خودروهای هیبریدی؛ تمام نکاتی که باید راجع به آن‌ها بدانید! مجله خودرو سوییچ

کیا اسپورتیج با دو پیشرانه هیبریدی استاندارد و شارژی (پلاگین) عرضه می‌شود. در کیا اسپورتیج هیبرید قدرت پیشرانه ۲۲۷ اسب بخار است، اما در کیا اسپورتیج پلاگین هیبرید قدرت به ۲۶۱ اسب بخار افزایش می‌یابد. مصرف سوخت نسخه استاندارد در سیکل ترکیبی ۵.۵ لیتر است، نسخه PHEV یا همان پلاگین هم مصرفی برابر با ۶.۷ لیتر دارد.

اکسید (اکستریم) RX نسخه‌ی پیشرفته‌تر و گران‌تر براساس TXL است که هم‌اکنون در بازار ایران به قیمت ۳/۲ میلیارد تومان وجود دارد. در چین به جای RX از نام Yaoguang استفاده می‌‌شود که عملا برای خارجی‌ها غیرقابل تلفظ است. سال ۲۰۲۴ تعداد ۴۴ هزار دستگاه از این کراس‌اور داخل چین فروخته شده و به عنوان یک خودروی نه‌چندان ارزان‌قیمت، نسبتا موفق بوده است.

اما ظرفیت باتری آن کم است و خودرو معمولا تنها می‌تواند ۳۰ کیلومتر را به‌تنهایی با موتور الکتریکی طی کند. البته ظرفیت پایین باتری نیاز خودرو به شارژ از منابع خارجی را از بین برده و باتری با ذخیره انرژی خود شارژ می‌شود. نام کامل این دسته خودروها که PHEV نامیده می‌شوند درواقع plug-in hybrid electric vehicle است. در خودروهای پلاگین‌هیبرید برای شارژ کردن باتری‌ها باید از یک منبع انرژی خارجی کمک گرفت. در خودروهای پلاگین‌هیبرید می‌توان تنها از موتور الکتریکی یا از هر دو موتور به‌صورت همزمان استفاده کرد.

JS6 در حال طی کردن مراحل نهایی دریافت پلاک در شهرک آزمایش دیده شده و بنابراین باید به‌زودی منتظر عرضهٔ آن به بازار باشیم. تویوتا لوین هیبرید یکی از محبوب‌ترین خودروهای هیبریدی در ایران است که طراحی جذاب، مصرف سوخت پایین و کیفیت ساخت بالای دارد. این خودرو مجهز به یک موتور بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور الکتریکی است که در مجموع توانی معادل 120 اسب بخار تولید می‌کنند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 4.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای رانندگی شهری بسیار اقتصادی محسوب می‌شود. تویوتا کرولا هیبرید مدل ۲۰۲۳ توسط شرکت‌های مختلفی وارد ایران شده است و همزمان با دوقلوی خود، یعنی تویوتا لوین هیبرید از طریق سامانه یکپارچه خودرو به فروش می‌رسد. پیشرانه هیبریدی این خودرو ترکیبی از یک موتور ۱.۸ لیتری بنزینی و یک موتور برقی است که ۱۳۶ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

تویوتا کمری هیبرید که رقیب مستقیم هیوندای سوناتا هیبرید به‌شمار می‌رود، از سال ۲۰۱۵ وارد کشور شد. این خودرو ۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد، اما با وجود این از سوناتا هیبرید چابک‌تر است و صفر تا صد را در ۷.۸ ثانیه طی می‌کند. در مقابل مصرف سوخت این سدان ژاپنی بیشتر از رقیب است و در هر صد کیلومتر ۶ لیتر بنزین می‌سوزاند. همانند سایر خودروهای هیبرید ملایم، کمری هیبریدی هم حالت رانندگی تمام الکتریکی را ندارد و این کامپیوتر خودرو است که تعیین می‌کند چه زمانی موتور برقی وارد مدار شود.

تویوتا کرولا هیبرید 2023 با ترکیب یک موتور 1.8 لیتری تنفس طبیعی و یک موتور الکتریکی، کارایی و قدرت را در کنار هم ارائه می‌دهد. این سیستم هیبریدی، 136 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و از طریق گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. گیربکس CVT با قابلیت بازیافت انرژی در هنگام کاهش سرعت، به بهبود مصرف سوخت کمک می‌کند. کرولا هیبرید با مصرف سوخت 4 لیتر در هر صد کیلومتر، یکی از اقتصادی‌ترین خودروهای هیبریدی بازار ایران محسوب می‌شود. تیگو ۸ پرو e پلاس اولین خودروی هیبریدی مونتاژی در کشورمان محسوب می‌شود.

هر لحظه که راننده نیاز به قدرت یا شتابگیری آنی نیاز داشته باشد، کامپیوتر این موضوع را تشخیص داده و موتور بنزینی را روشن می‌کند. در مکلارن P1 موتور برقی با موتور بنزینی یکپارچه شده و به گیربکس دو کلاچه متصل است. اما در فراری لافراری سیستم هیبریدی ساختار پیچیده‌تری داشته و از موتور برقی به همراه فناوری KERS (سیستم بازیابی انرژی ترمز) که برای خودروهای فرمول 1 توسعه یافته، استفاده شده است. در هر صورت و با وجود تفاوت‌ها، این سه خودرو نیز برای حرکت به الکتریسیته و بنزین وابسته بوده و جزو هیبریدی‌ها طبقه‌بندی می‌شوند.

اگر بیشتر در شهر رانندگی می‌کنید و به محیط‌زیست اهمیت می‌دهید، انتخاب یک خودروی هیبریدی، گزینه مناسبی برای شماست. خودروهای هیبریدی با ترکیب موتورهای بنزینی و الکتریکی، مزایا و معایب خاص خود را دارند. این خودروها با کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، گزینه‌ای مناسب برای مصرف‌کنندگان محیط زیستی هستند. با این حال، هزینه‌های بالاتر خرید و نگهداری این خودروها ممکن است چالشی برای برخی از مصرف‌کنندگان باشد. در نهایت، انتخاب بهترین خودرو هیبریدی بستگی به نیازها و اولویت‌های هر فرد دارد.

این کراس اوور سایز متوسط آلمانی، مثل گرند چروکی صفر تا صد را در ۵.۳ ثانیه طی می‌کند، اما از لحاظ حداکثر سرعت نماینده ژرمن‌ها با ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت، برتری قابل توجهی دارد. این لیفت بک کامپکت پنج دری کره‌ای اولین خودرویی است که در تمام فرم‌های الکتریکی هیبرید (HEV)، پلاگین هیبرید (PHEV) و تمام الکتریکی (EV) بدون گزینه‌های موتور احتراق کامل ارائه می‌شود. افزایش شکل آیرودینامیکی و کاهش وزن آیونیک به پایین آمدن مصرف سوخت آن کمک کرده است. سوناتا هیبریدی از یک موتور ۴ سیلندر GDi با حجم ۲ لیتر و یک موتور الکتریکی ۵۱ اسب بخار بهره می‌برد.

از زمان ورود به قرن ۲۱ و عرضه خودروهایی همچون هوندا اینسایت و تویوتا پریوس آمریکایی‌ها با رشدی پایدار اقدام به خرید خودروهای هیبریدی می‌کنند. تا زمانی که سنتان زیر ۲۳ سال نباشد احتمالاً این خودرو از نوع هیبریدی نبوده و از پیشرانه درون‌سوز ICE استفاده می‌کرده است. بخش اعظم خودروهایی که در حال حاضر فروخته می‌شوند از نوع درون‌سوز هستند، از محصولات جمع‌وجور شهری گرفته تا وانت‌های بزرگ. پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی یا دوگانه‌سوز شامل خودروهای درون‌سوز هستند و به عنوان خودروهای غیر هیبریدی شناخته می‌شوند.

آنها قدرت بیشتری نسبت به سیستم 12 ولتی خودرو ارائه می‌دهند، اما بسیار ارزان‌تر از سیستم‌های هیبریدی کامل هستند. در برخی شرایط، یک موتور ممکن است خودرو را نیرو دهد در حالی که موتور دیگر از نیروی موتور یا ترمز احیا کننده برای شارژ مجدد باتری استفاده می‌کند. تویوتا با نزدیک به سه دهه تجربه، الگوریتم‌های نرم‌افزاری دارد که همه این انتقال‌ها را کاملاً یکپارچه می‌کند. در این قسمت به بررسی مزایای خودروهای هیبریدی و نکات مثبت استفاده از آن‌ها خواهیم پرداخت.

تمرکز فروشندگان خودرو، بر روی فروش بیشترین تعداد خودرو در کمترین زمان ممکن است. در نمای پشت، چراغ‌های پیوسته با برآمدگی انتهای سقف به شکل اسپویلر وجود دارد. حجم‌دهی درپوش صندوق و جایگاه مخصوص اگزوزها، جالب توجه است و حالتی شبیه شاسی‌بلندهای کوپه تداعی می‌کند. حفره‌های بزرگ طرفین بدنه، جالب هستند اما مواد پلاستیکی زیر سپر عقب باوجود اگزوزهای دوقلو، جذابیت ظاهری اکستریم RX را کم می‌کند.

در این خودروها زمانی که شارژ باطری تمام شود نیازی به توقف نخواهد بود زیرا پیشرانهٔ بنزینی به کار می‌افتد و می‌توان به حرکت ادامه داد. خودروی الکتریکی اما صرفاً به انرژی باطری متکی است و هیچ پیشرانهٔ درون‌سوزی ندارد. این خودروها از باطری‌های بسیار بزرگ‌تری استفاده می‌کنند و حداقل ۳۰۰ کیلومتر برد دارند. کرمان موتور در دومین دورهٔ نمایشگاه تحول صنعت خودرو، از کراس‌اوور جدیدی با نام JS6 رونمایی کرد که قرار است جایگزین کی‌ام‌سی K7 باشد. کرمان موتور قصد دارد در گام نخست نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی JS6 را به بازار عرضه کند. در این نسخه شاهد استفاده از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو هستیم که در کنار سیستم پلاگین‌هیبریدی، مجموعاً ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

با این حال، معایبی مانند کیفیت پایین‌تر و خدمات پس از فروش ضعیف‌تر نیز دارند. با توجه به افزایش تنوع در بازار خودروهای هیبریدی، خودروهای هیبریدی چینی در ایران نیز محبوبیت یافته‌اند. باتری‌های استفاده شده در خودروهای هیبریدی از نوع لیتیوم-یون هستند که قابلیت شارژ سریع و عمر طولانی دارند. این باتری‌ها نقش مهمی در عملکرد و کارایی خودروهای هیبریدی ایفا می‌کنند. با شتاب 0 تا 100 کیلومتر در 9.4 ثانیه و سرعت حداکثر 192 کیلومتر بر ساعت، این خودرو برای خانواده‌های ایرانی انتخابی مقرون‌به‌صرفه و کاربردی است​.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سوناتا هیبریدی، مصرف سوخت بسیار پایین آن است. این خودرو در سیکل ترکیبی تنها ۴.۷ لیتر در صد کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. یکی از بهترین خودروهای هیبریدی در بازار ایران، هیوندا سوناتا هیبریدی، محصول کره جنوبی است. حسگرهای اکسیژن لزوماً در خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای ICE بیشتر از کار نمی‌افتند. با این حال، اگر سنسور اکسیژن دچار مشکل شود، میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی به درستی اندازه‌گیری نمی‌شود.

اما باید توجه داشت که بسیاری از این خودروها، مانند تیگو 8 پرو e پلاس، دارای گارانتی طولانی‌مدت باتری (مثلاً 7 سال) هستند که خیال شما را از بابت هزینه‌های احتمالی در این مدت راحت می‌کند. در نهایت، هیبریدهای ملایم دارای موتورهای الکتریکی هستند که به تنهایی برای حرکت دادن خودرو به اندازه کافی قدرتمند نیستند. آنها ممکن است بین موتور و گیربکس قرار گیرند، یا بخشی از یک سیستم استارت-ژنراتور یکپارچه باشند که در آن یک موتور الکتریکی قوی‌تر جایگزین هر دو جزء می‌شود. با وجود تعدد خودروهای هیبریدی در بازار جهانی، در این قسمت قصد داریم بهترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم. نکته قابل توجه در خودروهای هیبرید سری این است که در این نوع اتومبیل‌ها از باتری گران‌تر و بزرگ‌تری نسبت به سایر انواع آن استفاده می‌شود.

برعکس نوع هیبرید سری، این گونه از خودروی هیبریدی به صورت پیش فرض، از موتور احتراقی کمک می گیرد و زمانی موتور الکتریکی به کار می افتد که خودرو نیازمند دریافت توان بیشتر باشد. در این طراحی، موتور الکتریکی و موتور بنزینی در یک گیربکس مشترک وصل شده‌اند که دو منبع نیرو را با هم ترکیب می‌کند. این گیربکس می تواند اتوماتیک، دستی یا گیربکس متغیر پیوسته (CVT) باشد. تکنولوژی هیبریدهای ملایم (Mild Hybrid) بسیار شبیه به هیبریدهای موازی است، به عبارتی موتور الکتریکی به صورت هم‌زمان و موازی با موتور بنزینی، خودرو را به حرکت در می آورد. نکته‌ای که این دو نوع ماشین‌ها را از هم متمایز می‌کند، عدم استفاده از باتری‌های قوی با قابلیت ذخیره‌سازی بالا در هیبریدهای ملایم است.

تویوتا پریوس شاید اولین خودروی هیبریدی بازار نبود، اما اولین خودروی بنزینی-الکتریکی مدرنی بود که به موفقیت چشمگیری در فروش دست یافت. پریوس نه تنها مفهوم خودروی هیبریدی را به عموم مردم معرفی کرد، بلکه صنعت خودرو را با سیستم هیبریدی موازی دو موتوره با تقسیم قدرت تویوتا آشنا ساخت. انتخاب بهترین خودروهای هیبریدی کار ساده‌ای نیست، چرا که مشتریان اولویت‌ها و انتظارات متفاوتی دارند. با این حال، می‌توان برخی از مدل‌های موجود را از لحاظ مشخصات و ویژگی‌های کلی برتر از بقیه دانست.

این ویژگی باعث می‌شود که خودروهای هیبریدی برای سفرهای طولانی مناسب‌تر باشند. فرقی نمی‌کند که یک خودروی هیبریدی از کدام نوع باشد، آنچه مسلم است اینست که این مدل‌ها با مصرف سوخت کمتر نقش مثبتی در کاهش هزینه‌ها و البته کاهش آلودگی هوا ایفا کرده‌اند. هیبرید یا به قول خارجی‌ها هایبرید، در لغت‌نامه به معنای موجودی است که از ترکیب دو عنصر متفاوت به‌وجود آمده باشد. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، فروش خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید از خودروهای بنزینی و دیزلی بیشتر است.

برای مشاوره و اطلاعات بیشتر، با سپند خودرو تماس بگیرید و خریدی آسان و مطمئن را تجربه کنید. برخی از مدل‌های محبوب شاسی بلند هیبریدی در ایران شامل تویوتا راو۴ هیبریدی و هیوندای توسان هیبریدی می‌باشند. این خودروها به دلیل کارایی بالا و امکانات خوب مورد توجه قرار گرفته‌اند. برای انتخاب بهترین خودرو هیبریدی باید به معیارهایی مانند مصرف سوخت، قیمت، خدمات پس از فروش و قابلیت‌های فنی توجه کرد. نگهداری و تعمیر خودروهای هیبریدی ممکن است به دلیل پیچیدگی سیستم‌های آن‌ها هزینه‌بر باشد.

در کنار این باید گفت قطعات و لوازم یدکی خودروهای هیبریدی در بازار کمتر یافت می‌شوند و تعداد تعمیرکاران مجرب آن‌ها نیز محدود است. این را هم باید اضافه کنیم خرید و فروش خودرو در بین مدل‌های هیبریدی دشواری‌های خاص خود را دارد. در صورتی که بودجه شما اجازه خرید خودروی هیبریدی را نمی‌دهد، می‌توانید به سمت ماشین‌های بنزینی کم‌مصرف بروید. فورد F-150 یکی از خاص‌ترین گزینه‌های لیست برترین خودروهای هیبرید است. نیروی این پیکاپ بسیار محبوب، توسط موتور ۳.۵ لیتری و یک موتور برقی تامین می‌شود.

در خودروهای هیبریدی، موتور الکتریکی در سرعت‌های پایین و در هنگام توقف کار می‌کند، در حالی که موتور بنزینی در سرعت‌های بالاتر و برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌شود. خودروهای هیبریدی به عنوان نسل جدیدی از اتومبیل‌ها، با هدف کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست توسعه یافته‌اند. این خودروها با ترکیب موتورهای بنزینی و الکتریکی، مصرف سوخت را به حداقل رسانده و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند.

بیشتر اوقات، خودروهای هیبریدی از بنزین برای تأمین سوخت یک موتور احتراق داخلی و از باتری‌ها برای تأمین قدرت موردنیاز یک موتور الکتریکی استفاده می‌کنند. برخی خودروهای هیبریدی مدرن به طور میانگین مصرف سوخت زیر 5 لیتر دارند. نیسان سیلفی e-Power سدان هیبریدی است که توسط شرکت‌های آمیتیس خودرو و سایپا همزمان با مدل‌های بنزینی در بازار ایران عرضه می‌شود.

خودروهای هیبریدی از ترکیب موتور بنزینی و الکتریکی استفاده می‌کنند، در حالی که خودروهای الکتریکی تنها به موتور الکتریکی وابسته هستند. این تفاوت باعث می‌شود خودروهای الکتریکی نیاز به شارژ مداوم داشته باشند، در حالی که خودروهای هیبریدی این نیاز را ندارند. خودروهای هیبریدی به دلیل استفاده از موتور الکتریکی در سرعت‌های پایین و در ترافیک شهری عملکرد بهتری دارند. خودروسازان با هدف بهبود مصرف سوخت محصولات خود به سمت پیشرانه‌های هیبریدی می‌روند.

همچنین به دلیل وجود قطعات و سیستم‌های بیشتر روی آن‌ها، امکان خراب شدن و به‌طورکلی، استهلاک آن‌ها نیز بیشتر است. بخش اعظمی از تکنولوژی هیبریدی بیش از یک دهه نیست که وارد بازار شده و ازاین‌رو، میزان دوام و طول عمر این تکنولوژی نیز اصلاً مشخص نیست. پیشرانه هیوندای النترا هیبریدی شامل یک موتور ۱.۶ لیتری بنزینی و یک موتور برقی می‌شود. سدان کره‌ای در هر صد کیلومتر ۴.۳ لیتر بنزین می‌سوزاند که رقم بسیار مناسبی است.

همچنین، تعویض باتری‌های هیبریدی هزینه‌بر است و باید هر چند سال یک بار انجام شود. در حالت کلی می‌توان گفت که تمامی اتومبیل‌های هیبریدی ساختار و کارکردی مشابه داشته و همگی دارای موتور درون‌سوز و الکتریکی هستند. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، باید گفت این دسته از خودروها از لحاظ طراحی و چینش اجزای پیشرانه تفاوت‌هایی را با هم دارند؛ همچنین این خودروها دارای انواع مختلفی هستند. حدود دو دهه پیش وقتی که نخستین گروه از خودروهای هیبریدی راهی نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های فروش شدند، بسیاری آنها را پروژه‌های علمی تصور می‌کردند. با گذشت زمان اکنون پیشرانه‌های هیبریدی فراگیر شده و برای تامین نیروی انواع خودروها – از تاکسی گرفته تا ابرخودروهای رده‌بالا و حتی اتومبیل‌های تجاری – مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از نگرانی‌های اصلی در مورد خودروهای پلاگین هیبرید، عمر باتری و هزینه‌های بالای تعویض آن است.

این خودرو در هر صد کیلومتر ترکیبی ۳.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند و شتابی برابر با ۱۱ ثانیه دارد. بدون شک، خاص‌ترین خودروی هیبریدی که در خیابان‌های ایران تردد می‌کند، بی ام و i8 است. این خودروی اسپرت که البته به صورت غیر رسمی وارد کشور شده، پیشرانه‌ای پلاگین هیبرید دارد.

به گزارش اتو نیوز،خودروهای هیبریدی سال‌ها است که در سراسر جهان عرضه می‌شوند و فروش بالایی هم دارند. طی چند وقت اخیر اما که مسئولین کشور توجه ویژه‌ای به خودروهای هیبریدی و الکتریکی نشان داده‌اند، شاهد عرضهٔ خودروهای هیبریدی زیادی توسط شرکت‌های مختلف بوده‌ایم. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با تمام خودروهای هیبریدی حال حاضر بازار کشورمان آشنا شویم.

گاهی موتور الکتریکی همه کارها را انجام می‌دهد، گاهی موتور گازی و برخی اوقات هم هردو با هم کار می‌کنند. افزودن نیروی الکتریکی حتی می‌تواند عملکرد را در موارد خاصی افزایش دهد. ورود خودروهای هیبریدی به صنعت خودروسازی و بازارهای جهانی در اوایل قرن ۲۱ اتفاق افتاد. اما امروزه استفاده از این تکنولوژی در اقصی نقاط جهان و تمام انواع کلاس‌های خودرویی رواج یافته است. جالب است بدانید تویوتا پریوس اولین خودروی هیبریدی جهان بود که در سال ۱۹۹۷ به جهان معرفی شد.

این خودرو با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ بنزینی خود، 162 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. در کنار این موتور، یک موتور الکتریکی 122 اسب بخاری نیز قرار دارد که قدرت سیستم را به 258 اسب بخار می رساند. هیوندا سوناتا هیبریدی، محصول کره جنوبی است و طراحی آن به سال 2016 بازمی‌گردد.

این امکانات، همراه با طراحی شیک و سقف پانوراما، آن را به یکی از گزینه‌های برتر در میان بهترین هیبریدی‌های ایران تبدیل کرده است؛ ازهمین‌رو توصیه می‌کنیم نگاهی به قیمت ایما هیبرید داشته باشید. ماشین‌های هیبریدی که نیروی آنها هم از موتور بنزینی یا دیزلی و هم از موتور برقی تامین می‌شود، در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از مشتریان بازار خودرو قرار گرفته‌اند. این مدل‌ها با کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی محیط زیست، مزایایی برای سلامتی شهرها و ساکنان آنها دارند. علاوه‌بر این، محصولات هیبرید نسبت به خودروهای برقی محدودیت کمتری در مسافت قابل پیمایش دارند و در عین حال قیمت آنها نیز مناسب‌تر است. رووی RX5 به‌تازگی در بازار اروپا هم با برند ام‌جی و تحت عنوان نسل دوم کراس‌اوور HS عرضه شده است.

تمامی‌ حقوق‌ این‌ وب‌سایت‌ به‌ شرکت‌ پارسانوآوران‌سامان‌ایرانیان‌ تعلق‌‌ دارد. تویوتا کمری هیبرید، خودروی جذاب و پرطرفدار از خودروسازی ژاپنی، در سه تیپ SE، LE و XLE وارد کشور شد. البته ارائه این اعداد و ارقام به این معنی نیست که این موتورها کاملا عالی هستند و هیچ عیب و نقصی ندارند.

برخی از خودروهای هیبریدی محبوب در ایران شامل تویوتا پریوس، هیوندای سوناتا هیبریدی و کیا نیرو هیبریدی می‌باشند. این خودروها به دلیل مصرف سوخت کمتر و کارایی بالا مورد توجه قرار گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های خودروهای هیبریدی با خودروهای بنزینی، کاهش مصرف سوخت است. این کاهش مصرف سوخت نه تنها هزینه‌های سوخت را کاهش می‌دهد بلکه به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کند. خودروهای هیبریدی به دلیل داشتن موتور بنزینی قابلیت طی مسافت‌های طولانی‌تری را نسبت به خودروهای الکتریکی دارند.

خودروهای هیبریدی همان‌طور که انتظار دارید فرایند طراحی و تولید پیچیده‌تری نسبت به خودروهای درون‌سوز و یا حتی مدل‌های الکتریکی دارند. به خاطر اینکه خودروهای هیبریدی از پیشرانه‌های درون‌سوز و الکتریکی استفاده می‌کنند به نوعی دو خودرو در یک قالب هستند و تجربه رانندگی مدل‌های درون‌سوز و الکتریکی را در یک پکیج عرضه می‌کنند. نیرو پلاگین‌هیبریدی همچنین به باطری بزرگ‌تر ۱۱.۱ کیلووات ساعتی مجهز است که امکان شارژ از طریق پریز برق را دارد و می‌تواند تا ۵۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. برد کلی در این نسخه ۸۲۰ کیلومتر است و مصرف سوخت ترکیبی آن تفاوت چندانی با نسخهٔ هیبریدی ندارد.

نیرو پلاگین‌هیبریدی در حالت تمام الکتریکی بسیار شبیه یک خودروی برقی رفتار می‌کند. موتور الکتریکی خودرو گشتاور مناسبی دارد و برای رانندگی‌های شهری به‌اندازهٔ کافی قدرتمند خواهد بود که نیازی به روشن شدن پیشرانهٔ بنزینی نباشد. در این خودرو تا زمانی که فشردن پدال گاز از نیمه عبور نکند، پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری همچنان خاموش می‌ماند. صرفاً با استفاده از نیروی برق می‌توان به سرعت‌های بزرگراهی رسید اما دریافتیم که اگر اجازهٔ روشن شدن موتور بنزینی را بدهیم، نیرو پلاگین‌هیبریدی هم سریع‌تر و هم کارآمدتر خواهد شد. این آزمایش را در مسیری ۳۲۰ کیلومتری انجام دادیم که ترکیبی از خیابان‌های شهری، مسیرهای حاشیهٔ شهر و بزرگراه‌های بین ایالتی بود. در شهر، نیرو مثل بسیاری از خودروهای هیبریدی از موتور الکتریکی خود استفاده می‌کند تا هنگام شتاب گیری از حالت سکون، عملکرد خوبی را فراهم کند.

پس از بررسی برترین خودروهای هیبرید ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، بد نیست نگاهی هم به بهترین خودروهای هیبرید سال گذشته بیندازیم. سوناتا هیبریدی در داخل کابین نیز فضایی جادار و راحت را برای سرنشینان فراهم می‌کند. بهترین گیربکس‌ ماشین‌های چینی در ایران CVT، DCT، AT، AMT و E-CVT هستند که هرکدام، ویژگی‌ها و مزایای خود را… بر اساس گزارش‌هایی از Toyota prius sedans خودروهای هیبریدی با کیلومتر شمار بیش از 300،000 مایل (482000کیلومتر) وجود دارند. تعدادی از شرکت‌های تاکسی از خودروهای هیبریدی استفاده می‌کنند و تاکنون هیچ مشکلی را تا 200،000 مایل ( کیلومتر) گزارش ندادند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *