همچنین، پژو 207 با ارائه نسخههای مختلف از جمله مدلهای هاچبک و سدان، توانسته است بازارهای مختلفی را پوشش دهد و به نیازهای متنوع مشتریان پاسخ دهد. در این دهه کمپانی پژو بیشتر روی طراحی و ساخت خودروهای هاچ بک، کانورتیبل و مینی ون تمرکز کرد. این کمپانی در این دهه توانست خودروهای محبوبی از قبیل ۴۰۷، ۱۰۷، ۱۰۰۷، ۹۰۸ و ۳۰۸ را عرضه کند. بعد از آن مدل 406 کوپه به دلیل موتور دیزلی و آیرودینامیک توانست شهرت زیادی کسب کند.
این مدل جادار، در سال 1955 رونمایی شد و اولین محصول مشترک کمپانی محبوب پژو و برند Pininfarina ایتالیایی بود. این مدل 11 سال پس از 504 معرفی شد و همیشه یه عنوان یکی از به یادماندنیترین مدلهای تاریخ شناخته میشود. این مدل که اندازهای متوسط دارد و برای رانندگی در جادههای ناهموار مناسب است، در کشورهای در حال توسعه طرفداران زیادی داشت. سال 2019، گروه PSA که حالا کمپانی پژو بخش مهمی از آن است، اعلام کرد به بازار آمریکا باز خواهد گشت.
ضمن اینکه تیم تولید موتورسیکلت این برند قدیمیترین تولیدکننده این رسته در جهان است. – بله، ماشینهای خارجی به دلیل کیفیت و قیمت مناسب، در بازار ایران با ماشینهای داخلی رقابت میکنند. پژو به تولید موتورهای خودروهای فرمول یک برای دیگر تیمها نیز میپرداخت. همه این سرمایهگذاریها باعث شد شرکت پول بسیاری را خرج نماید و دچار مشکلات مالی شود.
مجموع فروش 206 تا امروز، از مرز ۱۰ میلیون دستگاه گذشته است و با عنوان پرفروشترین محصول پژو در تاریخ شناخته میشود. دومین محصول محبوب پژو که باز هم توسط پینین فارینا طراحی شد، 504 نام داشت. این خودرو، ظاهری مدرن، اسپرت و انتقامجو فراهم میکرد که متفاوت از محصولات قدیمی پژو، جوانپسند و آیندهنگر بود.
در سال ۱۹۰۳ پژو اقدام به تولید موتورسیکلت نمود و از آن پس، موتورسیکلتهای پژو، بهسرعت جای خود را در بازار باز کردند. پژو ۴۰۸x بهمحض ورود به بازار ایران با رقبای قدرتمندی در دستهبندی خود مواجه خواهد شد. یکی از اصلیترین رقبا، چری تیگو ۸ پرو است که طراحی جذاب، امکانات رفاهی متنوع و پیشرانه قدرتمندی دارد و به همین دلیل توانسته جایگاه خوبی در بازار ایران پیدا کند.
خودرویی کمقیمت و مناسب و با استحکام و همچنین دارای اتاقک بزرگ و کابین جادار که مناسب خانوادهها بود. مدل «Bebe» یا «کودک» در همان سالها تولید شد و در آن زمان به یکی از محصولات خوب و پرفروش پژو تبدیل شد. همچنین، گروه بعدها مستقل شده «طعم پژو» به تولید آسیاب و میز و لوازم آشپزخانه ادامه داد.
– بله، ماشینهای خارجی در بازار ایران به میزان مناسبی فروخته میشوند و در بسیاری از موارد نیز تقاضا بیشتر از عرضه است. – بله، بسیاری از برندهای خارجی در بازار ایران دارای نمایندگیها و مراکز خدمات پس از فروش هستند که قطعات یدکی را ارائه میدهند. اما نشانواره اصلی این شرکت، با طرح شیر، در سال ۱۹۳۳ بهعنوان نشانواره جهانی پژو طراحی شد و این لوگو، نخستین بار، بر روی مدل پژو ۲۰۳ ظاهر شد.
در مرحلهاول، بازتولید خودروهای اسپرت ارزانقیمت با استفاده از فناوریهای موجود، انجام شد. مدل RCZ یک خودروی مفهومی بود که اساسا، برنامهای برای تولید آن وجود نداشت؛ اما با هدف ایجاد تنوع در سبد پژو، سال ۲۰۱۰ به فروش رسید. سال اول، ۳۰ هزار دستگاه پژو RCZ تولید شد و سال بعد، فروش به ۵۰ هزار دستگاه افزایش یافت. البته تقاضا برای این خودروی ۲در ۴نفره، آنقدر زیاد نبود که منجر به نجات پژو از بحران مالی شود؛ اما نام ارزش تبلیغاتی بالایی برای شرکت سازنده داشت و مورد تحسین رسانهها قرار گرفت.
این برند خودروسازی که بهعنوان قدیمیترین موتورسیکلتساز جهان شناخته میشود، در سال 1901 بهطور رسمی موتورسیکلتهایش را به جهان عرضه میکرد و در سال 1903، نیمی از خودروهای فرانسه را میساخت. پس از مدل 205، پژو 405 در سال 1987 برای رقابت با «فورد سیهرا» تولید شد؛ خودرویی نامآشنا برای ایران. این محصول پرافتخار شرکت پژو با کسب فروش خارقالعاده در اروپا و آسیا، مرز و رکوردهای فروش تاریخچه پژو را جابهجا کرد. طراحی این اتوموبیل توسط استودیو پینین فارینا انجام شد و 10 سال خط تولید برند پژو فرانسه را از آن خود کرده بود. در دهه 1970 توجه به بازار هاچبکهای کوچک افزایش پیدا کرده و فروش آنها فوقالعاده زیاد شده بود.
سطوح نرم و روکشهای باکیفیت، باعث لوکس و مدرن به نظر رسیدن کابین شدهاند. صندلیها هم طراحی ارگونومیک و راحتی دارند و در مدلهای فولآپشن بهصورت برقی تنظیم میشوند. با توجه به اینکه ارتفاع نشستن در این خودرو نسبت به مدلهایی مانند فولکس واگن آرتئون شوتینگ بریک کمی بالاتر است، دقیقاً حس و حال رانندگی با یک کراساوور را خواهید داشت. احتمالا با هدف جذب مشتریان در کلاس قیمتی پایینتر، اسکوتر ۵۰ سیسی پژو توسط آسان سیکلت پیشتاز وارد ایران شده است. این مدل در بازار اروپا، بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه فروش دارد و نیاز به تردد روزانه با سرعت پایین را برآورده میکند.
در زمان بحران مالی، فروش شرکت بسیار کاهش یافت، اما شرکت توانست نجات پیدا کند. در سال ۱۹۳۳ این شرکت مدل پژو ۴۰۲ را روانه بازار کرد که نخستین مدلی بود که سقف آن قابلیت جمع شدن داشت. پژو نخستین شرکتی بود، که تایرهای لاستیکی را بر روی خودروهای خود نصب کرد و در سال ۱۸۹۵ تایرهای بادی را بر روی آنها قرار داد. دیگنیتی پرایم بهمن موتور و نسخه جدیدتر آن یعنی دیگنیتی پرایم S هم بهلطف طراحی اروپایی، تجهیزات ایمنی پیشرفته و عملکرد فنی مناسب، از رقبای پژو ۴۰۸x بهحساب میآیند.
یکی از مهمترین تواناییهای M 500 رسیدن به نهایت سرعت ۱۲۲ کیلومتربرساعت و ثبت رکورد جهانی سریعترین موتورسیکلت دنیا در سال ۱۹۱۳ بود. این مدل با پیشرانهی ۵۰۰ سیسی و قدرت ۱۵ اسببخار، برتریهای فنی متعدد نسبت به رقبا داشت و در جنگ جهانی اول، کیفیت خوب خود را ثابت کرد. ورود رسمی پژو به صنعت خودروسازی با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط آرمان پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. نخستین خودروی پژو، پژو تیپ ۱ بود که خودرویی سهچرخ بود، در سال ۱۸۸۶ توسط آرمان پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید گردید. به همین دلیل این کارخانه در ژانویه سال ۲۰۰۷ تعطیل و باعث بیکاری ۲۳۰۰نفر شد و با متلاشی شدن MC Rover ضربهای سهمگین به صنعت خودروسازی انگلیس وارد شد.
در سال ۱۹۵۵ مدل محبوب و آشنای پژو ۴۰۳ معرفی شد و تا سال ۱۹۶۲ یک میلیون نسخه از آن فروخته شد. نسل بعدی آن یعنی ۴۰۴ نیز اولین خودرویی بود که پژو در سال ۱۹۵۸ شروع به فروش در آمریکا کرد و همین مدل توانست ۴ بار قهرمان رالی آفریقای شرقی شود. در طول جنگ جهانی اول، اما مشابه خیلی از کارخانههای تولید خودرو در دنیا، پژو هم به ساخت اسلحه و وسایل نقلیه زرهی و نظامی روی آورد.
میان سالهای ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۵ عکس شیر و پیکان بر روی مدل پژو لیون که توسط برادران پژو تولید شدهبود، ظاهر شد. X برای نشان دادن اندازه خودرو و Y برای سال تولید خودرو، بکار میرود؛ یعنی هرچه رقم، بالاتر باشد، مدل خودرو، جدیدتر است. در نتیجه بر پایه این فرمول، پژو ۵۰۸، بزرگتر و جدیدتر از پژو ۲۰۸ میباشد.
طراحی ۳۰۲ و ۲۰۲ متفاوت از رقبا بود و بهدلیل نصب چراغها، زیر جلوپنجره، بهراحتی تشخیص داده میشد. مشابه خودروهای امروزی پژو، عدد سمت چپ، بزرگ یا کوچک بودن ابعاد هر مدل را نشان میداد. پژو ۴۰۲ و ۳۰۲ و ۲۰۲ به ترتیب دارای بدنهی بزرگتر و پیشرانهی قویتر نسبت به دیگری بود. سابقهی خاندان پژو به قرن ۱۵ میلادی باز میگردد؛ زمانیکه آنها، درکنار کشاورزی به آهنگری علاقه نشان دادند.
علاوهبر این مدل ۲ نفره که مورد توجه بازار قرار گرفت؛ محصولات دیگری با پیشرانههای ۸ و ۱۲ اسببخار هم در سبد پژو وجود داشتند که از پیشرانههای تحت لیسانس دایملر استفاده میکردند. در سال 2020 این خودرو به عنوان بیستمین نسل خودروی پژو شناخته شد که پس از 33 سال تولید آن در سال 1997 متوقف شد. در سال ۱۳۶۹ مونتاژ این خودرو در ایران آغاز شد و در اواخر خرداد ماه ۱۳۹۹ پس از حدود ۳۰ سال، تولید پژو 405 برای همیشه متوقف شد. پژو روآ از محصولات ایران خودرو است که در واقع نمونه بهبود یافته پژو آردی به شمار میرود. این خودرو ابتدا با موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری OHV تولید شد که ۸۲ اسب بخار قدرت داشت.
همانطور که خواندید و شاید باورتان نشود، این ماشین که همچنان و هنوز بهعنوان یک گزینه در بین موارد خرید در داخل کشور وجود دارد در سال ۱۹۸۷ معرفی شده است. خودرویی که هر چند در تولیدات جدیدترش بهبود یافت، اما سالهاست دیگر نه در فرانسه و نه هیچجای دیگری تولید نمیشود و با اینکه بیشتر از ۳۰ سال از معرفی آن گذشته، همچنان در ایران تولید میشود! و جالبتر اینکه علیرغم موفقیت ۴۰۵ در اروپا و آسیا، این خودرو بههیچ وجه نتوانست در بازار آمریکا تجربه فروش خوبی کسب کند. در همان سال اول تاسیس، اولین موتورهای پژو مستقل از دایملر ساخته و تولید شدند. در تاریخچه پژو آمده که این گروه اولین خودروسازی بود که موتور محصولاتش را بهجای گذاشتن زیر بدنه، به جلوی ماشین و زیر پوششی از فلز آورد. بر اساس آمارهای غیر رسمی، کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، و امارات از بزرگترین صادرکنندگان خودرو به ایران هستند.
اواسط قرن ۱۹، تولیدات صنعتی به این اتحادیه اضافه شد تا دستگاههای آسیاب قهوه و تجهزات خانگی مرتبط با فراوری آن، عرضه شوند. در این هنگام، خانواده پژو وارد همکاری تجاری و صنعتی با اتحادیه توزیعکنندگان قهوه شد. کارخانه خودروسازی نازا در مالزی نیز در می سال ۲۰۰۶ مدلی از ۲۰۶ به نام ۲۰۶ بستار (Bestar) را مونتاژ و به بازار عرضه کرد. چین در سپتامبر سال ۲۰۰۶ مدلی از ۲۰۶ را با کمی تغییرات به نام C۲ (این خودرو هیچ شباهتی با سیتروئن C۲ اروپایی ندارد) به نمایش گذاشت.
هر چه در ترتیب حروف الفبای انگلیسی از A فاصله بگیریم، سطح کیفیت روغن موتور بالاتر میرود. کیسههای هوای چندگانه در پژو 207 شامل کیسههای هوای جلویی، جانبی و پردهای است که از سرنشینان در صورت بروز تصادف به خوبی محافظت میکند. این کیسههای هوا با حسگرهای پیشرفتهای که در سراسر خودرو قرار دارند، به سرعت فعال شده و از بروز آسیبهای جدی جلوگیری میکنند. در این دوره خودروی هاچ بک 4 هم روانه بازار شد که جزء کوچکترین هاچ بک این کمپانی به شمار می رفت. اولین لوگوی پژو که در آن از طرح شیر استفاده شده بود، برای تیغه ارهها و وسایل استیلی این شرکت، طراحی شد.
در دفترچه راهنمای محصولات ایران خودرو ذکر شده که زمان مناسب تعویض روغن موتور تیو فایو هر 10 هزار کیلومتر یا 1 سال یکبار (هر کدام زودتر فرا برسد) است. اما اگر با کارشناسان این حوزه مشورت کنید، بهشما خواهند گفت که بهترین زمان برای تعویض روغن موتور تیوفایو هر 5 تا 6 هزار کیلومتر یکبار است. رعایت این نکته در جلوگیری به صدا افتادن موتور و آسیب دیدن قطعات آن ضروری است. در خرید بهترین روغن موتور برای TU5 نباید تنها به برند محصول اکتفا کنید.
این تنوع نه تنها شامل برندهای مختلف، بلکه محدود نشده به مناطق جغرافیایی خاصی میشود. در اینجا، به برخی از مهمترین کشورهای تولیدکننده خودروهای خارجی و برندهای برجسته آنها پرداخته خواهد شد. بین سالهای ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۴، خودروسازی پژو با رشد بسیار خوبی روبهرو شد. سال ۱۹۰۱، تمامی مدلهای تولیدی در فرانسه، به تعداد تقریبا مساوی بین پژو و رنو تقسیم شدند.
از زمان عرضه این خودرو به بازار، بسیاری از مشتریان به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب آن، توجه ویژهای به آن داشتهاند. در واقع، پژو 207 با بهرهگیری از تکنولوژیهای روز دنیا و استانداردهای بینالمللی، به یکی از پرفروشترین خودروهای پژو تبدیل شده است. این خودرو توانسته است در کشورهای مختلفی از جمله فرانسه، اسپانیا، اسلواکی و همچنین ایران، به محبوبیت بالایی دست یابد. شاید برایتان جالب باشد که پژو در ابتدا قهوه ساب تولید می کرد و بخشی از این شرکت در زمینه ساخت دوچرخه فعالیت می کرد. اما در سال 1886 توانست اولین خودروی خود را به نام پژو تیپ 1 روانه بازار کند. همچنین پیشرانههای سری پرینس با کد THP طی همکاری مشترک پژو با بیامو، گسترش یافتهاند.
بلکه میتوانید از روغنهای با کیفیت بالاتر مانند SM، SN و SP هم برای موتور TU5 استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که قیمت این محصولات در مقایسه با روغنهای دارای سطح کیفی SL بالاتر است. از سوی دیگر به دلیل تقاضای بالای این محصول، مدلهای دست دوم این خودرو نیز ارزش خود را در بازار فروش حفظ کرد. پژو 207 با بهرهگیری از فناوریهای نوین و پیشرفته، تجربهای مدرن و لذتبخش از رانندگی را ارائه میدهد. این خودرو دارای سیستم مولتیمدیا با نمایشگر لمسی است که امکان دسترسی به نقشههای ناوبری، پخش موسیقی و ارتباط با دستگاههای هوشمند را فراهم میکند.
بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۳، مدلهای مختلف ۵۰۴ با بدنهی سدان، کوپه، وانت و استیشن در خط تولید پژو فرانسه باقی ماند و فقط در این کشور، به تعداد بیش از ۳ میلیون دستگاه تولید شد. تا آن زمان، پیشرانههای ۴ سیلندر و ۶ سیلندر هم به خط تولید خودروساز فرانسوی اضافه شده و توانایی فنی شرکت را افزایش داده بودند. تایپ ۱۲۵ در سال ۱۹۱۰، یک خودروی اسپرت و سرعتی محسوب میشد که میتوانست بهلطف پیشرانهی ۱۱۵۰ سیسی، به سرعت ۵۰ کیلومتربرساعت برسد.
این محصول هم به خط مونتاژ ایرانخودرو رسید و تولید خود را تاکنون، ادامه داده است. پژو ۲۰۶، در سال ۱۹۹۸ توسط استودیو پینین فارینا طراحی شد و تا سال ۲۰۱۲ در فرانسه روی خط تولید بود. مجموع فروش ۲۰۶ تا امروز، از مرز ۱۰ میلیون دستگاه گذشته است و با عنوان پرفروشترین محصول پژو در تاریخ شناخته میشود. این خودرو، در انگلستان محبوبیت زیادی دارد و با آمار بسیار بالا در نسخههای دست دوم، معامله میشود. در ابتدای جنگ جهان اول، ارتش آلمان به تانکها و نفربرهای زرهی تکیه داشت و برتری محسوسی نسبت به ادوات جنگی دیگر کشورهای اروپایی ایجاد کرده بود. در این زمان، پژو وارد عمل شد و از پلت فرم مدلهای ۱۴۶ و ۱۴۸، خودرویی شبیه به وانت ساخت.
با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. راه دیگر این است که دو انگشت خود را روغنی کنید و از حالت چسبیده آنها را با هم فاصله دهید. همچنین در صورتی که اصلا روغن کش نیاید هم نشاندهنده اضافه شدن نفت به آن است. ممکن است در فضای مجازی یا از سوی برخی مراکز تعویض روغن بهشما پیشنهاد شود که از روغن با گرانروی 5W40 یا 5W30 استفاده کنید. ضمن اینکه عملکرد روغن 10W40 هم برای روانکاری قطعات موتور بهمراتب بهتر است.
شرکت پژو با قدمتی طولانی، نامی آشنا در صنعت خودروسازی ایرانیان است که خودروهای این شرکت سالهاست که کوچه و خیابانهای سراسر ایران را فرا گرفتهاند. تاریخچه پژو به 200 سال قبل در فرانسه بازمیگردد که داستان طولانی کسبوکار خانگی خانوادهای را بازگو میکند. شرکت پژو توانسته عنوان بزرگترین شرکت اتومبیلسازی کشور فرانسه و دومین شرکت خودروسازی اروپا را از آن خود کند. صنعت خودروسازی با تنوع بسیار بالا و مشارکت کشورهای مختلف، یکی از پویاترین بخشهای اقتصاد جهان است. در این صنعت، برندها و شرکتهای معتبری از کشورهای مختلف، با تولید ماشینهایی از لحاظ فناوری، کیفیت و طراحی، به رقابت فراوان میپردازند.
پژو ۴۰۸x کراساووری کوپه با طراحی جذاب و فناوریهای پیشرفته است که بهزودی وارد بازار ایران خواهد شد. از نظر ایمنی نیز پژو ۴۰۸x سیستمهای پیشرفتهای دارد که همین باعث آرامش خاطر بیشتر سرنشینان خواهد شد. ۴۰۸x بهدلیل داشتن یک کابین جادار و مصرف سوخت بهینه، برای سفرهای طولانی عالی است. اگر بهدنبال خودرویی اسپرت با عملکرد فنی قابلقبول هستید، پژو ۴۰۸x گزینه خوبی برایتان خواهد بود. پژو 207 توانسته است با طراحی جذاب و امکانات پیشرفته خود، جایگاه ویژهای در بازارهای جهانی پیدا کند.
نیوفیس این خودرو از نظر ظاهری تنها در چراغها و آینهها با مدلهای اولیه تفاوت داشت. این خودروساز ایرانی از پاییز سال ۱۳۹۷ رینگ آلومینیومی و کروز کنترل را از ۲۰۷ دندهای و رینگ آلومینیومی را از ۲۰۷ اتوماتیک حذف کرد. کم کم آرماند به تولید و وسایل نقلیه علاقه مند شد و پس از دیدار با گوتلیب دایملر و چند نابغه دیگر آن زمان، از تصمیم خود مطمئن شد.
هر چند با ورود به عصر مدرن، دیدگاه عموم درباره محصولات پژو تغییر کرد اما این خودروساز همچنان در تلاش است تا قدم خود را در این مسیر محکم کند. در همین راستا، در سال 2021 به گروه خودروسازی فیات-کرایسلر پیوست و استلانتیس را تشکیل داد. شرکت پژو با شروع دهه 80 میلادی تغییراتی اساسی در خودروهای خود ایجاد کرد و توانست به فروش زیادی در اروپا برسد. پس از اتمام دوران طلایی، فروش محصولات برند پژو تا حد زیادی کاهش پیدا کرد. برند پژو برای توسعه و افزایش فروش در صنعت خودروسازی اروپا با سایر شرکتهای بزرگ و معتبر خودروسازی مانند رنو در سال 1966 و ولوو در سال 1972 قرارداد بست.
در سال ۱۸۹۹ سهم فروش گروه خودروی پژو توسط مدیریت آرماند یک چهارم کل خودروهای فرانسه و به تعداد ۳۰۰ دستگاه بود و این میزان در سال ۱۹۰۳ به نیمی از تولیدات کل کشور رسید. طراحی پژو 104 توسط پائولو مارتینی در استودیو پینین فارینا انجام شد و سال ۱۹۷۲ به تولید رسید. این محصول هم مشابه بسیاری دیگر تولیدات پژو، با بدنههای سدان و استیشن هم فروخته شد؛ اما از سال ۱۹۷۶ تمامی حجم تولید مدل 104، به نسخههای هاچبک ۴در و ۲در اختصاص پیدا کرد.
پژو ۲۰۶ صندوقدار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۵ به جهانیان معرفی و از زمستان سال ۱۳۸۴ وارد بازار شد. این محصول به دلیل برخورداری از صندوق عقب بزرگ و جادار، نقش خود را به عنوان یک خودروی خانوادگی سدان ۴ درب، به خوبی ایفا میکند. محصول ۲۰۶ Sd (صندوقدار) که در ایرانخودرو تولید میشود با همکاری شرکت پژو به ۳۹ کشور دنیا صادر میشود.
در ایران مدلهای استیشن این خودرو به تعداد اندک وجود داشت که البته فروش چندان بالایی را تجربه نکرد. در سال ۲۰۰۸ هدف فروش ۴ میلیون دستگاه در هر سال را برای خود تعیین کردند، اما در سال اول تنها به نیمی از این مقدار رسیدند. پس از این عدم موفقیت و تغییر در سطح مدیریتی، کمپانی پژو در این چند سال سعی کرد با اخذ سیاستهای خُرد به بازارهای متعددی مثل روسیه و چین و خیلی کشورهای دیگر برگردد.
در ۱۹۵۸ فروش محصولات شرکت در ایتالیا آغاز شد و همکاری با شرکتهای دیگر مانند رنو و ولوو افزایش یافت. در سال ۱۹۷۴ پژو ۳۰٪ درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و در ۱۹۷۵ این شرکت را تصاحب نمود. پس از اینکه در مسابقات پاریس، مقام نوزدهم را بدست آورد، تصمیم گرفت از مسابقات کنارهگیری نماید.
پژو ۴۰۸x دو اگزوز دارد و برخلاف برخی خودروهای امروزی، هر دو اگزوز آن واقعی هستند و کاملاً یکپارچه با سپر هماهنگ شدهاند. خروجی اگزوز در یک قاب مشکیرنگ قرار دارد که علاوهبر زیباتر کردن نمای عقب، تأکید کمپانی پژو بر ماهیت اسپرت این خودرو را نشان میدهد. در نمای جلوی پژو ۴۰۸x از یک جلوپنجره عریض و افقی استفاده شده که در کنار چراغهای باریک و کشیده، جذابیت خاصی به این نما داده است. یکی از جذابترین بخشها در این نما، دی لایت ها هستند که مانند دندانهای بلند شیر در دو سمت خارجی چراغهای اصلی قرار گرفتهاند.
در ۱۹۹۰ با مدیریت جین مارتین فولز در پژو سیتروئن برای نخستین بار مشارکت این دو شرکت موفق عمل نمود. در زمان بحران مالی، فروش شرکت بسیار کاهش یافت، ولی شرکت توانست نجات پیدا کند. در سال ۱۹۳۳ این شرکت مدل پژو ۴۰۲ را روانه بازار کرد که اولین مدلی بود که سقف آن قابلیت جمع شدن داشت. پژو اولین شرکتی بود، که تایرهای لاستیکی را برروی خودروهای خود نصب کرد و در سال ۱۸۹۵ تایرهای بادی را برروی آنها قرار داد. پیش از آنکه فولکس واگن با مدل مشهور گلف در سراسر جهان مطرح شود؛ خودروسازان فرانسوی با معرفی پژو ۱۰۴ و رنو ۵ توانستند، سهم بزرگی از بازار هاچبکهای کوچک اروپا را در اختیار داشته باشند. معرفی پژو ۴۰۳ در اواسط دههی ۵۰ میلادی، موفقیت بزرگ برای شرکت سازنده و نتیجهای عالی از همکاری پژو با استودیو طراحی پینین فارینا بود؛ اما ظاهری خلاقانه و متفاوت از رقبا ارایه نکرد.
این خودرو به هنگام تولید در سال۱۹۷۴، از معدود مدلهای اسپرت فرانسوی بود که طراحی جوانپسند و شبیه به محصولات ایتالیایی فراهم میکرد. پژو ۵۰۴ کابریوله از پیشرانهی قدرتمند ۶ سیلندر و ۲.۷ لیتر استفاده میکرد که قدرت ۱۳۶ اسببخار و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتربرساعت در اختیار راننده میگذاشت. دومین محصول محبوب پژو که باز هم توسط پینین فارینا طراحی شد، ۵۰۴ نام داشت.
موتورسیکلتهای سه چرخ به دلیل تعادل و فرمانپذیری بسیار خوب، در کشورهای مختلف دنیا شهرت دارند اما غالبا گران هستند. از سویی دیگر، واردات یک موتورسیکلت ۴۰۰ سیسی با قیمت نجومی، در نهایت محصولی برای کلکسیونرها و ثرومندان ایرانی فراهم خواهد کرد. متروپولیس ۴۰۰ در اروپا حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو است و برای مصرفکنندهی ایرانی، حدود ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. این مدل از موتور ۲۴۹ سیسی با گشتاور ۲۱/۵ نیوتنمتر استفاده میکند و همراه ترمز ABS در ایران عرضه میشود. برای بازار اروپا پژو PM02 حدود ۴ هزار یورو قیمت دارد و احتمالا هزینه خرید ۷۰۰ میلیون تومانی برای مشتری ایرانی خواهد داشت.
پژو ۴۰۴، با طرح بدنهی کلاسیک تا سال ۱۹۹۱ و به مدت بیش از ۳۰ سال در کنیا ساخته میشد. سال ۱۹۴۶، مدل ۲۰۲ به خط تولید پژو بازگشت و به تعداد ۱۴ هزار دستگاه، فروخته شد. خیلی زود، طراحی محصولات جدید در دستور کار مهندسان پژو قرار گرفت و مدل ۲۰۳ در سال ۱۹۴۷ به نمایشگاه پاریس رسید تا اولین محصول جدید پژو، بعد از اتمام جنگ باشد. دیگر نکتهی مهم دربارهی خودروسازی پژو، به محصولات کماستهلاک و قابل اعتماد در دهههای ۵۰ و ۶۰ میلادی مربوط میشود که امروزه، هنوز در آفریقا و آمریکای جنوبی، تردد دارند. در کشور کوبا، تعداد درخور توجهی از خودروهای کلاسیک پژو، در حال استفاده هستند. از این دست، میتوان مدل ۴۰۴ را مثال زد که سال ۱۹۶۰ در فرانسه رونمایی شد؛ اما تا سال ۱۹۹۱ در خطوط تولید آرژانتین و کنیا حضور داشت.
دیدگاهتان را بنویسید