مدل بعدی XUM ELX پژو پارس نیز 16 سوپاپه و یورو دو بود که شتاب آن در مقایسه با مدل اتوماتیک از 14 ثانیه به 11 ثانیه رسید. مبنای اصلی طراحی این خودرو پژو 405 بود و زمانی که وارد بازار شد ایرانخودرو آن را لوکسترین خودرو داخلی نامید. بیراه هم نبود؛ زیرا در دهه هشتاد متقاضیان خرید پژو پارس عمدتاً از طبقههای اقتصادی بالا بودند. در نمای بغل تفاوت خاصی بین دو خودروی ۴۰۵ و پارس دیده نمی شود به جز اینکه پارس دست گیره های هم رنگ بدنه دارد.
آیا تجربه رانندگی با شاهین یا پژو پارس tu5 را داشتهاید؟ شما کدامیک را پیشنهاد میکنید؟ لطفا تجربیاتتان را در دیدگاهها با ما درمیان بگذارید. در فضای داخل کابین شاهد داشبوردی کاملا ساده با طراحی مینیمال هستیم. بهطورکلی خودرو شاهین جادار است و افراد میتوانند بهراحتی درون آن بنشینند.
رینگهای شاهین آلومینیومی و رینگهای پژو پارس tu5 فولادیاند. پارس به دلیل پلتفرم قدیمی خود نمیتواند هندلینگ قابلتوجهی به ویژه در پیچها داشته باشد و به همین خاطر در زمان عبور پرسرعت از پیچها باید نهایت دقت را داشت. البته سواری خودرو به لطف استفاده از پیشرانه TU5 نرمتر از قبل شده و صدای پیشرانه در دورهای پایین کمتر به کابین نفوذ میکند.
این شرکت به واسطه حذف واسطه ها توانسته قطعات خودرو و لوازم یدکی را با نازلترین قیمت به فروش می رساند و تجربه خرید مطمینی را برای مشتریان خود به ارمغان آورده است. از امکانات اضافی پژو پارس جدید در مقایسه خودرو نسخه قبلی است. زمانبندی متغیر سوپاپ یا CVVT مهمترین مزیت موتور TU5 پلاس محسوب میشود. این سیستم در کلیه دورهای پیشرانه زمانبندی سوپاپها را بدون توجه به موقعیت پیستون در اختیار خواهد گرفت و در چنین شرایطی سوپاپها قادرند به شکل مستقل باز و بسته شوند. گفتنی است این سیستم فرایندی از تغییر زمان رفت و آمد سوپاپها بوده و مهندسان آن را با هدف بهبود راندمان و کارایی، صرفهجویی در سوخت و خروج بهینه دود طراحی کردند.
این مدل بهروزرسانی شدهی پژو پارس معمولی است و از موتور XU7P بهره میبرد. این موتور نسبت به مدل قبلی عملکرد بهتری دارد و ایران خودرو با بهینهسازی برخی قطعات، مصرف سوخت آن را کاهش داده است. بهبودهایی مانند درب سوپاپ جدید، مجرای هواکش، دریچه گاز و منیفولد به این مدل اضافه شده است.
ضمن اینکه فقط نسبت دنده نهایی آن تغییر کرده و سبکتر شده اما نسبت مابقی دندهها، تفاوتی با موتور XU7 ندارد. البته توجه داشته باشید که از ابتدای سال 1401، فروش پارس سال با کد کلاس متوقف شده و پارس سال با کد کلاس نیز از اواسط سال 1401، به بازار راه یافته است. تفاوت طراحی خارجی پارس ۸۹ با ۹۹ به تغییر فرم آیینههای جانبی و قالپاقها محدود شده است. راه دیگر این است که دو انگشت خود را روغنی کنید و از حالت چسبیده آنها را با هم فاصله دهید. همچنین در صورتی که اصلا روغن کش نیاید هم نشاندهنده اضافه شدن نفت به آن است. فروش قطعات خودرو و لوازم یدکی اورجینال در فروشگاه اینترنتی ثریاکو.
موتور TU5 موتوری است که استهلاک کم، مصرف سوخت پایین، قابلیت تقویت و تیونینگ بالا، صدای کمتر ، توان فنی بهتر و تکنولوژی نسبتا بالایی نسبت به موتور پژو پارس های معمولی دارد. همه این ها باعث می شوند که این موتور نسبت به موتور قدیمی ارزش بیشتری داشته باشد. این موتور 1600 سی سی حجم، 105 الی 110 اسب بخار قدرت و 142 تا 148 نیوتن متر گشتاور دارد و این قدرت و گشتاور را با یک گیربکس پنج سرعته (در این مدل) به چرخ های جلو می رساند هر چند که گیربکس اتوماتیک AL4 نیز برای این خودرو قابل سفارش است. در مورد توان فنی، مصرف سوخت و جزئیات عملکرد پارس TU5 در قسمت تست رانندگی بیشتر می پردازیم.
این خودرو در سالهای گذشته در ورژنهای مختلفی عرضه شده است. حال شرکت ایران خودرو بعد از عرضه مدلهای همچون پژو پارس معمولی دوگانه سوز، پژو پارس LX، پژو پارس ELX با موتور XUM و پژو ELX، تولید پژو پارس LX TU۵ را در دستور کار قرار داده است. در گزارش امروز «ایرنا زندگی» به تفاوتهای پژو LXTU با پژو پارس سال پرداختهایم.
درواقع چراغهای کمی کشیدهتر با گرافیک داخلی بهتر و جلوپنجره متفاوت را میتوان جزو تغییرات اصلی طراحی پارس نسبت به ۴۰۵ دانست. مرجع اصلی برای خرید بهترین روغن موتور TU5، دفترچه راهنمای خودروهای پژو 206، پارس، پژو 405، رانا، تارا و … است. کارشناسان همراه مکانیک، دفترچه راهنمای تمام این خودروها را بررسی کردند. در جدول زیر میتوانید بهترین روغن موتور برای TU5 را بر اساس نوع خودرو مشاهده کنید.
9- میانگین قدرت در موتور XU7 معادل 65 کیلووات در دور موتور 6000 بود اما در موتور XU7P به حدود 72 کیلووات در دور موتور 5500 رسیده است. فضای کابین و صندوق عقب هم در هر دو خودرو یکسان است و کوچکترین تفاوتی در آنها دیده نمیشود که امری منطقی است. اما تعمیر راحت تر موتور X-U-Seven نسبت به موتور TU5 باعث شده تا برخی از خریداران به سراغ موتور XU7 بروند. 10- میانگین گشتاور در موتور XU7 معادل 133 نیوتن متر در دور موتور 3000 بود درحالیکه در XU7P به 146 نیوتن متر در دور موتور 4200 رسیده است.
خریدوفروش پژو پارس در بازار خودروهای کارکرده رونق قابل توجهی دارد و برای فروش این خودرو به مشکل چندانی برخورد نخواهید کرد. هرچند افزایش قیمت سوخت در دو دهه اخیر بخشی از مشتریان پژو پارس را به سمت سدانهای کممصرف نظیر پژو ۲۰۶ صندوقدار سوق داده است. پژو پارس یکی از محبوبترین و پرفروشترین خودروهای بازار ایران است. این محصول سالهاست که با موفقیت بر رده سدانهای خانوادگی داخلی حکمرانی میکند و انتخاب اول بسیاری از مصرفکنندگان ایرانی است. پژو پارس در تمام نسخهها از امکانات ایمنی مانند کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ABS و EBD بهره میبرد. علاوه بر این، ایران خودرو برای مدلهای سفارشی نظیر ELX سفارشی XU7P نیز ترمزهای عقب دیسکی در نظر گرفته است.
اگرچه پارس سال از خیلی جهات تفاوت چندانی با پژو ۴۰۵ GLX ندارد، اما هزینه نگهداری آن نسبت به این خودرو بسیار بالاتر است. البته عمده این هزینه به علت وجود امکانات رفاهی متعدد در پژو پارس است؛ درواقع ادوات برقی موجود در این خودرو نیاز به رسیدگی در بازههای زمانی مختلفی دارند. این خودرو از طراحی قدیمی رنج میبرد، مصرف سوخت بالایی دارد و کیفیت ساخت آن نیز چندان رضایتبخش نیست. این موارد در کنار افزایش شدید قیمت خودرو طی دو سال اخیر موجب شدهاند تا میزان رضایت مصرفکنندگان از خرید پژو پارس کاهش یابد.
با توجه به جدول فوق میتوان گفت اختلاف قیمتی زیادی بین نسخههای پایه پارس TU5 و تارا وجود ندارد و این موضوع میتواند رقابت دو خودرو را فشردهتر سازد. با توجه به اینکه تارا خودرویی جدیدتر به شمار میرود و از تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتری برخوردار است بنابراین میتواند انتخاب بهتری نسبت به پارس باشد. البته شاید برخی خریداران علاقه چندانی به طراحی تارا نداشته باشند اما این موضوع نیز نمیتواند برتری تارا را کمرنگ کند. نقطهضعف اصلی تارا به بازار خرید و فروش کم رونق تر در مقایسه با پارس TU5 مربوط میشود اما اگر به دنبال نگهداری خودرو حداقل تا چندین سال هستید بیشک تارا انتخاب معقولتری خواهد بود. باتوجهبه مواردی که در مقایسه خودرو شاهین با پژو پارس tu5 گفتیم، برای افرادی که بودجه بیشتری دارند یا دنبال امکانات بیشتری هستند، خودرو شاهین بهتر است.
این مدل از موتور ۱.۸ لیتری زانتیا با ۱۶ سوپاپ استفاده میکند و توانسته است نظرات مثبت زیادی را جلب کند. علاوه بر این، پژو پارس ELX امکانات بیشتری نسبت به مدلهای دیگر دارد و ویژگیهایی مانند سیستم چندرسانهای، آینههای تاشو برقی و دوربین عقب را ارائه میدهد. پژو پارس، یکی از پرفروشترین و محبوبترین خودروهای ایرانخودرو، در سال ۱۳۷۹، یعنی ۷ سال پس از عرضه ۴۰۵ به بازار خیابانهای کشور آمد.
یکی از مزیت های اصلی این موتور هماهنگی خوب آن با گیربکس آن است که شتاب خوبی را نیز برای این خودرو به ارمغان آورده است. پژو پارس قادر است در 11 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر برساند. عددی که حتی از صفر تا صد برای خودرویی مانند پژو 207i (11.6 ثانیه) ثبت شده سریعتر به نظر می رسد. پژو پارس جزو قدیمیترین خودروهای ایران خودروست که نسخهای بهروزتر از پژو ۴۰۵ به شمار میرود و از سال ۷۹ تاکنون روی خط تولید قرار دارد. البته زمزمههایی مبنی بر توقف تولید این خودرو و جایگزینی آن با سورن پلاس XU7P به گوش میرسد.
این مدل کم طرفدارترین و کمیاب ترین و گران ترین عضو خانواده پارس می باشد. پارس ELX مجهز به موتورXUM است که در اصل با انجام یک سری تغییرات بر روی موتورXU7 به دست آمده. نتیجه این تغییرات کاهش ۵ درصدی مصرف سوخت و افزایش شتاب اولیه نسبت به موتورXU7 است. در نتیجه می توان پارس ELX را قوی ترین مدل تولیدی فعلی در خانواده پژو پارس دانست. برخی از مهم ترین امکانات و تجهیزات ارائه شده در پژو پارس سال شامل فرمان هیدرولیک، کلیدهای کنترل فرمان (MFC)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی پیشرفته، بلندگوی عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، کنار برقی است. داخل کابین پژو پارسی که ما نشستیم، داشبورد موسوم به سوناتایی وجود دارد.
به گفته مالکان این دو خودرو، هزینه تعویض روغن پارس TU5 حدود 500 هزار تومان و هزینه تعویض روغن پارس XU Seven حدود 400 هزار تومان است. برای اطلاع بیشتر از قیمت قطعات یدکی پارس مثل دیسک و صفحه پارس ، لوازم مصرفی و دیگر قیمت برخی از قطعات در فروشگاه سایت موجود است. عملکرد کولر در پژو پارس جدید بهتر از نسخه قدیمی آن به نظر می رسد. ضمن اینکه دور موتور در سرعت 120 کیلومتر برساعت، حدود 500RPM کاهش یافته که موجب کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش استهلاک موتور میشود.
وقتی که داخل پژو پارس TU5 می نشینیم، اولین چیزی که جلب توجه می کند، پشت آمپر جدید و زیباتر نسبت به مدل های قدیمی است. جایگاه راننده خوب است و تمامی کلیدهای مورد نیاز در دسترس راننده قرار دارند و کلیدهای کنترلی فرمان به رانندگی بهتر کمک می کنند. استارت خودرو خیلی کم صدا است و نسبت به XU7 به نظر آید که گویا خودرو روشن نیست! گشتاور موتور نسبت به موتور معمولی در دور موتور بالاتری تولید می شود بنابراین لازم است کمی نسبت به XU7، موتور دور بیشتری بخورد اما به خاطر اینکه صدای کمتری دارد، خیلی آزار دهنده نیست و به چشم نمی آید. شتاب خودرو به طور کلی خوب است و یکی از ویژگی هایی که گیربکس این خودرو دارد این است که وقتی با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت حرکت می کنید، دور موتور در دنده 5 حدودا 3000 است و این باعث می شود که مصرف سوخت خیلی کم شود.
در واقع طرح پژو پارس از پژو 406 به عاریت گرفته شده است و تفاوت های کوچکی با آن دارد. طراحی این خودرو نسبت به 405، سمند و سمند سورن که رقبای این خودرو هستند، جوان پسندانه تر است و می توان طراحی آن را زیباتر دانست. پرشیا مناسب کسانی است که خودروی جوان پسندی مانند 206 می خواهند اما فضای 206 برای آن ها کوچک است. این خودرو طراحی ماندگاری داشته است و بعد این همه سال زیبا به نظر می رسد.
شما مشتریان عزیز می توانید تمامی قطعات خودرو و لوازم یدکی خودرو را از طریق سایت ثریاکو به صورت آنلاین و یا حضوری و یا تلفنی خرید نمایید. اما از نظر شتاب و کشش، ورق برمی گردد و اینجاست که پارس جدید با موتور TU5 کمی جلوتر از پارس قدیمی است و آن را پشت سر می گذارد. در ساخت موتور XU7 پلاس از مدل مشابه واشر سر سیلندر پیشرانه XU7 دوگانه سوز استفاده شده که دارای بهبود کیفی می باشد. سیستم خنک کاری جدیدی برای این موتور طراحی شده همرا با اضافه شدن یک منبع انبساط مجزا، هواگیری سیستم خنک کاری آن مانند موتورهای TU5 و EF7 به شکل خودکار انجام می گردد. همانطور که مشاهده میشود تارا از نظر تجهیزات رفاهی و به ویژه ایمنی بهتر از پارس TU5 ظاهر شده است و این موضوع برای بسیاری از خریداران میتواند تعیینکننده باشد.
در جدول زیر هم می توانید مشخصات فنی این دو موتور را در پارس سال و تارا مشاهده کنید. در این مطلب فقط اشاره مختصری به تفاوت مشخصات فنی دو خودرو پژو پارس سال موتور XU7p با تارا دستی موتور TU5p داریم. هر دو خودرو دارای موتورهای سالخورده و فسیل هستند که با اندکی دستکاری آماده شده اند تا به طور مثال، خریدار ایرانی را به پای معامله خرید این کهنسالان بیاورند. موتور TU5 پلاس کمی تازه نفس تر از موتور XU7 پلاس وارد بازار شده است زیرا از فناوری بهینه زمانبندی متغیر سوپاپ یا CVVT بهره می برد. در مقابل باید به تارا اشاره کنیم که اگرچه خودروی جدیدترین به نظر میرسد و طراحان از یوز در ظاهر آن الهام گرفتهاند اما لزوماً نمیتوان تارا را به ویژه در بخش عقب زیبا دانست. نمای جلوی این خودرو پیچیدگی خاصی نداشته و المانهایی همچون چراغها، جلوپنجره و سپر سادگی خود را نشان میدهند.
خودرو شاهین یک سدان خانوادگی محصول شرکت سایپا است و رونمایی آن به سال ۱۳۹۷ برمیگردد. سایپا ابتدا میخواست این خودرو را روی پلتفرم اصلاحشده تویوتا یاریس عرضه کند؛ اما ازآنجاکه برای این کار به پیشرانه H300 و گیربکس ۶سرعته اتوماتیک نیاز داشت، برای تهیه آنها بهدلیل تحریمها با مشکل مواجه میشد. به همین دلیل شاهین را روی پلتفرم SP100 سایپا طراحی کردند که از پیشرانه m15 و گیربکس دستی استفاده میکند. جلوی پژو پارس با استفاده از خطوط تیز، تهاجمی تر از بقیه خودرو به نظر می رسد. طراحی قسمت عقب پارس نه به اندازه طراحی جلو تهاجمی است و نه به اندازه طراحی جانبی، ساده و بی تکلف است.
در بخش طراحی ظاهری پارس ال ایکس کوچک ترین تفاوتی با پارس سال ندارد و دقیقا با همان گونه پارس مواجه هستید. این خودرو چهار سیلندر هست ولی بهجای ۱۶ سوپاپ، ۸ سوپاپه است. با بنزین بیشینه سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است و با گاز ۱۸۰ کیلومتر در ساعت. پارس دوگانه سوز از نوع دیفرانسیل جلو است و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است. در ادامه به بررسی تفاوت مدل های مختلف پارس که هم اکنون در ایران در حال تولید هستند می پردازیم تا شما بتوانید بر حسب نیازتان بهترین مورد را انتخاب کنید. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد.
ضمن اینکه تارا به دلیل استفاده از پلتفرم بهروزتر از ایمنی بهتری در تصادفات برخوردار خواهد بود. 19- این موتور بهبودیافته، به لحاظ توانایی و شتاب، عملکرد بهتری روی پژو پارس XU7P دارد. اما اگر تلفات مکانیکی برایتان مهمتر باشد، باید سمند XU7P را بهتر از پارس XU7P دانست.
18- ایران خودرو در حال حاضر، برنامهای برای نصب گیربکس جدید MT6 خود، روی موتور XU7P ندارد اما به لحاظ فنی، چنین چیزی امکانپذیر است. 16- دریچه گاز موتور XU7P همچنان از نوع مکانیکی بوده اما ایران خودرو در تلاش است تا دریچه گاز برقی را روی آن نصب کند. اگر چنین چیزی محقق شود، امکان نصب کروزکنترل نیز در این محصولات، فراهم میشود. 12- دور آرام موتور XU7P حدود 150RPM کاهش یافته و به 700RPM رسیده است. البته صدای تولیدی موتور XU7P نسبت به XU7 در دورهای پایین، تغییری نکرده.
با وجود تمامی کاستیها و نواقص صنعت و بازار خودرو در ایران، نمیتوان انکار کرد که مزایا پژو پارس یکی از عوامل محبوبیت این خودرو در بین مشتریان و فعالان بازار بودهاند. پژو پارس به عنوان یک سدان خانوادگی با قابلیت دسترسی آسان به قطعات یدکی، خود را در طی دو دهه حضور خود اثبات کرده است. پژو پارس تا اوایل سال ۱۳۸۲با نام پرشیا شناخته می شد اما بعد ها کارخانه ایران خودرو نام این خودرو را به پارس تغییر داد با این وجود هنوز در بازار این خودرو به نام پرشیا شهرت دارد.
در سالهای اخیر، نسخه ارتقا یافته از این پیشرانه با نام تیو فایو پلاس هم توسط ایران خودرو بهکار گرفته شد. انتخاب روغن موتور مناسب برای موتور TU5 اهمیت زیادی در حفظ راندمان این پیشرانه در بلند مدت دارد. در این مطلب بهبررسی بهترین روغن موتور برای TU5 میپردازیم. ابتدا نگاهی گذرا به تاریخچه پژو پارس می اندازیم.پژو پارس در اصل فیس لیفت (تغییر چهره) موفق پژو ۴۰۵ می باشد که در نمای داخل به طور جزئی و درنمای خارج به طورکلی تغییرکرده است.
دیدگاهتان را بنویسید