سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. کوییک R، کوییک R پلاس و کوییک R پلاس اتوماتیک نسخههایی از کوییک هستند که به صورت مولتی کالر تولید میشوند. کوییک R و S تفاوت چندانی از لحاظ ویژگیهای فنی و موتور ندارند و مهمترین تفاوت آنها در طراحی چهره و بهخصوص سپر جلو خلاصه میشود. شما میتوانید سوالات و نظرات خود را در ارتباط با انواع کوییک در بخش دیدگاهها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را از کارشناسان آچاره دریافت کنید. همچنین فراموش نکنید با ثبت سفارش در سایت یا تماس با شماره 1471، تیم متخصصین آچاره جهت انجام کلیه خدمات سرویس خودرو در محل در کنار شما خواهند بود.
اگر برای شما امکانات، آپشنها و حتی گیربکس مهم است، به مدلهایی غیر از مدل معمولی کوییک فکر کنید. در صورتی که به ظاهر خودرو و اسپرت بودن مدل آن اهمیت میدهید، سراغ کوییک R بروید که نسخه 2 رنگ این خودرو بهشمار میآید. اگر به نسخه بهینهتر کوییک معمولی فکر میکنید و بهدنبال نسخه فول آپشن نیستید، میتوانید کوییک S را انتخاب کنید. نسخه اولیه کوییک با نام کوییک دندهای یا معمولی در سال 1395 معرفی و رونمایی شد؛ اما عرضه آن از سال 1397 صورت گرفت. این خودرو هم درست مانند دیگر خودروهای سایپا از جمله تیبا و ساینا روی پلتفرم X200 سایپا تولید شد و بسیاری آن را فیسلیفت تیبا معرفی کردند. تفاوت کوییک معمولی با تیبا در برخی موارد ظاهری مانند اسپرتتر شدن و همچنین افزایش ارتفاع خودرو است.
برای اطلاع از قیمت روز انواع کوییک صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید. کوییک GXR-L یکی از جدیدترین تیپهای این خودرو است که توسط پارسخودرو تولید میشود. مبایعه نامه خودرو یکی از مهمترین اسناد در معاملات خرید و فروش ماشین است که بهعنوان مدرک قانونی برای اثبات مالکیت و تعهدات مالی طرفین شناخته میشود. در این قسمت از مطلب، تلاش داریم تفاوت میان تیپهای مختلف کوییک را به صورت ساده بیان کنیم. نمای جلویی کوییک بسیار شبیه به ساینا است و صرفا سپر و جلوپنجره در این دو خودرو متفاوت هستند تا کوییک چهره اسپرتتری به خود بگیرد. کوییک (Quick) در زمان انگلیسی به معنی چابک است و به همین علت غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نام این خودرو انتقاد کرد و آن را غیرقانونی نامید.
خودرویی سدان که ظاهر دلچسبی نداشت و حتی خیلیها پراید را به آن ترجیح میدادند. تیبا، موتور بهروزتری داشت و با افزایش حجم به ۱.۵ لیتر، توان خروجی بیشتری از پراید تولید میکرد. اقتصاد 100- قیمت کوییک کارکرده در اسفند ۱۴۰۳ اعلام شد؛ از کوییک S دندهای تا کوییک اتوماتیک پلاس با قیمتهای جدید و جزئیات کامل در جدول زیر بررسی کنید.
در داخل کابین هم تغییرات به دو رنگ شدن برخی قسمتها (قرمز-مشکی و نقره ای-مشکی) و تفاوتهای جزئی در تودوزی و طرح فیبرکربن دریچههای تهویه محدود شده و در سایر قسمتها تفاوتی با کوئیک ساده دیده نمیشود. البته در نسخههای آپشنالتر کوئیک که با پسوند پلاس یا آپشنال به بازار عرضه شدهاند، گزینههایی نظیر نمایشگر مرکزی، فرمان D با کلیدهای کنترلی و روکشهای چرمی، جذابیت کابین را افزایش دادهاند. ضمن اینکه در نسخههای پلاس مجهز به تریم قرمز، کمربندهای ایمنی و دوخت روکشها نیز قرمز رنگ شدهاند؛ اما در هر صورت، تم کلی داشبورد و فرمان و تودریها جذابیت چندانی ندارند و تنها به دلیل قیمت مناسب و نبود رقیب قدر در این رنج، مشتری را راضی نگه میدارند. کوییک اتوماتیک یکی از انواع کوییک میان مدل های پر تعداد این خودروی پرفروش سایپا در بازار است که به دلیل قیمت مناسب و امکاناتی همچون گیربکس اتوماتیک و امکانات مناسب، توانسته جایگاه ویژهای در میان خریداران پیدا کند. در این صفحه، شما میتوانید بهروزترین قیمتهای کارخانه و بازار آزاد کوییک پلاس و کوییک R پلاس اتوماتیک را مشاهده کنید. یعنی موتور تنفس طبیعی M15 که میتوان آن را یک موتور طراحیشده از روی پراید دانست.
این نسخه دارای یک داشبورد نسبتا جدید است و قسمت میانی آن نیز امکانات جدیدی دارد که میتواند نظر خیلی از افراد را جلب نماید. نسخه بعدی از انواع کوییک، کوییک آر پلاس است که اتفاقا تشخیص تفاوت آن با کوییک آر خیلی هم سخت نیست. کوییک R پلاس نسخه آپشنال کوییک R است و از امکانات بیشتری نسبت به آن برخوردار است. امکانات رفاهی این مدل عبارتند از سنسور پارک عقب، سیستم تهویه دیجیتالی غیر اتوماتیک، دماسنج، 2 عدد کیسه هوا، ترمزهای ABS و EBD، امکان تنظیم 6 حالته صندلی راننده و 4 حالته صندلی شاگرد، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب و امکان تنظیم برقی آینههای کناری اشاره کرد. در خصوص فضای کابین و صندوق هم باید گفت با توجه به اینکه ماشین کوئیک صرفاً یک هاچ بک شهری است و برای جوانان (و نه خانوادههای پرجمعیت) طراحی شده، اوضاع قابل قبولی دارد.
دراینبین، تیپ GXR H گرانترین و فولترین تیپ کوییک گیربکس دستی محسوب میشود که از امکانات بیشتر، طرح دورنگ بیرونی، پیشرانهٔ ارتقاءیافته و تغییری در طراحی داشبورد بهره میبرد. همچنین روی فرمان دیکات این خودرو از دکمههای کنترلی برای کار با سیستم صوتی و کروز کنترل نیز استفاده شده است. کوییک اتوماتیک پلاس با طراحی داخلی متفاوتی نسبت به مدلهای دندهای عرضه میشود. این خودرو دارای نمایشگر لمسی در بخش بالای تهویه و داشبوردی با کلاستر متفاوت است. با این حال، کیفیت مواد بهکار رفته در کابین این خودروها معمولی بوده و از لحاظ مونتاژ نیز نکات قابل بهبودی وجود دارد. کوییک اتوماتیک بهترین مدل ماشین کوییک، در میان بقیه ورژنهای کوییک شناخته میشود.
کوییک S بهجز برخورداری از کامپیوتر سفری با نمایش وضعیت سنسورهای دندهعقب و وضعیت دنده و سوئیچ تاشو در امکانات تفاوت دیگری با کوییک معمولی ندارد. این نسخه از سایپا کوییک از گیربکس اتوماتیک CVT با ۴ دنده مصنوعی استفاده میکند. اما سایپا یک نسخه بهروزتر نیز در کنار مدل فول به نام فول پلاس عرضه کرد که از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته CVT و همچنین دریچه گاز و پدال گاز برقی، سیستم هشداردهنده و نمایشدهنده فشار باد تایرها، وجود دکمههای کنترلی روی فرمان، سیستم راهیاب، دوربین دنده عقب بهره میبرد. مدل کوییک GX-L (لو آپشن و داشبورد معمولی) یکی از نسخههای اقتصادیتر و سادهتر خودروی سایپا کوییک است که امکانات اولیه را ارائه میدهد و برای افرادی طراحی شده که به دنبال خودرویی با قیمت پایینتر و بدون ویژگیهای لوکس هستند. در این نسخه از کوییک نمایشگر لمسی استفاده نشده است همچنین سیستم تهویه به صورت دستی کار میکند.
خرید کوییک در تهران یا خرید کوییک در کرج از طریق طرح پیش فروش یا بازار دست دوم امکانپذیر است. فروش خودرو دست دوم نیز برای انواع سایپا کوییک به دلیل قیمت پایینتر نسبت به دیگر خودروها راحتتر و سریعتر است. کوییک GX در واقع نسخه ارتقایافته از کوییک S است که از پیشرانه M15i نیز استفاده میکند. این موتور، نمونه به روزشده همان پیشرانه M15 است که روی خانواده تیبا، ساینا و انواع سایپا کوییک دیده بودیم. در این پیشرانه، زاویه پاشش انژکتورها تغییر کرده که باعث سوخت و ساز بهتر موتور و کاهش آلایندگی آن شده است.
برای مثال پنل بخش تنظیمات دکمههای مربوط به برفپاککن شیشه عقب و تنظیم ارتفاع چراغهای جلو با دیگر مدلهای کوییک، متفاوت است. در این قسمت دکمه مربوط به صندوق پران عقب و دکمه قفل شیشههای عقب نیز قرار دارند. ارزانترین و گرانترین مدلهای خودروی کوییک در بازار خودروهای کارکرده اعلام شدند. بر اساس بررسی آگهیهای فروش، قیمت برخی از این مدلها به طور قابل توجهی متفاوت است. در پایان باید اشارهکنیم که کوییک جی ایکس آر احتمالاً آخرین تیپ از این محصول پرفروش سایپا باشد و بهتدریج این خودرو جای خود را به مدل جدید اطلس با طراحی چهره و نمای عقب متفاوت و فضای داخلی متمایز خواهد داد. با افزایش سختگیریهای سازمان استاندارد در خصوص آلایندگی و مصرف سوخت خودروها، سایپا تصمیم گرفت تا با کمک شرکت مگاموتور نسخه جدید و بهینهای از موتور M15 را توسعه دهد.
از طرفی، یک کوییک اتوماتیک پلاس مدل ۱۴۰۲ بدون رنگ با ۲۰,۰۰۰ کیلومتر کارکرد در آگهیها به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان مشاهده میشود. در نمونهای دیگر، کوییک GXL دندهای مدل ۱۴۰۲ بدون رنگ و با کارکرد تنها ۱۲,۸۰۰ کیلومتر، حدود ۴۵۲ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. این خودرو از جنبه ظاهری تفاوتی با کوییک اس ندارد اما از موتور جدید M15i یا M15GSI استفاده میکند. این پیشرانه دارای دنده میلسوپاپ vvt با قابلیت زمانبندی متغیر سوپاپها بوده و از منیفولد دود استیل یا همان هدرز استفاده میکند که کارایی آن نسبت به مدل معمولی بیشتر است. بر اساس قیمت محصولات سایپا در بازار، کوییک GX L دنده ای مدل ۱۴۰۳ ESC به قیمت ۴۸۰ میلیون تومان معامله میشود و کوییک GX L دنده ای مدل ۱۴۰۲ حوالی ۴۶۵ میلیون تومان به فروش میرسد. همچنین قیمت کوییک R پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ DA در بازار آزاد حدود ۶۵۵ میلیون تومان است.
همچنین نسخههای فول آپشنتر کوییک به مانیتور و یا صندلیهای چرمی نیز مجهزند. نسخههای جدیدتر کوییک که استاندارد 85 گانه را پاس کردهاند نیز به صفحه کیلومتری جدید تجهیز شدهاند که نشانگر تعویض دنده دارد. در نهایت، برخی نسخهها نظیر کوییک R از تودوزی دورنگ مشکی و قرمز بهرهمند هستند. خودروی کوییک برای نخستین بار در مردادماه سال 1396 روی خط تولید سایپا رفت و عرضه آن نیز در اسفندماه همان سال آغاز شد.
این خودرو از نظر قدرت و موتور هیچ تفاوتی با مدلهای قبلی ندارد و به همین خاطر باید گفت که پیشرانه این مدل کوییک هم M15 است و و گیربکس آن هم از نوع پنج دنده دستی است. تغییرات کوییک R پلاس تنها به آپشنها و امکانات محدود میشود و در بخش فنی هیچ تغییراتی نکرده است. آپشنهای اضافه شده به این مدل کوییک شامل رینگهای آلومینیومی جدید، فرمان دیکات، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دنده عقب و کفپوش سه بعدی میشوند. کوییک GX درواقع نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ کوییک S محسوب میشود که اصلیترین ویژگی آن تجهیز به نسخهٔ جدید موتور ۱.۵ لیتری آشنای سایپا است. این موتور ارتقاءیافته که با نام M15i شناخته میشود، هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما بهبودهایی را تجربه کرده است که شامل تغییر زاویهٔ پاشش انژکتورها، افزایش نسبت تراکم، تغییر میلسوپاپ و پیستونها، بازطراحی خروجی هوا و تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ میشود. درحالیکه شناسایی و تشخیص ویژگیها و تفاوتهای تیپهای متعدد کوییک از حل معادلات چند مجهولی هم سختتر شده، سایپا برای اینکه همهچیز را پیچیدهتر کند، حدود یک سال پیش یعنی در پاییز ۱۴۰۲، چهار تیپ جدید را برای این خودرو معرفی کرد که شامل GX L، GX H، GXR L و GXR H میشود.
در داخل کوییک GXR-L، شاهد همان داشبورد قدیمی و سیاهی هستیم که سالها است در انواع مختلف کوییک دیدهایم. تنها ویژگیهای جدیدتر در داخل این خودرو، غربیلک فرمان D شکل و صفحه آمپر جدید با کامپیوتر سفری هستند که از سال ۱۴۰۰ در کوییک S ارائه شدند. در نسخهٔ سقف قرمز GXR-L نیز پانل نقرهای میانی داشبورد و دستگیرهٔ درها به رنگ قرمز درمیآیند.
این پیشرانه ۸ سوپاپه به نهایت قدرت ۸۷ اسب بخار میرسد که البته توان خوبی برای این خودرو است و شتاب خوبی به کوییک میدهد. گیربکس مورد استفاده در مدل دندهای سایپا کوییک، همان گیربکس نصبشده روی ساینا و خانواده تیبا است. کابین کوییک معمولی نیز طراحی مشابهی با تیبا برخوردار بوده اما تغییراتی در بخش کنسول میانی، غربیلک فرمان، تودریها و… قابل مشاهده است که باعث شده ظاهر بهتری مثل ساینا داشته باشد. با این حال نمیتوان از خودرو ارزانقیمت داخلی، انتظار طراحی داخلی عالی و مدرنی را داشت؛ سایپا کوییک نیز از این قاعده مستثنا نیست و صرفا به ارائه یک طراحی کابین نسبتا ساده و تا حدود قدیمی به مشتریان ایرانی بسنده کرده است. اولین نسخه از کوییک که در سال ۱۳۹۷ به بازار ایران وارد شد، با نام کوییک معمولی شناخته میشود که یکی از انواع کوییک است . این خودرو با موتور ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی M15 و در قالب تیپ دستی عرضه شد.
بااینحال، دیگر قسمتهای داشبورد تغییری نداشته و همچنان شاهد همان فضای سیاه پلاستیکی و بیکیفیت هستیم. در داخل اتاق هم فرمان طرحی اسپرت دارد که نوارهای نارنجیرنگ روی آن قرار گرفته است. روی داشبورد عبارت Sport Edition نوشته شده و صندلیها طراحی متفاوتتری از نسخههای معمولی دارند که با یک نوار نارنجیرنگ، با دیگر بخشهای این خودرو همخوانی پیدا کرده است.
سیستم صوتی، ایربگ، سیستم ترمز، طراحی رینگ و چراغهای جلو در مدل کوییک ST-A کاملا مشابه کوییک R هستند و فقط گیربکس آن با نسخه ساده تفاوت دارد. در این مقاله با انواع تیپ های کوییک آشنا شدید و درباره ویژگیهای هر کدام اطلاعاتی را بهدست آوردید. انتخاب بهترین مدل کوییک به شرایط شما و بودجهای که در نظر دارید، وابسته است. بهطور کلی میتوان گفت خودروهای کوییک از ماشینهایی با قیمت مناسب در بازار هستند که ارزش خرید را دارند.
همانطور که توضیح دادیم، کوییک GX و تیپهای GXR-L و GXR-H از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور M15 بهره میبرند که با نام M15i شناخته میشود. این پیشرانه هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما بهبودهای قابلتوجهی را تجربه کرده است که شامل تغییر زاویهٔ پاشش انژکتورها، افزایش نسبت تراکم، تغییر میلسوپاپ و پیستونها، بازطراحی خروجی هوا و تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ میشود. به لطف این تغییرات، خروجی موتور به ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده که افزایشی جزئی را نسبت به ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور نسخهٔ قبلی نشان میدهد. همچنین حداکثر قدرت و گشتاور این موتور نیز در دور کمی پایینتری (۵,۲۵۰ rpm برای قدرت و ۴ هزار rpm برای گشتاور) تولید میشود.
موتور M15-GSi نسخه اصلاح شده موتور M15 قدیمی بوده و تفاوتهای ساختاری با مدل پایه ندارد. تفاوت اصلی و فاحش میان این دو نسخه به اضافه شدن سیستم VVT-i (زمانبندی متغیر سوپاپها) و هدرز استیل به جای منیفولد دود چدنی است. سایر تفاوتهای میان این دو نسخه نیز شامل تمامی قطعات داخل موتور و سرسیلندر + کوئلها و سیستم جرقهزنی، انژکتورها و سیستم پاشش سوخت، منیفولد هوا با طرح جدید، اویل پمپ و واتر پمپ جدید و کاتالیزور جدید هستند.
هرچند در این بین کمبود آپشنهای امنیتی و مشخص نبودن نتایج تست تصادف کوییک توسط یک نهاد معتبر باعث شده که همچنان برخی افراد، خرید گزینههای قدیمی و دست دوم بازار را امنتر از محصول جدید سایپا بدانند. ضمناً برای جعبه دنده CVT کوییک 4 حالت شبیهساز تعویض دنده هم در نظر گرفته شده که هرچند آنقدرها تفاوتی ایجاد نمیکند اما مقداری به حس لذت رانندگی افزوده است. البته با تمامی این صحبت ها اگر شتاب ماشین برایتان مهم است همچنان نسخه دندهای کوییک ، انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. البته نه اینکه آن مدل از نظر شتاب، عملکرد خارق العادهای داشته باشد، اما همینکه کوییک دندهای با وجود قیمت بسیار ارزانتر، از نظر تواناییهای حرکتی در برابر امثال پژو 206 تیپ 2 کم نمیآورد راضی کننده است. مصرف سوخت هم در صورت تنظیم بودن موتور و سالم بودن تمامی سنسورهای ماشین کوییک (خرابی سنسورها در این نوع موتور مقداری شایع میباشد) تقریباً قابل قبول است.
در حال حاضر (شهریور 1403) کوییک GX-L، کوییک GX-H و کوییک GX-R از این پیشرانه استفاده میکنند. دکمه باک بنزین کوییک دقیقا سمت راست فرمان زیر دریچه تهویه سمت راننده می باشد.
سایپا کوییک R پلاس در رنگهای سفید مشکی، سفید قرمز، مشکی قرمز و مشکی نقرهای تولید شد. این نسخه در کنار گیربکس اتوماتیک از دریچه گاز و پدال گاز برقی و فرمان برقی نیز استفاده میکند. ضمن اینکه کیلس استارتر، روکش چرم صندلیها و دیلایت نیز روی این مدل از کوییک R پلاس نصب شده است. در این تیپ، امکانات بیشتری شامل دکمههای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، صندلیهای چرم و پارچه، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین دید عقب، شیشههای دودی عقب و رینگ آلومینیومی ارائه میشود. علاوه بر این، سایپا برای GX H اقدام به طراحی پانل میانی جدیدی هم برای داشبورد کرده که با تریم مشکی براق، دریچههای تهویهٔ دایرهای و نمایشگر ایستاده در بالا، کمی فضای تکراری و خستهکنندهٔ کابین کوییک را بروزتر و بهتر کرده است. ماشین کوییک به عنوان یکی از ارزانترین گزینههای موجود در بازار رقیب چندانی در کنار خود نمیبیند.
همچنین در این خودرو از ترمزهای عقب دیسکی استفاده شده است و البته در کنار گیربکس دستی کوییک، پیشرانه نیز همان موتور ۸۷ اسب بخاری مشابه با دیگر مدل های کوییک است. در بازار داخلی خودروهای ارزان قیمت صفر کیلومتری که جوانان طبقه متوسط جامعه توان خرید آن را داشته باشند بسیار محدود هستند. در این بین یا باید سراغ محصولات بسیار قدیمی مانند پراید یا تیبا با ظاهر تکراری رفته شود یا به گزینههای دست دوم روی بیاورید. پس به نوعی میتوان گفت که کوئیک و کوئیک R حداقل در تیپهای پایه که قیمت مناسبتری دارند، رقیب قدری در کنار خود نمیبینند. البته اگر مقداری حوصله و سلیقه داشته باشید میتوانید با قیمت ارزانتر، کوئیک ساده را خریداری و اختلاف قیمت را به سلیقه خود روی ماشین هزینه کنید، اما در هر صورت کوئیک R هم میتواند انتخاب متفاوت و خاصی برای این رده قیمتی باشد که پاسخگوی حداقل نیازهای شما با حداقل هزینه خواهد بود. برای مشاهده نسخههای مشابه این کوییک میتوانید به صفحه کوییک جی مراجعه کنید.
خیر، موتور هر دو نمونه از نوع 1.5 لیتری تنفس طبعی با کد M15 است که این پیشرانه در بهترین حالت 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. البته ناگفته نماند که استفاده از فرمان برقی بجای هیدرولیک در نسخه اتوماتیک مقداری از هدر رفت انرژی موتور جلوگیری کرده که البته آنقدر که تصور میشود محسوس نیست. پیشرانه سری S کوییک هم به کمی بهروزرسانی به سطح آلایندگی یورو ۵ رسیده و از دریچه گاز برقی بهره میبرد. همچنین از امکانات این خودرو میتوان به دیلایت چراغهای جلو، فرمان دیکات، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو، ترمز ABS به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BAS، نشانگر تعویض دنده، سیستم تهویه مطبوع با نمایشگر دیجیتالی، سنسور دنده عقب، آینههای برقی و… اشاره کرد.
برخی از این تیپها در خط تولید سایپا و برخی دیگر در خط تولید پارسخودرو مونتاژ میشوند. همانطور که در ابتدا گفتیم، سایپا طی سالها تیپها و مدلهای مختلفی از کوییک را به بازار عرضه کرده که هرکدام تفاوتهایی جزئی باهم دارند. در ادامه به معرفی همهٔ این تیپها و بررسی ویژگیها و تفاوتهای آنها خواهیم پرداخت. به جز طراحی متفاوت سپر جلو، این خودرو چه از نظر طراحی و چه از نظر قطعات داخلی تفاوت چندانی با کوییک معمولی ندارد.
با تمام ارتقاها و آپشنهای افزوده شده، کوییک همچنان خودرویی بسیار سست و ناایمن در حوادث رانندگی بوده و هندلینگ ضعیف و ترمزهای غیرقابل اعتماد آن نیز میتوانند منجر به حادثه در رانندگی با سرعتهای بالا شوند. ابتدا سایپا محصول جدید خود را با نام پروژه 212 میشناخت و قرار بود این خودرو ساینا هاچبک نامگذاری شود. با این حال، مسئولین پروژه تصمیم گرفتند برای این محصول نام منحصر به فردی انتخاب کنند و به همین علت، خودروی جدید سایپا کوییک نام گرفت. خودروی کوییک در ابتدا در سال 1395 با نام پروژه 212 به عنوان نسخه هاچبک خودروی ساینا روی پلتفرم X200 سایپا معرفی شد.
این خودرو با تغییر رنگ بخشهایی مثل سپرها، قاب آینه، سقف، پنل پلاستیکی قسمت میانی داشبورد و دور دریچهها، قسمت بازویی رودریها و رکاب درهای کوییک معمولی تولید شده است و هیچ تفاوت چشمگیر دیگری با کوییک معمولی ندارد. سایپا کوییک یک خودروی هاچبک است که برای اولینبار در سال ۹۶ به بازار عرضه شده و توانسته است جایگاه نسبتا خوبی در بازار ایران کسب نماید. پیشرانه مورد استفاده در کوئیک R با تیبا و ساینا مشترک بوده و از نوع 1.5 لیتری هشت سوپاپ با حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر است. سایپا کوییک به طور ذاتی، شتاب نسبتا خوبی دارد که به خاطر داشتن موتور پرتوان نسبت به وزن این خودرو است.
در مدل GXR-H اما سایپا اقدام به طراحی پانل میانی جدیدی برای داشبورد کرده که با تریم مشکی براق، دریچههای تهویهٔ دایرهای و نمایشگر ایستاده در بالا، کمی فضای تکراری و خستهکنندهٔ کابین کوییک را بروزتر و بهتر کرده است. بااینحال، اگر سراغ تیپ GXR-L بروید باید همچنان همان داشبورد قدیمی را تحمل کنید. گفتیم که تیپ GXR درواقع نسخهٔ دورنگ کوییک GX محسوب میشود؛ بنابراین، این تیپ از لحاظ طراحی تفاوتی با کوییک S و GX ندارد و صرفاً با طرح دورنگ بدنه از این دو تیپ مذکور متمایز میشود. کوییک GXR-L با سقف مشکی و سقف قرمز تولید میشود که نمونهٔ سقف مشکی در دیگر قسمتها تفاوتی با کوییک GX ندارد ولی در نمونهٔ سقف قرمز، قاب آینههای جانبی و تریم نقرهای زیر سپرها هم به رنگ قرمز درمیآید. این تیپ همچنین در هردو مدل کوییک GXR-L و GXR-H بهصورت استاندارد به دیلایت و رینگ آلومینیومی هم مجهز است.
کابین این خودرو طراحی مدرنتری نسبت به تیبا دارد (و البته همچنان دمده است) و استفاده از رنگ مشکی بجای خاکستری نیز باعث شده تا کابین این محصول کمتر اقتصادی بنظر برسد. اما سایپا برای احترام به تمام سلایق، نسخههای ترکیبی را نیز به بازار عرضه کرده است؛ کوییک SR (که با نام کوییک S تیپ R یا کوییک RS نیز شناخته میشود) به همراه کوییک GX-R، نسخههایی از این خودرو هستند که با سقف دو رنگ و فیس یوزپلنگی تولید شدهاند. کوییک دندهای، کوییک اتوماتیک و کوییک پلاس اتوماتیک نسخههای این خودرو با فیس عادی هستند.
کوییک یک خودروی هاچبک شهری سگمنت B است که توسط گروه خودروسازی سایپا تولید و به بازار ایران عرضه میشود. شما میتوانید با صرف هزینه اضافه در بخش تزئینات نمایندگی و یا بازار آزاد، نسبت به تغییر برخی قسمتها و نصب آپشنهای اضافه نظیر نمایشگر مرکزی بر روی کوئیک R ساده اقدام کنید. اگر قصد خرید کوییک اتوماتیک دارید بهتر است به صفحه هزینه ی اجرت و تعمیرات کوییک را مراجعه کنید تا از هزینه های این خودرو آگاه شوید و همچنین صفحه ی آخرین شرایط ثبت نام و فروش سایپا رو دنبال کنید تا از آخرین اطلاعیه های فروش سایپا مطلع شوید. در این دوران، خریداران ایرانی در حال آشنایی با خودروهای کراس بودند که نسخه قدبلندتر هاچبکها به شمار میروند. صندوق عقب کوییک نیز گنجایشی در حدود ۲۲۵ لیتر را در اختیار اسباب و وسایل کاربران قرار میدهد که ۲ لیتر از تیبا هاچبک بزرگتر است اما از ساینا و تیبا صندوقدار ۱۰۰ لیتر ظرفیت کمتری دارد. گنجایش فضای کابین کوییک برای چهار سرنشین بزرگسال مناسب است اما سرنشینان قدبلند در ردیف عقب با محدودیتهایی از ناحیه سر یا زانوها مواجه میشوند.
خصوصاً در نسخههای آپشنال کوئیک همچون کوییک r پلاس، وضعیت امکانات رفاهی هم بهبود چشمگیری را تجربه کرده است. سایپا کوییک پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی دارد که در محدوده 5300 دور بر دقیقه توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و در محدوده 4000 دور بر دقیقه می تواند خروجی گشتاور 128 نیوتن متری تولید کند. در برخی نسخههای دیگر ماشین کوییک نظیر کوییک R پلاس ، فرمان D کات بوده و تودوزی چرمی دو رنگ، باعث شده تا کابین مقداری مدرنتر به چشم آید و برتریهای کوییک در قیاس با پدرش تیبا، محسوستر شود. در خصوص فضاسازی کوییک هم با توجه به انتظاری که از یک ماشین هاچبک میرود، شرایط قابل قبول است و روی صندلیهای عقبی با مشکل فضای پا و سر نظیر آنچه در پژو 206 شاهد بودیم، روبرو نمیشویم. البته محفظه صندوق سایپا کوییک جای محدودی دارد ولی آن هم برای این کلاس بدنه کاملاً طبیعی و در سطح سایر رقبا میباشد. حرف R در انواع سایپا کوییک از ابتدای کلمه Rainbow به معنی رنگینکمان گرفته شده است و اشاره به دورنگ بودن بدنه و همچنین نمای داخل اتاق دارد.
این تیپ هم نسخهٔ دورنگ کوییک اتوماتیک پلاس محسوب میشود و همان تریم دورنگ کوییک R را در کنار گیربکس CVT ارائه میکند. کوییک یکی از محصولات نسبتا جدید سایپا است که از سال ۹۶ و تحت پلتفرم X200 شرکت خودروسازی سایپا به بازار عرضه شد. این ماشین با تیپهای مختلفی به بازار عرضه شده است و به همین دلیل ممکن است تشخیص انواع کوییک برای خیلی از کاربران کار سختی باشد. در این مقاله از مجله آچاره قصد داریم به معرفی انواع کوییک بپردازیم تا شناسایی آنها برای شما راحتتر شود. قیمت کوییک دنده ای در آذر 1403 حدود 193 میلیون تومان در کارخانه و حدود 435 میلیون تومان در بازار آزاد می باشد.
تیپهای GX H و GXR H کوییک عرضهٔ محدودی داشتهاند و قیمت کارخانهای جدید آنها مشخص نیست ولی در بازار در حال حاضر، کوییک GXR H حدود ۴۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. با وجودی که این تیپ آپشنهای بیشتری برخوردار است ولی چندان از تیپ GXR L گرانتر نیست و به همین دلیل، میتواند ارزش خرید بیشتری داشته باشد. تیپ GX کوییک به صورت استاندارد دارای امکاناتی مثل دیلایت چراغهای جلو، سیستم اتولایت یا همان سنسور نور، سنسور سیستم نمایش فشار باد تایرها یا TPMS هست. اما تیپ لوآپشن یا GX-L آن که تیپ ارزانتر با تجهیزات کمتر است، تجهیزاتی مانند سیستم مالتی مدیا شامل مانیتور ۷ اینچی، دوربین عقب و سیستم راهیاب ماهوارهای را ندارد. همچنین در این تیپ، دکمههای کنترلی روی فرمان و شیشههای دودی عقب و رینگ آلومینیومی نیز دیده نمیشود. این در حالی است که در تیپ GXH، دکمههای روی فرمان، سیستم راهیاب ماهوارهای یا نویگیشن، دوربین دنده عقب، مانیتور وسط داشبورد وجود دارند.
همچنین شرکت سازنده جعبه دنده اتوماتیک محصولات سایپا نیز از اعتبار کافی برخوردار میباشد. همچنین برای مدل اتوماتیک (با گیربکس CVT) سامانه فرمان برقی نیز جایگزین فرمان سنتی هیدرولیکی شدهاست که از جمله تغییرات فنی پروژه کوییک (۲۱۲) در مقایسه با تیبا و ساینا است.۲۶ کوییک ترمز ABS دارد و مجهز به سامانههای امنیتی EBD و BA است. شرکت سایپا بهمنظور جذابتر جلوه دادن ماشین کوییک تصمیم گرفت تا دستی به سروگوش این خودرو بکشد و رنگ برخی از قسمتهای آن را متمایز کند.
در واقع ارزان ترین خودرو جذاب بازار پژو 206 تیپ 2 است که آن هم در ره قیمتی متفاوتی از تیپ پایه کوییک قرار میگیرد. پس میتوان از ماشین کوییک به عنوان یک فیس لیفت موفق بر روی بدنه تیبا یاد کرد چراکه این محصول به کمک استفاده از طراحی خشنتر و همچنین نصب اِلمانهای مختص هاچبککراسها نظیر روفرکها و فلاپهای پلاستیکی پیرامونی توانسته تا حدود مناسبی قدیمی بودن پلتفرم خود را پنهان کند. تغییرات رنگی در بدنه مشابه با کاری بود که در کوییک R صورت گرفت؛ اما در داخل اتاق، بخشهایی مثل فرمان دیکات و بخش چندرسانهای نیز به آن اضافه شد. کوییک دنده ای یا کوییک ساده، اولین نوع از این خودرو بود که بعد از رونمایی در سال ۱۳۹۵ و تولید از سال ۱۳۹۷، به دست مشتریان رسید. کوییک دندهای از نظر ظاهری، ترکیبی از چراغهای جلو ساینا و بدنه تیبا ۲ بود که حالا با کمی ارتفاع گرفتن از زمین و اضافه شدن بخشهای پلاستیکی به اطراف آن مثل لبه گلگیرها و البته کمی تغییرات در داخل خودرو مثل رودریها و فرمان، به عنوان یک هاچبک کراس از سوی سایپا عرضه میشد. خودرویی که محصول گروه سایپا است و به لطف قیمت ارزانتر از هاچبکهایی مثل پژو 207 و همچنین نبود رقیب و البته امکان سفارش با گیربکس اتوماتیک، از فروش خوبی برخوردار است.
از سوی دیگر، هرچند با پانل میانی جدید داشبورد، نمای داخلی کوییک GXR H کمی بهتر و بروزتر شده ولی یکی از مشکلات اصلی کوییک یعنی داشبورد پلاستیکی سیاه و بیکیفیت همچنان بر قوت خود باقی است. کیفیت ساخت پایین، ارگونومی ضعیف، جلوبندی ضعیف، پلتفرم قدیمی و لرزش و سروصدای بالای موتور هم از دیگر معایب کوییک GXR H هستند. این در حالی است که خودروهایی مثل سایپا کوییک که برای قشر ضعیف و متوسط جامعه طراحی شده بودند، حالا قیمت انواع کوییک به حوالی نیم میلیارد تومان در بازار میرسد.
دیدگاهتان را بنویسید