اگر خودرو جوش آورد چه کنیم؟ آموزشگاه رانندگی شاهین

مراقب عقربه دما باشید، زیرا باید با خنک شدن موتور به محدوده نرمال بازگردد. بهتر است هر دو سال یک بار ترموستات را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید. اگر به رانندگی ادامه دهید، ممکن است به موتور آسیب‌های جدی و پرهزینه‌ای وارد شود. درجه آمپر آب موجود در رادیاتور در روز‌های گرم سال هرگز نباید کمتر از میزان استاندارد تعریف‌شده در دفترچه راهنمای خودرو باشد. همچنین باید از ضدیخ و ضدجوش به میزان مناسب در رادیاتور خودرو استفاده شود. بعداز اینکه خودروی شما جوش آورد، آن را در سربالایی یا سرازیری قرار دهید.

دقیقاً مانند ترموستات خانه، ماشین شما نیز یک ترموستات برای کنترل دما دارد. هنگامی که این ترموستات از کار بیفتد، می‌تواند با بهم ریختن جریان مایع خنک کننده به موتور آسیب برساند. با گذشت زمان، اگر به طور مرتب مایع خنک کننده را تعویض نکنید، مواد اضافی می‌توانند ترموستات را بپوشانند. گاهی اوقات، ترموستات ممکن است به صورت مکانیکی از کار بیفتد و بسته بماند. در هر صورت، مایع خنک کننده در موتور گیر می‌کند و باعث می‌شود موتور به سرعت جوش بیاورد. اولین و مهم‌ترین اقدام هنگام جوش‌آوردن ماشین، خاموش‌کردن موتور است.

پس از بررسی سطح مایع خنک‌کننده، باید سیستم خنک‌کننده را نیز از نظر نشتی‌ها و سایر مشکلات بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه نشتی، بهتر است خودرو را به تعمیرگاه منتقل کنید تا تعمیرات لازم انجام شود. با دانستن علت جوش‌آوردن ماشین می‌توانید از بروز این مشکل پیشگیری کرده و از سلامت و عملکرد موتور خودروی خود محافظت کنید. به‌خاطر داشته باشید که علائم هشدار دهنده‌ای مانند بالارفتن عقربه آمپر آب، بخار آب از رادیاتور و بوی سوختگی، می‌توانند نشان‌دهنده داغ‌شدن بیش از حد موتور باشند. در صورت مشاهده نشتی در سیستم خنک‌کننده، باید سریعاً آن را برطرف کنید. نشتی در سیستم خنک‌کننده می‌تواند باعث کاهش سطح مایع خنک‌کننده و افزایش دمای موتور شود.

کمبود مایع خنک کننده یا ضد یخ یکی از دلایل اصلی “جوش آمدن” یا گرم شدن بیش از حد خودرو است. مایع خنک کننده که به عنوان ضد یخ نیز شناخته می شود، در موتور و رادیاتور گردش می کند و گرما را جذب کرده و دمای موتور را تنظیم می کند. هنگامی که سطح مایع خنک کننده به دلیل نشتی، تبخیر یا بی توجهی بسیار پایین است، سیال کافی برای دفع موثر گرما وجود ندارد. این باعث می شود موتور گرمای بیش از حد خود را حفظ کند و منجر به گرم شدن بیش از حد و به طور بالقوه جوشیدن شود، جایی که بخار و مایع خنک کننده از رادیاتور یا مخزن خارج می شوند. کارکرد طولانی مدت بدون خنک کننده کافی می تواند به اجزای حیاتی مانند سر سیلندر، واشر یا رادیاتور آسیب برساند و تعمیر و نگهداری به موقع را ضروری می‌کند. با توجه به این نکات، شناخت و توجه به علت جوش‌آوردن ماشین می‌تواند به شما کمک کند تا از بروز مشکلات جدی‌تر و هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.

خاموش کردن کولر و روشن کردن بخاری خودرو کولر خودرو به هنگام کار کردن باعث وارد شدن فشار زیادی به موتور می شود که این فشار مسلما تولید گرمای زیادی می کند. از این رو روشن کردن بخاری به هنگام جوش آوردن خودرو باعث خروج حرارت زیاد موتور می شود. از ریختن آب روی موتور خودداری کنید توصیه می شود به هنگام جوش آوردن خودرو از آب برای خنک کردن موتور استفاده نکنید.

بازکردن درپوش رادیاتور، آب جوش و بخار متراکم موجود در رادیاتور را آزاد می‌کند که ممکن است به دست و صورت شما صدمه بزند. در این شرایط از یک پارچۀ بزرگ برای بازکردن درپوش استفاده کنید و آن را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت تاب بدهید. در این مرحله، درپوش به‌طور کامل جدا نمی‌شود اما فاصله‌ای بین آن و رادیاتور به وجود می‌آید که فضای امنی برای خروج آب‌جوش از رادیاتور فراهم می‌کند. بخار و آب داغ درون رادیاتور با زاویه‌ای مناسب و روبه‌پایین، بدون اینکه دست و صورت‌تان تهدید شود، از این فضای امن خارج خواهد شد.

توضیح دهید که ماشین شما جوش آورده و اقدامات اولیه‌ای که انجام داده‌اید را به آنها اطلاع دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا راهنمایی‌های دقیقی دریافت کنید و از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید. مراقب باشید که کاپوت و اجزای داخلی خودرو بسیار داغ هستند و ممکن است باعث سوختگی شوند. بهتر است از دستکش ایمنی استفاده کنید یا چند دقیقه صبر کنید تا دمای موتور کاهش یابد. پس از توقف، قبل از باز کردن کاپوت برای بررسی، منتظر بمانید تا موتور خنک شود.

باز کردن فوری کاپوت می‌تواند شما را در معرض خطر سوختگی یا جراحت ناشی از بخار یا دود متصاعدشده قرار دهد. قبل از باز کردن کاپوت، منتظر بمانید تا عقربه دمای موتور ثابت شود. اگر خودرو شما یدک‌کش نمی‌شود یا امکان آن وجود ندارد، اکنون زمان آن است که موتور را با احتیاط دوباره روشن کنید و تا نزدیک‌ترین تعمیرگاه بدون فشار آوردن به موتور رانندگی کنید. مراقب عقربه دما حین رانندگی باشید؛ اگر دوباره بالا رفت، کنار جاده توقف کنید و اجازه دهید سیستم خنک شود.

برای جلوگیری از جوش‌‎آوردن خودرو بهتر است ماهی یک‌ بار سطح خنک‌کننده را کنترل کنید. پایین بودن سطح خنک‌کننده منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و جوش‌آوردن آن می‌شود. اگر در شلنگ‌ها گردو‌غبار یا ذرات ریز انباشته شود، آب‌رسانی در سیستم خنک‌کننده خودرو دچار مشکل می‌شود.

بلکه در این شرایط خودرو را در مسیری مستقیم قرار دهید تا بعد از ریختن مقداری آب روی رادیاتور، جریان آب بتواند به خنک‌شدن سریع موتور کمک کند. ادامه رانندگی با موتوری که جوش آورده‌است خاموش شدن ناگهانی خودرو در میانه جاده را در پی دارد. این وضعیت می‌تواند به تصادف‌های جاده‌ای و خطرات جدی برای راننده و سایر رانندگان منجر شود.

سیستم خنک‌کننده خودرو وظیفه دارد تا دمای موتور را در حد نرمال نگه دارد. خرابی این سیستم می‌تواند باعث افزایش دمای موتور و آسیب جدی به آن شود. جوش آوردن خودرو مشکل بسیار مهمی است که با رعایت یک سری نکات ساده و انجام بازرسی‌های دوره‌ای می‌توان از آن  جلوگیری کرد و عمر موتور خودرو را افزایش داد. تعویض سالانه مایع خنک‌کننده، شستشوی رادیاتور، سرویس روغن به‌موقع، برطرف کردن هرگونه نشتی مایع خنک‌کننده و… می‌توانند در پیشگیری از داغ شدن و جوش آوردن موتور تاثیرگذار باشند. جوش آوردن ماشین هر زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد و اگر اقدامات احتیاطی و صحیح انجام نشود، وقوع آسیب‌های اساسی و پرهزینه برای موتور خودرو چندان دور از انتظار نیست. به همین علت باید دلایل جوش آوردن خودرو و راه‌های جلوگیری از آن را بشناسید.

رانندگان کم‌تجربه معمولاً به محض جوش آوردن ماشین، آن را خاموش می‌کنند، اما این کار نه‌تنها مفید نیست بلکه باعث آسیب‌دیدن موتور می‌شود. با خاموش‌کردن ماشین، حرکت آب در رادیاتور متوقف می‌شود که موجب تاخیر در فرایند خنک‌شدن موتور می‌شود. علاوه‌بر این با خاموش‌شدن ماشین و توقف حرکت پیستون‌ها در دمای زیاد رینگ به دیوارۀ سیلندر می‌چسبد و درنتیجه موتور خراب می‌شود. به همین دلیل خاموش‌کردن ماشین در صورت جوش آوردن آن توصیه نمی‌شود. این اتفاق علاوه‌بر اینکه خودرو را از کار می‌اندازد و شما را در جاده متوقف می‌کند، خسارات سنگین مالی را هم برای شما به همراه دارد. ترموستات ماشین، دمای آب رادیاتور را اندازه‌گیری می‌کند و درصورتی‌که دمای آن از حد مشخصی زیادتر شود، شدت گردش آب رادیاتور را افزایش می‌دهد.

سوراخ بودن رادیاتور یا مشکل درب رادیاتور را بررسی که از علل کاهش مایع داخل رادیاتور هستند. ترموستات جریان مایع خنک کننده بین موتور و رادیاتور را تنظیم می‌کند و اطمینان می‌دهد که موتور در دمای مطلوب کار می‌کند. یک ترموستات خراب می‌تواند گیر کند یا جریان مایع خنک کننده را محدود کند یا اجازه دهد مایع بیش از حد جریان یابد که منجر به گرم شدن بیش از ح موتور می‌شود.

به محض مشاهده علامت‌های افزایش دمای موتور یا بخار آب از زیر کاپوت، خودرو را به کنار جاده هدایت کرده و موتور را خاموش کنید. این کار به کاهش دمای موتور و جلوگیری از آسیب‌های جدی به اجزای داخلی آن کمک می‌کند. ترموستات وظیفه دارد دمای موتور را کنترل کرده و اجازه دهد مایع خنک‌کننده در دمای مناسب در سیستم جریان پیدا کند. خرابی ترموستات می‌تواند باعث شود که مایع خنک‌کننده به درستی جریان نداشته باشد و در نتیجه، دمای موتور افزایش یابد.

زیرا وقتی روی موتور داغ شده آب بریزید بدنه موتور خنک می شود اما قطعات داخلی آن خنک نشده و همچنان حرارت زیادی دارند. کاپوت را بالا بزنید به هنگام جوش آوردن خودرو کاپوت را بالا بزنید که هوای بیرون با موتور و قطعات داغ شده تماس پیدا کرده و سبب خنک شدن آن شود. نکته ای که به هنگام بالا زدن کاپوت باید رعایت شود آن است که به دلیل تجمع میزان زیادی از بخار داغ زیاد کاپوت، مراقب باشید که این بخار با دست ها و صورت شما برخورد نکند. هرگز خودرو را خاموش نکنید به هنگام جوش آوردن خودرو اکیدا توصیه می شود خودرو را خاموش نکنید.

با این حال، درک علت جوش آوردن ماشین می‌تواند به شما آگاهی لازم را برای روبرو شدن با خطرات بدهد. در این بررسی از «همشهری آنلاین» در مورد علل جوش آوردن ماشین صحبت می‌کنیم. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دیجیاتو، یکی از مشکلات رایج رانندگان در روزهای گرم تابستان، جوش آوردن ماشین است که اگر به‌موقع به آن رسیدگی نشود، ممکن است به موتور آسیب برساند. بلکه سیستم خنک‌کننده خودرو از پمپ آب برای جریان دادن مایع بین رادیاتور و بلوک موتور استفاده می‌کند. بنابراین، زمانی که پمپ آب خراب شود، جریان مایع خنک‌کننده مختل شده و منجر به داغ شدن بیش از حد می‌شود. یکی از مشکلات رایج رانندگان در روزهای گرم تابستان، جوش آوردن ماشین است که اگر به‌موقع به آن رسیدگی نشود، ممکن است به موتور آسیب برساند.

تعویض منظم ترموستات به خصوص اگر قدیمی یا معیوب باشد، اطمینان می‌دهد که موتور به دمای صحیح رسیده است و از جوش نمی‌آورد. خاکستری شدن رنگ آب رادیاتور می‌تواند نشان‌دهنده وجود خوردگی یا رسوب در سیستم خنک‌کننده باشد. خوردگی و رسوب می‌توانند باعث کاهش کارایی سیستم خنک‌کننده و افزایش دمای موتور شوند.

حتی اگر موتور به ظاهر به کار خود ادامه دهد، عمر مفید آن به‌شدت کاهش می‌یابد و در طولانی‌مدت، هزینه‌های بیشتری برای تعمیرات و نگهداری ایجاد می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین خطرات ادامه رانندگی با موتوری که جوش آورده است، خرابی کامل موتور است. قطعات داخلی موتور، مانند پیستون‌ها، سیلندرها و میل‌لنگ، به دمای معینی نیاز دارند تا به‌درستی کار کنند. دمای بالای موتور باعث انبساط غیرطبیعی این قطعات می‌شود و در نهایت باعث شکستن یا تغییر شکل آن‌ها است. اگر مشکل به راحتی قابل حل نیست یا احساس می‌کنید که نیاز به کمک دارید، با یک مکانیک متخصص یا خدمات جاده‌ای تماس بگیرید.

درب رادیاتور را برندارید یکی از کارهای بسیار خطرناک به هنگام جوش آوردن خودرو، باز کردن درپوش رادیاتور است. وقتی دمای موتور بسیار زیاد می شود، آب درون رادیاتور جوشیده و به مرز انفجار می رسد. در این شرایط اگر درپوش رادیاتور باز شود، آب جوشیده و بخار بسیار داغ و متراکم درون رادیاتور به بیرون تخلیه می شود. پس اگر می خواهید در این شرایط درب رادیاتور را باز کنید از یک پارچه بزرگ و ضخیم استفاده کنید و با احتیاط بسیاری این کار را انجام دهید. به آرامی و با احتیاط رانندگی کنید پس از خنک شدن موتور و بازگشت به شرایط عادی، بدون فشار به موتور و به آرامی رانندگی کنید و توجهتان به آمپر خودرو باشد.

زیرا قطعات موتور در این هنگام حرارت بسیاری دارند و وقتی خودرو را خاموش می کنید گردش مایع خنک کننده در آن متوقف می شود که در این حالت صدمات و آسیب های زیادی به موتور و قطعات آن وارد می شود. باز کردن درب موتور وقتی خودرویتان جوش می آورد، درب موتور را باز کنید. این کار باعث می شود هوای تازه  در درون موتور گردش کند که باعث خنک شدن آن می شود. عملکرد فن رادیاتور را بررسی کنید در شرایط جوش آوردن خودرو عملکرد فن رادیاتور را بررسی کنید که به طور عادی در حال کار کردن باشد. زیرا به عللی همانند سوختن فیوز فن رادیاتور از کار می افتد و عملکرد سیستم خنک کننده هم مختل می شود.

مایع خنک‌کننده به مرور زمان خواص خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند به درستی دمای موتور را کنترل کند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین، چک کردن منظم سطح مایع خنک‌کننده است. این کار باید به صورت دوره‌ای و به ویژه قبل از مسافرت‌های طولانی انجام شود. اگر سطح مایع پایین است، آن را با مایع خنک‌کننده مناسب تکمیل کنید.

تشخیص صحیح دلیل جوش آوردن ماشین می‌تواند به پیشگیری از مشکلات بزرگ‌تر و هزینه‌های بالای تعمیرات کمک کند. شناسایی به‌موقع این علائم به راننده کمک می‌کند تا مانع بروز آسیب‌های جدی به موتور خودرو شود و اقدامات لازم را انجام دهد. برای مشاهده انواع لوازم یدکی ایران خودرو به لینک زیر مراجعه نمایید.

در این مقاله مسائل مربوط به دلایل جوش آوردن موتور خودرو با نگاه فنی و جزئی تر بررسی شده است. در نهایت، نگهداری صحیح و رعایت نکات فنی مربوط به خودرو می‌تواند عمر موتور را افزایش دهد و از هزینه‌های سنگین تعمیرات پیشگیری کند. جوش آوردن ماشین نه‌تنها به موتور آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند برای ایمنی راننده و سرنشینان نیز خطراتی به همراه داشته باشد. بنابراین، آگاهی از علل و عواقب این مشکل و برخورد سریع با آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

هنگام رانندگی، یکی از موقعیت‌های اضطراری که ممکن است برای هر راننده‌ای رخ دهد، جوش آوردن ماشین است. این وضعیت نه تنها می‌تواند باعث توقف ناگهانی خودرو و ایجاد مشکلات در جاده شود، بلکه در صورت بی‌توجهی و اقدامات نادرست، ممکن است به آسیب جدی موتور و هزینه‌های بالای تعمیر منجر شود. در این مقاله، به طور کامل بررسی خواهیم کرد که وقتی ماشین جوش می‌آورد، چه اقداماتی باید انجام داد، چه علائمی نشان‌دهنده این مشکل است و چگونه می‌توان از بروز این وضعیت جلوگیری کرد. با گذشت زمان، زباله، زنگ زدگی یا رسوب می‌تواند در رادیاتور، شیلنگ‌ها و بلوک موتور جمع شود و جریان مایع خنک کننده را محدود کند. این تجمع می‌تواند به شدت کارایی سیستم خنک کننده را مختل کند و باعث گرم شدن بیش از حد و جوش آوردن خودرو شود. شستشوی دوره‌ای سیستم خنک ‌کننده با پاک‌ کننده‌های تخصصی، موانع را از بین می‌برد و گردش روان خنک ‌کننده را تضمین می‌کند.

همچنین، تعویض به موقع مایع خنک‌کننده بر اساس توصیه‌های سازنده خودرو می‌تواند از ایجاد مشکلات در سیستم خنک‌کننده جلوگیری کند. جوش‌آوردن ماشین یکی از مشکلات رایج و نگران‌کننده‌ای است که می‌تواند در هر زمانی برای رانندگان رخ دهد. این وضعیت نه تنها باعث توقف ناگهانی خودرو می‌شود، بلکه می‌تواند آسیب‌های جدی به موتور و سایر اجزای خودرو وارد کند. درک علت جوش‌آوردن ماشین و شناسایی دلایل جوش‌آوردن ماشین می‌تواند به رانندگان کمک کند تا از این مشکلات جلوگیری کنند و عمر مفید خودرو را افزایش دهند.

همچنین اگر رادیاتور از نظر فیزیکی آسیب ببیند و مسیرهای عبور از پره‌ها به طور جزئی یا کامل آب بندی شود، این موضوع نیز می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد و جوش آوردن خودرو شود. مواردی مثل نشتی سیستم خنک‌کننده، فن رادیاتور معیوب، پمپ آب خراب، سطح پایین روغن موتور یا خرابی ترموستات می‌تواند دلیل داغ شدن موتور باشد. صرف‌نظر از منبع مشکل، جوش آوردن ماشین باید حتما برطرف شود، وگرنه موتور یاتاقان‌ می‌زند، واشر سرسیلندر را می‌سوزاند و دچار خرابی اساسی می‌شود. همان‌طورکه گفته شد، یکی از مشکلات متداول در خودروها، جوش آوردن است.

پمپ آب مسئول جابه‌جایی مایع خنک‌کننده در سراسر سیستم خنک‌کننده است. اگر پمپ آب به درستی کار نکند، مایع خنک‌کننده نمی‌تواند به تمامی اجزای موتور برسد و این مسئله می‌تواند باعث افزایش دمای موتور و جوش‌آوردن ماشین شود. نگهداری و تعمیرات دوره‌ای پمپ آب می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. جوش آوردن ماشین یکی از مشکلات رایجی است که می‌تواند برای هر راننده‌ای رخ دهد، اما با شناخت علائم و دلایل آن، می‌توان از بروز این مشکل و آسیب‌های جدی به موتور جلوگیری کرد. عوامل مختلفی از جمله کمبود مایع خنک‌کننده، خرابی ترموستات، نقص در واترپمپ، و یا حتی رانندگی در شرایط دشوار می‌تواند منجر به افزایش دمای موتور و جوش آوردن آن شود. اصلی‌ترین عنصر تاثیرگذار در سیستم خنک‌کنندگی خودرو، آب رادیاتور یا بهتر بگوییم مایع خنک‌کننده آن است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *