قیمت و مشخصات پژو 2008 کاراپ

البته این خودرو با اینکه در کلاس بدنه‌ی کراس‌اور قرار دارد؛ اما تفاوت چندانی در وزن بدنه با هاچبک ۲۰۸ ندارد. قیمت این شاسی‌بلند در بازار ایران می‌توانست فاکتور خوبی برای رقابت این خودرو با رقبای چینی، کره‌ای، ژاپنی و اروپایی باشد. نخستین مصاحبه‌های مدیرعامل ایران‌خودرو، از قیمت ۷۷ میلیون تومان خبر دارد اما در نهایت، پژو 2008 با قیمتی حدود ۱۶۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۶ به دست مصرف‌کننده رسید. شرکت ایکاپ به تولید و مونتاژ خودروهای تولید مشترک ایران‌خودرو و پژو در ایران خواهد پرداخت.

نیسان جوک و رنو کپچر، تعدادی از کراس‌اور‌های مطرح بازار ایران هستند که قیمت نزدیکی به ۲۰۰۸ دارند و در بازار‌های جهانی نیز فروش خوبی تجربه کرده‌اند. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که کیفیت ساخت خودروهای پژو را در حد متوسط بدانید. چیزی که تا قبل از سال ۲۰۱۳ در اروپا نیز مانند تولیدات پژو در ایران در حال رواج پیدا کردن بود.

با این حال ایران‌خودرو تصمیم گرفته است ۲۰۰۸ را با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ شده در ایران عرضه کند که توان بسیار خوب ۱۶۵ اسب‌بخار با خود به همراه دارد. در هر صورت نماینده پژو به عنوان یک خودرو نسبتاً مدرن از مزیت‌هایی نظیر توانایی‌های حرکتی عالی، هندلینگ قابل قبول، ایمنی مطلوب، مصرف سوخت پایین و کیفیت سواری مناسب برخوردار می‌باشد و تمامی این مزایا را با سطح خوبی از کیفیت و ارگونومی ارائه می‌کند. جذاب‌ترین خصلت پژو 2008، پیشرانه قدرتمند و گیربکس هماهنگ با آن است که به شتاب و سرعت بسیار خوب اتومبیل منتهی شده و ترمزهای کارآمد و پایداری مناسب از این قابلیت پشتیبانی میکنند. پژو ۲۰۰۸ یکی از بهترین و مناسب‌ترین کراس اوورهای کوچک موجود در بازار ایران است که با توجه به فقدان خودروهای هم‌رده به‌ویژه محصولات کره‌ای و اروپایی، توانست جایگاه خود را در بازار ایران به سطوح بالایی برساند. البته به نظر می‌رسد که در حال حاضر بسیاری از دلالان سطح این خودرو را به جایگاهی بیش از آنچه شایسته‌اش است، رسانده‌اند. چراکه قیمت آن در بازار بسیار بالا به نظر می‌رسد و همین مسئله باعث شده 2008 به خودرویی نسبتا لوکس تبدیل شود.

تویوتا لندکروزر، هیوندای سانتا‌فه و کیا سورنتو چند نمونه از خودروهای شاسی‌بلند مطرح در کشورمان هستند. همچنین مطالعه گزارشات موسسه تست تصادف اروپا (Euro-NCAP) و روئیت 5 ستاره‌ای که در سال 2013 و با امتیازات مناسب بدست آمده خیالمان از بابت ایمنی ماشین را تا حدود زیادی آسوده نموده است. با این حال مشکلاتی نظیر حساسیت پیشرانه به کیفیت سوخت و عدم پشتیبانی تمام مراکز ایران‌خودرو از این محصول، از جمله نکاتی هستند که باید قبل از خرید 2008 در نظر داشته باشید. ضمن اینکه نماینده پژو در خصوص سطح امکانات جانبی هم به پای بسیاری از رقبایش (بخصوص حریفان چینی حاضر در این رده) نمی‌رسد و از این حیث شرایطی کاملاً معمولی دارد.

در نیمه پایینی و بخش مشکی رنگ سپر جلو، یک دریچه هواکش بزرگ مشاهده می‌شود که در دو طرف آن چراغ‌های دایره‌ای شکل مه شکن با تزیینات کرومی U شکل حضور دارند. ابتکار طراحان پژو در این قسمت و استفاده از خطوط منقطع کرومی انسان را به یاد بارش قطرات باران انداخته و زیبایی جلو پنجره پژو 2008 را فزونی بخشیده است. اما در آن زمان شاید کمتر کسی می‌دانست که ۴۰۵ قرار است به جای آن که آرام جانمان شود، با از خط تولید خارج نشدنش، به سوهان روحمان بدل گردد و حتی مبنای تولید خودروی ملی این مملکت نیز واقع گردد. شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است.

وظیفه انتقال نیرو به چرخهای جلو برعهده گیربکس شش سرعته اتوماتیک(EAT6) نهاده شده است. وزن این خودرو بدون سرنشین و با احتساب مخزن سوخت پر، معادل 1270 کیلوگرم بوده و میزان مصرف سوخت آن در سطح شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب برابر با 9.8 و 4.9 و 6.7 لیتر برصدکیلومتر است. میزان حجم کابین ۲۰۰۸ به گونه‌ای است که برای ۴ یا ۵ نفر مناسب بوده و از فضای کافی به ویژه در بخش ردیف عقب برخوردار شده است. به واسطه اندازه نسبتاً بزرگ شیشه های جانبی نور کابین مناسب بوده و دید به بیرون در حد کافی موجود خواهد بود. دریچه‌های میانی هواکش در زیر نمایشگر مرکزی جا خوش کرده‌اند و دکمه‌های کنترل سیستم تهویه در بخش زیرین این قسمت با بهره‌گیری از طراحی ساده، جای داده شده‌اند. در این بین عرضه خودروی پژو ۲۰۶ در اوایل دهه ۸۰ شمسی بیش از پیش توجهات ایرانیان را به سمت پژو جلب نمود اما این بار برخلاف قبل می‌شد حدس زد که ۲۰۶ همانند دیگر محصول پژو، در بازار انحصاری ایران، حالا حالاها ماندگار خواهد شد.

نسخه‌ی ۱۱۰ اسب بخاری پژو ۲۰۰۸ از پیشرانه‌ی مجهز به توربوشارژ استفاده می‌کند و به همین دلیل توان خروجی بیشتری از نمونه‌ی قبلی دارد. در این نسخه از کراس‌اور ۲۰۰۸ نیز امکان استفاده از جعبه‌دنده‌های خودکار و دستی موجود است. اما نکته‌ی جالب در خصوص پیشرانه‌ی مذکور، مصرف سوخت پایین‌تر آن نسبت به نمونه‌ی مجهز به پیشرانه‌ی ۸۲ اسب بخاری است.

مصرف سوخت شهر ۶، بزرگراه ۴.۱ و سیکل ترکیبی ۴.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از دیگر ویژ‌گی‌های این نسخه است. شتاب رسمی 8.2 ثانیه و حداکثر سرعت 217 کیلومتر بر ساعت به خوبی بیانگر قابلیت‌های 2008 هستند و مهم‌تر اینکه چنین عملکرد مناسبی با مصرف سوخت ترکیبی معقول 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر همراه است. خوب پس تا اینجای کار همه چیز عالی به نظر می‌رسد اما در این بین مشکلاتی هم وجود دارند. مهم‌ترین مورد وابستگی شدید موتور پیشرفته 2008 به کیفیت سوخت می‌باشد که این مورد با توجه به وجود توربو با بوست نسبتاً بالا و سیستم پاشش مستقیم سوخت، حتی از برخی از رقبای توربو موجود در بازار (که بوست پایین‌تری دارند) نیز شدیدتر احساس می‌گردد. در واقع برای نگهداری صحیح از پیشرانه 2008 می‌بایست نسبت به عدد اکتان بنزین و انجام به موقع سرویس‌ها حساسیت بیشتری به خرج دهید. ضمناً با توجه به عرضه محدود این محصول، شرایط خدماتی 2008 در قیاس با برخی از رقبا اندکی ضعیف‌تر می‌باشد و در صورت خرابی احتمالی با هزینه‌های نسبتاً بالا مواجه خواهید شد.

هر چند مشتریان از خدمات ایساکو ناراضی هستند؛ یکی از امتیازهای ایساکو شعبات زیاد و فراوانی قطعات یدکی در سرتاسر کشور است. هرچند در مقایسه با بسیاری از محصولات مشابه داخلی و چینی شرایط و کیفیت سواری 2008 در موقعیت برتر قرار خواهد داشت. البته در معابر شهری، کیفیت سواری پژو 2008 می‌تواند موجبات رضایت شما را فراهم آورد. در نمای عقب خودرو نیز سعی شده تا با ایجاد فرورفتگی در بخش میانی درب صندوق و طراحی خاص سپر عقب، جلوه‌ای جسورانه به این بخش از پژو ۲۰۰۸ بخشیده شود. به ویژه که طراحی سه تکه ای گرافیک داخلی چراغ‌های عقب انسان را به یاد اثر چنگال یک حیوان وحشی مخصوصا شیر (نماد پژو) می‌اندازد.

پژو 2008 در زمان خود از نوعی طراحی منحصر به فرد در بیرون و نمای داخلی خود سود می‌برد و توانست تلفیقی دلنشین از هیجان، مدرنیسم و تجلل را به صورت عامه پسند به نمایش بگذارد. هر چند استفاده از بدنه‌ی سبک این ذهنیت را به‌ وجود می‌آورد که ۲۰۰۸ از چسبندگی نامناسبی برخوردار است؛ اما پس از رانندگی با این خودرو عملکرد حرکتی و فرمان‌ پذیری آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. وب‌اپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و به‌روز‌رسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم می‌کند. در نسخهٔ وب‌اپلیکیشن نیازی به دانلود و به‌روزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی‌ به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپ‌های موبایل خود می‌توانند از آن استفاده کنند. حین عبور از پیچ‌ها پژو 2008 چسبندگی و پایداری مناسبی را از خود به نمایش می‌گذارد و فرمان پذیری آن در حد مطلوب ارزیابی می شود. قدرت ترمزها نیز به نوبه خود مناسب بوده و توانایی کافی برای متوقف نمودن پژو 2008 را دارا هستند.

این امکانات به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ برخی از آن‌ها در تمامی تیپ‌های پژو ۲۰۰۸ ارائه می‌شود. این امکانات عبارت‌اند از کروز کنترل، صندلی الکترونیکی راننده، کنترل ارتفاع صندلی راننده، سوکت برق ۱۲ ولتی، پورت‌های USB و ۳.۵ میلی‌متری، بلوتوث، ۶ اسپیکر (۲ عدد جلو، ۲ عدد عقب و ۲ توییتر)، کامپیوتر سفری، باربند، قفل مرکزی، نمایشگر وضعیت دنده، دماسنج، سانروف و چراغ رانندگی در روز. پژو 2008 یک شاسی بلند جمع و جور است که در  سال 2013 تولید شده و  این خودروی کم مصرف وارد خط مونتاژ شرکت ایران خودرو شده است. فضای صندوق عقب پژو 2008 در حالت عادی 360 لیتر است که با خواباندن صندلی های عقب به 1194 لیتر هم می رسد.

صفحه نمایشگر لمسی ۷ اینچی که از بخش بالایی کنسول میانی داشبورد قد برافراشته، موجب افزایش شاخصه‌های فناورانه کابین ۲۰۰۸ شده است. میله باربند با طراحی خاص، آنتن سقفی و اسپویلر دو رنگ نیز از دیگر مواردی است که در نمای کناری پژو ۲۰۰۸ قابل مشاهده هستند. همچنین خط طراحی سقف این خودرو حالتی عادی نداشته و از ستون B به سمت بالا متمایل شده و تا انتهای هر خودرو امتداد یافته است.

پژو ۲۰۰۸ را می‌توان اولین محصول مونتاژ داخلی بعد از برجام دانست که حاصل قرارداد ایران‌خودرو و پژو است. یا در مثالی دیگر ترکیب درب صندوق بلند و سپر کوتاه عقب، در ابتدا مقداری نازیبا به نظر می‌رسد ولی در هنگام بارگیری به مزیت این مجموعه پی خواهید برد. حتی رینگ‌های کوچک و لاستیک‌های نسبتاً فاق‌بلند ماشین هم به کیفیت سواری بهتر در قیاس با امثال تیوولی (که از لاستیک‌های فاق‌کوتاه زیباتر بهره می‌برد) منتهی شده است. پس در مجموع می‌توان گفت که پژو 2008 با اینکه ضعف‌های کوچکی در بحث هارمونی طراحی دارد اما به خوبی توانسته زیبایی را با کارآیی تلفیق نماید و خودرویی به روز و در عین حال کارآمد را روانه بازار کند.

مانیتور خودرو روی کنسول وسط داشبورد به شکل خاصی بیرون آمده و ترمز دستی نیز فرم عجیبی دارد که کار کردن با آن مقداری سخت تر از ترمز دستی های همیشگی است. کیفیت متریال استفاده شده در کابین پژو 2008 کاملا متوسط بوده و جای چندانی برای تعریف ندارد. همچنین، نبودن آرم رست برای راننده نیز ایراد دیگری است که می توان به کابین پژو 2008 گرفت. در نهایت باید گفت تجربه‌ی سواری با پژو ۲۰۰۸ شباهت زیادی به نیسان جوک و ذات اسپرت این خودرو دارد؛ البته اگر به‌دنبال خودرویی با سواری آرام‌ و راحت هستید، رنو کپچر گزینه‌ی بهتری خواهد بود. اگر برای رفت‌وآمدهای درون‌شهری به همراه چند سفر در سال به‌دنبال خودرویی جادار و جذاب هستید، ۲۰۰۸ محصولی مناسب است که نمی‌توان روی قابلیت‌های آفرود آن در خارج شهر و مناطق کوهستانی حساب باز کرد. پژو ۲۰۰۸ از خطوط طراحی قوسی و عضلانی بهره می‌برد تا خود را به‌عنوان محصولی جذاب و اسپرت معرفی کند.

در این سبک طراحی، فرانسوی‌ها از یک غربیلک کوچک، نشانگرهای پشت‌آمپر بالاتر از فرمان و کنسول دوطبقه مرکزی استفاده نموده‌اند که هرچند این مجموعه در ابتدا مقداری عجیب به نظر می‌رسد اما حس مدرنیته جالبی به انسان منتقل می‌کند. از نظر ارگونومی هم شرایط مطلوب است و اکثر افراد از میزان دید و تسلط در پشت فرمان 2008، ابراز رضایت داشته‌اند. ظرفیت صندوق این خودرو در مقایسه با رقبا مناسب تلقی می شود اما به طور کلی نباید از خودرو های این سگمنت انتظار جاداری سدان ها یا کراس اور های مید سایز را داشت. پژو 2008 با 350 لیتر ظرفیت صندوق نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تنها با خودرو های هاچ بک یا مینی کراس اور قابل قیاس است. یکی از مواردی که پیش‌تر توسط مالکان مدل‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ پژو ۲۰۰۸ گزارش شده بود، صدا و لرزش بالای پیشرانه در دور موتور بالاتر از ۳۰۰۰ و نفوذ آن به کابین است. پژو در نسخه‌ی فیس‌لیفت این خودرو با بهبود ایزولاسیون کابین و استفاده از پیشرانه‌ی جدید سعی در حل این مشکل داشته است.

وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. مصرف سوخت استاندارد و رسمی پژو 2008 برای شرایط رانندگی ترکیبی 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده اما این عدد در خارج شهر تا 4.9 لیتر کاهش و در داخل شهر تا 9.8 لیتر افزایش خواهد یافت. اطلاع از مشخصات فنی پژو 2008 و بررسی آن ها، اقدامی است که اغلب متقاضیان پژو 2008 قبل از خرید آن انجام میدهند.

موتور پژو ۲۰۰۸ از نوع ۱.۶ لیتری توربوشارژ است و جزو پرقدرت‌ترین نمونه‌ها در کلاس خود محسوب می‌شود. اگر این سوال برای شما مطرح است که موتور پژو 2008 ساخت کجاست؟ باید بگوییم که این موتور محصول کمپانی پژو فرانسه بوده و در تولیداتی مثل سیتروئن C3 و پژو 508 نیز به کار رفته است. البته احتمال دارد خدمات پس از فروش خودروهای تولید ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو) به عهده‌ی ایساکو نباشد و مسئولیت این خدمات به عهده‌ی ایکاپ یا بخش جدیدی از این شرکت قرار گیرد. از نظر خدمات پس از فروش با توجه به نتایج اعلام‌شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ایساکو که وظیفه‌ی خدمات ایران‌خودرو را دارد، در ارزیابی‌های سال قبل در شاخص رضایتمندی مشتریان رتبه ۶، وضعیت نمایندگی‌ها رتبه ۲ و در نظام مدیریتی رتبه‌ی یک کسب کرده است.

اما اگر از آن دسته خریدارانی هستید که استفاده خانوادگی و آپشن ها برای شما اهمیت بیشتری دارد احتمالا تیوولی توربو گزینه مناسب تری خواهد بود. نوع ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۰۸ در نسخه‌ی TVI با تنفس طبیعی و در نسخه‌ی THP مجهز به توربوشارژر است. قدرت نمونه‌ی TVI برابر با ۱۲۰ اسب‌بخار است و با جعبه‌دنده‌ی دستی حدود ۱۰ ثانیه طول می‌کشد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ درحالی‌که نوع THP به لطف استفاده از توربوشارژر، ۱۶۵ اسب‌بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۹ ثانیه فراهم می‌کند.

البته پژو 2008 با چنین قیمتی در بازار از اقبال چندانی برخودار نیست و به همین دلیل نیز نمونه های دست دوم پژو 2008 با کارکرد بسیار اندک (برای مثال حدود 20 هزار کیلومتر) با افت قیمتی باور نکردنی در محدوده 270 میلیون تومان معامله می شوند. پژو ۲۰۰۸ بر اساس قیمت و کلاس بدنه‌، در بازار ایران رقبای زیادی دارد که هر کدام توانسته است بازار خود را پیدا کند. طراحی جذاب و هیجانی در بخش بدنه و کابین باعث شده است با خودرویی به‌روز و مناسب برای اقشار جوان روبه‌رو باشیم. ۲۰۰۸ در بازار داخلی مملو از خودروهای چینی با طراحی‌های کسل‌کننده و نامتناسب، می‌تواند به‌خوبی بدرخشد. پژو 2008 به‌عنوان اولین محصول مونتاژ شده در شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران‌خودرو و پژو (ایکاپ) است.

اما در نمایشگاه ژنو سال گذشته، شرکت پژو از فیس‌لیفت ۲۰۰۸ با عنوان مدل ۲۰۱۷ رونمایی کرد که هم فیس‌لیفت (تغییر طراحی ظاهری) پیدا کرد و هم در انواع پیشرانه با تغییر روبه‌رو شد. پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ همچون پژو ۲۰۸ از پیشرانه پربازده و کم‌مصرف سری PureTech استفاده می‌کند. پیشرانه‌ی مذکور با حجم ۱۲۰۰ سی‌سی و توان ۱۳۰ اسب‌بخار، جایزه بهترین پیشرانه‌ی سال ۲۰۱۶ را در دسته‌ی نمونه‌های ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ سی‌سی کسب کرد.

برای خرید اقساطی خودرو می‌توانید از طرح فروش اقساطی ایران خودرو شرکت همراه مکانیک استفاده کنید. آخرین نمونه مونتاژ شده پژو 2008 در ایران به سال 1399 بر می گردد و در نتیجه آخرین مدل 2008 قابل تهیه نیز مربوط به همان سال است. در بازار امروز، می توان از سیتروئن C3 به عنوان اصلی ترین رقیب پژو 2008 نام برد زیرا که این دو خودرو از مشخصات فنی یکسانی بهره برده و تنها در برند، طراحی و شرکت عرضه کننده متفاوت اند. دیگر رقیب 2008 نیز سانگ یانگ تیوولی توربو است که در دو تیپ فایتر و اسپشیال در بازار قابل تهیه است. به طور کلی باید گفت که پژو 2008 خودرویی مناسب افرادی است که شتاب و قدرت خودرو برای آن ها مهم بوده و در کنار آن به لذت رانندگی، کم سن و سال بودن خودرو و برند اروپایی آن نیز اهمیت می دهند.

اما از سال ۲۰۱۳ به بعد پژو تصمیم به تغییراتی در این بخش گرفت تا بتواند با فروش بیشتر، از کاهش بیشتر بازار خود جلوگیری کند. پژو ۲۰۰۸ نیز مانند پژو ۲۰۸ و پٰژو ۵۰۸ در کیفیت ساخت پیشرفت خوبی تجربه کرده است و خود را در عرصه‌ی رقابت با دیگر کرا‌س اوورها‌ی مطرح جهانی در حد قابل قبولی قرار داده است. کسب سه جایگاه نخست در مسابقات طاقت‌فرسای رالی داکار توسط پژو ۳۰۰۸ خود گواهی بر پیشرفت این شرکت فرانسوی در کیفیت ساخت تولیدات خود است. راستی ترمزدستی ماشین نیز فرمی متفاوت و به اصطلاح خلبانی‌ دارد که در نوع خودش جالب توجه است. البته اهرم دنده می‌توانست زیباتر از اینها طراحی شود و فرم خمیده میانی داشبورد هم با سلیقه همگان جور در نمی‌آید؛ همچنین کمبود برخی امکانات نظیر سانروف و روکش‌های چرمی باعث شده‌اند فضای کلی کابین مقداری اقتصادی به چشم آید. با این حال اگر مزایا و معایب اتاق 2008 را کنار هم بگذاریم، کفه ترازو به شدت به سمت مزیت‌ها سنگینی خواهد نمود و از این رو باید نمره قبولی را به این طرح ارزانی داریم.

مصرف سوخت کمتر از ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، خبر از تبحر بالای گروه خودروسازی پژو سیتروئن در ساخت خودروهای بهینه می‌دهد. اما پژو نسخه‌ی دیگری از ۲۰۰۸ نیز عرضه می‌کند که از پیشرانه‌ی ۱۲۰۰ سی‌سی مجهز به توربوشارژر (همانند نسخه‌ی ۱۱ اسب‌ بخاری) بهره می‌برد که اکنون به‌واسطه‌ی بهینه‌سازی‌های در سیستم توربوشارژ، گشتاور و توان خروجی بیشتری نسبت به سایر مدل‌های این خودرو دارد. این نسخه از پژو ۲۰۰۸ با گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه و توان خروجی ۱۳۰ اسب‌بخار، می‌تواند در ۹.۳ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. با این حال برخلاف سایر مدل‌های ۲۰۰۸، قدرتمندترین نسخه‌ی کراس‌اور پژو تنها با جعبه‌دنده‌ی دستی عرضه می‌شود.

نیروبخش خودروی پژو 2008 در ایران یک پیشرانه چهار سیلندر 1600cc توربوشارژ است که قدرتی معادل 163 اسب بخار را در دور موتور 6000 فراهم می‌آورد. گشتاور حاصل از آن معادل 240 نیوتن متر است که از دور موتور 1400rpm در دسترس راننده خواهد بود. شتاب صفر تا صد پژو 2008 برابر 8.2 ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن به 217 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مؤسسه تست تصادف اتحادیه اروپا هنوز اطلاعاتی در مورد ایمنی پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ اعلام نکرده است؛ اما نسخه‌ی قبلی این خودرو در سال ۲۰۱۳ توانست ۵ ستاره ایمنی از این مؤسسه دریافت کند. کراس‌اور پژو ۲۰۰۸ در تجهیزات ایمنی از سیستم‌های کمکی راننده ABS، EBFD،EBA استفاده کرده است و می‌توان در این بخش به فقدان TCS اشاره کرد که می‌تواند از نقاط ضعف یک کراس‌اور به شمار برود.

کیفیت ساخت در تیپ‌های GTLINE و ALLURE در سطح بالاتری نسبت به دو تیپ ACCESS و ACTIVE قرار دارد. البته باید منتظر بود و دید کیفیت محصولات تولیدی در کارخانه ایکاپ چگونه خواهد بود. امسال در آخرین ارزشیابی‌های تولیدات خودرو، دو محصول پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۶ صندوقدار که توسط کارخانه‌ی ایران‌خودرو تولید می‌شوند، توانسته‌اند سه ستاره‌ی کیفیت دریافت کنند که اگر پژو ۲۰۰۸ با این کیفیت به بازار ارائه شود، برای مردم قابل قبول نخواهد بود.

البته برای بهبود جای پای سرنشینان عقب مقداری از حجم صندوق فدا شده است اما با این حال هنوز هم می‌شود محفظه 410 لیتری صندوق را مناسب و کاربردی توصیف نمود، بخصوص که با خواباندن صندلی‌های عقب این محفظه بهبود چشمگیری را تجربه می‌کند. البته حتماً می‌ دانید که نمونه عرضه شده در کشور، طبق معمول دچار پروسه ارزان ‌سازی شده و آپشن ‌های زیادی مثل سقف شیشه‌ ای، گرم‌ کن صندلی‌ ها، کیلس و استارتر دکمه‌ ای، حسگر پارک جلو و.. قبل از خرید این خودرو برای کاهش ریسک خرید خود، حتما از خدمات کارشناسی خودرو شرکت همراه مکانیک استفاده کنید تا ضمن بررسی خودرو از نظر فنی و بدنه، خرید بی دغدغه ای را تجربه کنید. پژو ۲۰۰۸ یک خودروی مینی کراس اور است که از سال 2013 توسط کمپانی فرانسوی پژو معرفی شده و بر روی پلتفرم PF1 تولید می شود. این پلتفرم مشهور استفاده شده در 2008 با بسیاری دیگر از خودرو های گروه PSA از جمله پژو 206، 207، 208، سیتروئن C3 و DS3 مشترک بوده و در صنعت خودروسازی ایران نیز شناخته شده است. پژو ۲۰۰۸ را می‌توان کراس‌اور چابک دانست که البته این موضوع تنها در انواع مجهز به پیشرانه‌های توربوشارژ ۱۱۰ تا ۱۶۵ اسب‌بخار احساس می‌شود.

کمپانی خودروسازی پژو پس از ارائه خودروی هاچبک پژو 208، با توجه به استقبال روز افزون مشتریان از خودروهای شاسی بلند، تصمیم گرفت تا نمونه کراس‌اوور پژو 208 را به بازار بفرستد. پژو ۲۰۰۸ که در سگمنت مینی کراس اور ها جای می گیرد، از لحاظ ابعاد شبیه به یک خودروی هاچ بک است که قد آن رشد بیش از حدی داشته و ارتفاع غیر متناسبی از سطح زمین دارد. هرچند که کمپانی سازنده تلاش کرده تا با اضافه کردن موارد مانند روف رک، زه های پلاستیکی و لاستیک های فاق بلند تا حدی از این بی تناسبی بکاهد، اما باز هم 2008 بیشتر شبیه یک خودروی هاچ بک با رشد غیر معمول است نه یک خودروی کراس اور! اما اگر بحث ابعاد خودرو را فراموش کنیم، پژو 2008 ظاهر جذابی دارد و طراحی آن مانند اکثر خودرو های جدید پژو مدرن و چشمگیر است که این موضوع یکی از دلایل موفقیت آن در بازار است. این خودروساز با ارائه مدل معروف ۴۰۵ به بازار کشورمان، ایرانیان را در اواخر دهه شصت شمسی نسبت به سوار شدن بر خودرویی مدرن امیدوار کرد. داخل کابین اما اوضاع کاملا عجیب است، طراحی کابین که به سبک i-Cockpit پژو انجام شده کاملا متفاوت با سایر خودرو های نرمال موجود در بازار است.

این موضوع موجب می‌شود تا در مسیرهای ناهموار، تا حدی از کیفیت و آسایش کابین خودرو کاسته شده و ضربات ناشی از عوارض سطح جاده به کابین و سرنشینان آن انتقال یابد. گنجایش فضای صندوق بار برابر ۴۱۰ لیتر است که در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم ، این حجم تا ۹۱۷ لیتر افزایش خواهد یافت. پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان، ازجایگاه معمول خود به ارتفاعی بالاتر مهاجرت کرده که شاید عادت کردن به آن، کمی زمان نیاز داشته باشد. در نمای جانبی شیشه‌های بزرگ کناری خودرو با نوار کرومی حاشیه‌ای آن که از زیر آینه جانبی تا بالای ستون B امتداد یافته‌ و در قسمت بالا از پهنای بیشتری برخوردار شده است، جلب توجه می‌نماید.

چراغ‌های جلو دارای طراحی کمانی شکل بوده و از چینش اجزای داخلی به طرزی زیبا و مدرن بهره‌مند شده‌اند. طراحان سعی نموده‌اند تا با استفاده از ایجاد خطوط حجمی بر روی درب کاپوت، ضمن بزرگتر جلوه دادن خودرو بر جنبه‌های جسورانه و اسپرت نیز تأکید بیشتری کرده باشند. در این قسمت سعی شده تا با ایجاد برخی چین و چروک های کم عمق، هیجان بیشتری به بیننده القا شود. زه پلاستیکی مشکی تمام بخش زیرین خودرو را در قالب نواری نسبتا پهن، از دور گلگیرها گرفته تا رکاب جانبی خودرو را پوشانده است. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید.

پژو شرکت خودروسازی فرانسوی است، که در سال ۱۸۱۰ توسط خانوادهٔ پژو جهت ساخت آسیاب‌های قهوه، در شهر فرانش، فرانسه تأسیس شد اما ورود رسمی پژو به صنعت خودروسازی با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط آرمان پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. نخستین خودروی پژو که خودرویی سه‌چرخ بود، در سال ۱۸۸۹ توسط آرمان پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید گردید. مدتی است که از ارائه خودروی پژو ۲۰۰۸ به مشتریان ایرانی می‌گذرد؛ اگر می خواهید اطلاعات کاملی از این خودرو به دست آورید در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در واقع می توان کابین 2008 را می توان به ظاهر نیسان جوک تشبیه کرد؛ یا عاشق آن هستید یا برایتان غیر قابل تحمل است! غربیلک فرمان 2008 فرم خاصی دارد و به واسطه ابعاد کوچک، بسیار خوش دست و جذاب است. صفحه کیلومتر نیز به طور غیر طبیعی بالاتر از فرمان و روی داشبورد قرار گرفته که می تواند جالب توجه باشد.

بخصوص که فقط نمایندگی‌های منتخب ایران‌خودرو به این ماشین سرویس ارائه میکنند و نباید فریب گستردگی بالای مراکز خدماتی موجود در سطح کشور را بخورید. پژو ۲۰۰۸ به عنوان یک کراس اوور کوچک از سال ۲۰۱۳ به خطوط تولید کمپانی پژو سیتروئن پیوست. اولین فیس‌لیفت جزئی این خودرو در سال ۲۰۱۶ به بازار راه پیدا کرد و شرکت ایران خودرو نیز پس از امضای قرارداد جوینت-ونچر با کمپانی پژو-سیتروئن، نسبت به عرضه پژو ۲۰۰۸ فیس‌لیفت در سال ۹۶ اقدام ورزید. اما تا اجرایی شدن کامل قرارداد تولید پژو ۲۰۰۸ در ایران، مجددا تحریم‌های دوره دوم آغاز شد و درنتیجه ایران‌خودرو کراس اوور کوچک پسابرجامی خود را صرفا در تعداد محدود  و طی سالهای 1396 تا 1399 به مشتریان واگذار کرد. از مارس ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۶، پژو ۲۰۰۸ بدون تغییر برجسته ظاهری به بازار عرضه شده است.

فضای کابین از لحاظ حجم برای سرنشینان مناسب است و فضای خوبی برای آن‌ها تعبیه شده است. پژو ۲۰۰۸ را از لحاظ فضای داخلی می‌توان مناسب برای جوانان و خانواده‌های کم‌جمعیت دانست. بخش عقبی خودرو نیز برای حمل بار در مسافرت مناسب است و حدود ۴۱۰ لیتر حجم دارد که با خواباندن صندلی سرنشینان عقب، این حجم تا ۹۱۷ لیتر افزایش می‌یابد. هر چند پژو ۲۰۰۸ در کلاس بدنه‌ی کراس‌اوورها قرار می‌گیرد؛ اما طراحی عضلانی آن باعث شده است خود را خودروی شاسی‌بلند و جاداری معرفی کند؛ این نشان از طراحی هوشمندانه‌ی پژو دارد.

اگر به دنبال خودرویی برای مسافرت های خارج از شهر هستید پژو 2008 چندان مناسب نخواهد بود. اولین چیزی که در طراحی داخلی پژو 2008 جلب توجه می کند طراحی جالب و منحصر به فرد آمپر ها و فرمان در این خودرو است. ترکیب و هماهنگی داشبورد وفضای داخلی این خودرو حس مدرن و اسپورت را به مشتریان القا می کند. این خودرو از نظر اندازه فضای داخلی کوچک بوده و ممکن است  برای خانواده های بزرگ مناسب نباشد اما برای خانواده های کم جمعیت و جوانان بسیار مناسب است. این خودرو در رنگ های متنوع بدنه عرضه می شود و کاملاً متناسب با نیاز های جوانان طراحی شده است. پژو 2008 یک خودروی کراس اوور کوچک است که نخستین مرتبه در سال 2013 میلادی چرخ بر جاده نهاد.

اگر به دنبال یک خودروی اسپرت و چابک هستید، پژو 2008 می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اما در ایران و به سفارش ایکاپ، یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو با کد THP165 روی این خودرو قرار گرفته که طراحی آن حاصل همکاری مشترک میان گروه PSA و BMW بوده و روی محصولات مختلفی نظیر سیتروئن C3، پژو 2008 و حتی مینی کوپر استفاده می شود. پژو 2008 یک کراس‌اوور جذاب و خوش‌فرمان با طراحی زیبا، امکانات مناسب و عملکرد قابل قبول است.

پژو 2008 از زبان طراحی جدید شرکت پژو همانند بسیاری از محصولات دیگر این شرکت نظیر 3008 و 5008 بهره می‌برد. در بخش بالایی نمای روبرو، جلوپنجره با حاشیه‌های کرومی حضور دارد که به نشان شیر ایستاده پژو مزین شده و نوارهای منقطع کروم رنگ که در زمینه مشکی خودنمایی می‌کنند نیز در این قسمت قابل مشاهده هستند. با این حال پژو 2008 یک خودروی نسبتا اقتصادی به شمار می‌رود که در بازارهای بین‌المللی ویژه اقشار متوسط رو به پایین طراحی و ساخته شده است.

پژو در سال‌های اخیر تغییرات عمده‌ای در بخش طراحی خودروهای خود ایجاد کرده است که ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ نیز از همین روند پیروی می‌کند. این کراس آور برای مسافرت های داخل شهر بسیار مناسب است اما اگر به دنبال یک  کراس اوورقدرتمند برای مسافرت های کوهستانی و خارج از شهر هستید خرید این خودرو برای شما توصیه نمی شود. سیستم تعلیق این خودرو در مقایسه با سایر خودرو های ساشی بلند ضعیف تر عمل می کند. همچنین یکی از نکاتی که این خودرو را منحصر به فرد می کند داشتن یک موتور بسیار قوی است که می تواند تجربه بی نظیری را برای شما ارائه کند. به طور کلی خودرو 2008 سیستم تعلیق و فرمان پذیری قابل قبولی ارائه کرده و یک سواری جذاب برای شما به ارمغان می آورد.

از جمله مهم‌ترین رقبای پژو ۲۰۰۸ در بازار ایران می‌توان به سیتروئن C3 و سانگ یانگ تیوولی اشاره کرد. از نظر قیمتی نیز محصولاتی مثل لاماری ایما، چری تیگو ۷ پرو، فیدلیتی پرایم و … می‌توانند به عنوان محصولات جانشین پژو ۲۰۰۸ در این رده قیمتی در نظر گرفته شوند. پس از به ثمر نشستن مذاکرات برجام، در سال 1396 نسل اول پژو 2008 به عنوان یکی از اولین خودرو های پسابرجامی وارد بازار ایران شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *