وی همچنین اعلام کرد که ایستگاه شارژ میدان خراسان بهزودی افتتاح خواهد شد و موج جدیدی از اتوبوسهای برقی در راه تهران است. علاوه بر این، دوربینهای نظارت بر آلودگی هوا و سرعت، که نقش مهمی در کنترل ترافیک دارند، بهطور کامل نوسازی شدهاند. زیرساخت های شارژ عمومی با مجموعه ای از چالش های جدی روبه رو هستند، در حالی که هنوز چالش های قبلی به طور کامل برطرف نشده است.
این جاده، یک قطعه ۴۰۰ متری است که زیر سطح آن، سیمپیچهای الکترومغناطیسی نصب شده است. سیمپیچها به شبکه برق شهر متصل هستند و با ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی در سطح جاده، انرژی را به گیرندهای که به باتری خودروی برقی متصل است، منتقل میکنند. در این مطلب سعی کردیم نکات ضروری و اطلاعات لازم درباره نحوه شارژ کردن خودروهای برقی را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی شارژ خودروهای برقی با سه نوع شارژر اصلی سطح 1، سطح 2 و شارژ سریع انجام میشود. با توسعه زیرساختهای شارژ و افزایش آگاهی عمومی، میتوان انتظار داشت که در آیندهای نهچندان دور، خودروهای برقی به سرعت جایگزین خودروهای بنزینی شوند.
نحوه شارژ خودروهای برقی هم یکی از این موارد است و به همین دلیل این مقاله را به توضیح تمام نکات لازم درباره شارژ خودروهای برقی اختصاص دادیم. با توجه به چالشهای موجود در زمینه شارژ خودروهای برقی، طرحهای مختلفی از جمله تصویب یک استاندارد جهانی برای شارژ و توسعه جادههای برقی برای رفع این مشکلات در حال بررسی است. تولیدکنندگان بزرگ خودرو در ایالات متحده، توافق کردهاند که از استاندارد شارژ آمریکای شمالی(NACS) که توسط شرکت تسلا توسعه یافته است، برای خودروهای جدید خود استفاده کنند. بیشتر این شرکتها، این استاندارد را از سال جاری در خودروهای جدید خود پیادهسازی خواهند کرد و آداپتورهایی را نیز برای خودروهای قدیمیتر ارائه خواهند داد تا امکان شارژ آنها در سوپرشارژرهای تسلا فراهم شود.
حداکثر انرژی و توانی که یک خودرو برقی میتواند دریافت کند، بسته به خودرو متفاوت است و حتی ممکن است بین مدلهای مختلف خودرو نیز تغییر کند. توان شارژ با کیلووات (kWh) اندازهگیری میشود و برای هر دو شارژ AC و DC نشان داده میشود و هر کدام عامل بزرگی در تعیین مدت زمان شارژ هستند. برای مثال، اگر دو خودرو با باتریهای مشابه در کنار هم در یک ایستگاه شارژ DC پرقدرت شارژ شوند، یکی فقط میتواند ۵۰ کیلووات برق DC بپذیرد و دیگری ۲۵۰ کیلووات، خودرو دوم بسیار سریعتر از اولی شارژ خواهد شد. ۲۶ درصد از رانندگان ماشینهای الکتریکی در دنیا بهطور منظم در فروشگاههای کوچک خودرو برقی خود را شارژ میکنند، در حالی که ۲۲ درصد از آنها مراکز خرید یا فروشگاههای بزرگ را ترجیح میدهند، البته اگر این سرویس در دسترس باشد. حمل و نقل الکتریکی و محبوبیت خودروهای برقی طی دهه گذشته بهسرعت رشد کرده و این روند همچنان رو به افزایش است.
وی افزود که تا خردادماه سال آینده، ۴۴ ایستگاه شارژ کوچکمقیاس نیز در مناطق مختلف تهران احداث خواهد شد تا دسترسی تاکسیها و اتوبوسهای برقی به امکانات شارژ تسهیل شود. شارژر های مختلفی برای تأمین کردن انرژی مورد نیاز خودروهای برقی وجود دارد که بعضی از آنها کند تر از دیگر شارژر هاست. برای مقایسه دقیقتر، هزینه سوختگیری خودروی بنزینی متناظر یعنی KMC J۷ با موتور بنزینی را در نظر میگیریم.
با توجه به این که درصد بسیاری از رانندگان خودروهای برقی به طور منظم خودروی خود را در خانه شارژ میکنند، شارژرهای خانگی محبوبترین مکان شارژ به شمار میروند. چرا که دارندگان این خودروها میتوانند به راحتی با یک خودروی شارژ شده در خانه بیدار شوند و روز خود را بدون نیاز به مراجعه به ایستگاههای شارژ سپری کنند و در نهایت هزینه برق مصرفی را با نرخ برق خانگی بپردازند. کابل شارژ حالت ۳ خودروی شما را به ایستگاه شارژ اختصاصی خودروهای برقی متصل میکند و به عنوان رایجترین حالت شارژ AC شناخته میشود. در واقع، بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای برقی یک کابل حالت ۳ همراه با خودروی جدید خود ارائه میدهند تا امکان شارژ عمومی را فراهم کنند.
بر اساس برآوردهای فعلی، باتریهای خودروهای برقی طول عمر پیشبینیشدهای در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال یا حدود ۳۲۰ هزار کیلومتر دارند. این مدت زمان بیشتر از عمر متوسط فعلی یک خودرو، حدود ۱۲ سال است، بنابراین باتریهای خودروهای برقی در بیشتر موارد عمر بیشتری از خود خودرو خواهند داشت. در شارژ AC، جریان برق از شارژر به خودروی برقی تقریبا ثابت است، به این معنا که از ۰ تا ۱۰۰ درصد با سرعت یکسانی شارژ میشود. اما در شارژ DC، باتری خودرو ابتدا جریان بسیار زیادی از برق را میپذیرد، سپس به سرعت به حداکثر میرسد و متناسب با پر شدن باتری، مقدار برقی که دریافت میکند کاهش مییابد.
حتی توانهای خروجی کمتر ۷.۴ کیلووات و ۱۱ کیلووات نیز خودروهای برقی شما را بسیار سریعتر از شارژ سطح ۱ شارژ میکنند و به ترتیب ۴۰ کیلومتر و ۶۰ کیلومتر در هر ساعت به شارژ باتری اضافه میکنند. یکی از مزایای اصلی خودروهای الکتریکی تجربه رانندگی عالی است؛ گشتاور آنی و سواری پایدار (به دلیل مرکز ثقل پایین). همچنین، شارژ خودرو برقی در محل پارک، به جای مراجعه به ایستگاههای سوختگیری، به راحتی میتواند به یک عادت تبدیل شود. این دست شارژرها دیگر دردسر ماندن در صف ایستگاه های شارژ را ندارند و شما می توانید آن ها را در پارکینگ محل کار، خانه و ویلای خود نصب کنید.
به طور کلی، خودروهای برقی با باتریهایی با ظرفیت بین ۲۰ تا ۱۰۰ کیلوواتساعت (kWh) عرضه میشوند. برای مثال، اگر باتری خودروی شما ۶۰ kWh ظرفیت داشته باشد و نیاز به شارژ کامل داشته باشد، ۶۰ کیلوواتساعت انرژی مصرف خواهد شد. به طور کلی، شارژ با پریز معمولی میتواند بین ۸ تا ۲۰ ساعت زمان ببرد، در حالی که شارژ با ایستگاه شارژ خانگی معمولاً بین ۴ تا ۸ ساعت زمان می برد. در حال حاضر، خودروهای برقی قادر به پیمودن مسافت های طولانی نیستند، بنابراین، این بخش نیازمند ارتقا و سازگاری فناوری است. در حال حاضر، خودروهای برقی قادر به پیمودن مسافتهای طولانی نیستند، بنابراین، این بخش نیازمند ارتقا و سازگاری فناوری است.
بازسازی ایستگاههای شارژ قدیمی برای انطباق با شرایط جدید، معایب زیادی دارد و به همین دلیل پیشنهاد میشود که ایستگاههای جدید راهاندازی شود. موانع فنی دیگری نیز در زمینه ادغام شارژرها در مکانهای مختلف بهویژه در فضاهای شهری وجود دارد. افزایش استقبال از خودروهای برقی و گسترش سهم آنها در بازار با سرعت روزافزون در حال افزایش است و دیگر نمیتوان این پدیده را یک اتفاق زودگذر تلقی کرد. تولیدکنندگان بزرگ خودروهای برقی با درک این موضوع، برنامههای خود را بهگونهای تغییر دادهاند که تا دهه آینده، محصولاتی با آلایندگی صفر تولید کنند. تولیدکنندگان خودروهای لوکس، زودتر از دیگر شرکتها فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را متوقف خواهند کرد.
بنابراین در ادامه لینک دانلود اپلیکیشن شارژ خودرو برقی شارینت ارایه شده است. چالش شارژ خودروهای برقی در خیابانها، آینده حملونقل پاک را در هالهای از ابهام فرو برده است. بررسی موانع کلیدی پیش روی توسعه این زیرساختهای حیاتی و ارائه راهکارهای نوین برای غلبهبر این مشکلات، نیازمند توافق بین ذینفعان مختلف در حوزه خودروهای برقی است. ایستگاههای شارژ اختصاصی از شارژر سطح ۲ استفاده میکنند که ممکن است روی دیوار یا روی زمین نصب شود. ایستگاههایی که از شارژر سطح ۲ استفاده میکنند، خودرو را با جریان متناوب یا AC شارژ میکنند و توان خروجی آنها بین ۳.۴ تا ۲۲ کیلووات است.
تولیدکنندگان بزرگ خودروهای برقی با درک این موضوع، برنامه های خود را به گونه ای تغییر داده اند که تا دهه آینده، محصولاتی با آلایندگی صفر تولید کنند. تولیدکنندگان خودروهای لوکس، زودتر از دیگر شرکت ها فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را متوقف خواهند کرد. این اتومبیل ها در کشور خود با برندهای مختلف وجود دارند اما به دلیل تعداد کم این اتومبیل ها نسبت به خودروهای بنزینی ایستگاه شارژ عمومی برای این اتومبیل ها هنوز ساخته نشده اند. در این خودروها از باتری های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی موتور، به عنوان نیروی محرکه استفاده می شود و باید در صورت تمام شدن شارژ، خودرو را دوباره شارژ کنید.
در مورد کل جامعه، خودروهای برقی میتوانند به ما در کاهش انتشار کربن و ساختن آیندهای پایدارتر کمک کنند. اما به عنوان راننده، این خودروها مزایای بیشتری دارند، از جمله کاهش هزینهها، عملکرد بهتر و عدم نیاز به بنزین. نبکا با سرمایهگذاری مشترک صنایع خودروسازی کرمان و شرکت مپنا، در راستای بهبود برقیسازی صنعت خودرو راهاندازی شده است.
قبل از صحبت در مورد این که چگونه ماشینهای برقی شارژ میشوند، بهتر است انواع این خودروها را بشناسیم. در نتیجه، با یک شارژر DC یا سطح ۳، مرحله اولیه شارژ (تا ۸۰ درصد) بسیار سریعتر از ۲۰ درصد پایانی است که شاید به همان اندازه زمان ببرد. ۵ عامل اصلی وجود دارند که بر شارژ بک وسیله نقلیه برقی تأثیر مستقیم میگذارند.
البته توجه داشته باشید که در دسترسبودن ایستگاههای شارژ ممکن است با توجه به موقعیت مکانی و زیرساخت های منطقه شما متفاوت باشد. شارژر سطح ۳ که به عنوان شارژر DC یا سریع نیز شناخته میشود و در ایستگاههای شارژ مورد استفاده قرار میگیرد، با جریان مستقیم برق، خودروهای برقی را شارژ میکند. این به شارژرهای سطح ۳ اجازه میدهد تا بدون تبدیل جریان متناوب به مستقیم، خودروی برقی را شارژ کنند و برق DC را مستقیما به باتری منتقل کنند. به همین دلیل ایستگاههای شارژ سطح ۳ میتوانند انرژی بسیار بیشتری را در زمان کمتری تحویل بدهند و برای زمانهایی که نیاز به شارژ سریع خودرو است، ایدهآل به شمار میروند. زمان شارژ بین خودروهای مختلف و خروجیهای برق مختلف، متفاوت است اما به طور کلی میتوان گفت که شارژرهای سطح ۳ میتوانند در چند دقیقه خودرو را به مقدار قابل توجهی شارژ کنند. از نظر تئوری می توان یک خودروی برقی را به هر پریز برقی متصل کرد، اما مشکل اصلی، میزان توان و مدت زمان شارژ است.
این نوع کابل به شما امکان میدهد خودروی الکتریکی خود را به پریز برق خانگی استاندارد وصل کرده و آن را با توان حداکثر حدود ۲.۳ کیلووات شارژ کنید. کابلهای شارژ حالت ۲ دارای یک دستگاه کنترل و حفاظت در داخل کابل (IC-CPD) هستند که فرایند شارژ را مدیریت کرده و این کابل را بسیار ایمنتر از حالت ۱ میسازد. همانند زمان لازم برای شارژ یک خودرو برقی، هزینه شارژ نیز به چندین عامل بستگی دارد، از جمله اینکه کجا شارژ میکنید و نوع خودرویی که دارید. بسته به میزان ظرفیت باتری، در حال حاضر هزینه شارژ خودرو برقی توسط شارژر سریع در ایران حدود ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان است که البته احتمال دارد دستخوش تغییر شود. توان خروجی مختلف ایستگاه شارژ نقش بزرگی در مدت زمان لازم برای شارژ خودروی برقی ایفا میکند.
یکی دیگر از روشهای شارژ خودروهای برقی، استفاده از ایستگاههای شارژ عمومی است. این ایستگاهها معمولا در مکانهای پر رفت و آمد مانند مراکز خرید، رستورانها، هتلها، پارکینگهای عمومی و حتی برخی از پمپ بنزینها نصب میشوند. به هر منوال، استفاده از شارژ خودرو برقی سطح یک میطلبد که خودرو مدام به شارژر متصل باشد و این امر نه تنها مصرف برق روزانه را بالا میبرد، بلکه در جریان ورودی به وسایل خانگی اختلال ایجاد میکند. زمان شارژ خودرو برقی از صفر تا صد، بسته به ظرفیت باتری خودرو و محل و زمان شارژ، میتواند از ۲۰ دقیقه تا بیش از ۴۰ ساعت متغیر باشد. ۲۹ درصد از رانندگان فعلی خودروهای برقی بهطور منظم از این مکانها برای شارژ استفاده میکنند.
لازم به ذکر است که توان شارژرهای پرتابل مپنا ۳.۵ کیلو وات است اما شارژرهای همراه جدیدی آمده اند که قادر هستند تا با توان ۷ کیلو وات خودروی شما را شارژ کنند. سبکهای رانندگی پرخطر که شامل رانندگی با سرعت بالا، به خصوص در سربالایی، شتابگیری سریع و ترمزهای شدید و مکرر میشوند، انرژی موردنیاز باتری را افزایش میدهند و باعث کاهش طول عمر باتری میشوند. علاوه بر این، بهتر است از ترمز احیاکننده استفاده کنید؛ ترمز احیاکننده به باتری خودرو اجازه میدهد در حین کاهش سرعت یا ترمز، شارژ شود. این ویژگی بهرهوری انرژی را تقویت میکند و میزان سایش لنت های ترمز را کاهش میدهد. شهردار تهران از افتتاح سه ایستگاه شارژ برقی خبر داد که هر یک از آنها با روشهای مختلف تأمین انرژی کار میکنند.
قیومی با اشاره به اینکه ایستگاه شارژ بعثت، بهعنوان نخستین ایستگاه، امکان شارژ همزمان ۸۰ دستگاه اتوبوس را دارد، تأکید کرد که بهزودی ایستگاههای تقیآباد و هنگام نیز وارد مدار خواهند شد. وی همچنین خبر داد که تاکسیهای برقی میتوانند در ساعات صبحگاهی از این ایستگاهها برای شارژ خودروهای خود استفاده کنند. به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، روند روبه رشد استفاده از خودروهای برقی، زیرساخت های شارژ عمومی را به یکی از موانع اصلی توسعه این نوع وسایل نقلیه تبدیل کرده است. در حالی که شرکت های خودروسازی به سمت تولید خودروهای برقی با آلایندگی صفر حرکت می کنند، توسعه شبکه شارژ، همگام با این تحول پیش نمی رود.
کلیه صاحبان خودروهای الکتریکی باید با شارژ خودروهای برقی از طریق جایگاه های خانگی و ایستگاه های عمومی آشنا شوند. بنابراین در ادامه مقاله اشخاص با هزینه شارژ این نوع از خودروها آشنا شده و اطلاعات مناسبی را در مورد زمان شارژ شدن این خودروها کسب می کنند. با این حال، چالشهایی همچون زمان شارژ طولانی، محدودیتایستگاههای شارژ و کاهش عمر باتری نیز از جمله مسائل مهمی است که باید به آنها توجه شود. توسعه زیرساختهای شارژ و بهبود فناوری باتری میتواند نقش مهمی در رفع این چالشها ایفا کند. علاوه بر این، نیاز به تغییر در عادات رانندگی و آمادهسازی جامعه برای پذیرش کامل خودروهای برقی از دیگر چالشهای مهم محسوب میشود.
به عنوان مثال، اتحادیه اروپا عمدتا از اتصالات نوع ۲ برای شارژ AC استفاده میکند، در حالی که ایالات متحده از اتصالات CCS1 برای شارژ سریع DC بهره میبرد. برق AC به معنای جریان متناوب است و همانطور که از نامش پیداست، بهطور دورهای جهت خود را تغییر میدهد. بدون ورود به جزئیات فنی، AC میتواند با بهرهوری بیشتری در مسافتهای طولانی منتقل شود، به همین دلیل است که از پریزهای برق خانگی و اداری شما خارج میشود. شارژ سطح ۳ از جریان مستقیم DC برای شارژ باتری خودرو بهطور مستقیم استفاده میکند، برخلاف جریان متناوب AC که در ایستگاههای شارژ سطح ۱ و ۲ استفاده میشود. با این حال، در عمل، زمان شارژ تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد، مانند ظرفیت باتری خودرو، توان شارژ، خروجی توان ایستگاه شارژ. همچنین، دمای باتری، میزان شارژ باتری در شروع فرایند شارژ و اینکه آیا ایستگاه شارژ را با خودروی دیگری به اشتراک میگذارید یا نه، همگی میتوانند بر سرعت شارژ تاثیر بگذارند.
یکی از مرسوم ترین و شناخته شده ترین روش های شارژ خودروهای تمام برقی و پلاگین هیبرید، ایستگاه هایی هستند که در سطح شهر و بین شهرها نصب شده اند. خریداران و صاحبان خودروهایی که نیاز به شارژ دارند می توانند با مراجعه به این ایستگاه ها، خودروی خود را به برق وصل کنند تا ظرفیت باتری ها را افزایش دهند و بتوانند تردد کنند. بله، شارژ خودرو برقی در خانه امن است به شرط آن که از تجهیزات استاندارد و نصب صحیح استفاده شود. استفاده از یک برقکار حرفه ای برای نصب ایستگاه شارژ خانگی و رعایت دستورالعملهای تولیدکننده خودرو میتواند به افزایش ایمنی کمک کند.
علاقه مندان به خرید و کسب مشاوره درباره شارژرهای وال باکس و پرتابل Zencar می توانند با شماره های زیر تماس حاصل فرمایند. اگر شما می خواهید از شارژ استفاده کنید باید از سازمان های مربوطه برق بیشتری را درخواست کنید تا با استفاده از سیم ها و کابل های قدرتمند که به خانه شما وصل می شود بتوانید از شارژر استفاده کنید. با این اوضاع اگر شما یک خودرو هیبرید خریداری کردید، شارژر باید همیشه همراه شما باشد و قبل از خارج شدن از خانه به طور کامل خودرو را شارژ کنید.
فعالان حوزه خودروهای برقی خواستار یک استاندارد واحد برای شارژ سریع هستند تا شرکت ها مجبور نباشند ایستگاه های شارژ را با انواع مختلف کانکتور طراحی کنند. هنگام خرید خودروی برقی، آشنایی با انواع کابلها، شارژرها و ظرفیت باتری میتواند به شما کمک کند تا درک بهتری از نحوه شارژ و برد پیمایشی خودرو داشته باشید. با اینکه هنوز استاندارد جهانی یکسانی برای شارژ خودرو برقی وجود ندارد، این صنعت به سمت هماهنگی بیشتر پیش میرود و استانداردهایی مانند CCS در حال تبدیل شدن به رایجترین انتخاب برای شارژ سریع و معمولی هستند. یکی از دغدغه های مالکان و علاقه مندان خودروهای برقی، آشنایی با چگونگی شارژ این خودروها می باشد.
برخی افراد قصد استفاده از ایستگاه های شارژ خانگی را جهت شارژ خودرو برقی خود دارند. صاحبان خودروهای برقی در صورتی که بخواهند مسافت زیادی را طی کنند، باید از شارژرهای خانگی استفاده کنند. با این حال شارژ خودروهای برقی از طریق ایستگاه های شارژ عمومی برای استفاده روزمره افراد مناسب تر می باشد. مدت زمان شارژ خودرو برقی از طریق ایستگاه شارژ خانگی تا حدود 12 ساعت می رسد. کاربران می بایست از شارژرهای خانگی خودروهای برقی در طول شب بهره برده تا هزینه شارژ خودرو خود را کاهش دهند.
کاهش سرعت نصب ایستگاههای شارژ، از زمان همهگیری کرونا، بهدلیل کمبود جهانی قطعات و افزایش قیمت فلزاتی همچون لیتیوم، تشدید شده است. این دو عامل، منجر به افزایش هزینهها شده است، هرچند پیش از این نیز، راهاندازی ایستگاههای شارژ سریع، هزینهی زیادی داشت. می توانید به طور منظم وسیله نقلیه خود را از طریق پریز برق با شارژر خودرو برقی در منزل شارژ کنید تا باتری شما تا حد امکان پر شود.ومشکلی برای ماشین شما بوحود نیاید.
با این حال یکی از مواردی که برای اشخاص اهمیت بالایی داشته، اطلاع از نحوه شارژ ماشین هیبریدی در خانه می باشد. درست است که برخی از خودروهای برقی توانایی تحمل دماهای بسیار گرم یا بسیار سرد را دارند اما برای نگهداری بهتر از باتری، خودرو را از گرما و سرمای شدید دور نگه دارید. هر زمان که امکانپذیر است خودروی برقی خود را در مناطق سایهدار مثل پارکینگ یا مناطقی که دمای متعادل دارند پارک کنید تا سلامت و عملکرد باتری شما دچار آسیب نشود.
بنابراین اشخاص میتوانند تجهیزات شارژ خانگی مپنا را تهیه نموده و در منزل یا محل کار خود نصب کنند. شارژ خودروها حین حرکت، یکی از راهکارهایی است که در حال حاضر برای تسهیل شارژ خودروهای برقی، مورد آزمایش قرار میگیرد. اولین جاده برقی بیسیم، در شهر دیترویت آمریکا نصب شده است تا خودروهای برقی حین رانندگی، شارژ شوند.
هر چه توان خروجی (کیلووات) ایستگاه شارژ بالاتر باشد، سرعت شارژ نیز بیشتر خواهد بود، به شرط آنکه خودروی شما بتواند این توان بالاتر را مدیریت کند. برای شارژ خودروهای برقی کافی است پلاگ یا دوشاخه شارژر را به درگاه شارژ متصل کنید. شارژ خودرو برقی در ایستگاههای شارژ به بنزین زدن در پمپ بنزینها شباهت دارد.
در واقع، نگرانی از محدوده خودروهای الکتریکی بیشتر به روانشناسی مرتبط است تا به میزان برد خودروهای الکتریکی یا دسترسی به ایستگاههای شارژ. در حقیقت، توانایی شارژ باتری یکی از بهترین مزایای رانندگی با خودروی الکتریکی است. یکی از روشهای پایدار و اقتصادی برای شارژ خودروی برقی در خانه، استفاده از پنلهای خورشیدی است. با نصب پنلهای خورشیدی روی سقف خانه، میتوانید انرژی خورشیدی را به برق تبدیل کرده و برای شارژ خودروی برقی خود استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید