مشخصات زانتیا 2000 و 1800 ـ مجله زانتیا ـ جهان زانتیا

نمایشگاه موتور زانتیا 1800 و 2000 یکی از مهمترین نمایشگاه‌های خودرویی در جهان است که از یک تاریخ خاصی شروع شده و برای چند روز برگزار می‌شود. در این نمایشگاه، یکی از مهمترین خودرو‌هایی که به‌صورت خاص به نمایش گذاشته شده، خودروهای موتور زانتیا 1800 و 2000 هستند. مدل 1800 ابعاد کوچکتر برای موتور دارد؛ به بیان دیگر، حجم این مدل موتور کوچکتر از 2000 است. بنابراین، قدرتی که این مدل موتور می‌تواند تولید کند کمتر از مدل 2000 است. برای دو تکاور این مدل 142 نیوتن متر و برای دورهای بالاتر، گاز را اندکی بیش‌تر فشار داده تا به حدود 117 اسب بخار برسیم.

در نتیجه به نظر نمی‌رسد که ایکو بخواهد به این زودی‌ها این گاو شیرده و پرفروش سبد محصولات خود را کنار بگذارد. از نظر داغ بودن بازار دست دوم، اندک امکانات رفاهی و پسند عمومی، بدون تردید پژو پارس در هر تیپ ممکن، انتخاب برتری در قیاس با ۴۰۵ به حساب می‌آید. نصب میل سوپاپ ۲۰۰۰ روی موتور ۱۸۰۰ امکان‌پذیر است، اما نیاز به تغییرات دیگری مانند تنظیم سیستم سوخت‌رسانی و جرقه زنی دارد. این کار می‌تواند باعث افزایش قدرت موتور در دورهای بالا شود، اما ممکن است مصرف سوخت را افزایش دهد و راندمان موتور در دورهای پایین را کاهش دهد. به طور خلاصه، میل سوپاپ پژو ۲۰۰۰ به گونه‌ای طراحی شده که هوای بیشتری وارد سیلندرها شده و دود بیشتری نیز خارج شود. در مقابل، میل سوپاپ پژو ۱۸۰۰ برای بهینه‌سازی مصرف سوخت و گشتاور در دورهای پایین‌تر طراحی شده است.

به همین دلیل، این موتور به عنوان یک گزینه مناسب، برای شرایط بارگذاری و سنگین کاری است. بسیاری از افراد بر این باور هستند تفاوت زانتیا ۱۸۰۰ با ۲۰۰۰ چشمگیر نیست، اما واقعیت این است که این دو خودرو از نظر ظاهر و موتور با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع موتور و سر سیلندر زانتیا ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند.

اولین گام برای درک تفاوت موتور زانتیا ۱۸۰۰ با ۲۰۰۰ بررسی تفاوت کارایی منیفولد است. تفاوت اصلی بین منیفولد مدل‌های ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ زانتیا در نحوه طراحی آن‌ها برای دستیابی به اهداف متفاوت است. در مقایسه پژو پارس با پژو 405، این حقیقت را که پارس در واقع همان ۴۰۵ است، نمی‌توان انکار کرد. با این حال ایران خودرو توانسته است با ایجاد یک فاصله رفاهی و ظاهری میان آن‌ها، این دو خودرو را به عنوان دو محصول موازی اما کاملا متمایز برای سالیان دراز بر خط تولید نگه‌ دارد. نمونه‌های ابتدایی این خودرو در بازار ایران از دو پیشرانه ۱.۶ و ۲ لیتر نوع کاربراتوری بهره می‌گرفتند، اما در ابتدای دهه ۱۳۸۰، پیشرانه ۱.۸ لیتری انژکتوری با کد شناسایی XU7 به عنوان موتور پایه و استاندارد این خودرو به کار گرفته شد.

با این حال، باید گفت که برای بسیاری از کاربران، تفاوت بین این دو موتور به صورت قابل توجهی علیتی است. به عنوان مثال، این تفاوت‌ها ممکن است برای کسانی که فقط از این ماشین برای رانندگی شهری استفاده می‌کنند، معنی نداشته باشد. با این حال، برای کاربرانی که از این ماشین برای سفرهای طولانی و یا رانندگی در قالب مسابقه استفاده می‌کنند، این تفاوت‌ها می‌تواند بسیار مهم باشد. در هر صورت، برای افراد متخصص و علاقه‌مند به خودرو، یادگیری بیشتر در مورد این تفاوت‌ها و بررسی تأثیرات آن‌ها بر روی قابلیت انطباق و عملکرد ماشین می‌تواند بسیار مفید واقع شود. از نظر قیمت خودرو، نیز با توجه به قوانین مالیاتی کشور، خودرویی با موتور 2000 سی سی، در مقایسه با 1800 سی سی، قیمت بالاتری را دارد.

در گذر از دهه‌های طولانی، ادامه تولید پژو ۴۰۵ دیگر به واقع قابل توجیه نبود، چرا که عموم جامعه بازار کشور در هر صورت مدل پارس را به عنوان انتخاب اول خود در ذهن داشتند و کمتر کسی به سراغ ۴۰۵ می‌رفت. از این رو توقف تولید خانواده ۴۰۵ پس از گذر نزدیک به سه دهه کاملا منطقی بود. تفاوت میل سوپاپ پژو 2000 و 1800 در میزان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها (لیفت و دوریشن) و در نتیجه میزان ورود هوا و خروج دود از موتور است. این تفاوت‌ها منجر به تغییراتی در قدرت، گشتاور و عملکرد کلی موتور می‌شوند. زانتیای 1800 معمولاً با موتور 1.8 لیتری بنزینی عرضه می‌شود که قدرت و گشتاور مناسبی را ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، زانتیا 2000 با موتور 2.0 لیتری بنزینی، قدرت بیشتری دارد و برای رانندگان حرفه‌ای‌تر و افرادی که به دنبال عملکرد بهتر هستند، گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

به عنوان مثال زانتیا 2000 دارای جلوپنجره باریک‌تر و چراغ‌های جلویی تیزتر، به همراه خطوط تیزتر روی کاپوت و بدنه و ظاهری جسورانه‌تری دارد. در نهایت، باید به دغدغه های شخصی و تفاوت های عمده ای که بین موتور 1800 و 2000 سی سی زانتیا وجود دارد توجه کرد و تصمیم گیری را بر اساس آن ها انجام داد. این خودرو همون زانتیاست،ظاهری ساده ولی درونی خشن،پیرمردی که جوانان زیادی عاشقش هستن و حتی تعصبات بالایی روش دارن،زانتیا اوایل دهه ۸۰ تا اواخر دهه ۹۰ شمسی در ایران تولید شد. البته تعدادی با نسخه ۶ سیلند هم روانه بازار شد که به دلایل نامعلومی عرضه آن متوقف شد. اما زانتیا از نظر ایمنی حرفی برای گفتن ندارد و یکی از دلایل کاهش قیمت آن همین موضوع ایمنی است، زانتیا از موسسه Euro Ncap توانست یک ستاره برای ایمنی دریافت کند که همین نشان دهنده ایمنی ضعیف آن هست. در صورتی که مرسوله را استفاده نکرده اید و پلمپ کارتن آن باز نشده است می توانید حداکثر تا 7 روز پس از دریافت مرسوله، کالای خریداری شده را عودت دهید.

قطعاتی که در عنوان و یا برند آنها اورجینال، ایساکو، سایپا یدک، سایپایی، کروز، عظام قید شده است شامل گارانتی نمی باشند. یکی از دلایل محبوبیت زانتیا حرکت آن روی سه چرخ هست که به دلیل سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک است که در زمان خودش و حتی تا الان باعث شگفتی خیلی ها شده. مهره رادیاتور که روی رادیاتور نصب میشه و معروف هست به مهره پیکان پژویی !! در همه فصول هم از این مهره بهره برداری می کنیم و مشکلی هم نداره و در کل به بهتر خنک شدن ماشین کمک خوبی می کنه . در ضمن من در هر دو مورد ماشین یعنی هم 1800 و هم 2000 رادیاتور دولول اوردنز که مختص این ماشین هست رو توصیه می کنم البته از نوع اصلیش چون نوع قلابی هم داره.

این در حالی است که موتور 1800 از سیستم تزریق سوخت مکانیکی استفاده می‌کند که مصرف سوخت بالاتری را به دنبال دارد. بنابراین، با توجه به انحصاری بودن سیستم سوخت‌رسانی و ارتباط آن با قدرت و طول عمر موتور، این یکی از تفاوت‌های مهم است که باید به آن توجه کنیم. تفاوت‌های بین موتور زانتیا 1800 و 2000 به نظر ممکن است به نظر برخی کاربران اهمیت زیادی نداشته باشد. با این حال، این تفاوت‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند برای عملکرد، مصرف سوخت، قابلیت انطباق و هزینه نگهداری موتور بسیار تأثیرگذار باشند. بنابراین باید دقت کرد که با مقایسه دقیق بین این دو موتور، تفاوت‌های مهم و قابل توجهی بین آن‌ها شناسایی شود.

هر دوی این موتورها عملکرد قابل قبولی دارند، اما تفاوت‌های فنی بین آن‌ها باعث شده تا هر کدام ویژگی‌های خاص خود را داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق تفاوت‌ سرسیلندر پژو 2000 با 1800 بپردازیم و ببینیم که این تفاوت‌ها چه تأثیری بر عملکرد موتور می‌گذارد. انتخاب بین میل سوپاپ ۲۰۰۰ و ۱۸۰۰ بستگی به نوع استفاده و انتظارات شما از خودرو دارد. اگر به دنبال قدرت و شتاب بیشتر هستید، میل سوپاپ ۲۰۰۰ گزینه مناسب‌تری است.

اگرچه بسیاری از این ویژگی‌ها به عنوان امکانات کاملا استاندارد در خودروهای کاملا معمولی روز بازار جهانی به حساب می‌آید، اما ایکو این قابلیت‌ها را لوکس می‌داند و پارس را تحت عنوان اولین خودرو لوکس کشور خطاب می‌کند. باید توجه داشته باشید که تمامی تیپ‌های تولیدی پژو پارس با این ویژگی‌ها عرضه نشده‌اند. همچنین، باید به این نکته توجه داشت که میل سوپاپ تنها یکی از عوامل مؤثر در عملکرد موتور است و عوامل دیگری مانند سرسیلندر، پیستون، سیستم اگزوز و سیستم سوخت‌رسانی نیز در عملکرد کلی موتور تأثیرگذار هستند. در انتهای مسیر مستقیم با دنده 2 وارد پیچ S شکل می‌شویم که در این قسمت پایداری به شدت مناسب‌تر این خودرو نسبت به برادر بزرگ‌ترش احساس شد‌.

به هر حال هر دو نوع موتور از مشخصات فنی منحصر به فردی برخوردارند که در ادامه به بیان برخی از این مشخصات پرداخته خواهد شد. در واقع، مدل ۱۸۰۰ برای کارایی و مصرف سوخت بهینه طراحی گردید، این در صورتی است که در زانتیا مدل ۲۰۰۰ این نوع طراحی برای افزایش قدرت و عملکرد بهتر در دور‌های بالاتر صورت پذیرفت. به همین دلیل در این محتوا، تصمیم بر این است به بررسی تفاوت ظاهری و موتور زانتیا بپردازیم. در نتیجه، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله بررسی تفاوت زانتیا ۱۸۰۰ با ۲۰۰۰ با ما در وب سایت آریون همراه باشید. در نتیجه این خودرو کاملا در گروه سدان‌های اقتصادی و بسیار قدیمی بازار ایران قرار داشت.

در نتیجه، فروشگاه موتور زانتیا با ارائه محصولات با کیفیت و سرویس خوب، به یکی از فروشگاه‌های معتبر در زمینه قطعات خودرو تبدیل شده است. در فروشگاه موتور زانتیا، قطعات و موتورهای اصلی و با کیفیت از بهترین برندهای دنیا فروخته می‌شوند تا مشتریان از بهترین کیفیت و قابلیت رانندگی برخوردار شوند. همچنین با توجه به تنوع قطعات و محصولات موجود در فروشگاه، مشتریان می‌توانند با مقایسه و انتخاب بهترین گزینه برای خود، همراه با خدمات خوبی دریافت کنند. از جمله ویژگی‌هایی که موتور زانتیا 1800 دارد، قدرت بالا و کارایی برای شتاب دادن به خودرو است.

و در کل نسبت به دو دهه پیش کابین چشم نواز با کارایی راحت،صندلی راحت و سواری نرم به لطف سیستم تعليق معروفش. در دهه‌ای که گذشت، زانتیا به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودرو‌ها در ایران شناخته می‌شد. با وجود رقابت‌های فراوان در بازار خودرو، زانتیا توانست در سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ به عنوان خودرویی محبوب و مورد اعتماد در میان مصرف‌کنندگان مطرح شود.

در انتخاب خودرو، یکی از مهمترین عوامل مورد نظر، قدرت و عملکرد موتور خودرو است. در نهایت، هر دو نوع موتور زانتیا 1800 و 2000، با طراحی داخلی و خارجی شگفت‌انگیز، ویژگی‌های فنی بی‌نظیر، و کارکرد بهینه و کم‌مصرفی آن‌ها، به اندازه‌ی کافی محبوب در بازار خودروهای جهان قرار دارند. موتور زانتیا 1800 و 2000 دو نوع موتور است که در خودروهای زانتیا به کار رفته‌اند. این دو نوع موتور، با توجه به دو سیستم نوأوری خود، می‌توانند از عملکرد بهینه‌تری برخوردار باشند.

پژو ۴۰۵ تا پیش از دوران توقف تولید در سه تیپ مختلف GLX و GLX دوگانه‌سوز (با پیشرانه XU7) و SLX (با پیشرانه TU5) به بازار عرضه شد. اما پژو پارس در تیپ‌های متنوع‌تری به تولید رسید که امروزه تنها تیپ‌های LX و ELX آن با دو پیشرانه XU7P و TU5 در نسخه‌های سال و سفارشی (فقط با گیربکس دستی) همچنان در بازار حضور دارد. از این رو در قالب مقایسه پژو پارس با پژو 405، مدل ۴۰۵ را با پیشرانه XU7 از تیپ GLX و پارس را با پیشرانه TU5 از تیپ ELX سفارشی (نسخه فول آپشن) را مورد بررسی قرار می‌دهیم. مورد بسیار مهم دیگر که تمامی سرنشینان عقب ۴۰۵ و پارس بدون تردید به آن پی برده‌اند آن است که هر دو خودرو تحت عنوان سدان‌های ۵ نفره تولید می‌شدند. اما صندلی ردیف عقب این دوم خودرو بیشتر با تمرکز بر حمل ۲ سرنشین طراحی شده بود و در لبه‌های جانبی دارای قسمت‌های برجسته‌تر بود که نشیمن راحت‌تری را برای سرنشینان ردیف دوم فراهم آورد. با ورود نفر سوم به نشیمن ردیف عقب، کیفیت سواری و راحتی صندلی‌ها برای دو نفر جانبی به یک کابوس تبدیل می‌شود.

همچنین این موتور دارای قابلیت کنترل هسته‌ای برای سوخت و در عین حال مصرف کم سوخت می‌باشد. قطر و حرکت پیستون این موتور 82mm و 82mm بوده که این ویژگی به آن امکان می‌دهد که به دلیل سطح بزرگ کمپرسور، هوای گرم را به خوبی جذب کرده و دمای کمپرسور را بالا ببرد. از نظر انتشاراتی، این موتور با ارزش‌ترین سه موتور زیستی معرفی شد که در سال 1992 در توسعه موتورهای خودرو به کار رفته بودند. این نکته را در نظر داشته باشید، در صورت نیاز به قطعات برای تعمیر موتور زانتیا، پیشنهاد می‌کنیم از معتبرترین برند لوازم یدکی زانتیا، قطعات را خریداری کنید. در ادامه بهتر است ذکر کنیم، دو نمونه از برجسته‌ترین تفاوت‌های میان موتور ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰، مربوط به منیفولد و سرسیلندر است. خودرو در پیچ ناپایدار عمل می‌کرد و بیش فرمانی‌، غیر قابل پذیرش بود و با توجه به توان مناسب موتور با کمی بیش فرمانی (Over Steer)‌، با دنده 3 از پیچ خارج شدیم و با حداکثر توان به انتهای 400 متر دوم نزدیک شدیم‌.

طول خودرو اندکی از ۴۰۵ بیشتر بود و به همین دلیل تناسب هندسی بسیار بیشتری در قیاس با پژو ۴۰۵ قدیمی داشت. برخلاف ۴۰۵، پرشیا به عنوان یک طراحی بسیار جذاب در بازار داخل ایران، دستخوش هیچ تغییر بخصوصی نشد و از زمان عرضه تا کنون، هنوز با یک طراحی واحد به بازار عرضه می‌شود و همچنان هم جذاب و خوش‌فروش است. مدل پارس با نام سابق پرشیا، به عنوان فیس لیفت مدرن‌تر ۴۰۵ و الهام‌گرفته از نسخه به‌روز‌تر پژو ۴۰۶ برای این خودرو در سال ۱۳۷۹ به بازار ارائه شد. از آن‌جایی که پارس طراحی خود را از نسخه جدیدتر ۴۰۶ الهام گرفته بود، به سرعت مورد استقبال گسترده مشتریان ایرانی قرار گرفت و به عنوان محبوب‌ترین خودرو از زیرشاخه ۴۰۵ در بازار کشور جا افتاد. شرکت ایران خودرو پژو پارس را به عنوان اولین خودرو لوکس ایرانی معرفی می‌کند.

در نهایت، هر یک از این دو موتور دارای ویژگی‌ها و مزایای خود هستند که بر اساس نیاز و سلیقه هر مشتری، قابل انتخاب هستند. مهمترین طبیعت این دو موتور مصرف کمتر سوخت است و در مورد موتور 2000، قدرت بیشتری را در اختیار خودرو قرار می‌دهد. در نهایت، این باید توجه گردد که راننده باید بر اساس نیازهای خود، موتور مورد نظر را انتخاب کند. برخی افراد با توجه به کاربرد خودرو و نیازهای خود، مناسبترین موتور را انتخاب می کنند و در نتیجه برایشان صرفه جویی در هزینه ها و نیز ارضای نیازها ایجاد می شود. سیتروئن زانتیا Xantia خودرویی محبوب است که سالها در سایپا مونتاژ می شود و بعلت خصوصیات اسپرت ، چابکی، راحتی، سیستم تعلیق منحصر به فرد و کیفیت آن  مورد استقبال خوبی قرار گرفته است. بازرگانی طاهرخانی با بیش از سه دهه فعالیت در حوزه واردات، مونتاژ، تهیه و توزیع قطعات یدکی خودرو، همواره در صدد عرضه کالا و قطعات اصلی با بهترین کیفیت در کنار حذف واسطه ها و عرضه با بهترین قیمت به کلیه هم وطنان بوده است.

نمای داخلی پژو ۴۰۵ پیش از ارائه نسخه فیس لیفت، یک طراحی کاملا اقتصادی و میانه‌رو متعلق به دهه ۱۹۸۰ میلادی اروپا و خودروسازی پژو را به همراه داشت. داشبرد نامتقارن با طراحی راننده محوری که کنسول میانی شیب‌دار آن به قاب اصلی داشبرد پیوسته بود. غربیلک فرمان نمونه دوشاخه مشترک با برخی پیکان‌های تولیدی آن دوران بود و هیچ خبری از تریم رنگی یا تزئیناتی در داخل کابین به چشم نمی‌خورد. از طرفی، موتور زانتیا 2000 دارای قابلیت تعویض سریع و توضیع کمپرسیور برای بهبود عملکرد می‌باشد.

در نتیجه، باید تصمیم گیری هوشمندانه تری در نظر گرفت و در انتخاب موتور مناسب، با توجه به نیازها و ظرفیت مالی خود، عمل کرد. در مورد تفاوت های اصلی بین این دو نوع موتور، علاوه بر مختصات میله گردان، سرعت و میزان انتقال نیرو به چرخ ها نیز تفاوت قابل ملاحظه بود. موتور 2000 با یک میله گردان بلندتر و چابکتر تر مجهز شده است و در نتیجه، تنظیمات پیشرفته داشت که در ارائه توان بیشتر به عملکرد خودرو کمک کرد. موتور زانتیا 1800 و 2000 هر دو به طور مشترک از یک موتور 4 سیلندری استفاده می کنند. این موتور خطی (inline) و بادوام (four-stroke) با دوام و قدرت موتورهای پژو، در مقایسه با خودروهای سبک همان دوران بود. سیستم جوش‌دهنده با استفاده از فناوری داده‌بری CNC و روش جوشکاری TIG تولید می‌شود و قطعات اصلی آن از جنس آلومینیوم بوده و مقاومت کششی بالایی دارند.

ایران خودرو در سال ۱۳۸۸ یک فیس لیفت داخلی برای این خودرو قدیمی ارائه کرد که شامل چراغ‌های کریستالی جلو و عقب، تغییر در طراحی سپر‌ها و جلوپنجره بود. اما شاکله کلی اتاق خودرو همچنان دست‌نخورده باقی ماند و ظاهر قدیمی خودرو قابل پنهان‌کردن نبود. باید به یاد داشته باشید که طراحی ۴۰۵ از سوی موسسه پینینفارینا ایتالیا انجام گرفت و برای زمان عرضه آن به بازار جهانی بسیار جذاب و گیرا بود. این موسسه در عین حال طراحی نسخه به‌روز‌تر ۴۰۶ را نیز طراحی کرد که الهام‌بخش طراحی پژو پارس شد. در نتیجه شباهت میان پژو ۴۰۵ و پژو پارس به پلتفرم و ساختار اتاق محدود شده، اما تمایز آنها به ارائه در تغییرات فنی و ظاهری قابل توجه (مخصوصا در تیپ‌های مختلف خانواده پارس) در سال‌های مختلف تولید، قابل توجه است.

اگر بخواهیم به برخی از تفاوت های موتور در بین این دو مدل زانتیا اشاره کنیم، بهتر است مواردی همچون حجم موتور، حداکثر توان خروجی، حداکثر گشتاور خروجی و توان خروجی حجمی را معرفی نماییم. در قسمت زیر یک جدول قرار داده ایم، در این جدول موارد ذکر شده را با یکدیگر مقایسه نمودیم. مشکل اصلی در فضای داخلی کابین نسخه فیس لیفت هر دو خودرو، افت بسیار شدید کیفیت قطعات و متریال تشکیل دهنده داخل کابین بود. تعدد قطعات تشکیل دهنده اجزا در فضای کابین، داشبرد و رودری‌ها و کیفیت مونتاژ فاجعه‌بار این دو محصول در گذر زمان باعث شد تا تنها در مدت زمان بسیار کوتاهی، متریال داخلی به سر و صدا افتاده و قطعات بر روی یکدیگر لق شوند. سوئیچ بین سه مود چند حالته (Normal، Sport، Eco) نیز برای هر دو نوع موتور زانتیا در دسترس بود و قابلیت تنظیم قدرت و راندمان خودرو را به تصویر می کشاند.

با وجود قدمت قابل توجه هر دو خودرو پژو 405 و پژو پارس (پرشیا سابق)، این دو محصول از پرفروش‌ترین‌های تاریخ ایکو به حساب می‌آیند. خودروهایی که در گذر دهه‌های اخیر، تغییرات بارز فنی و افت کیفیت چشم‌گیری را تجربه کردند، اما همچنان در صدر فروش محصولات تولید داخل بازار کشور قرار دارند. مقایسه پژو پارس با پژو 405 نکاتی را درباره تفاوت‌های این دو خودرو پرفروش در بازار ایران نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده کردید، تفاوت‌های این دو سرسیلندر بر عملکرد موتور تأثیر مستقیم دارد. اما اگر به دنبال مصرف سوخت کمتر هستید، پژو 1800 می‌تواند انتخاب بهتری باشد. طراحی پژو 405 از دیدگاه استانداردهای امروزی بسیار قدیمی و از مد افتاده است.

عرض کم خودرو برای سه نفر مناسب نیست و دو نفر جانبی به ناچار بر روی برجستگی‌های جانبی صندلی قرار می‌گیرند. این مهم موجب برهم خوردن زاویه لگن دو سرنشین جانبی و بروز کمردرد حتی در مسافت‌های بسیار کوتاه می‌شود. متاسفانه ایران خودرو هیچ تغییری در سبک طراحی صندلی عقب خودرو ایجاد نکرد و به عقیده نگارنده در بحث مقایسه پژو 405 با پژو پارس، هر دو خودرو ۴۰۵ و پارس از گروه سدان‌های ۴ نفره به حساب می‌آیند. با L4 یا همان پارس قدیمی با موتور 1.8 لیتری 110 اسب بخاری آزمایش را آغاز می‌کنیم؛ خودرویی که مدت‌ها نظر جوانان را به خود جلب کرده بود؛ رقیبی جدی برای پژو 206 تیپ 5 در میان عاشقان سرعت‌. خودرو مورد آزمایش کاملا استاندارد بوده و تغییراتی همچون کاهش ارتفاع (به هر طریق ممکن) و تغییر سایز و جنس تایر‌های لحاظ نشده بود‌.

موتور زانتیا 1800 و 2000 دارای ۴ سیلندر و حجم ۱۷۹۸ سی‌سی و ۲۰۰۰ سی‌سی می‌باشد. دارای دو شنل در هر سر سیلندر است که از جنس فولاد بوده و توسط کمپانی کارساز فرانسوی ولومز تولید می‌شود. به علاوه، مدل 2000 نیز تهیه شده است که در آن ابعاد بزرگتری برای موتور استفاده شده است؛ بهبود در مقدار قدرت هم تأیید شده است. موتور 2000 با سیستم تزریق سوخت آنتیک به توان 150 اسب بخار و 149 نیوتن‌متر توان جریان گاز دسترسی پیدا کرده است. موتورهای خودروهای زانتیا با نام‌های 1800 و 2000 به عنوان گزینه‌های متفاوتی برای خریداران عرضه شده‌اند. این دو مدل، هر یک دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های متمایزی هستند که در اینجا به مقایسه آن‌ها خواهیم پرداخت.

این موتور دارای تعداد 4 سیلندر و قدرت بالایی برای دستیابی به شتاب بالا است. همچنین Volume of Piston در این موتور، یکی از بزرگترین میزان آن‌ها در کلاس خودروهای اروپایی است. این ویژگی، این موتور را به عنوان گزینه‌ای مناسب نیز برای افرادی که به دنبال رانندگی یک خودرو با قابلیت تسریع‌پذیری بهتر هستند، طراحی کرده است. به عبارت دیگر، اگرچه مصرف سوخت موتور 1800 کمتر است، اما قدرت این موتور برای به دنبال کردن سرعت و تسریع خودرو کمتر است. از سوی دیگر، موتور 2000 قدرت بیشتری دارد و به طور متساوی توانایی اتصال به یک ماشین بزرگتر و سنگین تر را دارد.

موتور XUM با توجه به استاندارد یورو 4 خود‌، از ELX با موتور L4 به مراتب سبزتر و پاک‌تر بوده و قادر به تولید 105 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه است‌. در کل، بر اساس نیاز و هدف شما، انتخاب میان دو مدل زانتیا 1800 و 2000، تعیین کننده‌ای مهم در خرید خودرو خواهد بود. برای استفاده در شهر و نیاز به صرفه جویی در سوخت، مدل 1800 مناسب خواهد بود. همچنین، اگر نیاز به قدرت و سرعت بیشتر برای مسافرت‌های طولانی با خودرو دارید، مدل 2000 می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

این دو موتور، نوعی موتورهای بنزینی با دوام و قدرتمند هستند و به همین علت برخی مشتریان، انتخاب خودروهای مجهز به این دو موتور را مدنظر خود قرار می‌دهند. اما برای انتخاب یکی از این دو مدل موتور، باید با ویژگی‌های هر یک آشنا شده و بر این اساس تصمیم‌گیری کرد. موتورهای زانتیا 1800 و 2000 دو مدل متفاوت از موتورهای سایر خودروهای داخلی و خارجی هستند که در خودروی زانتیا استفاده می شوند. این دو موتور به دلایلی از یکدیگر متفاوت هستند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم. شرکت سیتروئن برای برطرف کردن این مشکل، یک پمپ هوای شتاب ثانویه را به سر سیلندر ۷ اضافه کرد تا بتواند میزان احتراق را بالا ببرد.

در نمایشگاه موتور زانتیا 1800 و 2000، امکان تست رانندگی نیز پیش‌بینی شده است. به همین دلیل، با صرف هزینه‌ای اندک، می‌توانید از قابلیت‌های خودروهای اجاق دار زانتیا استفاده کنید و با رانندگی این خودروها، حس خاصی را تجربه کنید. در واقع، این موتور با قدرت 135 اسب بخار برابر با 100 کیلووات، در مقابل موتور 1800 سی سی که دارای 123 اسب بخار برابر با 89 کیلووات است، قوی تر عمل می کند. در کل، موتور زانتیا 1800 و 2000 هر دو عالی هستند و اگر با یکی از آن ها رانندگی کنید، قطعا نگرانی در مورد کیفیت کارکرد آن نخواهید داشت. با این حال، برای کاربرانی که به اولویت هایی مانند قدرت و توانایی رانندگی توجه می کنند، موتور 2000 توصیه می شود. اما اگر هر دو موتور به یک میزان قابلیت اعتماد و بادوامی دارند، ارزش نسبی هرکدام بستگی به نیازها و اولویتهای خودرو دارد.

اما این موتور با قدرت خود‌، پاسخگوی تشنگان همیشگی سرعت و قدرت نبود‌، پس سال 83 خودرویی با نام پارس ELX روانه بازار شد؛ خودرویی با 110 اسب بخار و رینگ‌های آلومینومی 15 اینچی‌. موتوری بهینه شده با 16 اسب بخار که یکی از لوکس‌ترین محصولات ایران خودرو در آن سال محسوب می‌شد‌. اما این بار قصد داریم پژو پارس را با تازه‌نفس‌ترین قلب خود تست کنیم‌؛ موتوری با کد تجاری XUM؛ موتوری که قالب‌های خطوط تولید و قطعات آن توسط سازندگان داخلی طراحی شده است‌.

بزرگ‌ترین تغییری که در کابین ۴۰۵ و پارس محقق شد، ارائه طراحی کاملا جدید داشبرد و فضای داخلی بود که به طراحی سوناتایی مشهور شد. این طراحی در کابین هر دو خودرو با استفاده از تریم داخلی کرمی و تزئینات طرح چوب با غربیلک فرمان ۴ شاخه همراه بود. اما تریم تزئیناتی و ترکیب رنگی در پارس اندکی پیچیده‌تر از ۴۰۵ شد تا همچنان اندک تمایز میان این دو مدل را به رخ سرنشینان بکشد. به عنوان مثال، غربیلک فرمان پژو پارس دارای کلید‌های کنترلی سیستم صوتی بود که پژو ۴۰۵ از آن بهره نمی‌برد. همین موضوع نشان می‌داد که پارس از دیدگاه سطح امکانات رفاهی تفاوت‌های محسوسی با ۴۰۵ دارد و ایکو تلاش دارد تا فاصله این دو خودرو در سبد محصولات تولیدی خود را بیش از آن چه که هست نشان دهد. استفاده از پیشرانه و گیربکس دستی/اتوماتیک ستاپ TU5 به‌کاررفته در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶، یکی از مهم‌ترین تغییرات فنی بود که بر هر دو خودرو ۴۰۵ و پارس پیاده شد.

در واقع این سرسیلندر با دهانه هوای ورودی بزرگتر، دهانه خروجی کاز‌های ناشی از احتراق بزرگتر و بادامک میل سوپاپ بزرگتر که موجب باز و بسته شدن کامل سوپاپ می‌شد طراحی گردید. اگر بخواهیم به بررسی تفاوت سرسیلندر ۱۰ با ۷ زانتیا بپردازیم، بهتر است ذکر کنیم این تفاوت سیر تکامل سر سیلندر زانتیا به شمار می‌رود. در واقع، مدل ۲۰۰۰ با تأکید بر جزئیات ظریف، به نمادی از قدرت و زیبایی تبدیل شده است. این تفاوت‌ها، نه تنها در ظاهر خودرو بلکه در تجربه رانندگی و حسی که به راننده القاء می‌کند، مشهود است. پیشرانه TU5 به دلیل داشتن حجم کم‌تر، دارای اندک گشتاور کمتر به نسبت XU7P است.

در اوایل تولید رقبای زانتیا ماکسیما،هیوندا آوانته و مگان بود ولی الان با توجه به استهلاک بالای زانتیا رقبایش پژو پارس، سمند، حتی ۲۰۶ شده برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید. آخرین مدل خودرو زانتیا در ایران توسط شرکت سایپا در سال ۱۳۸۹ تولید شده است. البته باید به این مسئله اشاره کنیم که، تولید جهانی زانتیا توسط شرکت سیتروئن در فرانسه پیش از آن، در سال ۲۰۰۲ به پایان رسیده بود. در بازار با نام پرشیا موتور زانتیا می‌شناسندش و رنگ سفیدش از دیرباز آن را تا حدی در نگاه مشتریان بالا برده که بعضا خریدش را با فشار‌های مالی فراوان و در حد یک خودرو روز اروپایی به جان می‌خرند‌. تقريبا دو دهه پیش بود که شرکت سایپا تصمیم گرفت خودرویی که برای فرانسه هست در ایران تولید کند،خودرویی که اولین بار برای مسابقات رالی ساخته شده بود و بعد به دلیل محبوبیت بالای آن در کل اروپا و حتی در چین هم تولید شد. بسیاری از افراد بر این باور هستند که زانتیا 1800 با 2000 از نظر ظاهری تفاوتی با یکدیگر ندارند، در صورتی که استایل خارجی زانتیا 2000 از جزئیات بیشتر برخوردار است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *