بررسی مشخصات فنی پرشیا پژو پارس

تنها مورد مثبت این پیشرانه جدید کم شدن 2 لیتری مصرف سوخت ترکیبی است که آن هم دور از ذهن به نظر می‌رسد و باید دید در واقعیت نتیجه چگونه است. با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم و براساس جدول مشخصات فنی انواع پژو پارس‌های موجود در ایران، قوی ترین پارس ایران از نظر قدرت موتور، مدل پژو پارس ELX با موتور XUM است. موتور XUM با حجم ۱.۹ لیتر توانایی تولید حدود ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. هرچند این موتور از نظر فناوری قدیمی محسوب می‌شود و مصرف سوخت بالاتری دارد؛ اما به‌دلیل حجم بیشتر، نسبت به سایر مدل‌های پارس، از کشش و قدرت بیشتری برخوردار است. یکی از پر شتاب‌ترین خودروهای داخلی میان رده همین خودروی پارس ELX است که صفر تا 100 آن، 9 ثانیه بوده و هم چنین مصرف سوخت ترکیبی آن 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

این موتور به لطف طراحی مدرن‌تر و سیستم احتراق بهینه، مصرف سوخت کمتری دارد و در شهرهای بزرگ و شلوغ که سوخت اقتصادی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، به‌صرفه‌تر است. همچنین TU5 صدای کمتری هنگام کار کردن تولید می‌کند و از نظر استهلاک نیز گزینه قابل‌اعتمادتری به شمار می‌رود. برعکس طراحی ظاهری، در سال‌های اخیر تغییراتی روی طراحی داخلی پژو پارس انجام شد که می‌توان به طرح جدید داشبرد، غربیلک فرمان، کیلومترشمار و رودری‌ها اشاره کرد. طراحی داشبرد جدید پژو پارس نسبت به گذشته بهتر شده و غربیلک فرمان و کیلومترشمار نیز هماهنگ با داشبرد عوض شده‌اند. اما کیفیت ساخت کابین جدید جالب نبوده و در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر که از مواد نرم ساخته می‌شد، کم‌کیفیت‌تر شده است. پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P یکی از همین تیپ های جدید است که از نظر فنی تفاوتی با پژوپارس سال با موتور XU7P ندارد.

پژو پارس یکی از پرفروش ترین محصولات خودروسازی داخلی است که در طرح فروش اقساطی محصولات ایران خودرو نیز موجود میباشد. که چرخه تولید آن از سال 1380 شروع شده و به دلیل استقبال گسترده مردم تا به امروز همچنان پابرجا مانده است. از جمله امکانات مدل ال ایکس می‌توان به مواردی از قبیل ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم تهویه اتومات، رادیو پخش، آینه‌های کناری تاشو برقی، سنسور دنده عقب، رینگ آلومینیومی و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو اشاره کرد.

برای رسیدن از سرعت صفر تا صد کیلومتر بر ساعت، حدود 13.2 ثانیه زمان لازم است. از نظر مصرف سوخت نیز مصرف پایین تری از هر دو مدل که در بالا اشاره شد، دارد. از نظر راحتی و دیگر مشخصات خودروی مناسب و به همین دلیل در کشور، این مدل محبوب‌تر است. پژو پارس معمولی که با نام پژو پارس سال هم شناخته می‌شود، مدل پایه و ارزانترین تیپ از این خودروست.

سیستم ترمز ضد قفل ABS، ترمزهای چهار چرخ دیسکی، تهویه مطبوع اتومات، سیستم مولتی پلکس و … پژو پارس از آن خودروهایی است که حتی تکرار ۲۰ ساله هم نتوانسته از محبوبیت آن بکاهد. این خودرو را در حقیقت باید حاصل یک همکاری نیمه تمام بین شرکت‌های ایران خودرو و پژوی فرانسه بدانیم. همانطور که در بالا مطالعه کردید، ما به بیان تفاوت عملکرد مدل های پژو پارس پرداختیم بنابراین دانستیم که هر یک چه ویژگی ها و چه وجه تمایزاتی با یکدیگر دارند. در نهایت با توجه به آنچه که گفته شد، این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام مدل پژو پارس را برای سواری انتخاب کرده و مناسب ترین ماشین برای خود را تشخیص می دهید.

از دیگر امکانات می‌توان به سنسور پارک عقب و رینگ‌های اسپرت 15 اینچی آلومینیومی اشاره کرد. پژو پارس XU7 مجهز به یک پیشرانه 1761 سی سی 8 سوپاپه است و می‌تواند حداکثر قدرت 100 اسب بخار و گشتاور 153 نیوتن‌متر را تولید کند. انتقال قدرت در این محصول از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به نام BE3 به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، آمار تولید پرشیا ۱۵۹,۱۷۴ دستگاه محاسبه شده‌است. بر اساس آمارنامه صنعت خودرو، این خودرو پرفروش‌ترین این شرکت تا شروع فصل زمستان بوده است. هر کدام از این مدل‌ها ویژگی و امکانات خاص خود را دارند و بر همین اساس قیمت‌گذاری می‌شوند. پژو پارس با کابینی شبیه به پژو ۴۰۵ تولید می شود که این مساله یک امتیاز منفی برای این خودرو محصوب می شود. کابین این دو خودرو از نظر نوع متریال و طراحی شبیه یکدیگرند و تفاوت های بسیار اندکی در برخی از جزئیات با یکدیگر دارند، اما تفاوت قیمت این دو خودرو بسیار بیشتر از تفاوت های ظاهری، موتور و کابین است.

البته علی‌رغم حجم موتور بالاتر، این نسخه از پژو پارس ELX از نظر کارایی و مصرف سوخت، عملکرد مطلوبی نسبت به مدل‌های دیگر نداشت و در نهایت تولید آن متوقف شد. در سال‌های اول تولید این خودرو، پیشنهاد صادر شدن آن به عربستان وارد بود که پس از کش و قوس فراوان مجوز صادر شدن آن کسب نشد. در این راستا احتمال تغییر نام خودرو به سفیر وجود داشت که با لغو شدن آن، نام پژو پارس باقی ماند. از انواع این خودرو می‌توان به پژو پارس معمولی، اتوماتیک، LX TU5 و ELX اشاره کرد که در ادامه به مقایسه این مدل‌ها خواهیم پرداخت.

حداکثر زمانی که این خودرو می‌تواند به صد کیلومتر را طی کند، 15 ثانیه بوده و میزان مصرف سوخت 8.15 لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده است. به دلیل دنده اتومات بودن این خودرو افراد زیادی علاقه‌مند به خرید این مدل از پژو پارس هستند. این خودرو از یک گیربکس 5 دنده‌ای بهره می‌برد تا نیروی موتور را به چرخ‌ها منتقل کند.

ایران خودرو تا کنون از پلتفرم پژو ۴۰۵ در بسیاری از محصولات خود استفاده کرده‌است. ایران خودرو با ایجاد تغییراتی در ظاهر، امکانات و مشخصات فنی پژو ۴۰۵، محصولی جدید ارائه داد. این خودرو در ابتدا با نام پژو پرشیا در اختیار عموم قرار گرفت و کمی بعد به پژو پارس تغییر نام داد و تا کنون به این نام عرضه می‌شود. اگرچه در سال های اخیر به دلیل مشکلاتی از قبیل نوسانات و افزایش قیمت ارز دستیابی به یک پژو پارس برای خانواده های  متوسط  قدری سخت تر شده است. پیشرانه XU7 حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار را در ماکسیموم دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه به چرخ‌های جلو می‌رساند.

پیشرانه پژو پارس ELX با کد XU7J4P/L4 شناخته شده و قادر به تولید 110 اسب بخار قدرت خالص در 5500 دور است. ناگفته نماند که این خودروی بسیار سریع توانایی تولید 155 نیوتن متر گشتاور در 4250 دور در دقیقه را دارد که این نیرو توسط گیربکس 5 دنده‌ای به چرخ های جلویی خودرو انتقال می‌یابد. پارس TU5 را به جرات می توان محبوب ترین تیپ پژو پارس در بین مردم دانست که یک دهه از تولید آن می گذرد و همچنان در بازار جزو گزینه های پرفروش است. پارس LX با بهره گیری از موتور TU5 که در اصل متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ می باشد در کنار مصرف سوخت بهینه تر، ایرادات به مراتب کمتری نسبت به موتور قدیمی XU7 دارد و مشکلاتی مانند ضعیف بودن واشر سر سیلندر در این موتور برطرف شده است. همچنین در بحث امکانات رفاهی نیز پارس TU5با ترمزهای دیسکی در چهارچرخ، رینگ های آلومینیومی ۱۵ اینچی، سیستم مولتی پلکس، آینه جانبی تاشوی برقی، دکمه های روی فرمان، سنسور دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و … نسبت به  پارس معمولی برتری دارد.

در داخل کابین آن فضای کافی برای پاها و سر سرنشینان هم در ردیف جلو و هم در ردیف عقب وجود دارد. صندوق عقب آن با ظرفیت گنجایش ۴۷۰ لیتر فضای مناسبی در اختیار استفاده کنندگان خود قرار میدهد. چندی بعد ایران خودرو تصمیم گرفت آن‌را به عربستان صادر کند و به دلیل وجود حرف (پ) در نام آن و حساسیت اعراب به کلمه پرشیا، نام آن‌را به پژو سفیر تغییر داد.

ردیف بالایی چراغ‌های عقب در ئی‌ال‌اکس‌های تیره رنگ با سایهٔ تیره و در ئی‌ال‌ایکس‌های با رنگ بدنهٔ روشن نیمه شفاف هستند، درحالیکه این قسمت در پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ صورتی رنگ می‌باشد. پارس نیز مانند سایر سدان های ایران خودرو یک مدل گازسوز CNG دارد که مجهز به موتور XU7 چهارسیلندر دوگانه سوز است که این موتور با سوخت گاز CNG توانایی تولید ۸۳ اسب بخار قدرت را دارد. در مقایسه انواع پژو پارس، پرقدرت‌ترین، پرشتاب‌ترین و کم مصرف‌ترین مدل، پارس ELX است. تولید پارس ELX که به موتور زانتیایی معروف است، از سال ۸۴ آغاز شد و تا سال ۹۲ ادامه داشت. گیربکس 5 سرعته دستی، شتاب صفر تا صد 13.2 ثانیه و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت از دیگر مشخصات این مدل هستند. اما شاید بتوان گفت یکی از عواملی که این نوع را محبوب تر از مدل قبلی کرده است، مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر می باشد.

همچنین شایان ذکر است که پژو معمولی می تواند شتاب صفر تا صد را در 11 ثانیه طی کرده و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت را برای شما به ارمغان آورد. مهم‌ترین تغییرات پژو پارس نسب به پرشیا تغییرات در صندوق عقب، چراغ‌ها و سپر است. همچنین از آنجاییکه پژو پارس، نسخه فیس لیفت پژو 405 می باشد، طبیعتا هزینه استهلاک آن هم به نسبت نزدیک به پژو 405 می باشد.

البته پژو پارس ELX با موتور TU5 و XU7P امکانات بیشتری از تیپ‌های ساده دارد که شامل سنسور باران، دی لایت، اتولایت و نمایشگر لمسی می‌شود. در نتیجه، مقایسه موتور TU5 با XU7P نشان می‌دهد که اگر به مصرف سوخت کمتر و استهلاک پایین اهمیت می‌دهید، TU5 انتخاب مناسبی است؛ اما موتور XU7P مناسب کسانی است که بودجه کمتری دارند. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم.

پژو پارس سدانی از خانواده پژو ۴۰۵ است که اواخر دهه ۷۰ شمسی توسط ایران خودرو به بازار کشور عرضه شد. این خودرو که در ابتدا با عنوان پژو پرشیا به دست مشتریان ایرانی می‌رسید، در اصل نسخه فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود که با نیم‌نگاهی به طراحی ظاهری پژو ۴۰۶ و مخصوص بازار ایران ساخته شده است. پارس در مقایسه با ۴۰۵ از ظاهر جذاب‌تر و امکانات بیشتری برخوردار بوده و یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سدان‌های ایران خودرو تاکنون به شمار می‌آید. پژو پارس علاوه بر بهره مندي از امكانات رفاهی، از كيفيت بالايي در بخش قطعات و در بخش ساخت و مونتاژ برخوردار است. این خودرو، می‌تواند پیشرانه حداکثر 100 اسب ‌بخار قدرت و 153 نیوتن‌ متر گشتاور تولید کند.

به عنوان مثال پیشرانه جدید TU5P که برخی تغییرات را نسبت به پیشرانه TU5 داشته است. در گروه رقابت بین پژو پارس و دیگر خودرو های ملی می ‌توان مواردی نظیر پژو ۲۰۶ صندوقدار، سمند ال ایکس، دنا معمولی و تندر۹۰ و… تا به امروز پژو پارس اولین جایگاه خودروی مشتری پسند و تندر 90 در دومین جایگاه محبوبیت حضور دارد. اگر به صورت ترکیبی مسافتی حدود 100 کیلومتر را با این ماشین پیموده باشید، احتمالا متوجه شده اید که مصرف سوخت آن حدود 9 لیتر بوده است. همچنین در آخر لازم است بگوییم که استاندارد آلایندگی این خودرو، یورو 3 می باشد. معایب مهم پژو پارس نداشتن گرم کن جلو، مصرف سوخت بالا، سرکن صندلی جلو، گرم کن آینه بغل و ورود بدون کلید است.

البته مشخصات این خودرو همانی بود که در 405 وجود داشت و تفاوتی از این جهت میان آنها دیده نمی‌شد. البته یک تفاوت عمده با گازسوز شدن خودروها به چشم می‌آید و آن کاهش یافتن توان اسب بخاری خودرو در حالت گاز است. خودروی پارسی که می‌تواند در حالت بنزین تا 100 اسب بخار قدرت تولید کند، در حالت گاز تنها قادر به تولید قدرت 83 اسب بخار است. بیش از دو دهه از ورود پژو پارس به بازار ایران می‌گذرد و همچنان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های خرید خودرو برای مشتریانی است که بودجه‌های خیلی بالایی ندارند و به دنبال یک سدان جادار می‌گردند. به همین دلیل است که بازار دست دوم پارس پررونق است و اگر قصد فروش خودرو را داشته باشید، سریع مشتری پیدا می‌کنید.

مدل‌های LX و ELX با موتورهای TU5 و TU5P نیز به‌دلیل مصرف سوخت بهینه و کارایی خوب، گزینه‌های محبوبی میان خریداران هستند. در ادامه به بررسی موتور انواع مدل‌های پژو پارس خواهیم پرداخت و آن‌ها را از نظر قدرت موتور مقایسه می‌کنیم. این مقایسه شامل مدل‌های مختلفی نظیر پژو پارس ELX، LX، اتوماتیک و دوگانه‌سوز خواهد بود که هریک با پیشرانه‌های متفاوت و عملکرد‌های گوناگون، تجربه‌های متفاوتی از رانندگی را به همراه دارند. این خودرو از موتور TU5 که در ابتدا متعلق به پژو 206 تیپ پنج بود، بهره‌مند است. مهم‌ترین ویژگی این خودرو گیربکس 4 سرعته بوده که از پژو 206 تیپ 5 برگرفته شده است. بیشترین توان برای این موتور 108 اسب بخار قدرت بوده و گشتاور 142 نیوتن متر دارد.

در آخر هم اگر بیشتر در مسیرهای شلوغ و پرترافیک شهری رانندگی می کنید، باید بدانید که پژو پارس اتومات بیشترین راحتی را برای شما به ارمغان می آورد. بنابراین باید گفت که بهترین مدل پژو پارس، مدلی است که مناسب تری شرایط را برای شما فراهم کند. اما متفاوت ترین و گران قیمت ترین مدل پژو پارس که با بهره گیری از گیربکس 4 دنده ای خودکار، محبوب بسیاری از دوستداران ماشین های اتومات واقع شده است.

گفتنی است که فضای کابین این خودرو برای ۵ سرنشین کافی به نظر می‌رسد و صندوق عقب بزرگ و مناسبی دارد. ایران خودرو در طی دو دهه تولید پژو پرشیا، تغییرات چشمگیری در طراحی این خودرو ایجاد نکرده‌است. چراغ‌های جلو و گرافیک داخلی این چراغ‌ها در پژو پارس کمی تغییر کرده و مجموعه سپر نیز طراحی متفاوت‌تری از پژو ۴۰۵ دارد. زه‌های جانبی این خودرو کمی پهن‌تر شده و آینه‌های بغل نیز تغییرات اندکی داشته‌است. خطوط روی کاپوت جلو ظاهر عضلانی‌تری نسبت به پژو ۴۰۵ به این خودرو داده‌است.

در بخش عقبی خودرو هم شاهد تغییرات اندکی در طراحی چراغ‌ها و در صندوق عقب هستیم. با وجود این‌که شاهد تغییرات فاحشی نسبت به ۴۰۵ نیستیم ولی همین تغییرات هم ظاهر جذاب‌تری به پژو پرشیا داده‌اند. پژو پارس ای ال ایکس، ای ال ایکس با موتور XUM، اتوماتیک، ال ایکس، پارس سال و پارس دو گانه سوز از مدل‌های عرضه شده این خودرو هستند. در حال حاضر تولید ای ال ایکس و ای ال ایکس با موتور XUM در ایران خودرو متوقف شده‌است.

اگر به دنبال خودرویی با طول عمر بالا هستید، بهتر است امکانات و مشخصات پژو پارس LX را نیز در نظر داشته باشید. این مدل از بهترین خودروهای ایران خودرو است و به دلیل خوش نام بودن طرفداران زیادی دارد. از نظر مشخصات فنی با پژو پارس سال تفاوت‌هایی دارد و همانطور که قبلا اشاره کردیم به پژو پارس اتوماتیک از نظر مشخصات بسیار نزدیک است. در سال ۱۳۸۹، ایران خودرو پژو پارس را با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تولید و به بازار عرضه کرد. این خودرو که جزو نخستین خودروهای دنده اتومات تولید داخل است، به جز جعبه‌دنده از نظر مشخصات فنی موتور تفاوت چندانی با مدل LX ندارد. پیشرانه جدیدی که ایران خودرو موفق به تولید آن شد، 8 سوپاپ داشت و XUM نام گرفت.

این خودرو به دلیل هزینه تعمیر و نگهداری نسبتاً پایین، در دسترس بودن قطعات و خدمات پس از فروش، خودروی معقولی در رنج قمیتی خود به حساب می‌آید. کابین و صندوق جادار این پژو پرشیا باعث شده‌است که گزینه مناسبی برای خانواده‌ها باشد. این خودرو به دلیل قیمت تقریباً پایینی که دارد دارای بازار فروش پررونقی بین خودرو‌های شرکت پژو دارد.

اصلی ترین تفاوت پژو پارس تیوفایو LX با مدل معمولی این خودرو در موتور است. سازندگان برای طراحی این مدل، از پیشرانه TU5 با حجم 1.6 لیتر بهره برده اند. بنابراین درباره آن باید گفت که پژو پارس LX می تواند حداکثر توان 108 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر را فراهم آورد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *