طبق آمار دقیقاً 2 میلیون و 885 هزار و 374 دستگاه از پژو 404 تولید شد. در سراسر تاریخچه خود، پژو توانسته است با معرفی مدلهای انقلابی و نوآورانه، نظیر پژو ۲۰۵ و ۳۰۰۸، خود را به عنوان یکی از پیشروان صنعت خودروسازی معرفی کند. این خودروها، که هم از نظر فنی و هم از نظر طراحی برجسته بودهاند، به تقویت شهرت جهانی پژو کمک کردهاند. در نهایت، تاریخچه شرکت پژو نشان دهنده اهمیت برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان است. این رویکرد مشتریمحور به پژو امکان داده است تا نه تنها به عنوان یک تولیدکننده خودرو موفق شناخته شود، بلکه به عنوان یک برند محبوب و معتبر در سراسر جهان مورد احترام باشد.
این محصول با بدنهی سدان ۴در و پیشرانهی ۱.۶ لیتر به کشورمان وارد شد و فروش بسیار خوبی در اوایل دههی ۵۰ میلادی داشت. نهایت سرعت پژو 404 در حدود ۱۵۰ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت، ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود. مدلهای استیشن از این خودرو هم، به تعداد اندک در ایران فروخته شدند. فروش بسیار خوب محصولات پژو با تولید 403 ادامه یافت که بعد از 203 در سال ۱۹۵۵ معرفی شد. این محصول هم، ۱۱ سال در خط تولید باقی ماند و به تعداد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه فروخته شد. طراحی 403 با الهام از فیات ۱۹۰۰ و توسط استودیو پینین فارینا در سال ۱۹۵۴ به پایان رسید.
مرحلهی دیگری از اقدامات نجات اقتصادی پژو، تأسیس خط تولید در کشورهای دارای نیروی کار ارزان بود. مرکز مونتاژ پژو در گروه خودروسازی دانگفنگ چین هم با سرمایهگذرای مشترک، گسترش یافت. البته پژو برنامههایی برای تأسیس کارخانه در ایران نیز داشت که به دلایل مختلف، از جمله تحریمهای امریکا و همچنین قوانین پیچیدهی مالکیت صنعتی در کشورمان، نهایی نشد. تغییر ساختار سهامدارن عمده و هیئت مدیرهی پژو، مرحلهی دوم مبارزه با بحران در این شرکت اصیل فرانسوی بود. مشارکت با جنرال موتورز در سال ۲۰۱۲ آغاز شد و با فروش ۷ درصد از سهام پژو به این شرکت امریکایی، تحقق یافت.
علاوهبر اینها، نسخهی ویژهای از ۴۰۴ با پیشرانهی دیزل نیز ساخته شد که رکوردهای مختلف در زمینهی مصرف سوخت و دوام قطعات بر جای گذاشت. این محصول که متعلق به سال ۱۹۹۳ است، یکی از موفقیتهای این شرکت در زمینه تولید هاچبک به حساب میآید. در ماه فوریه سال بعد، یعنی ۱۹۹۴، نسخه ۳ در این مدل نیز روانه بازار شد. در سال ۲۰۱۹ پژو اعلام کرد در طول سال ۲۰۲۱ قصد دارد به بازار آمریکا برگردد. از محبوبترین مدلهای پژو در ایران میتوان به پژو ۴۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷، ۲۰۰۸ و پژو پارس اشاره کرد.
این خودرو فراتر از 404 در کشورهای مختلف دنیا، از برزیل گرفته تا اسپانیا و نیجریه به تولید رسید. مدل کوپه و کابریوله از پژو 404، برخلاف نسخههای ۴در معمولی، خودروهایی لوکس و نسبتا گرانقیمت محسوب میشدند. در آن زمان، هزینهی خرید پژو 404 کوپه، حدود ۴ هزار دلار (معادل ۳۵ هزار دلار امروزی) و تقریبا برابر با جگوار E تایپ بود. علاوهبر اینها، نسخهی ویژهای از 404 با پیشرانهی دیزل نیز ساخته شد که رکوردهای مختلف در زمینهی مصرف سوخت و دوام قطعات بر جای گذاشت. پژو 404، بهعنوان یکی از قدیمیترین خودروهای پرفروش اروپایی در ایران شناخته میشود.
در بسیاری از مسابقات جایزه بزرگ اروپا، پژو توانست برتر از مرسدس بنز ظاهر شود و به مقام قهرمانی برسد. مهمترین دستاورد خودروساز فرانسوی در آن سالها، کسب مقام نخست در مسابقات ایندی ۵۰۰ امریکا سال ۱۹۱۳ بود که توسط ژول گوکس انجام شد. در نتیجه، برای اولینبار یک خودروی اروپایی با رانندهی غیرامریکایی به مقام قهرمانی ایندی ۵۰۰ رسید. سال ۱۹۱۶ هم، پژو توانست با رانندگی داریو رستا، قهرمانی ایندی ۵۰۰ را تکرار کند.
تردیدی نیست که موفقترین سدان خانوادگی دنیا در دهه 80 میلادی مدل 405 بود. بسیاری بر این باورند که پلتفرم این خودرو با آلفارومئو 164 (از دیگر طراحیهای پینینفارینا) مشارکت دارد. قابلیت بالای فنی، فضای داخلی وسیع، آپشنهای کاربردی و قیمت مناسب یکی از برتریهای این خودرو نسبت به همکلاسان آلمانیاش بود. اما تردیدی نیست که یکی از پرسودترین معاملات این خودروساز با ایرانخودرو بود. اما پیش از آنکه پروژههای مشترکی به بازار عرضه شود، ایرانیها خیلی قبلتر با مدلهای اولیه این برند آشنا بودند.
دیگر نکتهی مهم دربارهی خودروسازی پژو، به محصولات کماستهلاک و قابل اعتماد در دهههای ۵۰ و ۶۰ میلادی مربوط میشود که امروزه، هنوز در آفریقا و آمریکای جنوبی، تردد دارند. در کشور کوبا، تعداد درخور توجهی از خودروهای کلاسیک پژو، در حال استفاده هستند. از این دست، میتوان مدل 404 را مثال زد که سال ۱۹۶۰ در فرانسه رونمایی شد؛ اما تا سال ۱۹۹۱ در خطوط تولید آرژانتین و کنیا حضور داشت. پژو 404 هنوز در جادههای بسیاری از کشورهای شمال افریقا و امریکای مرکزی، دیده میشود.
پژو 205 با بدنه هاچبک چهار در و دو در تولید شد؛ اما 8 پیشرانه مختلف داشت که نسخه پایه دارای4 سیلندر یک لیتری 45 اسب بخار با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت بود. این محصول، سالها پرفروشترین خودرو ساخت فرانسه و تاریخچه پژو در جهان بود. همچنین در آن دوران، توسط مجلههای مختلف بهعنوان بهترین خودروی سال و دهه 80 میلادی انتخاب شد. تنها ۲۰۰ دستگاه از این خودرو در سالهای ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ در ایران مونتاژ شد و هدف از تولید آن، ارائه خودرویی مناسب برای جانبازان و معلولان بود. این خودرو مجهز به پیشرانه قدرتمند ۱.۶ لیتری TU5 با حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتر است که به یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک مجهز شده است.
در ابتدای جنگ جهان اول، ارتش آلمان به تانکها و نفربرهای زرهی تکیه داشت و برتری محسوسی نسبت به ادوات جنگی دیگر کشورهای اروپایی ایجاد کرده بود. در این زمان، پژو وارد عمل شد و از پلت فرم مدلهای ۱۴۶ و ۱۴۸، خودرویی شبیه به وانت ساخت. خودروهای نظامی پژو، پیش از اختراع تانک و سلاحهای سنگین قابل نصب روی آنها، بهدلیل توانایی بالا در حمل افراد و قابلیت تیراندازی با مسلسل یا توپ روی سقف، دارای طرحی خلاقانه بودند.
ورود رسمی پژو به صنعت خودروسازی با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط آرمان پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. نخستین خودروی پژو، پژو تیپ ۱ بود که خودرویی سهچرخ بود، در سال ۱۸۸۶ توسط آرمان پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید گردید. تاریخچه شرکت پژو، که یکی از قدیمیترین و معتبرترین برندهای خودروسازی در جهان است، داستانی شگفتانگیز از تحول و نوآوری است. شروع فعالیت پژو در سال ۱۸۱۰، در حالی که با تولید آسیابهای دستی آغاز شد، به تدریج به یکی از پیشروترین تولیدکنندگان خودرو در جهان تبدیل شد. این سفر از ابتداییترین ابزارهای صنعتی تا خودروهای افسانهای و پیشرفته، تاریخچه شرکت پژو را به یکی از جالبترین داستانها در عرصه صنعتی تبدیل کرده است. پژو در سال ۱۸۱۰ توسط برادران پژو تأسیس شد و ابتدا در زمینه تولید آسیابهای دستی و سایر ابزارهای فلزی فعالیت میکرد.
این تاریخچه غنی، نه تنها از نوآوریهای فنی و طراحی پژو حکایت دارد، بلکه نشان دهنده تعهد این شرکت به پیشرفت و بهبود مستمر است. اواسط دههی ۷۰ میلادی، مدیران پژو برای خرید خودروسازی مازراتی هم تلاش کردند اما درنهایت، منصرف شدند. این خودرو فراتر از ۴۰۴ در کشورهای مختلف دنیا، از برزیل گرفته تا اسپانیا و نیجریه به تولید رسید.
این تاریخچه نشاندهنده سفری است که از تولید آسیابهای دستی آغاز شد و به یکی از بزرگترین نامها در صنعت خودروسازی جهان تبدیل شد. پژو، با تاریخچهای غنی و آیندهای روشن، همچنان یکی از مهمترین بازیگران در صحنه جهانی خودروسازی باقی میماند. از مدلهای کلاسیک و ماندگار گرفته تا خودروهای مدرن و پیشرفته، پژو همواره تلاش کرده است تا با استفاده از فناوریهای جدید، خودروهایی با کیفیت بالا و عملکرد عالی به بازار عرضه کند.
کیفیت ساخت و استهلاک پژو 203، آنچنان خوب بود که ۲ جهانگرد فرانسوی در سال ۱۹۵۳، مسافت ۱۵ هزار کیلومتری پایتخت افریقای جنوبی تا پاریس را به کمک این خودرو و طی ۱۷ روز، طی کردند. مدل 203 با عنوان اولین خودروی پژو که خارج از اروپا تولید شد، شناخته میشود. اواخر سال ۱۹۴۹ کارخانهی پژو در استرالیا افتتاح و مدل 203 را به تولید رساند. سال ۱۹۱۲ همکاری بین اتوره بوگاتی (موسس برند بوگاتی) و پژو ادامه یافت و این مهندس فرانسوی، خودروی پرفروش بهبه را بازطراحی کرد. طراحی پرفروشترین محصول پژو تا آن زمان، برای اتوره بوگاتی هم اعتبار کسب کرد. شرکت خودروسازی ایرانخودرو از سال 1369 شروع به مونتاژ و تولید انواع اتومبیلهای پژو در ایران کرد.
در سال 1899 پژو تحت نظارت آرماند، با 300 دستگاه، یکچهارم بازار خودرو فرانسه را تحت مالکیت خود درآورد و تا سال 1903 توانست نیمی از تولیدات کل کشور را تصرف کند. بااینحال در طول جنگ جهانی اول این خودروسازی مانند سایر صنایع فعال آن زمان کار تولید خودروهای شخصی را متوقف کرد و به ساخت اسلحه و وسایل نقلیه نظامی و زرهی روی آورد. پس از اتمام جنگ جهانی اول و دوم، پژو دوباره ساخت خودروهای سواری را بهصورت جدی از سر گرفت و به زمین مسابقات نیز بازگشت؛ اما در سال 1929 صنعت خودروسازی فرانسه دچار رکود شدیدی شد. این موضوع اگرچه ضرر و زیان فراوانی به صنعت خودروسازی زد؛ اما مدل 201 ساخت پژو ارزانترین خودرو موجود در آن زمان و در نتیجه انتخاب اول خریداران بود. همین موضوع باعث شد خودروسازی پژو در دوران رکود زنده بماند و در همان سال ارم تجاری فعلی و سیستم نامگذاری سهرقمی خود را معرفی کرد. مشابه ایران، پژو 206 در بازار جهانی هم با پیشرانههای ۱.۴ و ۱.۶ لیتری، فروش بیشتری در مقایسه با دیگر مدلها داشته است.
در سال 1933 این شرکت با اضافهکردن شیوه جدید در ساخت خودرو، کیفیت محصولات را تا حد زیادی افزایش داد، در همین دهه بود که مدلهای202، 302، 402 و خودروی جذاب کروک پژو تولید شد. در این مدلها اولین بار بود که از چراغهای جلوی محافظدار و چراغ عقب تجهیزشده در تاریخچه پژو استفاده میشد. مدل 202 را میتوان نقطه امید و پیروزی برند پژو دانست؛ چرا که این محصول توانست به رکورد فروش 53 هزار دستگاه در تاریخچه پژو برسد.
امیل پژو کسی بود که نماد شیر را برای کسب و کارشان انتخاب کرد، اما شخصی که اولین ماشین را ساخت، کسی نبود جز آرماند پژو. سال ۱۹۲۹ و کمی بعد از معرفی مدل «پژو ۲۰۱» صنعت خودروسازی در فرانسه دچار رکود شد. ۲۰۱ ارزانترین خودروی فرانسه در آن زمان بود و اولین محصولی شد که آرم تجاری فعلی و امروزی پژو را بر روی خود دید. با وجود بحران در خودروسازان فرانسه، پژو زنده ماند و در همان سال سیستم نامگذاری سهرقمی خود را معرفی کرد. این خودرو در اکتبر 2022 در فهرست امنترین ماشینهای پژو جای گرفت؛ همچنین 50% از قطعات موتوری این خودرو از نسل گذشته و 50% از قطعات نسل جدید ساخته شده است. این خودرو محصول مشترک پژو و ایران خودرو در ایکاپ (شرکت سرمایه گذاری مشترک پژو و ایران خودرو) است.
قدرتمندترین مدل 206 با نامهای 206 GTi و 206RC، مجهز به پیشرانهی ۲ لیتری و قدرت ۱۷۷ اسببخار، ظرف ۷.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسید. این محصول، در اروپا نیز فروش بسیار خوبی داشت و با تحسین کارشناسان، افتخارات بسیاری کسب کرد. اولین مدل از پژو 405، سال ۱۹۸۷ معرفی شد و بهلطف طراحی استادانهی استودیو پینین فارینا، ۱۰ سال روی خط تولید پژو فرانسه باقی ماند. این خودرو، همزمان در ۱۱ کشور تولید شد و همچنان در کشورهای ایران و مصر، عرضه میشود. این محصول، آخرین خودروی فروخته شده با برند پژو در امریکا محسوب میشود. اولین مدل از پژو ۴۰۵، سال ۱۹۸۷ معرفی شد و بهلطف طراحی استادانهی استودیو پینین فارینا، ۱۰ سال روی خط تولید پژو فرانسه باقی ماند.
به دنبال این شکستها پژو متحمل ضرر و زیانی گسترده شد و تصمیم گرفت شانس خود را در بازارهای آسیایی امتحان کند. در همین دوره سرمایهداران چینی راه خود را به بازار پژو پیدا کردند و سهام خانواده پژو را خریداری کردند. یک سال بعد نیز یک گروه هندی اکثر سهمهای شرکت موتورسازی پژو را خریداری کردند و بهاینترتیب خودرو و موتورسازی پژو از تسلط خانواده پژو خارج شد. از سال ۱۹۵۲، شیشهی مثلثی درهای جلو (لچکی) و ادوات لوکس کروم به زیبایی ۲۰۳ افزود. این خودرو، تقریبا تمامی مدلهای ۲۰۳ با پیشرانهی ۱.۳ لیتر تولید شدند و حدود ۴۵ اسببخار، قدرت داشتند.
یکی از مهمترین تواناییهای M 500 رسیدن به نهایت سرعت ۱۲۲ کیلومتربرساعت و ثبت رکورد جهانی سریعترین موتورسیکلت دنیا در سال ۱۹۱۳ بود. این مدل با پیشرانهی ۵۰۰ سیسی و قدرت ۱۵ اسببخار، برتریهای فنی متعدد نسبت به رقبا داشت و در جنگ جهانی اول، کیفیت خوب خود را ثابت کرد. ترکیب پژو ۲۰۶ CC با مدل هاچبک ۴در، منجر به تولید ۲۰۶ SD شد که با نام ۲۰۶ صندوقدار شهرت دارد. قدرتمندترین مدل ۲۰۶ با نامهای ۲۰۶ GTi و ۲۰۶RC، مجهز به پیشرانهی ۲ لیتری و قدرت ۱۷۷ اسببخار، ظرف ۷.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسید. پژو ۴۰۴، بهعنوان یکی از قدیمیترین خودروهای پرفروش اروپایی در ایران شناخته میشود. نهایت سرعت پژو ۴۰۴ در حدود ۱۵۰ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت، ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود.
نمای ظاهری 203 از خودروهایی امریکایی و خصوصا محصولات کرایسلر الهام گرفته شد. نسخهی نهایی، آنچنان پرفروش و محبوب بود که تا ۱۲ سال و به تعداد ۷۰۰ هزار دستگاه، در خط تولید باقی ماند. بین سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۵ که دوران بازسازی فرانسه بعد از پایان جنگ بود؛ پژو 203 تنها محصول تولیدی شرکت سازنده محسوب میشد. این خودرو، بیشترین فروش خود را با بدنهی ۴در داشت؛ اما در نسخههای کوپهی ۲در، رودستر (سقف پارچهای) و استیشنواگن هم تولید شد. از سال ۱۹۵۲، شیشهی مثلثی درهای جلو (لچکی) و ادوات لوکس کروم به زیبایی 203 افزود.
در سال ۱۹۷۸ شرکت پژو سیتروئن واحد اروپایی کرایسلر را به دلیل بحرانهای ایجاد شده در این شرکت، از آن خود کرد. شرکت کرایسلر اروپا، بسیار فرسوده و دارای مدلهای قدیمی بود و در واقع این سرمایهگذاری، مشکلات مالی بسیاری برای پژو سیتروئن ایجاد کرد. در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی، پژو برند تالبوت را احیا کرد، تا بتواند سودی از کرایسلر به دست آورد و بخش اروپایی آن را از ورشکستگی نجات داد. مدل جدید سال ۱۹۲۹، پژو ۲۰۱ ارزانترین خودرو در بازار فرانسه و مدلی بود که علامت تجاری پژو را دارا بود.
بیش از یک دهه است که این کمپانی، در مسابقات اتومبیلرانی حضور گسترده و فعالی دارد. همچنین توانست افتخارات بسیار زیادی در مسابقات مشهور دیگری نیز بدست آورد. در مارس همان سال «جنرال موتورز» ۷ درصد از سهام پژو را به قیمت ۳۲۰ میلیون یورو خرید، اما حدود یک سال بعد با ۷۰ میلیون یورو ضرر کل آن را فروخت.
این خودرو در فرانسه، با بدنهی ۲در و ۴در هاچبک بهعنوان محصول اصلی تولید شد؛ اما نسخههای ۲در صندوقدار (206 CC) و ۴در استیشن (206SW) هم بهعنوان نمونههای جانبی عرضه شدند. ترکیب پژو 206 CC با مدل هاچبک ۴در، منجر به تولید 206 SD شد که با نام 206 صندوقدار شهرت دارد. این محصول، اولینبار در ایران دیده شد؛ اما در کشورهای امریکای جنوبی و همچنین مالزی و چین روی خط تولید رفت.
با توجه به اینکه ارتفاع نشستن در این خودرو نسبت به مدلهایی مانند فولکس واگن آرتئون شوتینگ بریک کمی بالاتر است، دقیقاً حس و حال رانندگی با یک کراساوور را خواهید داشت. اولین چیزی که در ظاهر این خودرو جلب توجه میکند، ترکیب خطوط تیز و برآمدگیهای انحناداری است که به بدنه این خودرو ظاهر عضلانی و اسپرتی بخشیدهاند. طراحی این خودرو بهگونهای است که برخی آن را یک فستبک با ارتفاع بلندتر میدانند اما پژو آن را بهعنوان یک کراساوور کوپه جدید به بازار معرفی کرد. فروش پژو در ایالات متحده با مدلهای پژو ۴۰۵ و پژو ۵۰۵ در بين سالهاي ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱ شرکت را بعد از ۳۳ سال، به نقطه اوج خود رساند. هاچبک فوقالعادهای که به طرزی وحشتناک از سوی بازارهای جهانی با استقبال روبهرو شد.
در اواخر سال ۱۳۹۱ بود که شرکت پژو به دلیل فشار تحریمها و البته تهدیدهای دولت فرانسه، مجبور به خداحافظی از بازار ایران شد. در اکتبر ۲۰۱۳ پژو شعبهای از کارخانه تولیدی خود در شمال شرقی پاریس را به دلیل کم کردن هزینهها تعطیل کرد. در همان روزها زمزمههای ورود سرمایهداران چینی به کمپانی شنیده میشد و حدود یک سال بعد گروه خانوادگی پژو موافقت کردند سهم خود را از ۲۵ درصد به ۱۴ درصد کاهش دهند. پژو 505 پس از 11 سال از گذشت معرفی مدل 504 به بازارهای کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و چین روانهی بازار شد که حالا به عنوان مدلی تاریخی و به یادماندنی شناخته شده است. این مدل با توجه به اندازهای که دارد برای رانندگی در جادههای ناهموار مناسب است و در کشورهای اروپایی طرفداران بسیاری دارد.
عدد سوم نیز بیانگر سلسله نسل محصول است و عدد میانی همیشه صفر است که تداعیکننده سوراخ هندل در میان خودرو است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید پژو تمام نامهای تجاری 101 تا 909 را به نام خود ثبت کرده و هیچ خودروسازی دیگری نمیتواند از این اعداد برای معرفی محصولات خود استفاده کند. برای همین خودروسازی پورشه مجبور شد بهجای استفاده از عدد 901 در سری تولیدات خود، از 911 استفاده کند.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پرطرفدارترین و پرفروشترین نسخه این خودرو، از سال ۱۳۸۱ تولید شده و جایگزین تیپ ۱ در خط تولید ایران خودرو شد. این تیپ که از نظر مشخصات فنی و آپشنها مشابه تیپ ۱ است، دارای تغییراتی جزئی اما قابل توجه در طراحی داخلی است. غربیلک فرمان سه شاخه با لوگوی کرومی و انتقال بوق به روی فرمان، به همراه صفحه ساعت دیجیتال بزرگتر با قابلیتهای نمایش تاریخ و وضعیت دربها، از ویژگیهای متمایزکننده تیپ ۲ است.
اولین گامهای پژو در صنعت با تولید آسیابهای دستی برای دانههای قهوه و فلفل آغاز شد. با گذشت زمان و تحولات صنعتی، پژو وارد عرصههای جدیدی شد و در سال ۱۸۸۲، تولید دوچرخه را آغاز کرد. یکی از مشهورترین نسخههای 206 که به 206 SD یا 206 صندوقدار معروف است، برای اولین بار در ایران دیده شد.
نمای ظاهری ۲۰۳ از خودروهایی امریکایی و خصوصا محصولات کرایسلر الهام گرفته شد. بین سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۵ که دوران بازسازی فرانسه بعد از پایان جنگ بود؛ پژو ۲۰۳ تنها محصول تولیدی شرکت سازنده محسوب میشد. پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۳۹ تولید پژو به سالیانه ۵۲,۷۹۶ دستگاه رسید که عمدهی آن، به مدل ۲۰۲ اختصاص داشت. در آن زمان، پژو بعد از سیتروئن، بزرگترین خودروساز فرانسه بود؛ اما پس از اشغال فرانسه توسط نازیهای آلمان در سال ۱۹۴۰، کارخانههای پژو مثل دیگر صنایع فرانسه، تعطیل شدند. میتوان پژو را، با سابقهترین شرکت خودروسازی جهان در مسابقات اتومبیلرانی و دنیای موتوراسپرت دانست. در اولین رقابت، خودروی تایپ ۳ در سال ۱۸۹۱ وارد مسابقهی دوچرخهساوری پاریس برست شد.
ادغام رنو و نیسان در اواخر قرن بیستم، شرکت فرانسوی را از نظر مالی و مدیریتی متحول کرد تا امروز، رنو بزرگترین برند خودروساز فرانسه باشد. سال ۲۰۱۴، شرکت دانگ فنگ چین و دولت فرانسه، هر کدام ۱۴ درصد از سهام PSA را در اختیار گرفتند تا سرمایهی لازم برای توسعه این خودروسازی بزرگ و نجات از ورشستگی پژو، فراهم شود. اگر تاریخچه شرکت پژو و البته تاریخچه خودروسازی جهان را بخوانیم، مییابیم که پژو اولین برندی است که از چرخهای لاستیکی بهجای فلزی و چوبی در تولیدات اولیهاش استفاده کرد. آرماند در پی اختلافی خانوادگی، گروه مستقل ساخت خودروهای پژو را در سال ۱۸۹۶ تاسیس کرد؛ هر چند که این گروه بعدها دوباره در سال ۱۹۲۰ به خانواده پژو و با دو گروه موتورسیکلت و دوچرخه ادغام شد. پژو ۴۰۸x (یا همان پژو ۴۰۸ جدید) کراساووری کوپه است که به لحاظ طراحی بین سدان، هاچبک و شاسیبلند قرار دارد. این خودرو که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، بهدلیل طراحی منحصربهفرد و فناوریهای پیشرفته، جایگاه ویژهای در بازار جهانی پیدا کرده است.
جذب تعداد فراوانی از کارمندان، تولید بیشماری خودرو و راهاندازی میلیونها دفتر و نمایندگی در کشورهای مختلف، از اهدافی بوده که شرکت پژو به آن دست یافته است. تاریخچه پژو پر از فرازونشیبهای بسیاریست که دوران فراز و موفقیت آن بیشتر از شکست و افول آن است. در رابطه با حوادثی که شرکت پژو از سر گذرانده است، در ادامه صحبت کردهایم. حضور پژو زمانی در ایران پررنگتر شد که پیکان از خط تولید ایران خودرو خارج شد. در اینجا بود که پژو به یکی از ستونهای اصلی صنعت خودروی کشورمان تبدیل شد.
تکامل طراحی در پژو، از گذشته تا به امروز، نشان دهنده تعهد این شرکت به ایجاد خودروهایی است که هم از نظر زیباییشناسی و هم از نظر عملکردی برجسته هستند. در دهههای بعدی، پژو تلاش کرد تا طراحیهای خود را همگام با زمان توسعه دهد. از پژو ۲۰۶ گرفته تا مدلهای جدیدتر مانند ۳۰۰۸ و ۵۰۸، هر کدام نمایانگر تکامل طراحی در پژو هستند. این خودروها با خطوط تیز و مدرن، همچنین ارگونومی و فناوریهای پیشرفته، توانستند جایگاه پژو را به عنوان یک برند پیشرو در طراحی تحکیم کنند. توانایی پژو در تلفیق کیفیت، عملکرد و زیبایی، این شرکت را به یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی تبدیل کرده است.
تا آن زمان، پیشرانههای ۴ سیلندر و ۶ سیلندر هم به خط تولید خودروساز فرانسوی اضافه شده و توانایی فنی شرکت را افزایش داده بودند. تایپ ۱۲۵ در سال ۱۹۱۰، یک خودروی اسپرت و سرعتی محسوب میشد که میتوانست بهلطف پیشرانهی ۱۱۵۰ سیسی، به سرعت ۵۰ کیلومتربرساعت برسد. مانند هر صنعت دیگری پژو هم نمیتوانست بدون کمک سرمایههای خارجی به فعالیت خود ادامه دهد؛ بااینحال خانواده پژو تا قبل از سال 2000 عمدهترین سهامدار شرکت خود بودند. در اواخر سال 2006 خط تولید پژو در کاونتری انگلستان بسته شد و در سال 2008 فروش خودروهای این کمپانی به نصف کاهش پیدا کرد.
در سال 1929، شرکت پژو فرانسه اولین محصول تولید انبوه خود را با نام 201 رونمایی کرد. محصول فوق، اولین خودروی تاریخچه پژو بود که با سیستم 3 رقمی و یک صفر در وسط، نامگذاری شد و نشاندهنده سرعت تغییر شرکت پژو از شرکتی کوچک به تولیدکنندهای بزرگ بود. این خودرو، ارزانترین اتومبیل شرکت فرانسه بود؛ اما تولید آن با رکود صنعت خودروسازی فرانسه همراه شد. چند سال بعد، با استفاده از موتور بنزینی در ساخت انواع خودروها، اتوموبیلهای دارای دیگ بخار بهطور کلی کنار گذاشته شدند. اولین خودروی درونسوز تاریخچه پژو در سال 1890با همکاری شرکت پنهارد، تولید و به نام تایپ 2 به بازار عرضه شد. پس از چندی تعداد 24 دستگاه تایپ 3 به فروش رسید که آن را میتوان اولین اتومبیل تجاری تاریخچه پژو دانست.
در اواخر ۲۰۰۹ نیز پژو دچار افول عملیاتی و کاهش فروش شد که در پی آن «فیلیپ وارین» به جای «کریستین استریف» مدیریت شرکت را به عهده گرفت. پژو از هدف خود که فروش چهار میلیون خودرو در سال بود، فاصله بسیار بسیاری داشت. در سال ۲۰۰۸ فروش شرکت کمتر از ۲ میلیون دستگاه در سال بود و در اوایل ۲۰۰۹ به دلیل بحران مالی ۲۰۱۲–۲۰۰۷، فروش باز هم کاهش پیدا کرد. در ۱۹۰۷ نخستین موتور شش سیلندر ساخته شده توسط پژو به نمایش گذاشته شد و همکاری تونی هوبر به عنوان سازنده موتور آغاز شد. از آنجا که شمار بسیاری خودرو با انواع متفاوت در خط تولید بود، پژو تصمیم گرفت که خط تولید دیگری را راهاندازی نماید.
فروش بسیار خوب محصولات پژو با تولید ۴۰۳ ادامه یافت که بعد از ۲۰۳ در سال ۱۹۵۵ معرفی شد. طراحی ۴۰۳ با الهام از فیات ۱۹۰۰ و توسط استودیو پینین فارینا در سال ۱۹۵۴ به پایان رسید. ابتدا، پیشرانهی ۱.۳ لیتری ۲۰۳ روی ۴۰۳ نصب شد؛ اما خیلی زود با موتور جدید ۱.۵ لیتری با قدرت ۶۵ اسببخار به دست مصرفکننده رسید. پژو ۴۰۳ هم با تیپ بدنههای سدان، استیشن (Familiale) و کابریو تولید میشد. در ایران، پژو بهعنوان مهمترین شریک صنعت خودروسازی کشور شناخته میشود. امروزه، بخش وسیعی از تولیدات خودرویی کشور، شامل انواع ۴۰۵، ۲۰۶ و پارس، تحت برند پژو و با لوگوی این شرکت فرانسوی در ایران عرضه میشوند.
قیمت تارا اتوماتیک V ۲ مدل ۱۴۰۳ به یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان رسید. در این زمان بسیاری از طرفداران سیتروئن اعتراض کردند، که با این کار ابداعات و پیشرفتهای افسانهای شرکت سیتروئن افول میکند. در نتیجه دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند و شرکت جدید نیز پژو سیتروئن نامگذاری شد، که برندهای هر شرکت حفظ شود؛ اما از لحاظ منابع فنی و تکنولوژی از تحقیقات یکدیگر بهرهمند شوند.
مدتی بعد، آلبرتو سانتز خلبان و مخترع برزیلی، یک دستگاه تایپ ۱۵ خرید و این محصول را بهعنوان اولین خودروی بنزینی صادراتی به قاره امریکا، وارد کشور خود کرد. عملکرد تایپ ۱۵ مورد توجه چارلز رولز قرار گرفت و همراهبا هنری رویس، تصمیم به تأسیس نمایندگی فروش خودروهای پژو در انگلستان گرفتند. پس از شروع به فروش خودروهای فرانسوی در سال ۱۹۰۲، چارلز رولز و هنری رویس در سال ۱۹۰۴، اولین محصول خود با برند رولزرویس را تولید کردند.
دیدگاهتان را بنویسید