با این حساب مولفهها و متغیرهای بسیاری در بازار وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت. باید دید پس از عرضه خودرو در بازار آزاد، فعالان یا به اصطلاح دلالان با چه واکنشی روبهرو خواهند شد. لازم به ذکر است که اگر تحریمهای ظالمانه برداشته شود، مسلما تفاوت قیمت میان بازار آزاد با کارخانه بسیار کمتر از شرایط کنونی خواهد شد. باسلام من الان حدود دوماه هست که ماشین پارس موتور جدید هس ومشکل این هست که هروقت بادنده یک میخوام حرکت کنم ماشین کم میاره گازم که میدی خیلی اذیت میکنه کسی هست راهنمایی کنه که علت چی هست ممنون.
با بررسی دقیق مشخصات پژو پارس XU7P سفارشی، میتوان معایبی را نیز برای این خودرو درنظر گرفت که در این بخش به آنها اشاره میکنیم. از جمله تفاوتها و تغییراتی که در پیشرانه XU7P در مقایسه با مدل اولیه این موتور، XU7I3 مشاهده میشود میتوان به قالپاق سوپاپ، لوله هواکش، محفظه فیلتر و منیفولد هوا اشاره کرد. همچنین یک سری اصلاح تغییرات نظیر میل سوپاپ و سرسیلندر، سایز دیسک و صفحه کلاچ، پوسته یاتاقان، میل لنگ، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی در این خودرو دیده میشود.
در مجموع باید گفت پژو پارس سال سفارشی تغییر چندانی نسبت به قبل نداشته است و تنها بهبود محسوس آن به پیشرانهای مربوط میشود که هنوز خود را در دنیای واقعی اثبات نکرده است. پارس نیز همچون سایر خودروها از افزایش شدید قیمتها در امان نبوده است و هماکنون از دسترس قشر عظیم خریداران خارج شده است؛ اما در مجموع باید پارس را خودرویی خانوادگی با طراحی نسبتاً مناسب و امکانات قابلقبول برای چنین بازاری دانست. البته اگر خریدار بودجه بیشتری داشته باشد میتواند پژو پارس TU5 را انتخاب کند که صدای کمتر را با نرمی و قدرت بیشتر ترکیب کرده است. پژو پارس XU7P گزینه مناسبی برای خرید است، بهویژه اگر بهدنبال خودرویی با قیمت مناسب و شبکه خدمات پسازفروش گسترده هستید. این خودرو از موتور بهبودیافته XU7 بهره میبرد که باعث کاهش مصرف سوخت، صدا و لرزش شده است و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را رعایت میکند.
به طور کلی عملکرد ترمزها در این خودرو مناسب است و برای آن کافی به نظر میرسد. ضمن تمام این نکات باید گفت شاید بنا بر معیارهای جهانی پارس خودروی ایمنی به حساب نمیآید اما وجود تجهیزات ایمنی حداقلی تا حدی وضعیت را بهبود میبخشند. این خودرو همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم نسخهای جدید نسبت به ELX های قدیمی است که از نظر امکانات رفاهی تغییراتی با پارس های دیگر دارد. بااینحال، برخی انتقادات به کیفیت پایین مواد بهکاررفته در ساخت کابین و مشکلات مونتاژ وجود دارد که ممکن است بر تجربه کلی پژو پارس XU7P تاثیر بگذارد. اگر یک خودروی صفر کیلومتر با فضای داخلی مناسب یک خانواده برای شما اولویت محسوب می شود، پارس سال سفارشی با موتور XU7P گزینه نسبتا مناسبی به شمار می آید.
داشبورد این تیپ اکنون به صورت فابریک میزبان یک نمایشگر بزرگ لمسی با پشتیبانی از زبان فارسی است. صفحه کیلومترشمار طراحی جدیدی پیدا کرده و رنگ غربیلک فرمان نیز تغییر پیدا کرده است. متریال کابین کیفیت متوسطی دارند اما فضای پا و سر برای هر دو ردیف خودرو مناسب و قابل قبول است. پارس XU7P در قسمت داشبورد نیز تفاوتی با دیگر نسخه های جدید نداشته و همان داشبورد به اصطلاح سوناتایی را در کابین خود دارد. البته نسخه سفارشی این تیپ که امکانات بیشتری را دارد در داشبورد میانی خود به جای سیستم پخش یک سیستم مالتی مدیای نسبتا بزرگ را دارد.
این خودرو ابتدا پژو پرشیا نام داشت اما در اوایل دهه ۸۰ نام آن به پارس تغییر پیدا کرد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم این خودرو تاکنون با تیپ های مختلفی تولید شده که تیپ XU7P یکی از جدیدترین مدل های آن است. سلام منم تیر۴۰۲تحویل گرفتم ۳۵هزارتاهم رفتم خدایی تا الان عالی بود.مصرفش سوختش پایینهصدا تو کابین خیییلی کمهسیستم خنک کننده اش عالیه.تازه خوزستان هستم.فقط جدیدا دور موتور بالاپایین میشه که بردم گفتن دریچه گاز مشکل داره. موتور xu7p از نظر مصرف سوخت هم بهینهتر شده است و با مصرف ترکیبی حدود 7.1 لیتر در صد کیلومتر، بسیار کم اشتهاتر از xu7 (مصرف 9.1 لیتر) عمل میکند. از زمانی که پژو پارس های ایران خودرو وارد بازار شدهاند، بهترین ویژگی آنها جادار بودن کابین این خودرو بوده که باعث شده بسیاری از مشتریان راضی به خرید آن شوند. این میزان اضافهوزن روی مصرف سوخت سورن پلاس نیز تاثیر منفی گذاشته و مصرف آن را به ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسانده است.
از طرفی این خودرو طراحی قدیمی دارد و رفته رفته با ورود رقبای بیشتر این خودرو به گوشه رینگ خواهد رفت. نمای جلو همچنان همان چراغ های مستطیلی شکل کشیده به همراه یک جلو پنجره متصل به چراغ های اصلی را دارد که لوگوی قدیمی پژو وسط آن قرار گرفته است. متاسفانه متریال به کار رفته درون کابین و داشبورد پژو پارس XU7P اصلا کیفیت مطلوبی نداشته و بیشتر خودروها تنها چند روز پس از تحویل دچار افت کیفیت شده و کابین آنها به صدا می افتد.
نمای داخلی پژو پارس نیز نسبت به محصولات جدید، چندان مدرن و بهروز نیست، با این حال در مقایسه با داشبورد قدیمی که روی پژو ۴۰۵ و پژو پارسهای مدل قبل از سال ۹۲ نصب میشد، جلوه زیباتری پیدا کرده است. این خودرو در اواسط پاییز ۱۴۰۲ در کارخانه حدود ۲۹۲ میلیون تومان و در بازار آزاد بیش از ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. با این حال خودروهایی همچون دنا معمولی، سورن پلاس، رانا پلاس و البته شاهین دندهای از جمله رقبای پارس هستند که هر کدام در بازار طرفداران خاص خود را دارند. یکی دیگر از معایب پژو پارس موتور xu7p تکنولوژی قدیمی پیشرانه این خودرو است. گفتیم که موتور xu7p نسبت به موتور xu7 بهینهتر و کم استهلاکتر شده است اما پایه و اساس این موتور با xu7 یکی است و کماکان تکنولوژی بهروزی را در xu7p نمیبینیم.
شاید طراحی این بخش انتقاد خاصی نداشته باشد اما از نظر کیفیت نسبت به نسخههای قبلی یک نوع پسرفت به حساب میآید؛ زیرا که ممکن است با گذشت زمان به سر و صدا بیفتد. پشت آمپرهای متفاوت، دسته راهنمای جدید و تریم دو رنگ از دیگر طراحیهای داخلی پژو پارس سال سفارشی هستند. طبق آنچه در مورد مشخصات فنی گفته شده، شمع و تسمه نیز ارتقا یافته و پیشرفت کرده است. گفتنی است که بر اساس شواهد امر، قدرت پیشرانه نسبت به قبل چندان تغییر خاصی نکرده و تنها مزیت این قسمت مربوط به کاهش مصرف سوخت است.
با این حال، میزان مصرف سوخت موتور XU7P طبق ادعای ایران خودرو به حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده که تقریبا ۲ واحد بهینهتر شده است. در حال حاضر هیچ یک از تیپ های پارس به گیربکس اتوماتیک مجهز نیستند و تمامی مدل ها با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می شوند. تجهیزات بیشتر پارس سال سفارشی XU7P نسبت به پارس سال XU7P به ترمز دیسکی عقب، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی و شیشه دودی سرنشینان عقب محدود می شود.
ایران خودرو در جدیدترین طرح فروش محصولات خود، قیمت پژو پارس XU7 پلاس را از درب کارخانه 184 میلیون و 889 هزار تومان اعلام کرده است. البته متغیرهای زیادی بر بازار حکمرانی میکنند و باید ببینیم پس از تحویل این مدل به مشتریان، فعالان بازار چطور با آن برخورد خواهند کرد و چه قیمتی را برای آن در نظر خواهد گرفت. خصوصا اگر رفع تحریمها محقق شود، آنگاه احتمالا تفاوت زیاد موجود میان قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه بسیار کمتر از شرایط فعلی خواهد شد؛ در آن صورت میتوان به طور دقیقتر پیرامون قیمت پژو پارس سال جدید در بازار اظهارنظر کرد.
پارس خودرویی سدان و لوکس در میان محصولات ایران خودرو بود که از سال 1380 پا به جاده های کشور گذاشت. از این رو اگر قصد خرید خودرویی جادار و خانوادگی دارید که خدمات پس از فروش گسترده و بازار دست دوم داغی داشته باشد، میتوانیم خرید پژو پارس موتور xu7p را به شما توصیه کنیم. اما اگر مواردی مثل طراحی بهروز یا امکانات رفاهی فراوان را مدنظر دارید، این خودرو چندان نمیتواند انتظارات شما را برآورده کند.
علاوه بر اینها با اینکه پژو پارس با موتور XU7P برای شتابگیری خودرو مناسب نیست اما کشش بیشتری در دور پایین موتور از خود نشان میدهد. پژو پارس جدیترین و بهترین تلاش ایرانخودرو در فیس لیفت ساختههای قدیمی خود است. طراحی خارجی این محصول زمانی به چشم میآید که با محصولات روز دنیا مقایسه میشود و البته ظاهر پژو پارس به طور واضحی قدیمی به نظر میرسد. با این حال ظاهر پارس با هر آنچه هر روز در خیابانها ديده میشود، هماهنگتر است. پلتفرم و بدنهی پژو پارس سال سفارشی شبیه به 405 است؛ اما چراغهای آن بسیار متفاوت جلوه میکند. از دیگر طراحیهای ویژه در پارس سال سفارشی ELX رینگهای آلومینیومی و شیشههای دودی هستند.
مهندسین ایران خودرو در اواخر دهه ۷۰ شمسی قصد داشتند خودرویی جدیدتر از ۴۰۵ را وارد بازار کرده و تنوع محصولاتشان را بیشتر کنند. از طرفی بنا به دلایلی قصد تولید پژو ۴۰۶ را هم نداشتند و سرانجام پروژه ساخت پژو پارس شروع شد. ایرانخودرو میگوید مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه اصلاح شده به حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است که کاهش قابلتوجهی را نسبت به مصرف ۹ لیتری پیشرانه XU7 نشان میدهد.
با این حال ایران خودرو در طی این سالها نسخههای متعددی از پژو پارس را به بازار عرضه کرده که جدیدترین نسخه، پژو پارس با موتور xu7p است. شرکت ایرانخودرو تمایل چندانی به اضافهکردن آپشنهای آنچنانی روی محصولات خود ندارد و در پژو پارس و سورنهای قدیمی نیز این رویه تکرار شده است. با این حال، پژو پارس XU7P سفارشی ELX با امکانات بیشتری نسبت به گذشته همچون ترمزهای چهارچرخ دیسکی، رینگهای آلومینیومی، سنسور نور و باران، سنسور فشار باد تایرها، صندلیهای برقی، نمایشگر لمسی مالتیمدیا و دوربین عقب ارائه شده است. در مقایسه سورن پلاس XU7P با پژو پارس XU7P از لحاظ طراحی داخلی، نکته خاصی برای گفتن باقی نمیماند. نمای داخلی سورن پلاس، بهویژه بخش داشبورد، با سورنهای قدیمی تفاوت زیادی ندارد و همان فرم ساده، قدیمی و نهچندان دلچسب کماکان روی این خودرو بهعنوان یک محصول اقتصادی داخلی عرضه میشود.
همچنین برخی مالکان پژو پارس سال سفارشی با موتور XUP7 به مواردی از جمله هزینه های بالاتر تعویض روغن اشاره داشته اند که دلیل آن الزام سازنده با استفاده از روغنی ویژه برای پیشرانه XUP7 بوده است. اگر به بازار دست دوم سری بزنید و صفر بودن خودرو برایتان اولویت نباشد، گزینه های ارزشمندتری خواهید یافت. برای نمونه می توان به نمونه های کارکرده رنو تندر 90، مگان و 206 صندوقدار یا تیپ 5 اشاره کرد که کیفیت و هماهنگی فنی بیشتری را ارائه می کنند. در بین مدل های مختلف پارس می توان گفت با توجه به قیمت بالاتر نمونه های مجهز به موتور TU5 و همچنین بهبود عملکرد موتور XU7P نسبت به موتور XU7، پارس سال سفارشی XU7P ارزش خرید بیشتری دارد. البته این نکته را نیز باید درنظر داشت که موتور XU7P هنوز قابلیت اطمینان خود را نشان نداده است و از این حیث ریسک بیشتری را به خریدار تحمیل می کند. نمونه های دارای موتور TU5 در صورت ارائه با قیمت معقول تر، به واسطه پیشرانه قابل اطمینان و به روزتر گزینه های بهتری به نظر می رسیدند.
از نظر طراحی خارجی، مشخصات پژو پارس XU7P، تفاوت چندانی با نسخههای قبلی این خودرو ندارد و همان طراحی کلاسیک و آشنای پژو پارس را به نمایش میگذارد. این خودرو بدنهای جمعوجور و ظاهری ساده دارد که بیشتر روی فضای داخلی و امکانات آن تمرکز شده است. تغییرات اعمالشده در طراحی خارجی پژو پارس XU7P محدود به چراغهای بهبودیافته جلو و عقب و رینگهای آلومینیومی جدید است که به نسبت نسخههای قبلی، ظاهری مدرنتر به این خودرو بخشیدهاند. در مقاله تلاش کردیم تا مشخصات پژو پارس XU7P را از جنبههای مختلف بررسی کنیم و مزایا و معایب آن را شرح دهیم.
بنابراین از همان زمانی که پارس های سفارشی وارد بازار شده نیز شاهد خرید و فروش بسیار زیاد این قبیل خودروها هستید. از لحاظ رونق خرید و فروش، هر دو خودرو در بازار به یک اندازه خرید و فروش میشوند و از این جهت خیلی برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند. از لحاظ هندلینگ و پایداری نیز اگرچه هر دو خودرو شرایط یکسان و قابل قبولی دارند، با این حال، وجود سیستمهای کنترل کشش و پایداری در سورن پلاس میتواند از انحراف بدنه این خودرو، بهویژه در شرایط لغزنده به نحوی مطلوبتر جلوگیری کند. با توجه به نبود خودروهای همرده خارجی با قیمت مناسب در بازار ایران، خودروهایی همچون پژو پارس و سورن پلاس بهعنوان توفیق اجباری و انتخاب ناگزیر مشتریان ایرانی محسوب میشوند و فروش بالایی در بازار دارند. سورن پلاس XU7P نیز از همین موتور ۸ سوپاپ ارتقایافته استفاده میکند و طبق اطلاعات رسمی، توان آن حدود ۹۸ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتن.متر گشتاور است.
البته دنا، پژو 206 صندوق دار، رنو تندر 90 و سمند نیز از دیگر رقبای پارس به حساب می آیند. از طرف دیگر مشکلات کیفی در مدل های قبل از فیس لیفت را همچنان در پس زمینه خود دارد. به هر حال راناپلاس ظاهر جدیدتری هم دارد اگرچه ممکن است همه افراد این ظاهر را نپسندند. در سوی دیگر نیز سمند EF7 قرار دارد که باز هم از مشکلات کیفی رنج می برد و امکانات بیشتری نسبت به پارس در اختیار خریدار قرار نمی دهد.
پلاستیک خشک بهکاررفته در ساخت داشبورد و رودریهای این خودرو نیز خیلی باکیفیت نیست، اما به نظر میرسد که کیفیت داشبورد و ادوات داخلی سورن پلاس نسبت به پژو پارس بهتر باشد و از این جهت امتیاز بالاتری به دست بیاورد. نشستن پشت فرمان پژو پارس XU7P هیچ فرق خاصی با دیگر نسخه ها نداشته و همچنان شتاب کم آن نسبت به نسخه TU5 کاملا احساس می شود. موتور خودرو با اینکه نسبت به نسخه پیشین بهبود پیدا کرده اما همچنان توان کمی نسبت به دیگر نسخه های پارس دارد. تفاوت محسوسی میان این خودرو با تیپ های ما قبلش چندان حس نشده و نمی توان آن را یک تافته جدا بافته نامید.
بااینحال فروش اقساطی پژو پارس xu7p یک گزینه جذاب برای خرید این خودروی پرطرفدار ایرانی خواهد بود که برای طرفداران این ماشین در نظر گرفته شده است. اگر قصد خرید این خودرو را دارید و با محدودیت بودجه مواجه هستید، فروش اقساطی پژو پارس سال سفارشی XU7P، می تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. یکی از محصولات جدید ایران خودرو که به تازگی با موتور جدید در خط تولید قرار گرفته، پژو پارس XU7 پلاس است. در ادامه این مقاله سعی میکنیم به تفاوت میان این دو نوع پیشرانه نیز بپردازیم و توضیح جامعی در خصوص پژو پارس سال جدید بدهیم.
وباپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و بهروزرسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم میکند. در نسخهٔ وباپلیکیشن نیازی به دانلود و بهروزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپهای موبایل خود میتوانند از آن استفاده کنند. تغییر در منیفولد وروردی هوا، یاتاقان ها و … XUP را به یک موتور پایه گازسوز تبدیل کرده تا بتواند سازگاری بیشتری با CNG داشته باشد. تغییر در ورودی هوا به موتور (منیفولد ورودی) موجب شده تا بازده حجمی نسبت به قبل بیشتر شود. تغییر در مسیر خروج گازهای حاصل از احتراق نیز موجب مکش بهتر هوای ورودی به درون محفظه احتراق شده اند. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید.
به همین خاطر مهندسین ایران خودرو این پیشرانه را زیر تیغ جراحی برده و تغییرات مختلفی را بر روی آن انجام دادند که نتیجه آن پیشرانهای بهینه شده با نام XU7P یا همان XU7 پلاس شد. آخرین مورد در لیست معایب پژو پارس موتور xu7p مختص این خودرو نیست و متأسفانه در خودروهای داخلی به یک اپیدمی تبدیل شده است. در پژو پارس موتور xu7p هم یکسری مشکلات مونتاژی مثل فواصل نامتعارف بین اجزای بدنه، شل بودن برخی اجزای بدنه یا کابین، به سروصدا افتادن زودهنگام داشبورد و… شایع است که باعث نارضایتی خریداران میشود.
در نمای جلو همان ظاهر ساده و بی آلایش خودرو را شاهدیم که اکنون دیگر طراحی قدیمی داشته و جذابیت چندانی ندارد. چراغ های اصلی به صورت کشیده و متصل به جلوپنجره خودرو طراحی شده و بر روی سپر هم چراغ های مه شکن به همراه دی لایت (استاندارد جدید برای خودروهای تولیدی از سال ۱۴۰۲) تعبیه شده است. تغییراتی مثل اضافه شدن منبع انبساط جداگانه به سیستم خنک کاری و استفاده از واشر سرسیلندر با کیفیت بالاتر، باعث شده است تا بحث واشر زدن موتور xu7p دیگر مطرح نباشد. البته که هنوز اکثر پژو پارسهای با موتور xu7p کم کارکرد هستند و برای اثبات این ادعا باید کمی صبر کنیم. پژو پارس با موتور xu7p از نظر سیستم تعلیق تفاوتی با دیگر نسخهها ندارد و از تعلیق مک فرسون در محور جلو و میله پیچشی (Torsion Beam) در محور عقب بهره میبرد.
به همین دلیل با نظارت پژو به سراغ فیس لیفت کردن 405 رفت و محصول نهایی ابتدا پژو پرشیا نام گرفت و چند سال بعد به پارس تغییر نام پیدا کرد. توان خروجی موتور تغییر خاصی نداشته زیرا در بخش برنامه ریزی، برای آن کمی محدودیت در نظر گرفته شده تا خودروهای مجهز به پیشرانه XU7 پلاس بتوانند استانداردهای آلایندگی را پاس کنند و مصرف سوخت کم تری را داشته باشند. به طور کلی گشتاور تولیدی موتور حدود ۱۰ درصد بیشتر شده و نمودار گشتاور نیز نسبت به قبل صاف تر و مرتب تر شده است. این تغییر می تواند شروع به حرکت خودرو را در دورهای پایین تری میسر کند و از میزان مصرف سوخت بکاهد. پژو پارس با همان پژو پرشیا یکی از پروژه هایی بود که ایران خودرو توانست آن را در مسیری درست به ثمر رسانده و همچنان از میوه هایش تغذیه کند!
وضعیت شتابگیری خودرو از مدل هایی که به موتور TU5 مجهزند بهتر است و تقریبا مانند نمونه های قدیمی است. طبق ادعای ایران خودرو موتور XU7P کم مصرف ترین موتور نصب شده روی پارس است. مصرف سوخت در موتور XU7P به قدری از موتور XU7 بهتر است که عملکرد ضعیف تر موتور به میزان اندک را توجیه کند. هنوز زمان زیادی از ارائه این موتور نمی گذرد و شاید برای اظهار نظر در مورد قابلیت اطمینان آن به زمان بیشتری نیاز باشد اما گفته می شود در این موتور مشکل واشر سرسیلندر نیز تا حد زیادی برطرف شده است.
دیدگاهتان را بنویسید