مقایسه پرشیا و 405؛ دوئل بهترین میراث پژو در ایران
سیستم مکفرسون طراحی ساده و کارآمدی دارد و ضربات ناشی از دستاندازها را تا حد زیادی جذب میکند. شاید یکی از ضعفهای این خودرو را بتوان استفاده از سیستم تورشن بیم در محور عقب عنوان کرد که پایداری کمی دارد. خوشبختانه امکاناتی مثل سنسورهای پارک عقب و دوربین دندهعقب که در تمامی نسخهها وجود دارند، این مشکل را تا حدی رفع کردهاند.
تکنولوژی قدیمی این پیشرانه که تنها از ۸ سوپاپ بهره میگرفت، موجب عملکرد ضعیف آن از نظر توان و گشتاور تولیدی شد. سیستم سوخترسانی پژو ۴۰۸x مانند بیشتر خودروهای امروزی از نوع تزریق مستقیم سوخت (TGDi) است. در این سیستم، سوخت بهصورت مستقیم و با فشار بالا به داخل سیلندرها تزریق میشود تا راندمان موتور افزایش، مصرف سوخت بهینه، آلایندگی کاهش و شتابگیری بهتر باشد. موتور ۱.۸ لیتری xu7 سمند کمی قدیمیتر از موتور پارس و ۴۰۵ است؛ و این موتور میتواند ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور را تولید کند. البته در طول این سالها ایران خودرو تغییراتی همچون تغییر گرافیک داخلی چراغها و فرم سپرها انجام داده اما طرح کلی مربوط به همان دو دهه قبل است. در مجموع پژو 405 SLX از نظر طراحی حرف زیادی برای گفتن در مقابل پژو پارس ندارد و حتی تغییراتی که ایران خودرو برای آن در نظر گرفته موجب شده تا نظر مثبت کمتری به آن داشته باشیم.
این تفاوت در مصرف سوخت برای افرادی که مسافتهای طولانی طی میکنند، میتواند تأثیر قابل توجهی بر هزینههای کلی خودرو داشته باشد. بنابراین، اگر کاهش مصرف سوخت و صرفهجویی اقتصادی از اولویتهای شماست، پژو 405 SLX انتخاب بهتری خواهد بود. یکی از مهمترین معیارهای انتخاب خودرو برای خریداران ایرانی، مصرف سوخت است. موتور TU5 با مصرف سوخت ترکیبی حدود 7 تا 8 لیتر در هر 100 کیلومتر، گزینهای مناسب برای افرادی است که به دنبال کاهش هزینههای سوخت هستند. پژو ۴۰۸x علاوهبر طراحی جذاب، از نظر فنی هم عملکرد قابلتوجهی دارد؛ به همین خاطر انتظار میرود کراساوور جدید پژو بتواند توجهات زیادی را به خود جلب کند. پژو ۴۰۸x روی پلتفرم EMP2 پژو-سیتروئن ساخته شده است که قبلاً در مدلهایی مانند پژو ۳۰۸ و ۳۰۰۸ استفاده شده بود.
در این ماراتن، پژو پارس tu5 تلاش کرده تا مانند یک خودروی خارجی همه امکانات را پوشش دهد. به همین دلیل علاوه بر مزایای خودرو، مشتریان می توانند از فروش اقساطی کرمان خودرو تحویل فوری نیز بهره ببرند. در حقیقت این شرکت از حدود سی سال گذشته تا امروز مدل های متفاوتی از پژو را به مشتریان بازار خودرو معرفی کرده و فراز و نشیب های طولانی را از سرگذراند.
مقایسه پژو پارس با پژو ۴۰۵ نکاتی را درباره تفاوتهای این دو خودرو پرفروش در بازار ایران نشان میدهد. اما پژو پارس پلتفرم آزمایشی ایکو برای ارائه تعداد محدودی از قابلیتها و امکانات رفاهی بود. بدون تردید آنچه در مقایسه پژو پارس با پژو 405، محبوبیت پارس را رقم زد، طراحی زیباتر و ارتقایافته آن بود که در فاصله نسبتا کمی از تولید ۴۰۵ روانه بازار ایران شد. خط شخصیت جانبی در پژو پارس بر روی چراغهای جلو همانند یک ابروی نازک متوقف میشد.
خروجی اگزوز در یک قاب مشکیرنگ قرار دارد که علاوهبر زیباتر کردن نمای عقب، تأکید کمپانی پژو بر ماهیت اسپرت این خودرو را نشان میدهد. در نمای جلوی پژو ۴۰۸x از یک جلوپنجره عریض و افقی استفاده شده که در کنار چراغهای باریک و کشیده، جذابیت خاصی به این نما داده است. یکی از جذابترین بخشها در این نما، دی لایت ها هستند که مانند دندانهای بلند شیر در دو سمت خارجی چراغهای اصلی قرار گرفتهاند. این طراحی که بهنوعی امضای پژو شناخته میشود، چهرهای خشن و تهاجمی به این خودرو داده است. سمند که بهعنوان اولین خودروی ملی ایران شناخته میشود، بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است و در ابتدا قرار بود جانشین پیکان شود. ارتفاع نسبتاً زیاد ۴۰۵ از زمین تأثیر کاملاً منفی به روی هندلینگ آن داشته بهطوریکه هندلینگ ۴۰۵ در رتبه آخر قرار میگیرد.
زمانی که پای این خودرو در سال ۱۳۷۲ به بازار ایران باز شد، تنها ۵ سال از عرضه آن در بازار جهان میگذشت. این خودرو سدان سایز متوسط از سوی موسسه طراحی بسیار معتبر و مشهور پینینفارینا (Pininfarina) ایتالیا و بر اساس اصول طراحی وقت پژو انجام گرفت که المانهای طراحی ان در سایر محصولات این خودروساز نیز دیده میشد. هندلینگ، پایداری و چسبندگی خودروها در عبور از مسیرهای مارپیچ مشابه به نظر میرسد، چراکه اساسا تفاوتی بین سیستم تعلیق این دو سدان جمعوجور اقتصادی وجود ندارد. هر دو خودرو تقریبا سواری نهچندان نرمی را ارایه میدهند و ضربات سطح جاده درون کابین احساس خواهد شد که گاهی اوقات، میتواند موجب نارضایتی سرنشینان شود. قدرت ترمزگیری نیز در مقایسه با توان فنی این دو اتومبیل تقریبا مناسب ارزیابی میشود؛ اما نسبت به مدلهای مجهز به ترمز دیسکی عقب، مسلما اندکی از توان سیستم ترمز در این دو مدل کاسته شده است. یکی از نکات مثبت کابین پژو ۴۰۸x، کیفیت ساخت و متریال بهکاررفته در آن است.
پژو ۴۰۸x به سیستمهای ترمز پیشرفتهای مانند ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی اضطراری (EBA)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و ترمز پارک برقی با قابلیت Auto Hold مجهز است. بااینحال، دقیقاً مشخص نیست که ترمزهای اصلی از نوع دیسکی هستند یا کاسهای. فضای کابین پژو ۴۰۸x کاملاً جادار و راحت است و سرنشینان در ردیف جلو و عقب فضای پای کافی دارند.
فروش در بازار اروپا در اکتبر ۱۹۸۷ و در بریتانیا در ژانویه ۱۹۸۸ آغاز شد.۹ این خودرو جانشین پژو ۳۰۵ قدیمی و همچنین مدلهای تالبوت، هاچبک آلپاین و سدان سولارا شد که عرضه آن یک سال پیش و با حذف برند تالبوت متوقف شد. مدل ۳۰۵ که از نظر ابعاد اندکی کوچکتر بود بلافاصله پس از عرضه ۴۰۵ از محدوده پژو خارج شد و تولید مدل بزرگتر ۵۰۵ نیز چند سال بعد به پایان رسید. بااینکه 405SLX از همان طرح ۴۰۵ معمولی استفاده میکند؛ اضافه شدن چند فلاپ پلاستیکی و تغییر گرافیک داخلی چراغها موجب شده تا طراحی 405SLX کمی جذابتر و پویاتر از سمند و یا ۴۰۵ معمولی باشد. یکی از نکاتی که طراحی 405SLX را نسبت به دو خودروی دیگر متمایز میکند، ارتفاع نسبتاً زیاد شاسی (بهخصوص در قسمت عقب) از سطح زمین است. حتی ارتفاع 405SLX از بسیاری خودروهای کراساوور چینی امروزی هم بلندتر است.
در مقابل، پژو پارس که نسخهای ارتقایافته از 405 محسوب میشود، با دو نوع موتور اصلی TU5 و XU7 به بازار عرضه شده است. موتور TU5 در پژو پارس نیز همانند 405، مصرف سوخت پایینتری دارد و برای استفادههای اقتصادی گزینهای عالی است. با این حال، کسانی که به دنبال شتابگیری بهتر و توان بیشتر هستند، معمولاً به سراغ موتور XU7 میروند. در نتیجه این خودرو کاملا در گروه سدانهای اقتصادی و بسیار قدیمی بازار ایران قرار داشت.
علاوه بر این موتور و گیربکس سمند هماهنگی بیشتری با هم دارند و همین موضوع سبب میشود تا راننده از رانندگی با سمند احساس رضایت بیشتری نسبت به دو خودروی دیگر به دست بیاورد. شتاب و کشش ۴۰۵ تقریباً یکسان هستند ولی مطمئناً از سمند قدرت بیشتری دارند. این موتور ۱.۶ لیتری میتواند ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور را به محور جلو منتقل کند.
دسترسی به ادوات کابین در سمند کمی سختتر از پارس و ۴۰۵ صورت میپذیرد و دلیل اصلی آن هم گرفتن کلید شیشهبالابرها بر روی پایینترین قسمت در است. نبود فضای کافی برای قرار دادن اشیا، مشکلی است که در هر سه خودرو دیده میشود. البته قرار گرفتن یک کنسول مرکزی کوچک در پارس و ۴۰۵ باعث شده تا این موضوع کمی کمرنگ شود. فضای کابین هر سه خودرو تقریباً یکسان است و یک خانواده چهار نفره عمدتاً مشکلی ازلحاظ فضای پا و سر نخواهند داشت. فضای صندوق عقب خودروها نیز به همین صورت است؛ اما به نظر میرسد که صندوق پارس و ۴۰۵ از فضایی مسطحتر و عمیقتری نسبت به سمند بهره میبرند. با توجه به اینکه هر سه خودروی مورد تست ما کارکردی زیر ۸۰.۰۰۰ کیلومتر دارند، افت کیفیتی در متریال استفاده شده در کابینشان مشاهده نمیشود اما به نظر میرسد کیفیت متریال مصرفی در کابین سمند کیفیت بهتری نسبت به دو خودروی دیگر دارد.
با مقایسه و بررسی هر دو خودرو از نظر فنی و امکانات رفاهی و ایمنی تا حدودی آشنا شدید. علاوه بر اهمیت به آپشن ها و ویژگی های یک خودرو باید به کیفیت قطعات آن نیز در هنگام خرید توجه کنید. شرکت پایدار قطعه گستر ایده نو یک شرکت تولید کننده قطعات یدکی ایرانی با بهترین کیفیت برای خودروهای ایرانی است. این شرکت در زمینه تولید و توزیع قطعات یدکی برای کلیه خودرو های ایرانی همچون پژو ۴۰۵ و پژو پارس فعالیت می کند. قطعات یدکی این شرکت از بهترین و معتبرترین تولید کنندگان تهیه و توزیع می شود. یکی از قدیمی ترین محصولات ایران خودرو پژو پارس یا همان پرشیا است که یک خودرو ایرانی – فرانسوی است.
ترمزهای ۴۰۵ و سمند چندان مناسب به نظر نمیرسند اما ترمزهای پارس کمی بهتر از آن دو است. شتاب صفر تا صد ۴۰۵ و پارس ۱۳.۲ ثانیه و شتاب سمند ۱۳.۱ ثانیه اعلام شده. همانطور که میدانید پلتفرم و گیربکس هر سه خودرو یکسان است و تنها وجه تمایزشان در بخش مشخصات فنی، پیشرانهشان است.
البته پارس در گذشته در مدلهای دیگری هم تولید میشد از جمله با موتور زانتیا و موتور XU7 که در حال حاضر تنها به صورت دست دوم قابل خریداری هستند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. سپند خودرو شرکتی کاملا خصوصی است که توسط مدیران کاملا حرفه ای اداره می شود. بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد.
بنابراین هرچند پس از تولید نزدیک به ۲۰ سال، چهره پارس کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته اما هنوز هم هماهنگ و زیبا به نظر میرسد و همچنان میتوان آنرا برتر از ۴۰۵ SLX دانست. یکی از عوامل مهم در انتخاب بین این دو خودرو، قیمت و شرایط فروش آنهاست. فروش اقساطی پژو 405 slx در بازار ایران به دلیل قیمت مناسبتر و مصرف سوخت پایینتر، گزینهای اقتصادیتر برای خریداران محسوب میشود. پژو ۴۰۵ در مدلهای مختلف، از جمله نسخه پرطرفدار SLX، با ترکیبی از عملکرد بهینه و هزینههای مناسب وارد بازار شده است. این مدل از موتور TU۵ استفاده میکند، موتوری که در خودروهای مدرنتر به کار رفته و به دلیل قدرت و کارایی بالا شهرت دارد. موتور TU۵ با حجم ۱.۶ لیتر و توان خروجی مناسب، عملکرد قابل قبولی برای استفاده روزمره ارائه میدهد.
علاوه بر این، موتور TU5 به دلیل ساختار پیشرفتهتر خود، صدای کمتری تولید میکند و لرزش کمتری دارد، که این امر به افزایش راحتی سرنشینان کمک میکند. این ویژگیها پژو 405 SLX را به انتخابی مناسب برای خانوادهها و افرادی که به رانندگی اقتصادی اهمیت میدهند، تبدیل کرده است. مبایعه نامه خودرو یکی از مهمترین اسناد در معاملات خرید و فروش ماشین است که بهعنوان مدرک قانونی برای اثبات مالکیت و تعهدات مالی طرفین شناخته میشود. انتخاب بهترین روغن موتور برای TU5 تاثیر مستقیمی بر عملکرد، طول عمر و کاهش هزینههای نگهداری این موتور دارد.
خرید پژو پارس در مدلهای ۱۴۰۲ امکانپذیر است، اما برای خرید پژو 405 باید مدت بیشتری را برای پیدا کردن مدل تر و تمیز آن صرف کرد. در بخش قیمت خودرو برای مقایسه این سدانها، قیمت پژو پارس به دلیل طراحی جدیدتر و امکانات کمی تا حدودی بالاتر، بیشتر از قیمت پژو 405 است. پژو ۴۰۸x بهمحض ورود به بازار ایران با رقبای قدرتمندی در دستهبندی خود مواجه خواهد شد.
یکی از اصلیترین رقبا، چری تیگو ۸ پرو است که طراحی جذاب، امکانات رفاهی متنوع و پیشرانه قدرتمندی دارد و به همین دلیل توانسته جایگاه خوبی در بازار ایران پیدا کند. قیمت بالاتر پژو پارس نسبت به دو رقیبش باعث شده تا بیشترین امکانات رفاهی را به خود اختصاص دهد. کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کولر اتوماتیک دیجیتال، آیینههای تاشو برقی، کامپیوتر سفری، سنسور دنده عقب از مهمترین امکانات پارس محسوب میشوند. پژو 405 یک خودرو فرانسوی است که معرفی و عرضه آن در فرانسه به سال 1987 بازمیگردد. این خودرو چنان موفق بود که حتی توانست در مسابقات رالی خوش بدرخشد و تاریخ درخشانی را برای خود رقم بزند. اما این خودرو اواسط دهه هفتاد وارد بازار ایران شد و از آن زمان تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد.
تیپ SLX این خودرو ظاهر مدرن تری داشته و تغییراتی در طراحی آن صورت گرفته است. اگر بخواهیم به دلایل دیگر محبوبیت این خودرو ایرانی اشاره کنیم می توان به در دسترس بودن قطعات این خودرو، هزینه اندک تعمیر و نگهداری، طراحی ساده و همچنین خدمات پس از فروش آن اشاره کرد. تولید پژو در سال ۹۹ برای همیشه متوقف شده اما محبوبیت و قیمت پایین این خودرو باعث شده که بسیاری از افراد نوع کار کرده این خودرو را خریداری کنند.
در مقابل، پژو پارس که نسخهای ارتقایافته و لوکستر از 405 است، با طراحی داخلی مدرنتر و امکانات رفاهی پیشرفتهتری عرضه میشود. فضای داخلی پژو پارس به گونهای طراحی شده که احساس راحتی و لوکس بودن بیشتری به سرنشینان القا کند. صندلیهای این خودرو از ارگونومی بهتری برخوردارند و در برخی مدلها به قابلیت تنظیم برقی یا دستی مجهز هستند، که این امر برای سفرهای طولانیتر راحتی بیشتری فراهم میکند.
در حالی که این تغییرات تاثیری در پلتفرم و ساختار بدنه خودرو نداشته اند، باعث شده اند پژو پارس به نظر جذاب تر و بروزتر از پژو ۴۰۵ به نظر برسد. در مقابل، پژو ۴۰۵ با طراحی ساده تر و کلاسیک خود به نظر قدیمی تر می آید. بنابراین، پژو پارس با این تغییرات ظاهری، در مجموع از پژو ۴۰۵ خوش فرم تر و جذاب تر است.
در زمستان سال جاری (۱۴۰۳)، ایرانخودرو اعلام کرد که در نیمه اول سال ۱۴۰۴، دو هزار دستگاه از این مدل را وارد بازار ایران خواهد کرد. این خودرو بین کراس اوور و سدان کوپه قرار دارد اما بهطور دقیق نمیتوان آن را یک شاسیبلند دانست. پژو ۴۰۸x ارتفاع بیشتری نسبت به سدانها دارد، طراحی آن الهامگرفته از کراساوورهاست و گلگیرهایی برجسته و بدنهای عضلانی دارد؛ به همین خاطر کراساوور محسوب میشود. ۴۰۵ یکی از پرفروشترین خودروهای خانوادگی بزرگ در اروپا، بهویژه در فرانسه و بریتانیا بود. ۴۰۵ همچنین به دنبال موفقیت پژو ۵۰۵ پس از لغو محدودیت واردات خودروهای CBU در اواخر دهه ۱۹۸۰ به یک مدل محبوب در تایلند تبدیل شد. پلتفرم، موتور و گیربکس این سه خودرو چندان جدید نیست و قبل از این در سایر محصولات ایران خودرو نیز این پیشرانهها را دیده بودیم.
البته نمونه اتوماتیک این خودرو نیز با توقف تولید مواجه شد و تنها با گیربکس ۵ سرعت دستی قابل عرضه است. پژو پارس که در ایران با نام پژو پرشیا هم معروف است از جمله خودروهای محبوب دهههای گذشته بازار ایرانی بهشمار میرود. این خودرو تقریبا نمونه ارتقایافته پژو ۴۰۵ است و در واقع، فِیسلیفتی فرانسوی از پژو GLX 405 است که در بازار کشورهای در حال توسعه عرضه شد. ظاهر خوب و جاداربودن این خودرو یکی از دلایل اصلی استقبال مشتریان ایرانی از آن است. البته در حال حاضر، پژو پارس و ۴۰۵ دیگر نمونههایی قدیمی از مدلهای پژو در بازار محسوب میشوند و با وجود انواع خودروهای داخلی و خارجی دیگر مشتریان را چندان به وجد نمیآورند. چنددهه از تولید و حضور این خودروها در بازار میگذرد و باید قبول کرد که نمونههایی پیشرفتهتر با طراحی بسیار بهتر نسبت به آنها هم وجود دارد.
در نهایت، طراحی داخلی این دو مدل از لحاظ عملکرد و ظاهر شباهت های زیادی دارند و تغییرات عمده ای در کیفیت قطعات مشاهده نمی شود. پژو پارس یا پژو پرشیا فیسلیفتی از پژو ۴۰۵ است که در بخشهای سپر جلو و عقب، جلوپنجره، در کاپوت، چراغهای جلو و عقب و در صندوق عقب نسبت به ۴۰۵ تغییر بافته است. پژو آردی هم خودرویی شبیه به مدلهای پیش از فیسلیفت ۴۰۵ بود که با موتور پیکان و محور محرک عقب عرضه میشد. مدل ارتقا یافته آن نیز پژو روآ نام دارد که در سال ۸۵ و در ابتدا با نام آردیایکس عرضه میشد.
راحتی، امکانات، کیفیت قطعات و رنگ و طراحی داخلی کابین به ما می گوید که آیا این ماشین برای ما ساخته شده یا نه! داشبور جدید که در مدل tu5 پژو پارس نصب شده، اولین چیزی است که در کابین این ماشین به چشم می آید. طراحی به روز و منحصر به فرد آن از یک طرف و کارآمد بودن دکمه های کنترلی روی آن از طرف دیگر باعث می شود دید جدیدی به این خودرو داشته باشید. خودرویی که چه در طرح های فروش خودرو اقساطی و چه در بازارهای نقدی، طرفداران زیادی داشت. با وجود این محبوبیت، گرد زمان بر این خودروی معروف نشسته بود و به همین دلیل ایران خودرو در سال 87 تصمیم گرفت تا مهم ترین و قدیمی ترین محصولش را کمی به روزرسانی کند.
انتظار میرود که این خودرو بتواند همچون سایر محصولات کمپانی محبوب پژو، توجه خریداران ایرانی را جلب کند. در ادامه، مشخصات فنی و ظاهری و امکانات این کراساوور کوپه فرانسوی را بررسی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید. بعلاوه از لحاظ خدمات پس از فروش، فضای داخلی و صندوق بار، کیفیت ساخت (که در هر دو بسیار پایین است) و هزینههای نگهداری نیز دو خودرو کاملاً یکسان هستند. بااینحال بهعنوان نتیجهگیری نهایی میتوان گفت اگر تعدادی آپشن بیشتر و تغییراتی جزئی در کابین برایتان اهمیتی بالایی ندارد، ۴۰۵ SLX با ۷ میلیون تومان قیمت کمتر گزینه بهصرفهتری نسبت به پارس LX خواهد بود. اگر بخواهیم در مورد طراحی داخلی این دو خودرو صحبت کنیم باید گفت که در این مورد نیز تفاوت زیادی بین این دو خودرو مشاهده نمی شود. طراحی کابین این دو خودرو مشابه هم بوده اما طراحی داشبورد و رودری های پژو پارس شیک تر و بروزتر از پژو ۴۰۵ است.
سطوح نرم و روکشهای باکیفیت، باعث لوکس و مدرن به نظر رسیدن کابین شدهاند. صندلیها هم طراحی ارگونومیک و راحتی دارند و در مدلهای فولآپشن بهصورت برقی تنظیم میشوند. با توجه به اینکه ارتفاع نشستن در این خودرو نسبت به مدلهایی مانند فولکس واگن آرتئون شوتینگ بریک کمی بالاتر است، دقیقاً حس و حال رانندگی با یک کراساوور را خواهید داشت.
پژو 405 SLX که فیس لیفتی از پژو 405 GLX است با موتور TU5 در سال 88 وارد بازار شد و نسخه ای از پژو پارس هم مانند پژو 405 در سال 88 با موتور TU5 در همان سال با نام پژو پارس LX روانه بازار شد که قصد داریم به مقایسه این دو بپردازیم . پژو پارس TU5 نیز همان پژو پارس قدیمی است که در سال 90 به روز رسانی شد. در این فرایند، امکانات جانبی بسیاری نسبت به نسخه 20 ساله اش به آن اضافه شد. همین عامل پژو پارس تازه متولد شده را دوباره به میدان رقابت و خرید خودرو بازگرداند. اگرچه بسیاری از این ویژگیها به عنوان امکانات کاملا استاندارد در خودروهای کاملا معمولی روز بازار جهانی به حساب میآید، اما ایکو این قابلیتها را لوکس میداند و پارس را تحت عنوان اولین خودرو لوکس کشور خطاب میکند. باید توجه داشته باشید که تمامی تیپهای تولیدی پژو پارس با این ویژگیها عرضه نشدهاند.
به طور کلی هر دو خودرو از موتورTU51.6 لیتری بهره مند هستند و در حداکثر سرعت و شتاب و مصرف سوخت جاده ای و شهری مشابه یکدیگر بوده و برتری خاصی نسبت به هم ندارند. وزن بدنه پژو پارس از پژو ۴۰۵ مقداری بیشتر است اما مشاهده می کنید که این موضوع دلیلی بر برتری پژو ۴۰۵ نسبت به پژو پارس نیست. حداکثر سرعت این خودرو ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب آن ۱۳.۲ ثانیه است.
چراغهای جلو طراحی شفاف کریستالی داشت و ضخامت چراغهای عقب به شکل قابل توجهی کم شده و در این خودرو با قوسهای نرم همراه شد. طول خودرو اندکی از ۴۰۵ بیشتر بود و به همین دلیل تناسب هندسی بسیار بیشتری در قیاس با پژو ۴۰۵ قدیمی داشت. برخلاف ۴۰۵، پرشیا به عنوان یک طراحی بسیار جذاب در بازار داخل ایران، دستخوش هیچ تغییر بخصوصی نشد و از زمان عرضه تا کنون، هنوز با یک طراحی واحد به بازار عرضه میشود و همچنان هم جذاب و خوشفروش است. در ادامه به مقایسه پارس سال و اس ال ایکس 405 از نظر فنی خواهیم پرداخت.
پژو 405 در مدلهای مختلف، از جمله نسخه پرطرفدار SLX، با ترکیبی از عملکرد بهینه و هزینههای مناسب وارد بازار شده است. این مدل از موتور TU5 استفاده میکند، موتوری که در خودروهای مدرنتر به کار رفته و به دلیل قدرت و کارایی بالا شهرت دارد. موتور TU5 با حجم 1.6 لیتر و توان خروجی مناسب، عملکرد قابل قبولی برای استفاده روزمره ارائه میدهد. اگر وجود آپشن های بیشتر را کنار بگذاریم، می توان گفت که هر دو خودرو پژو تقریبا عملکرد و البته عمری یکسان دارند. همین عامل باعث شده که پژو پارس TU5 به دلیل داشتن امکاناتی چون سیستم تهویه اتوماتیک، وجود دکمه های کنترل روی فرمان، چراغ نقشه خوان، سنسور دنده عقب، اتوفلاشر و غربیلک فرمان چرمی به پژو 405 slx برتری داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید