طبق اطلاعات در حدود 23 هزار دستگاه از مدل کوپه و 8100 دستگاه از مدل کابریولت این خودرو تولید شد که در برابر تولید 3 میلیون دستگاهی مدل سدان 504 رقم بسیار کمی است. بدنه آلومینیومی لندرور مقاومت زیادی در شرایط آب و هوایی سخت دارد و همین طور وزن خودرو را کاهش میدهد. همین ویژگی، این خودرو را به یکی از مناسبترین ماشینها برای رانندگی در استانهای شمالی ایران، مازندران و گیلان تبدیل کرده است. این خودرو جمع و جور که در کشورهای دیگر با نامهای بیتل (سوسک) و باگ (کفشدوزک) معروف است، در ایران با نام فولکس قورباغهای شناخته میشود و در دورهای هم به عنوان خودرو شهربانی و پلیس مورد استفاده قرار میگرفت.
این خودرو به پیشرانه ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی TU5 پلاس با قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر مجهز است. همچنین جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT با ساختار انتقال توان به چرخ های جلو استفاده میشود. قوای محرکه پژو ۲۰۷ صندوقدار جدید با خودروهایی مثل ۲۰۷ هاچبک پانوراما و تارا اتوماتیک مشابه خواهد بود. هیلمن هانتر که محصول گروه روتس بریتانیا بود، در سال ۱۳۴۶ شمسی روی خط تولید ایران ناسیونال در کشورمان رفت. این خودرو در نسخههای سدان و استیشن توسط گروه روتس تولید میشد اما در پاسخ به نیاز بازار ایران به یک وانت کوچک و ارزانقیمت، گروه بریتانیایی نسخۀ وانت پیکان را به درخواست ایران ناسیونال برای بازار ایران توسعه داد.
فولکس واگن بیتل یکی از خودروهای نوستالژیکی است که در دهه چهل لاستیکهایش به ایران رسید و خیلی زود به یکی از پرفروشترینها در تاریخ خودرو ایران تبدیل شد. این کالسکههای بدون اسب در نظر مردم وسیله نقلیه عجیبی بود و به آن لقب «کالسکه آتشی» داده بودند. استفاده از خودرو به مرور زمان گسترش پیدا کرد تا امروز که میلیونها کالسکه آتشی، اتومبیل، ماشین و خودرو در خیابانها و جادههای آسفالت کشور تردد میکنند. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید.
در دهه ۸۰ مدلهای جدید فولکس قورباغهای هم با ظاهری بهروزتر و امکانات و آپشنهای جدید وارد کشور شد. مدلهایی مانند تویوتا کرولا، بیامو 2002، بیامو E30، مزدا میاتا (نسل 1)، ساب 900، داتسون، فولکس واگن قدیمی، کادیلاک سویل از مناسبترین گزینهها برای استفاده روزمره هستند. در حال حاضر مدلهای کوپه و کابریولت در حدود 30 و 60 هزار دلار قیمت دارند و مدل سدان بسته به شرایط آن در حدود 5 تا 10 هزار دلار قیمت می خورد. زبان طراحی آن سالهای پینین فارینا خودروهای تاریخی و طلایی را روانه بازار کرد و به خوبی میتوان شباهتهایی بین پژو 504 و فیات 124 و 130 کوپه را مشاهده کرد. در دهههای شصت و هفتاد خورشیدی، پژو ۵۰۴ کماکان مورد اعتماد بخشی از قشر متوسط جامعه بود. فراوانی نسبی قطعات یدکی ۵۰۴ در این دوره یکی از دلایلی بود که از این خودرو یک گزینه ایدهآل ساخته بود.
به همین دلیل پژو موتور قدرتمندتر 2 لیتری که توانایی تولید 105 اسب بخار نیرو را داشت برای دو مدل سدان و کوپه عرضه کرد. همانند بیشتر خودروهای کلاسیک بازار ایران، پوسیدگی یکی از عوامل اصلی نابودی ۵۰۴ است. بنابراین اولویت اصلی به هنگام خرید یک ۵۰۴، باید بررسی نواحی مختلف بدنه برای اطمینان حاصل کردن از عدم وجود پوسیدگی جدی در بدنه باشد. خوشبختانه به لطف دوام بالای پیشرانه، این مدل معمولا مشکلات فنی عدیدهای ندارد و بیشتر نمونههای باقی مانده از نظر فنی وضعیت نسبتا مناسبی دارند. موتور وانت آریسان حدود ۱۷۰۰ سیسی یعنی به اندازه پیشرانه EF7 حجم دارد؛ اما توان خروجی آن، بسیار پایینتر از موتورهای همحجم خود است و به دلیل طراحی قدیمی هشتسوپاپ برگرفته از پیشرانه پیکان، قادر به ارائه عملکرد نرم و پرتوانی همانند موتورهای بهروزتر نخواهد بود. سروصدای بیشازحد پیشرانه و دیفرانسیل نیز در دورهای بالا به درون کابین نفوذ میکند و آسایش سواری با این خودروی وانت را بهنسبت کاهش میدهد.
ایران نیز یکی از همین کشورها بود و انواع ۵۰۴ به تدریج بخشی از بازار ایران را به خود اختصاص دادند. رانچرو آنقدر خوب فروخت که دو سال بعد شورلت با معرفی ال کامینو به آن پاسخ داد. ال کامینو هرچند بعد از رانچرو به بازار آمد ولی به یکی از مشهورترین وانتهای بر اساس خودروهای سواری تبدیل شد. این وانت که در طول پنج نسل تا سال ۱۹۸۷ بر اساس خودروهایی مثل شورلت شول ساخته شد، در جلو کاملاً شبیه خودروهای سواری بود. ال کامینو در دوران اوج خودروهای عضلانی در دهههای ۶۰ و ۷۰ به پیشرانههای بسیار قدرتمندی مثل ۷.۴ لیتری V8 با ۴۵۰ اسب بخار قدرت هم مجهز شد.
در سال ۱۹۷۴ پژو ۳۰٪ درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و در ۱۹۷۵ این شرکت را تصاحب نمود. آرمان به زودی به صنعت خودروسازی علاقهمند شد و با مباحثه با افرادی نظیر گوتلیب دایملر به امکان انجام آن اطمینان پیدا کرد و نخستین خودرو پژو در سال ۱۸۸۹ تنها با چهار نمونه ساخته شد. موتور بخار استفاده شده در این خودرو، سنگین بود و حجم بسیاری را نیز اشغال میکرد، همچنین مدت زمان بسیاری برای گرمشدن، لازم داشت.
درواقع، هوگار نسخۀ وانت پژو ۲۰۷ ایرانی است و در برزیل با همان دو پیشرانۀ آشنای TU3 و TU5 عرضه میشد. رنو ۵ هاچبک جمع و جور شهری است که اولین سری آن در سالهای ۵۵ و ۵۶ وارد ایران شد و به دلیل ابعاد جمع و جور توانست طرفداران زیادی پیدا کند. این ماشین کوچک شهری سالهای سال روی خط تولید پارسخودرو قرار داشت و در مدلهای ۲ در و ۴ در عرضه میشد. حداکثر قدرت این موتور به 135 اسب بخار میرسید و حداکثر سرعت نیز برابر با 186 کیلومتر بر ساعت بود. با این وجود در سال 1977 پژو 504 مجددا با همان موتور 4 سیلندر عرضه شد که یکی از دلایل اصلی آن قیمت بالای مدل 6 سیلندر بود. حدودا 60 هزار فرانک پول رایج فرانسه در سال 1976 که رقمی برابر با 14 هزار دلار بود در مقام مقایسه با مدل 4 سیلندر با قیمت 7400 دلار رقم بالایی محسوب می شد.
لندرور به مجموعهای از خودروهای شاسیبلند آفرودی گفته میشود که از سال ۱۳۳۶ و توسط شرکت مرتب خودرو وارد ایران شده و از سال ۱۳۴۱ روی خط تولید قرار گرفته است. این خودرو که به جیپ انگلیسی معروف است و مدلهای ۷ نفره، ۹ نفره و وانت آن تا سال ۶۹ و با همکاری انگلیسیها و اسپانیاییها در ایران تولید میشد. پیشرانه وانت آریسان علیرغم تمام بهروزرسانیها، دارای ماهیتی کاملا قدیمی است و مصرف سوخت آن به اندازه مدلهای جدید مقرونبهصرفه نیست. این موتور به طور متوسط، حدود 9.5 لیتر در صد کیلومتر سوخت میسوزاند که با توجه به توان خروجی پایین، رقمی بسیار نامناسب ارزیابی میشود. همچنین در صورتی که بار سنگینی توسط آریسان حمل شود، مسلما میزان مصرف آن بسیار بیشتر از این میزان خواهد شد.
ایکاپ، برای عرضه مدل های بروزتر این شرکت در ایران به صورت وارداتی و مونتاژی به توافق رسیدند. سلام بله دوست عزیز، هنوز بعضی از مدل های 405 اما با تعداد محدودتر تولید می شوند. قیمت های درج شده صرفا مجله خبری خودرو سمند قیمت پیشنهادی فروشندگان می باشد و ممکن است خرید وفروش با قیمت های متفاوتی انجام شود. بهاي فروش شامل هزينه هاي ماليات ( بر مبناي 9% ) و عوارض ارزش افزوده شماره گذاري و بيمه شخص ثالث ( 640 ميليون ) و حق گارانتي است. قيمت هاي بازار در تاريخ بروز رساني با همکاري 14 نمايشگاه اتومبيل در شهر تهران در سايت ثبت مي شود. درحالیکه در اواخر دهۀ ۹۰ شمسی نفسهای وانت پیکان به شماره افتاده بود، ایرانخودرو توسعۀ وانت جدیدی را آغاز کرد تا جانشینی برای پیکان فرتوت باشد.
این وانت در مدلهای مثل 200D و 220D و در نسخههای تک کابین و دو کابین در آرژانتین ساخته و عرضه شد. تولید پیکان وانت در سال ۱۳۴۸ در ایران آغاز شد و برای چند دهه مهمترین خودروی باربری محسوب میشد. نسخهای از این وانت با کابین بزرگتر نیز با نام دوج هاسکی در آفریقای جنوبی عرضه شد. بیوک اسکایلارک سدان بزرگ آمریکایی است که از سال ۵۶ تا ۵۹ و بعد از انقلاب اسلامی از سال ۶۴ تا ۶۸ در ایران تولید میشد و به همین خاطر به بیوک ایران معروف است.
این وانت که آریسان نام گرفت و در سال ۱۳۹۴ عرضه شد، هرچند بر پایۀ پژو پارس ساخته شده بود اما از قوای محرکۀ دیفرانسیل عقب پژو روآ و موتور پیکان استفاده میکرد. به دلیل مشکلات و آلایندگی این موتور اما ایرانخودرو در نیمۀ دوم سال ۱۴۰۲ نسخۀ جدید وانت خود را با نام آریسان ۲ به بازار فرستاد که به موتور XU7P پژو مجهز است و دیفرانسیل جلو شده است. شعبۀ برزیلی پژو از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ وانتی بنام هوگار را تولید میکرد که بر اساس ۲۰۶ پلاس ساخته شده بود یعنی همان خودرویی با نام ۲۰۷ در ایران عرضه میشود.
پژو ۲۰۷ با دو گیربکس دنده دستی و اتوماتیک میهمان بازار خودرو ایران شد، اما با شروع تحریمهای بین المللی در سال ۹۱ مونتاژ این خودرو متوقف گردید. سال ۱۳۹۵ عرضه مجدد پژو ۲۰۷ این بار با نام پژو ۲۰۷i آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد. زیرا شیپور به شما کمک میکند تا جدیدترین آگهیهای خرید خودرو کلاسیک را بررسی کنید و بهترین گزینه را انتخاب نمایید. مدل کوپه هرگز یک خودروی اسپرت با عملکرد بالا به شمار نرفت زیرا برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 13.2 ثانیه زمان احتیاج داشت.
خودرویی با طراحی دوست داشتنی، طبعی نوستالژیک و البته دوامی قابل بالا که میتواند مورد اعتماد علاقمندان خودروهای کلاسیک باشد. اگر پافشاری خودروسازان داخلی برای ادامه تولید برخی از محصولات پژو برای سالیان دراز نبود، امروزه بدون شک ۵۰۴ محبوبیت بالاتری داشت. شرکت شبدیز که از دهه سی به عنوان نماینده و واردکننده رسمی پژو در ایران فعال بود، پس از موفقیت قابل توجه مدل ۴۰۴، جانشین این مدل یعنی ۵۰۴ را نیز همزمان با عرضه جهانی، راهی بازار کشورمان کرد. خودرویی که برای زمان خودش طراحی فوقالعاده مدرنی داشت و به لطف پیشرانههای ۴ سیلندر ۲ لیتری قدرتمند و بادوامش، به تدریج نه تنها در اروپا که در سراسر جهان، مشتریان پروپاقرصی پیدا کرد.
با وجود عملکرد به نسبت ضعیف این کوپه در مسیرهای مستقیم طراحی خاص و بیبدیل شرکت پینین فارینا ایتالیا آن را از باقی رقبا جدا ساخت. وباپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و بهروزرسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم میکند. در نسخهٔ وباپلیکیشن نیازی به دانلود و بهروزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپهای موبایل خود میتوانند از آن استفاده کنند. شبکههای اجتماعی دیجیاتو سریعترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمندتر دیجیاتو همراهی میکنیداز شما سپاسگزاریم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
این اتومبیل هاچبک یکی از مدلهای مختلفی است که از روی سیتروئن 2CV ساخته شده و همان ظاهر عجیب و سیستم تعلیق خاص را حفظ کرده است. جایگاه پژو ۵۰۴ در ایران دهههای چهل و پنجاه برای اقشار متوسطی بود که به دنبال خرید یک سدان اروپایی جادار، راحت و بادوام بودند که کمتر از صد هزار تومان قیمت داشت و بنابراین از رقبایی نظیر بامو E12 و مرسدس بنز W115 در دسترستر بود. عوارض گمرکی بالا در آن دوران سبب شده است تا نمونههای وارد شده در ایران اکثرا دارای تریمهای پایینتر باشند و نمونههایی مجهز به سانروف، کولر و دنده اتوماتیک کمیابتر باشد. وانتهای بر پایۀ خودروهای سواری در بازار استرالیا بسیار محبوب بودند و طی چندین دهه توسط خودروسازان مختلفی در این کشور تولید و عرضه شدند اما رفتهرفته از تنوع این خودروها کاسته و نهایتاً منقرض شدند. این وانت جذاب در نسخههای HSV حتی به پیشرانۀ ۶.۲ لیتری سوپرشارژ کوروت C6 ZR1 مجهز شد.
+ ایرادات ظاهری پژو 405 چیست؟ زشت بودن جلو پنجره و نداشتن تناسب رنگ با بدنه، وجود ضعف در طراحی چراغها، تعویض داشبورد معمولی با سوناتایی از جمله مشکلات ظاهری این ماشین است. الزامی برای خرید بیمه بدنه وجود ندارد ولی در صورت تمایل می توانید از تخفیف ۷۰ درصدی بیمه بدنه با معرفینامه سپندخودرو استفاده نمایید. یک پیشرانه ۵.۷ لیتری با قدرت ۱۸۵ اسب بخار زیر کاپوت این سدان لوکس قرار گرفته و گیربکس ۳ سرعته اتوماتیک و کمکفنرهای گازی سواری نرمی را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند. تولید هیلمن ارو انگلیسی با یک نام ایرانی در سال ۱۳۴۶ در کارخانه ایران ناسیونال برادران خیامی شروع شد و تا سال ۱۳۸۴ روی خط تولید ایران خودرو دولتی باقی ماند. پیکان همان کاری را انجام داد که دههها قبل از آن فورد مدل T در آمریکا انجام داده بود، یعنی باعث شد خودرو از یک کالای لوکس به یک کالای مصرفی تبدیل شود. در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک، وانت آریسان را در سیبل بررسی قرار داده و نقاط ضعف و قوت آن را همچون مو از ماست بیرون کشیدهایم تا ببینید که درنهایت، باید این وانت را از ایران خودرو بخرید یا خیر.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. پژو سال گذشته یک کانسپت برقی برای ادای احترام به محصول تاریخی خود به نمایش گذاشت که با استقبال فراوان علاقه مندان این شرکت رو به رو شد. پژو 504 در کشور ما نیز به طور گستردهای عرضه شده است و از قوای محرکه آن در پیکان نیز استفاده شده بود.
سایپا که طی دو دهه انواع و اقسام پرایدها را تولید کرده بود، در سال ۱۳۹۱ با معرفی نسخۀ وانت، کلکسیون خود را تکمیل کرد! البته وانت پراید که ۱۵۱ نام گرفت، با تمام ضعفهایش توانست جایگزین راحتتری برای پیکان وانت باشد و به لطف قیمت ارزان و هزینههای نگهداری پایین، از سوی مشاغل کوچک مورد استقبال قرار گرفت. شرکت مالزیایی پروتون در سال ۲۰۰۲ وانتی بنام آرنا را معرفی کرد که بر اساس مدل ویرا ساخته شده بود یعنی همان خودرویی که توسط زاگرس خودرو در کشورمان هم مونتاژ شد. آرنا در مالزی فروش خوبی را تجربه نکرد اما در بازارهای صادراتی مثل بریتانیا و آفریقای جنوبی با استقبال مناسبی مواجه شد. دوج در سال ۱۹۸۲ عرضۀ وانت جمعوجوری را آغاز کرد که بر اساس خودروی کامپکت دوج اومنی و روی پلتفرم دیفرانسیل جلوی L-Body کرایسلر ساخته شده بود.
تولید این وانت در سال ۱۹۹۶ در فرانسه خاتمه یافت اما در آرژانتین همچنان تولید میشد. پژو 206 تیپ 5 و 6 و برلیانس H220 نزدیکترین رقبای پژو 207 قدیمی در بازار هستند. پژو ۵۰۴ قطعا یکی از محبوبترین خودروهای کلاسیک فرانسوی بازار ایران است که همانند بسیاری دیگر از خودروهای مهم و تاثیرگذار، هنوز هم در اذهان بسیاری از مردم و علاقمندان باقی مانده است. خودرویی که بعدها یکی از جانشینانش یعنی مدل ۴۰۵، به نحوی محرک اصلی صنعت خودروی ایران در دهه هفتاد شمسی شد. از آنجا که شمار بسیاری خودرو با انواع متفاوت در خط تولید بود، پژو تصمیم گرفت که خط تولید دیگری را راهاندازی نماید.
قطعات یدکی پژو ۵۰۴ در بخش لوازم فنی وضعیت نسبتا مناسبی دارد و لوازم موتوری و جلوبندی، به راحتی در بازار یافت میشود. در حال حاض،ر قطعات بدنه تقریبا نایاب است و مواردی نظیر زهها، گلگیرها، سپرها و چراغهای اصلی بعضا به سختی یافت میشوند و قطعاتی همانند داشبورد، غربیلک فرمان و سردنده نیز وضعیت جالبی ندارند. خوشبختانه هنوز بخشی از لوازم یدکی این خودرو در تیراژی کم تولید میشود که سبب شده تا بازار قطعات فنی ۵۰۴ وضعیت نسبتا مناسبی داشته باشد. بیشتر ۵۰۴های وارد شده به ایران از نوع سدان بودند، با این حال تعدادی از انواع دیگر اعم از استیشن، کوپه، کابریو و وانت نیز به کشورمان وارد شده است. بخش کمی از پژو ۵۰۴های وارد شده به ایران، نمونههای سفارش آمریکا هسند که از روی فرم خاص سپرهای بزرگ، چراغهای خطر و البته چراغهای دوبل گرد جلو قابل تشخیص هستند. جالب این که تقریبا نیمی از واردات پژو ۵۰۴ به ایران توسط شرکت شبدیز انجام نگرفته و تعداد قابل توجهی توسط اشخاص، دانشجویان و توریستهای ایرانی که به اروپا سفر میکردند وارد شده است.
سپس در واپسین تغییر، نشان پژو در اوایل سال ۲۰۲۱ دوباره تغییر یافت و بهصورت شیر نیمرخ درآمد. با تصمیم گروه پیاسای، از سال ۲۰۰۵ خودروهای سیتروئن جایگزین پژو در مسابقات WRC شد و توانست ۸ قهرمانی دیگر نیز به نام مجموعهٔ پژو-سیتروئن در مسابقات رالی قهرمانی جهان به ثبت برساند. شرکت پارس خودرو (جیپ ایران سابق) در سال ۱۳۴۶ اقدام به واردات قطعات CKD رامبلر امریکن و مونتاژ آن در ایران کرد. آریا و شاهین احتمالا برای نسل جدید ماشینهایی هستند که گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۰ تولید میکند، اما این اسمها برای قدیمیها یادآور سدانهایی است که در دهه ۴۰، ۵۰ و ۶۰ در خیابانهای کشور دیده میشد. این خودرو همچون سایر رقبای خود، از لحاظ کیفیت ساخت چندان در حد اعلا ظاهر نشده است و کیفیت قطعات مختلف بهکاررفته در آن، نمیتواند چندان مطلوب ارزیابی شود.
خودروهای کلاسیک متفاوت از خودروهای معمولی قیمت گذاری میشوند و عواملی مانند محبوبیت عمومی، شهرت تاریخی، اصالت، سلامت ظاهری و فنی و میزان فراوانی آنها در بازار مد نظر است. پژو 504 کوپه در سال 1969 میلادی در نمایشگاه ژنو رونمایی شد، درست یک سال پس از آن که مدل سدان این خودرو در نمایشگاه پاریس رونمایی شده بود. مدل اصلی کوپه مجهز به موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر بود که توانایی تولید 80 اسب بخار نیرو را داشت. پژو 504 به صورت محور متحرک عقب تولید میشد و نیرو تولیدی موتور آن توسط یک جعبه دنده 4 سرعته دستی یا جعبه دنده 3 سرعته اتوماتیک انتقال مییافت. در پایان میتوان پژو ۵۰۴ را یکی از خودروهای کلاسیک در دسترس اروپایی دانست که به لطف فراوانی قطعات فنی، قیمت مناسب و البته تعداد زیاد واردات، هنوز برای استفاده روزمره مناسب است.
خیلیها با فولکسواگن گلف آشنا هستند اما کمتر کسی خبر از نسخۀ وانت نسل اول این خودرو دارد که با نام کدی عرضه میشد. تولید نسل اول کدی تا سال ۱۹۹۵ ادامه داشت و سپس نسل دوم آن توسط سئات بر اساس هاچبک ایبیزا توسعه داده شد. هرچند فورد با پیکاپهای سری F خود شناخته میشود اما این شرکت در سال ۱۹۵۷ وانتی را معرفی کرد که بر اساس یک استیشن دودر ساخته شده و اتاق بار را در بدنه ادغام کرده بود. این خودرو که تا سال ۱۹۷۹ روی خط تولید ماند، طی این دو دهه بر اساس خودروهای فول سایز و میان سایز فورد در آمریکای شمالی مثل فالکون، فیرلین و تورینو ساخته شد. هرچند پیکاپهای بزرگی که برای حمل بارهای سنگین یا آفرود ساخته میشوند از شاسی مستقل نردبانی استفاده میکنند ولی وانتهای زیادی را در طول تاریخ و حتی هنوز میتوان پیدا کرد که بر اساس خودروهای سواری ساخته شده و ساختاری یکپارچه دارند.
در این ۱۲۰ سال ماشینهای مختلفی از برندهای گوناگون خارجی وارد کشور شده و خودروهایی نیز توسط کمپانیهای داخلی مونتاژ و تولید شده و زیر پای رانندگان ایرانی قرار گرفته است. در بحث امکانات رفاهی و ایمنی ۲۰۷ صندوقدار جدید قرار است تا کامل تر از محصولاتی چون رانا پلاس باشد. به طور کلی مدل کوپه و کابریولت در سه سری بین سالهای 1969 تا 83 میلادی تولید شد که بیشترین تغییرات در بخش چراغها و امکانات داخل اتاق بود. بعضی از این خودروها به دلایل مختلفی مثل طراحی ظاهری، کیفیت ساخت، قدرت پیشرانه و… بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تبدیل به خاطره و نوستالژی شده و حتی به فرهنگ مردم کوچه و بازار رسیده و تبدیل به ضربالمثل شده است. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
برخی فروشندهها مدعی میشوند خودروی کم کارکردی عرضه کردهاند اما آنها کیلومتر خودرو را کم میکنند. در چنین شرایطی باید قطعات و بخشهای دیگر خودرو مانند کفپوشها، پوشش داخلی سقف، دستهدنده، لاستیک زاپاس و لنتهای ترمز را بررسی کنید. اگر این بخشها استهلاک زیادی داشته اما کارکرد خودرو کم است بنابراین مشکلی وجود دارد. طبقه اعلام شرکت تولید کننده، پژو 405 با وزن 1100 کیلوگرمی خود به 11 ثانیه نیاز داشته تا از شتاب صفر به صد برسد.
شما میتوانید آگهیهای خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهیهای خودروی سایت دیوار مشاهده کنید. در این بین نمونههای کوپه و کابریو به لطف طراحی استثنائی و زیبای استودیوی پینین فارینا، امروزه طرفداران زیادی دارند و به خاطر تیراژ کمتر، از نظر مادی نیز ارزش بالاتری دارند. پژو در دوران مدرن، ماشین های شهری و کوچک، اقتصادی، اسپرت، برقی، لوکس و تجاری تولید میکند و یکی از اعضای اصلی گروه خودروسازی PSA است. اما نشانواره اصلی این شرکت، با طرح شیر، در سال ۱۹۳۳ بهعنوان نشانواره جهانی پژو طراحی شد و این لوگو، نخستین بار، بر روی مدل پژو ۲۰۳ ظاهر شد. شیری که بر روی ۲ پای عقب خود بلند شدهبود و یادآور نشان نظامیِ «فرانش کنته» (Franche-Comté)، زادگاه اصلی پژو بود.
این خودرو را ایتالیاییها طراحی کردند و مهندسان آلمانی پیشرانهها و گیربکسهای مختلفی را روی آن قرار دادند. مدلهای ۵۰۴ که به ایران رسیدند، از پیشرانه ۱.۸ لیتری بنزینی با قدرت ۹۲ اسب بخار استفاده میکردند و حداکثر سرعتشان به ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. سیستم تعلیق نرم، استهلاک پایین و صندلیهای راحت از مزایای این سدان پژو است.
پژو ۲۰۷ برپایه همان پلتفرم پژو ۲۰۶ بنا شده است و میتوان یک زبان طراحی یکسان را در هر دو آنها مشاهده کرد، اما در مقام مقایسه پژو ۲۰۷ طراحی جذابتری دارد و قطعا نظر خریداران جوان را به خود جلب میکند. چراغهای جدید با حجم بزرگتر و تغییر گرافیک چراغهای عقب از جمله عمدهترین تفاوتهای پژو ۲۰۷ و ۲۰۶ هستند. در داخل کابین نیز میتوان یک طرح جدید را مشاهده کرد که به جذابتر شدن آن تاحدودی کمک کرده است. متریال به کار رفته در فضای داخلی پلاستیک خشک است که کیفیت چندان مطلوبی هم ندارد.پژو ۲۰۷ قدیمی با پیشرانه TU5 که معرف حضورتان هست، به بازار کشور عرضه شد و مدلهای جدیدتر آن نیز هم اکنون با همین پیشرانه به بازار عرضه میشوند.
پیشرانه TU5 با حجم ۱.۶ لیتر میتواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور را برای این خودرو تولید کند و نیرو تولید شده خود را از طریق دو گیربکس دستی یا اتوماتیک به چرخهای جلو بفرستد. پژو ۲۰۷ مجهز به گیربکس دستی با وزن تقریبی ۱۰۹۶ کیلوگرم میتواند طی زمان ۱۱.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نمونه مجهز به گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۷ نیز به زمانی در حدود ۱۳ ثانیه نیاز دارد تا بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد؛ که برای یک خودرو هاچبک ایرانی قابل قبول است. البته شروع تحریمهای بین المللی و توقف مونتاژ را نیز باید در این امر دخیل بدانیم. به عنوان یک هاچبک اقتصادی، پژو ۲۰۷ ظاهر و امکانات قابل قبولی را ارائه میکند و مواردی همچون کیفیت ساخت نسبتا مناسب، عملکرد قابل قبول جعبه دنده دستی و مصرف سوخت بهینه بخشی از مزایای آن هستند. البته اگر قصد خرید این مدل را دارید باید از معایبی همچون کیفیت پایین متریال داخلی، عملکرد جعبه دنده اتومات و گرانی قطعات یدکی نیز اطلاع داشته باشید.
در کشورمان تاکنون چندین نمونه از این وانتها را دیدهایم درحالیکه در بازارهایی مثل استرالیا و آمریکای جنوبی هم محبوبیت زیادی داشتند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با تعدادی از برجستهترین وانتهایی آشنا شویم که بر اساس خودروهای سواری ساخته شدند. علاوه بر آرژانتین، پژو ۵۰۴ در کشورهای در حال توسعه دیگری در آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا نیز تولید شده است. استحکام و دوام بالای این مدل از جمله دلایلی بود که کشورهای در حال توسعه که اکثرا جادهها و معابر نسبتا نامناسبی دارند، جولانگاه پژو ۵۰۴ باشند.
این اتومبیل را به خاطر قیمت مناسب و بازار خوبی که در ایران داشت، هدف اصلی واردات شخصی در میانه دهه پنجاه خورشیدی بود. داچیا که از دهۀ ۷۰ میلادی وانتهای مختلفی را بر اساس رنو ۱۲ ساخته بود، در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه خودروی بخارست، نسخۀ وانت لوگان یا تندر ۹۰ را معرفی کرد تا جایگزین وانتهای قدیمی خود شود. این وانت بین سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ در کشورمان هم توسط ایرانخودرو مونتاژ شد. هرچند تولید لوگان وانت توسط داچیا در سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت ولی تا سال ۲۰۲۴ در آفریقای جنوبی همچنان با نام نیسان NP200 عرضه میشد. پژو که نسخۀ وانت مدلهای قبلی خود مثل ۴۰۳ و ۴۰۴ را ساخته بود، در سال ۱۹۷۹ نسخۀ وانت ۵۰۴ را معرفی کرد. برای تبدیل ساختار یکپارچۀ ۵۰۴ به وانت کار زیادی انجام شده بود و توسعۀ این خودرو یک دهه طول کشید.
تست رانندگی ضمن اینکه نوع سواری خودرو کلاسیک را مشخص میکند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند را نیز نمایان میسازد. وانت آریسان، حاصل ترکیب پلتفرم و قطعات فنی دو مدل از قدیمیترین تولیدات شرکت ایران خودرو، یعنی پیکان و پژو ۴۰۵ است که در قسمت جلو، نمایی شبیه به پژو پارس پیدا کرده است و از موتور تقویتشده پیکان نیرو دریافت میکند. محصول موردنظر، درواقع نسخه فیسلیفت پژو روآ به حساب میآید که از سال ۹۴، در قالب بدنه وانت، جایگزین باردو یا همان پیکان وانت شده است. آذر ماه سال ۱۴۰۲ در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو اخبار مختلف از بازتولید ۲۰۷ صندوقدار منتشر شد.
بنابراین، باید بدانید که سطح کیفی بخش فنی این خودرو هرگز به پای وانت ال ۹۰ نمیرسد و درنهایت، میتوان آن را با تولیداتی نظیر پژو روآ از نظر سطح کیفی مقایسه کرد. ضمنا به دلیل کیفیت نسبتا پایینتر قطعات فنی، میزان استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری خودرو نیز در طول زمان افزایش مییابد. سوبارو در سال ۱۹۷۸، با الهام از فورد رانچرو و شورلت ال کامینو، وانتی با نام BRAT را به بازار فرستاد. تولید این وانت تا سال ۱۹۹۴ ادامه یافت و شش سال بعد، سوبارو کانسپتی بنام ST-X را معرفی کرد که منجر به ساخت وانت جدید باجا شد. این وانت بر اساس سدان لگاسی ساخته شده بود و برخلاف اکثر خودروهای این لیست، فقط بهصورت چهاردر یا دو کابین با سامانۀ چهارچرخ محرک تولید شد. کادیلاک سویل تنها مدل این برند آمریکایی است که از اواسط دهه پنجاه تا پایان آن، همزمان با بیوک اسکایلارک در کارخانه جنرال موتورز ایران (پارس خودرو فعلی) تولید میشد و با نام کادیلاک ایران شناخته میشود.
با توجه به قیمت پایین Peugeot 405 نمیتوان انتظار آپشنهای خیلی زیادی را از این خودرو داشت. پژو 405 جی ال ایکس و اس ال ایکس هر دو دارای ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب کاسهای هستند. این ماشین دارای دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو است و فرمان هیدرولیک دارد. خیر ، رسالت ما خرید و فروش خودرو صفر میباشد و در زمینه خودرو کار کرده خدماتی ارائه نمیدهیم.
این خودرو پلتفرم یکسانی با شورولت نوا دارد، اما پیشرانه هشت سیلندر ۵.۷ لیتری قدرت بیشتری به بیوک میدهد. جیپ سیمرغ و جیپ آهو یکی از محصولاتی است که شرکت جیپ ایران (پارس خودرو فعلی) به بازار ایران معرفی کرد. این خودرو همان نسل اول جیپ واگونیر است و از سال ۴۱ تا ۴۶ با نام سیمرغ و بعد از آن تا اواخر دهه ۶۰ با اسم آهو در ایران فروخته میشد. در بازار آزاد، قیمت ۲۰۷ صندوق دار اتوماتیک مدل ۱۳۹۸، حدود ۷۰۰ میلیون تومان است. باتوجه به شرایط موجود و اظهارات مدیران ایران خودرو، قیمت کارخانه برای نسخهی ۱۴۰۳، حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان پیشبینی میشود و طبیعتا ۲۰۷ صندوقدار جدید برای مشتری بازار آزاد، بیش از یک میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
یکی از تاریخیترین خودروهای شرکت پژو بدون هرگونه پرسشی پژو 504 است که بین سال های 69 تا 83 میلادی بدون تغییر اساسی بر روی خطوط تولید این شرکت قرار داشته است. پژو 504 به صورت سدان، استیشن، کابریولت، وانت تولید شده است اما خودروی مورد بحث این مطلب پژو 504 کوپه است. این وانت بر اساس مرسدس W115 یا بنز معماری فقط برای بازار آرژانتین ساخته شد. در آن زمان، آرژانتین واردات خودرو را ممنوع کرده بود اما امکان مونتاژ خودروهای خارجی در داخل کشور وجود داشت و درنتیجه، W115 در کارخانۀ مرسدس در بوینس آیرس تولید شد.
ضمنا این محصول از لحاظ فنی، شباهت زیادی به خانواده پژو روآ یا پیکان دارد و بنابراین، دارندگان وانت آریسان نگرانی چندانی از بابت تامین قطعات فنی ، لوازم بدنه و فرآیند تعمیرات اتومبیل خود نخواهند داشت. خودرویی که ما در ایران آن را با نام پژو ۲۰۷ میشناسیم، در واقع پژو ۲۰۶ پلاس نام دارد که نمونه فیس لیفت پژو ۲۰۶ در برخی از بازارهای جهانی محسوب میشود. سابقه حضور پژو ۲۰۷ در ایران به سال ۱۳۸۹ بازمیگردد که ایران خودرو پس از عرضه موفق پژو ۲۰۶ به دنبال نمونه بروزتر آن رفت.
پژو 405 با این مشخصات فنی رقیبانی مانند رانا و سمند SE دارد که هر دو خودرو عملکرد فنی بهتری نسبت به 405 ارائه خواهند داد. از قیمت حداقل تا حداکثر براساس افزایش قیمت یا کاهش قیمت خودرو و در مدل های مختلف صفر و کارکرده قیمت گذاری می شود 19 بهمن 401 . حمل ماشین پژو پارس به شهرستان در این مقاله قصد داریم مشخصات فنی ، تجهیزات ایمنی و جانبی دو خودروی ایرانی پژو پارس و 405 GLX را برسی کنیم. سال 1383 ایران خودرو یک تیپ اقتصادی از 405 با نام GLI، به بازار عرضه کرد که به دلیل استقبال کم، یک سال بعد از خط تولید حذف شد.
دیدگاهتان را بنویسید