این محصول در موعد تحویل دیماه ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰، قیمت ۲۶۷ میلیون تومان داشت؛ درحالیکه هماکنون حدود ۴۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد قیمتگذاری شده است. در خودروی شاهین از موتور بهبودیافتهٔ M15 TC استفاده شدهاست که ساختار کلی آن مشابه موتور خودروهای تیبا، ساینا و کوییک است؛ ولی در این خودرو از توربوشارژر برای افزایش توان و گشتاور موتور بهره گرفته شدهاست. بناست که در آینده روی این خودرو موتور ME16 که نسخهٔ ایرانی موتور EC5 گروه پیاسای است، بهکار رود. مقابل راننده هم یک فرمان سه شاخه ساده و یک کلاستر آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری مشابه رقیب وجود دارد. از نظر طراحی ظاهری آریزو ۵ توربو بی شک از شاهین چهره پویاتر و بهتری دارد اما این بدان معنا نیست که شاهین چهره زشتی دارد.
خودرو سایپا شاهین مجهز به یک موتور توربوشارژ با حجم ۱۴۹۷ سیسی است. این موتور ۴ سیلندر خطی با سیستم سوپاپگذاری DOHC (دو میلسوپاپ در بالا) طراحی شده است؛ در اصل این موتور یادگار پراید است و کموبیش همان صدا و لرزش را در هنگام کارکردن تولید میکند. بااینحال، استفاده از تکنولوژی توربوشارژ باعث شده تا این موتور کوچک بتواند قدرت و گشتاور بهتری در مقایسه با مدل ساده همین قوای محرکه تولید کند. حداکثر قدرت این موتور برابر با ۱۱۰ اسببخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن ۱۷۸ نیوتنمتر در بازه ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دور در دقیقه است. خودروی شاهین نسل جدیدی از خودروهای تولیدی شرکت سایپا است، که ظاهری نسبتا زیباتر از سایر محصولات این شرکت دارد، و تولید آن از سال 1399 آغاز شد.
در ایران هم این دسته همیشه در راس توجهات بوده و اکنون علاوه بر محصولات داخلی، میزبان طیف وسیعی از خودروهای مونتاژی است. این خودروها به دلیل فضای جادار کابین و البته در بسیاری موارد، استهلاک نسبتا پایین همیشه محبوب بودهاند. شاهین پلاس اتوماتیک و آریزو ۵ توربو جدید دو سدان خانوادگی در بازار کشورمان هستند. این دو خودرو یکی با نسخه صفر و دیگری به صورت کارکرده در یک رنج قیمتی قرار داشته و رقیب یکدیگر هستند.
کمربندهای ایمنی پیشکشنده نیز با کشیدن سریع کمربند در لحظه برخورد، سرنشینان را در جای خود محکم نگه داشته و خطر جراحت را کاهش میدهند. ترمزهای جلو دیسکی خنکشونده هستند که با داشتن پرهها و شیارهایی در سطح دیسک، به خنکشدن سریعتر آنها کمک میکند. این ویژگی در ترمزگیریهای مکرر و شدید، مانند رانندگی در سراشیبیهای طولانی، تاحدودی از کاهش کارایی ترمزها جلوگیری میکند. سایپا شاهین با دو پیشرانهٔ ام۱۵ تیسی (۱٫۵ لیتر) و امئی۱۶ (۱٫۶ لیتر) قابل سفارش است. بر اساس تست های انجام شده بصورت میانگین مصرف سوخت شاهین حدود 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی برآورد شده است.
در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ و کرومی با طراحی ششضلعی، هویت منحصربهفردی به خودرو سایپا شاهین بخشیده است؛ با توجه به قیمت خودرو شاهین، طراحی ظاهری آن در این ردهی قیمتی نمرهی قابلقبولی دریافت میکند. چراغهای جلوی LED با طراحی تهاجمی و خطوط شکسته، چهرهای مصمم و قدرتمند به خودرو میدهند. همچنین مهشکنهای جلو با قرارگیری مناسب، دید بهتری در شرایط جوی نامساعد فراهم میکنند. در نهایت تصمیم گرفتند تا از نمونه تقویت شده پیشرانه خودروی 8 سوپاپ تیبا که دارای توربو شارژ است، در ماشین سایپا استفاده کنند. موتور توربو شارژ این خودرو دارای 110 اسب بخار قدرت و همچنین 178 نیوتون متر گشتاور است که در مقایسه با پیشرانههای TU5 و EF7 از گشتاور بیشتری برخوردار است.
برخلاف انتظار اولیه که سایپا شاهین را خودرویی جادار و راحت تصور میکردیم اما با قد ۱۸۰ سانتیمتری، با فضایی ناراحت و فشرده مواجه شدیم. سرنشین جلو قطعاً از زاویه تنگ و شیبدار زیر پای خود ناشی از گلگیر جلو آزرده خواهد شد و در سفرهای طولانی این امکان که نتوانید پاهای خود را کاملاً دراز کنید، خستهکننده خواهد بود. صندلیها نیز عرض کمی دارند و میزان نرمی فوم آنها نیز استاندارد نیست. در قسمت عقب هم علاوه بر اینکه هیچ امکان رفاهی مثل دریچه تهویه یا پورت شارژ یا حتی زیرآرنجی تاشوی وسط برای مسافران تعبیه نشده، فضایی خفه و فشرده را شاهدیم. البته سرنشینان عقب از جای پای بهتری نسبت به سرنشینان جلو سود میبرند که ناشی از فاصله بین دو محور خوب سایپا شاهین است. بخش تجربه رانندگی مقایسه شاهین و دنا پلاس را طبق رسم همیشگی با فضای کابین و کیفیت سواری شروع میکنیم.
دریچههای تهویه سایپا شاهین در یک امتداد نیستند و کلاستر هم از نوع آنالوگ است. مجموعه داشبورد در ارتفاع پایینی قرار گرفته که باعث شده تا فضای پای جلو تحت تأثیر قرار گیرد. نیمه پایینی داشبورد از نیمه بالایی توسط یک نوار پلاستیکی خاکستری رنگ جدا شده است.
استفاده از سیستم سنکرونیزه در تمامی دندهها، جابهجایی دندهها را آسان و سریع کرده است. خرید خودرو شاهین، بهلطف بهرهگیری آن از زبان طراحی مدرنتری که بهنسبت دیگر تولیدات سایپا دارد، در نگاه اول نظر هر بیننده ایرانی را به خود جلب خواهد کرد. خطوط تیز و حجمدهیهای کموبیش مناسب در بدنه، جلوهای اسپرت و دینامیک به خودرو بخشیدهاند.
بعد از بررسی شاهین سایپا از نظر مشخصات فنی، بهتر است نگاهی هم به عملکرد فنی این خودرو داشته باشیم و ببینیم شاهین در شرایط واقعی تا چه حد میتواند به توقعهای ما پاسخ بدهد. شاهین مثل دیگر خودروهای مجهز به پیشرانه توربو، در آغاز حرکت مقداری تأخیر دارد اما بعد از دورگرفتن پیشرانه و در شتابگیریهای ثانویه این تأخیر را جبران میکند که دلیل آن ارائه حداکثر گشتاور در دور نسبتاً پایین است. اما راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود ۵ میلیون تومان گران شد و ۷۱۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
آریزو ۵ توربو نیز یکی از محصولات مونتاژی ام وی ام یا همان مدیران خودروست که پیش از عرضه تیپ FL در برهه زمانی نسبتا کوتاهی وارد بازار شد. این خودرو اکنون به صورت کارکرده در بازار کشور وجود داشته و یکی از چینی های خوب بازار محسوب می شود که جواب خود را پس داده است. در این مقاله از تیونینگ به بررسی مشخصات و ویژگیهای خودروی شاهین پرداختیم؛ معایب و مزایای آن را با هم بررسی کردهایم. شما نیز میتوانید تجربیات خود را از ماشین SHAHIN در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید. به عبارتی یکی از مدلهایی است که بین کلیه تیپهای شاهین مدل SP از امنیت بسیار خوبی برخوردار است. از نظر استحکام کلی بدنه در تصادفات هم دنا پلاس وضعیت قابل قبولی دارد اما با توجه به پلت فرم بهروزتر شاهین و تستهای تصادف منتشر شده از سوی سایپا، بایستی شاهین را گزینه برتر بخش ایمنی بدانیم.
همانطور که اشاره کردیم، متریال کابین در بررسی خودروی شاهین چندان چنگی به دل نمیزند اما وجود آپشنهای حداقلی برای رفاه و فضای نسبتاً وسیع داخل کابین، نیازهای سرنشینان بهتر رفع خواهند شد. درواقع طراحان میتوانستند با اضافه کردن قابلیت روشن شدن این چراغ ها در این بخش به ظاهر خودرو زیبایی ببخشند. بهطور کلی اما طراحان شاهین موفق شدهاند طرح بدنه این خودرو را به شیوهای جذاب و معقول و در قالب بدنهای زیبا و چشمنواز به مشتریان بازار ایرانی ارائه دهند. اما مهم تر از تغییر اسم، تغییرات اعمال شده در مشخصات فنی خودرو شاهین سایپا است که تحت تاثیر تحریم ها اتفاق افتاده است که مشکلات جانبی برای این خودرو ایجاد کرده. در ابتدای کار سایپا برنامه داشت خودروی کلاس C مناسب جوانان را با استفاده از پلتفرم H۳۰۰ برلیانس روانه بازار کند، اما به دلیل تحریمها و نبود زیرساخت لازم، نهایتاً به پلتفرم مگا sp۱۰۰ روی آورد. نتیجه این تغییر، رونمایی از خودرویی به نام رهام بود که در سال ۹۹ با هدف حمایت از محیط زیست به شاهین تغییر نام یافت و وارد بازار شد.
شاهین از نظر ظاهری هم میتواند نسبت به همتایانش چند گام جلوتر بایستد. از روشهای نسبتا بهروز دنیا برای طراحی آن استفاده شده است و مانند محصولات دیگر سایپا و ایرانخودرو نیست که بیشتر از طراحیهای دهه ۹۰ پیروی میکنند. خطوط بهکاررفته در طراحی بخشهای مختلف جذاباند و اگر رینگها کمی بزرگتر بودند، امکان این فراهم میشد که از ظاهر این خودرو، بهعنوان نمونهای امروزی نام ببریم.
بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. مبایعه نامه خودرو یکی از مهمترین اسناد در معاملات خرید و فروش ماشین است که بهعنوان مدرک قانونی برای اثبات مالکیت و تعهدات مالی طرفین شناخته میشود. قیمت نقش مهمی در تصمیمگیری خریداران دارد و تعیینکننده ارزش خرید خودرو در مقایسه با رقباست. سیستم اصلی این خودرو با توجه به ادعاهای مطرح شده، داخلی سازی شده اند.
این محصول دارای ظاهر قابلقبولی است و امکانات آن نیز جوابگوی نیازهای اولیه مصرفکنندگان خواهد بود. بااینحال، نباید فراموش کرد مدلهای قبل از تابستان ۱۴۰۲ و بعد از آن دارای تفاوتهای اساسی در امکانات فنی و رفاهی هستند. مشخصات فنی دقیق انواع خودروهای شرکت سایپا، مقایسهی آنها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آنها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان بههمراه گالری تصاویر اتومبیلهای این خودروساز را در بخش محصولات زومیت ببنید.
صندوق عقب سایپا شاهین فضایی نسبتا وسیع و جاداری دارد و برای قرار دادن اسباب و وسایل یک مسافرت خانوادگی چهار تا پنج نفره مناسب به نظر میرسد. علاوه بر این موارد در کاتالوگ شاهین سایپا سیستم ایمنی قابل قبولی در خودرو ثبت شده است. همچنین وجود ترمزهای ضد قفل مجهز به توزیع الکترونیکی نیرو، ایربگهای جلو، هشداردهنده بستن کمربند ایمنی و سیستم کنترل فشار باد تایر در این خودرو امنیت قابل قبولی به این خودرو بخشیده است. این پیشرانه 1.5 لیتری توربو حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر را تولید میکند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به سمت محور جلو شاهین میفرستد.
جهت اطلاع از قیمت کارخانه بازار آزاد شاهین در اسفند ۱۴۰۳ جدول زیر را بخوانید. قیمت شاهین جی اتومات مدل ۱۴۰۳ در بازار آزاد و کارخانه حوالی ۲۳۰ میلیون تومان اختلاف دارد بدین ترتیب قیمت شاهین جی اتومات در بازار آزاد ۹۷۱ میلیون و در کارخانه حدود ۷۴۰ میلیون تومان است. سایپا شاهین G خودرویی است که از ابتدا در اختیار مشتریان قرار گرفت. شاهین GL در بخش مشخصات فنی هیچ تفاوتی با شاهین G ندارد و از همان پیشرانهٔ M15 TC استفاده میکند. این موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوی هشت سوپاپ ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد که در شاهین G میبینیم.
این خودرو سدانی است که در مقایسه با موارد تقریبا همردهای مانند تیبا یا ساینا برتریهایی دارد. مزیت رقابتی برجستهای که سایپا برای تمایز این محصول با موارد دیگر مطرح میکند، ایمنی بالاست. آقای ایمان با نامهای مختلف داره تو سایتها نظر مخالف روکپی میکنه! فضاسازی داخل کابین سایپا شاهین خیلی خوب انجام شده است و اگر از نقاط ضعفی مثل عدم وجود زیر آرنجی در قسمت میانی صندلی عقب بگذریم؛ راحتی صندلیها و فضای کافی برای همه سرنشینان، رضایتبخش خواهد بود. سایپا شاهین (با نام پروژهای اسپی۱۰۰) خودروی سواری ساخت گروه خودروسازی سایپا است.
خطوط صاف و برجستهای که از گلگیر جلو تا چراغ عقب امتداد دارند، ظاهری پویا و پرتحرک به این خودرو دادهاند. استفاده از رینگهای آلیاژی ۱۵ یا ۱۶ اینچی در تیپهای مختلف، به جذابیت بصری نمای جانبی افزوده است. همچنین طراحی شیشههای جانبی و شیب ملایم سقف هماهنگی کلی بدنه را حفظ کرده است. آریزو ۵ توربو داشبوردی درست مشابه آریزو ۶ ها داشته که تریم داخلی به صورت تمام مشکی بوده و یک صفحه نمایش مالتی مدیای بزرگ قرار گرفته و پنل تهویه هم تقریبا به صورت لمسی قابل کنترل است. مقابل راننده هم یک فرمان سه شاخه جدید وجود داشته و صفحه کیلومترشمار هم به صورت آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری اطلاعات را به راننده نمایش میدهند. این ماشین که نام اولیه آن رهام بود، یک سدان کوچک و خانوادگی است که برای نخستین بار در سال 97 در نمایشگاه شیراز معرفی شد.
البته سایپا در سریهای جدید شاهین، این ایراد را تا حد زیادی برطرف کرده است. پس از مدتی مهندسان ارشد سایپا تصمیم گرفتند با استفاده از توان داخلی، پیشرانهای جدید برای شاهین طراحی کنند و برای این کار به سراغ پیشرانه 1.5 لیتری M15 معروف به موتور تیبا رفتند. در نهایت، موتور فعلی شاهین با اضافه شدن توربو به موتور تیبا و تغییر در بخشهایی مثل سرسیلندر، بالانسر، پیستونها و سیستم برقرسانی ساخته شد و M15 TC نام گرفت.
قطعا کوچکترین آشنایی با سیستم توربو شارژ و وظیفه آن را ندارید.اولین کسی هستید که از داغ کردن خودرو در ترافیک میگویید یا کمبود وسایل یدکی و…! در هر صورت خودتان بهتر میدانید اینها زائده فکر شما هست و حتی یکی از اینها واقعیت ندارد.اگر از محصولات شرکتی دیگر خریدهای. امیدوارم روزی شما هم یک شاهین مدل بالا بخرید و از سواری آن به مانند ما لذت ببرید.
این ویژگی اطمینان خاطر بیشتری را برای صاحبان خودرو شاهین سایپا فراهم میآورد. نخست، کاهش مصرف سوخت با حذف پمپ هیدرولیک که مستقیماً از موتور نیرو میگیرد، محقق میشود. دوم، کاهش نیاز به نگهداری و سرویسهای مرتبط با روغن هیدرولیک و قطعات مکانیکی مربوطه است. سوم، واکنش سریع و دقیق فرمان به حرکات راننده که احساس کنترل بهتری را فراهم میکند. با ورود به کابین هر دو خودرو همچنان همان نظری که راجع به طراحی ظاهری داشتیم دوباره تکرار شده است! نماینده چین طراحی داشبورد به مراتب مدرنتر و جوان پسندتری داشته اما سدان ملی مان بیشتر تمرکزش روی راحتی و سادگی بوده اما سعی داشته تا حداقل قطعات دکوراتیو کمی لوکس جلوه دهد.
اما ظاهر شاهین به لطف خطوط و زوایای نرمتر، حالتی بینابین دارد و نه میتوانیم آن را اسپرت محسوب کنیم و نه کسل کننده. ناگفته نماند که در شاهین نسبت به دنا پلاس تناسب ظاهری بهتری را شاهد هستیم که ناشی از جدیدتر بودن پلت فرم این محصول سایپا است. اما شاهین از چه نظر از رقبایش پیشی میگیرد؟ در درجه نخست میتوان به ظاهرش اشاره کرد که از لحاظ طراحی مدرنتر است.
پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۳۴۵ میلیون تومان به فروش میرود. در دهههای اخیر و با بررسی اخبار خودرو میبینیم صنعت خودروسازی داخلی شاهد پیشرفتهای چشمگیری بوده و سایپا به عنوان یکی از پیشگامان این صنعت، توانسته است محصولاتی با استانداردهای روز دنیا ارائه کند. یکی از دغدغههای اصلی خریداران خودرو، موضوع ایمنی و امنیت خودرو میباشد؛ از جمله این موارد، نصب سیستم دزدگیر به عنوان یکی از عوامل مهم حفاظت از خودرو محسوب میشود. در ادامه، به بررسی دقیقتر این ویژگیها پرداخته و به سؤالی که بسیاری از کاربران دارند؛ «آیا خودرو شاهین دزدگیر دارد؟» پاسخ داده خواهد شد. TCS یا کنترل کشش، با جلوگیری از لغزش چرخها در سطوح لغزنده، به حفظ تعادل و کنترل خودرو کمک میکند.
شاهین به سیستم فرمان برقی (EPS) مجهز است که از جمله ویژگیهای آن میتوان به دقت و راحتی در رانندگی اشاره کرد. این سیستم در سرعتهای پایین، فرمانپذیری راحت و سبکتری را ارائه میدهد که برای رانندگی شهری و پارک کردن خودرو مناسب است. در سرعتهای بالا نیز فرمان خودرو کمی سنگینتر میشود که احساس پایداری بیشتری به راننده میدهد.
از جمله رقبای این خودروی ملی میتوان به رانا پلاس، دنا پلاس دندهای و تارا دندهای اشاره کرد که محصولات دیگر خودروساز ملی هستند. شاهین نسبت به این خودروها پلتفرمی بروزتر و چهرهای بهتر را داشته اما در بخش فنی خودرویی چالش برانگیز خواهد بود. شاهین جی ال در بخش کابین هم مانند طراحی بیرونی هیچ تمایزی با تیپ شاهین جی ندارد. با ورود به کابین داشبوردی ساده با ظاهر و کیفیتی اقتصادی خودنمایی میکند. داشبورد میانی میزبان دریچههای تهویه مطبوع، سیستم مالتی مدیا و سرانجام پنل تنظیمات سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک هر کدام به صورت مجزا است. در این نسخه هم خبری از کلاستر دیجیتالی نیست و فرمان نیز تغییری نداشته است.
زمان و هزینهی زیادی توسط مهندسان سایپا، برای پیشتولید شاهین و پلتفرم SP100 صرف شده است. طبق ادعای این شرکت خودروساز این پلتفرم امکان توسعه برای تولید خودرو های سدان، هاچبک و مینی کراس اور را دارد تا در آینده از نظر بدنه و شاسی هم شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. در حقیقت با عرضهی SP100، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است. این شرکت خودروسازی مدعی شده که شاهین (رهام) در آزمونهای ایمنی اروپایی موسسه یورو انکپ، 3 ستاره ایمنی را کسب کرده است. لازم است بدانید که این رقم قابل قبولی در صنعت خودروسازی به شمار میرود.
در تیونینگ به صورت کامل و جامع خودروی شاهین را به شما معرفی میکنیم. علت سواری خوب و راحتی کابین، هم ریشه در فرمان برقی آن دارد و هم صندلیهای راحتی که رفاه خوبی برای سرنشینان بههمراه میآورند. البته دقت کنید که با خودرویی در حد استانداردهای بهشدت قوی بینالمللی روبهرو نیستیم. مثلا در زمینه نرمی و ارگونومیکبودن صندلیها جای ارتقای بسیار زیادی وجود دارد. از مبحث نامگذاری که بگذریم، باید وارد جزئیات و کلیاتی شویم که شاهین را بهتر به ما میشناسانند.
البته با توجه به قدرت پایین موتور و با لحاظکردن وزن ۱/۲ تنی این محصول، نباید انتظار خاصی از آن در سربالاییها و شتابگیری داشته باشیم؛ موتور شاهین با استاندارد آلایندگی یورو ۵ مطابقت دارد. خرید خودرو شاهین با رینگهای آلومینیومی ۱۵ اینچی و طراحی اسپرت همراه است که به زیبایی خودرو میافزاید. عرض تایرهای این محصول در جلو و عقب یکسان بوده و از نوع ۱۸۵ میلیمتری است. سایپا در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷ از اولین محصول ملی خود با پلتفرم اختصاصی رونمایی کرد.
این پیشرانه بهطور قابلتوجهی عملکرد بهتری در مقایسه با موتورهای قبلی غیرتوربوشارژ دارد و باعث بهبود شتاب و مصرف سوخت شده است. مصرف سوخت ترکیبی شاهین در حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود که نسبت به دیگر خودروهای همرده در این رده، رقمی معقول و اقتصادی به شمار میرود. در قسمت جلو، شاهین طراحی مدرنتری نسبت به سایر محصولات سایپا ارائه میدهد. چراغهای جلو با طراحی تهاجمی و کشیده به همراه دیلایتهای LED جذابیت خاصی به چهره این خودرو بخشیدهاند. جلوپنجره با خطوط افقی و لوگوی سایپا در مرکز، ظاهری هماهنگ و ساده را ایجاد کرده است. سپر جلو نیز با دریچههای هوای بزرگتر و خطوط برجسته طراحی شده که حس اسپرت بودن را تقویت میکند.
شاهین شباهت بسیار زیادی به ولکس ۳۰C داشته و قطعا از طراحی ظاهری سدان چینی در بحث ترسیم شمایل سایپا شاهین الهامات بسیاری گرفته شده است. حتی میتوان گفت خودرو شاهین فیسلیفتی نسبتا زیبا از ولکس سی۳۰ است. در انتهای بررسی ماشین شاهین میتوانیم آینده نسبتاً روشنی برای این خودرو متصور باشیم. این خودرو به دلیل استفاده از آلیاژ اروپایی در بدنه، موفق به دریافت امتیاز متوسط در تست ECE نیز شده است که آن را به محکم ترین ماشین ایرانی (در مقایسه با خودروهایی مانند تارا) تبدیل میکند. بررسی ماشین شاهین نشان میدهد گشتاور بسیار قابل قبول ۱۶۵ نیوتونی از بهترین قابلیت هایی است که این موتور دارد.
چینیها البته در این مسیر با الهام از خودروهای کانسپت معروفتر، محصولاتی را طراحی میکنند که در زمان تولید، تبدیل به ترند روز میشوند. سایپا شاهین از طراحی نسبتاً بهروزی سود میبرد که شاید در برابر تمام رقبای فعلی داخلی آن، برگ برنده محسوب شود. در قسمت جلو با الهام از بیوک اکسل، اتاقی رو به جلو، کشیدگی اندک کاپوت و آئرودینامیک خوب، شاهد اتاقی مدرن، دینامیک و نسبتاً امروزی هستیم. چراغهای جلو، درشت و هماهنگ با جلوپنجره بیضوی طراحی شدهاند و جانمایی قسمت نئون در آنها نیز بهخوبی صورت گرفته است.
دیدگاهتان را بنویسید