مثال خودرو کی ام سی EJ7 که نسخه برقی خودرو کی ام سی J7 است، پک باتری به ظرفیت ۵۰ کیلووات ساعت دارد که هزینه شارژ کامل آن در حدود ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومان میشود.
بهطور کلی خودروهای برقی در همه جای دنیا قیمت بیشتری از خودروهای بنزینی دارند که دلیل آن هم گرانتر بودن تکنولوژی ساخت بعضی از قسمتها مثل باتری و موتور برقی آنهاست. ضمن اینکه چون تیراژ تولید این خودروها نیز در حال حاضر کم است، قیمت تمامشده برای ماشین های برقی بالا خواهد بود. اما در تمام کشورهای دنیا با دادن معافیتهای مالیاتی و حتی تخفیف از سوی دولتها، قیمت این خودروها را کاهش میدهند تا خریداران را به خرید خودروهای برقی تشویق کنند. چند سالی است که دولت با هدف کاهش آلودگی هوا، افزایش ایمنی و کاهش مصرف سوخت، طرح اسقاط خودروهای فرسوده را عملیاتی کرده است. در این طرح، مالکان خودروهای فرسوده با تحویل خودروی خود به مراکز اسقاط، گواهی اسقاط دریافت میکنند و میتوانند از آن برای خرید خودروی جدید استفاده کنند.
برای تأمین انرژی خودروهای برقی هم میتوانید از انرژی تولید شده در نیروگاههای بزرگ یا نیروگاههای کوچک خانگی استفاده کنید. مشورت با کارشناسان انرژیهای تجدیدپذیر میتواند نقطه شروعی برای این مسیر باشد. ما به شما مشورت با کارشناسان شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد (صناپ) را پیشنهاد میدهیم.
با آزادسازی مجدد واردات خودرو، تویوتا کمری 2023، به عنوان یکی از اولین خودروهای وارداتی، وارد بازار ایران شد. برای خرید خودروی هیبریدی یا برقی با شرایط مناسب و خدمات پسازفروش مطمئن از نمایندگیهای معتبر و شناختهشده استفاده کنید. سپند خودرو یکی از مجموعههای معتبر در زمینه فروش خودروهای هیبریدی و برقی در ایران است که با ارائه خدمات متنوع و شرایط فروش اقساطی به شما در خرید خودروی موردنظرتان کمک میکند. در صورتی که خودروسازان و شرکتها مربوطه، قادر به تولید سوختی جایگزین برای بنزین با هزینه معقول باشند، بدون شک خودروهای درونسوز در سیستم حملونقل جهانی باقی میمانند. پیشبینی میشود در صورت وقوع این امر، خودروهای برقی در داخل شهرها و مناطق پرترافیک استفاده شوند و خودروهای بنزینی هم در جادههای بین شهری به خدمترسانی ادامه دهند.
بدیهی است که هر چه ظرفیت باتری بیشتر باشد، زمان زیادی هم باید برای شارژ شدن آن صرف کنید. از طرفی دیگر، معمولا سرعت شارژ باتری بعد از 80 درصد کاهش پیدا میکند و بههمین دلیل، میزان شارژ موجود هنگام آن هم در مدت زمان پر شدن ظرفیت تاثیرگذار است. شارژ ماشین با برق مستقیم در مقایسه با برق شهری حدود خیلی سریعتر صورت میگیرد. در مقابل خودروی برقی قرار دارد که خبری از احتراق برای تامین انرژی مورد نیاز ماشین در آن نیست. مقدار انرژی مورد نیاز موتور در هر لحظه توسط یک واحد کنترلر اختصاصی در خودرو اندازهگیری میشود. انرژی تولید شده در موتور الکتریکی خودرو به گیربکس و سپس چرخها منتقل میشود.
قیمت گواهی اسقاط در حال حاضر ۳۵ میلیون تومان است که ۱۰ درصد آن بهخاطر کارمزد کسر میشود و درنهایت، مبلغی که به مالک پرداخت میشود، ۳۱٫۵ میلیون تومان بهازای هر گواهی بهعلاوه قیمت لاشه خودرو است. یکی از مهمترین مزایای تویوتا کمری هیبریدی نسبت به مدل بنزینی، مصرف سوخت به مراتب پایینتر و بهرهوری انرژی بالاتر آن است. این ویژگی، نه تنها به کاهش هزینههای سوخت کمک میکند، بلکه نقش مهمی در کاهش آلایندگی و حفاظت از محیط زیست ایفا میکند.
کمری بنزینی قدرت 181 اسب بخار و گشتاور 235 نیوتن متر را ارائه میدهد و شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت آن 9.3 ثانیه است. اما کمری هیبریدی در مجموع قدرت 200 اسب بخار را ارائه میدهد، گشتاور 230 نیوتن متر را ارائه میدهد و شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت آن 7.8 ثانیه است. توسعه فناوریهای جدید باتری، افزایش برد حرکتی و کاهش هزینه تولید باتریها میتواند به پذیرش گستردهتر خودروهای برقی کمک کند. همچنین، کشورهایی که به سمت تولید برق از منابع تجدیدپذیر حرکت میکنند، میتوانند نقش مهمی در کاهش آلایندگی کلی این خودروها داشته باشند. اگر خاطره یک روز معمولی در خیابان یکی از شهرهای بزرگ را به خاطر بیاورید، قطعا در پسزمینه اتفاقات مورد نظر شما صدای خودروهای بزرگ و کوچک هم به گوش میرسیده است. در واقع، خاطره هیچ شهر بزرگی را نمیتوان بدون آلودگی صوتی آن شهر به خاطر آورد.
هرچند که دمای باتریها به دلیل وابستگی بالای آنها از نظر طول عمر و شرایط کاری به دما، به وسیله یک سیستم تهویه کنترل و تنظیم میشود. اما باز هم جای نگرانی هست از طرفی در خودروهای بنزینی نیز همیشه امکان نشتی بنزین، آتشسوزی و انفجار هست که این قضیه در تصادفات نیز بیشتر خواهد بود. در حال حاضر خودرو کی ام سی J7 برقی به خاطر استفاده در ناوگان تاکسیرانی تهران، مشهورتر و شناختهشدهترین خودرو برقی در کشور است. در خودروهای برقی ما با موتورهای الکتریکی سر و کار داریم که خرابی و حساسیتهای بسیار کمتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. ضمن اینکه کلا چیزی به اسم تسمه تایم، سیستم سوخت رسانی، سیستم تنفس موتور، اگزوز و… در خودروهای برقی نیست که تمام خرابی و هزینههای تعمیر و نگهداری این بخشها نیز حذف میشود. این تعرفه پایین میتواند امیدهای زیادی به واردات هرچه بیشتر خودروهای الکتریکی چینی و غیر چینی ایجاد کند که در حال حاضر نیز میبینیم که حتی واردات خودروهای برقی از برندهای اروپایی نیز آغاز شده است.
علاوه بر این، خودروهای برقی وارداتی دارای طراحی شیک و منحصر به فردی هستند که احساس رانندگی در یک خودروی لوکس و کارآمد را به شما منتقل میکند. انتخاب بهترین خودروی برقی در ایران به عوامل مختلفی مانند بودجه، نیازهای شخصی و زیرساختهای موجود بستگی دارد. درحالحاضر، خودروهای هیبریدی مانند تویوتا لوین و کرولا کراس بهدلیل مصرف سوخت پایین و نیاز نداشتن به شارژر اختصاصی، گزینههای مناسبتری برای بازار ایران هستند. بااینحال، خودروهای تمامبرقی مانند BYD e6 هم برای افرادی که بهدنبال تجربه رانندگی پیشرفته و اقتصادی هستند، انتخابهای جذابی محسوب میشوند.
از سوی دیگر وجود انواع قطعات مکانیکی ریز و درشت در کنار یک دیگر باعث استهلاک بسیار بالای موتورهای بنزینی و همچنین تأخیر در پاسخ بین قطعات مختلف میشود. تصور کنید که در یک خودروی سواری به طور متوسط بیش از 10 هزار قطعه مکانیکی قرار میگیرد که در برخی از خودروهای روز، این رقم به بالای 30 هزار قطعه هم میرسد. هر چقدر که دقت مهندسی در طراحی و مونتاژ این قطعات کنار یک دیگر بالا باشد، باز هم تأخیر و استهلاک بالا در خودروهای بنزینی وجود خواهد داشت.
این خودرو با طراحی ساده و امکانات مناسب، گزینهای اقتصادی و کارآمد برای خریدارانی است که بهدنبال یک خودروی کوچک و کممصرف هستند. تویوتا CHR هیبریدی هم یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران است که با طراحی خاص و دینامیک بدنه جذاب، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این خودرو مجهز به یک موتور بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور الکتریکی با مصرف سوخت ترکیبی حدود 4.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
به این ترتیب، علاوهبر رفع مشکل آلودگی کلانشهرها، ایرادات خودروهای برقی نیز در مناطق غیرشهری، گریبانگیر مصرفکنندهها نخواهد شد. اگرچه خودروهای برقی حین استفاده آلودگی ایجاد نمیکنند، اما تولید و بازیافت باتریهای آنها چالشهایی به همراه دارد. استخراج مواد اولیه مانند لیتیوم و کبالت میتواند به محیطزیست آسیب برساند و مدیریت ضایعات باتریهای فرسوده نیز نیازمند راهکارهای مناسب است. خودروهای برقی به دلیل ساختار سادهتر موتور الکتریکی و حذف قطعاتی مانند فیلتر روغن، شمع، تسمه تایم و گیربکس پیچیده، نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتری دارند. یکی از نگرانی های موجود درباره خودروهای برقی ، ترس از انفجار باتری آنهاست.
علاوه بر این، شارژ خودروهای برقی نسبت به سوختگیری خودروهای بنزینی زمان بیشتری میبرد. حتی سریعترین ایستگاههای شارژ، حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه برای شارژ ۸۰ درصدی زمان نیاز دارند، در حالی که سوختگیری خودروهای بنزینی تنها چند دقیقه طول میکشد. سوخت بنزین در بسیاری از کشورها نسبتاً گران است و استفاده دائمی آن هزینه زیادی دارد. هزینه های نگهداری مانند تعویض روغن و تعمیرات معمولی مثل تعویض فیلترها و تسمهها، در ماشین های بنزینی بالاست. قیمت خرید اولیه این ماشین های برقی معمولا ًزیاد است، اما سوبسید های دولتی در بعضی کشورها این هزینه را کاهش میدهند.هزینه شارژ باتری کمتر از هزینه سوخت بنزین است.
شرکت مدیران خودرو قدیمیترین و اصلیترین شریک کمپانی چری در ایران محسوب میشود که از حدود بیش از ۱۵ سال پیش (اواسط دهه ۸۰)، مونتاژ و عرضه محصولات این خودروساز چینی در ایران را بر عهده دارد. در طرح اسقاط خودرو، مالک با تحویل خود به مراکز اسقاط، یک یا چند گواهی دریافت خواهد کرد که به آن گواهی اسقاط گفته میشود. این موتور برق با ظرفیت ۶۰۰۰ وات، قدرت بالایی دارد و برای کارهای صنعتی و پروژههای بزرگ بسیار مناسب است.
هر دو نسخه از کیفیت ساخت بالا، امکانات رفاهی مناسب و طراحی جذاب برخوردارند، اما در عملکرد فنی، مصرف سوخت و تجربه رانندگی، تفاوتهای قابل توجهی دارند. برای گرفتن تصمیم نهایی در انتخاب تویوتا کمری هیبرید یا کمری بنزینی میتوانید با کارشناسان کیان خودرو ارتباط بگیرید. خودروهای برقی بهترین گزینه برای استفاده روزانه، بهویژه در مناطق شهری و برای مسافتهای کوتاه تا متوسط هستند. این خودروها برای رفتوآمدهای روزمره بسیار مناسباند و میتوانند تجربهای راحت و اقتصادی را برای شما فراهم کنند.
طبق دادههای تحقیق جدید، هزینه سوخت مدلهای بنزینی مثل بامو سری 5، پورشه ماکان و آئودی A6 در هر 100 مایل برابر با 17.56 دلار است. این در شرایطی است که انرژی مصرفی مدلهای برقی همچون تسلا مدل 3، پورشه تایکان و پولستار 2 برای طی همین مسافت، 13.50 دلار هزینه دارد. چنانچه راننده ایستگاههای عمومی را برای شارژ باتری انتخاب کند، میزان هزینه به 17.81 دلار افزایش پیدا میکند. بهترین نوع انرژی برای شارژ خودروهای برقی، انرژیهای تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و باد است که به طور مستقیم آلودگی را کاهش میدهد. هزینههای اجتماعی ناشی از آلودگی خودروهای بنزینی شامل بیماریهای ناشی از آلودگی هوا، هزینههای درمان و آسیبهای محیط زیستی است.
فناوریهای نوین در طراحی موتورهای الکتریکی، انتقال قدرت نرمتر و افزایش شتاب از ویژگیهای برجسته این خودروها به شمار میآیند. اگرچه زمان شارژ و برد محدودتر همچنان چالشهایی محسوب میشوند، اما پیشرفتهای اخیر در زمینه فناوری باتری و ایجاد ایستگاههای شارژ سریع، به طور پیوسته این محدودیتها را کاهش میدهد. بنابراین، از منظر عملکرد، خودروهای برقی توان رقابت با خودروهای بنزینی را دارند، به خصوص برای شهرهای پر ترافیک و استفادههای روزمره. مقایسه خودروهای برقی و بنزینی و بررسی ویژگیهای هر یک نشان میدهد که وجود ماشینهای برقی تا چه حد برای ادامه زندگی بشر ضروری است.
اما در ایران هنوز زیرساختهای کافی برای شارژ سریع خودروهای برقی بهطور گسترده فراهم نشده است. با این حال، روز به روز تعداد خودروهای برقی در حال افزایش است و مالکان این خودروها با وجود مشکلات موجود، میتوانند از این نوع وسیله نقلیه استفاده کنند. در حال حاضر میتوان اصلیترین ایراد خودروهای برقی را مشکلات مربوط به شارژ این محصولات دانست.
هرچند که گزینه خوبی برای استفاده در داخل شهرهاست و مشکل شارژ آنها نیز با شارژرهای خانگی، حل میشود. در حالی که هزینههای جاری این خودروها بسیار کمتر از خودروهای بنزینی است؛ اما در صورت بروز عیب و مشکل در آنها، میتواند هزینههای سنگینی برای مالک به همراه داشته باشد. ضمن اینکه افت قیمت این خودروها نیز با گذشت هر سال، مطمئنا بیشتر از خودروهای بنزینی خواهد بود. پیشرانههای بنزینی ترموستات مکانیکی و برقی دارند و این وسیله، دمای کاری آنها را تا حد بسیار زیادی به وسیله سیستم خنککاری کنترل میکند. به نحوی که در هوای سرد و زیر صفر تا حدود ۷ درجه، در حدود ۲۰ درصد از توان آنها کاسته میشود که این قضیه را در مورد خودروهای بنزینی در زمان استارتزدن در زمستان نیز میبینیم.
این باتری ۱۸.۳ کیلووات ساعتی انرژی مورد نیاز یک موتور الکتریکی را فراهم می کند که در نسخه وارداتی، قدرتی معادل ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۳۲۵ نیوتن متر تولید می کند. در مجموع، این سیستم پلاگین هیبریدی ۲۸۷ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور ارائه داده و باعث می شود شتاب صفر تا صد کیلومتر آن به ۸.۳ ثانیه برسد. همچنین، بی وای دی سانگ پلاس هیبریدی می تواند با یک بار شارژ کامل، حدود ۱۱۰ کیلومتر را به صورت تمام برقی طی کند که در مقایسه با بسیاری از خودروهای پلاگین هیبریدی، برد الکتریکی مناسبی محسوب می شود. اما نسخه بنزینی بی وای دی سانگ پلاس به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت حدود ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور ۲۸۸ نیوتن متر مجهز شده است. این نسخه به یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه متصل شده که نیروی تولیدی را به چرخ های جلو منتقل می کند. در حالی که مصرف سوخت نسخه هیبریدی تنها ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده، مدل بنزینی مصرف سوخت بالاتری دارد و از نظر آلایندگی نیز در سطح پایین تری نسبت به مدل هیبریدی قرار می گیرد.
استفاده از پنل کنترل لمسی به همراه شیفتر دنده جدید شبیه به آنچه که در تیگو ۷ پرو موجود است، باعث شده تا در مجموع شاهد یک کابین مدرن و مطابق با خودروهای میانرده چینی در ام وی ام X77 باشیم. هزینه یک لیتر بنزین معمولی در ایالات متحده آمریکا ۲.۴۴ دلار است و یک لیتر بنزین سوپر (برای مینی کوپر) ۳.۱۱ دلار قیمت دارد. هزینه بنزین برای مینی کوپر و هیوندای کونا برای ۷۲ هزار کیلومتر از قرار زیر است. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
علاوه بر این، بسیاری از کشورها مشوقهای مالی، مالیاتی و تسهیلاتی برای خرید خودروهای برقی در نظر گرفتهاند که میتواند این اختلاف قیمت اولیه را جبران کند. بنابراین، از منظر اقتصادی و بهرهوری بلندمدت، خودروهای برقی به عنوان گزینهای هوشمندانهتر و مقرونبهصرفه در نظر گرفته میشوند. در پایان، میتوان گفت که هر دو دسته خودروهای برقی و بنزینی دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.
بر همین اساس، اگر خودرویی دو دوره متوالی نتواند معاینه فنی دریافت کند، فرسوده است و مشمول فرآیند اسقاط میشود. در این سالها دولت با ارائه تسهیلات و طرحهای تشویقی متنوع، تلاش کرده است مالکان خودروهای قدیمی را به اسقاط و جایگزینی وسایل نقلیه ترغیب کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از آخرین شرایط فروش قسطی خودروها و همچنین اطلاع از نمونههای موجود، کافیست با کارشناسان فروش مجموعه در تماس باشید. این مدل با ظرفیت ۸۵۰۰ وات مناسب برای استفادههای خانگی و کارگاهی است و به خاطر وزن سبک و صدای کم، انتخاب خوبی محسوب میشود. ستاد نوسازی ناوگان حملونقل هر ساله با نظارت سازمان حمایت از مصرفکنندگان قیمت گواهی اسقاط را تعیین میکند.
یکی از مهمترین عوامل در تصمیمگیری خرید خودرو، هزینههای اولیه و عملیاتی آن است. خودروهای بنزینی معمولاً هزینه خرید اولیهای کمتر دارند؛ اما هزینههای سوخت، نگهداری و تعمیرات در طول زمان افزایش مییابد. از سوی دیگر، اگرچه خودروهای برقی در مرحله اولیه ممکن است گرانتر به نظر برسند، اما هزینههای عملیاتی آنها به دلیل مصرف پایین انرژی، عدم نیاز به تغییر روغن موتور و قطعات متحرک کمتر، در بلندمدت صرفهجویی قابل توجهی به همراه دارد.
دیدگاهتان را بنویسید