نگاهی به شرایط و قیمت پژو 405 SLX در بازار، شیر تکامل یافته ایران خودرو + جدول قیمت

ویژگی‌های این خودروی خانوادگی ما را برآن داشت تا در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به بررسی این خودروی ایرانی بپردازیم. پژو 405 از سال 1370 در داخل کشور در حال تولید و مونتاژ می باشد که در طول این 30 سال در اثر نوسانات ارز به میزان زیادی با افزایش قیمت روبرو شد که قدرت خرید آنرا به میزان زیادی کاهش داد. در حال حاضر قیمت کارخانه این خودرو مشخص نمی باشد اما قیمت حدودی بازار آزاد خودرو پژو 405 SLX حدودا 190 میلیون تومان و قیمت حدودی پژو 405 GLX حدودا 180 میلیون تومان می باشد.

کابین پژو 405 در طول 30 سال گذشته تنها یکبار توسط مجموعه ایران خودرو تغییر یافته است و قبل از این تغییر، یک کابین ساده در این خودرو قرار گرفته بود. کابین جدیدی که در این خودرو قرار گرفته است، یک تغییر مناسبی بود چرا که نسبت به طراحی های روز تغییر پیدا کرد و تا حدودی قابل قبول شد چرا که کابین ابتدایی آن بسیار ساده و البته تکراری شده بود. با این وجود کابین جدید هم طراحی نسبتا قابل قبول و همچنین یک دستی را دارد که دکمه ها و آپشن ها به خوبی در کنار هم قرار گرفته اند. خودرو پژو ۴۰۵ اسپرت درزمان ورودش در ایران به‌عنوان یکی از زیباترین خودروهای موجود در بازار به شمار می‌رفت. در حال حاضر پژو ۴۰۵ در سه تیپ مختلف تولید و عرضه می‌شود که شامل پژو ۴۰۵ GLX، پژو ۴۰۵ SLX و پژو ۴۰۵ تیپ دوگانه‌سوز (CNG) است. جالب است بدانید که قیمت خرید خودرو در سال 91 (با کارکرد حدود 40 هزار کیلومتر) چیزی در حدود 11.5 میلیون تومان بوده است که البته در پی تغییرات نرخ ارز و چند برابر شدن قیمت خودرو، قیمت فروش پس از کارکردی در حدود 100 هزار کیلومتر حدود 2 برابر قیمت خرید بوده است.

کلیت این داشبورد جدید در ۴۰۵ و پارس یکسان است و صرفاً در تریم و رنگ آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. به‌طورکلی طراحی داشبورد جدید ۴۰۵ بروزتر و زیباتر از قبل است اما کیفیت آن چند پله نسبت به داشبورد قدیمی قبلی کاهش یافته و تماماً از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده است که پس از مدت کوتاهی به صدا می‌افتد. داشبورد پژو پارس ال ایکس با تریم ۲ رنگ و طرح چوب به همراه دکمه‌های دیجیتالی سیستم تهویه، خود را از پژو ۴۰۵ متمایز کرده است.

خودرو مورد نظر چندی پیش به قیمت 19.5 میلیون تومان و در کارکردی حدود 130 هزار کیلومتر به فروش رسید که با توجه به قیمت 20 میلیونی پراید صفر کیلومتر، رقم نسبتا مناسبی است هرچند خرید 405 دست دوم با کارکرد بیش از 100 هزار کیلومتر دردسر های خاص خود را دارد. پژو 405 SLX این روزها تنها با پیشرانه 1.5 لیتری TU5 (مشترک با 206 تیپ پنج، سمند و پارس LX) با قدرت حدودی 106 اسب بخار روانه بازار می شود، اما در روزهای نخست تولید (1389) چند سری از این مدل با موتور قدیمی تر خانواده 405 (XU7) تحویل خریداران می شدند که خودرو مورد آزمایش نیز یکی از آن هاست. همانطور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، شرکت ایران خودرو در ابتدا از همان پیشرانه XU7 برای به حرکت درآوردن پژو 405 SLX استفاده می‌کرد، اما پس از گذشت دو سال مشکلات دست و پاگیر این پیشرانه قدیمی باعث شد تا ایران خودرو ترجیح دهد پیشرانه مورد استفاده در پژو 206 تیپ 5 را درون سینه این خودرو قرار دهد.

اما واقعیت این بود که در همان لحظه آن را چک کردیم و به هیچ تعویضی صورت نپذیرفته بود، پس از پیگیری های ما، مکانیک زیر بار گفته ما نرفت و با تهدید ما به شکایت تنها برای رضایت مشتری در جلوی چشمانمان تسمه دینام را بدون دریافت هزینه دوباره تعویض کرد. پس از مراجعه برای تعویض تسمه تایم و انجام مراحل اداری برای تحویل خودرو مکانیکی که مسئولیت تعمیر را بر عهده داشت، گوشزد کرد که تسمه دینام نیز نیاز به تعویض داشته است و این کار را بدون هماهنگی انجام داده بودند. این نقص درست پس از آن به وجود آمد که سرسیلندر پس از یک روز سخت در گرمای تابستان دچار سوختگی واشر شد و حتی پس از تعمیر اساسی و تراش سرسیلندر، فشار آب باز هم بالا رفته و ترکیدگی شیلنگ ها را در پی داشته است. این را به منزله تشویق ما به کف خواب کردن خودرو ندانید، بلکه منظور ما حداکثر سه سانتی متر کاهش ارتفاع است که آن نیز در پایداری و حفظ جان شما در جاده های کوهستانی کمک شایانی خواهد دارد. در شروع حرکت پژو به دلیل پوشیدن کفش های جدید و پهن تر به مقدرا بسیار کمی هرزگردی دارد و به سرعت تعویض دنده را طلب می کند.

این خودرویی است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۸۷ یعنی دقیقاً سی سال پیش بازمی‌گردد و هم‌اکنون کاملاً کهنه و از رده خارج شده است؛ اما بااین‌حال ۴۰۵ و مشتقاتش (!) هنوز روی خطوط تولید ایران‌خودرو قرار داشته و به لطف قیمت نسبتاً پایین و بازار انحصاری، از فروش مناسبی هم برخوردار است. علاوه بر این، همانند اکثر خودروهای داخلی، ۴۰۵ نیز کیفیت ساخت بسیار پایینی دارد تا جایی که در ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت ایران هیچ‌گاه موفق به کسب بیش از یک ستاره نشده است. در مدل SLX هم پیشرانهٔ TU5 پژو ۲۰۶ مناسب جثهٔ سنگین ۴۰۵ نیست و خصوصاً در سربالایی‌ها و هنگام پُر بودن خودرو کاملاً کم آورده و نیاز به دندهٔ معکوس پیدا می‌کند. از دیگر معایب ۴۰۵ SLX که عمدهٔ خریداران از آن گلایه دارند، کم‌نور بودن چراغ‌های جلو و عدم هماهنگی پیشرانه و گیربکس است. در سوی دیگر داشبورد ۴۰۵ غیر از کنسول وسط تماماً تریم یکرنگ کرمی داشته و خبری هم از قطعات طرح چوب در آن نیست. البته هرچند این داشبوردِ جدید، طراحی بهتر، زیباتر و بروزتری نسبت به نمونۀ قبلی دارد اما نقطه‌ضعف اصلی آن کیفیت ساخت بسیار پایین آن است به‌گونه‌ای که تماماً از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده است که پس از چندی به صدا می‌افتد.

این موتور در خانواده پارس و ۴۰۵ طبق اعلام ایران‌خودرو ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین پارس LX و ۴۰۵ SLX از لحاظ توانایی‌های رانندگی و سواری کاملاً یکسان هستند. البته این موتور به دلیل گشتاور کمتر نسبت به موتور XU7 و همین‌طور عدم هماهنگی کامل با گیربکس، کمی برای جثه سنگین این دو ماشین ضعیف است اما بااین‌حال با بالا نگه‌داشتن دور موتور می‌توان تا حدی این نقیصه را کاهش داد؛ اما از سوی دیگر مصرف سوخت پایین و عدم وجود مشکلات مربوط به واشر سر سیلندر موتور قدیمی XU7 از مزایای موتور TU5 هستند درحالی‌که این موتور شتاب اولیۀ خوبی را هم برای ۴۰۵ و پارس پدید می‌آورد. البته پژو پارس حدود ۱۰ سانتیمتر کشیده‌تر و ۶۵ کیلوگرم سنگین‌تر از ۴۰۵ SLX است اما این اضافه‌وزن تفاوت چندانی در توانایی‌های حرکتی آن نسبت به برادر ارزان‌ترش ایجاد نمی‌کند. پس از اجباری شدن استاندارد آلایندگی یورو ۲ در کشور و الزام تغییر سیستم سوخت‌رسانی تمامی پیشرانه‌های خودروها از کاربراتوری به انژکتوری، ایران‌خودرو پیشرانهٔ جدید ۱۸۰۰ سی‌سی XU7 را جایگزین پیشرانهٔ ۲۰۰۰ قبلی کرد. این موتور جدید تا سال‌ها در خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و خانوادهٔ سمند مورداستفاده قرار گرفت اما موتور XU7 علیرغم کشش و توان مناسب، از دو مشکل عمدهٔ مصرف سوخت بالا و دوام پایین (سوزاندن واشر سر سیلندر) رنج می‌بُرد. به همین دلیل ایران‌خودرو تصمیم گرفت در پژو ۴۰۵ و پارس از پیشرانهٔ TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ پنج استفاده کند.

رنگ هایی که تاکنون خودرو پژو 405 به بازار عرضه شده است عبارتند از سفید، مشکی، نقره ای و خاکستری که برای خرید می توانید از بازار آزاد یا قرعه کشی ایران خودرو اقدام نمائید. پژو SLX 405 برای چندین سال باهمان داشبورد ساده معروف خودش وارد بازار ایران شده بود تا این‌که در سال ۱۳۹۵، شرکت ایران خودرو باهمکاری دانشگاه‌های طراحی خودرو کشورمان، داشبورد جدیدی را برای خانواده پژو طراحی کرد. ایران خودرو از 405 سه مدل GL  ،GLX  و RD را در تمامی این سال ها به بازار عرضه کرد و همینطور به عنوان پلت فرم پایه ای برای اولین خودروی ملی ما یعنی سمند تبدیل شد. برخلاف تصور طراحان که فکر می‌کردند در قسمت داخلی در ها، تبدیل‌شدن روکش‌های طرح چرمی به روکش‌های پلاستیکی ایده جالبی است، انتقادات زیادی به این طرح وارد شد. به نظر ما روکش‌های جدید نه‌تنها جذابیتی بیشتر از مدل‌های چرمی ندارند بلکه بسیار خشک و شکننده هم هستند. کیفیت پایین داشبورد به همین‌جا ختم نمی‌شود، دستگیره در ها به میزان قابل‌توجهی ضعیف هستند و سرنشینان بعد از هر بار باز کردن در ها، نگران شکسته شدن آن‌ها هستند.

البته اگر قصد قیاس بین نسخه های قدیمی و اصطلاحا فرانسوی 405 با SLX های فعلی ایران خودرو را داشته باشید، با تفاوت عظیمی ماحصل اختلاف بین یک خودرو با کیفیت اروپایی و یک خودرو چینی ایرانی مواجه خواهید شد که پس از قریب به 25 سال تولید 405 در ایران جز تاسف و افسوس نتیجه ای در پی ندارد. از تغییرات کوچک و بزرگ طراحی در صنعت خودروسازی به عنوان فیس لیفت یاد می شود، اما تغییرات ایجاد شده بر روی SLX بیش از آنکه به فیس لیفت شبیه باشد شبیه مراجعه ایران خوردو به یکی از فروشگاه های لوکس اسپرت سطح شهر و خرید چند قطعه چینی بی کیفیت است. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.

ما در مجلهٔ پدال بیشتر به اخبار و مطالب خودروهای خارجی می‌پردازیم و تقریباً تمامی اخبار و رویدادهای جهان اتومبیل را پوشش می‌دهیم. این امر موجب شده که تا حدودی خودروهای بازار داخلی به حاشیه رفته و مغفول واقع شوند. آن‌هم درحالی‌که مباحث خودروهای داخلی برای مخاطبین کاربردی‌تر هستند چراکه اکثریت جامعهٔ ایران با خودروهای داخلی سروکار دارند و مطالبی در این حوزه می‌تواند برای آن‌ها مفیدتر باشد. به همین دلیل تصمیم داریم ازاین‌پس بیشتر از قبل به خودروهای داخلی بپردازیم تا رضایت شما مخاطبین عزیز مجلهٔ پدال را بیش‌ازپیش جلب کنیم. در این راستا از این به بعد طی سری مطالبی تحت عنوان «بررسی مشخصات، مزایا و معایب»، به تمامی خودروهای داخلی خواهیم پرداخت. جالب است بدانید پژو ۴۰۵ بعد از خودرو پراید، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ساخته‌شده در کشور است که به دلیل برخورداری از مزایایی همچون خدمات پس از فروش آسان و در دسترس، قیمت مناسب، قطعات مصرفی ارزان، اتاق جادار به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و مطرح‌ترین خودروهای ایرانی شناخته می‌شود.

تجهیزات ۴۰۵ تنها محدود به موارد پایه همچون پنجره‌های برقی جلو، دو ایربگ، ترمز ABS، پروژکتورهای عقب و جلو، آینه‌های برقی، تهویه مطبوع و فرمان هیدرولیک می‌شود که با توجه به قیمتش نسبتاً قابل‌قبول است. ایران‌خودرو در فیس‌لیفت ۴۰۵ SLX سعی داشته با تغییراتی جزئی و بدون تغییر قالب‌های بدنه، ظاهر کهنهٔ ۴۰۵ را بروز کند. به همین دلیل تغییرات ظاهری این خودرو شامل گرافیک داخلی جدید چراغ‌های جلو با راهنماهای یکپارچه، جلوپنجرهٔ جدید، آینه‌های جانبی جدید، گرافیک داخلی جدید چراغ‌های عقب و اضافه شدن یک اسپویلر کوچک به لبهٔ درِ صندوق بار و مه‌شکن‌هایی به سپر جلو می‌شود. در نسخه ۴۰۵ اس ال ایکس، با تغییراتی همچون وجود چراغ‌های اسپرت شفاف در جلو، یکپارچه شدن راهنمای جلو با چراغ‌ها، اضافه شدن پروژکتور به سپر جلو، تغییر آینه‌های جانبی و اضافه شدن اسپویلر کوچک با چراغ‌ترمز سوم به لبه در صندوق‌عقب، کمی ظاهر خودرو نسبت به ۴۰۵ معمولی بهتر و اسپرت کرده است، به‌طوری در بازار به ۴۰۵ اس ال ایکس لقب پژو ۴۰۵ اسپرت را هم می‌دهند. تولید پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۶۹ توسط ایران‌خودرو در کشورمان آغاز شده و سرآغازی بود برای تحولات بعدی صنعت خودروسازی ایران. خودرویی که در آن سال‌ها از خودروهای نسبتاً بروز اروپا بود و همچنان مهمان خطوط تولیدی ایران‌خودرو و جاده‌های کشورمان است.

ازآنجایی‌که از عمر طراحی پژو ۴۰۵ حدود ۳۰ سال می‌گذرد، طبیعی است که نمی‌توان ایمنی و سطح بالای تجهیزات رفاهی را از آن انتظار داشت. شرکت ساپکو (یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو) نیز از سال ۱۳۷۳ بیش از ۵۰ درصد قطعات پژو ۴۰۵ را بومی‌سازی و تا سال ۱۳۷۷ حدود ۷۰ درصد از قطعات این خودرو را تأمین کرد. بنابراین اگر قصد خرید یکی از این دو مدل را دارید می توان اینطور نتیجه گیری کرد که مدل TU5 یا 1.6 لیتری SLX به سبب تکنولوژی جدید تر پیشرانه در رانندگی درون شهری، مصرف سوخت کمتری را ارائه می دهد و برای رانندگی در مسیرهای کفی و اتوبانی نیز نسبتا قابل قبول ظاهر می شود. در واقع در راستای کاستن از مصرف سوخت، ضرایب گیرباکس مدل 1.6 لیتری 405 SLX به خصوص در دنده های 5 و 4 بیش از حد سبک در نظر گرفته شده اند که در شهر های مرتفع (به دلیل کاهش غلظلت هوا و کاهش قدرت موتور) و مسیر های کوهستانی مشکل ساز می شود.

این موتور اوایل در هردو مدل ۴۰۵ SLX و ۴۰۵ GLX ارائه می‌شد اما چند سالی است که تنها ۴۰۵ SLX با موتور TU5 عرضه می‌شود و مدل GLX همچنان با همان موتور XU7 تولید می‌گردد. پیشرانهٔ TU5 اما در ۴۰۵ SLX به گفتهٔ ایران‌خودرو ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بعلاوه از لحاظ خدمات پس از فروش، فضای داخلی و صندوق بار، کیفیت ساخت (که در هر دو بسیار پایین است) و هزینه‌های نگهداری نیز دو خودرو کاملاً یکسان هستند.

بر اساس ۴۰۵ تاکنون خودروهای زیادی چون پژو RD و بعدها روآ، پژو پارس، سمند و… توسط ایران‌خودرو تولید شد و خود ۴۰۵ نیز در طول این ربع قرن تولیدش در ایران تغییراتی را تجربه کرد. یکی از این تغییرات، معرفی نسخه فیس‌لیفت شده پژو ۴۰۵ با نام SLX و بعداً نصب پیشرانه TU5 پژو ۲۰۶ بر روی آن بود. این خودرو در حدود 20 سال بدون کمترین تغییری به بازار کشورمان عرضه شد تا این‌که در سال 1388، ایران خودرو تصمیم گرفت تا با ایجاد تغییراتی در جلو پنجره، چراغ‌ها، زه بغل درب و همچنین اضافه کردن قطعاتی همچون اسپویلر، مه‌شکن جلو و رنگ‌آمیزی کامل سپرهای جلو و عقب، پژو 405 را به خودرویی مدرن‌تر و جذاب‌تر بدل کند. حاصل تغییرات شرکت ایران خودرو باعث شده تا هم اکنون پژو 405 SLX در رنج قیمتی خود یکی از جذاب‌ترین سدان‌های بازار داخلی باشد. حتی در مدل SLX هم تغییرات چندانی در داخل خودرو ایجاد نشده و به چند تغییر جزئی بسنده شده بود؛ اما سرانجام در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی ایران‌خودرو تصمیم گرفت نهایتاً داشبورد جدیدی را برای خانوادهٔ ۴۰۵ و پارس طراحی کند.

قیمت پژو ۴۰۵ SLX مدل ۱۴۰۰ با چندین بار افزایش هم‌اکنون (در تیر ماه ۱۴۰۱) به ۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان رسیده است؛ بنابراین رقبای قیمتی این خودرو عمدتاً از محصولات خود ایران‌خودرو یعنی سمند LX و پژو ۲۰۶ تیپ دو هستند درحالی‌که ساینا را می‌توان نزدیک‌ترین رقیب سایپا برای پژو ۴۰۵ SLX دانست. از سوی دیگر اما استفاده از موتور TU5 در پژو ۴۰۵ SLX موجب کاهش قابل‌توجه مصرف سوخت نسبت به مدل GLX شده است درحالی‌که مشکلات واشر سر سیلندر موتور XU7 نیز در این موتور کمتر دیده می‌شود. همچنین پیشرانهٔ TU5 برای رانندگی‌های شهری مناسب‌تر بوده و در مسیرهای کفی و بزرگراهی هم مشکل چندانی از بابت کشش ندارد. از موتور که بگذریم، ۴۰۵ یکی از قدیمی‌ترین و پرتیراژترین خودروهای داخلی است و به همین دلیل قطعات یدکی آن فراوان بوده و به‌راحتی در بازار پیدا می‌شود. قیمت نسبتاً مناسب (با توجه به شرایط بازار خودروی کشور)، فضای داخلی جادار، صندوق بار بزرگ و فروش دست‌دوم راحت هم از دیگر مزایای این شیر سالخورده هستند. غیر از طراحی بیرونی، مهم‌ترین تفاوت بین پژو پارس و ۴۰۵ در سطح تجهیزات و امکانات آن‌ها است که در این بخش پارس کاملاً برتری دارد.

خودرو پژو 405 یکی از خودروهای قدیمی و البته پرطرفدار در بازار می باشد که در این گزارش از نمناک به بررسی مزایا و معایب “پژو 405” SLX و GLX خواهیم پرداخت. عیب فراگیر کلاچ، روغن ریزی از واشر درب سوپاپ، خراب شدن سنسور دریچه گاز، مشکل خاموش شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت، نامناسب بودن ضرایب دنده در مدل TU5، سوختن مکرر لامپ چراغ های عقب و زوزه خفیف گیربکس از دیگر مشکلات شایع برای 405 SLX است که به خصوص در مدل های بعد از 91 به شکل گسترده ای دیده می شود. پس از استارت زدن، صدای پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری آن به گوش می رسد که می تواند پس از صدای پیکان و  پراید، خاطره انگیز ترین صدای پیشرانه برای اکثر ایرانیان باشد. با وجود اینکه طراحی داشبوردهای جدید توانسته ظاهر 405 را به روز و زیبا کند اما کیفیت آن را نسبت به قبل کاهش داده است ، زیرا جنس آن از پلاستیک خشک و بی کیفیتی است که بعد از مدت کوتاهی به صدا درمی آید. پژو 405 یکی از خودروهای محبوب در ایران می باشد و ایران خودرو مدل SLX 405 و GLX 405 را در ایران تولید می کند.که ما در ادامه ی این مطلب آن را به صورت کامل معرفی کرده ایم. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.

این پیشرانه، قدرتی حدود ۱۰۰ اسب بخاری و گشتاوری ۱۴۰ نیوتن‌متر را در اختیارتان قرار می‌دهد. ایران خودرو در سال 1387 برای به روز کردن ظاهر قدیمی 405 تصمیم میگیرد تغییرات جزئی و بدون تغییر قالب های بدنه را برای  پژو SLX 405 ایجاد کند.از جمله ی این تغییرات جدید می توان به گرافیک داخلی چراغ های جلو همراه با راهنماهای یکپارچه و به روز شدن جلو پنجره ، آینه های جانبی و گرافیک داخلی چراغ های عقب اشاره کرد.همچنین به لبه ی در صندوق بار و مه شکن های سپر جلو یک اسپویلر کوچک اضافه کردند. تغییرات ایجاد شده در پژو 405 SLX تنها به نمای ظاهری این خودرو ختم نمی‌شود و شرکت ایران خودرو در کابین این سدان دورگه نیز با تغییر طرح داشبورد، اضافه کردن سر دنده استیل و برخی تغییرات جزیی دیگر باعث شده تا نمای داخلی این خودرو نیز نیز نسبت به گذشته تغییرات مثبتی را شاهد باشد و بتواند با سایر سدان‌های موجود در این رنج قیمتی به رقابت بپردازد. پژو 405، خودرویی مونتاژی و البته محبوب در کشور می باشد که دارای مزایا و معایبی است و این در حالی است خط تولید ابتدایی این خودرو به حدودا 30 سال میرسد و اما باز برخی از مشکلات در این خودرو هنوز پابرجا هستند. خودرو پژو 405 جزء یکی از خودروهای پرمصرف می باشد که به دلیل افزایش نرخ بنزین، بدون شک گزینه مناسبی نخواهد بود و البته نسخه گازسوز هم برای این خودرو توسط ایران خودرو درنظر گرفته شده است که می توانید سفارش دهید. با این وجود در ادامه این گزارش از نمناک قصد داریم به بررسی مزایا و معایب پژو 405 بپردازیم و بدون شک قبل از خرید این خودرو باید از آنها مطلع باشید.

مسئله ای که هیچ ذهنی به جواب و چرایی آن نرسیده است و این حرف و تجربه بیش از 50 نفر از مالکان خودرو های ایرانی و به خصوص 405 و 206 است. در طول دوران مالکیت خودرو تنها چند بار به نمایندگی برای انجام خدمات مراجعت کردیم که یک مورد آن بیشتر خاطره ساز شد. در جمع بندی نهایی باید در نظر داشته باشید که این خودرو (در مدل های پیش از سال 90) در صورت رانندگی و نگهداری صحیح دیر به سرویس و تعمیر احتیاج پیدا می کند، اما هنگامی که موعد تعمیر آن سر می رسد، به ناگاه چند نقطه از آن به صورت همزمان دچار خرابی می شود. نکته دیگر درباره این خودرو نقص احتمالی است که در سیستم خنک کاری و شیلنگ های مربوط به رادیاتور و سیستم تهویه و بخاری به وجود می آید و در صورتی که زود به داد آن نرسید، باعث ترکیدگی در شیلنگ ها و نشت آب به داخل کابین خواهد شد. به هرحال پس از کاهش ارتفاع، پایداری این خودرو در پیچ ها قابل قبول است و گاهی اوقات بیش از حدی که انتظار دارید به کمک شما خواهد آمد و فرمان حس واقعی چرخ ها را به شما منتقل می کند. در ارتفاع عادی و کارخانه ای خودرو ( که دسته کمی از از خودروهای کراس اوور ندارد)، متوجه پهلو انداختن و حرکت گهواره ای بدنه در پیچ ها به چپ و راست می شوید.

متأسفانه پژو SLX 405 همچون مدل پایه خود از کیفیت ساخت بسیار پایینی برخوردار است که باعث شده این خودرو در بررسی‌های انجام‌شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نهایتاً ۲ ستاره کیفیت را کسب نماید. ازلحاظ ایمنی هم پژو ۴۰۵ اسپرت فقط به تجهیزات ایمنی مانند ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو ديسكي خنك شونده، ترمز عقب کاسه‌ای و كيسه هواي راننده و سرنشين مجهز است و مانند دیگر محصولات ایران خودرو دارای گارانتی و خدمات پس از فروش ۲۴ ماهه است. از دیگر تفاوت‌های ۴۰۵ اس ال ایکس با مدل معمولی می‌توان به تغییراتی در پیشرانه، گیربکس، کابین و ظاهر خودرو اشاره کرد که تا حدودی عملکرد بهتر در کنار مصرف کمتر سوخت را به ارمغان آورده است. با توجه به بازار خودروی کشور 405 دارای قیمت نسبتا مناسبی است و به همین دلیل نمی توان از آن تجهیزات بالایی را انتظار داشت. از تجهیزات محدود 405 می توان به دو ایربگ ، فرمان هیدرولیک،آینه های جانبی برقی،تهویه ی مطبوع و ترمز ABS اشاره کرد.ولی همچنان پنجره های عقب این خودرو دارای بالابر نیست و به صورت دستی بالا و پایین می رود و ترمزهای عقب خودرو نیز کاسه ای می باشد و فقط مه شکن های جلو و چراغ خطر سوم  LED در مدل SLX به خودرو اضافه شده است. پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از پیشرانه 1600 سی‌سی ۱۶ سوپاپ TU5 پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و رانا استفاده می‌کند.

ایران خودرو بدون هیچ تغییری در کابین پژو 405 سال ها آن را تولید می کرد.حتی در مدل SLX  هم به غیر از چند تغییر جزئی در داخل خودرو تغییرات چشمگیری ایجاد نشد. پژو  405 برای اولین بار در سال 1987 توسط کمپانی پژو به عنوان جایگزینی برای مدل 505 معرفی شد.در ایران هم ایران خودرو از سال 1369 تولید پژو 405 را آغاز کرد واز سال 1387با مدل پژو SLX 405 این خودروی محبوب را به روز کرد. اکنون میتوانیم بگوییم 405 هم مانند پراید از خودروهای شناخته شده ی تولید داخل می باشد.

مشتریان گرامی قادر خواهند بود با مراجعه به وب سایت تهران خودرو، از انواع خودروها، قیمت روزخودرو ها و همچنین شرایط فروش اقساطی ایران خودرو اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند. این خودرو با توجه به اینکه که قیمتی هم اندازه پژو پارس سال دارد و با این قیمت، موتور TU5 را به شما ارائه میدهد، گزینه خوبی به شمار میرود.

این داشبورد جدید، اگرچه طراحی بهتر، زیباتر و به‌روزتری دارد اما کیفیت ساخت آن نسبت به قبل پایین‌تر آمده و از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته‌شده است که پس از مدتی به صدا می‌افتند. در سوی دیگر، داشبورد پژو ۴۰۵ داشبورد جدید به‌جز کنسول وسط، به‌صورت کامل تریم کرم‌رنگ دارد و از طرح چوب که در پارس است، خبری نیست. خودرویی که به‌جز تغییر آینه‌های جانبی و استفاده از رینگ‌های آلومینیومی جدید، بدون هیچ تغییر دیگری از سال ۱۳۷۹ تاکنون در حال تولید است. بااین‌وجود همان‌طور که بارها گفته شده است، فیس‌لیفت ۴۰۵ و تبدیل آن به پارس که با همکاری ایران‌خودرو و پژو صورت گرفت، سعی داشت چهرۀ ۴۰۵ را به نسل جدیدش یعنی ۴۰۶ شبیه سازد که تا حدی در رسیدن به این هدف موفق بوده و قطعاً بهترین فیس‌لیفت تاریخ صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شود. بنابراین هرچند پس از تولید نزدیک به ۲۰ سال، چهره پارس کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته اما هنوز هم هماهنگ و زیبا به نظر می‌رسد و همچنان می‌توان آن‌را برتر از ۴۰۵ SLX دانست. علاوه‌بر مصرف سوخت بهینه 405 SLX، استفاده از پیشرانه TU5 باعث شده تا این خودرو در مقایسه با سدان‌هایی همچون سمند LX، پژو پارس سال و سمند SE که همگی به موتور XU7 مجهز شده‌اند از صدای کمتر و کارکرد روان‌تری برخوردار باشد و همچنین مشکلاتی همچون کم کردن روغن و خرابی واشر سرسیلندر که در این خودروها به وفور دیده می‌شود، در پژو 405 اس ال ایکس به شدت کاهش یابد.

این موتور TU5 با توجه به گشتاور پایین‌تر نسبت به پیشرانه XU7، عدم هماهنگی مناسب با گیربکس و وزن سنگین خودروها، کمی ضعیف به نظر می‌رسد اما از سوی دیگر، مصرف سوخت پایین‌تر و عدم وجود مشکلات واشر سر سیلندر موتورهای قدیمی XU7 از مزایای پیشرانه TU5 به شمار می‌رود. براساس اطلاعات مندرج در سایت رسمی ایران خودرو، پژو 405 SLX نیز همچون سایر سدان‌هایی که به پیشرانه TU5 مجهز شده‌اند از مصرف سوخت بهینه‌ای برخوردار است. پژو 405 SLX به‌طور رسمی در یک سیکل ترکیبی به ازای هر صد کیلومتر 7.5 لیتر و در جاده‌های برون شهری تنها 6 لیتر بنزین مصرف می‌کند؛ این در حالی است که پژو 405 GLX که به موتور پراستهلاک XU7 مجهز است و به‌طور ترکیبی در هر صد کیلومتر 9 لیتر و در جاده‌های برون شهری در حدود 7 لیتر بنزین مصرف می‌کند. اما از آنجا که طرح اولیه پژو ۴۰۵ به دهه ۸۰ میلادی باز می گردد، ایران خودرو چند سال قبل تصمیم گرفت تا دستی به سر و گوش این خودرو خوش استایل (طراحی شده توسط پنین فارینا) و محصول زشت تری را با پسوند SLX خلق کند.

در بحث بازار فروش نیز تقریباً دو ماشین وضعیت مشابهی دارند اما پارس LX به دلیل محبوبیت بالا و همین‌طور عدم فروش نقدی توسط ایران‌خودرو، کمی شرایط بهتری نسبت به ۴۰۵ SLX دارد به‌نحوی‌که پارس LX افت قیمت بسیار پایینی در نمونه‌های دست‌دوم داشته و اصطلاحاً کاملاً تو بورس است. بااین‌حال به‌عنوان نتیجه‌گیری نهایی می‌توان گفت اگر تعدادی آپشن بیشتر و تغییراتی جزئی در کابین برایتان اهمیتی بالایی ندارد، ۴۰۵ SLX با ۷ میلیون تومان قیمت کمتر گزینه به‌صرفه‌تری نسبت به پارس LX خواهد بود. پژو 405 ابتدا تنها با موتور 1.8 لیتری با کد XU7 عرضه می شد تا اینکه ایران خودرو تیپ SLX 405 را با تغییرات ظاهری محدود و موتور 1.6 TU5 نیز عرضه کرد. پژو 405 SLX از امکانات فنی و رفاهی همچون موتور انژکتوری با مدیریت الکترونیکی، شیشه های برقی، کولر، فرمان هیدرولیک و آینه های برقی سود می برد که البته این تجهیزات و امکانات شاید از پایه ای ترین سطح امکانات خودرو های روز نیز پایین تر باشد. پژو ۴۰۵ یکی از قدیمی‌ترین خودروهای در حال تولید کشورمان است که همین موضوع را می‌توان یکی از معایب عمدهٔ آن دانست.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در سال ۱۹۸۸ میلادی پژو ۴۰۵ اسپرت، لقب بهترین خودروی سال اروپا را از آن خود کرد. یک پاسخ کاملا قانع کننده برای این‌که چرا پژو 405 SLX بخریم مصرف سوخت بهینه این خودرو است. بالا بودن نرخ سوخت، خیابان‌های پرتردد و گاها ترافیک‌های سنگین جز عواملی هستند که باعث شده مصرف سوخت بهینه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خریداران ایرانی برای انتخاب خودرو مورد نظرشان باشد. در طی سال‌های طولانی حضور موتور TU5 در بازار ایران، این موتور عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده و به خوبی استهلاک کم و مصرف سوخت اقتصادی خود را به خریداران ایرانی ثابت کرده است. در سال 1370 شرکت ایران خودرو با قرار دادن پژو 405 در سبد محصولات خود، تحول عظیمی در بازار سدان‌های خانوادگی کشور ایجاد کرد.

این نسل از پژو بسیار شبیه جی ال ایکس هست اما تفاوت های ظاهری و فنی بسیار کمی با آن دارد. پژو 405 SLX  یکی از سدان‌هایی است که بر پایه پژو 405 معمولی طراحی و تولید شده‌است و درواقع این خودرو نمونه فیس لیفت پژو 405 محسوب می‌شود. پژو 405 SLX در سال‌های ابتدایی تولید خود به همان پیشرانه XU7 مجهز شده بود که در 405 معمولی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در سال 1390 شرکت ایران ‌خودرو با مجهز کردن 405 اس ال ایکس به پیشرانه TU5، موفق شد علاوه‌بر تغییرات ظاهری در بخش فنی این خودرو نیز تحولاتی را ایجاد کند.

در طول بیش از سه سال مالکیت این خودرو، به عنوان نگارنده تجربه های بسیاری از خوبی ها و بدی های آن کسب کرده ام و هدف این متن هم به بیان تجربیات بدست آمده با این شیر کهنسال فرانسوی است و قطعا کمک بسیاری به خریدارن نمونه های کارکرده خواهد کرد. در واقع ترمز در مواجه با ناهمواری ها عملکردی متفاوت را در مقایسه با سطح صاف و مسیر هموار از خود به نمایش می گذارد و از آنجا که تعداد دست اندازها و چاله های خیابان های ایران نیز به هیچ عنوان کم نیست باید انتظار نگرفتن ترمز در رانندگی روزمره را داشته باشید و فاصله بسیار مطمئنی را با خودروهای دیگر حفظ کنید. در ترمزگیری های شدید پژو بسیار نرم عمل می کند و در مسیری صاف باقی می ماند، اما یکی از ضعف های ترمز در دست انداز ها و سرعت گیر ها مشخص می شود. اگر کاملا به عملکرد ونحوه عکس العمل آن مسلط نباشید، تجربه حداقل یک برخورد کوچک سپر به سپر را با خودروی جلویی در کارنامتان ثبت خواهید.

پژو 405 یکی از خودروهایی است که در طول 30 سال گذشته خط تولید آن فعال بوده و با نگاهی به ابعاد آن متوجه این خواهید شد که این خودرو جزء یکی از خودروهای سدان و خانوادگی می باشد. طبیعتا این خودرو فرانسوی در سال های ابتدایی حضورش در کشور، به عنوان یکی از خودروهای لوکس و سدان محسوب میشد و اما امروزه بقدری از این خودرو تولید شده است که در هر کوچه و خیابان حداقل یکی از آنها را می توانید مشاهده کنید و در کل جلوه تکراری به خود گرفته است. بهتر است اگر قصد خرید خودرویی در بازه قیمتی ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان را داشته باشید گزینه‌هایی همچون تندر ۹۰ دست‌دوم را در اولویت بگذارید. در این خودرو بعد از گذشت ۱۰ هزار کیلومتر، شنیدن صداهای اضافی از داشبورد، کاملاً طبیعی است.

توان تولیدی این پیشرانه از طریق یک گیربکس 5 سرعته دنده دستی (BE3) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا این سدان 1120 کیلوگرمی بتواند طی مدت 13.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ثانیه دست یابد. شاید این خودرو در مقایسه با پژو 405 GLX که به پیشرانه XU7 مجهز شده‌است از چالاکی کمتری برخوردار باشد، اما در مجموع توانایی‌های حرکتی و شتاب آن برای یک سدان خانوادگی در چنین رنج قیمتی مناسب به‌نظر می‌رسد. بنابراین اگر مخارج تعمیر و نگهداری حدود 1.3 میلیون تومانی در طول 100 هزار کیلومتر کارکرد را مد نظر قرار دهیم با توجه به قیمت بیش از 30 میلیون تومانی نسخه های صفر کیلومتر می توان گفت که افت قیمت و هزینه نگهداری پژو 405 SLX قابل توجه بوده است. در هر صورت می توان 405 را در اوایل تولد خودرویی موفق (حداقل در فرانسه) و به روز عنوان کرد که خود پژو هم با عرضه گزینه های جذابی همچون MI16 توانست بازخورد خوبی از آن بگیرد، اما بعد از گذشت 27 سال و دگرگون شدن صنعت خودروسازی، ظاهر بخت برگشته آن دیگر هیچ نگاهی را به سمت و سوی خود خیره نمی کند و شاید تنها از سر ناچاری خریدارن باشد که هنوز بر روی خطوط تولید قرار دارد. اما از آنجا که طرح اولیه پژو 405 به دهه 80 میلادی باز می گردد، ایران خودرو چند سال قبل تصمیم گرفت تا دستی به سر و گوش این خودرو خوش استایل (طراحی شده توسط پنین فارینا) و محصول زشت تری را با پسوند SLX خلق کند. ایران خودرو در اوایل دهه ی 90 تصمیم به طراحی داشبوردهای جدید برای خانواده ی 405 و پارس گرفت و داشبوردهای یکسانی برای آنها تولید کرد که تنها تفاوت آنها در رنگ و تریم است.

علاوه بر این، پژو پارس که نزدیک به ۴۰ میلیون تومان قیمت داشته و به‌اصطلاح یکی از محصولات لوکس ایران‌خودرو محسوب می‌شود داشبوردی یکسان با وانت آریسان ۲۵ میلیونی دارد که این امر را هم می‌توان نقطه‌ضعف دیگری برای پارس تلقی کرد. هر دو خودرو از لحاظ طراحی بیرونی کاملاً کهنه و تکراری شده و سخن زیادی نمی‌توان در مورد آن‌ها گفت. در هر دو ماشین همچنان سپرهای مجزا از بدنه با محافظ‌های مشکی‌رنگ روی آن‌ها و همچنین زه‌های جانبی دیده می‌شوند که سال‌ها است در صنعت خودروسازی جهانی منسوخ شده‌اند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *