با توجه به تغییرات ایجاد شده در سوخت رسانی نیز، مصرف سوخت ماشین اطلس سایپا نسبت به کوییک کمتر شده است که برای بسیاری از کاربران قابل توجه است. از لحاظ طراحی بیرون ماشین با توجه به اینکه گفته می شود ظاهر خودرو اطلس از هاچبک های اقتصادی فورد الهام گرفته شده است بسیار مدرن تر و شیک تر از کوییک به نظر می رسد. نمای عقب و جلو ماشین اطلس با تغییراتی که سایپا در طراحی چراغ ها، جلوپنجره سپر داده است این ماشین را فرسنگ ها دور تر از همزاد فیس لیفت نشده آن یعنی کوییک قرار داده است. متریال و طراحی داخل کابین ماشین اطلس سایپا نیز نسبت به کوییک پیشرفت چشمگیری داشته است.
همانند فضای خارجی سایپا اطلس ، فضای داخلی آن نیز نسخه تغییر یافته کوییک محسوب میشود. بخش بالایی داشبورد ماشین اطلس سایپا با رنگ کرم مزین شده است و به جای نمایشگر دیجیتال ساده، یک نمایشگر لمسی بزرگ قرار گرفته است که پیش از این در کوییک اتوماتیک نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. فرمان خودرو اطلس نیز از همان نوعی است که کوییک یا ساینا S مورد استفاده قرار میگیرد. طراحی دریچههای تهویه خودرو اطلس سایپا نیز تا حدی تغییر کرده است اما قسمت میانی داشبورد که محل قرارگیری سیستم صوتی و سیستم تهویه است، همچنان با سایر محصولات خانواده کوییک و ساینا مشابهت دارد.
دریچه های گرد تهویه و فرمان برش خورده نیز به طراحی داخلی حس اسپرت تری داده اند. طراحی بدنه سایپا اطلس را می توان نسخه ای از تکامل تدریجی محصولات قبلی سایپا دانست. این خودرو در واقع فیس لیفتی از سایپا کوییک است که خود آن نیز نسخه فیس لیفت تیبا ۲ بود.
اطلس E مدل فول آپشن است که در آیندهای نزدیک با گیربکس CVT روانه بازار خواهد شد. در این بین، فقط اطلس G به تولید انبوه رسیده و از طریق طرح فروش سایپا در اختیار متقاضیان قرار میگیرد. این بازطراحی نهچندان چشمگیر که در سال ۱۴۰۲ به بازار رسید، در دو تیپ مختلف و با دو جعبهدنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه میشود. سایپا این محصول تازه را بههمراه مدل سدان سهند روانه بازار کرد تا بعد از مدتها جانی تازه را به سبد محصولاتش ببخشد. سایپا اطلس 2 ایربگ برای راننده و سرنشینان جلو دارد و ایمنی این خودرو در حوادث رانندگی تفاوت خاصی با سایر محصولات پلتفرم X200 ندارد.
شرکت سایپا برای این خودرو نسخه ارتقا یافته موتور کوییک را در نظر گرفته که به سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ CVVT و خروجی اگزوز استیل هدرز مجهز شده که نتیجه این تغییرات افزایش قدرت پیشرانه و کاهش مصرف سوخت خواهد بود. سایپا اطلس جدید ترین محصول شرکت خودروسازی سایپا است که در سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه شد. این خودرو که بر اساس پلتفرم X200 طراحی شده، نسخه ای فیس لیفت شده از کوییک محسوب می شود و در مقایسه با مدل های پیشین این خانواده، از طراحی به روزتر و امکانات بیشتری بهره می برد. نخستین تصاویر رسمی از اطلس در آذرماه ۱۴۰۱ منتشر شد و اطلاعاتی درباره مشخصات فنی آن ارائه گردید.
سایپا اطلس در واقع مدل ارتقا پیدا کرده سایپا کوییک بوده که البته علاوه بر بخش ظاهری از لحاظ مشخصات فنی و سطح امکانات نیز کاملا تغییر پیدا کرده است. گیربکس CVT اطلس ساخت کمپانی پانچ بلژیک است و توان را به چرخ های جلو می رساند. این جعبه دنده قابلیت آن را دارد تا در حالت تیپ ترونیک، ۶ دنده مصنوعی را برای راننده فراهم کند. سایپا اطلس جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا است که بر اساس پلتفرم X200 ساخته شده و در رده اقتصادی بازار قرار می گیرد.
اما پیش از این کارشناسان درباره قیمت احتمالی اطلس سایپا توضیحاتی ارائه کرده بودند. از آن جمله فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو پیش از این به تجارتنیوز گفته بود احتمالا اطلس سایپا همقیمت خودروی ۲۰۶ باشد و با توجه به آپشنهایی که درباره این خودرو اعلام شده، اطلس نباید خودروی ارزانی باشد. اگر قیمت اطلس معادل ۲۰۶ باشد، باید گفت که اکنون قیمت کارخانه اطلس باید حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان باشد.
اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. ابعاد مختلف ماشین اطلس سایپا را برای علاقمندان به این ماشین، در جدول زیر آورده ایم. داشبورد اطلس هم به صورت دو رنگ طراحی شده است و نسبت به داشبورد کوییک حس بهتری را به سرنشینان منتقل میکند. نوشته معرفی کامل اطلس G؛ از مشخصات ظاهری و فنی تا آپشنهای رفاهی و ایمنی اولین بار در وبلاگ کارنامه.
این خودرو در مقایسه با تیپ پایینتر خود، امکانات گستردهتری را هم ارائه میکند که امروزه انتظار حضورشان در تمام خودروها را داریم. فضای بار مناسب در کلاس هاچبک و تجهیز آن به سیستمهای کنترل پایداری و کشش باعث میشود بتوان آن را با بهتری معامله کرد. ناگفته نماند که با توجه نو بودن این خودرو، انتظار میرود بازار دستدوم مناسبی را تجربه کند. اطلس G که نسخه دنده دستی تیپ ۲ این هاچبک به شمار میرود برای خریدارانش یک پیشرانه M15i را به ارمغان میآورد؛ موتوری که هماکنون در نسخههای آپشنال کوییک هم استفاده میشود.
به طور غیرمستقیم بله، در مناطق گرمتر، رنگهای روشن که گرمای کمتری جذب میکنند، میتوانند باعث کاهش استفاده از کولر و در نتیجه کاهش مصرف سوخت شوند. اگر به دنبال خودرویی متمایز هستید و کمتر به فکر فروش مجدد آن هستید، رنگهای خاصتر مانند نسکافهای میتوانند انتخابهای جذابی باشند، اما در بازار فروش مجدد ممکن است تقاضای کمتری داشته باشند. در نهایت، انتخاب رنگ به سلیقه شخصی و همچنین توجه به شرایط آب و هوایی و ارزش فروش مجدد بستگی دارد.
طراحی داخلی خودرو اطلس شباهت زیادی به کوییک دارد و گروه خودروسازی سایپا فقط برخی از آیتمهای آن را بهبود داده است. مزایا و معایب اطلس سایپا را باهم مرور کردیم و حالا وقت آن است که در مورد ارزش خرید نهایی این خودرو صحبت کنیم. با توجه به قیمت اطلس باید بگوییم که مزایای این خودرو به معایب آن میچربند و ارزش خرید آن نسبت به مبلغ پرداختی نسبتاً بالا است. اگر شما هم قصد خرید یک هاچبک اقتصادی صفر کیلومتر را دارید، با بررسی مزایا و معایب اطلس سایپا همراه ما باشید تا بهتر بتوانید در مورد خرید یا عدم خرید این خودرو تصمیم بگیرید. طبق اعلام شرکت سازنده، خودروی سایپا اطلس در دو نسخه پایه و فول تحویل مشتریان خواهد شد. رنگهای مختلف خودرو تحت تأثیر شرایط آب و هوایی، مانند گرما یا سرما، عملکرد متفاوتی دارند.
این رسانه سعی دارد تا با دید تحلیلی وقایع را کنکاش کرده و با یک بررسی دقیق و فنی محصولات را معرفی کند. در موتور بهبود یافته تیبا دریچه گاز از مکانیکی (سیمی) به برقی تغییر یافته است. و حالا با گذشت نزدیک به یک سال از این خبر، همچنان در انتظار رونمایی از اطلس هستیم.
همانطور که گفته شد ماشین اطلس یکی از نسخه های ارتقایافته و فیسلیفت شده ماشین کوییک می باشد که یکی از پرفروش ترین هاچبک های سال های اخیر بازار خودروی ایران می باشد. ماشین اطلس سایپا با اینکه از نظر فنی اشتراکات بسیاری با ماشین کوییک دارد اما از لحاظ طراحی ظاهری، طراحی داخل کابین و حتی آپشن ها، تفاوت بسیاری با کوییک دارد. با خودرو بانک همراه باشید تا به طور دقیق تر به مقایسه اطلس و کوییک بپردازیم. همچنین سوپاپ ها در موتور اصلس به زمان بندی متغیر یا VVT مجهز شده اند که عملکرد این ماشین را بهتر می کند و حال قدرت آن حدود 4 اسب بخار از کوییک بیشتر شده است.
اما با این وجود، اطلس در نماهای جلو و عقب به خوبی خویشاوندی خود با کوییک و تیبا 2 را پنهان میکند و چهرهای اسپرتتر و جذابتر نسبت به این خودروها را به نمایش میگذارد. سایپا طراحی داخلی ماشین اطلس را متفاوت با محصولات قبلی کار کرده است و ظاهر جدیدتری را ارائه میکند. کابین تیپ G اطلس دارای تم دو رنگ است که نیمه میانی داشبرد و بخشی از رودریها رنگی متفاوت با دیگر قسمتها دارند. هر چند با یک طراحی داخلی جدید در سایپا اطلس G روبهرو هستیم، اما نشانههایی از کابین کوییک را هم، به خصوص در نیمه پایینی میتوانیم ببینیم.
خودرو تیبا بطور ذاتی از پراید گرانتر بود و ساینا نیز از تیبا گران تر شد. و نوید این را می دهد که با وعده های افزایش امکانات قیمت بیش از پیش افزایش پیدا کند. این خودرو همچنین با دارا بودن سیستم ترمز ABS، EBD و کیسههای هوا در قسمت های مختلف، ایمنی بالایی را برای سرنشینان خود فراهم می کند.
جلو پنجره بزرگ و چراغ های LED طراحی شده در قسمت جلوی خودرو، حس مدرنیته2 را به نمایش می گذارد. اطلس با بهره گیری از تکنولوژیهای جدید و به روز، سعی در ارائه تجربه ای متفاوت از رانندگی برای خریداران خود دارد. اطلس ابعاد و اندازه بزرگتری از کوییک پیدا کرده و طول آن ۱۶ میلیمتر، عرض آن ۷ میلیمتر و ارتفاع آن ۵ میلیمتر از مدلهای مختلف کوییک بیشتر است. برای اطلاع از قیمت روز اطلس جی صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید. پروژه بهبود این موتور از حدود پنج سال پیش تعریف شده بود تا بتوان با تغییراتی روی این موتور قدیمی استاندارد های آلایندگی را پاس کرد.
طراحان برای اطلس از همان غربیلک سایپا کوییک اتوماتیک و ساینا اس استفاده کردند که بهتر بود با استفاده از یک غربیلک فرمان اسپرت این خودرو را بیش از پیش جذابتر کنند. طبق گفته مسئولان سایپا سطح عایقبندی کابین این خودرو نیز نسبت به کوییک افزایش پیدا کرده تا صدای کمتری به کابین نفوذ کند که نتیجه آن افزایش رفاه سرنشینان خواهد بود. ضمن این که میزان فضای کابین و حجم صندوق عقب این خودرو در همان سطح کوییک قرار دارد. اطلس به عنوان سومین عضو خانواده هاچبکهای پلت فرم X200 سایپا بعد از تیبا 2 و کوییک، در اواخر سال 1402 عرضه شد و به واسطه مشخصات رقابتی خود خیلی زود مورد توجه بازار قرار گرفت. به دلیل همین استقبال خوب، ما هم امروز تصمیم گرفتیم به مزایا و معایب اطلس سایپا بپردازیم تا بیشتر با نقاط قوت و ضعف این هاچبک اقتصادی آشنا شویم. در خودروی سایپا اطلس، که با طراحی نسبتاً مدرن و متناسب عرضه میشود، انتخاب رنگ مناسب میتواند این طراحی را به بهترین شکل ممکن نمایان کند.
نمایشگر ایستاده دورنگ در وسط داشبرد طرح جدید خودرو اطلس یکی از جلوه های متمایز این ماشین از خودرو کوییک می باشد. از لحاظ امکانات و آپشن ها نیز مشخصا ماشین اطلس جلو تر و برنده بازی می باشد. سیستم GSI یا راهنمای تعویض دنده خودرو اطلس ، به کاربر کمک میکند تا بهترین دنده را در هر زمان انتخاب کند و به طور همزمان مصرف سوخت و راندمان خروجی بهینهای دریافت کند. در نتیجه موتور سایپا اطلس جی میتواند حدود 94 اسب بخار قدرت و 138 نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
تیپ S بهعنوان نمونه پایه و تیپ G بهعنوان نمونه فولآپشن دنده دستی اطلس ارائه میشود. در واقع سایپا برای اولین بار چنین امکاناتی را برای خودروهای اقتصادی خود در نظر میگیرد و همین موضوع یک مزیت اصلی برای اطلس محسوب میشود. اطلس در واقع یک فیسلیفت اساسی از کوییک محسوب میشود و با توجه به قدیمی بودن پلت فرم، دست طراحان برای خلق یک چهره کاملاً بهروز و متفاوت نسبت به کوییک چندان باز نبوده است.
شرکت سایپا قصد دارد اطلس را در سال 1402 در چهار تیپ شامل مدلهای دستی و اتوماتیک در نسخههای ساده و آپشنال به بازار ایران عرضه کند. هنوز جزئیاتی از قیمت این خودرو منتشر نشده، اما بهنظر میرسد قیمت مدل ساده سایپا اطلس با گیربکس دستی حدود 20 درصد از سایپا کوییک بیشتر خواهد بود. اطلس در واقع فیس لیفتی از کوییک است که خط طراحی جدید سایپا را در بدنه دارد و علاوه بر آن امکانات بیشتری هم ارائه می دهد.
بر این اساس سایپا اطلس در نسخه S پایه ترین نسخه و ارزان ترین نسخه از اطلس و تیپ E از اطلس قول ترین و گران ترین تیپ از محصول جدید سایپا خواهد بود. احتمالا فروش این خودرو در بهار ۱۴۰۲ انجام خواهد شد و در حال حاضر بیلبورد های تبلیغاتی این خودرو هم در سطح شهر اران شده است. خودرو اطلس جدیدترین محصول اقتصادی گروه خودروسازی سایپا محسوب میشود که با عرضه این محصول به بازار در اواخر سال ۱۴۰۲، امکان ثبت نام سایپا برای مشتریان فراهم شد. این خودرو با توجه به قیمت مناسب، مزایای جذاب و ویژگیهایی که دارد، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. گروه خودروسازی سایپا در سالهای اخیر از چندین خودرو اقتصادی مثل پراید، تیبا و کوییک رونمایی کرده است. آخرین این نوع محصولات اقتصادی سایپا ماشین اطلس است که پس از عرضه به بازار در اواخر سال ۱۴۰۲، امکان ثبت نام اطلس برای متقاضیان آن فراهم شد.
در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی، امکانات و قیمت این محصول جدید سایپا را بررسی خواهیم کرد. سایپا اطلس، تنها در بخش سپرهای جلو و عقب و چراغها با خودروی کوییک متفاوت است. اما اگر بخواهیم طراحی جلوی آن را بررسی کنیم، طرح جلوپنجره از پوزه کوسه الهام گرفته شده که نسبت به کوییک زیباست، اما چراغهای جلو با چراغهای خودروی سهند که از دیگر خودروهای جدید سایپا بوده، مشترک است. به گزارش تجارتنیوز، سه سال پیش قرار شد خودروی اطلس سایپا وارد بازار شود و جایگزین خودرویی چون کوییک و تیبا شود. حالا همزمان با اجرای دومین مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه، اعلام شده که خودروی اطلس سایپا هم در این طرح عرضه میشود. بهترین رنگ خودرو اطلس، انتخاب رنگ خودرو یکی از مهمترین تصمیماتی است که خریداران هنگام خرید یک خودروی جدید با آن مواجه هستند.
در خودروی جدید دیگر خبری از کاپوت صاف نیست و خطوط و حجمپردازیهای روی کاپوت چهره تهاجمی اطلس را کامل کردهاند. یکی از معایب همیشگی خودروهای سایپا، پیشرانههای ۴ سیلندر ۸ سوپاپ است که در این روزگار قدیمی به حساب میآید. ضعف فنی این شرکت در طراحی و تولید موتورهای جدید موجب شده تا همه محصولات سایپا بعد از پراید، با همان موتور ۱.۵ لیتری M15 به فروش برسند. اطلس از نظر مصرف سوخت نیز خودرویی اقتصادی به شمار می رود و سایپا مصرف سوخت محصول خود را در یک سیکل ترکیبی 7 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش اعلام کرده است.
هر چند این دسته از امکانات رفاهی در نسخه پایه هیچ کدام از محصولات این خودروساز ایرانی به چشم نمیخورند اما ویژگیهایی پایه هستند که میتوانند به استفاده راحتتر از خودرو کمک کنند. درمجموع، اطلس در تیپ G امکانات و تجهیزات قابلتوجهی را برای خودرویی در این کلاس ارائه میکند و ارتقاء خوبی نسبت به کوییک داشته است. خودرو سایپا اطلس جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا محسوب میشود که دارای برخی از آپشنها و امکانات جذاب است که برخی از این امکانات را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید. مصرف سوخت این پیشرانه نسبت به مدل قبلی، یعنی M15، کاهش یافته و گشتاور و توان حرکتی بیشتری را تولید میکند. این پیشرانه به لطف تغییراتی مثل اضافه شدن سیستم زمانبندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپها (VVT)، اضافه شدن هدرز، ارتقا میل بادامک و… علاوه بر افزایش قدرت و گشتاور، کم مصرفتر و کم صداتر هم شده است.
انتخاب بهترین رنگ برای خودروی سایپا اطلس به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سلیقه شخصی، شرایط آب و هوایی، و ارزش فروش مجدد خودرو. این خودرو در ۷ رنگ متنوع شامل نسکافهای، مشکی، مشکی کرم، قرمز مشکی، سفید مشکی، کرم مشکی، و سفید قرمز عرضه شده است. خودرو اطلس با توجه به طراحی جذاب، مشخصات فنی قابل قبول و امکانات متنوع، گزینه ای مناسب برای خانواده های ایرانی و افرادی است که به دنبال خودرویی اقتصادی و مناسب برای رانندگی شهری هستند.
اولین سوالی که درباره این خودرو مطرح میشود این است که قیمت خودروی سایپا اطلس چقدر است؟ در جدول منتشر شده از قیمت خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه خودرو، قیمت قطعی اطلس سایپا اعلام نشده است. قیمت این خودرو در بازار آزاد هم همچنان مشخص نیست چون هنوز این خودرو به بازار عرضه نشده است. یکی از نکات مهم در انتخاب رنگ خودرو، تأثیر آن بر ارزش فروش مجدد خودرو است. در ایران، برخی رنگها مانند سفید همیشه محبوب بودهاند و این محبوبیت باعث شده است که خودروهای با این رنگ در بازار فروش سریعتر و با قیمت بالاتری به فروش برسند. دلیل این محبوبیت شاید به این بازگردد که رنگ سفید به دلیل توانایی کمتر در جذب گرما، برای شرایط آب و هوایی گرم مانند ایران مناسبتر است و همچنین خودرو را تمیزتر نشان میدهد. سپر هم متناسب با جلوپنجره و چراغها بهروز شده و مهشکنها درون قابی J شکل قرار گرفتهاند و در مجموع طرح اسپرتتری پیدا کردهاند.
در صورتی که وزن سایپا اطلس جی نسبت به کوییک افزایش قابل توجهی را تجربه نکرده باشد، با یک هاچبک اقتصادی سریع از سایپا روبرو خواهیم بود. همانند گیربکس ماشین جک J5 ، گیربکس ماشین اطلس یک گیربکس پنج سرعته دستی است که وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را برعهده دارد. سایپا ادعا کرده است که مصرف سوخت اطلس نسبت به کوییک حدود 7 درصد بهبود یافته است، بنابراین انتظار داریم تا مصرف ترکیبی اطلس حدود 6.5 لیتر در صد کیلومتر برآورد شود. در کل مشخصات خودرو اطلس به نسبت کوییک تغییر چشمگیری نداشته است و تنها اندکی بهبود یافته است. ماشین اطلس سایپا یک هاچ بک دیفرانسیل جلو می باشد که مجهز به یک موتور 1.5 لیتری با قدرت 90 اسب بخار است. تنفس موتور این ماشین به صورت طبیعی می باشد و جعبه دنده این ماشین 5 سرعته دستی یا CVT می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید