از میان رقبای داخلی، هایما S5 که یکی دیگر از محصولات ایران خودرو محسوب می شود، با امکانات و مشخصات نزدیک به ری را در بازه قیمتی مشابه، یکی از جدی ترین گزینه ها برای مقایسه است. در بخش مونتاژی ها، خودروهایی نظیر ام وی ام X55 پرو نیز از جمله رقبای اصلی ری را بوده اند. با وجود این رقابت، ایران خودرو تلاش کرده تا با ارائه امکانات بیشتر و طراحی مدرن تر در ری را، جایگاه خود را در این بازار شلوغ تقویت کند. از نظر ابعاد و اندازه کابین، ری را ایران خودرو وضعیتی مشابه با پژو ۲۰۰۸ دارد و فضای مناسبی را در اختیار ۴-۵ نفر قرار میدهد. گنجایش صندوق عقب ری را ۴۱۰ لیتر است که بهعنوان یک کراس اوور کوچک کافی به نظر میرسد.
کابین ری را از طراحی مدرنی بهره می برد که نمایشگر عریض دوتکه ای که از پشت فرمان تا میانه داشبورد امتداد یافته، توجه را به خود جلب می کند. این نمایشگرها کیفیت مناسبی در این رده قیمتی دارند و سایه بانی برای جلوگیری از بازتاب نور خورشید نیز در نظر گرفته شده است. فرمان دو پره با طراحی دی کات، تجربه راحت تری برای راننده فراهم می آورد.
بدنه این خودرو به طور گسترده از فولادهای استحکام بالا، به ویژه فولادهای DP، بهره می برد که باعث بهبود عملکرد در تست های تصادف از جلو، عقب و پهلو و افزایش ایمنی سرنشینان می شود. همچنین، استفاده از این نوع فولادها به کاهش وزن خودرو و در نتیجه بهبود مصرف سوخت کمک کرده است. در این پلتفرم از فولاد با استحکام بالا استفاده شده که باعث بهبود عملکرد در تست های تصادف از جلو ، عقب و پلو و افزایش ایمنی سرنشینان شده و به گفته ایران خودرو ری را بالاترین ایمنی رو در محصولات این شرکت داره. همچنین جهت مشاهده قیمت ری را و اطلاع از جدید ترین شرایط فروش و پیش فروش ریرا و سایر محصولات این شرکت به صفحه شرایط فروش ایران خودرو در وبسایت تخصصی پیشرانه مراجعه نمایید. با این حال، کاستی هایی نیز در طراحی داخلی دیده می شود، استفاده از پلاستیک خشک در بخش هایی از داشبورد، به ویژه قسمت های بالایی، حس لوکس بودن را کاهش داده است. برخی جزئیات مانند سایه بان نمایشگر که کاملاً با بدنه مانیتور هم خوانی ندارد و ترکیب متریال های مختلف که به نظر ناهمگون می آیند، می توانند از جذابیت کلی کابین بکاهند.
این خودرو موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۴۷ اسببخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر دارد. این خودرو از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۴۷ اسببخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر بهره میبرد. اولین موردی که در کابین ری را ایران خودرو بهعنوان یک محصول داخلی توجه را جلب میکند، نمایشگرهای بههمپیوسته روی داشبرد است. طراحان ایران خودرو برای ظاهر ریرا از خودروهای روز و مدرن الهام گرفتهاند و سعی کردهاند چهرهای اسپرت و جدید برای آن درست کنند که از این نظر شباهتهایی به هیوندای سانتافه ۲۰۲۱، لاماری ایما و ام و ام X22 پرو دارد. بر اساس ترند روز دنیا، دیلایتها در قابی باریک و دو طرف در کاپوت کشیده شده است.
در مورد متریال استفاده شده در ساخت داشبورد هم باید منتظر بمانیم تا این خودرو به بازار بیاید و ببینیم که ایران خودرو از چه نوع مواد با چه سطح کیفی برای ساخت داشبورد این محصول استفاده کرده است. قاعدتاً طراحی بیرونی ریرا ایران خودرو نسبت به دیگر تولیدات قدیمی این شرکت بسیار زیبا و مدرنتر به نظر میرسد و میتواند یک گام رو به جلو در عرصه تولید خودروهای داخلی به حساب بیاید. اما اگر کمی بیشتر دقت کنید، متوجه میشوید که نمای جلوی این خودرو تقریباً از روی سانتافه جدید الگوبرداری شده است و شاید خیلی با طراحی نمای جانبی این خودرو هماهنگی نداشته باشد. استایل بدنه نسبتا خوش تراش و تا حدی عضلانی به نظر میرسد که آن را مدیون وجود برخی خطوط حجمی روی پروفیل جانبی و همچنین درب موتور خواهد بود. خودرو ری را بهعنوان کراس اوور کامپکت، دارای رقبای گوناگونی در بازار ایران است.
تغییرات در سیستم خنککاری و روغنکاری، بههمراه بهینهسازی قطعات داخلی مانند پیستون و شاتون، باعث شده است این موتور راندمانی بهتر و استهلاک کمتری داشته باشد. نیروی تولیدی پیشرانه از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک (AT) به چرخهای جلو منتقل میشود. این گیربکس که پیشتر در دنا پلاس و تارا نیز استفاده شده، تجربهای روانتر و عملکردی مطمئنتر را نسبت به مدلهای قبلی ارائه میدهد. مشخصات ری را، ریرا بهعنوان اولین کراساوور ملی ایرانخودرو، نشاندهنده تحولی بزرگ در صنعت خودروسازی داخلی است. این خودرو که حاصل تلاش چندین ساله ایرانخودرو بر روی پلتفرمی مدرن است، در اواخر سال ۱۴۰۲ به خط تولید پیوست و از همان ابتدا توجه بسیاری را به خود جلب کرد. نام “ریرا” که از زبان مازندرانی گرفته شده و به معنای “باران” و “پرندهای کوچکتر از گنجشک” است، بهخوبی با طراحی و شخصیت این خودرو همخوانی دارد.
این دو نمایشگر 12 اینچی به صورت یکپارچه کنار هم قرار گرفتهاند؛ یکی به عنوان کلاستر دیجیتال برای نمایش اطلاعات مربوط به رانندگی و دیگری به عنوان صفحه لمسی سیستم چندرسانهای عمل میکند. این نوع طراحی، نشانگر تمایل ایران خودرو به ارائه تجربه کاربری مدرن و دیجیتالی است. از دیگر امکانات رفاهی ری را می توان به سیستم ورود و استارت بدون کلید، درب صندوق عقب برقی با قابلیت باز شدن با حرکت پا (Kick Sensor)، سنسورهای نور و باران، و دوربین 360 درجه اشاره کرد. سیستم دوربین 360 درجه قابلیت نمایش نمای عقب، جانبی و همه جانبه را در سرعت های زیر 25 کیلومتر بر ساعت فراهم می کند.
همچنین، ری را به سیستم تعویض دنده پشت فرمان (Paddle Shifter) مجهز شده که به راننده امکان کنترل بیشتر بر روی تعویض دنده ها را می دهد. اولین موردی که در کابین ری را ایران خودرو بهعنوان یک محصول داخلی توجه را جلب میکند، نمایشگرهای بههمپیوسته روی داشبرد است. اگر به دنبال کراس اوور کامپکت با قدرت و گشتاور بالا هستید، هایما S5 یا ام جی جی اس ۵ گزینههای مناسبی هستند. اگر کراس اوور کامپکت با طراحی لوکس را میپسندید، دی اس ۶ میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اگر به دنبال کراس اوور کامپکت با قیمت مناسب هستید، میتوانید ری را ایران خودرو یا چری تیگو ۵ را انتخاب کنید.
ایران خودرو برای طراحی ری را از پلتفرم IKP۱ استفاده کرده که نوع ارتقایافته پلتفرم PF۱ گروه خودروسازی پژو سیتروئن به حساب میآید. ایران خودرو برای طراحی ری را از پلتفرم IKP1 استفاده کرده که نوع ارتقایافته پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو سیتروئن به حساب میآید. موتور این خودرو به صورت 1.5 لیتری توربو شارژ با قدرت 177 اسب بخار و گشتاور 275 نیوتون می باشد. این خودرو به صورت موتور 1.5 لیتری توربو شارژ با قدرت 147 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتون متر می باشد.
آبیپوشان جاده مخصوص پس از آن، تمرکز خود را بر تولید نسخه داخلی پژو 2008 متمرکز کرد، محصولی که در نهایت با نام خودروی ریرا معرفی شد. اقتصادسنج| در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در تاریخ ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ماه کار خود را آغاز کرد، و پذیرای علاقه مندان به این حوزه بود. در این رویداد خودرویی، خودروسازان بخش دولتی و خصوصی نظیر ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور، بهمن موتور، مدیران خودرو، آمیکو و همچنین شرکت هایی همچون مپنا حضور یافته اند. گروه صنعتی ایران خودرو در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو برای نخستین بار خودروی ریرا، را بدون قفس شیشه ای و… به نمایش درآورده است. شتاب ایران خودرو با این مشخصات ۱۰.۴ ثانیه اعلام شده است که احتمالا با بنزین ایرانی کمی بیشتر خواهد بود.
برای راحتی بیشتر کاربران گوشی های هوشمند، یک شارژر وایرلس نیز در داخل کابین قرار داده شده است. داخل کابین، یک نمایشگر دیجیتال 12 اینچی برای جلو آمپر و یک صفحه نمایش لمسی 12 اینچی برای سیستم سرگرمی و اطلاعات خودرو تعبیه شده است. سیستم مالتی مدیا شامل امکاناتی مانند بلوتوث، HVAC، نقشه، پخش موسیقی و ویدیو، رادیو، تنظیمات مختلف خودرو، و IKCOLINK است. شما هر سوالی دارین میتونین توی انجمن بپرسین و یکی از دوستان که ری را ایران خودرو داره و اون مشکل رو تجربه کرده میتونه بهتر از صد تا مکانیک و کارشناس راهنماییتون کنه. ری را لاکچری ترین و گرون ترین محصول ایران خودرو بالاخره وارد بازار شد.
همچنین نام ریرا که بصورت فارسی، روی این محصول جدید، حک خواهد شد، نام یکی از آثار نیمایوشیج است. اعلام برنامه ارتقاء پلتفرم تارا و ریرا، نشاندهنده تغییر رویکرد ایرانخودرو پس از خصوصیسازی در راستای رفع مشکلات کیفی، افزایش ایمنی و بهبود تجربه رانندگی است. درصورتیکه این اصلاحات بهدرستی اجرایی شوند، میتوانند تأثیر مثبتی بر جایگاه این محصولات در بازار داشته باشند. البته نکته کلیدی، نحوه و کیفیت اجرای این اصلاحات خواهد بود تا واقعاً تأثیر محسوسی در تجربه خریداران ایجاد نماید.
ری را در زبان مازندرانی به معنی باران و همچنین پرندهای کوچکتر از گنجشک است. پروژه تولید این خودرو از اواخر دهه ۹۰ با نام K۱۲۵ شروع شد و برای اولین بار در تیر ماه ۱۴۰۱ در معرض دید خبرنگاران قرار گرفت. طراحی و تولید ری را ایران خودرو روی پلتفرم متعلق به نسل دوم پژو ۲۰۰۸ انجام شده است. ری را به پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربوشارژ EF۷P مجهز شده که یکی از بهینه ترین نسخه های موتور EF۷ است.
مالتی مدیا ری را جدیدترین مولتی مدیای ایران خودرو هستش و بیشترین آپشن هایی که الان در یک خودرو ایرانی هست رو در این خودرو قرار دادن ، گرافیک نسبتا قابل قبوله و تاچ انصافا خوبی هم داره. با قرار گرفتن پشت فرمان ری را نخستین موردی که به چشم می آید، ارگونومی مناسب داشبورد است. صندلی ها به خوبی شما را در بر می گیرند و دریچه های تهویه نیز ردیف اول را کاملاً خنک می کنند. اما دقیقاً نکته همینجاست که دریچه ها صرفاً ردیف اول را خنک می کنند و باد آنچنان که باید به ردیف دوم نمی رسد یا بهتر بگوییم که پرتاب باد چندان مناسب نیست. از امکانات ایمنی ری را می توان به کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سامانه کنترل هرزگردی چرخ ها (TCS)، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی (HAC & DAC)، چهار عدد کیسه هوا و رادار نقطه کور اشاره کرد. پنل سیستم تهویه مطبوع نیز خوشبختانه از نوع فیزیکی است و راننده را درگیر بازی با مانیتور خودرو در هنگام رانندگی نمی کند.
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و مربوط به شرکت کیان افق هیربد است. هرگونه کپی برداری از مطالب تنها با درج لینک فعال به مطلب مجاز می باشد.
یک خط طراحی برجسته از سپر جلو شروع شده و تا سپر عقب امتداد یافته که حس یکپارچگی و هماهنگی را به بدنه خودرو میدهد. استفاده از رینگهای آلومینیومی ۱۸ اینچی و روف رک تزئینی، به همراه تریم دو رنگ، نمای جانبی را از سادگی بیش از حد نجات داده و حالتی مدرن و متعادل به آن میبخشد. شتاب کراس اوور ایران خودرو با این مشخصات ۱۰.۴ ثانیه اعلام شده است که احتمالا با بنزین ایرانی کمی بیشتر خواهد بود.
ازاینرو، خودروسازان بزرگ داخلی، یعنی ایران خودرو و سایپا نیز محصولاتی را معرفی کردهاند تا بتوانند در رقابت با خودروهای چینی سهمی از بازار کراس اوورها در ایران داشته باشند. ایران خودرو بعد از ناکامی در همکاری با پژو و اتحاد مشترک ایکاپ از فرانسوی ها دوری کرد. اولین محصول پسا تحریمی ایران خودرو، ایکو تارا است که ورژن ایرانیزه پژو 301 محسوب می شود. ایران خودرو پس از ناکام ماندن در همکاری با پژو و اتحاد مشترک ایکاپ، تصمیم گرفت تا راه خود را از فرانسویها جدا کند. نخستین محصول پساتحریمی این شرکت، ایکو تارا بود که نسخه ایرانیزه پژو 301 به حساب میآید.
تا پیش از رونمایی نهایی، شایعات زیادی در خصوص قوای فنی استفاده شده روی ری را وجود داشت. با این حال، با اعلام گروه صنعتی ایران خودرو، نسخه نهایی این خودرو از موتور EF7PTC بهره می برد، همان EF7 پلاس توربوشارژ که روی دنا جوانان نیز استفاده شده است. این موتور 1.7 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی MPi می تواند حداکثر 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید کند. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو ری را منتقل می شود.
این خودرو موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۷۷ اسببخار و گشتاور ۲۷۵ نیوتنمتر دارد. این خودرو از یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۶۵ اسببخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتر بهره میبرد. ماشین ریرا ایران خودرو روی پلتفرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است و به همین دلیل، ابعاد و اندازه مشابهی با همتای فرانسوی دارد. این خودرو نیز یک کراساوور جمعوجور به حساب میآید که علاقمندان زیادی در بازار دارد. در نهایت نسل جدید جک S5 که با نام KMC X5 وارد بازار شده است، خودرو ریرا را به چالش دعوت خواهد کرد. در این بین ری را میتواند به لطف مونتاژ انبوه و شبکه گسترده خدمات پس از فروش ایران خودرو، به راحتی دست بالا را در رقابت بین کراساوورهای جمعوجور بازار داشته باشد.
این کراس اوور با ترکیبی از فناوری های نوین، سیستم های ایمنی پیشرفته، و امکانات رفاهی متنوع، تلاش کرده است تا استانداردهای جدیدی را در بازار خودروی ایران تعریف کند. با توجه به مجموعه ویژگی های ارائه شده، ری را می تواند گزینه ای جذاب برای خریداران خودرو در بازار داخلی باشد که به دنبال ترکیبی از تکنولوژی، ایمنی و راحتی هستند. این انتخاب، امکان بهرهبرداری از تکنولوژی و معماری بهروز را برای ایرانخودرو فراهم کرده و به این کراساوور جدید ویژگیهای رقابتی میبخشد. استفاده از این پلتفرم، باعث شده تا ریرا بتواند از نظر ابعاد و استحکام با خودروهای همرده رقابت کند.
غربیلک فرمان خودرو ریرا نیز به صورت دیکات طراحی شده است که ابعاد بزرگی دارد و روی آن دکمههای کنترلی مشاهده میشوند. ایران خودرو پیش از ورود کراساوور خود به بازار، بارها از کیفیت بالای متریال داخل کابین خبر داده بود، چرا که این خودرو نقش پرچمدار را در سبد محصولات این شرکت ایفا خواهد کرد. پس از ورود نیز مشاهده میشود که متریال استفاده شده در داخل ماشین ریرا به نسبت دیگر خودروهای ایرانی کیفیت بالاتری دارد. تغییر سلیقه مشتریان ایرانی طی سالیان اخیر، باعث شده است تا دو خودروساز بزرگ کشور نیز ناچار شوند خود را با موج تغییرات هماهنگ کنند.
در قیاس ری را با ۲۰۰۸ به خوبی می توان تفاوت مهندسی گیربکس های آیسین ژاپن و تعویض های معرکه اش را در مقابل گیربکس ری را دریافت. چراغ ها در پنلی مشکی قرار گرفته اند و درب صندوق هم بصورت دو رنگ طراحی شده است. این نوع طراحی بدنه اگرچه جذابیت های خاص خودش را دارد اما می توان چالش هایی را هم در مونتاژ داخلی ما داشته باشد و باید دید در نهایت محصول نهایی هم همین ویژگی ها را خواهد داشت با نه. نمای جلویی ریرا با چراغ های روشنایی روز (دی لایت) باریک و چراغ های اصلی که به صورت جداگانه در داخل سپر قرار گرفته اند، تاثیر پذیری از طراحی های مدرن را نشان می دهد. صندلیهای ردیف جلو ریرا به صورت برقی تنظیم میشوند و ترکیبی از چرم و پارچه برای رویه آنها استفاده شده است. تنظیمات برقی صندلیها امکان انتخاب دقیقترین و راحتترین حالت نشستن را برای راننده و سرنشین جلو فراهم میکند.
داشبورد ریرا طراحی منحصربهفردی دارد که آن را از دیگر خودروهای داخلی متمایز میکند. استفاده از رویه پارچهای نرم بر روی داشبورد، حس لوکس بودن و کیفیت بالای مواد به کار رفته را به سرنشینان القا میکند. در میانه داشبورد، یک نوار کرومی زیبا قرار گرفته که به زیبایی و جلا دادن به طراحی داخلی کمک میکند. همچنین، سوئیچ کنترلها در زیر دریچه تهویه مرکزی و پنل سیستم تهویه در بخش پایینتر از آن تعبیه شده که دسترسی آسان و ارگونومیک را برای راننده فراهم میسازد.
در نهایت و پس از کش و قوس های فراوان، این شرکت قیمت پایه 970 میلیون تومنی را برای ری را اعلام کرد؛ عددی که پس از احتساب هزینههای جانبی به حدود 1 میلیارد و 150 میلیون تومان می رسد. غربیلک فرمان از نوع D کات (برشخورده) است و دکمههای روی آن امکان کنترل بعضی سیستمها را به راننده میدهد. مصرف سوخت این خودرو در داخل شهر به اندازه 9.6 لیتر در هر صد کیلومتر و در خارج از شهر به انداز ه 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر می باشد.
گیربکس شش سرعته خودکار که در دنا پلاس جوانان، دنا پلاس توربوشارژر و تارا اتوماتیک مورد استفاده قرار میگیرد، روی ریرا نیز نصب شده است و قدرت پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل میکند. طبق اعلام ایران خودرو، مصرف سوخت ریرا در سیکل ترکیبی، 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر آن نیز به 10.4 ثانیه میرسد. همچنین پیشرانه نصب شده روی این خودرو، قابلیت پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو پنج را دارد. این پلتفرم که نسخه بومی پلتفرم PF1 گروه PSA است، در حال حاضر برای تارا استفاده شده و قرار است تا این کراس اوور دومین محصول ایران خودرو بر اساس این پلتفرم باشد. ابعاد و اندازه اولین کراس اوور ملی ایران خودرو، در دسته کراس اوورهای B پلاس بازار جهانی قرار می گیرد و می تواند ری را را در ابعاد و اندازه به پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3-XR، نیسان جوک و… نزدیک دانست. ریرا ایران خودرو از پیشرانه EF7P TC بهره میبرد که یک موتور ۴ سیلندر توربو به حجم ۱.۷ لیتر و به عبارت دقیقتر ۱۶۴۵ سیسی است.
ریرا از فرمان دیکات (D-Cut) بهره میبرد که طراحی اسپرت و مدرنی دارد. وجود کلیدهای دسترسی متعدد بر روی فرمان، امکان کنترل بسیاری از قابلیتهای خودرو را بدون نیاز به برداشتن دست از روی فرمان فراهم میکند. این فرمان قابلیت تنظیم در چهار جهت را دارد که به راننده اجازه میدهد تا بهترین موقعیت رانندگی را انتخاب کند، این ویژگی در این کلاس خودروها یک امتیاز بزرگ محسوب میشود. ری را نیز همانند دنا پلاس جوانان، مصرف سوخت ترکیبی حدود 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر، شتاب صفر تا صد در 11 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را ارائه دهد. همچنین، این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره میبرد که با نیازهای محیط زیستی روز همخوانی دارد. نسخه های اولیه ری را از 4 ایربگ (سرنشینان جلو و پرده ای) بهره می برد.
دی اس 6، یک رقیب فرانسوی برای این خودرو است که به صورت یک موتور 1.6 لیتری توربو شارژ می باشد که قدرت آن 165 اسب بخار و گشتاور آن 240 نیوتون متر می باشد. به طور کلی می توان گفت که طراحی بدنه این خودرو، جدید و راضی کننده است. این خودرو به لحاظ ظاهری به کراس اوورهای جدید مثل هیوندای سانتافه و پژو 2008، شباهت زیادی دارد. سیستم تشخیص نقطه کور (BSD) با استفاده از 4 سنسور و یک یونیت، به راننده در تشخیص خودروهای موجود در نقاط کور کمک می کند. همچنین، این خودرو مجهز به 8 سنسور پارک (4 عدد در جلو و 4 عدد در عقب) است که در سرعت های پایین فعال می شوند.
دیدگاهتان را بنویسید