تغییر قیمت خودرو عجیب شد خودرو ۲۳ درصد گران شد؛ خریداران با بازار قهر کردند خبرآنلاین

البته که معاملات بازار خودرو مانند بازار مسکن راکد نیست، اما همین رکود هم کم‌سابقه به شمار می‌رود. در این میان‌ خبر واردات خودرو هم بازار را برای مدتی‌ به کما برد و خرید و فروش خودرو در بازار متوقف شد. آن طور که از مقایسه قیمت های پایه جدید با قیمت های پیشین برمی آید رشد قیمت ها به طور میانگین حول و حوش ۳۰ درصد بوده است.

در سال‌های اخیر، تورم لجام‌گسیخته و افزایش هزینه‌های معیشتی، بودجه خانوارها را به‌شدت تحت فشار قرار داده است. اگر در گذشته خرید یک خودروی دست‌دوم برای بسیاری از خانواده‌ها گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و قابل دسترس بود، حالا حتا خودروهای ارزان‌قیمتی مثل پراید و پژو ۴۰۵ هم برای بخش بزرگی از جامعه دور از دسترس شده‌اند. صعودی‌شدن نمودار قیمت پرتیراژها در بازار خودرو در شرایطی است که از یک طرف نرخ ارز، نوسان کمی را تجربه کرد و از طرف دیگر به دلیل خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار پیش‌بینی می‌شد قیمت این خودروها نیز به‌نوعی به ثبات برسند. به این معنا که هر زمان نرخ ارز روند صعودی به خود می‌گرفت قیمت‌ها نیز در بازار اوج می‌گرفت و هر زمان نرخ ارز کاهشی می‌شد خودرو نیز در سراشیبی قیمت قرار می‌گرفت. علیمردان عظیمی (مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو) و سید جواد توسلی‌مهر (مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا) هر یک در اطلاعیه‌های جداگانه لیست جدید قیمت محصولات خود را اعلام کردند. تا آن زمان، بازار خودروهای دست‌دوم در برزخی از انتظار و سکوت باقی می‌ماند؛ جایی که نه خریدار ریسک می‌کند، نه فروشنده کوتاه می‌آید و نه امیدی قطعی به بهبود سریع شرایط وجود دارد.

شاید این رکود بی‌سابقه، هشداری باشد برای بازنگری در سیاست‌های خودرویی و اقتصادی کشور، پیش از آن‌که این صنعت حیاتی بیش از این از نفس بیافتد. به گزارش خبرنگار مهر، بالاخره پس از دو ماه گمانه زنی و تأیید و تکذیب، قیمت خودرو در کارخانه رسماً مجوز افزایش گرفت. حال در شرایطی که زیان‌دهی خودروسازان با بی‌تفاوتی سیاستگذار و شورای رقابت روبه‌روشده، خودروساز به ناچار خود قدم‌هایی را برای کاهش زیان تولید برداشته است. در این بخشنامه معاملات خودروهای مشمول مالیات بر خودروهای گران‌قیمت که مالکان آن‌ها نسبت به مالیات تعیین شده در پورتال سازمان امور مالیاتی اعتراض خود را ثبت کرده‌اند تا زمان اتمام دادرسی مالیاتی و صدور رأی قطعی مالیات موضوعه ممنوع شده است. قیمت خودروهای مونتاژی نیز از صبح امروز در تعداد زیادی صعودی گزارش می‌شود.

امروز در بازار کوئیک با قیمت 429 میلیون تومان و سورن پلاس 737 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.علاوه براین شاهین با قیمت 754 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک 915 میلیون تومان، دنا پلاس 822 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در این بین با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال قیمت‌ها در بازار دستخوش تغییراتی شده که به گفته کارشناسان بیشتر ناشی از افزایش قیمت خودرو در کارخانه، تورم انتظاری و البته بازار شب عید است. مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده میزان ارز واردات خودرو را از ۲ میلیارد یورویی که دولت درنظر گرفته بود به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو افزایش داد؛ همچنین بندی افزوده شد که براساس آن واردات خودرو با منشأ ارز خارجی امکان‌پذیر باشد. همین خودرو در تیرماه با رشدی حدود ۳ میلیون تومان به قیمت ۲۸۸ میلیون تومان رسید.

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که خودروهای لوکس مشمول مالیات، ممنوع المعامله شده اند. اکوایران یک سایت چند رسانه ای است که اخبار، اطلاعات، رویکردها و تحولات اقتصادی ایران و جهان را در قالب‌های مختلف خبری و تحلیلی با استفاده از ابزارهایی چون ویدیو، متن، پادکست، تصویر و سایر قالب های روزنامه‌نگاری در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تابناک می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

قیمت اطلس G دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ هم با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۵۸۵ میلیون تومان شد. ساینا S دنده‌ای دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در حدود ۵۶۰ میلیون تومان قیمت خورده است. ساینا S دنده‌ای بنزینی نیز با کاهش ۱۰ میلیون تومانی، ۴۸۰ میلیون تومان شده است. بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V ۴ LX مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان شد. قیمت تارا اتوماتیک V ۲ مدل ۱۴۰۳ به یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان رسید. دناپلاس EF۷ اتوماتیک توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ هم یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان قیمت خورد.

مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر شد و قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو به‌طور چشمگیری در کارخانه افزایش یافته است. این خبر به تنهایی کافی بود که بازار رو به نزول خودرو را دوباره افزایشی کند. آنگونه که خبرآنلاین گزارش داده گزارش‌های میدانی از بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، به ۴۸۵ میلیون تومان رسید. پژو۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ نیز با رشد ۱۵ میلیون تومانی، ۵۱۰ میلیون تومان شد. ساینا S دنده‌ای دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در حدود ۶۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

دناپلاس EF ۷ اتوماتیک توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس EF۷ اتوماتیک توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان قیمت خورد. بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۴ LX مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو یک میلیارد و ۸۵ میلیون تومان شد.

اما با افزایش تعرفه واردات خودرو به ۱۰۰ درصد نه فقط قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت بلکه ممکن است کلیت بازار و حتی خودرو‌های داخلی را هم تحت‌تأثیر قرار دهد. بر همین اساس قرار است تعرفه واردات خودرو از ابتدای سال بعد به ۱۰۰ درصد افزایش یابد. این موضوع در عین حال منجر به افزایش تعرفه خودرو‌های برقی هم خواهد شد. پیش از این، تعرفه واردات خودرو‌های برقی صرفاً ۴ درصد و خودرو‌های هیبریدی ۱۵ درصد بود، اما قرار است سال آینده این خودرو‌ها نیز با تعرفه ۱۰۰ درصدی وارد کشور شوند.

بازار خودرو در چهارمین روز معاملاتی هفته شاهد تغییر شدید قیمت پژوپارس بود. امید می‌رود، پس از این اصلاح قیمت و کاهش قیمت در حاشیه بازار محصولات، امکان خرید مستقیم مصرف‌کنندگان واقعی از تولیدکننده، بیش از پیش فراهم شود. بازار خودروهای دست‌دوم، که روزگاری یکی از پررونق‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران بود، حالا در سکوت فرو رفته است. نمایشگاه‌داران و فروشندگان از کاهش معاملات خبر می‌دهند و خریداران، با نگاهی محتاطانه، دست به خرید می‌زنند.

پژو۲۰۷ دنده‌ای TU ۵ مدل ۱۴۰۳ هم با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۸۲۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU ۵ P مدل ۱۴۰۳، اما یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان به فروش رفت. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۶۸۰ میلیون تومان به فروش رفت. ری‌را ۱.۷ لیتر توربو ۶ سرعته اتوماتیک مدل ۱۴۰۳، اما ۳۰ میلیون تومان گران شد و یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان قیمت خورد. گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ در حدود یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان قیمت خورد.

اتفاق دیگری که به دلیل توقف عرضه محصولات پرتیراژ، بازار از آن تاثیر می‌پذیرد، رشد قیمت‌ این محصولات است. تمرکز شرکت‌های خودروساز در طرح‌های فروش فوق‌العاده بر عرضه محصولاتی که عنوان کم‌تیراژ را یدک می‌کشند، هرچند توانسته سرعت حرکت ماشین تولید زیان خودروسازان را کاهش دهد، اما این مساله تبعاتی را متوجه بازار کرده است. بنابراین تغییر جهت تولید در شرکت‌های خودروساز اگر چه از زیان این شرکت‌ها می‌کاهد اما بازار را با رشد قیمت مواجه خواهد کرد. بنابراین بازار کنونی خودرو که برخلاف دیگر بازارها در تلاطم قیمتی به سر می‌برد این بار با جریان عرضه خودرو روند صعودی در قیمت‌ها به خود گرفته است. شاهین G استاندارد از ابتدای امروز پنج میلیون تومان رشد قیمت داشته و با 770 میلیون تومان به فروش می‌رسد. کوییک S دنده‌ای یکی از هاچ‌بک‌های اقتصادی سایپا، نسبت به روز گذشته یک میلیون تومان گران‌تر شده و با قیمت 427 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

روز گذشته نرخ ارز در بازار آزاد افزایش یافت و همین موضوع باعث شد قیمت خودرو به‌طور مستقیم دچار رشد شود. براساس همان سیستمی که کف قیمت کارخانه‌ای خودروها محاسبه شده، در حال حاضر کف قیمت خودرو در بازار با حذف دو عضو خانواده تیبا به محصولات خانواده پژو۲۰۶ تعلق دارد. پژو۲۰۶ تیپ۲ به‌عنوان ارزان‌ترین عضو این خانواده در حال حاضر به قیمت حدود ۲۱۷ میلیون تومان در بازار حضور دارد. سقف قیمت بازار نیز در اختیار دناپلاس توربوشارژ با گیربکس اتوماتیک با قیمت حدود ۴۷۰میلیون تومان قرار دارد. در این میان، سمند سورن پلاس EF ۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۸۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

اقتصاد۲۴- بازار خودرو‌های داخلی در طول یک هفته گذشته با افزایش شدید ۵ تا ۴۵ میلیون تومانی روبه‌رو بود. بازار خودرو‌های داخلی در طول یک هفته گذشته با افزایش شدید ۵ تا ۴۵ میلیون تومانی روبه‌رو بود. لاماری هیبرید که در دسته محصولات مونتاژی قرار دارد برخلاف سایر محصولات با کاهش 40 میلیون تومانی به قیمت 2 میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده است. اکستریم VX یکی از محصولات مدرن شرکت مدیران خودرو، با افزایش 30 میلیون تومانی به قیمت 4 میلیارد و 480 میلیون تومان رسیده است.

با اعلام مدیرعامل شرکت خودروسازی ایران خودرو قیمت کارخانه 6 محصول این خودروسازی شامل پژو 207، سورن پلاس و دنا پلاس افزایش یافت. همان طور که اشاره شد قرار است قیمت کارخانه‌ای خودرو به طور متوسط ۳۰ درصد افزایش پیدا کند؛ این بدان معنی است که به طور مثال قیمت یک محصول ۵۰ درصد افرایش خواهد یافت و محصولی دیگر حول و حوش ۱۰ درصد گران خواهد شد. قیمت ساینا S افتی حول و حوش ۶ درصد را تجربه کرده و از ۱۷۵ میلیون تومان در فروردین ماه به ۱۶۴ میلیون تومان در تیرماه امسال رسیده است. مدل صندوق‌دار ۲۰۶ نیز رشدی حول حوش ۵/ ۵ درصدی را از فروردین تا تیر در کارنامه خود ثبت کرده است.

پارس LX هم مانند سمند قیمتش در بازه زمانی مورد محاسبه ۲۳ میلیون گران شد. این میزان رشد قیمت باعث شده تا قیمت پژو پارس LX در بازار ۹ درصد رشد کند. این محصول پرطرفدار ایران‌خودرو در اولین ماه از سال‌جاری با قیمت ۲۵۵ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار داشت اما در اولین ماه از فصل تابستان با یک رشد حول و حوش ۵/ ۱۳ درصدی با قیمت ۲۹۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ در حدود ۹۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. در همین حال، کوییک دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۹۰ میلیون تومان است. به گزارش تجارت نیوز، قیمت خودرو امروز 27 آبان 1403 پس از چند روز نوسان، سرانجام افزایشی شد و در برخی موارد یک خودرو وارداتی همانند چانگان CS55 مدل 2024 بالغ‌ بر 60 میلیون تومان گران‌تر شده است.

همچنین پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی با رشد ۲۰ میلیون تومانی، ۶۴۰ میلیون تومان شد. افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در طول چند سال گذشته، مجلس را برآن داشت تا در جریان تصویب لایحه بودجه سقف منابع ارزی برای واردات خودرو را افزایش دهد و در عین حال زمینه کاهش تعرفه واردات خودرو را فراهم کند. در حال حاضر سقف قیمت کارخانه‌ای محصولات عرضه‌شده نیز به حدود ۴۰۰میلیون تومان رسیده است (این قیمت متعلق به دناپلاس توربوشارژ با گیربکس اتوماتیک است). در بازار نیز به‌نوعی همین اتفاق را در زمینه تغییر کف قیمت‌ها شاهد هستیم. بر این اساس، متوسط افزایش نرخ محصولات ایران خودرو و سایپا ۳۰ درصد اعلام شده البته برخی از محصولات بالای ۳۰ درصدی و برخی شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها هستند.

اما راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۷۰۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. ری‌را ۱.۷ لیتر توربو ۶ سرعته اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ اما یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان قیمت خورد. به گزارش سایت طلا، روند ۲۴ ساعت گذشته بازار خودرو حاکی از آن است که پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با افزایش ۵ میلیون تومانی، به قیمت ۳۵۵ میلیون تومان رسیده است. پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی تومانی به قیمت ۳۴۵ میلیون تومان به فروش می‌رود. روند یک هفته گذشته بازار خودرو حاکی از آن است که پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو به قیمت ۳۵۵ میلیون تومان رسیده است. پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۳۴۵ میلیون تومان به فروش می‌رود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در بازار امروز خرید و فروش خوردو قیمت انواع خودروهای داخلی نسبت به هفته گذشته شاهد رشد قیمت بوده است. افزایش قیمت خودرو درحالی در بازار به وجود آمده که هنوز معاملات رونق پیدا نکرده و بازار در رکود به سر می‌برد. در این میان، سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۸۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

پژوپارس XU ۷ P مدل ۱۴۰۲ در بازار با افزایش ۳۵ میلیون تومانی، ۸۰۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. چنانچه در آینده این موارد نیز بر روی این دو خودرو نصب شوند، بازهم ایران خودرو و سایپا این حق را دارند تا بنابر مجوز شورای رقابت افزایش قیمت جدیدی را بر روی این دو خودرو اعمال کنند. روند ۲۴ ساعت گذشته بازار خودرو حاکی از آن است که پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو به قیمت ۳۵۵ میلیون تومان رسیده است. سرانجام به‌نظر می‌رسد که لابی‌های خودروسازان با مسئولان و دولتمردان جواب داده و شب گذشته پس از کسب مجوزهای لازم، در اتفاقی ناگهانی، قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ نیز با افزایش ۲۵ میلیون تومانی، به قیمت ۹۲۰ میلیون تومان رسید. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۲۵ میلیون تومان گران شد و ۹۹۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

اواسط اسفند ماه منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد سال آینده قیمت خودرو درب کارخانه بین 30 تا 70 درصد افزایش پیدا می‌کند. اگرچه این خبر چندین بار تایید و تکذیب شد اما نهایتا این خبر تایید و گفته شد میانگین قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲، در همین محدوده افزایش پیدا می‌کند. در این میان، سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۸۶۰ میلیون تومان فروخته شد. به گزارش همشهری، افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در طول چند سال گذشته، مجلس را برآن داشت تا در جریان تصویب لایحه بودجه سقف منابع ارزی برای واردات خودرو را افزایش دهد و در عین حال زمینه کاهش تعرفه واردات خودرو را فراهم کند. مجلس همچنین در مصوبه‌خود تعرفه واردات خودرو را به ۶۰ درصد کاهش داد، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام تخصیص ۳ میلیارد یورو برای واردات خودرو را در سال آینده مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانست و تعرفه واردات را هم به ۱۰۰ درصد افزایش داد. سمند سورن پلاس نیز از فروردین تا تیرماه امسال تنها یک‌ درصد رشد قیمت داشته است.

بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۴ LX مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو ۳۰ میلیون تومان گران و یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان شد. مدل ۱۴۰۲ این خودرو هم ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشت و یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان شد. قیمت تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، به یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان رسید. تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی ۸۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است. در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۵ میلیون تومان ارزان شده و ۶۹۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

این محصول نسبتا جدید در فروردین ماه با قیمت ۲۸۵ میلیون تومان عرضه شد. پژو ۲۰۷ با سقف پانوراما و گیربکس اتوماتیک نیز در بازه زمانی یاد شده ۵/ ۰ درصد از قیمت خود را از دست داده است. این محصول پیش‌تر ۳۹۵ میلیون تومان قیمت خورده بود اما این روزها با قیمت ۳۹۳ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. تیپ۵ این خودرو نیز که از ابتدای امسال تولیدش در خطوط تولید ایران‌خودرو متوقف شده نیز در بازه زمانی یاد شده همپای تیپ۲ این خودرو رشد قیمت را تجربه کرده است.

البته گفته شد که قرار نيست قیمت همه خودروها افزایش پیدا کند و تنها آن دسته از خودروهایی در سال جاري افزایش قیمت را تجربه می‌کنند که توليد آنها برای خودروسازان با زیان همراه بوده است. برخی بر این باورند که ورود خودروهای وارداتی می‌تواند شوکی به بازار دست‌دوم وارد کند، اما تا زمانی که جزییات این سیاست‌ها ملموس نشود و عرضه جدی صورت نگیرد، تأثیر آن تنها در حد انتظار باقی می‌ماند. در مقابل، برخی فعالان بازار هشدار می‌دهند که اگر واردات با حجم بالا به تأخیر بیافتد یا عرضه محدود بماند، این انتظار طولانی‌مدت می‌تواند رکود را عمیق‌تر کند. در حال حاضر، آن‌چه مشهود است، کاهش تردد خریداران در نمایشگاه‌ها و افت آگهی‌های فروش در پلتفرم‌های آنلاین است. براساس بودجه ۱۴۰۴ حقوق ورودی خودرو‌های اقتصادی (با حجم موتور پایین) به‌شدت افزایش یافته، اماحقوق ورودی خودرو‌های لوکس (با حجم موتور بالای ۲۰۰۰ سی‌سی) نزدیک به ۳۵ درصد کاهش یافته است. این مصوبه به نفع لوکس سواران و تشدید قیمت‌ها باعث تضعیف طبقه متوسط است.

در فرمول جدید شورای رقابت بر خلاف سنت چند سال گذشته، بحث تورم بخشی از میان رفته و مبنای تعیین قیمت اعلام هزینه‌ها از سوی خودروساز است. به این معنی که بنا بر اظهارات خودروساز مشخص می‌شود محصول تولیدی او چقدر هزینه داشته و به آن ۲.۵ درصد سود اضافه می‌شود. به این ترتیب مباحثی نظیر کیفیت و بهره‌وری پایین نیز به عنوان پارامترهای منفی برای قیمت خودرو لحاظ نمی‌شوند. به گزارش تجارت‌نیوز، به نظر می‌رسد خبر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو مهم ترین علت افزایش قیمت خودرو در بازار است. علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو طی نامه‌ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی با موضوع اعلام قیمت محصولات تولیدی شرکت ایران خودرو، قیمت جدید 6 محصول این شرکت را اعلام کرد.

پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ در بازار با افزایش ۲۰ میلیون تومانی، ۷۸۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. مدتی است که بحث افزایش قیمت خودرو در کارخانه مطرح شده و مطمئن بودیم که به‌زودی این اتفاق رخ می‌دهد. خودروسازان و در راس آنها، سایپا و ایران خودرو، بارها با بیان اعتراضات خود مدعی شدند که برای جلوگیری از افزایش زیان انباشه این شرکت‌ها، باید قیمت خودروهای داخلی افزایش پیدا کند. اخیرا نیز دبیر انجمن خودروسازان در مصاحبه‌ای اظهار کرده بود قیمت خودروهای داخلی باید حداقل 80 درصد بیشتر شود.

طبق بررسی‌های انجام شده، محصولات کم تیراژ خودروسازان از ابتدای سال جاری تاکنون رشد ۵/ ۳ درصدی را در قیمت‌ها به خود می‌بیند حال آنکه بر قیمت پرتیراژها ۵/ ۸ درصد اضافه شده است. همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان شد قیمت بسیاری از محصولات پرتیراژ خودروسازان همچون سمند و ۴۰۵ و ۲۰۶ و… روند صعودی به خود گرفته است حال آنکه کم تیراژها به نسبت پرتیراژها رشد قیمتی چندانی به خود نمی‌بینند. نگاهی به تیراژ تولید محصولات خودرویی از ابتدای سال جاری حکایت از رشد تولید خودروهای کم تیراژ و افت تولید پرتیراژها دارد. صورت‌های مالی خودروسازان طی سه سال گذشته بیانگر رشد زیان‌دهی محصولات پرتیراژ است.

بنابراین آخرین افرایش قیمت خودرو در مبدا مربوط به یک سال و نیم پیش است. سمند LX در فروردین ماه از سوی فروشندگان با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان به بازار عرضه شد اما این خودرو در تیرماه با یک رشد ۲۳ میلیون تومانی قیمتش به ۲۱۳ میلیون تومان رسید. به این ترتیب نوع عرضه از سوی خودروساز و همچنین تقاضای موجود در بازار، مرجع تعیین کننده قیمت خودرو در بازار بود. این مسیر اما در سه سال گذشته به واسطه کاهش تیراژ خودرو و اوج‌گیری تقاضای غیرمصرفی، تغییر جهت داده به طوری که در این سال‌ها نرخ ارز چراغ راهنمای بازار خودرو بوده است. در دو سال گذشته نرخ ارز تعیین‌کننده قیمت محصولات خودرویی در بازار بود حال آنکه در سال جدید به نظر می‌رسد خودرو تبعیتی از ارز ندارد و کاهش انتظارات تورمی نیز قادر به معجزه‌گری در این بازار نیست.

مجوز گرانی خودرو در کارخانه صادر شد که بر اساس آن متوسط افزایش نرخ محصولات ایران خودرو و سایپا ۳۰ درصد اعلام شده است. در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ۲ با قیمتی حول حوش ۲۱۷ میلیون تومان در بازار حضور دارد. متقاضیان این محصول ابتدای سال‌جاری می‌توانستند آن را با پرداخت ۲۰۳ میلیون تومان در اختیار بگیرند بنابراین قیمت این محصول طی مدت زمانی که از سال‌جاری سپری شده رشدی حول و حوش ۷ درصدی را به خود دیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سبدی از محصولات پرتیراژ موجود در بازار (خانواده پژو ۲۰۶، سمند LX، دنا معمولی، پارس LX، خانواده تیبا) از ابتدای سال‌جاری تا اواخر تیر ماه به طور میانگین حدود ۵/ ۸ درصد رشد را به خود دیده است. حال این مسیر در سال ۱۴۰۰ بار دیگر تغییر جهت داده به طوری که چراغ نرخ ارز برای خودرو خاموش شده و بار دیگر عرضه، جهت‌یاب قیمت محصولات خودرویی شده است.

تولید‌کننده خودرو از ابتدای سال با نگاه انتقادی نسبت به میزان درصد افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت، خود مسیری برای کاهش زیان‌دهی پیموده است. ایران خودرو طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اصلاح قیمت محصولات ایران‌خودرو پس از گذشت بیش از یک سال از آخرین تاریخ تعیین قیمت‌های فروش این شرکت به مرحله اجرا رسید. بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری شورای رقابت و تصمیمات اتخاذ شده و محاسبات صورت گرفته، قیمت اصلاح شده محصولات خودروسازان ابلاغ شد. پژو پارس در شمار محصولات پرطرفدار ایران‌خودرو، امروز با رشد 18 میلیون تومانی رکورددار افزایش قیمت در بازار داخلی بوده و به قیمت 730 میلیون تومان رسیده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *